ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 жовтня 2020 рокуЛьвівСправа № 460/7195/20 пров. № А/857/11785/20
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Довгополова О.М.,
суддів Гудима Л.Я., Святецького В.В.,
з участю секретаря судового засідання Марцинковської О.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Рівненської обласної територіальної виборчої комісії на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року у справі за адміністративним позовом Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України до Рівненської обласної територіальної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинення певних дій, -
суддя (судді) в суді першої інстанції - Щербаков В.В.,
час ухвалення рішення 19:03,
місце ухвалення рішення - м. Рівне,
дата складання повного тексту рішення 02.10.2020,
ВСТАНОВИВ:
Рівненська обласна партійна організація Аграрної партії України (далі також -Рівненська ОПО Аграрної партії України) звернулася до суду з адміністративним позовом до Рівненської обласної територіальної виборчої комісії (далі також - Рівненська ОТВК), у якому просила визнати протиправною та скасувати постанову Рівненської обласної територіальної виборчої комісії від 25 вересня 2020 року №32 про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, а також зобов`язати Рівненську обласну територіальну виборчу комісію зареєструвати кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, висунутих Рівненською обласною партійною організацією Аграрної партії України
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року позов задоволено повністю.
Рішення мотивоване тим, що оскаржувана постанова відповідача не відповідає критеріям законності, компетентності, обґрунтованості, неупередженості, добросовісності, розсудливості та пропорційності. В частині порушення Рівненською ОПО Аграрної партії України вимог статті 218 Виборчого кодексу України (далі - ВК України) щодо неповідомлення виборчої комісії у встановлений строк про проведення конференції партії, то суд вважав, що порушення такої процедури не повинно породжувати таких правових наслідків, як відмова у реалізації особами конституційного права брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Не погодившись із ухваленим судовим рішенням, ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу, у якій, з посиланням на порушення норм матеріального права, просить його скасувати і ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що оскільки позивачем при поданні пакету документів на реєстрацію було допущено значну кількість порушень, які як кожна окремо, так і в сукупності є підставою для прийняття відповідачем рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, вважає, що постанова відповідача скасована виключно з надуманих і формальних підстав. Зазначає, що позивачем допущено порушення загального порядку висунення кандидатів організацією партії, а також порядку висунення кандидатів у депутати до обласної ради. Проте суд першої інстанції прийняв оскаржуване рішення без належного правового обґрунтування та за відсутності належних доказів прийшов до помилкового висновку, що допущене позивачем багаторазове включення кандидатів у депутати до єдиного виборчого списку відповідно до частини 6 статті 219 ВК України є технічними помилками і їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, і суб`єкт подання має право усунути виявлені недоліки шляхом подання уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати не пізніше наступного дня. Також вважає, що висновок суду першої інстанції про повноту, достатність і відповідність вимогам закону поданого позивачем пакету документів не ґрунтується на повному і всебічному з`ясуванні обставин справи, не підтверджений наявними у матеріалах справи письмовими доказами. Вказує на суперечливість висновків суду і їх взаємне виключення.
Позивач не скористався правом подання відзиву на апеляційну скаргу.
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (частина перша статті 308 КАС України).
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.
Рівненська обласна партійна організація Аграрної партії України є суб`єктом виборчого процесу на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, яка прийняла рішення про висування кандидатів у депутати Рівненської обласної ради.
24.09.2020 Рівненська ОПО Аграрної партії України подала до Рівненської ОТВК заяву та пакет документів, що передбачений частиною 1 статті 222 ВК України, необхідний для реєстрації кандидатів у депутати до Рівненської обласної ради на перших місцевих виборах 25.10.2020.
Позивач до заяви додав: рішення конференції Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України про висування кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, єдиний виборчий список кандидатів у депутати, територіальні виборчі списки кандидатів у депутати, передвиборну програму, документ про внесення грошової застави, заяви осіб, включених до виборчих списків організації партії про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати, довідки про наявність чи відсутність судимості, видані уповноваженим органом після початку виборчого процесу, кожного з кандидатів у депутати, заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати, фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати, заяву про реєстрацію представника Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу разом з копією паспорта громадянина України запропонованої особи, USB-флеш-накопичувач.
Постановою Рівненської обласної територіальної виборчої комісії №32 від 25.09.2020 відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Вказане рішення про відмову в реєстрації кандидатів обґрунтовано тим, що Рівненська ОТВК встановила невідповідність поданих документів вимогам ВК України, а саме:
- встановлено порушення вимог частини 3 статті 218 ВК України загального порядку висування, щодо розміщення про час і місце проведення конференції партії з метою висування кандидатів у депутати;
- порушено встановлений частиною 9 статті 219 ВК України порядок висування кандидатів в частині формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку;
- встановлено порушення порядку висування кандидатів через їх повторюваність (кратність включення). Так, у Єдиному списку кандидатів ОСОБА_2 повторюється тричі, ОСОБА_3 - двічі, ОСОБА_4 - тричі, ОСОБА_5 - двічі;
- невідповідність поданим єдиному та територіальним виборчим спискам поданих документів кандидатів у депутати (наявність документів кандидатів, що не включені до єдиного виборчого списку тощо), чим порушено вимоги ст.ст. 222, 223 ВК України.
В суді першої інстанції представник позивача надав пояснення, згідно яких визнав факт помилки у єдиному та територіальних виборчих списках кандидатів у депутати до Рівненської обласної ради, висунутих Рівненською обласною партійною організацією Аграрної партії України, та повідомив, що представником партії - ОСОБА_6 24.09.2020 фактично було подано чорновий варіант документів. Вказав, що така технічна помилка викликана поганим станом її здоров`я, що, в свою чергу, підтверджується наявною в матеріалах справи довідкою Міської лікарні №2 Рівненської міської ради від 28.09.2020 №56.
Про допущені при підготовці пакету документів для реєстрації кандидатів у депутати до Рівненської обласної ради від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України технічні помилки стало відомо вже на наступний день - 25.09.2020.
У судовому засіданні суду першої інстанції свідок ОСОБА_7 пояснив, що здійснював підготовку пакету документів для реєстрації кандидатів до Рівненської обласної ради від Рівненської ОПО Аграрної партії України на усунення попередньо виявлених технічних помилок. На наступний день після первинної подачі документів, а саме - близько 14 год. 25.09.2020 прибув до відповідача з метою подання виправленого пакету документів, у яких містилися, в тому числі, єдиний та територіальні виборчі списки, що повністю відповідають затвердженим на конференції партії спискам кандидатів. Однак йому усно було відмовлено у прийнятті таких документів без вказання будь-яких причин.
Повторно, близько 18 год. 25.09.2020, свідок разом з керівником обласної партійної організації прибув до приміщення Рівненської ОТВК, де розпочалося засідання комісії. Однак документи на усунення недоліків знову не були прийняті комісією. В свою чергу, головуючим комісії було повідомлено представників позивача про вже прийняте рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати.
Крім того, судом першої інстанції було витребувано та досліджено єдиний виборчий список кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, висунутих Рівненською ОПО Аграрної партії України в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на ХIII конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 23.09.2020, територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, висунутих Рівненською ОПО Аграрної партії України у територіальних виборчих округах №1, №2, №3, №4, №5, №6, №7 на ХIII конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 23.09.2020, протокол чергової ХIII конференції Рівненської ОПО Аграрної партії України, на підставі чого встановлено, що ХIII конференцією Рівненської ОПО Аграрної партії України, що відбулася 23.09.2020, затверджено єдиний список кандидатів у кількості 42 осіб.
Також судом на підставі досліджених письмових доказів підтверджено відповідність затвердженим на конференції партії спискам сформованого пакету документів на усунення технічної помилки, що подавались комісії, проте не були прийняті до розгляду.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції і вважає його таким, що відповідає правильно застосованим нормам матеріального та процесуального права з огляду на наступне.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із того, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму (частина 1 статті 273 КАС України).
Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
У відповідності до частини 1 статті 20 ВК України передбачено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Частина 1 статті 22 ВК України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно із статтею 196 ВК України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Загальні засади висування кандидатів організацією партії встановлені статтею 217 ВК України, якою передбачено, що висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
Відповідна організація партії формує та затверджує єдиний та територіальні виборчі списки на виборах депутатів ВР АРК, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (10 тисяч виборців і більше).
Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.
Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.
У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.
Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.
Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
Форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.
Частиною 1 статті 219 ВК України передбачено, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Як встановлено частиною 1 статті 227 ВК України, кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
У відповідності до статті 222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею вичерпного переліку документів.
Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.
Частиною 6 статті 227 ВК України встановлено, що територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Статтею 230 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Частиною 4 статті 230 ВК України унормовано, що рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).
Як встановлено частиною 9 статті 219 ВК України, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
Статтею 227 ВК України встановлено, що список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.
Як встановлено судом, підставою для прийняття оскарженого рішення слугували посилання виборчої комісії на порушення строків повідомлення про проведення конференції партії, порушення порядку висування кандидатів в частині формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, повторюваність висування кандидатів, наявності документів по 6 особах, що не включені до Єдиного виборчого списку, подвійного пакету документів по ОСОБА_3 та відсутності жодних документів ОСОБА_8 , відсутності зобов`язань в разі обрання скласти інший представницький мандат, відсутності повного комплекту документів по кандидатах у списку в електронному вигляді. При цьому, технічні помилки у поданих до виборчої комісії виборчих списках мали наслідком неправильного формування пакету документів по кандидатах.
Разом з тим, дослідженими в судовому засіданні письмовими доказами підтверджено відповідність сформованому пакету документів на усунення технічних помилок, які не були прийняті комісією до розгляду, затвердженим на ХIII конференції Рівненської ОПО Аграрної партії України, що відбулася 23.09.2020, спискам. Такі списки відповідають всім положенням, що встановлені нормами Виборчого кодексу України. Крім того, первинно додані по заяви документи відповідають спискам кандидатів, затвердженим на ХIII конференції Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України.
Таким чином, встановлено відповідність сформованому пакету документів на усунення технічної помилки, які не були прийняті комісією до розгляду, затвердженим на ХIII конференції Рівненської ОПО Аграрної партії України, що відбулася 23.09.2020, спискам.
На підставі встановлених фактичних обставин справи колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що недоліки у виборчій документації позивача були виправленими та згідно з вимогами статті 230 ВК України не були підставою для відмови в реєстрації кандидатів в депутати.
Відтак, колегія суддів на підставі вищевикладеного приходить до висновку, що позивачем були виконані всі умови та вимоги, передбачені Виборчим кодексом України щодо реєстрації кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської ОПО Аграрної партії України, на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Таким чином, суд погоджується із позицією позивача, що у цьому випадку мала місце помилка, а відповідачем було здійснено неналежний розгляд документів.
Право бути обраним до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (пасивне виборче право) гарантоване статтею 38 Конституції України.
Верховний Суд в своєму рішенні від 28 червня 2019 року у справі № 855/157/19 зазначив, що відповідно до параграфа 24 Документа Копенгагенської наради Конференції щодо людського виміру ОБСЄ від 29 червня 1990 року наведене право особи може бути обмеженим, якщо це передбачено законом і таке обмеження є розумним і співрозмірним цілям й завданням закону.
Проте, у відповідності з пунктом 7.5 названого Документа Копенгагенської наради ОБСЄ, процедури реєстрації кандидатів не повинні бути дискримінаційними. Отже, підстави для відмови в реєстрації мають бути засновані на об`єктивних критеріях і чітко визначені в законі.
За таких обставин колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що постанова Рівненської обласної територіальної виборчої комісії від 25 вересня 2020 року №32 про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, не відповідає визначеним частиною 2 статті 2 КАС України критеріям законності, компетентності, обґрунтованості, неупередженості, добросовісності, розсудливості та пропорційності, а тому підлягає визнанню протиправною та скасуванню.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Колегія суддів з огляду на наведене вважає, що суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, а тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.
Також апелянтом при поданні апеляційної скарги не було сплачено судовий збір.
Частиною 9 статті 273 КАС України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
За подання апеляційної скарги на рішення суду судовий збір становить 3153 грн і підлягає стягненню з відповідача.
Керуючись ст. ст. 278, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Рівненської обласної територіальної виборчої комісії залишити без задоволення.
Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року у справі № 460/7195/20 залишити без змін.
Стягнути з Рівненської обласної територіальної виборчої комісії до спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 3153 (три тисячі сто п`ятдесят три) грн за наступними реквізитами «Отримувач коштів - УК у Галицькому районі м.Львова; код отримувача за ЄДРПОУ - 38007573; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); МФО - 899998; рахунок отримувача - UA218999980313161206081013004; код класифікації доходів бюджету - 22030101; Восьмий апеляційний адміністративний суд» .
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя О. М. Довгополов судді Л. Я. Гудим В. В. Святецький Повне судове рішення складено 06.10.2020
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2020 |
Оприлюднено | 07.10.2020 |
Номер документу | 92020485 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні