П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 120/5424/20-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Поліщук І.М.
Суддя-доповідач - Боровицький О. А.
08 жовтня 2020 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Боровицького О. А.
суддів: Матохнюка Д.Б. Шидловського В.Б. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Яремчук Л.С,
позивача: ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2020 року (м.Вінниця 05 жовтня 2020 року) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Якушинецької сільської територіальної виборчої комісії про визнання протиправними дій та рішень, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Якушинецької сільської територіальної виборчої комісії Вінницького району, в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просив суд:
- визнати неправомірними та незаконними дії та бездіяльність Якушинецької сільської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області щодо не дотримання принципу верховенства права, а також не застосування при організації та проведенні місцевих виборів 2020 року на території Якушинецької територіальної громади, при прийнятті постанов № 31 та № 32 від 28.09.2020 року норм прямої дії Конституції України (254к/96-ВР) введеної в дію спеціальним Законом України від 28.06.1996 року № 254/96-ВР та доведеної до відома населення у порядку, встановленому законом шляхом опублікування в офіційних друкованих виданнях "Голос України" 13.07.1996 року та "Відомості Верховної Ради України" від 23.07.1996 року, №30, ст. 142;
- визнати неправомірними та незаконними дії та бездіяльність Якушинецької сільської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області щодо застосування при організації та проведення місцевих виборів 2020 року на території Якушинецької територіальної громади, при прийнятті постанов №31 та №32 від 28.09.2020 норм Виборчого кодексу України, які суперечать основам, засадам та принципам проведення виборів в Україні, встановленими 71 статтею Конституції України (254к/96-ВР);
- визнати незаконними та скасувати постанови Якушинецької сільської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області від 28.09.2020 року №31 та №32 про відмову в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Якушинецького сільського голови на місцевих виборах 25.10.2020 року та кандидатом на посаду депутата Якушинецької сільської ради у першому територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах 25.10.2020 року;
- зобов`язати Якушинецьку сільську територіальну виборчу комісію Вінницького району Вінницької області зареєструвати ОСОБА_1 , безпартійного, кандидатом на посаду Якушинецького сільського голови на місцевих виборах 25.10.2020 року та кандидатом на посаду депутата Якушинецької сільської ради у першому територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах 25.10.2020 року;
- зобов`язати Якушинецьку сільську територіальну виборчу комісію Вінницького району Вінницької області при організації та проведені виборів на території Якушинецької територіальної громади застосовувати у своїй діяльності Конституцію України (254к/96-ВР) доведену до відома населення у порядку, встановленому законом, шляхом їх опублікування у офіційних друкованих виданнях "Голос України" 13.07.1996 року та "Відомості Верховної Ради України" від 23.07.1996, №30, ст. 142 та норми Виборчого кодексу України, які не суперечать їй.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 05.10.2020 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати, прийняти постанову про задоволення позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з`ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.
При цьому, апелянт зазначає, що порушенням судом першої інстанції норм матеріального права полягає у тому, що суд порушив встановлений нормами статей 8,19,68,71 та частини 3 статті 150 офіційної Конституції України (254к/96-ВР) принцип верховенства права та вдався до невиконання низки рішень Конституційного Суду України, що є кримінально карним правопорушенням.
У судовому засіданні позивач вимоги своєї апеляційної скарги підтримав повністю та просив їх задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання 08.10.2020 не прибув, хоча про дату, час та місце його проведення повідомлявся в порядку, визначеному ч. 1 ст. 268 КАС України.
Крім того, до початку розгляду даної справи по суті, представником відповідача подано клопотання про розгляд даної справи без його участі.
Відповідно до ч. 3 ст. 268 КАС України, неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення позивача, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги та відзив на апеляційну скаргу, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, виходячи з наступного.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, що 24.09.2020 позивач подав до Якушинецької СТВК заяву про самовисування кандидатом на посаду депутата Якушинецької сільської ради у першому територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах 25.10.2020 року, а також заяву про самовисування кандидатом на посаду Якушинецького сільського голови на місцевих виборах 25.10.2020 року.
До кожної із заяв позивачем додано наступні документи: автобіографія кандидата на 1 арк. та на електронному носії; передвиборча програма кандидата на 1 арк. та на електронному носії; одна фотографія кандидата розміром 4 x 6 см на 1 арк. та на електронному носії; копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки на 1 арк.
Разом із тим, як зазначає позивач, 25.09.2020 на його електронну адресу надійшло два повідомлення голови Якушинецької СТВК, якими позивача повідомлено про те, що у поданих ним документах виявлені недоліки.
Зокрема, як слідує із матеріалів справи, в повідомленні №12 від 25.09.2020 року позивачу запропоновано надати документи про внесення грошової застави відповідно до ст.ст. 224 та 225 ВК України.
Натомість у повідомленні №13 від 25.09.2020 позивачу запропоновано надати наступні документи: 1) заяву про реєстрацію кандидатів у депутати, підписану керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії; рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається); 2) єдиний виборчий список та всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді; 3) передвиборну програму організації партії, викладену державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді; 4) документ про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу; 5) заяви осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність); 6) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність).
Також, в даних повідомленнях від 25.09.2020 року, головою Якушинецької СТВК запропоновано позивачу усунути вказані у них недоліки не пізніше наступного дня з дня їх отримання.
28.09.2020 позивачем надано Якушинецькій СТВК дві відповіді на повідомлення від 25.09.2020 року, в яких позивач, окрім іншого, зазначив, що відповідач у своїй діяльності, зокрема, при підготовці та проведенні виборів до Якушинецької сільської ради, має неухильно керуватись нормами прямої дії ст. 19 офіційної Конституції України (254к/96-ВР), текст якої оприлюднений в офіційних друкованих виданнях "Голос України" 13.07.1996 року та "Відомості Верховної Ради України" 23.07.1996 року, №30, ст. 142.
Також вказав, що голова Якушинецької СТВК посилаючись на норми ч.2 ст. 216 Виборчого кодексу України, які суперечать принципам рівності, встановленими ст. 24, та основам реалізації виборчого права, встановленим ст. 71 офіційної Конституції України (254к/96- ВР), всупереч приписів ст. 2 Виборчого кодексу України, не застосовуючи норми прямої дії вказаних статей офіційної Конституції України (254к/96-ВР), не виконуючи Рішень КСУ від 03.10.1997 року №4-зп та від 5 жовтня 2005 року №6-рп/2005 безапеляційно констатувала у своєму повідомленні від 25.09.2020 року про неможливість реалізації ним свого виборчого права бути обраним на посаду депутата Якушинецької сільської ради шляхом самовисування.
Як наслідок, у даній відповіді позивач просив Якушинецьку СТВК, голову комісії та кожного члена виборчої комісії вивчити наведені ним аргументи, критично та всебічно оцінити їх та наслідки своїх майбутніх дій або можливої бездіяльності при подальшій своїй роботі в організації та проведенні місцевих виборів, а також при розгляді його заяви про самовисунення на посаду голови Якушинецької сільської ради від 24.09.2020 року та ухвалення рішення за наслідками її розгляду.
За наслідками розгляду поданих позивачем документів, Якушинецька СТВК постановою від 28.09.2020 року №31 відмовила ОСОБА_1 в реєстрації його кандидатом на посаду Якушинецького сільського голови, на перших виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 року, у зв`язку з відсутністю частини документів, передбачених Виборчим кодексом України для реєстрації особи на посаду сільського голови шляхом самовисування.
Крім того, постановою від 28.09.2020 №32 Якушинецькою СТВК відмовлено ОСОБА_1 в реєстрації його кандидатом на посаду депутата Якушинецької сільської ради на перших виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 року, у зв`язку з відсутністю передбачених Виборчим кодексом України частини документів для реєстрації особи на посаду депутата Якушинецької сільської ради шляхом самовисування.
Вважаючи зазначені дії відповідача незаконними позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що враховуючи відсутність доказів внесення ОСОБА_1 грошової застави відповідно до статті 225 ВК України, а також те, що положення ВК України не передбачають можливість висування кандидатів в депутати сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) шляхом самовисування, Якушинецькою СТВК обґрунтовано прийнято постанову від 28.09.2020 року №31 про відмову ОСОБА_1 в реєстрації його кандидатом на посаду Якушинецького сільського голови, а також постанову від 28.09.2020 року №32 про відмову ОСОБА_1 в реєстрації його кандидатом на посаду депутата Якушинецької сільської ради.
Надаючи оцінку встановленим обставинам справи та спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції керується такими мотивами.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Водночас згідно із ст.ст. 69, 71 Основного закону народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Виборцям гарантується вільне волевиявлення.
Згідно із п. 20 ст. 92 Конституції України виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.
Спеціальним законом, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий кодекс України.
Так, постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Відповідно до ст. 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно з ч. 1 ст. 21 Виборчого кодексу України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах: 1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; 2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом 3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес 4) політичного плюралізму та багатопартійності 5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу 6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій) 7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.
Частиною першою статті 22 Виборчого кодексу України передбачено хто є суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
За правилами статті 193 Виборчого Кодексу України депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.
Депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.
Відповідно до ч. 2 ст. 216 Виборчого кодексу України право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.
При цьому статтею 219 Виборчого кодексу України визначається порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше).
Згідно із ч. 1 ст. 219 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом
Відповідно до ч. 2 ст. 219 Виборчого кодексу України організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.
Згідно із ч. 3 ст. 219 Виборчого кодексу України організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.
Водночас недотримання наведених вимог свідчить про порушення встановленого Виборчим кодексом України порядку висування кандидатів.
Умови реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови визначені ст. 224 ВК України.
Так, положеннями ч. 1 ст. 224 ВК України визначено, що відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії або організації відповідної партії вищого рівня, або печаткою партії; 2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови - також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається); 3) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яка повинна також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність), а також зобов`язання в разі обрання припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність); 5) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу; автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (складається у друкованому вигляді); 6) однієї фотографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді; 7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.
Подання документів до сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, здійснюється представником відповідної організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
Відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред`явлення ним документа, передбаченого частиною першою статті 8 цього Кодексу, та подання ним документів, передбачених пунктами 4-7 частини першої цієї статті, а також подання особисто підписаної ним заяви про самовисування кандидатом на посаду відповідно сільського, селищного, міського голови із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних у зв`язку з участю у місцевих виборах (ч. 2 ст. 224 ВК України).
Із аналізу наведених вище положень слідує, що однією із умов реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови є подання таким кандидатом документу про внесення організацією партії або кандидатом грошової застави відповідно до статті 225 ВК України.
Крім того, положеннями ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України визначено, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії; 2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається); 3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді; 4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді; 5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу; 6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність); 7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність); 8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді); 10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати; 11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді; 12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Із наведеного вище слідує, що аналогічні за змістом умови щодо необхідності надання документу про внесення грошової застави відповідно до статті 225 ВК України, також передбачені положеннями ст. 222 ВК України для реєстрації кандидатів у депутати, в тому числі і сільських рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).
Відповідно до ч. 2 ст. 225 ВК України, організація партії, яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, висунута шляхом самовисування на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч), у єдиному одномандатному виборчому окрузі, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу.
Організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної у місті, а також міської, селищної, сільської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ради, кандидати на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, яка висувається кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати та на посаду міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі чотирьох мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, на кожні 90 тисяч виборців відповідного єдиного територіального виборчого округу для кожного виду виборів окремо.
Положеннями ч. 1 ст. 227 ВК України визначено, що кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
В свою чергу, положеннями ч. 1 ст. 229 передбачено, що кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови реєструється відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією, за умови подання їй документів, передбачених статтею 224 цього Кодексу.
Як слідує із інформації, яка міститься на офіційному веб-сайті Державного реєстру виборців, станом 30.08.2020 року кількість виборців, віднесених до дільниць на території Якушинецької сільської ради, становить 13401 особа.
З наведеного вбачається, що територіальний виборчий округ Якушинецької сільської ради відноситься до територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч.
Як зазначено вище, 24.09.2020 року позивач подав до Якушинецької СТВК заяву про самовисування кандидатом на посаду депутата Якушинецької сільської ради, а також заяву про самовисування кандидатом на посаду Якушинецького сільського голови на місцевих виборах 25.10.2020 року.
До кожної із заяв позивачем додано наступні документи: автобіографія кандидата на 1 арк. та на електронному носії; передвиборча програма кандидата на 1 арк. та на електронному носії; одна фотографія кандидата розміром 4 x 6 см на 1 арк. та на електронному носії; копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки на 1 арк.
Разом із тим, позивачем не було додано доказів внесення відповідним суб`єктом виборчого процесу платежу у безготівковій формі на спеціальний рахунок Якушинецької СТВК грошової застави з розрахунку чотирьох мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановлених на день початку виборчого процесу, як кандидатом в депутати Якушинецької сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), а також внесення ним грошової застави в розмірі мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, як кандидатом на посаду сільського голови Якушинецької сільської ради.
Крім того, позивачем також не було надано інших документів, подання яких передбачено п.п. 1-6 ч. 1 ст. 222 ВК України.
Відповідно до ч. 3 ст. 230 ВК України, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Судом встановлено, що відповідно до положень ч. 3 ст. 230 ВК України, 25.09.2020 року Якушинецькою СТВК направлено на електронну адресу позивача два повідомлення, якими позивача повідомлено про те, що у поданих ним документах виявлений недолік, а саме: відсутні документи про внесення грошової застави та документи, обов`язок надання яких визначено п.п. 1-4, 6 ч. 1 ст. 222 ВК України. В даних повідомленнях від 25.09.2020, головою Якушинецької СТВК також запропоновано позивачу усунути вказані недоліки не пізніше наступного дня з дня їх отримання.
У відповідь на дані повідомлення позивачем надано пояснення по суті виявлених недоліків, зокрема, останній вказав, що положення Виборчого кодексу України суперечать принципам рівності, встановленим ст. 24, та основам реалізації виборчого права, встановленим ст. 71 офіційної Конституції України (254к/96- ВР), текст якої оприлюднений у офіційних друкованих виданнях "Голос України" 13.07.1996 року та "Відомості Верховної Ради України" 23.07.1996 року, №30, ст. 142.
При цьому, доказів внесення на спеціальний рахунок Якушинецької СТВК грошової застави як кандидатом в депутати та кандидатом на посаду голови Якушинецької сільської ради, а також документів, обов`язок надання яких визначено п.п. 1-4, 6 ч. 1 ст. 222 ВК України, позивачем у відповідь на повідомлення Якушинецької СТВК від 25.09.2020 надано не було.
Відповідно до ч. 1 ст. 230 КАС України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).
Слід також звернути увагу на ту обставину, що можливість реєстрації територіальною виборчою комісією особи, яка висувається в кандидати у депутати сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) саме шляхом самовисування, положеннями ВК України не передбачена.
Таким чином, враховуючи відсутність доказів внесення позивачем грошової застави відповідно до статті 225 ВК України, надання яких є однією із умов реєстрації кандидатів на посаду сільського голови, а також беручи до уваги ту обставину, що положення ВК України не передбачають можливість висування кандидатів в депутати сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) шляхом самовисування, колегія суддів приходить до висновку, що Якушинецькою СТВК цілком обґрунтовано прийнято постанову від 28.09.2020 №31 про відмову позивачу в реєстрації його кандидатом на посаду Якушинецького сільського голови, а також постанову від 28.09.2020 №32 про відмову позивачу в реєстрації його кандидатом на посаду депутата Якушинецької сільської ради.
Суд зауважує, що докази це будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність оспорюваних обставин. Тобто доказом є не факт, не обставина, а фактичні дані.
Належними є докази, які прямо чи непрямо підтверджують існування чи відсутність обставин, що підлягають доказуванню у справі, та інших обставин, які мають значення, а також достовірність чи недостовірність, можливість чи неможливість використання інших доказів. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.
Достатність доказів визначається як наявність у справі такої сукупності зібраних доказів, яка викликає у суб`єкта доказування внутрішню переконаність у достовірному з`ясуванні наявності або відсутності обставин предмету доказування, необхідних для встановлення об`єктивної істини та прийняття правильного рішення у справі.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення , дій чи бездіяльності покладається на відповідача.
При цьому позивач також повинен надати достатню та належну кількість доказів які б підтверджували підставність заявлених позовних вимог.
Колегія суддів звертає увагу, що при розгляді справи в суді апеляційної інстанції судом встановлюється наявність доказової бази, яка містяться, як у позивача, так і у відповідача, в розумінні ст.70-77 КАС України.
Під час розгляду справи судом апеляційної інстанції, встановлено, що постанови Якушинецької сільської територіальної виборчої комісії які і є предметом розгляду у даній адміністративній справі містять чіткі підстави для відмови в реєстрації позивача як кандидата на посаду Якушинецького сільського голови на місцевих виборах 25.10.2020 року та кандидата на посаду депутата Якушинецької сільської ради у першому територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах 25.10.2020 року.
Судова колегія наголошує, що при розгляді справи колегія суддів надає оцінку рішенню суду першої інстанції через призму правильності, повноти та об`єктивності дослідження доказів, щодо правомірності винесення Якушинецькою сільською територіальною виборчою комісією спірних постанов.
Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що заявлені позивачем вимоги щодо визнання незаконними та скасування постанов Якушинецької СТВК від 28.09.2020 року №31 та №32 задоволенню не підлягають.
Окрім того суд першої інстанції вірно зауважив, що зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії щодо реєстрації позивача кандидатом на посаду сільського голови Якушинецької сільської ради за відсутності документів, передбачених п. 4 ч. 1 ст. 223 ВК України, а також кандидатом на посаду депутата Якушинецької сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) за відсутності документів, передбачених п.п. 1-4, 6 ч. 1 ст. 222 ВК України, на переконання суду, суперечитиме основним принципам виборчого права.
Суд критично оцінює посилання позивача щодо протиправності дії, бездіяльності Якушинецької СТВК щодо підготовки, проведення виборів та засідання комісії 28.09.2020 року і розгляду на ньому питань, які стосуються його особистих конституційних прав без його участі.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позивачем не наведено жодних обставин, а також не надано жодних доказів на підтвердження порушення Якушинецькою СТВК його прав, свобод чи/або інтересів, в тому числі субординації застосування актів матеріального права встановленого рішеннями Конституційного Суду України.
У відповідності з ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Частиною 2 ст. 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
Відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Судова колегія зазначає, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини, зокрема, в рішенні по справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд виходить з такого.
Частиною 9 ст. 273 КАС України вказано, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Як слідує із матеріалів справи, відповідно до посвідчення №0469 від 17.09.2019 року позивач має право на пільги, встановлені законодавством для ветеранів війни - учасників бойових дій.
Позивач, в силу положень п. 13 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про судовий збір" є звільненим від сплати судового збору під час розгляду справ в усіх судових інстанціях.
Враховуючи вище викладене, питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України, судом не вирішується.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2020 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.
Головуючий Боровицький О. А. Судді Матохнюк Д.Б. Шидловський В.Б.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.10.2020 |
Оприлюднено | 09.10.2020 |
Номер документу | 92074193 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Поліщук Ірина Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Поліщук Ірина Миколаївна
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Боровицький О. А.
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Поліщук Ірина Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Поліщук Ірина Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Поліщук Ірина Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Поліщук Ірина Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Поліщук Ірина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні