Постанова
від 06.10.2020 по справі 420/9925/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 жовтня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/9925/20 Головуючий в 1 інстанції: Юхтенко Л.Р.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

судді - доповідача - Турецької І. О.,

суддів - Стас Л. В., Шеметенко Л. П.

за участі секретаря - Скоріної Т. С.

представника апелянта, в особі Таїровської селищної територіальної виборчої комісії - Іщенка О. В.;

представника Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє - Байло Є. С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року у справі за позовом Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови в частині відмови в реєстрації кандидатів у депутати та про обов`язок провести таку реєстрацію

В С Т А Н О В И В:

Короткий зміст позовних вимог.

01 жовтня 2020 року Одеська обласна організація політичної партії За майбутнє звернулася до суду першої інстанції з позовом до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (далі - Таїровська селищна територіальна виборча комісія), в якому просила визнати протиправною та скасувати постанову № 60 від 29.09.2020 року в частині відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати Таїровської селищної територіальної виборчої комісії, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії За майбутнє в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та в територіальних виборчих округах за №№ 1, 2, 3.

До того ж, позивач просив зобов`язати Таїровську селищну територіальну виборчу комісії зареєструвати кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області (далі - Таїровська селищна рада), висунутих Одеською обласною організацією політичної партії За майбутнє в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та в територіальних виборчих округах за №№1, 2, 3.

Заявлені вимоги Одеська обласна організація політичної партії За майбутнє обґрунтовує відсутністю порушень ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, де унормовано, що під час формування єдиного та територіальних виборчих списків, організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

За твердженням представника Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє на загальних зборах був затверджений єдиний виборчий список кандидатів у депутати та територіальні виборчі списків кандидатів у депутати, які відповідали гендерній політиці з дотриманням порядку висування кандидатів у депутати.

Та обставина, що кандидат в депутати від Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє ОСОБА_1 , яка була включена до єдиного виборчого списку в єдиному багатомандатному виборчому окрузі під №5 та до територіального виборчого списку у територіальному виборчому окрузі №1 під №5 була виключена із виборчих списків, оскільки надала згоду балотуватися від іншої партії, не має наслідком, на думку позивача, вважати, що є порушення ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України.

Наполягаючи на прийнятті рішення щодо зобов`язання Таїровської селищної територіальної виборчої комісії здійснити реєстрацію кандидатів у депутати Таїровської селищної ради, представник політичної партії За майбутнє , аналізуючи практику Європейського суду з прав людини, вказав про необхідність ефективного захисту порушених прав.

На його думку, прийняття рішення про обов`язок виборчої комісії розглянути подані документи, не призведе до повного захисту прав позивача, оскільки реєстрація кандидатів у депутати сільських селищних, міських рад закінчилася.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року позовні вимоги Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє задоволено частково.

Суд визнав протиправним та скасував пункт 2 постанови Таїровської селищної територіальної виборчої комісії № 60 від 29 вересня 2020 року Про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного багатомандатного та територіальних виборчих списків, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії За майбутнє та зобов`язав повторно розглянути заяву подану представником Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє від 24 вересня 2020 року за вхід. № 10 про реєстрацію кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє , сформованих та затверджених на загальних зборах партії 17 вересня 2020 року.

Зобов`язуючи Таїровську селищну територіальну виборчу комісію повторно розглянути заяву про реєстрацію кандидатів, суд першої інстанції зазначив про врахування, поданих Одеською обласною організацією політичної партії За майбутнє документів на усунення недоліків, помилок, що були виявлені раніше та прийняти рішення, з урахуванням висновків, викладених у рішенні суду.

В частині позовних вимог щодо обов`язку Таїровської селищної територіальної виборчої комісії провести реєстрацію кандидатів у депутати, суд - відмовив.

Вирішуючи спір по суті та частково задовольняючи позов, суд першої інстанції вважав, що після виключення рішенням виборчої комісії ОСОБА_1 з виборчих списків за її відповідною заявою, обласна організація політичної партії За майбутнє не мала права, згідно вимог ч. 7 ст. 227 Виборчого кодексу України, змінювати список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку.

Також суд першої інстанції взяв до уваги, що політична партія жодним чином не може впливати на рішення висунутих організацією партії осіб балотуватися від той чи іншої організації партій.

Суд першої інстанції визнав обґрунтованою позицію позивача, що головним у даному спорі є дотримання політичною партією порядку висування кандидатів, передбаченого ст. 219 Виборчого кодексу України на загальних зборах організації партії та їх затвердження, а також надання виборчої комісії повного пакета документів, перелічених в ст. 222 Виборчого кодексу України. Як зауважив суд першої інстанції, заява кандидата в депутати ОСОБА_2 про згоду балотуватися від іншої політичної сили, не входить до переліку підстав, встановлених в ст. 230 Виборчого кодексу України, та не має наслідків для прийняття, виборчою комісією, рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії За майбутнє .

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та відзиву.

Оскаржуючи рішення суду першої інстанції, в частині задоволення позовних вимог, представник Таїровської селищної територіальної виборчої комісії зазначає, що воно ухвалене з порушенням норм процесуального права та з неправильним застосуванням норм матеріального права, що дає підстави для його скасування та прийняття нового рішення про відмову в задоволенні позову в повному обсязі.

Так, на думку представника скаржника, системний аналіз норм Виборчого кодексу України дає підстави стверджувати, що порушення порядку висування кандидатів у депутати організацією партії є підставою для відмови в реєстрації як окремого депутата так і всіх депутатів до моменту прийняття рішення територіальною виборчою комісією про реєстрацію кандидатів у депутати, а також підставою для скасування реєстрації кандидата в депутати, залежно від того, на якій стадії виборчого процесу таке порушення було виявлено.

Як наголошує представник Таїровської селищної територіальної виборчої комісії, порушення висування кандидатів, з боку позивача, щодо включення до виборчих списків кандидатів особи, яка не давала на це згоди, станом на момент висування кандидатів у депутати та на момент подачі документів для їх реєстрації, вже існувало, але було виявлено лише безпосередньо перед розглядом виборчою комісією питання про реєстрацію кандидатів у депутати, висунутих позивачем.

Узагальнюючи викладене, скаржник дійшов висновку про помилковість висновків суду першої інстанції, що виключення ОСОБА_1 зі списків не має своїм наслідком врахування цього факту при прийнятті територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів, включених до виборчих списків. Так, у зв`язку з виключенням ОСОБА_1 з виборчих списків Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє , за списком у територіальному виборчому окрузі №1 включено 4 кандидата, троє з яких є чоловіками, що є порушенням висування кандидатів у депутати, а саме: ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, яка вимагає під час формування єдиного та територіальних виборчих списків забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

Одеська обласна організація політичної партії За майбутнє , скориставшись правом подання відзиву на апеляційну скаргу, просить відмовити в її задоволенні.

Так, у даному відзиві представник позивача відтворює позицію, яка була викладена у позові та зазначає про обґрунтованість доводів суду першої інстанції, які стали підставою для задоволення позову.

У суді апеляційної інстанції представник Таїровської селищної територіальної виборчої комісії підтримав доводи апеляції та просив її задовольнити.

Представник Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє у судовому засіданні просили в задоволенні апеляції відмовити, рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Фактичні обставини справи.

Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році на неділю, 25 жовтня 2020 року, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

24 вересня 2020 року за вхід. № 10 представником Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє була подана до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії заява про реєстрацію кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє , сформованих та затверджених на загальних зборах партії 17 вересня 2020 року.

До заяви додано:

- рішення Загальних зборів Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє про висування кандидатів у депутати на 1 арк.

- єдиний виборчий список кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє на 5 арк. та електронному носії;

- територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє на 8 арк. та електронному носії;

- заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації на 26 арк.;

- автобіографії вказаних осіб на 26 арк.;

- заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата у депутати на 26 арк.;

- документ про внесення грошової застави, фотографії осіб включених до виборчих списків на 26 арк.;

- копії першої та другої сторінок паспорту громадянина України на 26 арк.

- передвиборча програма партії на 2 арк.;

- копія рішення керівного органу місцевої організації політичної партії про затвердження кандидатури представника місцевої організації політичної партії у територіальної виборчій комісії з правом дорадчого голосу.

28 вересня 2020 року Таїровська селищна територіальна виборча комісія листом за вих. № 31 повідомила обласну організацію політичної партії За майбутнє , що комісією виявлені певні недоліки у поданих документах, а саме: неточності в автобіографіях кандидатів за №1 ОСОБА_3 , № 3 ОСОБА_4 , № 5 ОСОБА_1 , № 6 ОСОБА_5 , № 9 ОСОБА_6 , № 12 ОСОБА_7 , а також кандидатів за №№ 16, 18, 19.

29 вересня 2020 року обласною організацією політичної партії За майбутнє поданий виправлений єдиний виборчий список, територіальні виборчі списки та автобіографії, що не заперечується представником відповідача, та зафіксовано у протоколі № 11 засідання Таїровської селищної територіальної виборчої комісії від 29 вересня 2020 року, а саме: заступник голови комісії доповів, що при перевірці вищевказаних документів було встановлено відповідність даних виборчому законодавству, недоліки і помилки, виявлені раніше - усунуті .

29 вересня 2020 року ОСОБА_1 подала до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії заяву, якою підтвердила згоду балотуватися кандидатом у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Слуга Народу .

Того ж дня, Таїровська селищна територіальна виборча комісія прийняла постанову № 60 Про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного багатомандатного та територіальних виборчих списків, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії За майбутнє .

Вказаною постановою пунктом 1 виключено ОСОБА_1 з єдиного виборчого списку в єдиному багатомандатному виборчому окрузі кандидатів у депутати Таїровської селищної ради та з територіального виборчого списку у територіальному виборчому окрузі № 1. Як випливає з указаних списків, остання була включена до них за №5.

Пунктом 2 оскаржуваної постанови відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати Таїровської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та в територіальних виборчих округах №№ 1, 2, 3.

Джерела правового регулювання (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та оцінка суду апеляційної інстанції доводів апеляції і висновків суду першої інстанції.

Переглянувши справу за наявними у ній доказами та перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що відсутні підстави для задоволення апеляції, з огляду на таке.

Головною тезою рішення суду щодо задоволення позову, в частині скасування рішення виборчої комісії про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати селищної ради є дотримання, Одеською обласною організацією політичної партії За майбутнє , гендерного принципу виборчого права на стадії формування єдиного та територіальних виборчих списків. Однаково важливим суд першої інстанції вважав, що позивач, відповідно до ч.7 ст.227 Виборчого кодексу України, був позбавлений можливості, після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією, змінити список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії.

Суд апеляційної інстанції поділяє позицію суду першої інстанції, що дотримання гендерної квоти повинно відбуватися саме на стадії формування єдиного та територіальних виборчих списків партії, а виключення, рішенням виборчої комісії, особи з виборчих списків за її заявою, не може позбавити політичну партію реалізувати своє конституційне право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Такого висновку, суд апеляційної інстанції дійшов висновуючись на таких нормах права.

У преамбулі Виборчого кодексу України наголошено, що останній, відповідно до Конституції України, визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до ч. 2 ст. 216 Виборчого кодексу України право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) врегульований ст. 219 Виборчого кодексу України.

Відповідно до ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

Відповідно до п. 1 ч.1 ст. 230 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, зокрема, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Скаржник, в особі Таїровської селищної територіальної виборчої комісії, в апеляційній скарзі вказує про неправильне тлумачення судом першої інстанції приписів ст. 219 та п.1 ч.1 ст. 230, п.7 ч.1 ст. 231 Виборчого кодексу України у їх єдності й у взаємозв`язку.

Так, на його думку, системне тлумачення наведених норм свідчить про те, що порушення порядку висування кандидата в депутати, є безумовною підставою для відмови в реєстрації, як окремого депутата, так і всіх депутатів, а також підставою для скасування реєстрації кандидата в депутати, залежно від того, на якій стадії виборчого процесу таке порушення було виявлено.

Висновок про порушення порядку висування кандидата в депутати з боку Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє , скаржник обґрунтовує неподанням ОСОБА_1 заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від даної партії.

Дослідивши даний довід представника виборчої комісії, колегія суддів вважає обґрунтованим довід суду першої інстанції про відсутність достовірних доказів щодо навмисного включення ОСОБА_1 до виборчих списків без її згоди.

Понад те, колегія суддів при вирішенні даного спору враховує параграф 24 Документа Копенгагенської наради Конференції щодо людського виміру ОБСЄ від 29 червня 1990 року, де зазначено, що право особи бути обраною може бути обмеженим, якщо це передбачено законом і таке обмеження є розумним і співрозмірним цілям й завданням закону. Проте, у відповідності з пунктом 7.5 названого Документа Копенгагенської наради ОБСЄ, процедури реєстрації кандидатів не повинні бути дискримінаційними. Отже, підстави для відмови в реєстрації мають бути засновані на об`єктивних критеріях і чітко визначені в законі.

Верховний Суд в своєму рішенні від 28 червня 2019 року у справі №855/157/19 зазначив, що відповідно до параграфа 24 Документа Копенгагенської наради Конференції щодо людського виміру ОБСЄ від 29 червня 1990 року наведене право особи може бути обмеженим, якщо це передбачено законом і таке обмеження є розумним і співрозмірним цілям й завданням закону.

Розглядаючи питання наявності на законодавчому рівні підстав для обмеження позивача бути обраним, колегія суддів поділяє позицію суду першої інстанції про їх відсутність.

В статті 230 Виборчого кодексу України не зазначено такої підстави для відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, як порушення гендерної квоти на стадії розгляду документів для реєстрації.

Звертаючись до розділу 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд апеляційної інстанції встановив, що поняття вільні вибори закріплено у статті 3 Першого протоколу до Конвенції. Наведена стаття гарантує права особи, включаючи право голосу та право балотуватися на виборах. Європейський суд з прав людини, розглядаючи справи щодо порушення виборчих прав, наголосив, що виборчі права не є абсолютними і Держави - учасники Конвенції мають право встановлювати обмеження у цій сфері в національних правових системах.

Водночас, суд підкреслив, що такі обмеження повинні бути нормативно врегульовані.

Європейський суд з прав людини у рішенні Мельниченко проти України від 19.10.2004 р. зазначив, що позбавлення політичних прав може бути тільки за рішенням суду відповідно до закону. Умови позбавлення осіб права бути обраними можуть бути менш суворими, ніж позбавлення їх права голосу, оскільки в результаті перебування особи на державній посаді її можна звільнити з неї, якщо вона своїми діями на цій посаді порушує значні суспільні інтереси, що буде переслідувати законну мету.

Узагальнюючи викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, що, відповідно до приписів ст. 316 КАС України, є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду без змін.

Відповідно до ч.3 ст.272 КАС України судові рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справ, визначених статтями 273-277, 282-286 цього Кодексу, набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.

Враховуючи відсутність сплати скаржником судового збору за подання апеляційної скарги, є підстави, відповідно до частини 9 статті 273 КАС України, для його стягнення в сумі 3153 грн.

Керуючись статтями: 272, 273, 308, 310, 316, 322, 325, 328 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року у справі за позовом Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови в частині відмови в реєстрації кандидатів у депутати та про обов`язок провести таку реєстрацію - залишити без змін.

Стягнути з Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (код за ЄДРПОУ 43778958) на користь Державного бюджету України (отримувач коштів - ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 37993783; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача - UA9089 9998 03131 1125 60000 26001; код класифікації доходів бюджету - 22030106) судовий збір за звернення до суду з апеляційною скаргою в сумі 3153 (три тисячі сто п`ятдесят три) грн.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.

Доповідач - суддя І. О. Турецька

суддя Л. В. Стас

суддя Л. П. Шеметенко

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.10.2020
Оприлюднено07.10.2020
Номер документу92019332
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/9925/20

Постанова від 06.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні