КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 жовтня 2020 року м. Київ Справа 320/9184/20
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Харченко С.В., за участю секретаря судового засідання Захарченка В.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовомОСОБА_1 до Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області провизнання бездіяльності протиправною, скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась до суду з позовом до Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області (далі - відповідач), в якому просить суд:
- визнати протиправною та скасувати постанову відповідача від 02.10.2020 № 20 Про залишення без розгляду заяви про самовисування з додатками ОСОБА_1 на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області ;
- визнати протиправною бездіяльність відповідача, що виявилась у нездійсненні розгляду документів, поданих позивачем 28.09.2020 для реєстрації кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області;
- визнати протиправною бездіяльність відповідача, що виявилась у нездійсненні реєстрації позивача кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області;
- зобов`язати відповідача розглянути документи, подані позивачем 28.09.2020 для реєстрації кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області;
- зобов`язати відповідача вирішити питання щодо реєстрації позивача кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області та зареєструвати позивача кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області.
В обґрунтування позовних вимог позивач стверджує, що оскаржувана постанова прийнята відповідачем за відсутності визначених законодавством підстав, що призводить до порушення права ОСОБА_1 бути обраною на посаду Борщагівського сільського голови.
Зокрема, позивач зазначає, що прийняття відповідачем рішення про скасування попередньої реєстрації або рішення про відмову у реєстрації кандидата на посаду сільського голови не є підставою для залишення без розгляду повторно поданих документів та перешкодою для реєстрації позивача кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.10.2020 відкрито провадження в адміністративній справі № 320/9184/20, вирішено питання про її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання на 06.10.2020 о 20 год. 00 хв.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача позов не визнав та зазначив, що Борщагівська сільська територіальна виборча комісія Бучанського району Київської області діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені виборчим законодавством України, у зв`язку з чим позовні вимоги задоволенню не підлягають
У судовому засіданні, призначеному на 06.10.2020, судом оголошено перерву до 15 год. 00 хв. 07.10.2020 (протокольна ухвала Київського окружного адміністративного суду від 06.10.2020).
У судове засідання, призначене на 07.10.2020, учасники справи (їх представники) не з`явились, були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду, про що свідчать наявні в матеріалах розписки про отримання представниками сторін судових повісток.
У зв`язку з неявкою в судове засідання всіх учасників справи, фіксування засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу з огляду на положення частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснювалось.
Зважаючи на те, що в силу приписів частини третьої статті 268 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи, судом прийнято рішення про розгляд справи за відсутності представників сторін за наявними у справі матеріалами та доказами.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Постановою Центральної виборчої комісії від 30.08.2020 № 208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року" оголошено з 05.09.2020 початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
22.09.2020 ОСОБА_1 подано до Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області заяву про самовисування кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київського області разом з доданими до неї документами.
За результатами розгляду вказаних вище документів Борщагівською сільською територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області прийнято постанову від 22.09.2020 № 15 "Про скасування реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області, висунутого шляхом самовисування".
24.09.2020 позивач повторно звернулась до відповідача із заявою про самовисування кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київського області, до якої приєднала документи, передбачені частиною другою статті 224 Виборчого кодексу України.
У цей же день Борщагівська сільська територіальна виборча комісія Бучанського району Київського області відмовила позивачу у повторному прийомі документів на реєстрацію кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області у зв`язку з винесенням постанови від 22.09.2020 № 15 "Про скасування реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області, висунутого шляхом само висування". Вказану відмову було оформлено листом від 24.09.2020 № 88, підписаним головою Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області.
Не погоджуючись із наведеним вище рішенням, позивач звернулась до суду з позовом.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 26.09.2020 в адміністративній справі № 320/8740/20 позов ОСОБА_1 задоволено частково; рішення Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, оформлене листом від 24.09.2020 вих. № 88, визнано протиправним та скасовано; визнано протиправною бездіяльність Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області щодо нездійснення реєстрації документів, поданих ОСОБА_1 для реєстрації кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області; зобов`язано Борщагівську сільську територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області прийняти та зареєструвати документи, подані ОСОБА_1 для реєстрації кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області 24.09.2020.
На виконання зазначеного вище судового рішення відповідачем 28.09.2020 прийнято подані позивачем повторно документи для реєстрації її кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області, про що складено відповідну довідку за № 65 та внесено запис до журналу реєстрації за вх. № 131.
02.10.2020 відповідачем прийнято рішення № 20 "Про залишення без розгляду заяви про самовисування з додатками ОСОБА_1 на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області у зв`язку із раніше винесеною постановою Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області від 22.09.2020 № 15 про відмову у реєстрації позивача кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області та з посиланням на положення частини третьої статті 224 Виборчого кодексу України.
Вважаючи наведену вище постанову протиправною, позивач звернулась до суду за захистом порушеного виборчого права з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає та регулює Виборчий кодекс України.
Статтею 11 цього Кодексу закріплено право громадян України, які є виборцями, на висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.
Частиною першою статті 216 Виборчого кодексу України передбачено, що висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Умови реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови встановлені статтею 224 Виборчого кодексу України, яка передбачає вичерпний перелік документів, які мають бути подані кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови до територіальних виборчих комісій.
Положеннями частини другої статті 229 Виборчого кодексу України встановлено, що кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови реєструється відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією, за умови подання їй документів, передбачених статтею 224 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 229 Виборчого кодексу України подання документів до відповідної сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови закінчується за тридцять днів до дня голосування.
На стадії прийняття заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови або заяви про самовисування та доданих до неї необхідних документів, сільська, селищна, міська виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови або заяви про самовисування та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію відповідного кандидата або про відмову в його реєстрації. (частина сьома статті 229 Виборчого кодексу України)
Аналізуючи наведені вище положення, суд дійшов висновку, що процедурі реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови передує встановлення територіальними виборчими комісіями відповідності кандидатів умовам, передбаченим статтею 224 Виборчого кодексу України.
За наслідками розгляду заяви про реєстрацію кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови з відповідними документами, поданими за тридцять днів до дня голосування, територіальною комісією не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття відповідної заяви приймається одне з таких рішень:
1) про реєстрацію кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови ;
2) про відмову в реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови .
При цьому правом на прийняття інших за змістом, ніж вказані вище, рішень, Виборчий кодекс України територіальні виборчі комісії не наділяє.
Як вже зазначалось судом вище, за результатами розгляду адміністративної справи № 320/8740/20 Київським окружним адміністративним судом прийнято рішення, що має по відношенню до відповідача зобов`язальний характер в частині прийняття та реєстрації поданих позивачем 24.09.2020 документів.
На виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 26.09.2020 в адміністративній справі № 320/8740/20 відповідачем 28.09.2020 прийнято подані позивачем повторно документи для реєстрації її кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області, про що складена відповідна довідка № 65 та внесено запис до журналу реєстрації за вх. № 131.
Зважаючи на доведену позивачем у суді неправомірність рішення відповідача, оформленого листом від 24.09.2020 № 88, про відмову у прийомі поданих позивачем 24.09.2020 документів на реєстрацію кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області, враховуючи ту обставину, що прийняття відповідачем цих документів 28.09.2020 оформлене довідкою, суд, керуючись положеннями частини третьої статті 224 та статті 229 Виборчого кодексу України, дійшов висновку, що документи, подані позивачем, вважаються такими, що підлягають розгляду та не можуть бути повернуті позивачу без прийняття рішення по суті за результатами такого розгляду.
Вказані обставини представником відповідача у судовому засіданні не заперечувались.
При цьому, як вже зазначалось судом вище, рішення виборчої комісії з розглянутого по суті питання з приводу дотримання особою умов для реєстрації його кандидатом в силу вимог частини третьої статті 37 та частини сьомої статті 229 Виборчого кодексу України приймається у формі постанови про реєстрацію відповідного кандидата або про відмову у такій реєстрації.
Водночас 02.10.2020 відповідачем прийнято рішення, яким вказане питання по суті не розглянуто, заяву про самовисування з додатками ОСОБА_1 на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області залишено без розгляду неправомірно, що свідчить про те, що відповідач, приймаючи таке рішення, діяв не на підставі та не у спосіб, що визначені Конституцією України та Виборчим кодексом України.
Суд також вважає за необхідне зазначити, що виборчим законодавством України не встановлено обмежень стосовно повторного звернення особи з приводу реєстрації кандидатом на посаду сільського голови у зв`язку з прийняттям відповідачем рішення про скасування попередньої реєстрації або рішення про відмову у реєстрації кандидата на посаду сільського голови.
За наведених обставин бездіяльність відповідача, що виявилась у нездійсненні розгляду документів, поданих позивачем 28.09.2020 для реєстрації кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області суд вважає протиправною, а постанову відповідача від 02.10.2020 № 20 Про залишення без розгляду заяви про самовисування з додатками ОСОБА_1 на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області - протиправною та такою, що підлягає скасуванню.
Що стосується позовних вимог позивача про визнання протиправною бездіяльності відповідача, що виявилась у нездійсненні реєстрації позивача кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області та зобов`язання відповідача вирішити питання щодо реєстрації позивача кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області та зареєструвати позивача кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 33 Виборчого кодексу України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
За приписами частини першої статті 36 Виборчого кодексу України основною формою роботи виборчої комісії є засідання.
Частиною дванадцятою статті 36 Виборчого кодексу України встановлено, що рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття.
Враховуючи наведені вище норми, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають, оскільки суд не може перебирати на себе повноваження Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області щодо реєстрації кандидатів та порушувати встановлену законодавством процедуру проведення виборів.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України, доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню частково.
У свою чергу відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог (частина третя статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України).
З огляду на викладене, беручи до уваги те, що принцип пропорційності при частковому задоволенні позовних вимог немайнового характеру не застосовується, витрати позивача у сумі 1681,60 грн, пов`язані зі сплатою судового збору, підлягають відшкодуванню позивачу з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області.
Керуючись статтями 9, 14, 72-77, 90, 139, 143, 194, 205, 242-246, 250, 255, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1.Адміністративний позов задовольнити частково.
2.Визнати протиправною та скасувати постанову Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області від 02.10.2020 № 20 Про залишення без розгляду заяви про самовисування з додатками ОСОБА_1 на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області .
3.Визнати протиправною бездіяльність Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, що виявилась у нездійсненні розгляду документів, поданих ОСОБА_1 28.09.2020 для реєстрації кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області.
4.Зобов`язати Борщагівську сільську територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області розглянути документи, подані ОСОБА_1 28.09.2020 для реєстрації кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області.
5.У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
6.Стягнути з Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області (ідентифікаційний код 43778612, місцезнаходження: Київська область, с. Петропавлівська Борщагівка, вул. Ярослава мудрого, буд. 1А) на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) витрати, пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 1681 (одна тисяча шістсот вісімдесят одна) грн 60 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Харченко С.В.
Повний текст рішення складений 08.10.2020 о 00 год. 48 хв.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.10.2020 |
Оприлюднено | 08.10.2020 |
Номер документу | 92071059 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Харченко С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні