ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 580/4240/20 Суддя (судді) першої інстанції: В.А. Гайдаш
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 жовтня 2020 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді Кучми А.Ю.,
суддів Аліменка В.О., Безименної Н.В.
за участю секретаря Островської О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року (м. Чернігів, дата складання повного тексту не зазначається) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Лип`янської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області про визнання протиправною та скасування постанови,-
В С Т А Н О В И Л А :
ОСОБА_1 звернувся з позовом до суду, в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову відповідача від 28.09.2020 №37 про скасування реєстрації кандидата на посаду Лип`янського сільського голови Звенигородського району Черкаської області ОСОБА_1 .
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач з порушенням вимог Виборчого законодавства України скасував реєстрацію кандидатом на посаду Лип`янського сільського голови Звенигородського району Черкаської області ОСОБА_1 , оскільки ним правомірно зазначено у автобіографії про відсутність представницького мандату (депутата Шполянської районної ради), оскільки у зв`язку з утворенням та ліквідацією районів згідно постанови ВРУ від 17.07.2020 №807-ІХ він вважає, що припинились його повноваження, як районного депутата ліквідованого Шполянського району Черкаської області. Також в оскаржуваній постанові відповідачем зазначено неіснуючі п.п. 7, 8 ч. 2 ст. 231 Виборчого кодексу України та трактує її на власний розсуд. Крім того, з відповіді Шполянської районної ради від 28.09.2020 №02-04/125 неможливо ідентифікувати, чи дійсно депутат ОСОБА_1 є саме позивачем. Зазначено, що всупереч вимогам ч. 2 ст. 231 Виборчого кодексу України позивача не було повідомлено про час та дату розгляду питання про скасування реєстрації кандидатом на посаду Лип`янського сільського голови Звенигородського району Черкаської області ОСОБА_1 .
Відповідачем подано відзив на позовну заяву, у якому зазначено, що 26.09.2020 Лип`янською сільською територіальною виборчою комісією Звенигородського району Черкаської області при перевірці відомостей зареєстрованих кандидатів у депутати на посаду Лип`янського сільського голови встановлено, що позивачем в автобіографії у графі щодо наявності представницького мандату вказано, що такий відсутній, у зв`язку з чим відповідачем надіслано до Шполянської районної ради Черкаської області запит про надання публічної інформації. Оскільки листом Шполянської районної ради Черкаської області від 28.09.2020 №02-04/125 надано відповідачу список депутатів Шполянської районної ради VII скликання, у якому, зокрема, у п. 21 якого зазначено прізвище, ім`я та по батькові районного депутата - ОСОБА_1 , тому вказана обставина, на думку відповідача, свідчить про порушення порядку самовисування на посаду сільського голови та є перешкодою для самовисування.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погоджуючись з судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги повністю.
Апеляційну скаргу обґрунтовано тим, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, без повного з`ясування усіх фактичних обставин у справі. Доводи апеляційної скарги збігаються за своїм змістом із викладеними в позовній заяві.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду - скасуванню.
Згідно з ст. 317 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції скасовує його та ухвалює нове рішення, якщо визнає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 18.09.2020 позивачем подано до Лип`янської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області документи для реєстрації його у кандидати на посаду Лип`янського сільського голови Звенигородського району Черкаської області шляхом самовисування.
Постановою Лип`янської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області від 22.09.2020 №6 зареєстровано позивача кандидатом на посаду Лип`янського сільського голови Звенигородського району Черкаської області шляхом самовисування.
26.09.2020 Лип`янською сільською територіальною виборчою комісією Звенигородського району Черкаської області при перевірці відомостей зареєстрованих кандидатів у депутати на посаду Лип`янського сільського голови встановлено, що позивачем в автобіографії у графі щодо наявності представницького мандату вказано, що такий відсутній, у зв`язку з чим відповідачем надіслано до Шполянської районної ради Черкаської області запит про надання публічної інформації.
Листом Шполянської районної ради Черкаської області від 28.09.2020 №02-04/125 надано відповідачу список депутатів Шполянської районної ради VII скликання, у якому, зокрема, у п. 21 якого зазначено прізвище, ім`я та по батькові районного депутата - ОСОБА_1 .
Постановою Лип`янської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області від 28.09.2020 №37 скасовано реєстрацію кандидата на посаду Лип`янського сільського голови Звенигородського району Черкаської області ОСОБА_1 .
Позивач вважаючи, що вищевказане рішення відповідача порушує його права та інтереси, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що Виборчим кодексом України визначено, що відповідальність за достовірність та точність відомостей у документах, зокрема, у автобіографії несуть особи, висунуті кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, відповідно, такою відповідальністю, яка визначена ст. 231 ВК України, є скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.
Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Центральна виборча комісія постановою від 8 серпня 2020 року №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14 серпня 2020 року №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовка та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX (далі - ВК України).
Суд першої інстанції виходи в того, що згідно ч. 4 ст. 224 ВК України відповідальність за достовірність та точність відомостей у документах, зазначених у пункті 5 частини першої цієї статті (для осіб, висунутих шляхом самовисування - передбачених частиною другою цієї статті), поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, несуть особи, висунуті кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, при цьому відповідальність за достовірність та точність відомостей у документах, зокрема, у автобіографії є скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.
З такими висновками суду першої інстанції колегія погодись не може, оскільки наведена норма не визначає такої форми відповідальності, як скасування реєстрації кандидата.
Підстави скасування реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови визначені статтею 231 ВК України.
Колегія суддів звертає увагу на наступне.
Постановою Лип`янської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області від 28.09.2020 №37 скасовано реєстрацію кандидата на посаду Лип`янського сільського голови Звенигородського району Черкаської області ОСОБА_1 (а.с.8).
В даній постанові зазначено, що вона прийнята керуючись п.7, 8 ч.2 ст.231 ВК України.
При цьому, територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) за наявності підстав передбачених п.п.7, 8 ч. 1 ст.231 ВК України.
Згідно п.7 ч. 1 ст. 231 ВК України порушення порядку висування кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого частиною четвертою статті 216 цього Кодексу, в тому числі неподання кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови у порядку, встановленому цим Кодексом, заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від організації партії у разі виявлення включення цієї особи до виборчих списків, списків кандидатів до відповідної ради кількох організацій партій.
Відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 231 ВК України територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) у разі, зокрема, виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом, сільським, селищним, міським головою.
Згідно п. 5 ч. 1 ст. 224 ВК України відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею таких документів, зокрема, автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (складається у друкованому вигляді).
Колегія судів вказує, що відповідачем не надано будь яких доказів існування підстав для скасування реєстрації кандидата на посаду голови передбачених ст.231 ВК України, зокрема, отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови; отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови за межі України для постійного проживання; отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови визнано недієздатним; набрання щодо кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення або виявлення територіальною виборчою комісією факту наявності у кандидата судимості за такий злочин, не погашеної або не знятої в установленому законом порядку.
Так само не надано доказів порушення позивачем порядку висування кандидатом на посаду сільського голови порядку, визначеного ст. 216 ВК України, в тому числі неподання заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом на посаду сільського голови; виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом на посаду сільського голови, права бути обраною сільським головою.
Неточності в автобіографію самі по собі не можуть трактуватись, як порушення приписів ст. 216 ВК України, оскільки носять характер помилки і могли бути усунуті на стадії реєстрації відповідного кандидата.
З аналізу вищевикладених норм виборчого законодавства, колегія суддів дійшла до висновку, що чинні правові норми, зокрема ст.231 ВК України, не передбачають такої відповідальності кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, як скасування його реєстрації в результаті подання помилкових (недостовірних) відомостей в частині наявності чи відсутності представницького мандату, тому постанова відповідача від 28.09.2020 №37 про скасування реєстрації кандидата на посаду Лип`янського сільського голови Звенигородського району Черкаської області ОСОБА_1 є протиправною та підлягає скасуванню.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001 року, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain від 9 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи
Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів приходить до висновку про задоволення позовних вимог.
При цьому, враховуючи задоволення позовних вимог, колегія судді дійшла до висновку про стягнення на користь позивача суму сплаченого судового збору за подання позовної заяви та апеляційної скарги відповідно до приписів ст.139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 33, 34, 243, 272, 278, 310, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити .
Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року - скасувати та прийняти постанову, якою позовні вимоги - задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Лип`янської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області від 28.09.2020 №37 про скасування реєстрації кандидата на посаду Лип`янського сільського голови Звенигородського району Черкаської області ОСОБА_1 .
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Лип`янської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області (20650, Черкаська обл., Звенигородський район, с.Лип`янка, вул. Гончара, 1-а, код ЄДРПОУ 43787653) судовий збір за подання позовної заяви та апеляційної скарги у розмірі 2102,00 грн (дві тисячі сто дві гривні 00 коп.) сплачений відповідно до квитанцій №5 від 30.09.2020, платіжного доручення №1967 від 04.10.2020.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає.
Повний текст постанови виготовлено 07.10.2020.
Головуючий суддя: А.Ю. Кучма
В.О. Аліменко
Н.В. Безименна
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2020 |
Оприлюднено | 08.10.2020 |
Номер документу | 92051082 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кучма Андрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні