ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
12 жовтня 2020 року м. Дніпросправа № 160/12491/20 Суддя І інстанції - Сидоренко Д.В.
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),
суддів: Сафронової С.В., Чередниченка В.Є.,
за участю секретаря судового засідання Царьової Н.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі апеляційну скаргу Кандидата на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі від Дніпропетровської обласної організації Всеукраїнського об`єднання БАТЬКІВЩИНА ОСОБА_1
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2020 року у справі за адміністративним позовом Кандидата на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі від Дніпропетровської обласної організації Всеукраїнського об`єднання БАТЬКІВЩИНА ОСОБА_1 до відповідача-1 - Дніпропетровської обласної територіальної організації Політичної партії БДЖОЛА , відповідача-2 - Політичної партії БДЖОЛА про визнання дій протиправними, -
ВСТАНОВИВ:
Кандидат на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі від Дніпропетровської обласної організації Всеукраїнського об`єднання БАТЬКІВЩИНА ОСОБА_1 звернувся із зазначеним позовом до суду в якому просив визнати протиправними дії відповідача-1 та відповідача-2 щодо розміщення друкованого передвиборного агітаційного матеріалу за адресами:
АДРЕСА_1 ,
- АДРЕСА_2 ,
- проспект Свободи напроти школи №5 та універмагу Райдуга,
без використання коштів виборчого фонду та такі що містять завідомо неправдиву інформацію.
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що відповідачами використовувались кошти невідомого походження для здійснення незаконної політичної агітації, оскільки друкований передвиборчий агітаційний матеріал за вказаними адресами в м. Кам`янське виготовлено та розміщено до відкриття рахунку виборчого фонду в банку ПуАТ КБ АкордБанк . Крім того, зазначені матеріали передвиборчої агітації містять завідомо неправдиву інформацію, яка призводить до оману виборців.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2020 року у задоволені позовних вимог було відмовлено
Не погодившись із рішенням суду першої інстанції позивач подав апеляційну скаргу в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права та невідповідність висновків суду обставинам справи, просив рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове про задоволення позовних вимог. Вказує, що виборчим законодавством передбачено виготовлення матеріалів передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів виборчих фондів кандидатів, партій (організацій партій), в той час як судом цього факту не було з`ясовано. Замовником матеріалів передвиборної агітації не може бути Дніпропетровська ОТО ПП БДЖОЛА , оскільки остання не наділена цивільною правоздатністю на укладення правочинів.
В письмовому відзиві на апеляційну скаргу Дніпропетровська обласна територіальна організація Політичної партії БДЖОЛА просить відмовити у її задоволенні та залишити без змін рішення суду першої інстанції.
Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено та з матеріалів справи вбачається, що 24 вересня 2020 року ОСОБА_1 зареєстрований Кам`янською міською територіальною виборчою комісією Кам`янського району Дніпропетровської області кандидатом на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі від Дніпропетровської обласної організації Всеукраїнського об`єднання БАТЬКІВЩИНА .
Постановою Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області від 19 вересня 2020 року за №31 кандидатом на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі від Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії Бджола зареєстровано ОСОБА_2 .
Позивачем 01 жовтня 2020 року отримано усну інформацію від Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області про відсутність відкритих виборчих рахунків відповідача-1.
Відповідно до повідомлення керуючого відділенням №44 ПуАТ КБ АКОРДБАНК , яке надійшло до Територіальної виборчої комісії 02.10.2020 року за вх. №299, накопичувальний рахунок № НОМЕР_1 Дніпропетровської обласної територіальної партійної організації Політичної партії БДЖОЛА відкрито 02 жовтня 2020 року.
01 жовтня 2020 року за адресами: АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 , проспект Свободи напроти школи №5 та універмагу Райдуга позивачем зафіксовано факти виготовлення та розміщення передвиборчої агітації Політичної Партії Бджола та кандидата від політичної Партії БДЖОЛА ОСОБА_2 , шляхом розміщення друкованих матеріалів на білбордах.
Замовником друкованих матеріалів є: Дніпропетровська ОТО ПП БДЖОЛА - відповідач 1. Установа, яка здійснила друк є ТОВ Формат-М . Тираж складає 200 одиниць. Відповідальна за випуск особа - ОСОБА_3 .
Також в позові вказано, що зазначені матеріали передвиборчої агітації містять твердження що Політична Партія БДЖОЛА є партією іншого кандидата на пост міського голови - ОСОБА_4 , хоча останній не має відношення до керівництва партією, а згідно інформації з ЄДР за адресою, яка зазначена на сайті https://bdzhola.org.ua/ як адреса місця розташування офісу (м. Кам`янське, пр.Свободи, 36, 2-й поверх), знаходиться інша особа Громадська організація БДЖОЛА (ЄДРПОУ 42817299).
Позивач вважає, що такі дії відповідачів порушують вимоги статей 51, 57, 12 Виборчого кодексу України щодо здійснення передвиборчої агітації з розміщення друкованих матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що обмеження встановленні статтею 56 ВК України, у вигляді заборони публікації агітаційних матеріалів без укладання угоди між розпорядником поточного рахунку виборчого фонду кандидата, партії (організації партії) та редакцією друкованого засобу масової інформації та надходження коштів на рахунок виконавця стосується виключно друкованих засобів масової інформації, а не розміщення політичної реклами на носіях зовнішньої реклами. Крім того, суд зазначив, що з урахуванням приписів частини 5 статті 57 Виборчого кодексу України зазначення інформації на матеріалах передвиборчої агітації щодо причетності ОСОБА_2 до Політичної партії БДЖОЛА , не може визнатися недостовірною (неправдивою), оскільки постановою Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області від 19 вересня 2020 року за №31 кандидатом на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі саме від Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії Бджола зареєстровано ОСОБА_2 .
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Суд першої інстанції вірно визначився із характером спірних правовідносин, що врегульовані Виборчим кодексом України від 19.12.2019 № 396-IX (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - ВК України), Законом України Про рекламу , Законом України Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні .
Постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795-ІХ від 15.07.2020 року призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020 року.
Постановою Центральної виборчої комісії Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 року №160 від 08.08.2020 року призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на неділю, 25.10.2020 року.
Постановою Центральної виборчої комісії Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій №172 від 10.08.2020 року утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Дніпропетровської області, серед яких Кам`янська міська територіальна виборча комісія Кам`янського району Дніпропетровської області.
01 січня 2020 року набрав чинності Виборчий кодекс України
Відповідно до частини 3 та частини 4 статті 12 ВК України усі кандидати, зареєстровані у порядку, встановленому цим Кодексом, мають у виборчому процесі виборів, на яких вони висунуті, рівні права та беруть участь у цьому процесі на умовах, рівних для відповідних виборів. Усі партії (організації партій), які набули статусу суб`єкта виборчого процесу відповідно до цього Кодексу, мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі відповідних загальнодержавних (відповідних місцевих) виборів у порядку та в межах, встановлених цим Кодексом.
Частиною 1 статті 51 Виборчого кодексу України визначено, що передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата, партію (організацію партії) - суб`єктів виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися у будь-якій формі та будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.
Тією ж частиною статті 51 Виборчого кодексу передбачено, що передвиборна агітація може проводитися у таких формах, в тому числі:
4) оприлюднення в друкованих та аудіовізуальних (електронних) засобах масової інформації політичної реклами, виступів, інтерв`ю, нарисів, відеофільмів, аудіо- та відеокліпів, інших публікацій та повідомлень;
5) розповсюдження виборчих листівок, плакатів та інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, в яких розміщено матеріали передвиборної агітації; 6) розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами.
З наведеної норми вбачається, що законодавець визначає як окремі форми передвиборної агітації, зокрема:
- оприлюднення в друкованих (електронних) засобах масової інформації політичної реклами;
- розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами.
Згідно із приписами частини 4 статті 51 Виборчого кодексу України передвиборна агітація здійснюється за рахунок коштів виборчих фондів кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу, якщо інше не передбачено цим Кодексом. Підтримка кандидатами (кандидатом), партією (організацією партії) - суб`єктом виборчого процесу від свого імені чи від імені висунутого ним кандидата (кандидатів) проведення концертів, вистав, спортивних змагань, демонстрації фільмів, телепередач, проведення інших публічних заходів, а також проведення зазначених публічних заходів на підтримку кандидата (кандидатів), суб`єкта їх висування може здійснюватися лише у разі повного фінансування таких заходів із коштів виборчого фонду відповідного суб`єкта виборчого процесу.
Порядок утворення накопичувального та поточних рахунків організації партії, яка висунула виборчий список, кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови для фінансування своєї виборчої кампанії, в тому числі передвиборної агітації, передбачений статтею 213 ВК України.
Згідно Повідомлення керуючого відділенням №44 ПуАТ КБ АКОРДБАНК , яке надійшло до Територіальної виборчої комісії 02.10.2020 року за вх.№299, накопичувальний рахунок Дніпропетровської обласної територіальної організації Політичної партії БДЖОЛА відкрито 02 жовтня 2020 року.
Довідками керуючого відділенням №44 ПуАТ КБ АКОРДБАНК від 02 жовтня 2020 року за вих. №0430/171 та за вих. №0430/173 підтверджується відкриття 02 жовтня 2020 року відповідно накопичувального та поточного рахунку Дніпропетровською обласною територіальною організацією Політичної партії БДЖОЛА .
Колегія суддів зазначає, що Дніпропетровська обласна територіальна організація Політичної партії БДЖОЛА є осередком Політичної партії БДЖОЛА , в розумінні п.3 ч.1 ст.22 ВК України є організацією партії, що спростовує доводи апелянта про те, що замовником матеріалів передвиборної агітації не може бути Дніпропетровська ОТО ПП БДЖОЛА .
Предметом даного позову є здійснення передвиборчої агітації відповідачами шляхом розміщення 01.10.2020 року друкованих матеріалів на білбордах за адресами: Дніпропетровська область, м. Кам`янське:
- проспект Аношкіна 7/42,
- проспект Свободи 34,
- проспект Свободи напроти школи №5 та універмагу Райдуга, що є порушенням вимог ст. 51, 57 та ст. 12 Виборчого кодексу України щодо здійснення передвиборчої агітації з розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами лише за рахунок коштів виборчого фонду.
Як зазначалось вище, відповідно до частини 1 статті 51 ВК України законодавець розрізняє як окремі форми передвиборної агітації: оприлюднення в друкованих (електронних) засобах масової інформації політичної реклами та розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами.
Статтею 1 Закону України Про рекламу №270/96-ВР від 03.07.1996 року визначено, що політична реклама - інформація у будь-якому вигляді, поширена в будь-якій формі, яка має на меті популяризацію діяльності політичної партії (організації партії), привернення уваги до діяльності політичної партії (організації партії) та її позиції щодо питань загальнодержавного (місцевого) значення. До політичної реклами належать також використання символіки або логотипів політичних партій (організацій партій), повідомлення про підтримку політичною партією (організацією партії) видовищних чи інших публічних заходів або привернення уваги до участі у таких заходах політичної партії (організації партії).
Зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.
Відповідно до статті 1 Закону України Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні №2782-XII від 16.11.1992 року під друкованими засобами масової інформації (пресою) в Україні розуміються періодичні і такі, що продовжуються, видання, які виходять під постійною назвою, з періодичністю один і більше номерів (випусків) протягом року на підставі свідоцтва про державну реєстрацію.
Додатки до друкованих засобів масової інформації у вигляді видань газетного та журнального типу є окремими періодичними і такими, що продовжуються, друкованими виданнями і підлягають реєстрації на загальних підставах.
Зазначені в частинах першій та другій цієї статті Закону друковані видання можуть включати до свого складу інші носії інформації (платівки, дискети, магнітофонні та відеокасети тощо), розповсюдження яких не заборонено чинним законодавством України.
Друкований засіб масової інформації вважається виданим, якщо він підписаний до виходу в світ і видрукований будь-яким тиражем. Сфера розповсюдження друкованого засобу масової інформації не обмежується.
Частинами 1, 2 статті 56 Виборчого кодексу України визначено, що кандидат, партія (організація партії) - суб`єкти виборчого процесу мають право за рахунок коштів власного виборчого фонду публікувати агітаційні матеріали в друкованих засобах масової інформації. Агітаційні матеріали, зазначені у частині першій цієї статті, публікуються на підставі угоди, що укладається між розпорядником поточного рахунку виборчого фонду кандидата, партії (організації партії) та редакцією друкованого засобу масової інформації. Без укладення угоди та надходження коштів на рахунок редакції друкованого засобу масової інформації публікація таких матеріалів забороняється.
Натомість, відповідно до статті 53 ВК України (Матеріали передвиборної агітації) кандидат, партія (організація партії) - суб`єкти виборчого процесу можуть на власний розсуд виготовляти матеріали передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів свого виборчого фонду. Кандидат, партія (організація партії) - суб`єкт виборчого процесу можуть також виготовляти друковані матеріали передвиборної агітації з використанням обладнання, що їм належить. Відомості, що містяться у таких матеріалах, повинні відповідати вимогам законодавства (частина 1 статті 53 ВК України).
Друковані матеріали передвиборної агітації повинні містити відомості про підприємство, що здійснило друк, або інформацію, що друк здійснено з використанням обладнання відповідного кандидата або партії (організації партії), яка висунула кандидата (кандидатів), їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, та замовника відповідних матеріалів (частина 2 статті 53 ВК України).
Місцеві органи виконавчої влади, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування не пізніш як у перший день виборчого процесу відповідних виборів відводять місця та обладнують стенди, дошки оголошень у людних місцях для розміщення матеріалів передвиборної агітації (частина 3 статті 53 ВК України).
Вказана норма встановлює, що виготовлення матеріалів передвиборної агітації проводиться за рахунок і в межах коштів виборчого фонду кандидата, партії (організації партії). Проте, вказана норма не встановлює обов`язковість надходження коштів на рахунок підприємства, що здійснило друк таких матеріалів до їх виготовлення.
Аналізуючи зазначені вище норми законодавства, апеляційний суд дійшов висновку, що обмеження у вигляді заборони публікації агітаційних матеріалів без укладання угоди між розпорядником поточного рахунку виборчого фонду кандидата, партії (організації партії) та редакцією друкованого засобу масової інформації та надходження коштів на рахунок виконавця, стосується виключно друкованих засобів масової інформації, а не матеріалів передвиборної агітації, розміщеної на носіях зовнішньої реклами.
Як зазначалось вище, спірні агітаційні матеріали не є публікацією в друкованих засобах масової інформації, а є матеріалами передвиборчої агітації на носіях зовнішньої реклами.
За таких обставин вірним є висновок суду першої інстанції про безпідставність твердження позивача про неможливість розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами, до відкриття рахунку виборчого фонду.
Стосовно посилань апелянта про те, що на агітаційних матеріалах вказано неправдиву інформацію, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно тексту позовної заяви, спірні матеріали передвиборчої агітації містять інформацію, що Політична Партія БДЖОЛА є партією ОСОБА_2 .. Проте, як зазначає позивач, згідно інформації, наявної у відкритих інформаційних джерелах в ЄДР, вказана особа не є керівником цієї партії та не має відношення до керівництва партією.
Приписами частини 5 статті 57 Виборчого кодексу України забороняється поширення завідомо неправдивих відомостей про кандидата, партію (організацію партії) - суб`єктів виборчого процесу. Засіб масової інформації, що оприлюднив інформацію, яку кандидат, партія (організація партії) вважають явно недостовірною, не пізніш як через три дні після дня оприлюднення таких матеріалів, але не пізніш як за два дні до дня виборів зобов`язаний надати кандидату, партії (організації партії), стосовно яких поширено недостовірні відомості, на їхню вимогу можливість спростувати такі матеріали: надати такий самий ефірний час відповідно на телебаченні чи радіо або опублікувати в друкованому засобі масової інформації наданий кандидатом чи партією (організацією партії) матеріал, який має бути набраний таким самим шрифтом і розміщений під рубрикою Спростування на тому самому місці шпальти в обсязі не меншому, ніж обсяг повідомлення, що спростовується. Спростування повинно містити посилання на відповідну публікацію в друкованому засобі масової інформації, передачу на телебаченні або радіо та на факти, що спростовуються. Спростування має бути оприлюднено без додатків, коментарів і скорочень та здійснюється за рахунок коштів засобу масової інформації.
З аналізу вказаної норми можливо зробити висновок, що вимоги щодо спростування завідомо неправдивої інформації можливо лише на вимогу кандидата, партії (організації партії), стосовно яких поширено недостовірні відомості, та таке спростування здійснюється засобом масової інформації, що оприлюднив інформацію.
Крім того, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що зазначення інформації на матеріалах передвиборчої агітації щодо причетності ОСОБА_2 до Політичної партії БДЖОЛА не може визнатися судом недостовірною (неправдивою), оскільки постановою Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області від 19 вересня 2020 року за №31 кандидатом на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі саме від Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії Бджола зареєстровано ОСОБА_2 , що свідчить про причетність ОСОБА_4 до Політичної партії БДЖОЛА та виключає можливість визнання такої інформації недостовірною (неправдивою).
З наведеного колегія суддів дійшла висновку про відсутність в діях відповідачів щодо розміщення друкованого передвиборного агітаційного матеріалу за адресами
АДРЕСА_1 ,
- АДРЕСА_2 ,
- проспект Свободи напроти школи №5 та універмагу Райдуга, ознак протиправності та відсутності в агітаційному матеріалі неправдивої інформації.
Наведені в апеляційній скарзі доводи не спростовують висновків суду першої інстанції, а зводяться лише до їх переоцінки, а тому не можуть бути підставою для скасування законного та обґрунтованого рішення відповідно до ст.317 КАС України.
Керуючись ст.ст. 271, 272, 276, 278, п.1.ч.1 ст. 315, ст. 316, 321,322, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Кандидата на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі від Дніпропетровської обласної організації Всеукраїнського об`єднання БАТЬКІВЩИНА ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2020 року - залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.
Головуючий - суддя Д.В. Чепурнов
суддя С.В. Сафронова
суддя В.Є. Чередниченко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.10.2020 |
Оприлюднено | 13.10.2020 |
Номер документу | 92135656 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Чепурнов Д.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні