ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
06 жовтня 2020 року м. Дніпросправа № 160/12151/20
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Шальєвої В.А., Олефіренко Н.А., секретар судового засідання Лащенко Р.В., з участю представника позивача з участю представника позивача: Іваненкової Н.М., представників відповідача: Рябчук С.В., Ільїної Ю.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду у м. Дніпрі апеляційну скаргу Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 р. (суддя Врона О.В.) в справі № 160/12151/20 за позовом Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України до Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Дніпропетровська обласна організація партії Зелених України звернулася до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії.
Позивач просив:
- визнати протиправною та скасувати постанову №39 Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії від 29.09.2020 року про відмову в реєстрації кандидатів, включених до виборчих списків Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України на чергових виборах депутатів Дніпропетровської обласної ради 25 жовтня 2020 року;
- зобов`язати Дніпропетровську обласну територіальну виборчу комісію зареєструвати кандидатів, включених до виборчих списків Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України на чергових виборах депутатів Дніпропетровської обласної ради 25 жовтня 2020 року, з урахуванням документів, поданих до позовної заяви.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що відповідачем протиправно ухвалена оскаржувана постанова про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України, оскільки неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, можуть бути усунені шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Виявивши неточності відповідач замість того, щоб повідомити позивача щодо усунення неточностей безпідставно виніс постанову про відмову в реєстрації кандидатів від Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України. Позивач вважає, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів в депутати. Правова позиція, якою відповідач мотивує правомірність своєї відмови зареєструвати кандидатів у депутати позивача, на думку позивача, є проявом надмірного формалізму при прийнятті документів, який у даному випадку створив необґрунтовані перешкоди для реалізації права позивача на балотування.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 р. позов задоволено повністю.
Визнано протиправною та скасовано постанову №39 Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії від 29.09.2020 року про відмову в реєстрації кандидатів, включених до виборчих списків Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України на чергових виборах депутатів Дніпропетровської обласної ради 25 жовтня 2020 року.
Зобов`язано Дніпропетровську обласну територіальну виборчу комісію зареєструвати кандидатів, включених до виборчих списків Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України на чергових виборах депутатів Дніпропетровської обласної ради 25 жовтня 2020 року, щодо яких постановою №39 Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії від 29.09.2020 року відмовлено в реєстрації.
Стягнуто до Державного бюджету України судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102 грн. (дві тисячі сто дві гривні) за рахунок бюджетних асигнувань Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач Дніпропетровська обласна територіальна виборча комісія подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції з підстав неправильного застосування норм матеріального права, порушення норм процесуального права, ухвалити нове рішення про відмову позивачу в задоволенні позову.
В обгрунтування апеляційної скарги, апелянт зазначив, що під час прийняття документів та попередньо вивчаючи Єдиний виборчий список, представнику Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України Селянському В.В. членами комісії було зауважено про відсутність у списку першого кандидата в депутати та в період з 24.09 по 29.09.2020 року вказане порушення усунуто не було, будь-які документи про виправлення описок та неточностей не надходило.
Документи для реєстрації кандидатів не відповідають вимогам ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України.
Згоду балотуватися кандидатами у депутати від Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України не надано 62 кандидатами у депутати, які надали свої згоди не від Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України, а від партії Зелених України, тобто від іншого суб`єкта виборчого процесу.
У зв`язку з цими порушеннями, Дніпропетровська обласна територіальна виборча комісія не мала змоги зареєструвати кандидатів у депутати, включених до списків Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України, а тому, на підставі п.1 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України було прийнято рішення про відмову в реєстрації кандидатів в депутати.
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому він просить апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
В судовому засіданні представники відповідача підтримали доводи апеляційної скарги.
Представник позивача в судовому засіданні заперечував проти доводів апеляційної скарги.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги представників відповідача, заперечення представника позивача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд доходить до висновку, що апеляційна скарга не може бути задоволена з наступних підстав
Задовольняючи позов, судом першої інстанції встановлено наступне.
24.09.2020 року Дніпропетровська обласна організація партія Зелених України звернулась до Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії із заявою та доданими до неї документами для реєстрації кандидатів у депутати Дніпропетровської обласної ради 25.10.2020 року, висунутих 16.09.2020 року на Конференції цієї організації політичної партії.
29.09.2020 року Дніпропетровською обласною територіальною виборчою комісією прийнято постанову №39 про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України на чергових виборах депутатів Дніпропетровської обласної ради 25.10.2020 року.
В обгрунтування постанови Дніпропетровська обласна територіальна виборча комісія зазначила, що згоду балотуватись кандидатами у депутати Дніпропетровської обласної організації партія Зелених України не надано 62 кандидатами у депутати за переліком. Серед документів, наданих для реєстрації, наявні заяви від цих кандидатів про згоду балотуватись від партії Зелених України. Тобто, цими кандидатами у депутати не надано згоди балотуватися від Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України, яка їх висунула кандидатами у депутати Дніпропетровської обласної ради.
Виявивши неточності (описки, арифметичні помилки) на відповідача ст. 230 Виборчого кодексу України покладено обов`язок повідомити позивача щодо усунення неточностей.
Судом встановлено недотримання відповідачем ст. 230 Виборчого кодексу України, що виразилось у тому, що замість того, щоб повідомити позивача щодо усунення неточностей, відповідач безпідставно виніс постанову №39 від 29.09.2020 року про відмову в реєстрації кандидатів від Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України.
Отже суд прийшов до висновку, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів в депутати. Проте, позивача було позбавлено права на усунення неточностей оскаржуваною постановою №39 від 29.09.2020 року.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції з наступних підстав.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що 24.09.2020 року Дніпропетровська обласна організація партія Зелених України звернулась до Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії із заявою та доданими до неї документами для реєстрації кандидатів у депутати Дніпропетровської обласної ради 25.10.2020 року, висунутих 16.09.2020 року на Конференції цієї організації політичної партії.
29.09.2020 року Дніпропетровською обласною територіальною виборчою комісією прийнято постанову №39 про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України на чергових виборах депутатів Дніпропетровської обласної ради 25.10.2020 року з тих підстав, що у порушення ч.5 ст.219 Виборчого кодексу України, убачається відсутність першого кандидата в депутати. Згоду балотуватись кандидатами у депутати Дніпропетровської обласної організації партія Зелених України не надано 62 кандидатами у депутати за переліком. Серед документів, наданих для реєстрації, наявні заяви від цих кандидатів про згоду балотуватись від партії Зелених України. Тобто, цими кандидатами у депутати не надано згоди балотуватися від Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України, яка їх висунула кандидатами у депутати Дніпропетровської обласної ради.
Судом прийняті подані відповідачем до суду апеляційної інстанції документи, які не досліджувались судом першої інстанції, зважаючи на належне обґрунтування неможливості подання таких документів до суду першої інстанції.
Дослідженням таких документів встановлено, що подані позивачем для реєстрації єдиний та територіальні виборчі списки відрізняються від виборчих списків, доданих позивачем до позовної заяви. Такі виборчі списки не подавались до виборчої комісії.
Крім того, судом встановлено, що у виправленому єдиному виборчому списку зазначено першого кандидата, проте у єдиному виборчому списку, поданому до виборчої комісії, першого кандидата не зазначено.
Подані до виборчої комісії заяви осіб, включених до виборчих списків, про згоду балотуватися кандидатами у депутати, містять відомості про згоду балотуватися кандидатами у депутаті від Партії Зелених, а не від організації партії, на конференції якої й висунуто таких кандидатів. Проте до суду першої інстанції подані виправлені заяви осіб із згодою балотуватися кандидатами у депутати саме від цієї організації партії.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до ч.1, ч.2 ст.216 ВК України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
За загальним порядком висування кандидатів організацією партії згідно ст.218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом (ч.1 ст.218 ВК України).
Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) встановлений ст.219 ВК України.
Відповідно до наведеної норми організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом (ч.2 ст.219).
Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії (ч.3 ст.219).
У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати (ч.5 ст.219).
За правилами ч.ч.6-9 ст.219 ВК України кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.
Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії.
Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.
Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
Відповідно до ч.10 ст.219 ВК України рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
Умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначені статтею 222 ВК України.
Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) встановлених статтею 227 ВК України.
Зокрема, відповідно до ч.7 ст.227 ВК України, на яку посилається відповідач, список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.
За своїм змістом подані позивачем виборчій комісії єдиний виборчий список та територіальні списки кандидатів у депутати не відповідають вимогам частин 5, 7 ст.219 ВК України, зокрема, щодо відсутності у єдиному виборчому списку першого кандидата та відсутності заяв від кандидатів у депутати про надання згоди балотуватися саме від організації партії, що їх висунула.
Посилання позивача, що приведені обставини виникли внаслідок помилки при роздрукуванні списків та формуванні пакету документів є незмістовними.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.
Відповідно до ч.3 ст.230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Відповідно до ч.4 ст.230 ВК України рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).
Суд зазначає, що Виборчим кодексом України визначено чіткі вимоги щодо формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, недотримання яких може свідчити про порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів та є підставою для відмови в реєстрації кандидатів (пункт 1 частини 1 статті 230 Кодексу).
Суд не погоджується з судом першої інстанції та позивачем, що в спірному випадку мало місце помилка.
Позивачем до виборчої комісії подавалась не роздруківка, а пакет з належним чином підписаних та оформлених списків. При цьому в єдиному виборчому списку, як вірно встановлено відповідачем, відсутній перший кандидат, зазначення якого є обов`язковим.
Жодні докази на підтвердження допущення позивачем саме невірного оформлення результатів конференції Дніпропетровської обласної організації Партії Зелених України на момент подачі до комісії в матеріалах справи відсутні, сторонами не подані.
Долучений до матеріалів позовної заяви пакет документів, який не був поданий на розгляд виборчій комісії, свідчить про інше формування списків, інше визначення черговості кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації Партії Зелених України, визначення першого кандидата в єдиному виборчому списку, а також містить інші заяви (заяви із іншим змістом) про згоду балотуватися кандидатами у депутати саме від Дніпропетровської обласної організації Партії Зелених України.
Виходячи з наведеного вище, приймаючи до уваги, що відповідно до ст.219 ВК України виборчі списки, які подаються до відповідної виборчої комісії, є передбаченою законом формою вираження волевиявлення організації партії, зазначення першого кандидата у єдиному виборчому списку, список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, відповідно до ч.7 ст.227 ВК України не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією, не може вважатися помилками та неточностями в розумінні ч.3 ст.230 ВК України, тому у відповідача не було підстав пропонувати змінити подані на реєстрацію виборчі списки.
Враховуючи, встановлений відповідачем, та не спростований позивачем факт порушення останнім встановленого Виборчим Кодексом України порядку висування кандидатів, апеляційний суд дійшов висновку, що оскаржувана постанова від 29.09.2020р. № 39 прийнята відповідачем на підставі закону, в межах наданих йому повноважень та з урахуванням усіх обставин , що мають значення для прийняття рішення.
Наведені позивачем обставини не є підставою для визнання протиправною та скасування постанови відповідача.
Судом першої інстанції ухвалено рішення при неповному з`ясуванні обставин справи, з невірним застосуванням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування рішення суду з прийняттям нового рішення про відмову в задоволенні позову.
Керуючись ст.ст. 310, 315, 317, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії задовольнити.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 р. в справі №160/12151/20 за позовом Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України до Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, скасувати.
В задоволенні позову Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України до Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її проголошення та касаційному оскарженню не підлягає.
Повне судове рішення складено 06.10.2020 р.
Головуючий - суддя С.В. Білак
суддя В.А. Шальєва
суддя Н.А. Олефіренко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2020 |
Оприлюднено | 09.10.2020 |
Номер документу | 92049808 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Білак С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні