КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 жовтня 2020 року м. Київ 320/9205/20
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панової Г.В., при секретарі судового засідання Повх І.С.,
за участю представників сторін:
від позивача- Голосій Т.А.,
від відповідача - Скочко О.О.,
від третьої особи - Коломієць Т.М., Теплюк В.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом Київської обласної організації Політичної партії Команда Ігоря Сапожко -
Єдність
до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області
за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Броварська міська організація Української партії Єдність
про визнання протиправним та скасування рішення, скасування реєстрації,
В С Т А Н О В И В:
06.10.2020 до Київського окружного адміністративного суду звернулась Київська обласна організація політичної партії Команда Ігоря Сапожка - Єдність з позовом до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 05.10.2020 про реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність ;
- скасувати реєстрацію кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у межах судового провадження № 320/8896/20 Київським окружним адміністративним судом було встановлено, що 24.09.2020 від Броварської міської організації Українська партія Єдність до комісії було подано заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Київської області на місцевих виборах 25.10.2020, згідно доданих документів якої було висунуто лише 9 кандидатів в депутати. Проте, 24.09.2020 о 21:00 год. від Броварської міської організації Українська партія Єдність до комісії відповідача було подано другий пакет документів - заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність в кількості 21 особи з відповідними додатками.
Позивач вказав, що 05.10.2020 Броварською міською територіальною виборчою комісією Броварського району Київської області було прийнято рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність . Проте, на думку позивача, вказані дії відповідача є протиправними, оскільки була здійснена реєстрація кандидатів в депутати Броварської міської ради від Броварської міської організації Української партії Єдність в кількості 21 особа, згідно зміненого списку, поданого з пакетом документів 24.09.2020 о 21:00 год., що суперечить приписам частини сьомої статті 227 Виборчого кодексу України.
Позивач стверджував, що комісія у відповідності до п.2 ч.1 ст. 230 Виборчого кодексу України, якою передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави), зобов`язана була відмовити у реєстрації кандидатів.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.10.2020 суд відмовив у задоволенні заяви Київської обласної організації Політичної партії Команда Ігоря Сапожка - Єдність про забезпечення позову.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.10.2020 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження, призначено судове засідання. Крім того, суд залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Броварську міську організацію Української партії Єдність (далі по тексту - БМО Українська партія Єдність ) та витребував докази по справі у відповідача.
Відповідач не погоджуючись з позовними вимогами, подав до суду заперечення проти позову Київської обласної організації політичної партії Команда Ігоря Сапожка - Єдність . Так, відповідач зазначив, що Броварська міська організація Української партії Єдність подала на розгляд комісії два різних пакета документів, з різними квитанціями про сплату відповідного збору за вчинення реєстраційної дії. Обидва пакети документів було подано на розгляд комісії в строк встановлений Виборчим кодексом України. Перший пакет документів містив помилку (кількість кандидатів менша граничної кількості), другий пакет повністю відповідав вимогам Виборчого законодавства.
Відповідач звертав увагу суду, що Виборчим кодексом не врегульовано питання внесення з власної ініціативи уточненого пакету документів для реєстрації кандидатів, без попереднього розгляду виборчою комісією документів з помилками та повідомлення суб`єкта виборчого процесу про виявлені недоліки. Така дія не регламентована та не заборонена. Разом з тим, комісія виносила на голосування декілька разів питання реєстрації та питання відмови в реєстрації кандидатами в депутати Броварської міської ради делегатів від третьої особи. Проте, жодного разу питання не набирало достатньої кількості голосів для прийняття рішення(копії протоколів засідань додаються).
Також, як зазначив відповідач, після того, як Шостий апеляційний адміністративний суд 05.10.2020 року залишив в силі рішення Київського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 у справі № 320/8896/20, яким визнано протиправною бездіяльність ТВК та зобов`язано повторно розглянути поданий пакет документів кандидатів включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність , того ж дня, 05.10.2020 Територіальна виборча комісія виконала рішення суду - повторно розглянула пакет документів Української партії Єдність та ухвалила зареєструвати кандидатів включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність . Постанова набрала 10 голосів на підтримку рішення.
Додатково відповідач звертав увагу суду, що 06.10.2020 року Шостий апеляційний адміністративний суд закрив провадження у справі № 320/8924/20, оскільки фактично відсутній предмет спору, так як рішення з даного питання було прийнято більшістю голосів від складу Територіальної виборчої комісії.
Броварська міська організація Української партії Єдність подала до суду письмові пояснення щодо позову, у яких заперечувала щодо задоволення позову та зазначила наступне. У рішенні Київського окружного адміністративного суду у справі № 320/8896/20, з чим погодився суд апеляційної інстанції, суд дійшов висновку, що Виборчим кодексом України не передбачено обмежень щодо подачі повторного пакету документів, якщо він поданий у порядку та строки передбачені Законом. За наслідками розгляду справи, було прийнято рішення про визнання протиправною бездіяльність ТВК щодо не розгляду в строки передбачені Законом документів третьої особи та зобов`язано ТВК розглянути пакет документів, та прийняти рішення у відповідності до вимог чинного законодавства України. 05.10.2020 Броварською міською територіальною виборчою комісією Броварського району Київської області на виконання рішення суду було прийнято рішення про реєстрацію кандидатів Броварської міської організації Української партії Єдність у відповідності до вимог Виборчого кодексу України.
Крім того, третя особа звертала увагу, що рішенням Київського окружного адміністративного суду у справі № 320/8924/20 від 02.10.2020 року за позовом БМО Української партії Єдність до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області про визнання протиправною бездіяльність Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області та зобов`язання вчинити дії, позов задоволено в повному обсязі та зокрема зобов`язано Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області зареєструвати кандидатів у депутати до Броварської міської ради Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року кандидатів включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність .
Проте, суд апеляційної інстанції закрив провадження у цій справі за позовом Броварської міської організації Української партії Єдність , у зв`язку з тим, що на момент розгляду апеляції був відсутній предмет спору, оскільки порушені права третьої особи на право бути обраним, були відновлені, ТВК прийнято рішення про реєстрацію кандидатів.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.10.2020 суд оголосив перерву у судовому засіданні до 07.10.2020.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 07.10.2020 суд відмовив у задоволенні заяви Київської обласної організації Політичної партії Команда Ігоря Сапожка - Єдність про забезпечення позову.
У судове засідання, призначене у справі на 07.10.2020 з`явилися уповноважені представники позивача, відповідача та третьої особи.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити, зауважив, що оскаржуване рішення є протиправним, оскільки відповідно до вимог чинного законодавства з моменту подання до територіальної виборчої комісії неможливо змінювати списки кандидатів у депутати в єдиному виборчому та територіальних виборчих списках.
Представник Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області заперечував щодо задоволення позовних вимог, зазначив про відсутність підстав для задоволення позову.
Уповноважений представник третьої особи у судовому засіданні пояснив, що порушення процедури визначеної статтею 227 Виборчого кодексу України не відбулося, оскільки список 2 не змінювався, а затверджений був саме список 2 та була допущена помилка при формуванні списку. Додатково зауважив, що права, обов`язки чи інтереси позивача у межах даного провадження не порушені, тому підстав для скасування реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської організації Української партії Єдність відсутні.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши представників сторін, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
При розгляді даної справи суд враховує ту обставину, що у провадженні Київського окружного адміністративного суду перебувала адміністративна справа № 320/8896/20 за позовом Київської обласної організації Політичної партії Команда Ігоря Сапожка - Єдність до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Броварська міська організація Української партії Єдність , про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 у справі № 320/8896/20, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.10.2020, адміністративний позов Київської обласної організації Політичної партії Команда Ігоря Сапожка - Єдність задовольнили частково.
Визнано протиправною бездіяльність Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області щодо неприйняття на засіданні комісії, яке відбулось 29.09.2020 рішення за результатами поданих Броварською міською організацією Української партії Єдність документів для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність .
Зобов`язано Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області повторно розглянути подані Броварською міською організацією Української партії Єдність документи для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність та прийняти рішення відповідно до вимог ч. 6 ст. 227 Виборчого кодексу України.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Так, Київським окружним адміністративним судом у межах провадження № 320/8896/20 було встановлено, що …24 вересня 2020 року від Броварської міської організації Українська партія Єдність до комісії було подано заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Київської області на місцевих виборах 25.10.2020. Відповідно до вказаної заяви та поданих до неї документів, було висунуто лише 9 кандидатів в депутати. Документи, які необхідно подати до заяви відповідно до статті 222 ВК України, були подані щодо 9 осіб.
Проте, 24.09.2020 від Броварської міської організації Українська партія Єдність до комісії відповідача було подано другий пакет документів - заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність в кількості 21 (двадцяти однієї) особи з відповідними додатками. .
Крім того, суд першої інстанції у даному рішенні дійшов такого правового висновку: … суд звертає увагу на те, що положеннями Виборчого кодексу України не встановлено обмежень щодо повторного подання документів, зокрема, кандидатами у депутати відповідної ради включених до єдиного та територіальних виборчих списків місцевих організацій політичних партій, які прийняли рішення брати участь у місцевих виборах 25.10.2020. .
У свою чергу, Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.10.2020 у справі № 320/8896/20 апеляційну скаргу Київської обласної організації політичної партії Команда Ігоря Сапожка - Єдність залишено без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року - без змін.
При цьому, судом апеляційної інстанції було підтримано правові висновки суду першої інстанції, викладені у рішенні по справі № 320/8896/20, і також констатовано, що 24.09.2020 було подано два пакети документів та зазначено, що … виборче законодавством не містить заборони подавати перелічені у ст. 222 Виборчого кодексу документи протягом певного часу, до прийняття рішення по суті заяви .
Крім того, Шостий апеляційний адміністративний суд зазначив, що …Суд першої інстанції обґрунтовано вказав, що діюче законодавство не визначає безальтернативного обов`язку відповідача прийняти рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати, в разі, якщо проект рішення за реєстрацію кандидатів у депутати відповідної ради не набрав відповідну кількість голосів, тому прийняв правильне рішення про зобов`язання відповідача повторно розглянути подані третьою особою документи для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність та прийняти рішення відповідно до вимог ч. 6 ст. 227 Виборчого кодексу України. .
В ході судового розгляду справи судом було встановлено, що Броварська міська територіальна виборча комісія Броварського району Київської області 05.10.2020 о 18:05 год. прийняла постанову № 78 Про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність .
Зі змісту вказаної постанови вбачається, що Броварська міська територіальна виборча комісія Броварського району Київської області керуючись Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 року (справа № 320/8896/20) постановила зареєструвати кандидатами у депутати до Броварської міської ради Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року кандидатів включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність .
Вказане також підтверджується відомостями протоколу № 21 засідання Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 05.10.2020, де згідно порядку денного першим питанням було: "1. Про розгляд документів для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіального списку від БМО УП Єдність на підставі рішення Київського окружного адміністративного суду від 02.10.2020року (справа №320/8896/20)".
У протоколі відображено відомості: …Вирішили (постановили): Зареєструвати кандидатами у депутати до Броварської міської ради Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року кандидатів включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність .
За це рішення проголосували:
За - 10 (десять)
Проти - 8 (вісім)
Утрималось - 0 (нуль)
Слухали: головуючого на засіданні ОСОБА_1 , яка зазначила, що рішення прийнято. Постанова № 78 додається .
Не погоджуючись з оскаржуваною постановою, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Виборчим кодексом України, ЗУ Про політичні партії в України , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.
Відповідно ч.ч. 1-2 ст. 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Відповідно до ч.1 ст. 218 Виборчого кодексу України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Згідно з ч. 1, ч.5, ч. 10 ст. 219 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.
Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
Відповідно ст. 222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.
Частиною другою статті 222 Виборчого кодексу України визначено, що територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.
Територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії (ч.3 ст. 222 Виборчого кодексу України).
Частинами 4 та 5 статті 222 Виборчого кодексу України визначено, що відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.
Відповідно до ч. 1 ч. 4 ст. 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .
Частиною четвертою статті 230 Виборчого кодексу України визначено, що рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).
Відповідно до приписів частини четвертої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Слід зазначити, що Київським окружним адміністративним судом у рішенні по справі № 320/8896/20, яке набрало законної сили, було встановлено, що 24 вересня 2020 року від Броварської міської організації Українська партія Єдність до комісії було подано заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Київської області на місцевих виборах 25.10.2020. Відповідно до вказаної заяви та поданих до неї документів, було висунуто лише 9 кандидатів в депутати. Документи, які необхідно подати до заяви відповідно до статті 222 ВК України, були подані щодо 9 осіб. Також, 24.09.2020 від Броварської міської організації Українська партія Єдність до комісії відповідача було подано другий пакет документів - заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність в кількості 21 (двадцять однієї) особи з відповідними додатками.
При цьому, суд дійшов висновку, що положеннями Виборчого кодексу України не встановлено обмежень щодо повторного подання документів, зокрема, кандидатами у депутати відповідної ради включених до єдиного та територіальних виборчих списків місцевих організацій політичних партій, які прийняли рішення брати участь у місцевих виборах 25.10.2020.
Вказані обставини сторонами не заперечувалися. При цьому, у письмових поясненнях третя особа зазначила, що перший пакет документів, який було подано до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів в депутати було оформлено з технічними помилками, тобто документи стосувалися лише кандидатів в депутати, яких було оголошено на зборах, втім рішення учасниками зборів приймалися шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів згідно додатків, які були роздані всім учасникам зборів, та які були подані разом з іншими документами ТВК.
Оскільки рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області Броварської міської організації Українська партія Єдність прийнято не було, Київський окружний адміністративний суд рішенням від 02.10.2020 у справі № 320/8896/20 визнав протиправною бездіяльність Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області щодо неприйняття на засіданні комісії, яке відбулось 29.09.2020 рішення за результатами поданих Броварською міською організацією Української партії Єдність документів для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність . Зобов`язано Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області повторно розглянути подані Броварською міською організацією Української партії Єдність документи для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність та прийняти рішення відповідно до вимог ч. 6 ст. 227 Виборчого кодексу України.
Відповідно до вимог статті 370 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Як вбачається з матеріалів справи, Броварська міська територіальна виборча комісія Броварського району Київської області 05.10.2020 о 18:05 год. прийняла постанову № 78 Про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність у кількості 21 осіб .
Відтак, судом встановлено, що Броварська міська територіальна виборча комісія на виконання рішення суду від 02.10.2020 № 320/8896/20 постановою № 78 Про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність зареєструвала кандидатами у депутати до Броварської міської ради 21 осіб, тобто розглянуто документи подані Броварською міською організацією Української парті Єдність 24.09.2020 о 21:15 год.
Водночас, Київська обласна організація політичної партії Команда Ігоря Сапожка - Єдність не погоджуючись з таким рішення звернулася до суду та зазначила, що останнє є протиправним, оскільки була здійснена реєстрація кандидатів в депутати Броварської міської ради від Броварської міської організації Української партії Єдність в кількості 21 особа, згідно зміненого списку, поданого з пакетом документів 24.09.2020 о 21:00 год., що суперечить приписам частини сьомої статті 227 Виборчого кодексу України.
Відповідно до приписів ч.7 ст. 227 Виборчого кодексу України список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.
Водночас, судом також було встановлено, що у провадженні Київського окружного адміністративного перебувала адміністративна справа № 320/8924/20 за позовом Броварської міської організації Української партії Єдність до Броварської міської Територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 адміністративний позов було задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області (код ЄДРПОУ 43757461) щодо не прийняття рішення про реєстрацію кандидатів у депутати до Броварської міської ради Київської області, делегованих від Броварської міської організації Української партії Єдність (код ЄДРПОУ 34198559) на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Зобов`язано Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської (код ЄДРПОУ 43757461) області зареєструвати кандидатами у депутати до Броварської міської ради Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року кандидатів включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність (код ЄДРПОУ 34198559), саме по списку 21 особа.
При цьому, Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.10.2020 у справі № 320/8924/20 апеляційну скаргу Київської обласної організації Політичної партії Команда Ігоря Сапожка - Єдність задоволено частково.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року скасовано.
Провадження у справі за позовом Броварської міської організації Української партії Єдність до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії закрито.
При цьому, суд апеляційної інстанції у вказаній постанові по справі № 320/8924/20 сформулював наступні правові висновки: …Так, під час апеляційного розгляду судом встановлено, що постановою Броварської міської ТВК від 05 жовтня 2020 року № 78 зареєстровано кандидатами у депутати до Броварської міської ради Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року кандидатів, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації УП Єдність .
Пунктом 8 частини 1 статті 238 Кодекс адміністративного судочинства України передбачено, що суд закриває провадження у справі щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо оскаржувані порушення були виправлені суб`єктом владних повноважень і при цьому відсутні підстави вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивача неможливе без визнання рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними після такого виправлення.
Тобто, у разі виправлення суб`єктом владних повноважень оскаржуваних порушень суд закриває провадження у справі, якщо відсутні підстави вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивача неможливе без визнання рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними після такого виправлення.
На переконання колегії суддів, за результатами прийняття постанови від 05 жовтня 2020 року відповідач виправив порушення вимог Виборчого кодексу України, чим поновив право позивача на отримання відповідного рішення .
З огляду на приписи частини четвертої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України, якою обумовлено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом, суд враховує при розгляді даної справи правові висновки Шостого апеляційного адміністративного суду викладені у постанові від 06.10.2020 справа № 320/8924/20. Так, судом апеляційної інстанції було зокрема надано правову оцінку питанню реєстрації кандидатами у депутати до Броварської міської ради Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року кандидатів, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації УП Єдність .
Таким чином, з огляду на висновки колегії суддів Шостого апеляційного адміністративного суду, викладені у постанові від 06.10.2020 № 320/8924/20, відповідач виправив порушення Виборчого кодексу України, чим порушене право позивача було відновлене, зокрема шляхом реєстрації кандидатами у депутати до Броварської міської ради Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року кандидатів, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації УП Єдність .
Отже, враховуючи висновки, наведені судами у справах № 320/8896/20 та № 320/8924/20, відсутні підстави для визнання протиправною і скасвання рішення Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 05.10.2020 про реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність та скасування реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність .
Крім того, слід зазначити, що судом не встановлено порушення прав позивача спірним рішенням Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 05.10.2020 про реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність .
Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Утвердження правової держави відповідно до приписів статті 1, другого речення частини третьої статті 8, статті 55 Основного Закону України полягає, зокрема, у гарантуванні кожному судового захисту прав і свобод, а також у запровадженні механізму такого захисту.
Рішення, прийняті суб`єктами владних повноважень, дії, вчинені ними під час здійснення управлінських функцій, а також невиконання повноважень, встановлених законодавством (бездіяльність), можуть бути оскаржені до суду відповідно до частин першої, другої статті 55 Конституції України, статей 2, 5 КАС України.
Отже, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Наведені положення не дозволяють скаржитися щодо законодавства або певних обставин абстрактно, лише тому, що заявники вважають начебто певні положення норм законодавства впливають на їх правове становище.
Статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в п. 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorija v. Spain) №303-A, пункт 29).
Наведена позиція ЄСПЛ також застосовується у практиці Верховним Судом, що, як приклад, відображено у постанові від 28.08.2018 по справі № 802/2236/17-а.
Згідно з ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, враховуючи навяність судових рішень, які набрали законної сили та у яких надано правової оцінки спірним правовідносинам, враховуючи принцип юридичної визначеності, який є елементом принципу верховенства права, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є не обґрунтованим та задоволенню не підлягає.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить із наступного.
Відповідно до ч. 9 ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
На час вирішення даної справи позивачем судовий збір не сплачувався, відповідно, питання про стягнення судового збору підлягає вирішенню згідно правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України.
У зв`язку з тим, що у задоволенні позову відмовлено, суд вважає за можливе стягнути на користь Державного бюджету України з Київської обласної організації політичної партії Команда Ігоря Сапожка - Єдність не сплачений за подання даного позову судовий збір у розмірі 2102,00 грн., враховуючи ту обставину, що позивачем в межах даного позову заявлено дві вимоги немайнового характеру, які є взаємопов`язаними.
Керуючись ст.ст. 9, 14, 72-78, 90, 139, 143, 242- 246, 250, 255, 273-277 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Стягнути з Київської обласної організації політичної партії Команда Ігоря Сапожка - Єдність (ідентифікаційний код 43764332; місцезнаходження: 07400, Київська область, м. Бровари, вул. Гагаріна, 26, офіс 401) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Панова Г. В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2020 |
Оприлюднено | 08.10.2020 |
Номер документу | 92071062 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Панова Г. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні