Постанова
від 06.10.2020 по справі 420/614/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 жовтня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/614/20

Категорія: 111010000

Головуючий в 1 інстанції: Кравченко М.М.

Час і місце ухвалення: 16:06, м. Одеса

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - Лук`янчук О.В.

суддів - Бітова А. І.

- Ступакової І. Г.

при секретарі - Черкасовій Є. А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 березня 2020 року по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Інжпромбуд" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання зареєструвати податкові накладні,-

В С Т А Н О В И Л А :

У січні 2020 року ТОВ "Інжпромбуд" звернулося до суду з позовом до ДПС України, ГУ ДПС в Одеській області, у якому просило:

визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації ГУ ДФС в Одеській області від 09.08.2019 року:

- № 1249262/42648260 про відмову у реєстрації податкової накладної № 8 від 05.07.2019 року, виписаної на покупця - ТОВ "Дельта Вілмар Україна", код ЄДРПОУ 33268860, з загальною сумою ПДВ за основною ставкою 5797,07 грн.;

- № 1249258/42648260 про відмову у реєстрації податкової накладної № 9 від 05.07.2019 року, виписаної на покупця - ТОВ "Дельта Вілмар Україна", код ЄДРПОУ 33268860, з загальною сумою ПДВ за основною ставкою 3328,51 грн.,

- № 1249261/42648260 про відмову у реєстрації податкової накладної № 10 від 05.07.2019 року, виписаної на покупця - ТОВ "Дельта Вілмар Україна", код ЄДРПОУ 33268860, з загальною сумою ПДВ за основною ставкою 2820,72 грн.;

зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні від 05.07.2019 року №№ 8,9,10 та вважати вказані податкові накладні прийняті та зареєстровані протягом операційного дня, коли їх було надіслано.

В обґрунтування позовних вимог зазначалося, що за результатами господарських взаємовідносин з ТОВ "Дельта Вілмар Україна", позивачем 05 липня 2019 року складені податкові накладні за №№ 8,9,10, які 30 липня 2019 року подані на реєстрацію в ЄРП до ДПА України. В цей же день позивача було повідомлено, що реєстрацію зазначених податкових накладних зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація ПН/PK в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/PK відповідає вимогам підпункту 1.6. пункту 1 "Критеріїв ризиковості платника податку", та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Незважаючи на надання товариством на підтвердження реальності здійснення господарських операцій належним чином оформлених первинних документів, що підтверджують здійснення господарських операцій ГУДПС відмовило у їх реєстрації про що надіслало Рішення Комісії регіонального рівня від 09.08.2019 року № 1249258/42648260 (стосовно податкової накладної №9 від 05.07.2019 року), № 1249262/42648260 (стосовно податкової накладної №8 від 05.07.2019 року), № 1249261/42648260 (стосовно податкової накладної №10 від 05.07.2019 року) про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач наполягає зазначені рішення необґрунтованими, оскільки ним було надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними, водночас відповідачем не зазначено, які саме документи не були надані платником податку та не висувалися жодні вимоги щодо надання конкретного переліку документів.

Також позивач висловила незгоду внесення його до Переліку ризикових відповідно до "Критеріїв ризиковості платника податку", затверджених в.о. Голови Державної фіскальної служби України О.Власовим 05 листопада 2018 року, оскільки зазначені Критерії є незаконними, що встановлено судовим рішенням про справі № 826/12108/18.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10 березня 2020 року позов задоволено повністю.

Визнано протиправними та скасовано Рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, ГУ ДФС в Одеській області від 09.08.2019 року:

- № 1249262/42648260 про відмову у реєстрації податкової накладної № 8 від 05.07.2019 року, виписаної на покупця - ТОВ "Дельта Вілмар Україна", код ЄДРПОУ 33268860, з загальною сумою ПДВ за основною ставкою 5797,07 грн.

- № 1249258/42648260 про відмову у реєстрації податкової накладної № 9 від 05.07.2019 року, виписаної на покупця - ТОВ "Дельта Вілмар Україна", код ЄДРПОУ 33268860, з загальною сумою ПДВ за основною ставкою 3328,51 грн.

- № 1249261/42648260 про відмову у реєстрації податкової накладної № 10 від 05.07.2019 року, виписаної на покупця - ТОВ "Дельта Вілмар Україна", код ЄДРПОУ 33268860, з загальною сумою ПДВ за основною ставкою 2820,72 грн.

ДПС України зобов`язано зареєструвати в ЄРПН податкові накладні від 05.07.2019 року:

- № 8, виписану на покупця - ТОВ "Дельта Вілмар Україна", код ЄДРПОУ 33268860, з загальною сумою ПДВ за основною ставкою 5797,07 грн., та вважати вказану податкову накладну прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано платником податку - ТОВ "Інжпромбуд".

- № 9 від 05.07.2019 року, виписану на покупця - ТОВ "Дельта Вілмар Україна", код ЄДРПОУ 33268860, з загальною сумою ПДВ за основною ставкою 3328,51 грн., та вважати вказану податкову накладну прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано платником податку - ТОВ "Інжпромбуд".

- № 10 від 05.07.2019 року, виписану на покупця - ТОВ "Дельта Вілмар Україна", код ЄДРПОУ 33268860, з загальною сумою ПДВ за основною ставкою 2820,72 грн., та вважати вказану податкову накладну прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано платником податку - ТОВ "Інжпромбуд".

За рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС в Одеській області на користь позивача стягнуто судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 6306,00 грн.

Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням Державна податкова служба України, ГУ ДПС в Одеській області подали апеляційну скаргу, в якій просять скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 березня 2020 року, як таке, що постановлене із порушенням норм матеріального і процесуального права, та ухвалити нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Обґрунтування апеляційної скарги за змістом повністю ідентичне запереченням до позову у якому ГУДПС наполягає на законності рішень комісії про відмову у реєстрації податкових накладних №№ 8,9,10 від 05.07.2019 року, з підстав ненадання платником податку копій документів, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Учасники справи у судове засідання не з`явилися, про час, дату та місце слухання справи повідомлені належним чином, враховуючи що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста їх участь в судовому засіданні не обов`язкова, колегія суддів у відповідності до ч. 2 ст. 313 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності сторін.

Згідно ч.4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

На адресу суду від представника відповідачів надійшло клопотання про зупинення провадження у справі. Вищезазначене клопотання обґрунтовано встановлення карантинних обмежень на території України.

Вивчивши доводи клопотання, колегія суддів приходить до висновку, що воно задоволенню не підлягає, оскільки на теперішній час на території України запроваджено адаптивний карантин. При цьому, робота державних органів та виконання їх функцій не припинена.

Постановами Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19", від 16.03.2020 № 215 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211" та постанови Кабінету Міністрів України від 20 травня 2020 року № 392 (зі змінами та доповненнями) "Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів", не припинено роботу органів державної влади - як судів, так і органів податкової служби, а лише переведено їх на особливий режим роботи, у зв`язку з чим відповідач як орган державної влади, зобов`язаний організувати свою роботу таким чином, щоб забезпечити виконання покладених на нього повноважень.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено наявними в матеріалах справи документами, що ТОВ "Інжпромбуд" з метою провадження господарської діяльності уклало з ТОВ "Дельта Вілмар Україна" (попереднє найменування підприємства - ТОВ "Дельта Вілмар СНД") договір підряду від 04.03.2019 року № 1336, відповідно до умов якого позивач (підрядник) зобов`язався за дорученням замовника здійснювати підрядні роботи, перелік, обсяг та вартість яких узгоджуються сторонами договору у Протоколах, які є невід`ємною частиною Договору підряду, а замовник, у свою чергу, зобов`язався прийняти та оплатити виконані роботи у строки та на умовах, визначених цим Договором підряду.

На виконання умов договору підряду від 04.03.2019 року № 1336 позивач виконав свої зобов`язання в обумовлений із замовником строк до 05.07.2019 року, на підтвердження чого сторонами були підписані Акти від 05.07.2019 року № б/н приймання виконаних будівельних робіт (за примірною формою № КБ-2в) до Договору підряду № 1336 від 04.03.2019 року, із вартістю виконаних будівельних робіт з ПДВ, а саме: згідно Протоколу № 6 - 16 924,31 грн.; Протоколу № 5 - 34 782,42 грн.; Протоколу № 4 та Додаткової угоди № 1 до Протоколу № 4 - 19 971,08 грн., замовник прийняв належним чином виконані виконавцем роботи та оплатив їх у повному обсязі, що підтверджується платіжними дорученнями від 15.07.2019 року № 1085001 на суму 16 924,31 грн., № 1085003 на суму 34 782,42 грн., № 1085002 на суму 19 971,08 грн.

ТОВ "Інжпромбуд", відповідно до вимог пункту 187.1 статті 187, пункту 201.10 статті 201 ПК України сформувало податкові накладні № 8 від 05.07.2019 року, виписану на покупця - ТОВ "Дельта Вілмар Україна", код ЄДРПОУ 33268860, з загальною сумою ПДВ за основною ставкою 5 797,07 грн., № 9 від 05.07.2019 року, виписану на покупця - ТОВ "Дельта Вілмар Україна", код ЄДРПОУ 33268860, з загальною сумою ПДВ за основною ставкою 3 328,51 грн., № 10 від 05.07.2019 року, виписану на покупця - ТОВ "Дельта Вілмар Україна", код ЄДРПОУ 33268860, з загальною сумою ПДВ за основною ставкою 2 820,72 грн., та 30.07.2019 року направило їх на реєстрацію в ЄРПН.

Згідно з отриманими квитанціями про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні прийнято, але реєстрацію зупинено, оскільки ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1. "Критеріїв ризиковості платника податку". Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

ТОВ "Інжпромбуд", на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, зазначених в податковій накладній від 05.07.2019 року № 8, а саме виконання робіт з установлення компресорно-конденсаторних блоків, реконструкції складу готової продукції для установки виробничої та пакувальної ліній, комплекс перевантаження та переробки тропічних олій (послуги згідно ДКПП 43.22), направило до Комісії повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та надало копії наступних документів: Договору підряду № 1336 від 04.03.2019 року, Протоколу № 5 від 10.06.2019 року про узгодження вартості робіт до договору підряду № 1336 від 04.03.2019 року щодо виконання на об`єкті замовника робіт з установлення компресорно-конденсаторних блоків на реконструкції складу готової продукції для установки пакувальних ліній (код КВЕД 43.29) у складі готової продукції, на загальну суму 34782,42 грн., з урахуванням ПДВ 20 % - 5797,07 грн.; лист ТОВ "Дельта Вілмар Україна" щодо зміни назви підприємства з ТОВ "Дельта Вілмар СНД" на ТОВ "Дельта Вілмар Україна"; Довідки від 05.07.2019 року про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за липень 2019 року (за примірною формою КБ-3) до Договору підряду № 1336 від 04.03.2019 року, Протокол № 5 від 10.06.2019 р., із вартістю виконаних будівельних робіт з ПДВ - 34782,42 грн.; Акту від 05.07.2019 року № б/н приймання виконаних будівельних робіт (за примірною формою № КБ-2в) до Договору підряду № 1336 від 04.03.2019 року та Протоколу № 5 від 10.06.2019 року, із вартістю виконаних будівельних робіт з ПДВ - 34782,42 грн.; платіжного доручення від 15.07.2019 року № 1085003 на суму 34782,42 грн.

На підтвердження реальності здійснення господарських операцій, зазначених в податковій накладній від 05.07.2019 року № 9, а саме улаштування системи вентиляції - додаткові роботи. Реконструкція складу готової продукції для установки виробничої та пакувальної ліній, комплекс перевантаження та переробки тропічних олій (послуги згідно ДКПП 43.22), ТОВ "Інжпромбуд" направило до Комісії повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та надало копії наступних документів: Договору № 1336 від 04.03.2019 року; листа ТОВ "Дельта Вілмар Україна" щодо зміни назви підприємства з ТОВ "Дельта Вілмар СНД" на ТОВ "Дельта Вілмар Україна"; Протоколу № 4 від 26.04.2019 року про узгодження вартості робіт до Договору підряду № 1336 від 04.03.2019 року щодо робіт на об`єкті замовника: Комплекс перевантаження та переробки тропічних олій, за адресою: Одеська область, м. Южне, вул. Індустріальна, 6: улаштування системи вентиляції на реконструкції складу готової продукції для установки виробничої і пакувальної ліній, на загальну суму 34782,42 грн.. з урахуванням ПДВ 20 % - 5797,07 грн.; Додаткової угоди № 1 від 10.06.2019 року до Протоколу № 4 від 26.04.2019 року про узгодження вартості робіт до Договору підряду № 1336 від 04.03.2019 року, щодо виконання на об`єкті замовника наступних робіт: улаштування системи вентиляції - додаткові роботи. Реконструкція складу готової продукції для установки виробничої та пакувальної ліній, на загальну суму 19971,08 грн., з урахуванням ПДВ 20 % - 3328,51 грн.; Довідки від 05.07.2019 року про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за липень 2019 року (за примірною формою КБ-3) до Договору підряду № 1336 від 04.03.2019 року, Додаткова Угода № 1 від 10.06.2019 року до Протоколу № 4 від 26.04.2019 року із вартістю виконаних будівельних робіт з ПДВ - 19971,08 грн.; Акту від 05.07.2019 року № б/н приймання виконаних будівельних робіт (за примірною формою № КБ-2в) до Договору підряду № 1336 від 04.03.2019 року, Додаткової Угоди № 1 від 10.06.2019 року до Протоколу № 4 від 26.04.2019 року, із вартістю виконаних будівельних робіт з ПДВ - 19971,08 грн.; платіжного доручення від 15.07.2019 року №1085002 на суму 19971,08 грн.

На підтвердження реальності здійснення господарських операцій, зазначених в податковій накладній від 05.07.2019 року № 10, а саме очищення радіальних вентиляторів та фільтрів, очищення теплозавіси, холодильних установок у складі готової продукції, комплекс перевантаження та переробки тропічних олій (послуги згідно ДКПП 43.22), ТОВ "Інжпромбуд" направило до Комісії повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та надало копії наступних документів: Договору № 1336 від 04.03.2019 року; листа ТОВ "Дельта Вілмар Україна" щодо зміни назви підприємства з ТОВ "Дельта Вілмар СНД" на ТОВ "Дельта Вілмар Україна"; Протоколу № 6 від 10.06.2019 року про узгодження вартості робіт до Договору підряду № 1336 від 04.03.2019 року щодо виконання на об`єкті замовника за адресою: Одеська область, м. Южне, вул. Індустріальна, 6, наступних робіт: очищення радіальних вентиляторів та фільтрів, очищення теплозавіси, очищення холодильних установок у складі готової продукції, на загальну суму 16924,31 гри., з урахуванням ПДВ 20 % - 2820,72 грн.; Довідки від 05.07.2019 року про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за липень 2019 року (за примірною формою КБ-3) до Договору підряду № 1336 від 04.03.2019 року, Протокол № 6 від 10.06.2019 року із вартістю виконаних будівельних робіт з ПДВ - 16924,31 грн.; Акту від 05.07.2019 року № б/н приймання виконаних будівельних робіт (за примірною формою № КБ-2в) до Договору підряду № 1336 від 04.03.2019 року та Протоколу № 6 від 10.06.2019 року із вартістю виконаних будівельних робіт з ПДВ - 16924,31 грн.; платіжного доручення від 15.07.2019 року № 1085001 на суму 16924,31 грн.

Рішеннями Комісії ГУ ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 09.08.2019 року № 1249262/42648260, від 09.08.2019 року № 1249258/42648260, від 09.08.2019 року № 1249261/42648260 було відмовлено у реєстрації податкових накладних ТОВ "Інжпромбуд" № 8 від 05.07.2019 року, № 9 від 05.07.2019 року, № 10 від 05.07.2019 року в зв`язку з ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

В квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 "Критеріїв ризиковості платника податку".

Не погодившись із зазначеними рішеннями Комісії позивач звернувся до суду.

Вирішуючи спірне питання суд першої інстанції виходи з того, що платником податків на розгляд контролюючого органу були надані всі необхідні первинні документи, які стосуються даних операцій, що не мали дефекту форми, змісту або походження, та які в силу вимог Податкового кодексу України, Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року № 88, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 року за № 168/704, підтверджують здійснення фінансово-господарських відносин позивача з контрагентом. Таким чином, суд дійшов до висновку, що у Комісії ГУ ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, були відсутні встановлені законом підстави для відмови у реєстрації податкових накладних ТОВ "Інжпромбуд" від 05.07.2019 року за №№ 8,9,10. При обрані відновлення порушеного права, суд першої інстанції зобов`язав ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 05.07.2019 року за № 8,9,10 виписані на покупця - ТОВ "Дельта Вілмар Україна", та вважати вказані податкові накладні прийнятими та зареєстрованими протягом операційного дня, коли їх було надіслано платником податку - ТОВ "Інжпромбуд".

Надаючи правову оцінку законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно до положень ч.2 статті 19 Конституції України, пункту 1 ч.3 статті 2 та ч.1 статті 7 КАС України, суд при вирішенні справи має керуватися принципом законності, відповідно до якого має перевіряти чи діяли органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи лише на підставі закону в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних

Згідно пункту 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено постановою КМУ від 21.02.2018 року №117.

Пунктом 3 цього Порядку наведено перелік ознак, за якими перевіряються податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику), що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації.

Пунктом 5 Порядку №117 встановлено, що податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Згідно пункту 6 Порядку №117, у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пункту 10 Порядку №117, критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Зі змісту квитанцій про реєстрацію податкової накладної від 30.07.2019 вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних №№ 8,9,10 від 05.07.2019 року вимогам підпункту 1.6 пункту 1 "Критеріїв ризиковості платника податку".

Критерії ризиковості платника податку і здійснення операцій затверджені листом ДФС України від 05.11.2018 року, підпунктом 1.6 пункту 1 якого передбачено, що комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України";

- платник податку зареєстрований платником ПДВ менше трьох місяців;

- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 ПК України;

- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 ПК України;

- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.

Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Інформація про внесення/виключення платника податку до/з переліку ризикових платників податків, відповідно до пунктів 1.1-1.6 цих Критеріїв, стає доступною платнику в Електронному кабінеті.

Відповідно до пункту 13 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;

2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;

3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення Комісії контролюючого органу повинні містити, як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН/РК, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

При цьому, колегія суддів встановила, що в квитанціях від 30.07.2019 про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено конкретного та чіткого критерію ризиковості платника податку, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі якого здійснено зупинення реєстрації податкових накладних.

Пунктами 6 та 7 Порядку № 117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Таким чином, підставами для зупинення реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність:

1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;

2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.

Положення зазначених пунктів Порядку №117 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.

Водночас, контролюючим органом не надано суду доказів наявності рішення Комісії, щодо віднесення ТОВ "Інжпромбуд" до переліку ризикових суб`єктів господарювання, відповідно до пункту 1.6 Критеріїв.

Колегія суддів зазначає, що вирішення питання про віднесення того чи іншого платника податків до ризикового, віднесено на адміністративний розсуд відповідача, однак для висновку про правомірність зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН з підстав віднесення платника податків до ризикових платників повинно бути доведено наявність відповідного рішення про віднесення такого платника податків до ризикових платників. При цьому, надання правової оцінки правомірності такого рішення виходить за межі предмету даного спору.

Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної платника у зв`язку із встановленням його ризиковості за вищевказаними Критеріями, податковий орган зобов`язаний не лише зазначити загальний пункт або підпункт таких Критеріїв, а й вказати посилання на конкретний з них, яким, на його думку, не відповідає платник. Невиконання контролюючим органом зазначеної вимоги призводить до обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких документів на власний розсуд.

Судом першої інстанції встановлено, що реєстрацію поданої позивачем податкової накладної зупинено через встановлення ризиковості позивача з посиланням на підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв. Разом з тим, контролюючим органом не визначено, під дію якого саме з критеріїв, що містяться у вказаному підпункті, підпадає позивач та які конкретно документи йому слід подати та/або пояснення для усунення сумнівів щодо реальності задекларованих ним операцій. При цьому, суд першої інстанції ретельно дослідив надані позивачем на підтвердження здійснення операцій по податковим накладним до контролюючого органу первинних документів, та визнав, що вони засвідчують факт виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань за вказаним вище договором.

Отже, оскільки відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, на яких частиною другої статті 72 КАС України покладено обов`язок доказування в адміністративному суді правомірності прийнятих ними рішень, не визначено будь-якої з підстав щодо встановлення ризиковості ТОВ "Інжпромбуд" та не підтверджено належними доказами того, що позивач відповідає хоча б одному з критеріїв ризиковості, колегія суддів приходить до висновку, що зупинення реєстрації податкових накладних №№ 8,9,10 від 05.07.2019 року відбулось з порушенням приписів чинного законодавства.

В контексті вищенаведеного колегія суддів також зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі №0940/1240/18.

Враховуючи, що контролюючий орган належним чином не дослідив подані позивачем матеріали для підтвердження показників податкової накладної, а висновки в оскаржуваному рішенні не містять належних обґрунтувань неможливості провести реєстрацію накладної, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції з урахуванням правильної оцінки обставин справи та застосуванням норм матеріального права дійшов вірного висновку про наявність підстав для скасування рішення суб`єкта владних повноважень, та зобов`язав відновити порушене право.

Доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції в частині протиправності оскаржуваного рішення не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи. В апеляційній скарзі апелянти, як на підставу для задоволення поданої скарги, посилаються лише на висновки оскаржуваного рішення. Водночас, як вже зазначалось вище такі висновки спростовуються матеріалами справи та судом усім наведеним висновкам надано оцінку.

Таким чином, оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до статті 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.

Керуючись статтями 308, 313, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Одеській області - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 березня 2020 року - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст постанови складено та підписано 07 жовтня 2020 року.

Головуючий суддя: О.В. Лук`янчук

Суддя: А. І. Бітов

Суддя: І. Г. Ступакова

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.10.2020
Оприлюднено09.10.2020
Номер документу92050151
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/614/20

Ухвала від 24.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 26.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 06.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 08.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 17.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 20.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 20.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 27.05.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 14.05.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні