Постанова
від 05.10.2020 по справі 580/4203/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 580/4203/20 Суддя (судді) першої інстанції: С.О. Кульчицький

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 жовтня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Чаку Є.В. суддів: Федотова І.В., Коротких А.Ю. за участю секретаря Муханькової Т.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Черкаської обласної організації Партії Вільних Демократів на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року у справі за адміністративним позовом Черкаської обласної організації Партії Вільних Демократів до Смілянської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_1 про визнання протиправною, скасування постанови та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В :

Черкаська обласна організація Партії Вільних Демократів звернулася до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до Смілянської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_1 про визнання протиправною та скасування постанови Смілянської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області від 25.09.2020 року за №9 про відмову в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду голови Смілянського міського голови Черкаського району Черкаської області, висунутої шляхом висування від Черкаської обласної організації Партії Вільних Демократів; зобов`язання Смілянську міську територіальну виборчу комісію Черкаського району Черкаської області зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом на посаду Смілянського міського голови Черкаського району Черкаської області, висунутої шляхом висування від Черкаської обласної організації Партії Вільних Демократів.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року у задоволенні позивних вимог Черкаської обласної організації Партії Вільних Демократів відмовлено у повному обсязі.

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог. На думку апелянта, рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Сторони в судове засідання не з`явилися, про час, дату та місце слухання справи повідомлялися належним чином.

Судове засідання проведено без фіксації судового процесу, в порядку ч. 4 ст. 229 КАС України.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення суду необхідно залишити без змін, з наступних підстав.

Рішенням Загальних зборів Черкаської обласної організації Партії Вільних Демократів № 1 від 22.09.2020 року ОСОБА_1 висунуто кандидатом на посаду Смілянського міського голови на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Вказану кандидатуру погоджено рішенням Політичної Ради Партія Вільних Демократів від 22.09.2020 року № 4 (а.с. 48).

24.09.2020 року представником Черкаської обласної організації Партії Вільних Демократів Байдою О.С. було подано для реєстрації документи, а заступником голови Смілянської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області Ваперко Н.П. о 15 год. 50 хв. прийнято їх, а саме: рішення зборів, конференції місцевої організації політичної партії про висування кандидата на посаду голови на 1 арк.; заява особи про згоду балатуватися кандидатом на посаду голови на 1 арк.; автобіографія кандидата на посаду голови на 1 арк. та електронному носії; документ про внесення грошової застави на 1 арк.; фотографія кандидата на посаду голови (одна фотографія розміром 4х6 см) на 1 арк. та електронному носії; копія першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду голови на 1 арк.

25.09.2020 року Смілянською міською територіальною виборчою комісією Черкаського району Черкаської області було прийнято постанову №9 про відмову у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Смілянського міського голови, висунутої на зборах Черкаської обласної організації Партії Вільних Демократів, в єдиному одномандатному виборчому окрузі.

Зі змісту вказаної постанови вбачається, що підставою для відмови слугувало те, що грошова застава за реєстрацію кандидата на посаду голови внесена Політичною Партією Вільних Демократів, а не місцевою організацією політичної партії, яка висуває кандидата на посаду міського голови.

Вважаючи вказане рішення протиправним, а своє виборче право порушеним, позивач звернувся із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовідносини, що виникли на етапі висування та реєстрації кандидатів на посаду голови, регулюються Конституцією України, Виборчим кодексом України та положеннями Порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21.08.2020 року №193.

У ст. 36 Конституції України закріплено право громадян України на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Згідно статті 11 Виборчого кодексу України громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах (п.3 ч. 1 ст. 22 Виборчого кодексу України).

Відповідно до ч. 2 ст. 216 Виборчого кодексу України право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим кодексом.

Отже, організацією політичної партії, через яку реалізується право виборців висувати кандидатів у депутати міської ради (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), є місцеві організації політичних партій.

Частиною 1 статті 219 Виборчого кодексу України передбачено, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюється на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Висування кандидатів у депутати організацією партії у кожному багатомандатному виборчому окрузі відбувається на її конференції, зборах у порядку, встановленому статутом партії (ч. 2 ст. 220 Виборчого кодексу України).

Згідно п. 4 . 1 ст. 224 Виборчого кодексу України відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею документу про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 225 Виборчого кодексу України передбачено, що організація партії, яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, висунута шляхом самовисування на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч), у єдиному одномандатному виборчому окрузі, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу.

Коло суб`єктів внесення грошової застави також визначено у Порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 193 (далі - Порядок).

Зокрема, відповідно до вказаного Порядку суб`єктом внесення грошової застави є місцева організація політичної партії, яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, або місцева організація відповідної політичної партії вищого рівня.

Аналіз наведених вище норм свідчить про те, що грошова застава вноситься місцевою організацією партії, яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови , або організацією відповідної партії вищого рівня.

Згідно зі статтею 227 частиною 6 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Відповідно до статті 229 частин 1, 2 Виборчого кодексу України кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови реєструється відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією, за умови подання їй документів, передбачених статтею 224 цього Кодексу. Подання документів до відповідної сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Статтею 230 частиною 2 пунктом 1 Кодексу визначено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата на посаду міського голови, зокрема у разі відсутності хоча б одного з документів, зазначених у статті 224 частині 1 Кодексу, невідповідності таких документів, вимогам Виборчого кодексу України.

В даному випадку підставою для прийняття оскаржуваного рішення та відмови у реєстрації слугувало те, що грошова застава за реєстрацію кандидата на посаду голови внесена політичною партією Партією Вільних Демократів , а не місцевою організацією політичної партії, яка висуває кандидата на посаду міського голови.

Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції дійшов до висновку, що політична партія Партія Вільних Демократів не є організацією вищого рівня по відношенню до Черкаської обласної організації Партії Вільних Демократів та є різними юридичними особами.

Колегія суддів погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Як вбачається із наявного в матеріалах справи платіжного доручення № 3 від 23.09.2020 року, грошова застава у розмірі 5000 грн. була внесена ПВД ПП (код 21708217) з призначенням платежу: грошова застава Черкаської обласної організації Партії Вільних Демократів за кандидата на посаду Смілянського міського голови ОСОБА_1 ПП Партія Вільних демократів .

У матеріалах справи наявний Статут політичної партії Партія Вільних Демократів , затверджений установчим з`їздом політичної партії Яблуко , у якому зазначено, що Партія самостійно визначає свою організаційну структуру. Обласні, місцеві та первинні осередки Партії утворюються і діють згідно з адміністративно-територіальним устроєм України. Обласними організаціями Партії є її організації в автономній Республіці Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські організації (а.с. 12).

У п. 4.4. Статуту зазначено, що обласні та місцеві організації можуть набувати статусу юридичної особи після прийняття відповідного рішення Політичною Радою Партії та реєстрації у встановленому законом порядку. Обласні та місцеві організації, які набули статусу юридичної особи, мають право на відкриття рахунків в установах банків України, виготовлення печатки, штампів, бланків зі своїм найменуванням, зразки яких затверджуються Головою Партії.

В даному випадку у матеріалах справи відсутнє рішення Політичної Ради Партії Партія Вільних Демократів про надання Черкаській обласній організації Партії Вільних Демократів статусу юридичної особи.

Також, у матеріалах справи наявний витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, в якому зазначено, що 16.11.2000 року зареєстровано Черкаську обласну організацію Партії Вільних Демократів. Організаційно-правова форма - політична партія. Ідентифікаційний код юридичної особи - 25974329. У вказаному витязі відсутня інформація про застовників чи інформація про статус - структурне утворення.

Вказані обставини свідчать про те, що позивач є самостійною юридичною особою, з організаційно-правовою формою - політична партія.

Крім того, згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 02.11.1999 року зареєстровано політичну партію Партія Вільних Демократів (ПП ПВД ).Організаційно-правова форма - політична партія. Ідентифікаційний код юридичної особи - 21708217.

При цьому у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відсутня інформація про реєстрацію структурного утворення політичної партії Партія Вільних Демократів , а саме Черкаська обласна організації цієї партії.

Долучене до апеляційної скарги свідоцтво про реєстрацію структурного утворення політичної партії свідчить лише про реєстрацію структурного утворення політичної партії Черкаська обласна організації Партії Вільних Демократів.

Проте, у вказаному свідоцтві не зазначено відомості стосовно того до якої саме політичної партії відноситься структурне утворення Черкаська обласна організації Партії Вільних Демократів.

Враховуючи викладене у сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що політична партія Партія Вільних Демократів не є організацією вищого рівня по відношенню до Черкаської обласної організації Партії Вільних Демократів, а тому відповідно до ч. 2 ст. 225 Виборчого кодексу не має права сплачувати грошову заставу за реєстрацію кандидатом на посаду Смілянського міського голови ОСОБА_1 .

Вказані обставини свідчать про правомірність дій та рішення відповідача щодо відмови у реєстрації ОСОБА_1 як кандидатом на посаду Смілянського міського голови, висунутої на Загальних зборах Черкаської обласної організації Партії Вільних Демократів, та як наслідок відсутності підстав для скасування постанови Смілянської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області від 25.09.2020 року за № 9.

Доводи апеляційної скарги зводяться виключно до непогодження з оцінкою обставин справи, наданою судом першої інстанції. Апеляційна скарга не містить інших обґрунтувань ніж ті, які були зазначені (наведені) у позовній заяві та з урахуванням яких суд першої інстанції вже надав оцінку встановленим обставинам справи.

Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно зі ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 229, 271, 272, 308, 310, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Черкаської обласної організації Партії Вільних Демократів залишити без задовлення.

Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Чаку Є.В.

Судді: Федотов І.В.

Коротких А.Ю.

Дата ухвалення рішення05.10.2020
Оприлюднено07.10.2020
Номер документу92019737
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/4203/20

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

М.А. Білоноженко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні