ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 855/64/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 жовтня 2020 року 11 год. 55 хв. м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Ключковича В.Ю.,
суддів Парінова А.Б.,
Беспалова О.О.,
за участю
секретаря судового засідання Вітчинкіної К.О.,
представника позивача Мусійченка М.Г.,
представника відповідача Єзерської А.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом політичної партії Блок Міхеіла Саакашвілі до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною, скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
04 жовтня 2020 року політична партія Блок Міхеіла Саакашвілі звернулася до Шостого апеляційного адміністративного суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії, у якому просить:
- визнати протиправною та скасувати постанову Центральної виборчої комісії №308 від 29.09.2020 Про відмову в реєстрації кандидатів у народні депутати України ОСОБА_2 , висунутої політичною партією "Блок Дмитра Голубова", ОСОБА_3 , висунутої Політичною партією "Молодь до Влади", ОСОБА_4 , висунутої політичною партією " Блок Міхеіла Саакашвілі " в одномандатному виборчому окрузі №208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року в частині відмови у реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_4 , висунутої політичною партією "Блок Міхеіла Саакашвілі " в одномандатному виборчому окрузі № 208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року;
- зобов`язати Центральну виборчу комісію зареєструвати кандидатом у народні депутати України ОСОБА_4 , висунуту політичною партією "Блок Міхеіла Саакашвілі" в одномандатному виборчому окрузі № 208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року.
В обґрунтування позовних вимог політична партія Блок Міхеіла Саакашвілі зазначає, що для реєстрації кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року позивачем було подано усі необхідні документи згідно ч. 1 ст. 55 закону України Про вибори народних депутатів України , а посилання відповідача на власне ж Роз`яснення щодо застосування деяких положень Закону України Про вибори народних депутатів України під час реєстрації кандидатів у народні депутати України на проміжних виборах народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 16 січня 2020 року №3, згідно якого внесення грошової застави політичною партією здійснюється шляхом перерахування коштів з банківського рахунку політичної партії на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії є необґрунтованим, оскільки ч.2. ст. 56 Закону України Про вибори народних депутатів України не містить таких вимог.
Крім того, позивач на підтвердження своїх доводів наводить випадки, коли ЦВК під час позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року здійснювала реєстрацію кандидатів, у яких грошову заставу було внесено аналогічним з позивачем шляхом - шляхом переказу коштів у безготівковому порядку на спеціальний рахунок ЦВК фізичними особами.
05.10.2020 до Шостого апеляційного адміністративного суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, у якому ЦВК на обґрунтування своєї позиції щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог зазначає, що внесення грошової застави політичною партією здійснюється шляхом перерахування коштів з банківського рахунку політичної партії на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії, а тому надання квитанції про переказ готівкових коштів фізичною особою не може вважатися документом про внесення грошової застави відповідно до ст. 56 Закону України Про вибори народних депутатів України .
Відповідач просить у задоволенні позову відмовити повністю, зважаючи на те, що такий є необґрунтованим та безпідставним.
В судовому засіданні представник позивача вимоги позовної заяви підтримав в повному обсязі, просив їх задовольнити.
Представник відповідача заперечувала проти задоволення адміністративного позову, просила відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки такі є необґрунтованими.
З матеріалів справи судом встановлено, що 24 вересня 2020 року політична партія Блок Міхеіла Саакашвілі через представника ОСОБА_5 подала о 23 годині 43 хвилини до Центральної виборчої комісії пакет документів для реєстрації кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №208.
Згідно рядку 6 довідки ЦВК від 24.09.2020, серед інших документів позивачем подано документ про внесення грошової застави на одному аркуші (а.с.38, т.1).
За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.37, т.1), станом на момент звернення до ЦВК керівником позивача було зазначено ОСОБА_6 .
29 вересня 2020 року Центральною виборчою комісією прийнято постанову № 308 (а.с.11-12, т.1), відповідно до якої, зокрема, відмовлено у реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_4 , висунутої політичною партією " Блок Міхеіла Саакашвілі" в одномандатному виборчому окрузі №208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року.
Підставою для відмови у реєстрації кандидата зазначено пункт 6 частини 1 статті 55 та пункт 2 частини 1 статті 60 Закону України Про вибори народних депутатів України , а саме, відсутність у поданому для реєстрації пакеті документів документа про внесення грошової застави.
Позивач, вважаючи постанову Центральної виборчої комісії № 308 від 29 вересня 2020 року в частині відмови у реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_4 , висунутої політичною партією "Блок Міхеіла Саакашвілі" в одномандатному виборчому окрузі №208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року протиправною, звернувся з даним позовом до суду.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши представників сторін, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, колегія суддів зазначає про таке.
Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Законом України Про вибори народних депутатів України від 17.11.2011 №4061-VI (далі - Закон № 4061-VI), Законом України Про Центральну виборчу комісію від 30.06.2004 №1932-IV (далі - Закон №1932-IV), в редакціях, що були чинними на момент виникнення цих правовідносин, та підзаконними нормативно-правовими актами, прийнятими на їх виконання.
Постановою Центральної виборчої комісії №99 від 05 червня 2020 року було призначено проміжні вибори народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 208 (Чернігівська область) на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Згідно з ч. 3 ст. 77 Конституції України, порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.
Згідно з підпунктом 2 пункту 2 розділу ХХХХІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Виборчого кодексу України визнано такими, що втратили чинність з дня набрання чинності цим Кодексом, зокрема, Закон України "Про вибори народних депутатів України", крім положень щодо організації та проведення проміжних виборів і заміщення народних депутатів України, обраних у загальнодержавному виборчому окрузі, повноваження яких достроково припинені, що діють до наступних чергових або позачергових виборів народних депутатів України.
Відповідно до п. 6 ст. 19 Закону №1932-IV Центральна виборча комісія реєструє кандидатів у народні депутати України в порядку, встановленому законом.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 59 Закону України Про вибори народних депутатів України кандидати у депутати в одномандатних округах реєструються Центральною виборчою комісією за умови подання їй документів, передбачених статтею 55 цього Закону.
Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 55 Закону № 4061-VI центральна виборча комісія реєструє кандидата у депутати, висунутого партією, у відповідному одномандатному окрузі за умови отримання нею, зокрема, документа про внесення грошової застави відповідно до статті 56 цього Закону.
Згідно з ч. 2 ст. 56 Закону №4061-VI партія, яка висунула кандидата в депутати в одномандатному окрузі, кандидат у депутати, який балотується в одномандатному окрузі в порядку самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів Центральній виборчій комісії для реєстрації вносить на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії грошову заставу в розмірі десяти розмірів мінімальної заробітної плати.
Таким чином, внесення у встановленому Законом №4061-VI розмірі та порядку грошової застави є однією з умов реєстрації особи кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі.
Аналізуючи приписи ч. 2 ст. 56 Закону №4061-VI колегія суддів приходить висновку, що така містить певні імперативні вимоги до грошової застави, а саме: грошова застава має бути внесена партією , яка висунула кандидата в депутати в одномандатному окрузі; вчинення оплати має бути здійснене після початку виборчого процесу та до подання документів ЦВК для реєстрації; здійснення оплати має бути здійснене на спеціальний рахунок ЦВК; грошові кошти має бути внесено у розмірі десяти розмірів мінімальної заробітної плати.
Необхідність внесення грошової застави саме партією , яка висунула кандидата в депутати також підтверджується і абз. 1 ч. 3 ст. 56 Закону №4061-VI, згідно з якою у разі прийняття Центральною виборчою комісією рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчого списку партії, або про відмову в реєстрації кандидата у депутати в одномандатному окрузі внесена грошова застава у п`ятиденний строк після прийняття відповідного рішення перераховується на рахунок партії .
В абзаці 2 пункту 1 Роз`яснень щодо застосування деяких положень Закону України Про вибори народних депутатів України , під час реєстрації кандидатів у народні депутати України на проміжних виборах народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 16 січня 2020 року №3 (далі - Роз`яснення) закріплено, що Центральна виборча комісія реєструє кандидата в депутати за умови отримання документів, передбачених частинами першою, другою статті 55 Закону, які обов`язково повинні містити відомості, зазначені в указаних нормах Закону.
Відповідно до пункту 6 Роз`яснень, за змістом частини другої статті 56 Закону , якою регламентовано порядок внесення грошової застави для реєстрації кандидатів у депутати, документ про внесення грошової застави відповідно до статті 56 Закону, який подається до Комісії разом з іншими документами для реєстрації кандидата в депутати, повинен підтверджувати здійснення банківської операції та має відображати: внесення грошової застави саме політичною партією, яка висунула кандидата в депутати, або кандидатом у депутати, який балотується в одномандатному виборчому окрузі в порядку само висування; дату внесення грошової застави політичною партією чи кандидатом у депутати (після початку виборчого процесу та до подання документів до Комісії для реєстрації); внесення грошової застави на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії, відкритий для зарахування грошової застави; внесення грошової застави в розмірі, встановленому частиною другою статті 56 Закону.
У документі про внесення грошової застави платником повинно бути зазначено політичну партію - у разі внесення нею грошової застави для реєстрації висунутих нею кандидатів у депутати, або кандидата в депутати - у разі якщо він балотується у порядку самовисування.
Внесення грошової застави політичною партією здійснюється шляхом перерахування коштів з банківського рахунку політичної партії на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії.
Як вбачається з матеріалів справи, зокрема, відповідно до заяви позивача від 23.09.2020 (а.с.40, т.1) та довідки ЦВК від 24.09.2020 (а.с.38, т.1), 24 вересня 2020 року позивач через представника Скрипець В.В. подав о 23 годині 43 хвилини до Центральної виборчої комісії пакет документів для реєстрації кандидатом у народні депутати в одномандатному виборчому окрузі № 208, серед яких містився документ про внесення грошової застави на одному аркуші.
Натомість, з даних доказів та інших матеріалів справи, не вбачається, що на спеціальний рахунок ЦВК надходили кошти з рахунку політичної партії Блок Міхеіла Саакашвілі .
Матеріали справи містять копію квитанції АТ УКРГАЗБАНК від 24 вересня 2020 року №51732214 (а.с.41, т.1) про переказ на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії коштів у розмірі 50 000 грн., у якій зазначено: "платник: ПОЛІТ. ПАРТІЯ "БЛОК МІХЕІЛА СААКАШВІЛІ" (40272226) Ч.З. ОСОБА_7 ; Призначення платежу: ГРОШОВА ЗАСТАВА КАНДИД. У НАРОД. ДЕПУТ. УКРАЇНИ ВІД ПОЛІТИЧН. ПАРТІЇ "БЛОК МІХЕІЛА СААКАШВІЛІ"(40272226) ОСОБА_4 ( НОМЕР_1 ) Ч/З ОСОБА_8 ".
Водночас, згідно виписки Державної казначейської служби по клієнту Центральна виборча комісія (21661450) за 25.09.2020 під номером 6 є визначення вищевказаного платежу у формі прийом готівкових платежів від ф/о на ГРОШОВА ЗАСТАВА КАНДИД. У НАРОД. ДЕПУТ. УКРАЇНИ ВІД ПОЛІТИЧН. ПАРТІЇ "БЛОК МІХЕІЛА СААКАШВІЛІ"(40272226) ОСОБА_4 ( НОМЕР_1 ) Ч/З ОСОБА_8 від ПОЛІТ. .
У відповідності до п. 1.32 ст. 1 Закону України Про платіжні системи та переказ коштів в Україні від 05 квітня 2001 року № 2346-III платник - особа, з рахунка якої ініціюється переказ коштів або яка ініціює переказ шляхом подання/формування документа на переказ готівки разом із відповідною сумою коштів.
Посилання позивача на те, що вказаний платіж був здійснений повноважним представником юридичної особи-позивача - не може бути взятий колегією суддів до уваги, оскільки норми виборчого законодавства передбачають імперативну норму щодо внесення грошової застави в подібних правових ситуаціях виключно політичною партією , як юридичною особою , і виключно безготівковим переказом з власного рахунку .
Отже, внесення грошової застави у спірних правовідносинах здійснено не належним способом перерахування безготівкових коштів з банківського рахунку політичної партії на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії, а через внесення готівки на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії фізичною особою, а отже, передбаченого пунктом 6 частини 1 статті 55 Закону №4061-VI документа про внесення грошової застави політичною партією відповідно до статті 56 Закону №4061-VI ЦВК не надано, оскільки грошова застава внесена неналежним суб`єктом та у неналежній формі.
Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, що в даному випадку ним виконано, а позивачем доводи відповідача не спростовано.
Згідно з ч. ч. 1-3 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Інших належних та допустимих доказів на підтвердження доводів позовної заяви позивачем під час розгляду справи по суті надано не було, а судом не встановлено.
Згідно з пунктом 2 частини першої статті 60 Закону №4061-VI Центральна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в народні депутати України в разі відсутності документів, зазначених у частині першій статті 55 цього Закону.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить висновку, що Центральна виборча комісія правомірно відмовила у реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_4 , висунутої політичною партією " Блок Міхеіла Саакашвілі" в одномандатному виборчому окрузі №208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року, про що прийнято постанову Центральної виборчої комісії №308 від 29.09.2020, оскільки документа про внесення грошової застави відповідно до статті 56 цього Закону №4061-VI ЦВК не надано, а тому, така постанова не підлягає скасуванню, адже Центральна виборча комісія діяла на підставі, в межах повноважень, в порядку та у спосіб, визначені Конституцією України та законами України.
Що стосується вимоги зобов`язати Центральну виборчу комісію зареєструвати кандидатом у народні депутати України ОСОБА_4 , висунуту політичною партією "Блок Міхеіла Саакашвілі" в одномандатному виборчому окрузі № 208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року, колегія суддів зазначає, що така вимога не може бути задоволена, оскільки є похідними від першої вимоги позивача, у задоволенні якої су відмовив.
Решта тверджень та посилань позивача, у тому числі щодо дискримінації позивача з боку відповідача, судовою колегією суду не приймається до уваги, оскільки на час реєстрації Центральною виборчою комісією під час позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року кандидатів у депутати Роз`яснення щодо застосування деяких положень Закону України Про вибори народних депутатів України , під час реєстрації кандидатів у народні депутати України на проміжних виборах народних депутатів України, затверджені постановою Центральної виборчої комісії від 16 січня 2020 року №3 прийняті не були.
Отже, доводи позовної заяви не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи та не можуть бути підставою для задоволення позовних вимог.
За приписами ст. 143 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до положень ч. 3 ст. 4 Закону України "Про судовий збір", за подання до адміністративного суду заяви немайнового характеру юридичною особою, судовий збір становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно зі ст. 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" установлено з 1 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у розмірі 2102 грн.
Таким чином, до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду підлягає стягненню судовий збір за одну вимогу немайнового характеру у вказаному розмірі.
Враховуючи викладене, керуючись ст.ст.194, 241, 246, 250, 271, 272, 273, 277, 278 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В :
У задоволенні адміністративного позову політичної партії Блок Міхеіла Саакашвілі до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною, скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.
Стягнути з політичної партії Блок Міхеіла Саакашвілі (04128, м. Київ, вул. Туполєва 17К, н.п.1, код ЄДРПОУ 40272226) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду (рахунок - UA908999980313111256000026001, отримувач коштів - ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код отримувача - 37993783, код класифікації доходів - 22030106, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП)) судовий збір за подання адміністративного позову в розмірі 2102 грн. (дві тисячі сто дві гривні).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження в порядку ч.1 ст. 272 КАС України та може бути оскаржене до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду в порядку та строки визначені статтею 278 КАС України.
Відповідно до пп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу - тобто через Шостий апеляційний адміністративний суд.
Головуючий суддя В.Ю. Ключкович
Судді А.Б. Парінов
О.О. Беспалов
Головуючий суддя Ключкович Василь Юрійович
Судді: Парінов Андрій Борисович
Беспалов Олександр Олександрович
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2020 |
Оприлюднено | 07.10.2020 |
Номер документу | 92019867 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні