П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 вересня 2020 р.м.ОдесаСправа № 540/268/20
Категорія: 109020100 Головуючий в 1 інстанції: Морська Г.М.
Час і місце ухвалення:16:17, м. Херсон
Дата складання повного тексту: 04.06.2020 р.
Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - Бітова А.І.
суддів - Лук`янчук О.В.
- Ступакової І.Г.
при секретарі - Рощіній К.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 01 червня 2020 року у справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про скасування наказів та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И Л А :
У лютому 2020 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 звернулися до суду з позовом до Головного управління (далі ГУ) Держгеокадастру у Херсонській області про:
- визнання протиправними та скасування наказів ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 20 грудня 2019 року №6315-СГ, №6331-СГ, №6333- СГ, №6335-СГ, №6338-СГ, №6341-СГ "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки" щодо відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення фермерського господарства громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , загальною площею 49,9997 га в розмірі, що не перевищує розмір земельної частки (паю), на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області, із земель що перебувають у користуванні голови фермерського господарства (далі ФГ) "Надежда 2" Державного акту на право довічного успадковуваного володіння землею, на підставі рішення Раківської сільської ради народних депутатів Бериславського району від 12 травня 1992 року №12, в тому числі ріллі - 50,0000 га, та передачі земельних ділянок у власність;
- зобов`язання ГУ Держгеокадастру у Херсонській області затвердити погоджений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення фермерського господарства громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , загальною площею 49,9997 га в розмірі, що не перевищує розмір земельної частки (паю), на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області, із земель що перебувають у користуванні голови ФГ "Надежда 2" ОСОБА_7 , згідно Державного акту на право довічного успадковуваного володіння землею, на підставі рішення Раківської сільської ради народних депутатів Бериславського району від 12 травня 1992 року №12, в тому числі ріллі - 50,0000 га, та передати земельні ділянки у власність членам фермерського господарства громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 ;
- стягнення з ГУ Держгеокадастру у Херсонській області на користь громадян ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 понесені судові витрати у вигляді сплаченого судового збору;
- встановлення судового контролю за виконанням рішення суду.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивачі вказували, що на підставі наданого позивачам дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність, як членам фермерського господарства земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) із земель державної власності, що розташовані на території Раківської сільської ради Бериславського району для ведення фермерського господарства та перебувають у користуванні голови ФГ "Надежда 2" ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 розроблено проект землеустрою, який у встановленому законом порядку було погоджено ГУ Держгеокадастру у Тернопільській та Донецькій областях. З метою затвердження погодженого проекту землеустрою, позивачі подали до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області заяви щодо такого затвердження. Однак, наказами від 20 грудня 2019 року №6315-СГ, №6331-СГ, №6333-СГ, №6335-СГ, №6338-СГ, №6341-СГ позивачам відмовлено у затверджені проекту землеустрою з підстав відсутності нотаріально засвідченої письмової згоди користувача земельної ділянки, відсутності копії про надання дозволу на розробку проекту землеустрою та не відповідності рішенню Херсонського окружного адміністративного суду від 23 серпня 2018 року №2140/1361/18 та наказу №391-СГ від 06 лютого 2019 року.
Позивачі вважають такі дії відповідача протиправними, оскільки зазначений проект підписаний представниками ГУ Держгеокадастру у Бериславському районі та пройшов погодження ГУ Держгеокастру у Тернопільській та Донецькій областей. З огляду на зазначене, вважають накази відповідача про відмову у затверджені проекту землеустрою протиправними та просять позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Відповідач позов не визнав, вказуючи, що доводи позивачів є необґрунтованими, безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню. Зазначає, що поданий на затвердження проект землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок в розмірі земельної частки (паю) членам ФГ "Надежда 2" не відповідає вимогам чинного законодавства, а саме ст. 50 Закону України "Про землеустрій", де відсутня нотаріальна засвідчена письмова згода землекористувача та копії клопотань про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою.
Також, відповідач вказує, що вказаний проект землеустрою не відповідає рішенню Херсонського окружного адміністративного суду від 23 серпня 2018 року по справі №2140/1361/18 та наказу від 06 лютого 2019 року за №391-СГ "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою", а саме наголошує, що поданий проект землеустрою передбачає відведення у власність земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) кожному з позивачів, в той час як наказ передбачає надання дозволу на відведення позивачам однієї земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю). Окрім того, посилаючись на практику Верховного суд та практику ЄСПЛ, зазначає, що суди не вправі втручатися в діяльність державних органі та органів місцевого самоврядування при здійсненні ними функцій та повноважень, визначених законодавством, не вправі перебирати на себе функції суб`єктів владних повноважень, оскільки не наділенні правом створювати норми права. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 01 червня 2020 року адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано наказ ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 20 грудня 2019 року №6315-СГ "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки" .
Визнано протиправним та скасовано наказ ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 20 грудня 2019 року №6333-СГ "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки" .
Визнано протиправним та скасовано наказ ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 20 грудня 2019 року №6331-СГ "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки".
Визнано протиправним та скасовано наказ ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 20 грудня 2019 року №6335-СГ "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки" .
Визнано протиправним та скасовано наказ ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 20 грудня 2019 року №6338-СГ "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки" .
Визнано протиправним та скасовано наказ ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 20 грудня 2019 року №6341-СГ "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки" .
Зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Херсонській області затвердити проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) членам ФГ "Надежда 2" ОСОБА_1 площею 8,3332 га, ОСОБА_2 площею 8,3333 га, ОСОБА_3 площею 8,3333 га, ОСОБА_4 площею 8,3333 га, ОСОБА_5 площею 8,3333 га, ОСОБА_6 площею 8,3333 га загальною площею 49,9997 га для ведення фермерського господарства із земель, що перебувають у користуванні згідно державного акту на право довічного успадкованого володіння землею, зареєстрованого в книзі записів державних актів на право довічного успадкованого володіння землею за №77 розташованої за межами населених пунктів на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області, та передати земельні ділянки у власність зазначеним громадянам.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держгеокадастру у Херсонській області (73036, м. Херсон, вул. Університетська, 136-а, код ЄДРПОУ 39766281) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) судовий збір у сумі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держгеокадастру у Херсонській області (73036, м. Херсон, вул. Університетська, 136-а, код ЄДРПОУ 39766281) на користь ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , рнокпп НОМЕР_2 ) судовий збір у сумі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держгеокадастру у Херсонській області (73036, м. Херсон, вул. Університетська, 136-а, код ЄДРПОУ 39766281) на користь ОСОБА_3 ( АДРЕСА_2 , рнокпп НОМЕР_3 ) судовий збір у сумі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держгеокадастру у Херсонській області (73036, м. Херсон, вул. Університетська, 136-а, код ЄДРПОУ 39766281) на користь ОСОБА_4 ( АДРЕСА_2 , рнокпп НОМЕР_4 ) судовий збір у сумі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держгеокадастру у Херсонській області (73036, м. Херсон, вул. Університетська, 136-а, код ЄДРПОУ 39766281) на користь ОСОБА_5 ( АДРЕСА_3 , рнокпп НОМЕР_5 ) судовий збір у сумі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держгеокадастру у Херсонській області (73036, м. Херсон, вул. Університетська, 136-а, код ЄДРПОУ 39766281) на користь ОСОБА_6 ( АДРЕСА_3 , рнокпп НОМЕР_6 ) судовий збір у сумі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.
В апеляційній скарзі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, а також у зв`язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.
В обґрунтування апеляційної скарги ГУ Держгеокадастру у Херсонській області зазначає, що спірний проект не відповідає вимогам чинного законодавства, а саме ст. 50 Закону України "Про землеустрій", оскільки відсутня нотаріальна засвідчена письмова згода землекористувача та копії клопотань про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою.
Стосовно зобов`язання затвердити проект землеустрою позивачам щодо відведення у власність земельних ділянок, апелянт зазначає, що існує поняття судової дискреції і що суди не вправі втручатись в діяльність державних органів та органів місцевого самоврядування при здійсненні ними функцій та повноважень, визначених законодавством, не вправі перебирати на себе функції суб`єктів владних повноважень, оскільки не наділені правом створювати норми права, а вповноважені лише перевіряти вже створені норми на їх відповідність вищим нормативно-правовим актам.
Учасники справи не скористались процесуальним правом подання відзиву на апеляційну скаргу.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, судова колегія приходить до наступного.
Обставини встановлені судом першої інстанції, підтверджені судом апеляційної інстанції та неоспорені учасниками апеляційного провадження:
Наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 14 травня 2018 року №1772-СГ надано ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності із земель, що перебувають у користуванні згідно Державного акту на право довічного успадкованого володіння землею, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право довічного успадкованого володіння землею №77, розташованої за межами населених пунктів на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області, в розмірі земельної частки (паю), із цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства (кадастровий номер ділянки - 6520686600:05:001:0140).
Наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 06 лютого 2019 року №391 надано ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність, як членам ФГ "Надежда 2", земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю), що розташована на території Раківської сільської ради Бериславського району для ведення фермерського господарства, із земель раніше наданих замовнику фермерського господарства ОСОБА_1 для ведення селянського (фермерського) господарства згідно Державного акту на право довічного успадкованого володіння землею за кадастровим номером 6520686600:05:001:0140, виданого на підставі рішення Раківської сільської ради Бариславського району Херсонської області від 12 травня 1992 року №12, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право довічного успадкованого володіння землею №77, загальною площею 50,0 га.
На підставі зазначених наказів інженером-землевпорядником ОСОБА_8 розроблений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність в розмірі земельної частки (паю) членам ФГ "Надежда 2": ОСОБА_1 площею 8,3332 га, ОСОБА_2 площею 8,3333 га, ОСОБА_3 площею 8,3333 га, ОСОБА_4 площею 8,3333 га, ОСОБА_5 площею 8,3333 га, ОСОБА_6 площею 8,3333 га загальною площею 49,9997 га для ведення фермерського господарства із земель, що перебувають у користуванні згідно державного акту на право довічного успадкованого володіння землею, зареєстрованого в книзі записів державних актів на право довічного успадкованого володіння землею за №77 розташованої за межами населених пунктів на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області.
Згідно висновку експерта державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області від 21 березня 2019 року №3549/82-19 зазначений проект землеустрою був погоджений у встановленому порядку та зазначено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідає вимогам законодавства та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам.
Висновком експерта державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Донецькій області від 19 вересня 2019 року №8304/82-19 зазначений проект землеустрою - погоджений.
Рішенням 4 сесії сьомого скликання Шляхівської сільської ради Бериславського району Херсонської області надано згоду на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність в розмірі земельної частки (паю) членам ФГ "Надежда 2": ОСОБА_1 площею 8,3332 га, ОСОБА_2 площею 8,3333 га, ОСОБА_3 площею 8,3333 га, ОСОБА_4 площею 8,3333 га, ОСОБА_5 площею 8,3333 га, ОСОБА_6 площею 8,3333 га загальною площею 49,9997 га для ведення фермерського господарства із земель, що перебувають у користуванні згідно державного акту на право довічного успадкованого володіння землею, зареєстрованого в книзі записів державних актів на право довічного успадкованого володіння землею за №77 розташованої за межами населених пунктів на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області.
Наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 20 грудня 2019 року №6315-СГ відмовлено ОСОБА_2 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області, в розмірі земельної частки (паю) площею 8,3333 га, кадастровий номер 6520686600:05:001:0267, із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства та наданні цієї земельної ділянки у власність у зв`язку з не усуненням зауважень, викладених у листі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 23 травня 2019 року №3977/0-1095/0/95-19. Наданий на розгляд проект землеустрою не відповідає: - вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам, а саме Закону України "Про землеустрій" (відсутня нотаріально засвідчена письмова згода землекористувача та копії клопотань (заяв) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки); - рішенню Херсонського окружного адміністративного суду від 23 серпня 2018 року по справі №2140/1361/18 та наказу ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 06 лютого 2019 року №391-СГ "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою", де передбачено надання ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність як членам ФГ "Надежда 2" земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю), що розташована на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області для ведення фермерського господарства, із земель, раніше наданих засновнику фермерського господарства ОСОБА_1 для ведення селянського (фермерського) господарства згідно державного акту на право довічного успадковуваного володіння землею (кадастровий номер 6520686600:05:001:0140) виданого на підставі рішення Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області від 12 травня 1992 року №12, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право довічного успадковуваного володіння землею за №77, загальною площею 50,0 га.
Наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 20 грудня 2019 року №6331-СГ відмовлено ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області, в розмірі земельної частки (паю) площею 8,3332 га, кадастровий номер 6520686600:05:001:0265, із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства та наданні цієї земельної ділянки у власність у зв`язку з не усуненням зауважень, викладених у листі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 23 травня 2019 року №3977/0-1095/0/95-19. Наданий на розгляд проект землеустрою не відповідає: - вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам, а саме Закону України "Про землеустрій" (відсутня нотаріально засвідчена письмова згода землекористувача та копії клопотань (заяв) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки); - рішенню Херсонського окружного адміністративного суду від 23 серпня 2018 року по справі №2140/1361/18 та наказу ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 06 лютого 2019 року №391-СГ "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою", де передбачено надання ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність як членам ФГ "Надежда 2" земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю), що розташована на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області для ведення фермерського господарства, із земель, раніше наданих засновнику фермерського господарства ОСОБА_1 для ведення селянського (фермерського) господарства згідно державного акту на право довічного успадковуваного володіння землею (кадастровий номер 6520686600:05:001:0140) виданого на підставі рішення Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області від 12 травня 1992 року №12, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право довічного успадковуваного володіння землею за №77, загальною площею 50,0 га.
Наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 20 грудня 2019 року №6333-СГ відмовлено ОСОБА_6 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області, в розмірі земельної частки (паю) площею 8,3333 га, кадастровий номер 6520686600:05:001:0264, із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства та наданні цієї земельної ділянки у власність у зв`язку з не усуненням зауважень, викладених у листі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 23 травня 2019 року №3977/0-1095/0/95-19. Наданий на розгляд проект землеустрою не відповідає: - вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам, а саме Закону України "Про землеустрій" (відсутня нотаріально засвідчена письмова згода землекористувача та копії клопотань (заяв) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки); - рішенню Херсонського окружного адміністративного суду від 23 серпня 2018 року по справі №2140/1361/18 та наказу ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 06 лютого 2019 року №391-СГ "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою", де передбачено надання ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність як членам ФГ "Надежда 2" земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю), що розташована на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області для ведення фермерського господарства, із земель, раніше наданих засновнику фермерського господарства ОСОБА_1 для ведення селянського (фермерського) господарства згідно державного акту на право довічного успадковуваного володіння землею (кадастровий номер 6520686600:05:001:0140) виданого на підставі рішення Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області від 12 травня 1992 року №12, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право довічного успадковуваного володіння землею за №77, загальною площею 50,0 га.
Наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 20 грудня 2019 року №6335-СГ відмовлено ОСОБА_5 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області, в розмірі земельної частки (паю) площею 8,3333 га, кадастровий номер 6520686600:05:001:0262, із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства та наданні цієї земельної ділянки у власність у зв`язку з не усуненням зауважень, викладених у листі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 23 травня 2019 року №3977/0-1095/0/95-19. Наданий на розгляд проект землеустрою не відповідає: - вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам, а саме Закону України "Про землеустрій" (відсутня нотаріально засвідчена письмова згода землекористувача та копії клопотань (заяв) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки); - рішенню Херсонського окружного адміністративного суду від 23 серпня 2018 року по справі №2140/1361/18 та наказу ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 06 лютого 2019 року №391-СГ "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою", де передбачено надання ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність як членам ФГ "Надежда 2" земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю), що розташована на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області для ведення фермерського господарства, із земель, раніше наданих засновнику фермерського господарства ОСОБА_1 для ведення селянського (фермерського) господарства згідно державного акту на право довічного успадковуваного володіння землею (кадастровий номер 6520686600:05:001:0140) виданого на підставі рішення Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області від 12 травня 1992 року №12, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право довічного успадковуваного володіння землею за №77, загальною площею 50,0 га.
Наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 20 грудня 2019 року №6338-СГ відмовлено ОСОБА_4 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області, в розмірі земельної частки (паю) площею 8,3333 га, кадастровий номер 6520686600:05:001:0266, із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства та наданні цієї земельної ділянки у власність у зв`язку з не усуненням зауважень, викладених у листі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 23 травня 2019 року №3977/0-1095/0/95-19. Наданий на розгляд проект землеустрою не відповідає: - вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам, а саме Закону України "Про землеустрій" (відсутня нотаріально засвідчена письмова згода землекористувача та копії клопотань (заяв) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки); - рішенню Херсонського окружного адміністративного суду від 23 серпня 2018 року по справі №2140/1361/18 та наказу ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 06 лютого 2019 року №391-СГ "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою", де передбачено надання ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність як членам ФГ "Надежда 2" земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю), що розташована на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області для ведення фермерського господарства, із земель, раніше наданих засновнику фермерського господарства ОСОБА_1 для ведення селянського (фермерського) господарства згідно державного акту на право довічного успадковуваного володіння землею (кадастровий номер 6520686600:05:001:0140) виданого на підставі рішення Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області від 12 травня 1992 року №12, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право довічного успадковуваного володіння землею за №77, загальною площею 50,0 га.
Наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 20 грудня 2019 року №6341-СГ відмовлено ОСОБА_3 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області, в розмірі земельної частки (паю) площею 8,3333 га, кадастровий номер 6520686600:05:001:0263, із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства та наданні цієї земельної ділянки у власність у зв`язку з не усуненням зауважень, викладених у листі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 23 травня 2019 року №3977/0-1095/0/95-19. Наданий на розгляд проект землеустрою не відповідає: - вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам, а саме Закону України "Про землеустрій" (відсутня нотаріально засвідчена письмова згода землекористувача та копії клопотань (заяв) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки); - рішенню Херсонського окружного адміністративного суду від 23 серпня 2018 року по справі №2140/1361/18 та наказу ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 06 лютого 2019 року №391-СГ "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою", де передбачено надання ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність як членам ФГ "Надежда 2" земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю), що розташована на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області для ведення фермерського господарства, із земель, раніше наданих засновнику фермерського господарства ОСОБА_1 для ведення селянського (фермерського) господарства згідно державного акту на право довічного успадковуваного володіння землею (кадастровий номер 6520686600:05:001:0140) виданого на підставі рішення Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області від 12 травня 1992 року №12, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право довічного успадковуваного володіння землею за №77, загальною площею 50,0 га.
Позивачі, не погоджуючись із зазначеними наказами, звернулися до суду із даним позовом.
Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку, встановленому ст. 186-1 Земельного кодексу (далі ЗК) України, а також відсутність обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках та відомостей щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.
Оскільки, судом першої інстанції встановлено, що проект землеустрою був погоджений в установленому законом порядку, суд вважав протиправними дії відповідача щодо відмови у затвердженні проекту землеустрою.
Також суд першої інстанції вважав, що належним способом захисту прав позивача є зобов`язання ГУ Держгеокадастру у Херсонській області прийняти відповідне рішення, тобто рішення про затвердження або відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки.
Судова колегія вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-12, 77 КАС України, ст.ст. 22, 31, 32, 116, 121, 118, 186-1 ЗК України, ч.3 ст. 50 Закону "Про землеустрій", ст.ст. 7, 12, 13 Закону України "Про фермерське господарство", які регулюють спірні правовідносини.
Судова колегія не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.
Згідно ч.1 ст. 3 ЗК України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч.1 ст. 22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Згідно із п.а) ч.1 ст. 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району.
Відповідно до ч.ч.1, 2, 3 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Відповідно до приписів ст. 31 ЗК України землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
Згідно ст. 32 ЗК України громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
Дія ч.1 цієї статті не поширюється на громадян, які раніше набули права на земельну частку (пай).
Відповідно до ч.1, ч.2 ст. 1 Закону України "Про фермерське господарство" фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, здійснювати її переробку та реалізацію з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм у власність та/або користування, у тому числі в оренду, для ведення фермерського господарства, товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, відповідно до закону.
Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім`ї, відповідно до закону.
Згідно з ч.1 ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство" надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.
Відповідно до приписів ст. 12 Закону України "Про фермерське господарство" землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.
Відповідно до ч.ч.1, 2, 3 ст. 13 Закону України "Про фермерське господарство" члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
Членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Земельні ділянки, на яких розташовані житлові будинки, господарські будівлі та споруди фермерського господарства, передаються безоплатно у приватну власність у рахунок земельної частки (паю).
Дія ч.ч.1 та 2 цієї статті не поширюється на громадян, які раніше набули права на земельну частку (пай).
Частиною 6 ст. 118 ЗК України визначено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до ч.7 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Відповідно до ч.3 ст. 50 Закону "Про землеустрій" проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають: завдання на розроблення проекту землеустрою; пояснювальну записку; копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності); рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом); письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду; довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями; матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки); відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); копії правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна для об`єктів будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми та значними наслідками, які розташовані на земельній ділянці; розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом); розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом); акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки); акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки); перелік обмежень у використанні земельних ділянок; викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); кадастровий план земельної ділянки; матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки); матеріали погодження проекту землеустрою.
Згідно з ч.ч.8, 9 ст. 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому ст. 186-1 цього Кодексу.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відповідно до ч.1 ст. 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно з ч.4 ст. 186-1 ЗК України розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у ч.ч.2 і 3 цієї статті, - завірені ним копії проекту, а щодо земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, розробник подає оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на погодження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а до органів, зазначених у частині третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.
Частиною 5 ст. 186-1 ЗК України передбачено, що органи, зазначені в ч.ч.1-3 цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.
Відповідно до ч.6 ст. 186-1 ЗК України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи.
Згідно ч.7 ст. 186-1 ЗК України органам, зазначеним у ч.ч.1- 3 цієї статті, при погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забороняється вимагати:
- додаткові матеріали та документи, не включені до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до ст. 50 Закону України "Про землеустрій";
- надання погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями;
- проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт.
Кожен орган здійснює розгляд та погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки самостійно та незалежно від погодження проекту іншими органами, зазначеними у ч.ч.1- 3 цієї статті, у визначений законом строк.
Частиною 8 ст. 186-1 ЗК України у висновку про відмову погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки органами, зазначеними в ч.ч.1- 3 цієї статті, має бути надано вичерпний перелік недоліків проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та розумний строк для усунення таких недоліків (який за письмовим проханням розробника проекту може бути продовжений).
Органами, зазначеними в ч.ч.1- 3 цієї статті, може бути відмовлено у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки лише у разі, якщо не усунено недоліки, на яких було наголошено у попередньому висновку. Не можна відмовити у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з інших причин чи вказати інші недоліки.
Повторна відмова не позбавляє права розробника проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки усунути недоліки проекту та подати його на погодження.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, що позивачі у встановленому порядку отримали дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 8,3333 га кожному члену ФГ "Надежда-2".
Зазначений проект землеустрою був погоджений експертом державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області (висновок від 21 березня 2019 року №3549/82-19) та експертом державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Донецькій області (висновок від 19 вересня 2019 року №8304/82-19).
Рішенням 4 сесії сьомого скликання Шляхівської сільської ради Бериславського району Херсонської області надано згоду на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність в розмірі земельної частки (паю) членам ФГ "Надежда 2" для ведення фермерського господарства із земель, що перебувають у користуванні згідно державного акту на право довічного успадкованого володіння землею, зареєстрованого в книзі записів державних актів на право довічного успадкованого володіння землею за №77 розташованої за межами населених пунктів на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області.
Після отримання вказаних документів, позивачі звернулись до відповідача із заявами про затвердження проекту землеустрою, однак відповідач відмовив у затвердженні проекту у зв`язку з тим, що наданий на розгляд проект землеустрою не відповідає вимогам Закону України "Про землеустрій" (відсутня нотаріально засвідчена письмова згода землекористувача та копії клопотань (заяв) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки) та рішенню Херсонського окружного адміністративного суду від 23 серпня 2018 року по справі №2140/1361/18.
Судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідач суб`єктивно трактує рішення суду як зобов`язання ГУ Держгеокадастру у Херсонській області надати позивачам дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність як членам ФГ "Надежда 2" однієї земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) на всіх. Разом з тим, зазначене рішення (ні резолютивна його частина, ні мотивувальна) не містить посилань на необхідність надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність однієї земельної ділянки у розмірі частки (паю) на всіх членів фермерського господарства.
Судова колегія зазначає, що враховуючи вимоги ч.7 ст. 186-1 ЗК України, доводи апелянта про те, що спірний проект не відповідає вимогам ст. 50 Закону України "Про землеустрій", не заслуговують на увагу, оскільки вимоги щодо включення до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки певних матеріалів та документів вимагається саме на стадії погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а не на стадії затвердження вже погодженого проекту.
Частиною 9 ст. 118 ЗК України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність
При цьому, з вищенаведених норм ЗК України вбачається, що єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку, встановленому ст. 186-1 Земельного кодексу України, а також відсутність обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках та відомостей щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.
Враховуючи викладене, судова колегія вважає правомірним та обґрунтованим висновок суду першої інстанції про те, що ГУ Держгеокадастру у Херсонській області протиправно відмовило позивачам у затвердженні проекту землеустрою.
Стосовно доводів апелянта про втручання судом першої інстанції в його дискреційні повноваження, судова колегія зазначає наступне.
Відповідно до судової практики Європейського суду з прав людини (рішення Олссон проти Швеції від 24 березня 1988 року), запорукою вірного застосування дискреційних повноважень є високий рівень правової культури державних службовців. Обсяг таких повноважень суб`єкта владних повноважень повинен мати чіткі межі застосування. Рішення органу влади має бути визнано протиправним у разі, коли істотність порушення процедури потягнуло його неправильність, а за наявністю правової можливості (якщо ідеться про прийняття органом одного з двох рішень надати чи ні певну можливість здійснювати певні дії) суд зобов`язаний відновити порушене право шляхом зобов`язання суб`єкта владних повноважень прийняти конкретне рішення про надання можливості, якщо відмова визнана неправомірною, а інших підстав для відмови не вбачається. Аналогічний підхід має бути застосований і в разі, коли має місце протиправна бездіяльність органу влади щодо неприйняття відповідного рішення у відносинах, коли обставини свідчать про наявність всіх підстав для його прийняття (Olsson v. Sweden (no. 1), 24 March 1988, Series A no. 130).
Поняття дискреційних повноважень наведене у Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до якої під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Тобто, дискреційними є повноваження суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова "може".
Натомість, у даній справі, апелянт помилково вважає свої повноваження дискреційними. Апелянт не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд, зокрема, затвердити проект землеустрою, або ні. Безперечно, правомірним у даному випадку є лише один варіант поведінки, залежно від фактичних обставин.
Вказана правова позиція щодо дискреційних повноважень суб`єктів владних повноважень узгоджується з позицією висловленою Верховним Судом у постанові від 27 лютого 2018 року у справі №816/591/15-а.
Судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що задоволення вимоги про зобов`язання відповідача затвердити проект землеустрою в даному випадку не буде втручанням суду в дискреційні повноваження ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, а буде обґрунтованим способом захисту порушених прав позивачів, оскільки апелянт протиправно надав формальну відмову з підстав, не передбачених діючим законодавством. Оскільки процес надання позивачу формальних відмов у затвердженні проекту землеустрою може тривати безкінечно, то в даному випадку єдиним правильним способом захисту порушеного права є зобов`язання ГУ Держгеокадастру у Херсонській області затвердити проект землеустрою.
Аналогічний висновок викладено у постанові Верховного Суду від 05 березня 2019 року у справі №818/1817/17.
Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Отже, судова колегія вважає, що обрана судом першої інстанції форма захисту порушених прав у даному випадку не є втручанням у дискреційні повноваження відповідача.
Враховуючи все вищевикладене, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Судова колегія не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.
Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, судова колегія, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області залишити без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 01 червня 2020 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.
Повне судове рішення складено 02 жовтня 2020 року.
Головуючий: Бітов А.І.
Суддя: Лук`янчук О.В.
Суддя: Ступакова І.Г.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.09.2020 |
Оприлюднено | 08.10.2020 |
Номер документу | 92050114 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бітов А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні