ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.10.2020м. ДніпроСправа № 904/2272/20
до Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області
про стягнення плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу
Суддя Ярошенко В.І.
Без участі (повідомлення) представників сторін
ПРОЦЕДУРА
Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" про стягнення плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажів у розмірі 284 871, 72 грн, з яких: 276 481, 80 грн плата за користування вагонами, 8 389, 92 грн - збір за зберігання вантажу. У прохальній частині позовної заяви позивачем викладено клопотання про здійснення розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою суду від 30.04.2020 позовну заяву залишено без руху, запропоновано Акціонерному товариству "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" протягом 5 днів після настання події (закінчення строку карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) усунути недоліки позовної заяви, а саме надати докази сплати судового збору у розмірі 4 273, 08 грн.
12.05.2020 позивачем до суду подано докази сплати судового збору у розмірі 4 273, 08 грн.
Ухвалою суду від 26.05.2020 задоволено клопотання Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" про здійснення розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження; прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін; відповідачу для подання відзиву встановлено 15-тиденний строк з дня отримання (вручення) даної ухвали.
Законом України № 540-IX від 30.03.2020 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" розділ Х "Прикінцеві положення" Господарського процесуального кодексу України доповнено пунктом 4, яким передбачено продовження процесуальних строків на час карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Згідно із Законом України № 731-IX від 18.06.2020 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)", який набрав законної сили 17.07.2020, процесуальні строки, які були продовжені відповідно до пункту 4 розділу X "Прикінцеві положення" Господарського процесуального кодексу України в редакції Закону України № 540-IX від 30.03.2020 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)", закінчуються через 20 днів після набрання чинності цим Законом. Протягом цього 20-денного строку учасники справи та особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цими кодексами), мають право на продовження процесуальних строків з підстав, встановлених цим Законом.
Ухвалою суду від 20.07.2020 відповідачу встановлено строк для подання відзиву до 06.08.2020.
21.07.2020 від відповідача засобами електронного зв`язку надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній заперечує проти задоволення позовних вимог.
Статтею 248 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Враховуючи положення Закону України № 731-IX від 18.06.2020 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)", перебіг процесуальних строків у даній справі розпочався з 06.08.2020.
В порядку статті 240 Господарського процесуального кодексу України судом прийнято рішення у справі.
АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позиція позивача, викладена у позовній заяві
Позовні вимоги обґрунтовані наступним.
Взаємовідносини позивача з відповідачем щодо подачі та забирання вагонів регулюються Статутом залізниць України та договором № ПР/М-17-2/14-744/НЮдч від 14.12.2017 "Про експлуатацію залізничної під`їзної колії Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до стації Терни і Рядова Придніпровської залізниці.
Так, залізницею в січні 2020 року на адресу одержувача ПрАТ "Північний ГЗК" за накладними №№ 47476247, 47476379, 47476361, 47476296, 47476312, 47476320, 47476254, 47476239, 47437371, 47437314, 47437298, 47437389, 47437355, 47437256, 47437330, 47437215, 47437363, 47437322, 47437223, 47437264, 47437207, 47437231, 47437272, 47437280, 47437348, 47437249, 47437306, 47444690, 47444682, 47444674, 47444708, 47444765, 47444773, 47444658, 47444716, 47444724, 47444666, 47444740, 47180088, 47225636, 47225644, 47225586, 47225776, 47225677, 47225602, 47225669, 47225594, 47225768, 47225628 було відправлено порожні залізничні вагони. На шляху прямування спірні вагони були затримані станціями Нижньодніпровськ-Пристань та Ігрень на підставі наказів № 133 від 05.01.2020, № 225 від 09.01.2020, № 238 від 10.01.2020 та № 460 від 25.01.2020 через зайнятість колій станції призначення Терни, у зв`язку зі скупчення вагонів, що прибули на адресу ПрАТ "Північний ГЗК" раніше. Після того, як вантажоодержувач був повідомлений про затримку спірних вагонів, станціями Нижньодніпровськ-Пристань та Ігрень були складені акти про затримку вагонів форми ГУ-23а № 2 від 05.01.2020, № 2 від 09.01.2020, № 1 від 10.01.2020, №1 від 25.01.2020 та акти загальної форми № 355 від 05.01.2020, №4/Д від 10.01.2020, №8/Д від 25.01.2020, № 359 від 28.01.2020, № 405 від 28.01.2020.
За весь час затримки спірних вагонів на підходах до станції призначення і на станції призначення залізницею нараховано плату за користування вагонами в загальній сумі 491 141 грн за відомостями плати за користування вагонами №№ 28019022, 29019038, які відповідач підписав із зауваженнями, а нараховані суми визнав лише частково - в розмірі 260 739, 50 грн. Також за час затримки поїзда на станції Ігрень (на підходах до станції призначення) залізницею було нараховано збір за зберігання вантажів у сумі 12 235, 30 грн, який включено до накопичувальної картки № 06029011 від 05.02.2020. У зв`язку з підписанням відповідачем накопичувальної картки № 06029011 від 05.02.2020 із зауваженням, нарахована залізницею сума збору за зберігання вантажів теж визнана відповідачем частково - в сумі 5 243, 70 грн.
З огляду на наявність у відомостях плати за користування вагонами та накопичувальній картці зауважень відповідача, спірні суми плати за користування вагонами в розмірі 230 401, 50 грн та збору за зберігання вантажу в розмірі 8 389, 92 грн не були стягнуті з його особистого рахунку.
Позиція відповідача, викладена у відзиві
Відповідач заперечує проти задоволення позову, вказуючи на таке:
- позивачем не в повному обсязі надані докази, а саме з 98-ми залізничних накладних, на які в позовній заяві йде посилання, до матеріалів справи долучено лише 25 залізничних накладних;
- Господарським судом Дніпропетровської області розглядається справа № 904/2243/20 за позовом Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" про несвоєчасну доставку вантажів, у тому числі, за залізничними накладними 47180088, 47225636, 47225644, 47225586, 47225776, 47225677, 47225602, 47225669, 47225594, 47225768, 47225628, за якими доставка вантажу мала відбутись 26.12.2019 та 28.12.2019;
- затримка вагонів за наказом № 133 від 05.01.2020 (з 05.01.2020 17:45 год. до 09.01.2020 18:20 год.) є безпідставною, оскільки затримка за актами №№ 57, 58 від 05.01.2020 закінчилась о 21:00год. Акти №№ 60, 63, 65 від 06.01.2020 та акт № 88 від 08.01.2020 не можуть бути підставою для затримки, оскільки за попередніми актами затримка закінчилась 05.01.2020 о 21:00 год. і диспетчер не міг знати, що 06.01.2020 та 08.01.2020 будуть оформлені акти №№ 60, 63, 65 від 06.01.2020, № 88 від 08.01.2020. Затримка вагонів з 21:00 год. 05.01.2020 до 00:00 год. 06.01.2020 (3 години) є безпідставною;
- затримка вагонів за наказом № 238 від 10.01.2020 (з 10.01.2020 12:35 год. до 25.01.2020 00:20 год.) є безпідставною, оскільки затримка за актом № 121 від 10.01.2020 закінчилась о 19:00год. Акти №№ 126, 128 від 11.01.2020 та акти №№ 141, 142 від 12.01.2020 не можуть бути підставою для затримки, оскільки за попередніми актами затримка закінчилась 10.01.2020 о 19:00 год. і диспетчер не міг знати, що 11.01.2020 та 12.01.2020 будуть оформлені акти №№ 126, 128 від 11.01.2020 та акти №№ 141, 142 від 12.01.2020. Затримка вагонів з 19:00 год. 10.01.2020 до 00:00 год. 11.01.2020 (5 години) є безпідставною;
- документи, згідно з якими була нарахована плата за користування вагонами та збір за збереження вантажу за наказом № 133, починаючи з 05.01.200 21:00 год. та за наказом № 238, починаючи з 10.01.2020 19:00 год. не відповідають дійсним обставинам, тому не мають доказової та юридичної сили.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУТЬ
14.12.2017 між Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" (правонаступником якого є Акціонерне товариство "Українська залізниця") в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (залізниця) та Приватним акціонерним товариством "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (власник колії) укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Терни і Рядова регіональної філії Придніпровська залізниця ПАТ "Укрзалізниця" № ПР/М-17-2/14-744/НЮдч (далі - договір).
Згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику колії, яка примикає до станції Терни - стрілками №№ 2, 4, 6 у парній горловині станції та до Рядова - стрілкою № 8 до колії № VI станції Рядова. Під`їзна колія обслуговується локомотивом власника колії. Межею під`їзної колії є знаки "Межа під`їзної колії", які встановлено: по станції Терни біля маневрового світлофору М10, розташованого на відстані 61,5 м від вістряка стрілки № 2 станції Терни; маневрового світлофору М8, розташованого на відстані 86,2 м від граничного стовпчика стрілки № 4 станції Терни; маневрового світлофору М6, розташованого на відстані 147,2 м від граничного стовпчика стрілки № 6 станції Терни; по станції Рядова біля вхідного світлофору - Чк, розташованого на відстані (70 м від вістряка стрілки № 8 станції Рядова (п. 1 договору).
Розгорнута довжина під`їзної колії складає 268 700 погонних метрів (п.2 договору).
У межах смуги відведення під`їзною колією і спорудами власника колії зайнято ділянку площею 26 545 кв. м (п.3 договору).
Рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії та Інструкції по сигналізації на залізницях України (п.4 договору).
Відповідно до п. 5 договору здавання вагонів для під`їзної колії зі станцій Терни, Рядова здійснюється:
- порожні хопери - через інтервал часу 2,0 години;
- порожні напіввагони для навантаження концентрату залізорудного, обкотишів - через інтервал часу 2, 5 години;
- вагони з небезпечними вантажами класу "1ВМ" - не пізніше, ніж через 2 години з моменту-їх прибуття на станцію примикання;
- інші вагони - за повідомленнями, які передає прийомоздавальник вантажу та багажу станції, нарочним прийомоздавальнику власника колії не пізніше, ніж за 2 години до фактичного здавання вагонів, із реєстрацією у Книзі повідомлень, форми ГУ-2. У разі здавання вагонів залізницею власнику колії за його згодою раніше встановленого інтервалу передача вагонів здійснюється поза інтервалом.
Вагони, що прибули на станцію Терни Придніпровської залізниці для Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", подаються локомотивом залізниці на одну з колій №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13 станції Терни, за вказівкою чергового по залізничній станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії. Вагони, що прибули на станцію Рядова Придніпровської залізниці для Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", подаються локомотивом залізниці на одну з колій №№ 3А, 3Б, І, ІІ, 4, 5, VI, 7, 8, 9, 10 станції Рядова, за вказівкою чергового по залізничній станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії (п. 6 договору).
Про готовність вагонів до забирання власник колії повідомляє залізницю. Повідомлення передає начальник зміни цеху зовнішнього транспорту (диспетчер зміни, черговий по станції) або диспетчер виробничого відділу УЗТ по телефону відповідальному працівнику станції примикання залізниці не пізніше, ніж за 2 години до пред`явлення вагонів до здачі залізниці, з наступним наданням письмового повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113 (п. 8 договору).
Для під`їзної колії встановлюється загальний термін перебування усіх вагонів - 15,0 год. (п.12 договору).
Відстань для нарахування збору за подачу, забирання вагонів встановлюється 0 км в обидва кінці (п.13 договору).
Відповідно до п. 14 договору власник колії сплачує залізниці:
- за користування вагонами - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами за ставками, наведеними у розділі V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги (Тарифного керівництва № 1);
- за зберігання вантажів у вагонах - у разі затримки їх з причин, залежних від власника колії, після закінчення терміну безоплатного зберігання, сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) - згідно з правилами зберігання вантажів;
- інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, які виконує залізниця для власника колії - згідно з діючими нормативними документами.
Збори і плати вносяться на підставі ст. 62 Статуту залізниць України у національній валюті України, на умовах попередньої оплати на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання філії ЄРЦ.
Цей договір вважається укладеним з моменту підписання його сторонами та скріплення печатками сторін, і діє з 23 грудня 2017 року до 23 грудня 2022 року включно (п. 19 договору).
В січні 2020 року на адресу ПрАТ "Північний ГЗК" прибував поїзд № 2222, індекс 4507-049-4573 к складі 49 порожніх вагонів.
Перевезення залізницею цих вагонів оформлене накладними №№ 47476247, 47476379, 47476361, 47476296, 47476312, 47476320, 47476254, 47476239, 47437371, 47437314, 47437298, 47437389, 47437355, 47437256, 47437330, 47437215, 47437363, 47437322, 47437223, 47437264, 47437207, 47437231, 47437272, 47437280, 47437348, 47437249, 47437306, 47444690, 47444682, 47444674, 47444708, 47444765, 47444773, 47444658, 47444716, 47444724, 47444666, 47444740, 47180088, 47225636, 47225644, 47225586, 47225776, 47225677, 47225602, 47225669, 47225594, 47225768, 47225628 (арк. с. 112-160).
Згідно із вказаними вище накладними станція та залізниця призначення - Терни Придніпровської залізниці.
На шляху прямування вагони були затримані станціями Нижньодніпровськ-Пристань та Ігрень на підставі наказів № 133 від 05.01.2020, № 225 від 09.01.2020, № 238 від 10.01.2020 та № 460 від 25.01.2020 через зайнятість колій станції призначення Терни, у зв`язку зі скупчення вагонів, що прибули на адресу ПрАТ "Північний ГЗК" раніше (арк. с. 47-51).
У зв`язку з цим станцією Нижньодніпровськ-Пристань складені акти про затримку вагонів форми ГУ-23а № 2 від 05.01.2020 та № 2 від 09.01.2020 та акт загальної форми ГУ-23 № 355 від 05.01.2020 (арк. с. 37, 39-40), і станцією Ігрень складені акти про затримку вагонів форми ГУ-23а № 1 від 10.01.2020 та № 1 від 25.01.2020 та акти загальної форми ГУ-23 № 4/Д від 10.01.2020, № 8/Д від 25.01.2020 (арк. с. 42-45) .
Станціями Нижньодніпровськ-Пристань та Ігрень були здійснені повідомлення про затримку вагонів відповідно до наказів №№ 19, 31 (арк. с. 38, 41).
Після прибуття поїзда на станцію призначення Терни одержувача 28.01.2020 о 05:00 год. було повідомлено про готовність подавання 28-ми вагонів із тих, що прибули, на під`їзну колію, про що зроблено відповідний запис в Книзі повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження станції Терни за № 180 (арк. с. 52-53). Зазначені вагони були прийняті відповідачем на свою колію без затримки.
28.01.2020 о 14:30 прийомоздавальником залізниці одержувача було повідомлено про готовність до подавання інших 21-го вагонів з цього поїзда о 16:30 год., про що в Книзі повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження станції Терни зроблено відповідний запис за № 182 (арк. с. 54). Прийомоздавальником відповідача засвідчено факт отримання повідомлення своїм підписом у Книзі повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження станції Терни. У зв`язку з неможливістю забирання одержувачем цих вагонів було складено акт загальної форми ГУ 23 № 395 від 28.01.2020, в якому зазначено, що вагони затримані на станції призначення в очікуванні подачі на під`їзну колію з вини клієнта, час початку затримки вагонів - 28.01.2020 - 16:30 год. (арк. с. 55). Акт загальної форми ГУ 23 № 395 від 28.01.2020 підписано представником відповідача без зауважень.
Готові для подачі на під`їзну колію вагони були прийняті одержувачем із запізненням. Про закінчення затримки складено акт загальної форми ГУ-23 № 405 від 28.01.2020, в якому зазначено, що час закінчення затримки вагонів 28.01.2020 о 21:50 год. (арк. с. 55). Акт підписано представником відповідача без зауважень.
Таким чином, на станції призначення Терни 21 вагон із числа спірних простоював з вини відповідача з 28.01.2020 - 16:30 год. До 28.01.2020 - 21:50 год., тобто протягом 5 год. 20 хв.
Відповідно до складених залізницею актів загальний період затримки вагонів на підходах до станції призначення та на станції призначення Терни з вини відповідача склав: для 28-ми вагонів - 444 год. 20 хв., для 21-го вагона - 449 год. 40 хв.
На підставі статті 42 Статуту залізниць України, якою передбачено, що залізниця зобов`язана повідомити одержувача в день прибуття вантажу або до 12-ї години наступного дня, позивач своєчасно повідомив відповідача про готовність залізниці передати вагони, щодо яких складено вищевказані акти загальної форми про затримку вагонів на станції призначення, на під`їзну колію відповідача.
Враховуючи наведене, позивачем заявлено до стягнення плату за користування вагонами у розмірі 276 481, 80 грн з ПДВ, нараховану відповідно до відомостей плати за користування вагонами №№ 28019022, 29019038, та збір за зберігання вантажу в сумі 8 389, 92 грн з ПДВ, включений до накопичувальної картки № 06029011 від 05.02.2020.
Відповідач заперечив проти списання вказаних сум зі свого рахунку, оскільки відомості плати за користування вагонами №№ 28019022, 29019038 та накопичувальна картка № 06029011 від 05.02.2020 підписані ним із зауваженнями.
Вказані обставини і стали підставою для звернення позивача до суду.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ
Щодо правовідносин сторін
Відповідно до положень частини 5 статті 307 Господарського кодексу України, яка кореспондується з положеннями частини другої статті 908 та статті 920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.
Відповідно до cтатті 71 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998, з подальшими змінами (далі - Статут), взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).
З огляду на наявний в матеріалах справи договір та обставини справи, між позивачем та відповідачем виникли правовідносини з перевезення та експлуатації залізничної колії.
Щодо нарахування плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу
Відповідно до статті 46 Статуту одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.
Порожні приватні власні вагони, які перевозяться залізницею за повними перевізними документами зі сплатою провізної плати, мають статус "вантажу", які залізниця зобов`язана доставити на станцію призначення у цілості та збереженості і видати їх одержувачу, зазначеному в накладній, а одержувач має щодо залізниці права та обов`язки, передбачені Статутом залізниць України, зокрема, обов`язок отримати їх від залізниці, а у разі несвоєчасного приймання вагонів від залізниці - сплатити плату за користування вагонами, які знаходяться на коліях залізниці чи на станціях підходу, та збір за зберігання у встановлених розмірах, а також інші права та обов`язки, які має одержувач відносно вантажу, що прибув на його адресу.
За приписами пункту 119 Статуту за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.
Порядок та умови користування вагонами і контейнерами визначаються Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113 (далі - Правила користування вагонами).
Усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника.
За користування вагонами і контейнерами вантажовідправники, вантажоодержувачі, власники під`їзних колій, порти, організації, установи, фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності (далі - вантажовласники) вносять плату (п. 2 Правил користування вагонами).
Час користування обчислюється окремо для кожного вагона і контейнера за його номером. Номерному обліку часу користування підлягають усі вагони і контейнери, подані під вантажні операції на місцях загального користування, а на місцях незагального користування - вагони і контейнери парку залізниць України й інших держав, передані на під`їзні колії або орендовані ділянки колій (п. 6 Правил користування вагонами).
Облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), Пам`яток про видачу/ приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), Актів загальної форми ГУ-23 (п. 3 Правил користування вагонами).
Відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами.
Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися працівником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред`явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці.
У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями.
Відомість плати за користування вагонами (контейнерами) складається у трьох примірниках - два для залізниці і один для вантажовласника, окремо для вагонів і для контейнерів.
Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника.
Плата за користування нараховується за кожний вагон і контейнер після прийняття його залізницею від вантажовласника. У разі неповернення залізниці вантажовласником вагона (контейнера) протягом 15 діб після прийняття їх вантажовласником плата за користування за ці 15 діб, а потім за кожні 5 діб стягується, не очікуючи повернення вагона (контейнера) (п. 5 Правил користування вагонами).
У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери (п. 8 Правил користування вагонами).
Про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ (додаток 4). Наказ підписується посадовою особою, визначеною начальником залізниці (п. 9 Правил користування вагонами).
Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією.
Усі дані, вказані в цьому акті, передаються станцією у "Повідомленні про затримку вагонів" (додаток 5) до інформаційно-обчислювального центру залізниці та на станцію призначення.
Акт про затримку вагонів складається у трьох екземплярах - один залишається на станції затримки і два додаються до перевізних документів.
Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію Повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв`язком, через посильних, факсом або іншим способом, установленим начальником станції за погодженням з вантажовласником) (п. 10 Правил користування вагонами).
Загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника (п. 12 Правил користування вагонами).
Плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці (п. 13 Правил користування вагонами).
Розмір плати за користування вагонами і контейнерами в залежності від часу користування встановлюється згідно з чинним законодавством (п. 14 Правил користування вагонами).
Ставки за користування вагонами встановлені у таблиці 1 розділу V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317 (далі - Збірник тарифів). При визначенні часу користування вагонами і контейнерами час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.
Збірником тарифів передбачено погодинні ставки плати за користування вантажними вагонами від 1 до 45 годин окремо для випадків виконання однієї вантажної операції . ставка плати за користування вантажними вагонами понад 45 годин становить 16 грн за кожну годину за 1 вагон незалежно від виду вантажної операції
За затримку на станції призначення чи на підходах до неї або на станції відправлення власних та орендованих вагонів з вини одержувача, відправника або власника (орендаря) вагонів залізниці сплачується плата в розмірі 50% ставок, зазначених у таблиці 1 (п. 5 розділу V Збірника тарифів).
Порядок нарахування плати за зберігання вантажу залізницею визначено Правилами зберігання вантажів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 (далі - Правила зберігання).
Збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).
Термін безоплатного зберігання обчислюється:
- якщо на станції призначення вивантаження здійснюється засобами: залізниці - з 24-ої години дати вивантаження вантажів, одержувача - з 24-ої години дати подавання вагонів під вивантаження;
- при переадресування - після двох годин з моменту повідомлення про прибуття вантажу;
- при затримці - з моменту затримки (п. 8 Правил зберігання).
Розмір плати за зберігання вантажу визначається за тарифами, встановленими у п. 2.1 розділу ІІІ Збірника тарифів.
Так, після закінчення терміну безоплатного зберігання при зберігання вантажів у вагонах (у тому числі контейнерах) нараховується збір за кожну добу в розмірі 4,0 грн за одну тону вантажу.
Збір за зберігання власного (орендованого) рухомого складу на своїх осях (з одиниці) справляється в розмірі 5,9 грн за добу. У всіх випадках неповна доба зберігання вантажів округляється до повної.
Відповідно до наказу Міністерства транспорту та заявку України від 26.03.2009 № 317 в редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 22.03.2019 № 205, до плати за користування вагонами та контейнерами, що вказана в розділі V Збірника тарифів, та збору за зберігання вантажів, що вказані в розділі ІІІ Збірника тарифів, застосовується коефіцієнт 3, 023.
Відповідно до абзацу третього пункту 2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 864/5085, усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.
Правилами складання актів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України № 334 від 28.05.2020 передбачено, що при перевезеннях у залежності від обставин, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, відправника, одержувача, пасажира складаються комерційні акти та акти загальної форми (п. 1 Правил складання актів).
Акти загальної форми ГУ-23 складаються для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, якщо при цьому не потрібне складання комерційного акта.
Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, не менш як двома особами (п. 3 Правил складання актів).
Станціями призначення та затримки оформлені відповідні документи, у тому числі акти форми ГУ-23а, ГУ-23, на підставі яких за час знаходження спірних вагонів на станції затримки відповідно до наказів № 133 від 05.01.2020, № 225 від 09.01.2020, № 238 від 10.01.2020 та № 460 від 25.01.2020, згідно з Правилами користування вагонами та контейнерами і Збірником тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, розраховані плата за користування вагонами, яка включена до відомостей плати за користування вагонами форми ГУ-46 №№ 28019022, 29019038 (арк. с. 33-35), та збір за зберігання вантажу за накопичувальною карткою форми ФДУ-92 № 06029011 від 05.02.2020 (арк. с. 36).
З урахуванням у добровільному порядку сплачених сум по вказаним відомостям плати за користування вагонами та накопичувальній картці, позивачем заявлені до стягнення плата за користування вагонами у сумі 276 481, 80 грн з ПДВ (491 141 грн - 260 739, 50 грн = 230 401, 50 грн - заборгованість за відомістями; 230 401, 50 грн х 20% = 46 080, 30 грн - ПДВ 20%; 230 401, 50 грн + 46 080, 30 грн = 276 481, 80 грн - сума плати за користування вагонами з ПДВ) та збір за зберігання вантажу у сумі 8 389, 92 грн (12 235, 30 грн - 5 243, 70 грн = 6 991, 60 грн - заборгованість за накопичу вальною карткою; 6 991, 60 грн х 20% = 1 398, 32 грн - ПДВ 20%; 6 991, 60 грн + 1 398, 32 грн = 8 389, 92 грн - сума збору за зберігання вантажів із ПДВ.
Судом здійснено перевірку розрахунку, наданого позивачем, за результатами якого суд дійшов висновку щодо його обґрунтованості. У зв`язку з цим позовні вимоги про стягнення з відповідача плати за користування вагонами у розмірі 276 481, 80 грн з ПДВ та збору за зберігання вантажів у розмірі 8 389, 92 грн з ПДВ підлягають задоволенню в повному обсязі.
Щодо заперечень відповідача
Згідно з частиною 2 статті 614 Цивільного кодексу України відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання.
Заперечення відповідача щодо ненадання позивачем доказів у повному обсязі, а саме - залізничних накладних, на які йде посилання у позовній заяві, не відповідають фактичним обставинам справи. У позовній заяві позивач посилається не на 98, а на 25 залізничних накладних, якими оформлено перевезення спірних вагонів, і копії цих перевізних документів у повному обсязі надані до позовних матеріалів.
Заперечення відповідача в іншій частині також не можуть бути прийняті судом до уваги, оскільки відповідачем належними та допустимими доказами не доведено ні наявності у нього можливості своєчасно прийняти спірні вагони, ні наявності підстав для його звільнення від плати за користування вагонами, які передбачені положеннями статті 121 Статуту залізниць України та пункту 16 Правил користування вагонами і контейнерами, ні вини залізниці у затримці спірних вагонів під час перевезення.
Таким чином, відповідачем не спростовано доводів позивача, наведених в обґрунтування позовних вимог.
СУДОВІ ВИТРАТИ
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору у розмірі 4 273, 08 грн покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241, 252, пунктом 4 розділу Х "Прикінцеві положення" Господарського процесуального кодексу України, Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" № 731-IX від 18.06.2020, господарський суд
УХВАЛИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (50079, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг; ідентифікаційний код 00191023) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, м. Київ, вул. Єжі ґедройця, 5; ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49600, м. Дніпро, пр-т Дмитра Яворницького, 108; ідентифікаційний код ВП 40081237) плату за користування вагонами у розмірі 276 481, 80 грн, збір за зберігання вантажу у розмірі 8 389, 92 грн та судовий збір у розмірі 4 273, 08 грн.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Дніпропетровської області.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Дата підписання рішення 05.10.2020.
Суддя В.І. Ярошенко
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2020 |
Оприлюднено | 07.10.2020 |
Номер документу | 92002990 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Широбокова Людмила Петрівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Широбокова Людмила Петрівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Широбокова Людмила Петрівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Широбокова Людмила Петрівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Широбокова Людмила Петрівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Рудь Ірина Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні