ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 жовтня 2020 рокуЛьвівСправа № 500/2838/20 пров. № А/857/11736/20
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Коваля Р.Й.,
суддів Гуляка В.В.,
Ільчишин Н.В.,
з участю секретаря судового засідання Хітрень О.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові апеляційну скаргу Гусятинської селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року (прийняте у м. Тернополі суддею Баб`юком П.М.; повний текст складено 01 жовтня 2020 року) у справі № 500/2838/20 за адміністративним Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра до Гусятинської селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області про визнання протиправною і скасування постанови про відмову в реєстрації кандидатів у депутати та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
29 вересня 2020 року Тернопільська обласна організація політичної партії Довіра звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просила:
- визнати протиправною та скасувати постанову № 9 Гусятинської селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області від 25 вересня 2020 року про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків;
- зобов`язати Гусятинську селищну територіальну виборчу комісію Чортківського району Тернопільської області скликати позачергове засідання та надати право Тернопільській обласній організації політичної партії Довіра усунути технічну помилку відповідно до частити третьої статті 230 Виборчого Кодексу України;
- зобов`язати Гусятинську селищну територіальну виборчу комісію Чортківського району Тернопільської області повторно розглянути питання реєстрації кандидатів у депутати Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра , з урахуванням вимог частини третьої статті 230 Виборчого Кодексу України.
Позовні вимоги обґрунтовувала тим, що при прийнятті 25.09.2020 відповідачем спірної постанови порушені права позивача, а саме: не надано можливості усунути технічну помилку в пакеті документів, поданих до Гусятинської селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області для реєстрації кандидатів у депутати до Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року позов задоволено частково.
Визнано протиправною та скасовано постанову Гусятинської селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області № 9 від 25 вересня 2020 року про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Тернопільської обласної організації Довіра на місцевих виборах депутатів, що відбудуться 25 жовтня 2020 року.
Зобов`язано Гусятинську селищну територіальну виборчу комісію Чортківського району Тернопільської області повторно розглянути питання реєстрації кандидатів у депутати Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Тернопільської обласної організації Довіра на місцевих виборах депутатів, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись із цим рішенням, його оскаржила Гусятинська селищна територіальна виборча комісія Чортківського району Тернопільської області, яка вважає, що суд першої інстанції при ухваленні рішення допустив порушення норм матеріального та процесуального права, а тому просить скасувати рішення і прийняте нове, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що позивач під час формування територіального виборчого списку у територіальному виборчому окрузі № 1 порушив вимоги частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України щодо почергового включення кандидатів різної статі, а саме: під номерами 6 та 7 вказано ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , а під номерами 8 та 9 вказано ОСОБА_3 та ОСОБА_4 ; з урахування зазначеного спірне рішення комісії прийнято відповідно до положень Виборчого кодексу України.
У зв`язку з неявкою в судове засідання осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу відповідно до вимог частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) не здійснювалося.
Також за приписами частини другої статті 313 КАС України неявка сторін, належним чином повідомлених про час та місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла переконання, що апеляційна скарга не належить до задоволення з таких підстав.
Як встановлено судом, 30 серпня 2020 року Центральна виборча комісія прийняла Постанову № 208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , якою постановила оголосити з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
22.09.2020 Тернопільська обласна організація політичної партії Довіра подала до Гусятинської селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати до Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, що підтверджується довідкою № 4 від 22.09.2020 (а.с. 12).
Згідно з протоколом № 4 засідання Гусятинської селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області від 25.09.2020 голова Гусятинської селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області ОСОБА_5 інформував членів комісії про те, що подані політичною партією Довіра документи для реєстрації кандидатів у депутати Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року не відповідають вимогам частини дев?ятої статті 219 Виборчого кодексу України.
25 вересня 2020 року Гусятинська селищна територіальна виборча комісія Чортківського району Тернопільської області прийняла постанову № 9, якою відмовила в реєстрації кандидатів у депутати Гусятинської селищної ради, висунутих та включених до єдиного та територіальних виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року (а.с. 8).
Не погодившись з постановою відповідача, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції мотивував його тим, що з метою дотримання балансу між правами позивача та наслідками, на які спрямоване оскарження рішення, виборча комісія, враховуючи повноваження, надані Законом, могла повідомити позивача про виявлені недоліки та надати час для їх усунення, або розглянути можливість виключення окремих кандидатів з виборчих списків, розміщених з порушенням порядку черговості висування та/або перевірити дотримання позивачем принципу гендерної рівності чоловіків та жінок при формуванні виборчих списків.
Зазначені обставини не були взяті до уваги та не враховані при прийнятті відповідачем оскарженого рішення, у зв`язку з чим суд дійшов висновку, що при винесені постанови комісія діяла необґрунтовано та не пропорційно.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправною та скасування постанови № 9 Гусятинської селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області від 25 вересня 2020 року про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Тернопільської обласної організації Довіра на місцевих виборах депутатів, що відбудуться 25 жовтня 2020 року.
Разом з тим, суд першої інстанції вважав, що вимога позивача про зобов`язання відповідача скликати позачергове засідання та надати право усунути технічну помилку відповідно до пункту 3 статті 230 Виборчого Кодексу України задоволенню не підлягає, оскільки як зазначено вище, виборча комісія, враховуючи конкретні обставини, має певну свободу дій під час вирішення питання реєстрації кандидатів у депутати, зокрема, надати час на виправлення помилки, виключити окремих кандидатів з виборчих списків чи зареєструвати кандидатів згідно поданих виборчих списків.
В будь-якому випадку рішення комісії має відповідати вимогам Закону, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, а також з урахуванням усіх обставин, що мають значення для його прийняття.
З урахуванням наведеного, суд вважав за необхідне зобов`язати Гусятинську селищну територіальну виборчу комісію Чортківського району Тернопільської області повторно розглянути питання реєстрації кандидатів у депутати, висунутих та включених до виборчих списків Тернопільською обласною організацією політичної партії Довіра на перших місцевих виборах депутатів Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області 25 жовтня 2020 року, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Рішення суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позовних вимог сторонами не оскаржувалося.
Відтак, на переконання колегії суддів апеляційного суду, висновки суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог відповідають нормам матеріального права, фактичним обставинам справи і є правильними з огляду на таке.
Виборчий кодекс України (далі - ВК України) відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Відповідно до частин першої, дев`ятої статті 219 ВК України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
Статтею 222 ВК України визначено умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).
Так, відповідно до частин першої, другої статті 222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею вичерпного переліку документів.
Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.
Згідно із частинами першою, шостою статті 227 ВК України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
За нормами частини першої, третьої та четвертої статті 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1 - 5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .
Помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).
З матеріалів справи видно, що 19 вересня 2020 року Тернопільська обласна організація політичної партії Довіра провела збори, на яких зокрема прийнято рішення про висування кандидатів у депутати Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року (а.с. 46).
Згідно з витягом із протоколу зборів Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра , які відбулись 19 вересня 2020 року, черговість кандидатів у депутати до Гусятинської селищної ради, висунутих на зборах для включення в територіальний виборчий список у виборчому окрузі № 1, визначена таким чином:
1. ОСОБА_6 .
2. ОСОБА_7 .
3. ОСОБА_8 .
4. ОСОБА_9 .
5. ОСОБА_10 .
6. ОСОБА_1 .
7. ОСОБА_3 .
8. ОСОБА_2 .
9. ОСОБА_4 .
Тобто формування списку кандидатів згідно протоколу зборів Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра , які відбулись 19 вересня 2020 року, відповідає вимогам частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України.
Зазначеним рішенням також затверджено єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати до вказаної ради (а.с. 47 - 56).
Відповідно до поданого позивачем виборчій комісії територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Гусятинської селищної ради у територіальному виборчому окрузі № 1 під номерами 6 та 7 вказано ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , а під номерами 8 та 9 вказано ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .
Із пояснень позивача видно, що при роздрукуванні цих виборчих списків допущена технічна помилка, а саме: помилково поміняно місцями в списку ОСОБА_2 , та ОСОБА_3 , в той час як у протоколі зборів Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра послідовність кандидатів в списку вказано вірно, а тому політична партія просить дозволити усунути невідповідність у документах.
Враховуючи наведене, колегія суддів апеляційного суду зазначає, що рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку - прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що територіальний виборчий список кандидатів у депутати Гусятинської селищної ради у територіальному виборчому окрузі № 1, який позивач подавав відповідачу, як додаток до заяви, містить відмінну порядкову нумерацію кандидатів, ніж у списку, що був сформований на зборах Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра 19 вересня 2020 року.
При цьому колегія суддів зазначає, що формування списку виборців здійснюється саме на зборах політичної партії.
Водночас, зі змісту дослідженого в судовому засіданні протоколу засідання Гусятинської селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області № 4 від 25 вересня 2020 року видно, що відповідач не досліджував питання дотримання позивачем порядку формування списку кандидатів у депутати в контексті розбіжності нумерації у територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Гусятинської селищної ради у територіальному виборчому окрузі № 1, як і не досліджував матеріалів зборів Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра 19 вересня 2020 року.
Таким чином, суд погоджується із позицією позивача, що у цьому випадку мала місце помилка, а відповідачем було здійснено неналежний розгляд документів.
Право бути обраним до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (пасивне виборче право) гарантоване статтею 38 Конституції України.
Верховний Суд в своєму рішенні від 28 червня 2019 року у справі № 855/157/19 зазначив, що відповідно до параграфа 24 Документа Копенгагенської наради Конференції щодо людського виміру ОБСЄ від 29 червня 1990 року наведене право особи може бути обмеженим, якщо це передбачено законом і таке обмеження є розумним і співрозмірним цілям й завданням закону.
Проте, у відповідності з пунктом 7.5 названого Документа Копенгагенської наради ОБСЄ, процедури реєстрації кандидатів не повинні бути дискримінаційними. Отже підстави для відмови в реєстрації мають бути засновані на об`єктивних критеріях і чітко визначені в законі.
Оскільки матеріалами справи підтверджено, що відповідач, виявивши недоліки у поданих позивачем документах для реєстрації кандидатів у депутати до Гусятинської селищної ради, не вжив заходів для повного і об`єктивного вирішення питання щодо дотримання позивачем вимог частини дев`ятої статті 219 ВК України щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку, не надавши усунути допущені у поданих документах недоліки, всупереч приписам підпункту 4.4 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії № 173 від 10 серпня 2020 року, не запросив представника позивача на своє засідання для з`ясування цих питань, а допустив формалізм і порушив права суб`єкта виборчого процесу.
За таких обставин колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що постанова Гусятинської селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області № 9 від 25 вересня 2020 року про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Тернопільської обласної організації Довіра на місцевих виборах депутатів, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, прийнята необґрунтовано, а також без дотриманням інших критеріїв визначених частиною другою статті 2 КАС України, з порушенням вимог частини другої статті 19 Конституції України та призвела до порушень прав та інтересів позивача.
Щодо решти обставин та доводів, які зазначались сторонами, колегія суддів зазначає, що такі не спростовують викладених вище висновків та на законність судового рішення не впливають.
За таких обставин колегія суддів приходить до переконання, що місцевий суд повно і всебічно дослідив і оцінив обставини по справі, надані сторонами докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.
Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З урахуванням викладеного, рішення суду першої інстанції є законним, доводи апеляційних скарг зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують, тому підстави для скасування чи зміни рішення суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст.ст. 242, 243, 251, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Гусятинської селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області залишити без задоволення, а рішення рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року в адміністративній справі № 500/2838/20 - без змін.
Стягнути із Гусятинської селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області до спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 3153 (три тисячі сто п`ятдесят три) грн за наступними реквізитами Отримувач коштів - УК у Галицькому районі м.Львова; код отримувача за ЄДРПОУ - 38007573; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); МФО - 899998; рахунок отримувача - UA218999980313161206081013004; код класифікації доходів бюджету - 22030101; Восьмий апеляційний адміністративний суд .
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Р. Й. Коваль судді В. В. Гуляк Н. В. Ільчишин Постанова складена у повному обсязі 05 жовтня 2020 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2020 |
Оприлюднено | 06.10.2020 |
Номер документу | 91989740 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Коваль Роман Йосипович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні