Постанова
від 03.02.2021 по справі 904/2272/20
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.02.2021 року Справа № 904/2272/20

м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 65, зал засідань 511

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Широбокової Л.П. - доповідач,

суддів : Чус О.В., Подобєда І.М.

секретар судового засідання Грачов А.С.

представники сторін:

від позивача: Береза В.В., довіреність №1318 від 23.10.2020, представник;

від відповідача: представник не з`явився;

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 05.10.2020 у справі №904/2272/20 (суддя Ярошенко В.І., повне рішення складено 05.10.2020)

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро

до Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

про стягнення плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу

ВСТАНОВИВ

Короткий зміст позовних вимог та рішення суду.

У квітні 2020 року Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою про стягнення з Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" плати за користування вагонами в сумі 276 481,80 грн та збору за зберігання вантажу - 8389,92 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов договору №ПР/М-17-2/14-744/ НЮдч та затримкою вагонів на підходах до станції призначення, коліях станції призначення Терни, внаслідок чого були складені відомості ф. ГУ-46, накопичувальні картки ф.ФДУ-92 та нарахована плата за користування вагонами, збір за зберігання вантажу, які відповідачем досі не сплачені.

Відповідач проти позову заперечував. Зазначив, що позивачем не в повному обсязі були подані докази, а саме: з 98 залізничних накладних, на які йде посилання в позовній заяві, до матеріалів справи долучено лише 25. Господарським судом Дніпропетровської області розглядається справа №904/2243/20 про стягнення штрафу за несвоєчасну доставку вантажів, предметом розгляду у якій є накладні, за якими позивач намагається стягнути плату за користування вагонами та збір за зберігання вантажу у справі №904/2272/20. Наказ №133 від 05.01.2020 був складений на 7 діб пізніше дати, на яку було заплановано доставку вантажу. Крім того, затримка вагонів за наказом №133 від 05.01.2020 з 05.01.2020 17:45 до 09.01.2020- 18.20 год., як і за наказом №238 від 10.01.2020 з 10.01.2020 - 12:35 год. до 25.01.2020 - 00:20 год. є безпідставною, бо затримка за актами №№57, 58 від 05.01.2020 закінчилася о 21:00 год., за актом №121 від 10.01.2020 - 19:00 год. Диспетчер не міг знати, що 06.01.2020 та 08.01.2020 будуть оформлені акти №№ 60,63, 65, 88, а 11.01.2020 та 12.01.2020 акти №№ 126, 128, 141, 142. Вважає, що затримка була штучною, на приймально - відправних шляхах №№ 1,2 ,3,4,5,6,7 станції Терни по АОФ не було затриманих вагонів, тому відповідач був готовий прийняти спірні вагони раніше.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 05.10.2020 у справі №904/2272/20 (суддя Ярошенко В.І.) позов задоволено.

Стягнуто з Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" плату за користування вагонами у сумі 276 481, 80 грн, збір за зберігання вантажу у сумі 8 389, 92 грн та судовий збір у сумі 4 273, 08 грн.

Рішення мотивовано тим, що матеріалами справи встановлено своєчасне повідомлення відповідача про готовність залізниці подати вагони, які прибули на його адресу, неприйняття цих вагонів відповідачем призвело до їх затримки на підходах до станції призначення та нарахування залізницею плати за користування вагонами у сумі, заборгованість по якій становить 276481,80 грн та збору за зберігання вантажу, заборгованість по якому становить - 8389,92 грн. Відповідачем не доведено відсутності своєї вини у спричиненні скупчення вагонів на станції призначення; а на станції призначення, окрім зайняття колій під технологічними операціями, має бути забезпечено і наявність вільних колій для своєчасного приймання поїздів.

Доводи та вимоги апеляційної скарги і відзиву на неї.

Не погодившись із зазначеним рішенням суду, до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернувся відповідач, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просив рішення скасувати, прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.

Апеляційна скарга обґрунтована наступним:

- наказ №133 від 05.01.2020 складений на 7-10 діб пізніше дати, на яку заплановано доставку вантажу;

- позивач порушив свої договірні зобов`язання та зобов`язання, передбачені ст. 41 Статуту, а саме грубо та безпідставно перевищив строки доставки вантажу;

- у провадженні Господарського суду Дніпропетровської області перебуває справа №904/2243/20 про стягнення штрафу за несвоєчасну доставку вантажів, в тому числі і по спірним накладним;

- судом першої інстанції не здійснено належного аналізу документального обґрунтування відсутності вини відповідача.

16.01.2021 від позивача до суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому він проти апеляційної скарги заперечив, просив рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення. Зазначив, що рішення суду є обґрунтованим та правомірним, а відповідачем вжито заходів для захисту його права щодо дотримання строків доставку вантажу в іншій справі - №904/2243/20. У справі, що розглядається, предмет дослідження інший - обставини та причини затримки спірних вагонів на підходах до станції призначення.

Процедура.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11.11.2020 справа №904/2272/20 передана на розгляд колегії суддів у складі головуючого судді Широбокової Л.П., суддів Чус О.В., Подобєда І.М.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 16.11.2020 апеляційну скаргу залишено без руху, надано апелянту строк на усунення недоліків апеляційної скарги - сплати судового збору у сумі 6409,62 грн, докази чого надати суду.

07.12.2020 у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді Подобєда І.М. по справі здійснений повторний автоматизований перерозподіл, за результатами якого справу передано на розгляд колегії суддів у складі головуючого судді Широбокової Л.П., суддів Чус О.В., Орєшкіної Е.В.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 07.12.2020 зазначеною колегією суддів прийнято до свого провадження справу №904/2272/20 для вирішення питання відкриття апеляційного провадження за апеляційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 05.10.2020. Поновлено строк на апеляційне оскарження. Відкрито апеляційне провадження. Розгляд справи №904/2272/20 призначено в судовому засіданні на 18.01.2021 на 10.00 год. в приміщенні Центрального апеляційного господарського суду за адресою: м.Дніпро, пр.Дмитра Яворницького, 65, зал засідань №511. Зупинено дію оскаржуваного рішення.

15.01.2021 у зв`язку з усуненням обставин, що стали підставою для автоматизованого перерозподілу 07.12.2020, по справі здійснений повторний автоматизований перерозподіл, за результатами якого справу передано на розгляд колегії суддів у складі головуючого судді Широбокової Л.П., суддів Подобєда І.М., Чус О.В. та прийнято зазначеною колегією суддів до свого провадження ухвалою суду від 18.01.2021.

У судовому засіданні 18.01.2021 судом задоволено клопотання відповідача та розгляд справи №904/2272/20 відкладений на 03.02.2021 - 14:30 год.

У судовому засіданні 03.02.2021 повноважний представник апелянта проти задоволення апеляційної скарги заперечив, просив рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Відповідач участь повноважного представника у судове засідання 03.02.2021 не забезпечив, надіслав до суду клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з участю представника в судовому процесі по іншій справі, яка слухається Дніпропетровським окружним адміністративним судом.

Враховуючи положення ч. 12 ст. 270 ГПК України, апеляційний суд вважає за можливе здійснити розгляд апеляційної скарги за відсутності повноважного представника відповідача, який був повідомлений про час та місце розгляду справи, клопотання про відкладення розгляду справи заявив повторно, доказів поважності причин неявки не надав, явка представників сторін в судове засідання обов`язковою не визнавалася.

Обставини справи, встановлені апеляційним судом.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представника позивача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, апеляційний суд встановив таке.

14.12.2017 між Публічним акціонерним товариством «Українська залізниця» (правонаступником якого є Акціонерне товариство "Українська залізниця") в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (залізниця) та Приватним акціонерним товариством "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (власник колії) було укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Терни і Рядова регіональної філії Придніпровська залізниця ПАТ «Укрзалізниця» № ПР/М-17-2/14-744/НЮдч (далі - договір). Цей договір вважається укладеним з моменту підписання його сторонами та скріплення печатками сторін, і діє з 23 грудня 2017 року до 23 грудня 2022 року включно (п. 19 договору).

Згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику колії, яка примикає до станції Терни - стрілками №№2,4,6 у парній горловині станції та до Рядова - стрілкою №8 до колії № VI станції Рядова. Під`їзна колія обслуговується локомотивом власника колії. Межею під`їзної колії є знаки "Межа під`їзної колії", які встановлено: по станції Терни біля маневрового світлофору М10, розташованого на відстані 61,5м від вістряка стрілки №2 станції Терни; маневрового світлофору М8, розташованого на відстані 86,2м від граничного стовпчика стрілки № 4станції Терни; маневрового світлофору М6, розташованого на відстані 147,2м від граничного стовпчика стрілки № 6 станції Терни; по станції Рядова біля вхідного світлофору - Чк, розташованого на відстані (500м від вістряка стрілки №8 станції Рядова (п. 1 договору).

Розгорнута довжина під`їзної колії складає 268 700 погонних метрів (п. 2 договору).

У межах смуги відведення під`їзною колією і спорудами власника колії зайнято ділянку площею 26545 кв. (п. 3 договору).

Рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії та Інструкції по сигналізації на залізницях України (п. 4 договору).

Відповідно до п. 5 договору здавання вагонів, для під`їзної колії зі станцій Терни, Рядова здійснюється:

- порожні хопери - через інтервал часу 2,0 години;

- порожні напіввагони для навантаження концентрату залізорудного, окатишів - через інтервал часу 2,5 години;

- вагони з небезпечними вантажами класу "1ВМ" - не пізніше, ніж через 2 години з моменту-їх прибуття на станцію примикання;

- інші вагони - за повідомленнями, які передає прийомоздавальник вантажу та багажу станції, нарочним прийомоздавальнику власника колії не пізніше, ніж за 2 години до фактичного здавання вагонів, із реєстрацією у Книзі повідомлень, форми ГУ-2. У разі здавання вагонів залізницею власнику колії за його згодою раніше встановленого інтервалу передача вагонів здійснюється поза інтервалом.

Вагони, що прибули на станцію Терни регіональної філії «Придніпровська залізниця» для ПРАТ "ПІВНГЗК", подаються локомотивом Залізниці на одну з колій №№ 1,2,3,4,5,6,7,8,13 станції Терни, за вказівкою чергового по залізничній станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії. Вагони, що прибули на станцію Рядова регіональної філії «Придніпровська залізниця» для ПРАТ "ПІВНГЗК", подаються локомотивом Залізниці на одну з колій №№ 3А, 3Б, І, ІІ, 4, 5, VI, 7, 8, 9, 10 станції Рядова, за вказівкою чергового по залізничній станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії (п. 6 договору).

Про готовність вагонів до забирання власник колії повідомляє залізницю. Повідомлення передає начальник зміни цеху зовнішнього транспорту (диспетчер зміни, черговий по станції) або диспетчер виробничого відділу УЗТ по телефону відповідальному працівнику станції примикання залізниці не пізніше, ніж за 2 години до пред`явлення вагонів до здачі залізниці, з наступним наданням письмового повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113 (п. 8 договору).

Для під`їзної колії встановлюється загальний термін перебування усіх вагонів- 15,0 год (п. 12 договору).

Відстань для нарахування збору за подачу, забирання вагонів встановлюється 0 км в обидва кінці (п. 13 договору).

Відповідно до п. 14 договору власник колії сплачує Залізниці:

- за користування вагонами - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами за ставками, наведеними у розділі V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги (Тарифного керівництва №1);

- за зберігання вантажів у вагонах - у разі затримки їх з причин, залежних від власника колії, після закінчення терміну безоплатного зберігання, сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) - згідно з правилами зберігання вантажів;

- інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, які виконує залізниця для власника колії - згідно з діючими нормативними документами.

Збори і плати вносяться на підставі ст. 62 Статуту залізниць України у національній валюті України, на умовах попередньої оплати на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання філії «ЄРЦ» .

У грудні 2019 та січні 2020 року за накладними 47476247, 47476379, 47476361, 47476296, 47476312, 47476320, 47476254, 47476239, 47437371, 47437314, 47437298, 47437389, 47437355, 47437256, 47437330, 47437215, 47437363, 47437322, 47437223, 47437264, 47437207, 47437231, 47437272, 47437280, 47437348, 47437249, 47437306, 47444690, 47444682, 47444674, 47444708, 47444765, 47444773, 47444658, 47444716, 47444724, 47444666, 47444740, 47180088, 47225636, 47225644, 47225586, 47225776, 47225677, 47225602, 47225669, 47225594, 47225768, 47225628 залізницею на адресу одержувача Приватного акціонерного товариства «Північний гірничо - збагачувальний комбінат» (станція призначення Терни) були прийняті до перевезення порожні власні вагони.

На шляху прямування на підставі наказу №133 від 05.01.2020 (а.с. 47, том 1) затримані вагони (№№ голова 53535183 хвіст 55162028 у кількості 49 вагонів, індекс поїзда 4507-49-4573 з вантажем на своїх осях, що перевозяться у поїзді № 2222) на станції Нижньодніпровськ - Пристань Придніпровської залізниці через неможливість приймання їх станцією Терни Придніпровської залізниці з причини скупчення вагонів на станції Терни Придніпровської залізниці, що прибули на адресу ПрАТ «Північний гірничо-збагачувальний комбінат» , у зв`язку з неприйняттям вагонів вантажовласником - ПрАТ «Північний гірничо-збагачувальний комбінат» і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на його адресу.

За наведеним фактом станцією затримки вагонів Нижньодніпровськ - Пристань залізниці у порядку, передбаченому п.п.9, 10 Правил користування вагонами та контейнерами п.9 Правил зберігання вантажів складено:

- акти про затримку вагонів форми ГУ-23а: №2 від 05.01.2020 та №2 від 09.01.2020 (а.с. 37,39), згідно яких час початку затримки - 05.01.2020 - 17.45 год., час закінчення затримки - 09.01.2020 - 18.20 год.;

- акт загальної форми ГУ-23: №355 від 05.01.2020 (а.с. 40).

Повідомлення про затримку вагонів №19 (станція Нижньодніпровськ - Пристань Придніпровської залізниці), що перевозяться в поїзді № 2222 індекс 4507 049 4573, отримане відповідачем 05.01.2020 о 19:00 год. (а.с. 38);

За наказом №238 від 10.01.2020 (а.с. 48) затримані вагони (№№ голова 85162028 хвіст 53535183 у кількості 49 вагонів, індекс поїзда 4507-49-4573 з вантажем на своїх осях, що перевозяться у поїзді №3504) на станції Ігрень Придніпровської залізниці через неможливість приймання їх станцією Терни Придніпровської залізниці з причини скупчення вагонів на станції Терни Придніпровської залізниці, що прибули на адресу ПрАТ «Північний гірничо - збагачувальний комбінат» , у зв`язку з неприйняттям вагонів вантажовласником - ПрАТ «Північний гірничо - збагачувальний комбінат» і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на його адресу.

За наведеним фактом станцією затримки вагонів Ігрень залізниці у порядку, передбаченому п.п.9, 10 Правил користування вагонами та контейнерами п.9 Правил зберігання вантажів складено:

- акт про затримку вагонів форми ГУ-23а: б/н від 10.01.2020 та від 25.01.2020 (а.с. 42, 44), згідно яких час початку затримки - 10.01.2020 - 12.35 год., час закінчення затримки - 25.01.2020 - 00.20 год.;

- акт загальної форми ГУ-23 №4/Д від 10.01.2020 (а.с. 43);

- повідомлення про затримку вагонів № 31 (станція Ігрень Придніпровської залізниці), що перевозяться в поїзді №3504 індекс 4507-49-4573, отримане відповідачем 10.01.2020 о 13:20 год. (а.с. 41);

За весь час затримки вагонів з вини вантажовласника було нараховано плату за користування спірними вагонами по відомостям плати ф.ГУ-46 №№ 28019022, 29019038 в сумі 491141,00 грн, з яких відповідачем сплачено 260739,50 грн (заборгованість становить 276481,80 грн та збір за зберігання вантажу за накопичувальною карткою ФДУ-92 №№ 06029011 в сумі 12235,30 грн, з яких відповідачем сплачено 5243,70 грн (заборгованість становить 8389,92 грн).

Відомості плати ф. ГУ-46 та накопичувальна картка ф. ФДУ-92 відповідачем було підписано із запереченнями, а саме: Із затримкою не згодні, оскільки на приймально-відправних коліях ст. Терни №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, не було затриманих вагонів, а колія 8 закрита у зв`язку з рухом поїздів у зв`язку з ремонтними роботами .

Причиною виникнення спору є несплата відповідачем заявленої до стягнення плати за користування спірними вагонами та збору за зберігання вантажу.

Застосоване законодавство та висновки апеляційного суду.

Відповідно до положень частини п`ятої статті 307 Господарського кодексу України, які кореспондуються з положеннями частини другої статті 908 та статті 920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

За статтею 71 Статуту залізниць України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457 з подальшими змінами (далі - Статут), взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

Згідно зі статтею 46 Статуту одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

За приписами статті 119 Статуту за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України №113 від 25.02.1999 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15.03.1999 за № 165/3458), встановлено порядок і умови обліку вагонів, які були затриманими на підходах до станції призначення.

Згідно з пунктами 6, 8 Правил усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника. У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції вантажовласника. В акті вказується час початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

Про затримку вагонів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акту про затримку вагонів, що складається станцією. Усі дані в цьому акті, передаються станцією у повідомленні про затримку вагонів на станцію призначення. Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв`язком, через посильних, факсом або іншим способом) (пункти 9, 10 Правил).

Облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка складається на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23 (пункт 3 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113).

Відповідно до пункту 12 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

Порядок нарахування плати за зберігання вантажу залізницею визначено з урахуванням Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644 (далі - Правила зберігання).

Так, збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).

Термін безоплатного зберігання обчислюється:

- якщо на станції призначення вивантаження здійснюється засобами: залізниці - з 24-ої години дати вивантаження вантажів; одержувача - з 24-ої години дати подавання вагонів під вивантаження;

- при переадресуванні - після двох годин з моменту повідомлення про прибуття вантажу;

- при затримці - з моменту її затримки (п. 8 Правил зберігання).

Розмір плати за зберігання вантажу визначається за тарифами, встановленими у п. 2.1 розділу III Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 року № 317 (далі - Збірник тарифів).

Після закінчення терміну безоплатного зберігання при зберіганні вантажів у вагонах (у тому числі у контейнерах) нараховується збір за кожну добу в розмірі 4,0 грн за одну тонну вантажу.

Збір за зберігання власного (орендованого) рухомого складу на своїх осях (з одиниці), а також за зберігання тварин (з голови) справляється в розмірі 5,9 грн за добу.

У всіх випадках неповна доба зберігання вантажів округляється до повної.

Згідно наказу Міністерства інфраструктури України від 26.01.2015 року №13 «Про внесення змін до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів «Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги» , зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 30.01.2015 року за № 106/26551, до тарифів, плат та зборів, що вказані у розділах II і III Збірника тарифів, застосовується коефіцієнт 2,002.

За статтею 129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Матеріалами справи підтверджується, що станціями затримки Нижньодніпровськ - Пристань, Ігрень та станцією призначення Терни Придніпровської залізниці були оформлені відповідні документи, у тому числі акти форми ГУ-23, ГУ-23а, на підставі яких за час знаходження спірних вагонів на станціях затримки Нижньодніпровськ - Пристань, Ігрень Придніпровської залізниці відповідно до наказів №133 від 05.01.2020 та №238 від 10.01.2020, розрахована відповідно до Тарифного керівництва №1 (затверджене наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за №340/16356) плата за користування спірними вагонами у загальній сумі 491141,00 грн та збір за зберігання вантажу - 12235,30 грн, з яких у відповідача заборгованість по платі за користування вагонами - 276481,80 грн та за збір за зберігання вантажу - 8389,92 грн.

Відповідно до статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (стаття 77 Господарського процесуального кодексу України).

Позивачем надані належні та допустимі докази на підтвердження того, що затримка вагонів на станціях підходу до станції призначення відбулась через неможливість приймання їх станцією призначення з причини скупчення на ній вагонів, що прибули на адресу Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо - збагачувальний комбінат", у зв`язку з неприйняттям вагонів вантажовласником і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на його адресу, які складені відповідно до встановлених законодавством вимог.

Акти загальної форми на віднесення відповідальності вантажовласника (а.с. 55 - 111) охоплюють період дії наказів та підписані відповідачем без заперечень.

Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 614 Цивільного кодексу України особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини, якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання.

Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання.

За п. 16 Правил користування вагонами і контейнерами вантажовласник звільняється від плати за користування вагонами і контейнерами:

а) якщо затримка вагонів або контейнерів виникла через стихійне лихо, що спричинило припинення руху на залізничних під`їзних коліях, а також через стихійне лихо або аварію на підприємстві, внаслідок яких згідно з чинними положеннями заборонено виконувати вантажні роботи;

б) у разі подання локомотивом залізниці вагонів і контейнерів на фронти навантаження (вивантаження) у кількості, що перевищує їх максимальну переробну спроможність. Вказана максимальна переробна спроможність визначається за договором між залізницею і вантажовласником;

в) у разі затримки прийняття залізницею вагонів, які пред`явлено їй до здачі, з причин, що залежать від залізниці. Час такої затримки зазначається у графі "Примітки" Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, цей час виключається із загального часу користування вагонами (контейнерами).

Приписами п. 14.2 Інструкції з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 31.08.2005 №507, передбачено, що приймання поїздів на станцію має проводитись на вільні колії, які призначені для цього технічно-розпорядчим актом станції (ТРА станції). Крім того, відповідно до п. 16.4 Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.12.1996 №411, черговий по станції зобов`язаний забезпечити наявність вільних колій для своєчасного приймання поїздів.

Отже, на станції призначення окрім зайняття колій під технологічними операціями з вагонами, має бути забезпечено і наявність вільних колій для своєчасного приймання поїздів, в т. ч. поїздів відповідача, його контрагентів.

Залізниця не мала можливості доставити спірні вагони на станцію призначення з огляду на знаходження на її коліях вагонів, що прибули на адресу відповідача раніше та своєчасно не забиралися ним на свою під`їзну колію, що вбачається зі складених на станції призначення Терни актів загальної форми ф. ГУ-23, підписаних сторонами.

Між тим, навіть за умов наявності вільних під`їзних колій на станції, за обставин відсутності з боку відповідача доказів на підтвердження прийняття ним передбачених договором заходів до забирання вагонів зі станції призначення, що прибули на його адресу, не можна погодитися з відсутністю його вини у їх скупченні (даний висновок викладений також Верховним Судом у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду у постанові від 15.06.2018, справа №904/7360/17).

Отже, з урахуванням відсутності доказів на підтвердження вживання відповідачем передбачених договором заходів до забирання вагонів зі станції призначення, що прибули на його адресу, вбачається вина останнього у такому скупченні, внаслідок допущеної бездіяльності у забиранні вагонів зі станції призначення за наявності вільних під`їзних колій.

Викладеним спростовується твердження відповідача про його готовність прийняти спірні вагони на свою під`їзну колію та відсутність його вини у їх затримці.

Заперечення апелянта з приводу того, що мало місце порушення з боку позивача термінів доставки спірних вагонів на адресу відповідача, що призвело до неможливості відповідачем прийняти спірні вагони, не приймаються судом до уваги, оскільки несвоєчасна доставка вантажу (вагонів) позивачем є підставою для нарахування штрафу відповідно до ст. 116 Статуту. В цьому разі відповідач не позбавлений права захистити своє порушене право шляхом подання відповідного позову до суду, що ним і було зроблено у справі №904/2243/20, в якій ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 02.09.2020 позовну заяву було залишено без розгляду на підставі п. 4 ч.1 ст. 226 ГПК України. Правила користування вагонами і контейнерами не містять такої підстави для звільнення від плати за користування вагонами як прострочення залізницею строку доставки вантажу, а згідно п. 46 Статуту залізниць України обов`язок прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу, покладений саме на одержувача вантажу.

Відповідачем не спростовано доводів позивача та не надано доказів того, що він мав можливість прийняти спірні вагони, а також не доведено наявності обставин, які б могли бути підставою для відмови у позові з огляду на положення статті 121 Статуту та пункту 16 Правил користування вагонами і контейнерами.

Отже, вимоги позивача про стягнення плати за користування вагонами у сумі 276481,80 грн та збору за зберігання вантажу у сумі 8389,92 грн є правомірними та правильно задоволені судом першої інстанції.

З огляду на викладене колегія суддів вважає, що місцевий господарський суд дійшов обґрунтованого висновку щодо наявності підстав для задоволення позову; оскаржуване рішення прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права; підстав для його скасування не вбачається. Апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення.

Витрати по апеляційній скарзі покладаються на скаржника.

Керуючись ст. ст. 129, 269, п. 1 ч. 1 ст. 275, 276, 282, 284 ГПК України, Центральний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 05.10.2020 у справі №904/2272/20 залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 05.10.2020 у справі №904/2272/20 залишити без змін.

Поновити дію рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 05.10.2020 у справі №904/2272/20.

Судовий збір за розгляд апеляційної скарги покладається на апелянта - Приватне акціонерне товариство «Північний гірничо-збагачувальний комбінат» .

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та не підлягає оскарженню, крім випадків, передбачених ст. 287 Господарського процесуального кодексу України.

Повна постанова складена 04.02.2021.

Головуючий суддя Л.П. Широбокова

Суддя О.В. Чус

Суддя І.М. Подобєд

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення03.02.2021
Оприлюднено08.02.2021
Номер документу94638256
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/2272/20

Постанова від 03.02.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Ухвала від 18.01.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Ухвала від 18.01.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Ухвала від 07.12.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Ухвала від 16.11.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Судовий наказ від 28.10.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудь Ірина Анатоліївна

Рішення від 05.10.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Ухвала від 20.07.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Ухвала від 26.05.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Ухвала від 30.04.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні