Постанова
від 07.10.2020 по справі 560/5896/20
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/5896/20

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Петричкович А.І.

Суддя-доповідач - Гонтарук В. М.

07 жовтня 2020 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Гонтарука В. М.

суддів: Білої Л.М. Курка О. П. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Нетішинської міської організації політичної партії "Нова політика" на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року (ухвалене в м. Хмельницький) у справі за адміністративним позовом Нетішинської міської організації політичної партії "Нова політика", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Хмельницька обласна організація політичної партії "Нова політика" до Нетішинської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

у жовтні 2020 року позивач звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Нетішинської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Хмельницька обласна організація політичної партії "Нова політика" про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, у якій просить скасувати рішення суду першої інстанції в повному обсязі та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.

Так, апелянт зазначає, що повідомлення про проведення конференції Нетішинською міською організацією Політичної Партії "Нова політика" було надіслано на адресу відповідача 21 вересня 2020 року засобами поштового зв`язку, простою кореспонденцією.

Також зазначив, що заява про реєстрацію кандидатів у депутати підписана не ОСОБА_1 , який не являється ні головою Хмельницької обласної організації Політичної Партії "Нова політика", ні головою Нетішинської міської організації Політичної Партії "Нова політика", а ОСОБА_2 , як головою Нетішинської міської організації Політичної Партії "Нова політика", а підпис ОСОБА_2 скріплено печаткою партії.

Крім того, зазначає, що подання документів здійснювалась уповноваженим представником за довіреністю, яка додана до позовної заяви, Сосновим В.В., що свідчить, на думку апелянта, не лише про прийняття в нього документів виборчою комісією після перевірки повноважень, а й вручення саме через цього представника оскаржуваного рішення.

На переконання апелянта, приймаючи спірне рішення виборча комісія діяла не у спосіб, передбачений законодавством України, враховуючи те, що виявлені помилки та не точності у поданих Політичною партією документах не становили перешкоду для розуміння змісту викладених відомостей, у зв`язку з чим вважає, що постанова №37 Нетішинської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області від 28 вересня 2020 року є протиправною та підлягає скасуванню.

07 жовтня 2020 року до суду від відповідача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено про безпідставність вказаних доводів, а також повідомлення про розгляд справи без їх участі.

Позивач та третя особа в судове засідання не з`явились, про час, день та місце розгляду справи повідомлені завчасно та належним чином. Причини неявки суду не відомі.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

З огляду на викладене, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження, про що 07 жовтня 2020 року було прийнято протокольну ухвалу.

За таких умов, згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України у випадку неявки в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, під час судового розгляду повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не відбувається.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного розгляду справи неоспорені факти про те, що відповідно витягів з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 02.10.2020 зареєстровані Хмельницька обласна організація політичної партії "Нова політика", місцезнаходження: 29000, Хмельницька область, м. Хмельницький, вул. Трудова, буд 1/1-А, керівник ОСОБА_3 та Політична партія "Нова політика", місцезнаходження: 01001, м. Київ, провулок Музейний, буд.9, поверх 9, керівник ОСОБА_4 (арк. спр.33-44).

Згідно Свідоцтва про реєстрацію структурного утворення політичної партії №77 від 20.04.2010 зареєстровано Нетішинську міську організацію політичної партії "Нова політика", Хмельницька область, м. Нетішин, вул. Незалежності 24, кв.72 (арк. спр.8).

У заяві ( яка міститься в матеріалах справи) до Нетішинської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області, Хмельницька обласна організація Політичної Партії "Нова політика" просить зареєструвати кандидатів у депутати Нетішинської міської ради Шепетівського району Хмельницької області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Хмельницької обласної організації Політичної Партії "Нова політика" сформованих та затверджених на Конференції Хмельницької обласної організації Політичної Партії "Нова політика, що відбулася 19 вересня 2020 року. Вказана заява, відповідно до "найменування посади керівника місцевої організації політичної партії", підписана головою Хмельницької обласної організації Політичної Партії "Нова політика" Сосновим В.В." (далі - Заява) (арк. спр. 72-73).

Відповідно до Довіреності від 01.09.2020 Нетішинська міська організація політичної партії "Нова політика" уповноважує ОСОБА_1 , включаючи, але не обмежуючись бути уповноваженим представником Партії в органах державної влади України та / або в органах місцевого самоврядування України, Хмельницькому окружному адміністративному суді, а також бути уповноваженим представником Партії у наступних виборчих комісіях, зокрема, Нетішинська міська територіальна виборча комісія Шепетівського району Хмельницької області (арк. спр. 6).

Довідкою №12 від 24.09.2020 про прийняття документів від політичної партії "Нова політика" для реєстрації кандидатів у депутати Нетішинської міської ради, яка підписана представником місцевої організації політичної партії Сосновим В.В, стверджено прийняття 24.09.2020 о 23:57 год. членом Нетішинської міської територіальної виборчої комісії Бровко Д., документів згідно переліку (арк. спр. 10).

Згідно з Постановою Нетішинської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області від 28.09.2020 №37 18 год.50 хв. "Про розгляд заяви Хмельницької обласної організації Політичної Партії "Нова політика" щодо реєстрації кандидатів у депутати Нетішинської міської ради Шепетівського району Хмельницької області" (далі - Постанова №37), відмовлено Хмельницькій обласній організації політичної партії "Нова політика" у реєстрації кандидатів у депутати Нетішинської міської ради Шепетівського району Хмельницької області у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, у зв`язку з порушеннями встановленими Виборчим кодексом України порядку висування кандидатів до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків.

Зі змісту вказаної вище постанови вбачається, що підставою для її прийняття було те, що: "Відповідно до частини першої статті 218 Виборчого кодексу України про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляється у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніше як за день до дня проведення зборів, конференції. Зразок письмового повідомлення затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 14 серпня 2020 року № 177 "Про форми виборчої документації, рекомендовані для використання під час організації підготовки та проведення місцевих виборів". Разом з тим, повідомлення про проведення 19 вересня 2020 року конференції Хмельницької обласної організації Політичної Партії "Нова політика" до Нетішинської міської територіальної виборчої комісії не надходило.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України заява про реєстрацію кандидатів у депутати повинна бути підписана керівником організації партії та скріпленою печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії. Як вбачається із поданої заяви Хмельницької обласної організації Політичної Партії "Нова політика", вона підписана головою Хмельницької обласної організації Політичної Партії "Нова політика" Сосновим В.В. Але зазначений підпис не скріплений печаткою місцевої організації або печаткою політичної партії.

Окрім того, у заяві про реєстрацію кандидатів у депутати зазначається, що єдиний та територіальні виборчі списки сформовані та затверджені на конференції Хмельницької обласної організації Політичної Партії "Нова політика", яка відбулася 19 вересня 2020 року. Проте, до зазначеної заяви подане рішення не конференції Хмельницької обласної організації Політичної Партії "Нова політика" від 19 вересня 2020 року, а рішення загальних зборів Нетішинської міської організації Політичної Партії "Нова політика" від 23 вересня 2020 року.

Відповідно до частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії, водночас ОСОБА_1 подавав документи до Нетішинської міської територіальної виборчої комісії без належно оформленої довіреності.

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України до заяви про реєстрацію кандидатів у депутати подається передвиборна програма організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організацією партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді. Як вбачається з передвиборної програми, що подана до Нетішинської міської територіальної виборчої комісії, то вона подана обсягом 5048 друкованих знаків, підпис керівника організації партії не скріплений печаткою організації партії." (арк. спр. 16-17).

Вважаючи вказану постанову протиправною, позивач звернувся до суду для її скасування.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1-2 ст. 216 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування. Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Згідно з п. 1-2 ч. 5 ст. 217 Виборчого кодексу України, міська організація партії може висунути: 1) виборчий список кандидатів у депутати до відповідної міської ради; 2) виборчий список кандидатів у депутати міської ради (міста, що входить до складу цього міста згідно з адміністративно-територіальним устроєм).

Відповідно до ч. 1-3 ст. 218 Виборчого кодексу України, висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції. Повідомлення про час і місце проведення зборів, конференції організації партії з метою висування кандидатів у депутати, порядок акредитації на таких зборах, конференції представників засобів масової інформації, визначений його організаторами, не пізніш як за п`ять днів до дня проведення зборів, конференції розміщується на офіційному веб-сайті організації партії, а у разі його відсутності - на офіційному веб-сайті партії.

Згідно з ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Відповідно до ч. 6 ст. 227 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Згідно з п. 1-2 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1 - 5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).

Відповідно до ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Згідно з ч. 4 ст. 230 Виборчого кодексу України, рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Представники відповідача, в суді першої інстанції, пояснили, що у Постанові №37 допущено описку щодо посилання на ч.1 ст.218 Виборчого кодексу України, так як повинна бути ч.2ст.218 Виборчого кодексу України.

Аналізуючи доводи апелянта стосовно того, що позивачем вчасно було повідомлено відповідача про проведення Нетішинською міською організацією Політичної Партії "Нова політика" конференції від 21 вересня 2020 року, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ст.218 Виборчого кодексу України, про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.

Форма письмового повідомлення, затверджена постановою Центральної виборчої комісії від 14 серпня 2020 року № 177 "Про форми виборчої документації, рекомендовані для використання під час організації підготовки та проведення місцевих виборів".

Колегія суддів критично ставиться до доводів апелянта, що позивачем було завчасно повідомлено відповідача про проведення Нетішинською міською організацією Політичної Партії "Нова політика" конференції 21 вересня 2020 року, а саме направлення повідомлення на адресу Нетішинської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області простою поштовою кореспонденцією, з огляду на те, що позивачем ні до суду першої інстанції, ні до суду апеляційної інстанції не надано належних та достатніх доказів, які б підтверджували його реальне направлення (даних пошти, інше), саме Нетішинській міській територіальній виборчій комісії Шепетівського району Хмельницької області.

Відповідно до статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно зі статтею 73, 75 КАС України належними є доказами, які містять інформацію щодо предмета доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

В матеріалах справи (арк.спр.14) дійсно міститься повідомлення про проведення Нетішинською міською організацією Політичної Партії "Нова політика" 23 вересня 2020 року о 17 год.00 хв. конференції, з метою висування кандидатів у депутати Нетішинської міської ради, Шепетівського району. Однак, вказане повідомлення адресоване не Нетішинській міській територіальній виборчій комісії Шепетівського району Хмельницької області, як то передбачено ч.2, 3 ст.218 Виборчого кодексу України і вищезазначеною постановою Центральної виборчої комісії, а - Нетішинській обласній територіальній організації Політичної Партії "Нова політика".

Тому, на переконання колегії суддів, вказаний доказ не свідчить про направлення та отримання відповідачем зазначеного повідомлення.

Більше того, судова колегія зауважує, що станом на момент винесення рішення судом першої інстанції у даній справі, зазначене поштове відправлення на адресу Нетішинської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області не надходило.

Судова колегія не заперечує, що положення частини другої статті 218 Виборчого кодексу України не містять такого трактування виконання обов`язку політичними партіями щодо повідомлення про дату, час і місце проведення конференції з метою висування кандидатів, як направлення його засобами поштового зв`язку, як і не визначають яким саме видом поштового відправлення повинно бути направлене повідомлення (простий лист, рекомендований, з повідомленням про вручення, з оголошеною цінністю).

Однак, зважаючи на імперативно встановлений обов`язок політичної партії, що висуває кандидатів, повідомити територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення конференції, колегія суддів вважає, що обраний спосіб повідомлення про дату, час і місце проведення зборів, конференції повинен забезпечити реальне повідомлення відповідної територіальної виборчої комісії та не бути лише формальним направленням такого повідомлення.

Тобто, зазначений обов`язок вважається виконаним саме з моменту отримання останньою такого повідомлення. Повідомлення виборчої комісії про дату, час і місце проведення конференції не носить формального характеру, воно спрямоване для здійснення контролю за дотриманням учасниками виборчого процесу вимог ч.2 ст. 218 Виборчого кодексу України.

При цьому, ризики щодо обрання способу направлення відповідного повідомлення покладаються на організацію партії. Ненадходження на адресу територіальної виборчої комісії, не пізніш як за день до дня проведення конференції, повідомлення про дату, час і місце її проведення з метою висування кандидатів, складає порушення загального порядку висування кандидатів організацією партії.

Таким чином, враховуючи положення частини 2 статті 218 Виборчого кодексу України суд вважає, що належними доказами, копії яких містяться у матеріалах даної адміністративної справи не підтверджується, що про дату та місце проведення конференції Нетішинською міською організацією Політичної Партії "Нова політика" про висування кандидатів у депутати відповідач був повідомлений належним чином.

При цьому, колегія суддів звертає увагу, що обов`язок повідомити у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів (конференції) вважається виконаним саме з моменту отримання останньою такого повідомлення.

Статтею 222 ВК України визначено умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).

Із змісту вказаної статті слідує, що однією із обов`язкових умов для реєстрації кандидата у депутати відповідної місцевої ради, включеного організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, є рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії.

Умови реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови визначені статтею 224 ВК України.

Аналіз статті 230 ВК України свідчить про те, що порушення порядку, який встановлений ч.2 ст. 218 ВК України є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

Враховуючи вищевикладені обставини, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що позивачем не дотримано вимог частини другої статті 218 Виборчого кодексу України, а відтак допущено порушення загального порядку висування кандидатів організацією партії.

Доказів на спростування такого висновку, матеріали адміністративної справи не містять.

Також, судом апеляційної інстанції досліджено та встановлено, що згідно матеріалів справи, в якій сторони надавали докази, позивач вважає, що саме Нетішинська міська організація Політичної Партії "Нова політика" зверталась до Нетішинської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області із заявою щодо реєстрації кандидатів у депутати від вказаної Нетішинська міська організація політичної партії "Нова політика".

Однак, в матеріалах справи міститься єдина заява (арк.спр.72), що з такою заявою до відповідача зверталась не Нетішинська міська організація політичної партії "Нова політика" а Хмельницька обласна організація Політичної Партії "Нова політика", в якій зазначено, що Хмельницька обласна організація Політичної Партії "Нова політика" на конференції 19.09.2020 року вирішила висунути кандидатів у депутати Нетішинської міської ради Шепетівського району Хмельницької області. Згідно тексту вказаної заяви вона підписана керівником Хмельницької обласної організації Політичної Партії "Нова політика" - Сосновим В.В.

Жодного доказу, з боку позивача, про те, що до відповідача направлялась заява від Нетішинської міської організації Політичної Партії "Нова політика", в якій вказано дату проведення конференції 23.09.2020 року та підписано головою вказаної Партії Христиченком Є.В., до суду не надано та матеріали справи не містять.

Вказане підтверджує, що позивачем було порушено вимоги Виборчого кодексу України при поданні відповідних документів, а тому відповідач виносячи постанову № 37 від 28.09.2020 року щодо відмови в реєстрації кандидатів в депутати від Хмельницької обласної організації Політичної Партії "Нова політика" до Нетішинської міської ради Шепетівського району Хмельницької області у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, у зв`язку з порушеннями позивачем встановленим Виборчим кодексом України порядку висування кандидатів до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків, діяв в межах чинного виборчого законодавства.

Крім того, як на підставу для скасування спірної постанови апелянт зазначає про те, що в поданих на реєстрацію документах були допущені помилки, при цьому відповідачем безпідставно не було повідомлено позивача про виявлені недоліки, колегія суддів зазначає наступне.

Частиною 3 ст. 230 Виборчого кодексу України визначено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Водночас, колегія суддів зауважує, що вищевказаними положеннями не передбачено письмового повідомлення політичну партію про виявлені помилки та недоліки у виборчих списках, а також способів їх усунення.

Судом першої інстанції встановлено, що позивач два рази подавав відповідачу ряд документів, зокрема, Єдиний виборчий список, який в одному випадку підписано ОСОБА_1 (арк. спр.92-96), а в іншому ОСОБА_2 (арк. спр.120-125), що на переконання колегії суддів підтверджує обізнаність позивача про недоліки які містились в поданих документах та спростовує доводи апелянта про порушення Нетішинською територіальною комісією Шепетівського району Хмельницької області ч.3 ст.230 ВК України, щодо неповідомлення про виявлені помилки та неточності у поданих документах на реєстрацію.

У зв`язку з чим, з урахуванням обставин встановлених вище, а саме встановлення того, що документи які були надані Нетішинською міською організацією Політичної Партії "Нова політика" не відповідали положенням Виборчого кодексу України, колегія суддів приходить до висновку, що у відповідача були підстави вважати про відсутність поданих документів позивачем, як те передбачено положеннями ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України.

Також, з матеріалів справи встановлено, що позивач не надав суду доказів подання відповідачу належно оформлених документів (заява, інше) скріплених печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, що є порушенням ст.222 ВК України.

При цьому, колегія суддів зауважує, що виборчому процесу притаманний темпоральний аспект, так як виборчий процес передбачає, що діяльність суб`єктів виборчого процесу неминуче розгортається у часі, і під час виборів часові параметри (строки) здійснення тих чи інших дій впливають на реалізацію виборчих прав та законних інтересів суб`єктів виборчого процесу.

Крім того, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що передвиборну програму позивачем подано з перевищенням обсягу друкованих знаків (5048 знаків), що є порушенням вимог пункту 4 частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України, яким визначено, зокрема, що до заяви про реєстрацію кандидатів у депутати подається передвиборна програма організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків.

Колегія суддів звертає увагу, що статтею 38 Конституції України визначено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Разом з тим, колегія суддів зазначає, що вказане право громадяни повинні використовувати з урахуванням вимог чинного законодавства, в даному випадку спеціального Закону який регулює спірні правовідносини, а саме Виборчого кодексу України, яким систематизуються законодавчі норми стосовно регулювання питань, пов`язаних із визначенням гарантій права громадян на участь у виборах, підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, старост.

Таким чином, суд зауважує, що громадяни України не позбавлені права бути обраними, водночас на переконання колегії суддів таке право необхідно реалізовувати з дотриманням вимог Виборчого кодексу України, який є спеціальним Законом у даних правовідносинах, що в даному випадку не було здійснено Нетішинською міською організацією Політичної Партії "Нова політика", та свідчить про безпідставність вищевказаних доводів апелянтом.

Відтак, судова колегія вважає, що матеріалами справи достовірно встановлено та під час судового засідання підтверджено, що позивачем порушено порядок висування кандидатів у депутати, встановлений частиною 1 статті 218, пунктів 1,2 та 4 частини 1 ст.222, п. 1,2 частини 1 ст. 230 Виборчого кодексу України.

Колегія суддів не приймає до уваги посилання апелянта на постанову Верховного Суду від 29.06.2019 року у справі № 855/161/19, оскільки вказані правовідносини не є ідентичними обставинам у даній адміністративній справі та не можуть бути застосовані до спірних правовідносин.

Таким чином, судова колегія вважає правильним висновок суду першої інстанції, що при прийнятті постанови від 28.09.2020 року № 37 "Про відмову в реєстрації кандидатів в депутати Нетішинської міської ради Шепетівського району Хмельницької області у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а відтак у задоволенні адміністративного позову слід відмовити.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження під час її розгляду, а відтак, відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 270, 273, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Нетішинської міської організації політичної партії "Нова політика" залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з моменту підписання та оскарженню не підлягає.

Головуючий Гонтарук В. М. Судді Біла Л.М. Курко О. П.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.10.2020
Оприлюднено08.10.2020
Номер документу92051200
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/5896/20

Постанова від 07.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Рішення від 03.10.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні