Рішення
від 08.10.2020 по справі 160/12491/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 жовтня 2020 року о 13:50 год. Справа № 160/12491/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіСидоренко Д.В. за участі секретаря судового засідання за участі: представника позивача представника відповідачаКручини Ю.Д. Клочихіна Є.І. Поршика М.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Кандидата на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі від Дніпропетровської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «БАТЬКІВЩИНА» ОСОБА_1 до відповідача-1 - Дніпропетровської обласної територіальної організації Політичної партії "БДЖОЛА", відповідача-2 - Політичної партії "БДЖОЛА" про визнання дій протиправними, -

Обставини справи: 06.10.2020 року о 14:17 годині до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов Кандидата на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі від Дніпропетровської обласної організації Всеукраїнського об`єднання БАТЬКІВЩИНА ОСОБА_1 до відповідача-1 - Дніпропетровської обласної територіальної партійної організації Політичної партії "БДЖОЛА", відповідача-2 - Політичної партії "БДЖОЛА", в якому позивач просить визнати протиправними дії відповідача-1 та відповідача-2 щодо розміщення друкованого передвиборного агітаційного матеріалу за адресами: Дніпропетровська область, м.Кам`янське:

- проспект Аношкіна 7/42,

- проспект Свободи 34,

- проспект Свободи напроти школи №5 та універмагу Райдуга,

без використання коштів виборчого фонду та такі що містять завідомо неправдиву інформацію.

Позовні вимоги мотивовані використанням незаконних коштів невідомого походження для здійснення незаконної політичної агітації, оскільки друкований передвиборчий агітаційний матеріал за вказаними адресами в м.Кам`янське виготовлено та розміщено до відкриття рахунку виборчого фонду в банку ПуАТ КБ АкордБанк . Крім того, зазначені матеріали передвиборчої агітації містять завідомо неправдиву інформацію, яка призводить до оману виборців.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.10.2020р. відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено дату підготовчого засідання на 07.10.2020р.

07.10.2020р. від Дніпропетровської обласної територіальної партійної організації Політичної партії "БДЖОЛА" надійшов відзив на адміністративний позов, згідно якого відповідач заперечував проти адміністративного позову та просив відмовити в його задоволенні, посилаючись на те, що відсутність відкритого розрахункового рахунку не є обмеженням для укладання договору. Також у відзиві зазначає, що обмеження у вигляді заборони публікації агітаційних матеріалів без укладання угоди та надходження коштів на рахунком виконавця стосується виключно друкованих засобів масової інформації та передбачене ч.1-2 СТ.56 ВК України. Відповідно до договору з ТОВ Формат-М №280901 від 28.09.2020р. на виготовлення агітаційної продукції та договору з ФОП ОСОБА_2 від 01.10.2020р. на розміщення виготовленої агітаційної продукції, оплата за виготовлену продукцію і надані послуги здійснюється на підставі виставлених рахунків.

Відповідач 2 - Політична партія "БДЖОЛА" своїм правом на надання відзиву на позов не скористався.

07.10.2020р. засобами електронного зв`язку до суду надійшли договір РД-27 на розміщення політичної реклами на носіях зовнішньої реклами від 01.10.2020р. з додатком, довідки ПуАТ КБ АКОРД від 02 жовтня 2020 року за вих. №0430/171, №0430/171 та №0430/173 та Рішенням Південно - Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Дніпро) від 07.09.2020р.

Ухвалою суду від 07.10.2020р. закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 08.10.2020р. о 10 год. 30 хв.

В судовому засіданні представники сторін підтримали свої правові позиції в повному обсязі.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

ВСТАНОВИВ:

24 вересня 2020 року ОСОБА_1 зареєстрований Кам`янською міською територіальною виборчою комісією Кам`янського району Дніпропетровської області кандидатом на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі від Дніпропетровської обласної організації Всеукраїнського об`єднання БАТЬКІВЩИНА .

Постановою Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області від 19 вересня 2020 року за №31 кандидатом на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі від Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії Бджола зареєстровано ОСОБА_3 .

Як зазначено в позові, 01 жовтня 2020 року позивачем отримано усну інформацію від Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області про відсутність відкритих виборчих рахунків відповідача-1.

Відповідно до повідомлення керуючого відділенням №44 ПУАТ КБ АКОРДБАНК , яке надійшло до Територіальної виборчої комісії 02.10.2020 року за вх. №299, накопичувальний рахунок №UA693806340000026422169127002 Дніпропетровської обласної територіальної партійної організації Політичної партії "БДЖОЛА" відкрито 02 жовтня 2020 року.

01 жовтня 2020 року за адресами: Дніпропетровська область м.Кам`янське: проспект Аношкіна 7/42, проспект Свободи 34, проспект Свободи напроти школи №5 та універмагу Райдуга позивачем зафіксовано факти виготовлення та розміщення передвиборчої агітації Політичної Партії Бджола та кандидата від політичної Партії БДЖОЛА ОСОБА_3 , шляхом розміщення друкованих матеріалів на білбордах.

Згідно надрукованої інформації замовником друкованих матеріалів є: Дніпропетровська ОТО ПП БДЖОЛА - відповідач 1. Установа, яка здійснила друк є ТОВ Формат-М . Тираж складає 200 одиниць. Відповідальна за випуск особа - ОСОБА_4 .

Також в позові вказано, що зазначені матеріали передвиборчої агітації містять твердження що Політична Партія БДЖОЛА є партією іншого кандидата на пост міського голови - ОСОБА_5 , хоча останній не має відношення до керівництва партією, а згідно інформації з ЄДР за адресою, яка зазначена на сайті https://bdzhola.org.ua/ як адреса місця розташування офісу (м.Кам`янське, пр.Свободи, 36, 2-й поверх), знаходиться інша особа Громадська організація БДЖОЛА! (ЄДРПОУ 42817299).

Вважаючи дії відповідачів такими, що порушують вимоги статей 51, 57, 12 Виборчого кодексу України щодо здійснення передвиборчої агітації з розміщення друкованих матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами лише за рахунок коштів виборчого фронду та заборони поширення завідомо неправдивих відомостей про кандидата, партію (організацію партії) - суб`єктів виборчого процесу, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Виборчий процес в Україні здійснюється на засадах, визначених Виборчим кодексом України від 19 грудня 2019 року № 396-ІХ (надалі - ВК України).

Верховна Рада України постановою від 15 липня 2020 року №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Центральна виборча комісія постановою від 08 серпня 2020 року №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14 серпня 2020 року №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

30 серпня 2020 року Центральна виборча комісія прийняла постанову № 208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , якою постановила оголосити з 05 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Таким чином, з 05 вересня 2020 року фактично розпочався виборчий процес місцевих виборів депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

У відповідності до статті 19 ВК України, виборчі права громадян України захищаються законом. Громадяни мають право на захист своїх виборчих прав та інших прав на участь у виборчому процесі шляхом оскарження порушень до відповідних виборчих комісій або у судовому порядку. За порушення виборчих прав громадян винні особи несуть відповідальність у порядку, встановленому законом.

Забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених цим Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується.

Особи, винні в порушенні законодавства про вибори, виборчих прав виборців, кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом.

Положення статті 64 ВК України визначають, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України. Зокрема, підлягають оскарженню дії чи бездіяльність кандидата ( пункт 2 частини 2 статті 64 ВК України).

Пунктами 4-5 частини 1 статті 196 ВК України передбачено, що виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи, зокрема висування та реєстрація кандидатів та проведення передвиробної агітації.

Частиною 1 ст.51 ВК України визначено, що передвиборчою агітацією є здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата, партію (організацію партії) - суб`єктів виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися у будь-якій формі та будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.

Пунктом 6 абзц.2 та частиною 4 вказаної статті передбачено, що передвиборна агітація може проводитися у формі розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами. Передвиборна агітація здійснюється за рахунок коштів виборчих фондів кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу, якщо інше не передбачено цим Кодексом.

Крім того, рівність прав і можливостей кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі відповідних виборів забезпечується також забороною використання для фінансування передвиборної агітації інших коштів, крім коштів виборчого фонду партії (кандидата, організації партії) (п.4 ч.5 ст.12 ВК України).

Відповідно до частин 5-6 статті 57 ВК України, забороняється поширення завідомо неправдивих відомостей про кандидата, партію (організацію партії) - суб`єктів виборчого процесу. Забороняється проведення передвиборної агітації або надання виборцям, закладам, установам, організаціям незалежно від їх підпорядкування та форми власності грошей, подарункових сертифікатів, продуктів харчування та спиртних напоїв, товарів (крім матеріалів передвиборної агітації, виготовлених за рахунок виборчого фонду, що містять візуальні зображення партійної символіки та брендування виборчої кампанії, згадування імені або зображення кандидата, який балотується на виборах, такі як плакати, листівки, календарі, блокноти, ручки, запальнички, сірники, значки, бейджі, USB-флешки, вимпели, прапори, книги, пакети, футболки, кепки, шарфи, парасолі та інші матеріали передвиборної агітації, вартість яких не перевищує 6 відсотків неоподатковуваного мінімуму доходів громадян), пільг, переваг, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних та нематеріальних активів, у тому числі від імені благодійних організацій, засновниками або членами яких є кандидат (кандидати), партія (місцева організація партії), та інших благодійних організацій, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати чи не голосувати за певного кандидата (кандидатів), партію (місцеву організацію партії) або згадуванням імені кандидата, назви партії (місцевої організації партії), символіки партії.

Передвиборна агітація або надання виборцям, закладам, установам, організаціям незалежно від їх підпорядкування та форми власності грошей, продуктів харчування та спиртних напоїв, товарів (крім матеріалів передвиборної агітації, виготовлених за рахунок виборчого фонду, що містять візуальні зображення партійної символіки та брендування виборчої кампанії, згадування імені або зображення кандидата, який балотується на виборах, такі як плакати, листівки, календарі, блокноти, ручки, запальнички, сірники, значки, бейджі, USB-флешки, вимпели, прапори, книги, пакети, футболки, кепки, шарфи, парасолі та інші матеріали передвиборної агітації, вартість яких не перевищує 6 відсотків неоподатковуваного мінімуму доходів громадян), пільг, переваг, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних та нематеріальних активів, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати чи не голосувати за певного кандидата (кандидатів), згадуванням імені такого кандидата (кандидатів) або партійної символіки, вважається підкупом виборців.

Згідно з положеннями частини 1 статті 213 ВК України, організація партії, яка висунула виборчий список, кандидат у депутати, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови для фінансування своєї виборчої кампанії, в тому числі передвиборної агітації можуть утворити власний виборчий фонд.

Виборчий фонд організації партії, яка висунула виборчий список (далі - виборчий фонд організації партії), має один накопичувальний рахунок, на який надходять кошти для фінансування виборчої кампанії, а також поточні рахунки, з яких здійснюється фінансування витрат на виборчу кампанію. На поточні рахунки виборчого фонду організації партії кошти надходять виключно з накопичувального рахунку виборчого фонду. Підставою для відкриття накопичувального рахунку виборчого фонду організації партії є копія рішення територіальної виборчої комісії про реєстрацію кандидатів у депутати, включених до виборчого списку від організації партії. Підставою для відкриття поточного рахунку виборчого фонду організації партії є довідка банку про відкриття накопичувального рахунку виборчого фонду організації партії.

Положеннями статті 1 Закону України Про рекламу визначено, що політична реклама - інформація у будь-якому вигляді, поширена в будь-якій формі, яка має на меті популяризацію діяльності політичної партії (організації партії), привернення уваги до діяльності політичної партії (організації партії) та її позиції щодо питань загальнодержавного (місцевого) значення. До політичної реклами належать також використання символіки або логотипів політичних партій (організацій партій), повідомлення про підтримку політичною партією (організацією партії) видовищних чи інших публічних заходів або привернення уваги до участі у таких заходах політичної партії (організації партії).

Зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.

Відповідно до статті 1 Закону України Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні під друкованими засобами масової інформації (пресою) в Україні розуміються періодичні і такі, що продовжуються, видання, які виходять під постійною назвою, з періодичністю один і більше номерів (випусків) протягом року на підставі свідоцтва про державну реєстрацію.

Додатки до друкованих засобів масової інформації у вигляді видань газетного та журнального типу є окремими періодичними і такими, що продовжуються, друкованими виданнями і підлягають реєстрації на загальних підставах.

Зазначені в частинах першій та другій цієї статті Закону друковані видання можуть включати до свого складу інші носії інформації (платівки, дискети, магнітофонні та відеокасети тощо), розповсюдження яких не заборонено чинним законодавством України.

Друкований засіб масової інформації вважається виданим, якщо він підписаний до виходу в світ і видрукований будь-яким тиражем. Сфера розповсюдження друкованого засобу масової інформації не обмежується.

Частинами 1, 2 статті 56 Виборчого кодексу України визначено, що кандидат, партія (організація партії) - суб`єкти виборчого процесу мають право за рахунок коштів власного виборчого фонду публікувати агітаційні матеріали в друкованих засобах масової інформації. Агітаційні матеріали, зазначені у частині першій цієї статті, публікуються на підставі угоди, що укладається між розпорядником поточного рахунку виборчого фонду кандидата, партії (організації партії) та редакцією друкованого засобу масової інформації. Без укладення угоди та надходження коштів на рахунок редакції друкованого засобу масової інформації публікація таких матеріалів забороняється.

Частиною 1 статті 903 ЦК України встановлено, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

З аналізу наведених норм слідує, що обмеження у вигляді заборони публікації агітаційних матеріалів без надходження коштів на рахунок виконавця стосується виключно друкованих засобів масової інформації, а не розміщення політичної реклами на носіях зовнішньої реклами. Також, у відплатному договорі сторони вправі визначити різні строки оплати наданих послуг.

Отже, безпідставним є твердження позивача про неможливість розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами, до відкриття рахунку виборчого фонду.

Також безпідставним є твердження позивача про те, що вказані матеріали передвиборчої агітації містять завідомо неправдиву інформацію, яка призводить до оману виборців, з огляду на наступне.

Позивач у своєму позові зазначає, що матеріали передвиборчої агітації містять інформацію, що Політична Партія БДЖОЛА є партією іншого кандидата на пост міського голови - ОСОБА_5 . Згідно відкритих інформаційних джерел з ЄДР ОСОБА_6 не є керівником цієї партії. Згідно інформації з Єдиного реєстру громадських організацій Голова Партії, Голова Головної Ради Партії, Президії Головної Ради є: ОСОБА_7 ; члени Головної Ради Партії є: ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_10 ; ОСОБА_11 .

Проте, як зазначалося вище постановою Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області від 19 вересня 2020 року за №31 кандидатом на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі саме від Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії Бджола зареєстровано ОСОБА_3 , що свідчить про причетність ОСОБА_5 до Політичної партії БДЖОЛА та виключає можливість визнання такої інформації недостовірною (неправдивою).

Разом з тим, зазначення однієї і тієї адреси - м.Кам`янське, пр.Свободи, 36, 2-й поверх на сайті https://bdzhola.org.ua, як адреси офісу ПП БДЖОЛА та як місцезнаходження ГО БДЖОЛА! в ЄДР, взагалі не стосується інформації зазначеній у розміщених друкованих агітаційних матеріалах на вказаних носіях зовнішньої реклами.

При цьому суд відхиляє докази, які 07.10.2020р. надійшли до суду засобами електронного зв`язку, а саме договір РД-27 на розміщення політичної реклами на носіях зовнішньої реклами від 01.10.2020р. з додатком, довідки ПуАТ КБ АКОРД від 02 жовтня 2020 року за вих. №0430/171, №0430/171 та №0430/173 та Рішенням Південно - Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Дніпро) від 07.09.2020р., як недопустимі, з огляду на не посвідчення їх електронним цифровим підписом, всупереч положень частини 3 статті 94 КАС України.

Згідно частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до частини першої ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи (частина 1 статті 72 КАС України).

Частиною другою статті 74 КАС України визначено, що обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (частина 3 статті 90 КАС України).

З урахуванням наведеного та встановлених у справі обставин, виходячи з предмету і підстав позову, суд дійшов висновку про необхідність відмови в задоволенні позову повністю.

Керуючись ст.ст.72, 74, 77, 241-246, 255, 273, 276 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються у відповідності до пункту 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Д.В. Сидоренко

Дата ухвалення рішення08.10.2020
Оприлюднено08.10.2020

Судовий реєстр по справі —160/12491/20

Постанова від 12.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 10.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 10.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 08.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні