Постанова
від 07.10.2020 по справі 540/2882/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 жовтня 2020 р.м.ОдесаСправа № 540/2882/20

Категорія 101030200Головуючий у суді І інстанції: Гомельчук С.В. час і місце ухвалення: письмове провадження

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача: Семенюка Г.В.

суддів: Домусчі С.Д. , Шляхтицького О.І.

при секретаріВишневській А.В.

за участю сторін: Представник позивачаКорнелюк В.В. (адвокат, ордер)

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні П`ятого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Каховської районної територіальної виборчої комісії на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 року по справі за позовом Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" до Каховської районної територіальної виборчої комісії, за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області про визнання протиправною та скасування постанови Каховської районної територіальної виборчої комісії від 02.10.2020 року, -

встановиВ:

Позивач, звернувся до суду з позовом до Каховської районної територіальної виборчої комісії, за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області про визнання протиправною та скасування постанови Каховської районної територіальної виборчої комісії від 02.10.2020 року, мотивуючи його тим, що спірна постанова є незаконною, оскільки її прийняття призвело до порушення основних принципів виборчого права, закріплених у ст. ст. 6, 10, 11 ВК України, а саме право бути обраним та право висувати кандидатів на вибори. Окрім того, зазначає, що підстави для скасування реєстрації кандидата в депутати визначені положеннями ст. 231 ВК України, натомість підстава, яка зазначена у спірному рішенні в означеному переліку відсутня. Відтак, Каховська РТВК не мала законних підстав для скасування прийнятої Великолепетиською СТВК постанови №17, що безумовно вказує на незаконність спірної постанови.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 року позов задоволено повністю. Визнано протиправною та скасовано постанову Каховської районної територіальної виборчої комісії Херсонської області від 02.10.2020 року Про скасування постанов Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області №№16, 17 і 18 від 25.09.2020 року в частині скасування постанови №17 "Про реєстрацію кандидатів в депутати, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів Херсонської регіональної організації Політичної партії Партія Ігоря Колихаєва НАМ ТУТ ЖИТИ! на перших місцевих виборах депутатів Великолепетиської селищної ради". Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Каховської районної територіальної виборчої комісії Херсонської області судовий збір в Державний бюджет України у сумі 2102 грн.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Каховська районна територіальна виборча комісія подала апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду та прийняти нову постанову, якою у задоволенні вимог позивача відмовити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права. Зазначає, що задовольняючи позов, суд першої інстанції не врахував, що при формуванні єдиного виборчого списку, а саме другої та третьої п`ятірок Політичною партією "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" порушено вимоги ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України.

Політичною партією "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" було надано відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено, що доводи, викладені в апеляційній скарзі є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 року винесено законно та обґрунтовано, а тому підстави для його скасування відсутні. Крім того, позивач вказує, що відповідач, скасовуючи рішення про реєстрацію кандидатів, не прийняв рішення по суті, чим фактично скасував рішення про реєстрацію кандидатів та вийшов за межі своїх повноважень.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу належить залишити без задоволення з наступних підстав:

Судом першої інстанції встановлено, що Верховна Рада України Постановою від 15.07.2020 року №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25.10.2020 року.

У свою чергу Центральна виборча комісія постановою від 08.08.2020 року №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на 25.10.2020 року.

Рішенням конференції організації політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" від 19.09.2020 року затверджено єдиний і територіальний виборчі списки кандидатів у депутати Великолепетиської селищної ради висунутих Херсонською регіональною організацією Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!".

Від значеної політичної партії подано до єдиного виборчого списку 14 чоловіків і 8 жінок, до територіального списку у округу 1 3 чоловіка та 2 жінки, до територіального списку у округу 2 3 чоловіка та 3 жінки, до територіального списку у округу 3 3 чоловіка та 2 жінки, до територіального списку у округу 4 4 чоловіка та 1 жінка.

29.09.2020 року Великолепетиською селищною територіальною виборчою комісією Каховського району Херсонської області прийнято постанову № 17 "Про реєстрацію кандидатів в депутати, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів Херсонської регіональної організації Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" на перших місцевих виборах депутатів Великолепетиської селищної ради", відповідно до якої постановлено зареєструвати кандидатів у депутати згідно єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів № 1, 2, 3, 4 з виборів депутатів Великолепетиської селищної ради 25.10.2020 року від Херсонської регіональної організації Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" згідно з додатком.

Постановою Каховської районної територіальної виборчої комісії Херсонської області від 02.10.2020 року №30 "Про скасування постанови Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області № 16, 17 і 18 від 29.09.2020 року" вирішено визнати протиправними та скасувати постанови Великолепетиської СТВК № 16, 17 і 18 від 29.09.2020 року.

У постанові від 02.10.2020 року №30 вказано на те, що постанови за №16-18 прийняті Великолепетиською СТВК з порушенням норми п. 9 ст. 219 ВК України, у зв`язку із чим, керуючись наведеними приписами та положеннями п. п. 1, 2 п. 10.13 ч. 10 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями, затвердженого постановою ЦВК №192 від 21.08.2020 року, Каховською РТВК прийнято постанову від 02.10.2020 року №30.

Не погоджуючись зі спірною постановою, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що при винесенні спірної постанови відповідач вийшов за рамки своїх повноважень, діяв всупереч вимог ч. 3 ст. 32 Виборчого кодексу України, що є підставою для скасування спірної постанови. Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду погоджується з означеними висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.

Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст.38 Конституції України встановлено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Пунктом 20 ч.1 ст.92 Конституції України передбачено, що виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.

01 січня 2020 року набрав чинності Виборчий кодекс України (далі ВК України), який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до статті 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною 1 статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до ст.32 ВК України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

До виборчих комісій належать, у тому числі, територіальні виборчі комісії.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.

За приписами ч. ч. 1, 2, 4 ст. 33 ВК України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Статус Центральної виборчої комісії визначається Конституцією України, цим Кодексом, Законом України "Про Центральну виборчу комісію" та іншими законами. Центральна виборча комісія очолює систему виборчих комісій, які забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних виборів, і є комісією вищого рівня щодо всіх окружних, дільничних виборчих комісій та всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Відповідно до п.п.13-16 ст.36 ВК України член виборчої комісії, який бере участь у її засіданні і не згоден з рішенням, прийнятим комісією, має право протягом двох днів після засідання, на якому було прийнято рішення, у письмовій формі висловити окрему думку, яка додається до протоколу відповідного засідання виборчої комісії.

Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання.

Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом. У такому разі виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання.

Заяви, скарги та інші документи, що надійшли до виборчої комісії, мають право приймати члени відповідної виборчої комісії, уповноважені на це її рішенням. Усі заяви, скарги та інші документи приймаються та реєструються у виборчій комісії у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

За приписами ст.63 ВК України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до відповідної виборчої комісії, а також розгляд скарг та прийняття рішення виборчою комісією здійснюються в порядку, визначеному цим Кодексом.

Питання розгляду скарг виборчими комісіями, не врегульовані цим Кодексом, визначаються Центральною виборчою комісією.

Відповідно до ст.21 Закону України Про Центральну виборчу комісію при організації підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів Центральна виборча комісія, в тому числі: 1) здійснює контроль за організацією підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів; 2) здійснює контроль за дотриманням виборчого законодавства України, забезпечує його однакове застосування на всій території України під час підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів; 3) здійснює контроль за дотриманням законодавства України в частині прийняття у встановлені законом строки рішень з питань, пов`язаних з підготовкою і проведенням виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів; 4) призначає повторні і проміжні вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим у разі, якщо у встановлений законом строк виборча комісія Автономної Республіки Крим не прийме рішення про призначення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; 6) утворює територіальні виборчі комісії з місцевих виборів у строки, визначені Виборчим кодексом України, здійснює контроль за утворенням інших територіальних виборчих комісій з місцевих виборів; 7) встановлює форми виборчих документів, затверджує зразки виборчих скриньок для голосування, печаток виборчих комісій, визначає порядок зберігання та передачі виборчих документів до відповідних державних архівних установ; 9) здійснює інші повноваження відповідно до цього та інших законів України.

Як вже зазначалося, відповідно до ч. 2 ст. 33, ч. 1 ст. 202 ВК України Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Повноваження територіальної виборчої комісії щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів викладені в ст.206 ВК України.

Згідно зі ст. 206 ВК України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови:

1) забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів;

2) утворює територіальні, багатомандатні виборчі округи відповідно до цього Кодексу, встановлює їхні межі та єдину нумерацію, визначає кількість мандатів, які розподіляються у багатомандатних виборчих округах;

3) надає правову, організаційну, методичну, технічну допомогу нижчестоящим виборчим комісіям в частині їхньої діяльності, що стосується виборів відповідної ради, сільського, селищного, міського голови, організовує навчання членів цих комісій з питань організації виборчого процесу;

4) реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення;

5) розглядає питання щодо скасування реєстрації кандидатів у випадках, передбачених цим Кодексом;

6) інформує населення про зареєстрованих кандидатів у депутати у відповідних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови;

7) затверджує текст виборчих бюлетенів на відповідних місцевих виборах, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів та передачу їх відповідним територіальним, дільничним виборчим комісіям;

8) вирішує питання щодо використання коштів на проведення відповідних місцевих виборів, забезпечує їх цільовим використанням;

9) сприяє організації зустрічей кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови з виборцями;

10) забезпечує виготовлення бланків протоколів та іншої виборчої документації, а територіальна виборча комісія, яка утворює дільничні виборчі комісії, - також печаток, штампів і передає їх відповідним дільничним виборчим комісіям, якщо Центральною виборчою комісією не встановлено інший порядок їх виготовлення;

11) заслуховує інформацію відповідних територіальних, дільничних виборчих комісій, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань, пов`язаних з підготовкою і проведенням відповідних місцевих виборів;

12) здійснює контроль за наданням списків виборців дільничними виборчими комісіями для загального ознайомлення та уточнення;

13) реєструє офіційних спостерігачів від кандидатів, місцевих організацій партій - суб`єктів виборчого процесу відповідних місцевих виборів, від громадських організацій;

14) здійснює контроль за використанням коштів виборчих фондів суб`єктів виборчого процесу на відповідних місцевих виборах;

15) здійснює контроль за дотриманням встановленого цим Кодексом порядку проведення передвиборної агітації;

16) визнає голосування на виборчій дільниці недійсним за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у випадках та порядку, передбачених цим Кодексом;

17) встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів;

18) реєструє обраних депутатів, сільського, селищного, міського голову;

19) організовує проведення повторного голосування і повторних місцевих виборів у випадках, передбачених цим Кодексом;

20) розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, приймає щодо них рішення;

21) забезпечує передачу на зберігання до відповідної архівної установи виборчої та іншої документації в порядку, встановленому Центральною виборчою комісією;

22) здійснює в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів; скликає у разі необхідності за власною ініціативою засідання дільничної виборчої комісії;

23) здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та законами України.

Територіальна виборча комісія, яка відповідно до частини першої статті 255 цього Кодексу встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, під час організації підготовки і проведення таких виборів здійснює повноваження, передбачені пунктами 3, 11, 12, 15, 16, 20 - 22 частини другої цієї статті, передає дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені, складає протокол про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів та транспортує його разом з іншою виборчою документацією до виборчої комісії, яка встановлює результати таких виборів:

1) сільська, селищна, міська виборча комісія складає протокол про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради у територіальних виборчих округах, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади), та передає його виборчій комісії Автономної Республіки Крим, відповідній обласній виборчій комісії;

2) районна в місті виборча комісія складає і передає міській виборчій комісії:

а) протокол про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч);

б) протокол про підсумки голосування з виборів міського голови;

3) сільська, селищна, міська виборча комісія складає та передає до районної виборчої комісії протокол про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади), та передає встановлені підсумки до відповідної районної виборчої комісії.

Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласні, районні, міські, районні у місті (у містах, в яких утворені районні у місті ради), селищні, сільські виборчі комісії інформують Верховну Раду України, Центральну виборчу комісію, відповідні місцеві ради про обраних депутатів та сільських, селищних, міських голів.

Отже, враховуючи вищевикладені норми права, суд першої інстанції вірно зазначив, що серед повноважень, визначених у вказаній статті, відсутнє право (повноваження) територіальної виборчої комісії скасовувати постанови іншої виборчої територіальної комісії.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що при винесенні спірної постанови відповідач вийшов за рамки своїх повноважень, діяв всупереч вимог ч. 3 ст. 32 Виборчого кодексу України, що є підставою для скасування спірної постанови.

Крім того, слід зазначити, що статтею 11 ВК України встановлено, що громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Центральна виборча комісія в своїй постанові № 316 від 29 вересня 2020 року зазначила, що за положеннями частини восьмої статті 7 ВК України не допускаються обмеження стосовно участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та Кодексом.

Відповідно до статті 71 Конституції України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Статтею 21 Основного Закону України передбачено, що всі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.

Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками (частина друга статті 24 Конституції України).

Визначене частиною першою статті 38 Конституції України право громадян України, зокрема, бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування за своїм змістом, як установлено Рішенням Конституційного Суду України від 4 грудня 2001 року N 16-рп/2001, "по суті є правом".

Відповідно до частини першої статті 24 Конституції України в цьому праві, як і в інших конституційних правах і свободах, громадяни є рівними.

Статтею 6 ВК України визначено, що виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основні виборчі права громадян України включають: 1) право вільно обирати (право голосу на виборах); 2) право бути обраним.

Європейський суд з прав людини у низці рішень зазначав, що остаточне рішення з приводу права "бути обраним" приймає Суд. Він повинен упевнитися, що такі обмеження не обмежують ці права до такої міри, що вони втрачають реальний зміст, що ці обмеження переслідують правомірну мету і що використовувані засоби є співмірними (див., зокрема, mutatis mutandis Рішення від 8 липня 1986 року у справі Літгоу та інші проти Сполученого Королівства , рішення від 2 вересня 1998 року у справі Ахмед та інші проти Сполученого Королівства; рішення від 30 березня 2004 року у справі Херст проти Сполученого Королівства).

При розгляді цього питання, суд зосереджує свою увагу, головним чином, на двох критеріях: чи мало місце свавілля або відсутність пропорційності і чи вплинуло обмеження на вільне вираження думки народу.

Враховуючи правові висновки Європейського суду з прав людини, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що, приймаючи спірну постанову, відповідач по справі фактично ставить питання про обмеження волевиявлення народу під час вибору представницького органу держави, а саме шляхом скасування постанови Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області щодо реєстрації кандидатів у депутати.

Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта викладені в апеляційній скарзі відносно того, що при формуванні єдиного виборчого списку, а саме другої та третьої п`ятірок Політичною партією "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" порушено вимоги ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, з огляду на наступне.

Так, статтею 77 КАС України, встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Крім того в рішенні № 37801/97 від 1 липня 2003 р. по справі "Суомінен проти Фінляндії" Європейський суд вказав, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень. Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень полягає в тому, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, на оцінці всіх фактів та обставин, що мають значення.

Згідно ст. 80 КАС України передбачено, що у разі неподання суб`єктом владних повноважень витребуваних судом доказів без поважних причин або без повідомлення причин суд, залежно від того, яке ці докази мають значення, може визнати обставину, для з`ясування якої витребовувався доказ, або відмовити у її визнанні, або розглянути справу за наявними в ній доказами, а у разі неподання доказів позивачем - також залишити позовну заяву без розгляду.

Разом з тим, відповідачем, а ні під час слухання справи у суді першої інстанції, а ні під час слухання справи у суді апеляційної інстанції не було надано доказів витребуваних Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 року, а також копії єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!", з яких би вбачалось порушення вимог ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України.

Таким чином, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" про визнання протиправною та скасування постанови Каховської районної територіальної виборчої комісії від 02.10.2020 року належним чином обґрунтовані, підтверджені наявними матеріалами справи та підлягають задоволенню.

З огляду на вищевикладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.

При поданні апеляційної скарги в цій справі апелянтом не сплачено судовий збір, тому з урахуванням вимог ч.9 ст. 273 КАС України питання про його стягнення суд вирішує цією постановою.

Слід зазначити, що згідно із п.п. 2 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» від 08.07.2011 року №3674-VI за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору встановлюється у сумі 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги, але не більше 15 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Так, розмір судового збору за подання юридичною особою до адміністративного суду позову немайнового характеру становить 2 102 грн.

Таким чином, ставка судового збору за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції з урахуванням вимог п.п. 2 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України від 08.07.2011 року №3674-УІ становить 3 153 грн. (150% від 2 102 грн.).

З огляду на те, що при поданні апеляційної скарги апелянт не сплатив судовий збір та збір залишається не оплаченим за закінчення апеляційного розгляду, сума судового збору підлягає стягненню до Державного бюджету в судовому порядку.

Згідно з ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 272, 273, 278, 308, 315, 316, 321, 322, 325, 326 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Каховської районної територіальної виборчої комісії, - залишити без задоволення.

Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 року по справі № 540/2882/20, - залишити без змін.

Стягнути з Каховської районної територіальної виборчої комісії (пр. Дніпровський, буд. 30, м. Нова Каховка, Херсонська область, 74900; код ЄДРПОУ 43758093) на користь Державного бюджету України (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код ЄДРПОУ: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA9089 9998 03131 1125 60000 26001; код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 3 153,00 грн. (три тисячі сто п`ятдесят три гривні, 00 коп.).

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Головуючий суддя Семенюк Г.В. Судді Домусчі С.Д. Шляхтицький О.І.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.10.2020
Оприлюднено09.10.2020
Номер документу92050141
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2882/20

Постанова від 07.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

Рішення від 04.10.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні