Рішення
від 02.10.2020 по справі 440/4475/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 жовтня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/4475/20

Полтавський окружний адміністративний суд складі:

головуючого судді - Клочка К.І.,

за участю:

секретаря судового засідання - Вязун К.Ю., розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області в особі Міськрайонного управління у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, Горішніх плавнях про визнання дій протиправними та скасування витягів. Під час розгляду справи суд, -

В С Т А Н О В И В:

18 серпня 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області в особі Міськрайонного управління у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, Горішніх плавнях про визнання дій протиправними та скасування витягів, а саме просить: визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області в особі Міськрайонного управління у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, м. Горішні Плавні щодо формування та видачі витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за №4318/0/212-19 від 17.09.2019 та за №1401 від 12.05.2020; скасувати витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за №4318/0/212-19 від 17.09.2019 та №1401 від 12.05.2020.

Позовні вимоги обґрунтовані відсутністю наявності сформованої спірної земельної ділянки відповідно до вимог законодавства, як об`єкта права власності, а також як об`єкта цивільних прав з її вставленою і закріпленою площею, з її межами, наявності прав на неї, з інформацією про неї в Державному земельному кадастрі, що говорить про те, що відповідач не мав права виготовляти і оформляти дані про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та видавати витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за № 4318/0/212-19 від 17.09.2019 року та № 1401 від 12.05.2020 року. Такий висновок позивача зумовлений інформацією, попередньо отриманою з повідомлення Державного кадастрового реєстратора №ПВ-5300030292020, про те, що земельна ділянка з площею 312 кв.м, і з кадастровим номером 5310436100:06:003:0025 не має геоданих і вона відсутня в Державному земельному кадастрі.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 04.09.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження.

15.09.2020 судом отримано відзив на позовну заяву, у якому відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що витяги з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки по м. Кременчук Полтавської області виконуються з використанням програмного комплексу ТЕРЕН-ГІС на основі затверджених матеріалів з оцінки земель м. Кременчука де врахування локальних факторів та розрахунки виконуються автоматично після вводу координат розташування земельної ділянки. Тобто спеціаліст вводить координати і система ІНФОРМАЦІЯ_1 автоматично формує витяг із технічної документації про нормативно-грошову оцінку землі, при цьому здійснювати будь-які внесення виключення або включення локальних коефіцієнтів під час формування витягу спеціаліст не має права. Крім того, Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області вважає, що позивач в цій справі обрав неналежний спосіб захисту своїх прав, оскільки визнання протиправним та скасування витягу з технічної документації не вплине на його обсяг прав та обов`язків.

29.09.2020 судом отримано відповідь на відзив, у якому позивач зазначає, що відповідач не навів жодного доказу законності своїх дій з виготовлення витягів про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, а лише розкрив порядок їх виготовлення. Позивач не погоджується із бездіяльністю відповідача щодо автоматичного формування витягу із застосуванням ТЕРЕН-ГІС , без його наступної перевірки, оскільки у правовідносинах, пов`язаних з оцінкою земель та земельних ділянок, Держгеокадастр і його територіальні органи здійснюють публічно-владні управлінські функції. Відповідач, на думку позивача, має використовувати Програмно-методичний комплекс для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів ТЕРЕН-ГІС лише як допоміжний інструмент, а всі виконані у автоматичному режимі розрахунки, перевіряти та нести відповідальність за правильність зазначених у витязі даних.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив задовольнити.

Представник відповідача у судове засідання вдруге не з`явився з невідомих суду причин, хоча про час та місце судового розгляду повідомлявся належним чином, у зв`язку із чим суд вирішив розглядати справу за відсутності представника відповідача.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Приписами статті 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель регулюються Законом України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 №1378-IV (далі - Закон №1378).

У відповідності до положень статті 5 Закону №1378 залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до статті 13 Закону №1378 нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності тощо.

Згідно із статтею 18 Закону №1378 нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій» .

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина 1 статті 20 Закону №1378).

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, відповідно до частин першої та третьої статі 23 Закону №1378, оформлюються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, який видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

У відповідності до Земельного кодексу України, Закону України «Про оцінку земель» , Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.95 №213 розроблено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, який затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016 №489 (далі - Порядок).

Пунктом 3 Порядку визначено, що інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру , дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

З 01.01.2013 набув чинності Закон України Про Державний земельний кадастр (далі - Закон), який установлює правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру.

Ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин ( стаття 6 Закону).

Порядок ведення Державного земельного кадастру затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі - Порядок). Відповідно до п. 1 Порядку, цей Порядок визначає процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру.

Згідно з пунктами 10, 11, 14 Порядку, відомостями Державного земельного кадастру є всі відомості, які підлягають внесенню до нього згідно з цим Порядком та у порядку інформаційної взаємодії з іншими кадастрами та інформаційними системами, а також відомості, одержані внаслідок їх оброблення, систематизації та узагальнення. Відомості Державного земельного кадастру поділяються на відомості про: 1) геодезичну та картографічну основу Державного земельного кадастру; 2) кадастрове зонування земель у межах території України; 3) об`єкти Державного земельного кадастру. Відомості про об`єкти Державного земельного кадастру вносяться до нього відповідно до пунктів 66-137 цього Порядку.

Відповідно до п. 24 Порядку до Державного земельного кадастру вносяться, зокрема, такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер, нормативна грошова оцінка: значення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яке розраховується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі відомостей про земельну ділянку, зазначених у цьому пункті, та відомостей про нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці згідно з підпунктом 8 пункту 22 цього Порядку.

Відповідно до частини 1 статті 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру .

Згідно з частинами 3, 4 статті 79-1 Земельного кодексу України, сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Відтак, підставою формування витягів для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є, зокрема, відомості Державного земельного кадастру.

Водночас, як встановлено судом, у витязі НГО №4318/0/212-19 від 17.09.2019 зазначено кадастровий №5310436100:06:003:0025 спірної земельної ділянки, тоді як у витязі НГО №1401 від 12.05.2020 кадастровий номер відсутній.

Згідно повідомленням Державного кадастрового реєстратора від 23.07.2020 №ПВ-5300030292020 земельна ділянка з площею 312 кв.м, із кадастровим номером 5310436100:06:003:0025 не має геоданих і вона відсутня в Державному земельному кадастрі /а.с. 21/.

З огляду на викладене суд дійшов висновку про протиправність формування відповідачем витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за №4318/0/212-19 від 17.09.2019 та №1401 від 12.05.2020, оскільки спірна земельна із кадастровим номером 5310436100:06:003:0025 не може бути об`єктом цивільних прав внаслідок відсутності інформації про неї у Державному земельному кадастрі .

При цьому, твердження відповідача про автоматизований процес видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, на переконання суду, є необґрунтованим та помилковим з огляду на те, що у правовідносинах, пов`язаних з оцінкою земель та земельних ділянок, Держгеокадастр і його територіальні органи здійснюють публічно-владні управлінські функції.

Суд враховує правову позицію Великої Палати Верховного Суду, викладену у постанові від 20.06.2018 у справі №823/902/17, що перевірка законності дій (бездіяльності), рішень органів Держгеокадастру, зокрема під час формування даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, оформлення таких даних у вигляді витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, має здійснюватися адміністративним судом.

Стосовно твердження відповідача про неналежний спосіб захисту прав, обраний позивачем суд зазначає наступне.

У своїй постанові Велика Палата Верховного Суду також звернула увагу на те, що за змістом статті 271, пункту 286.2 статті 286, статей 288, 289 Податкового кодексу України на платника плати за землю покладено обов`язок подання податковому органу витягу про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислення суми згаданої плати саме з визначеного у витязі розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Наведеними нормами у залежність від розміру цієї оцінки поставлено й мінімальний та максимальний розмір орендної плати. Отже, оформлюваний органом Держгеокадастру витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, у якому визначено конкретний розмір такої оцінки, безпосередньо пов`язаний з колом прав та обов`язків користувача відповідної земельної ділянки.

У спірних правовідносинах витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за №4318/0/212-19 від 17.09.2019 та №1401 від 12.05.2020 стали підставою для визначення розміру безпідставно збережених коштів, стягнення яких відбувається з позивача в межах цивільної справи Автозаводського районного суду м. Кременчука № 524/3374/20.

Частиною першою статті 36 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» передбачено, що Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України, який забезпечує сталість та єдність судової практики у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом.

Відповідно до частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Згідно з частиною 6 статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

Згідно з частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, не надав суду належних та достатніх доказів, що свідчили б про правомірність формування витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки за №4318/0/212-19 від 17.09.2019 та №1401 від 12.05.2020.

Зважаючи на встановлені судом обставини справи, суд вважає за необхідне визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області в особі його відокремленого підрозділу - Міськрайонного управління у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, м. Горішніх Плавнях щодо формування та видачі витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №4318/0/212-19 від 17.09.2019 та №1401 від 12.05.2020 та скасувати зазначені витяги.

Відповідно до частин 1, 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

З огляду на сплату позивачем судового збору у розмірі 1681,60 грн зазначена сума підлягає відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

На підставі викладеного та керуючись статтями 2, 3, 6 - 10, 72 - 77, 90, 241 - 246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (вул. Уютна, 23,м.Полтава, 36039, код ЄДРПОУ 13967927) в особі Міськрайонного управління у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, Горішніх Плавнях Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (вул. Соборна, б.14/23, м. Кременчук, Полтавська область, 39600) про визнання дій протиправними та скасування витягів задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області в особі Міськрайонного управління у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, м. Горішні Плавні Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області щодо формування та видачі витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №4318/0/212-19 від 17.09.2019.

Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області в особі Міськрайонного управління у Кременчуцькому районі та м. Кременчуці, м. Горішні Плавні Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області щодо формування та видачі витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №1401 від 12.05.2020.

Скасувати витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №4318/0/212-19 від 17.09.2019.

Скасувати витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №1401 від 12.05.2020.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) витрати зі сплати судового збору у розмірі 1681,60 грн (одна тисяча шістсот вісімдесят одна гривня шістдесят копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення .

Повне рішення складено 07 жовтня 2020 року.

Головуючий суддя К.І. Клочко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено08.10.2020
Номер документу92071606
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/4475/20

Ухвала від 19.01.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 04.09.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 21.08.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні