ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 жовтня 2020 року Чернігів Справа № 620/4295/20
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Лобана Д.В.,
за участю секретаря - Вершняк Л.Л.,
представника позивача - Чепурного В.В.,
представників відповідача - Власка І.А., Сірого І.О.
розглянувши у судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Чернігівської обласної організації політичної партії "Рідне місто" до Чернігівської обласної територіальної виборчої комісії, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача - Центральна виборча комісія, про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
04.10.2020 о 22:59 год. Чернігівська обласна організація політичної партії "Рідне місто" звернулась до суду з адміністративним позовом, у якому просить:
- визнати протиправною та скасувати постанову Чернігівської обласної територіальної виборчої комісії від 29.09.2020 № 39 "Про відмову в реєстрації кандидатів в депутати Чернігівської обласної ради від Чернігівської обласної організації політичної партії "Рідне місто";
- зобов`язати Чернігівську обласну територіальну виборчу комісію повторно розглянути документи про реєстрацію кандидатів в депутати Чернігівської обласної ради від Чернігівської обласної організації політичної партії "Рідне місто";
- зобов`язати Чернігівську обласну територіальну виборчу комісію надати звіт про виконання судового рішення.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 24 вересня 2020 року Чернігівською обласною організацією політичної партії "Рідне місто" подано до Чернігівської обласної територіальної виборчої комісії пакет документів, серед яких наявні всі необхідні документи для реєстрації кандидатів у депутати Чернігівської обласної ради, однак відповідачем протиправно відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати, оскільки відповідач вважав, що конференція Чернігівської обласної організації політичної партії "Рідне місто" не відбулася, тому що повідомлення про проведення конференції було подано за 1 день до проведення (22.09.2020 року), як вимагає чинне законодавство, крім того при реєстрації повідомлення у членів комісії не було зауважень. Також зазначає, що повідомленням про конференцію на 24.09.2020 партійна організація хотіла ще додати кандидатів у депутати по територіальним та єдиному списку, натомість виборча комісія відмовилася реєструвати повідомлення 23.09.2020, а здійснила це лише 24.09.2020, тому список про висування кандидатів у депутати залишився згідно рішення конференції від 23.09.2020, що підтверджується поданими на реєстрацію кандидатів документами. Вказані факти можуть трактуватись лише як порушення ст. 218 Виборчого кодексу України та не тягнуть за собою такого юридичного наслідку як відмова у реєстрації кандидатів. Крім того, позивач зазначає, що відповідачем в порушення п.3.4. Постанови ЦВК № 173 від 10.08.2020 Про Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (далі - Порядок) 29.09.2020 членам Чернігівської обласної територіальної комісії було сповіщено про засідання територіальної виборчої комісії на 19:00, натомість по факту засідання відбулося о 18:30 без сповіщення всіх членів комісії. Також в порушення п. 4.3 Порядку проект порядку денного засідання не був донесений до членів Чернігівської обласної територіальної комісії. Крім того, інформація про дату, час проведення, порядок денний засідання не була розміщена на стенді, а представники політичних партій та засоби масової інформації йшли на засідання, яке озвучувалося на попередньому засіданні о 19.00 год.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 05.10.2020 відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання під головуванням судді Лобана Д.В на 06 жовтня 2020 року о 14:00 год., з урахуванням особливостей розгляду категорії термінових адміністративних справ, визначених статтями 268-273 Кодексу адміністративного судочинства України.
Від відповідача до суду надійшов відзив на позов, в якому зазначено, що відповідач позов не визнає, оскільки положення ст. 218 Виборчого кодексу України обов`язкові для виконання всіма організаціями партій та встановлюють порядок висування кандидатів організацією партії, проте ці положення позивачем не дотримані в частині не проведення Чернігівською обласною організацією політичної партії Рідне місто конференції з висування кандидатів у депутати до Чернігівської обласної ради, що є порушенням порядку висування кандидатів та підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати Чернігівської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у Чернігівської обласної організації політичної партії "Рідне місто". Крім того, надане представником Чернігівської обласної організації політичної партії Рідне місто рішення зборів, конференції Чернігівської обласної організації політичної партії Рідне місто від 23.09.2020 про висування кандидатів у депутати Чернігівської обласної ради у кількості 36 осіб та затвердження єдиною і територіального виборчого списків не погоджено в установленому порядку керівним органом політичної партії Рідне місто , що підтверджується листом Голови Політичної партії Рідне місто ОСОБА_1 , у якому значиться, що Політична Рада Політичної партії Рідне місто не погоджувала жодних рішень зборів, конференцій Чернігівської обласної організації Політичної партії Рідне місто . Вказані обставини свідчать про правомірне прийняття оскаржуваної постанови, на підставі та у відповідності до норм чинного законодавства.
Представник позивача, у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив задовольнити їх в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені у позові, з наданням додаткових пояснень.
Представники відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнали, просили відмовити у їх задоволенні, посилаючись на мотиви, викладені у відзиві.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Центральна виборча комісія у судове засідання не з`явився, належним чином повідомлені про дату час, та місце розгляду справи.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Центральна виборча комісія (надалі - ЦВК) постановою від 08.08.2020 № 160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 та згідно додатку визначила перелік сільських, селищних, міських територіальних громад Чернігівської області, у яких призначаються перші місцеві вибори.
10 серпня 2020 року ЦВК постановою від 10.08.2020 № 172 утворила та сформувала склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій, серед яких утворено та сформовано склад Чернігівської територіальної виборчої комісії Чернігівського району Чернігівської області.
На конференції Чернігівської обласної організації Політичної партії "Рідне місто" 23.09.2020 прийнято рішення про висування кандидатів у депутати Чернігівської міської ради Чернігівського району Чернігівської області та затверджено єдиний і територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Чернігівської обласної організації Політичної партії "Рідне місто" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, яке погоджено рішенням від 23.09.2020 Політичної Ради Політичної партії "Рідне місто".
24.09.2020 Чернігівська обласна організація політичної партії Рідне місто подала до Чернігівської обласної територіальної виборчої комісії комплект документів на реєстрацію кандидатів у депутати.
29 вересня 2020 року о 18:40 Чернігівська обласна територіальна виборча комісія прийняла постанову № 39 Про відмову в реєстрації кандидатів в депутати Чернігівської обласної ради від Чернігівської обласної організації політичної партії Рідне місто (а.с. 6-8).
Вважаючи, що оскаржувана постанова не відповідає вимогам виборчого законодавства та порушує її права, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів з відповідним позовом.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.
Порядок підготовки та проведення виборів депутатів усіх рівнів визначено Виборчим кодексом України від 19.12.2019 №396-IX (з наступними змінами і доповненнями, надалі по тексту - ВК України).
Згідно з ч. 5 ст. 195 ВК України перші місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за сімдесят днів до дня виборів, а виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня перших місцевих виборів.
Відповідно до ч. 2 ст. 192 ВК України вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) проводяться за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками місцевих організацій політичних партій (далі - виборчі списки) у територіальних виборчих округах, на які поділяється єдиний багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією відповідно Автономної Республіки Крим, області, району, міста, району в місті, села, селища згідно з адміністративно-територіальним устроєм або територією міської, сільської, селищної територіальної громади.
Частина друга статті 216 ВК України передбачає, право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 217 ВК України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
Частинами 1, 2, 3 ст. 218 ВК України визначено, що висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.
Повідомлення про час і місце проведення зборів, конференції організації партії з метою висування кандидатів у депутати, порядок акредитації на таких зборах, конференції представників засобів масової інформації, визначений його організаторами, не пізніш як за п`ять днів до дня проведення зборів, конференції розміщується на офіційному веб-сайті організації партії, а у разі його відсутності - на офіційному веб-сайті партії.
Згідно з ч. 1 ст. 219 ВК України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Частиною десятою ст. 219 ВК України встановлено, що рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
Статтею 222 ВК України встановлені умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).
Так, відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів, зокрема рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається).
Як слідує з вищенаведеного, нормами виборчого законодавства встановлена чітка процедура висування кандидатів у депутати на місцевих виборах, а також умови щодо яких відповідна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати.
Визначені процедури становлять єдиний процес, є взаємопов`язаними та структурно об`єднані в розділі ХХХVІІ "Висування та реєстрація кандидатів на місцевих виборах" ВК України.
Повноваження з контролю за додержанням зазначених правових норм на етапі підготовки і проведення місцевих виборів закріплений за виборчими комісіями.
Зокрема, згідно з абз. 1 ч. 4 ст. 33 ВК України територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.
Частиною першою статті 206 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі, зокрема: 1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій; 2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).
Як випливає з п. 5.9 Статуту Політичної Партії "Рідне місто", затвердженого протоколом № 2 від 13.12.2008 Установчим З`їздом Політичної партії "Рідне місто" у період між З`їздами вищим керівним органом Партії є Політична Рада Партії. До складу Політичної Ради Партії, крім обраних, за посадою членів Політичної Ради Партії входить Голова Партії та його заступники.
До повноважень Політичної Ради Партії належить, зокрема затвердження рішень регіональних, місцевих парторганізацій, первинних осередків Партії про їх створення; прийняття рішень щодо організаційних заходів із підготовки та проведення виборів, підготовка та затвердження виборчих документів Партії (п. 5.10 Статуту).
Судом в судовому засіданні встановлено, що листом № 24/1 від 24.09.2020 голова Політичної партії "Рідне місто" Удовіченко Олександр повідомив Чернігівську обласну територіальну виборчу комісію, що Політична Рада Політичної партії "Рідне місто" не погоджувала жодних рішень зборів, конференцій Чернігівської обласної організації політичної партії "Рідне місто", зокрема, не погоджувала рішень ні про висування кандидатів у депутати Чернігівської міської ради Чернігівського району Чернігівської області, ні на посаду Чернігівського міського голови Чернігівського району Чернігівської області. Будь-які рішення зборів, конференцій Чернігівської обласної організації Політичної партії "Рідне місто" з цього приводу, подані до Чернігівської обласної територіальної виборчої комісії та будь-яких інших виборчих комісій Чернігівської області вважати такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства.
Вказані обставини встановлені рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 01.10.2020 у справі № 620/4173/20, яке залишеним в силі постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.10.2020, яким задоволено позов, визнано протиправною та скасовано постанову Чернігівської міської територіальної виборчої комісії Чернігівського району Чернігівської області від 25 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Чернігівської міської ради, включених до єдиних та територіальних виборчих списків організацій партій на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року в частині додатку №1, а отже не потребують доказування у відповідності до ч. 4 ст. 78 КАС України.
Представником позивача не було надано до суду рішення від 23 вересня 2020 року № 23/2 про погодження Політичною Радою Політичної партії Рідне місто рішення зборів, конференції Чернігівської обласної організації Політичної партії Рідне місто про висування кандидатів у депутати Чернігівської обласної ради.
Крім того, з листа-відповіді сектору дізнання Чернігівського відділу поліції ГУ НП в Чернігівській області від 26.09.2020 № 6597/124/49/5/2020 (а.с. 86-87), вбачається, що за результатами проведення слідчих дій, фактів погодження центральним органом Політичної партії Рідне місто рішень зборів, конференцій Чернігівської організації Політичної партії Рідне місто (місцевої організації Партії Рідне місто ) про участь у перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, в тому числі про висування кандидатів у депутати Чернігівської міської ради Чернігівського району Чернігівської області та (або) про висування кандидата на посаду Чернігівського міського голови Чернігівського району Чернігівської області згідно з ч. 10 ст. 219, п. 2 ч. 1 ст. 222, п. 2 ч. 2 ст. 224 Виборчого кодексу України, не підтверджено.
Отже, відсутність погодження Політичною Радою Політичної партії Рідне місто рішення зборів, конференції Чернігівської обласної організації Політичної партії Рідне місто про висування кандидатів у депутати Чернігівської обласної ради є порушенням порядку висування кандидатів у депутати міських рад (ч. 10 ст. 219 ВК України) та умов реєстрації кандидатів у депутати міських рад (п. 2 ч. 1 ст. 222 ВК України).
При цьому суд відхиляє посилання представника позивача на порушення відповідачем п. 3.4. та 4.3 Постанови ЦВК № 173 від 10.08.2020 Про Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів , оскільки суду не надано належних та допустимих доказів на підтвердження вказаних фактів.
Крім того, як вбачається протоколу № 12 засідання Чернігівської обласної територіальної виборчої комісії (початок о 18:30 29.09.2020) при розгляді першого питання денного, на який було винесено проект оскарженої постанови № 39 від 29.09.2020, були присутні всі члени комісії (18 осіб), які висловили своє волевиявлення під час голосування.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог повністю.
При цьому, судом враховується положення пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, відповідно до якого обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.
Крім того, згідно з пунктом 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі "RuizTorija v. Spain" від 09.12.1994, пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав і основоположних свобод не можна розуміти як такий, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін.
Підстави для встановлення згідно ст. 382 КАС України судового контролю шляхом зобов`язання надати звіт про виконання судового рішення відсутні.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає таке.
Статтею 4 Закону України від 08.07.2011 № 3674 Про судовий збір встановлено, що з 01.01.2020 за подання юридичною особою до суду позову немайнового характеру, справляється судовий збір - 1 розмір прожиткового мінімуму на одну працездатну особу (2102 грн).
Частиною першою статті 9 вказаного Закону передбачено, що судовий збір сплачується за місцем розгляду справи та зараховується до спеціального фонду Державного бюджету України.
Відповідно до вимог частини 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
З урахуванням вищенаведеного, суд дійшов висновку про стягнення з позивача судового збору в розмірі 2102 грн.
Керуючись ст. 139, 227, 241-243, 246, 250, 257, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Чернігівської обласної організації політичної партії "Рідне місто" (вул. Бєлова, буд. 29-А, кв. 82, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ - 37225474) до Чернігівської обласної територіальної виборчої комісії (просп. Миру, 43, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ - 43755808), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача - Центральна виборча комісія України (пл. Лесі Українки, 1, м. Київ, 01196), про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити повністю.
Стягнути з Чернігівської обласної організації політичної партії "Рідне місто" (вул. Бєлова, буд. 29-А, кв. 82, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ - 37225474) судовий збір в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн на рахунок UA028999980313161206084025002, отримувач коштів УК у м. Чернігові/м. Чернігів/22030101, код отримувача 38054398, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код 22030101.
Рішення суду в порядку ст. 273, ст. 278 Кодексу адміністративного судочинства України набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а в разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку у дводенний строк з дня його проголошення.
Повний текст судового рішення складений 06 жовтня 2020 року.
Суддя Д.В. Лобан
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2020 |
Оприлюднено | 07.10.2020 |
Номер документу | 92013436 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Лобан Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні