СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"06" жовтня 2020 р. Справа № 913/54/20
Колегія суддів у складі: головуючий суддя Здоровко Л.М., суддя Лакіза В.В., суддя Плахов О.В.,
за участю секретаря судового засідання Бєлкіної О.М.,
представники сторін в судове засідання не з`явились,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Фермерського господарства "Легас" (вх.№2037Х/2) на рішення Господарського суду Луганської області від 14.07.2020, ухвалене у приміщенні Господарського суду Луганської області суддею Масловським С.В., час проголошення рішення - не зазначено, дата складання повного тексту рішення - 21.07.2020, у справі №913/54/20
за позовом Фермерського господарства "Легас", с. Троїцьке, Попаснянський район, Луганська обл.,
до Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області, с. Троїцьке, Попаснянський район, Луганська обл.,
про скасування розпорядження керівника військово-цивільної адміністрації та зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИЛА:
Фермерське господарство "Легас" звернулося до Господарського суду Луганської області з позовом до Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області з вимогами:
- скасувати та визнати протиправним розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. "Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок" №108 від 29.11.2019 в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік;
- зобов`язати керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти з позивачем на строк не менше семи років договори оренди земельних ділянок №№1-9 загальною площею 75, 97га у вигляді рілля, що знаходиться на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області за межами населених пунктів в контурі №41 колишнього КСП "Попаснянський" та які відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП "Попаснянський".
Як вказує позивач, 19.11.2019 він звернувся до керівника Військово-цивільної адміністрації сід Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району з клопотанням про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду земельних ділянок строком на 10 років. Однак, розпорядженням керівника Військово-цивільної адміністрації сід Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району №108 від 29.11.2019 земельні ділянки були передані в оренду ФГ "Легас" лише строком на один рік, посилаючись на положення пункту 27 статті 4 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації", яким визначено обмеження строку передачі в оренду земель комунальної власності.
Позивач зазначає, що на виконання пункту 4 розпорядження №108 від 29.11.2019 він звернувся до державного реєстратора із заявами про реєстрацію права за договорами оренди, але державний реєстратор своїми рішеннями відмовив у державній реєстрації, посилаючись на невідповідність наданих договорів оренди земельних ділянок вимогам статті 19 Закону України "Про оренду землі" та частини 11 статті 93 Земельного кодексу України в частині строків дії договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
З огляду на викладене, позивач вважає, що розпорядження №108 від 29.11.2019 в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок протягом одного строку є незаконним та протиправним, що порушує право ФГ "Легас" як орендаря на правомірне використання на правах оренди земельних ділянок загальною площею 75, 97га у вигляді рілля, які розташовані за межами населених пунктів на території Троїйької сільської ради Попаснянського району Луганської області та відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП "Попаснянський".
Рішенням Господарського суду Луганської області від 14.07.2020 у позові відмовлено повністю з тих підстав, що вимога про визнання протиправним та скасування розпорядження від 29.11.2019 №108 керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області не є ефективним способом захисту прав та інтересів позивача у цій справі, адже задоволення такої вимоги не призведе до відновлення прав прав та інтересів позивача з огляду на укладення сторонами у справі договорів оренди; позивачем доказів на підтвердження належності земельних ділянок загальною площею 75, 97га, які надавалися в оренду ФГ "Легас" за відповідними договорами оренди землі, до невитребуваних чи розподілених земельних ділянок не надано; також сторонами не надано доказів, що земельні ділянки належали до складу земель КСП "Попаснянський". А позовна вимога в частині зобов`язання керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти з позивачем на строк не менше семи років договори оренди земельних ділянок №№1-9 загальною площею 75, 97га у вигляді рілля, що знаходиться на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області за межами населених пунктів в контурі №41 колишнього КСП "Попаснянський" та які відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП "Попаснянський", не може бути задоволена, так як виходить за межі повноважень, якими законодавець наділив суд.
Не погодившись з рішенням місцевого господарського суду, позивач звернувся до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить оскаржуване рішення скасувати і ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити; стягнути з відповідача на користь позивача понесені судові витрати.
Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що він не набув право користування на правах оренди земельними ділянками у встановленому законом порядку, оскільки договори оренди не пройшли державної реєстрації, у зв`язку із чим, ФГ "Легас" як орендар не може повною мірою користуватись правами та виконувати обов`язки за цими договорами.
Як вказує апелянт, він вважає, що наявність розпорядження керівника ВЦА №108 від 29.11.2019 в частині визначення строків дії договорів оренди на один рік порушує право позивача як сільськогосподарського підприємства, що здійснює ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на правомірне в передбачений діючим законодавством строк використання на правах оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
Апелянт також зазначає, що позивач і відповідач визнають достовірними обставини, що спірні земельні ділянки належать до числа нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП "Попаснянський". А відсутність інформації щодо наявності будь-якого власника цих земельних ділянок в Державному земельному кадастрі, на думку ФГ "Легас", свідчить про те, що ці землі не є державною або комунальною власністю, не належать на праві власності будь-яким юридичним або фізичним особам, а відносяться до числа нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП "Попаснянський".
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 01.09.2020 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Фермерського господарства "Легас" на рішення Господарського суду Луганської області від 14.07.2020 у справі №913/54/20; встановлено відповідачу строк до 21.09.2020 для подання відзиву на апеляційну скаргу з доказами надсилання відзиву апелянту; встановлено учасникам справи строк до 21.09.2020 для подання до суду заяв і клопотань; призначено справу до розгляду на 06.10.2020 об 11:45год.
У встановлений строк від відповідача відзиву на апеляційну скаргу не надійшло; заяв і клопотань щодо суті спору від учасників справи також не надходило.
Згідно з витягом з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.10.2020, у зв`язку з відпусткою судді Пуль О.А., для розгляду даної справи визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя Здоровко Л.М., суддя Лакіза В.В., суддя Плахов О.В.
Учасники справи своїм правом на участь у судовому засіданні не скористались, в судове засідання представники сторін не з`явились, про причини неявки суд не повідомили, хоча сторони були належним чином завчасно повідомлені про час, дату та місце судового засідання, про що у матеріалах справи містяться повідомлення про вручення позивачу поштового відправлення, роздруківка з офіційного сайту Судова влада щодо розміщення повідомлення у справі №913/54/20 про відкриття апеляційного провадження з розгляду скарги ФГ "Легас" на рішення Господарського суду Луганської області від 14.07.2020 і призначення справи до розгляду на 06.10.2020 об 11:45год., роздруківка з сайту ПАТ "Укрпошта" про вручення відповідачу поштового відправлення, а також роздруківка з електронної пошти Східного апеляційного господарського суду про насилання копії ухвали про відкриття апеляційного провадження і призначення справи до розгляду учасникам справи засобами електронного зв`язку.
Враховуючи, що наявних у справі матеріалів достатньо для розгляду апеляційної скарги, учасники справи належним чином повідомлені про час, дату і місце судового засідання, і неявка їх представників в судове засідання не перешкоджає розгляду скарги, про що сторони були повідомлені ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 01.09.2020, колегія суддів вважає за можливе розглянути скаргу в даному судовому засіданні.
Дослідивши матеріали справи, викладені в апеляційній скарзі доводи апелянта, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлення обставин справи та відповідність їх наданим доказам, відповідно до статті 269 Господарського процесуального кодексу України, якою передбачено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів і вимог апеляційної скарги, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково, виходячи з такого.
Як встановлено місцевим господарським судом, ФГ "Легас" до 2019 року використовувало земельні ділянки, які відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП «Попаснянський» та знаходяться за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області та за своїм призначенням є землями сільськогосподарського призначення.
19.11.2019 ФГ "Легас" звернулося до керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області з клопотанням від 19.11.2019 №12, у якому просило затвердити технічну документацію та передати в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 10 років, до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки, а саме: земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:002:0056, загальною площею 9, 4900га (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:002:0055, загальною площею 9, 0000га (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:002:0057, загальною площею 8, 8400га (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:002:0059, загальною площею 7, 1900га (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:002:0061, загальною площею 8,3000 га (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:002:0062, загальною площею 8, 3000га (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:002:0058, загальною площею 8, 3000га (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:002:0054, загальною площею 8, 3000га (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:002:0060, загальною площею 8, 2500га (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ) які сформовані за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж нерозподіленої (невитребуваної) земельної ділянки кадастровий номер 4423885200:09:002:0052, розробленої ДП "Луганський науково - дослідний та проектний інститут землеустрою", що розташовані за межами населених пунктів, яка враховується на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.
29.11.2019 керівником Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області прийнято розпорядження №108 «Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» , згідно з яким затверджено технічну документацію та передано в оренду ФГ "Легас" нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки загальною площею 75, 97га - рілля, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на один рік до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки, а саме: земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:002:0056, загальною площею 9, 4900га (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:002:0055, загальною площею 9, 0000га (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:002:0057, загальною площею 8, 8400га (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:002:0059, загальною площею 7, 1900га (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:002:0061, загальною площею 8, 3000га (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:002:0062, загальною площею 8, 3000га (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:002:0058, загальною площею 8, 3000га (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:002:0054, загальною площею 8, 3000га (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:09:002:0060, загальною площею 8, 2500га (контур №41 колишнього КСП «Попаснянський» , які відповідно до Проекту організації території земельних ділянок (паїв), розташовані за межами населених пунктів, яка враховується на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (пункт 1 розпорядження).
Зобов`язано у встановлений термін зареєструвати речове право нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок відповідно до порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (пункт 4 розпорядження).
Листом №146 від 29.11.2019 керівник Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області повідомив ФГ "Легас", відносно клопотання №12 від 19.11.2019 в частині затвердження технічної документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського виробництва на строк 10 років, з посиланням на приписи частини 1 статті 1, пункту 27 статті 4 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» , частини 11 статті 93 Земельного кодексу України про те, що законом заборонено передачу в оренду земельних ділянок на строк понад один рік.
02.12.2019 між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області як орендодавцем та ФГ «Легас» як орендарем укладений договір оренди землі №1, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області №108 «Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - рілля, яка розташована у контурі №41 за кадастровим номером 4423885200:09:002:0060, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП «Попаснянський» знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (пункт 1 договору).
Відповідно до пункту 2 договору №1, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 8, 2500га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП «Попаснянський» ) (кадастровий номер 4423885200:09:002:0060).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 240 151, 53грн згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (пункт 5 договору №1).
Згідно з пунктом 8 договору №1, договір укладається на 1 рік, з 02.12.2019 по 02.12.2020. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
Відповідно до пункту 9 договору №1, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 9 606, 06грн за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
02.12.2019 між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області як орендодавцем та ФГ «Легас» як орендарем укладений договір оренди землі №2, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області №108 «Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - рілля, яка розташована у контурі №41 за кадастровим номером 4423885200:09:002:0054, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП «Попаснянський» знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (пункт 1 договору).
Відповідно до пункту 2 договору №2, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 8, 3000га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП «Попаснянський» ) (кадастровий номер 4423885200:09:002:0054).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 241 425, 88грн згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (пункт 5 договору №2).
Згідно з пунктом 8 договору №2, договір укладається на 1 рік, з 02.12.2019 по 02.12.2020. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
Відповідно до пункту 9 договору №2, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 9 657, 03грн за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
02.12.2019 між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області як орендодавцем та ФГ «Легас» як орендарем укладений договір оренди землі №3, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області №108 «Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - рілля, яка розташована у контурі №41 за кадастровим номером 4423885200:09:002:0058, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП «Попаснянський» знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (пункт 1 договору).
Відповідно до пункту 2 договору №3, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 8, 3000га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП «Попаснянський» ) (кадастровий номер 4423885200:09:002:0058).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 241 605, 99грн згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (пункт 5 договору №3).
Згідно з пунктом 8 договору №3, договір укладається на 1 рік, з 02.12.2019 по 02.12.2020. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
Відповідно до пункту 9 договору №3, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 9 664, 23грн за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
02.12.2019 між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області як орендодавцем та ФГ «Легас» як орендарем укладений договір оренди землі №4, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області №108 «Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - рілля, яка розташована у контурі №41 за кадастровим номером 4423885200:09:002:0061, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП «Попаснянський» знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (пункт 1 договору).
Відповідно до пункту 2 договору №4, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 8, 3000га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП «Попаснянський» ) (кадастровий номер 4423885200:09:002:0061).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 241 531, 21грн згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (пункт 5 договору №4).
Згідно з пунктом 8 договору №4, договір укладається на 1 рік, з 02.12.2019 по 02.12.2020. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
Відповідно до пункту 9 договору №4, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 9 661, 24грн за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
02.12.2019 між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області як орендодавцем та ФГ «Легас» як орендарем укладений договір оренди землі №5, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області №108 «Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - рілля, яка розташована у контурі №41 за кадастровим номером 4423885200:09:002:0062, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП «Попаснянський» знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (пункт 1 договору).
Відповідно до пункту 2 договору №5, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 8, 3000га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП «Попаснянський» ) (кадастровий номер 4423885200:09:002:0062).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 241 605, 99грн згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (пункт 5 договору №5).
Згідно з пунктом 8 договору №5, він укладається на 1 рік, з 02.12.2019 по 02.12.2020. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
Відповідно до пункту 9 договору №5, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 9 664, 23грн за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
02.12.2019 між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області як орендодавцем та ФГ «Легас» як орендарем укладений договір оренди землі №6, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області №108 «Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - рілля, яка розташована у контурі №41 за кадастровим номером 4423885200:09:002:0059, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП «Попаснянський» знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (пункт 1 договору).
Відповідно до пункту 2 договору №6, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 7, 1900га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП «Попаснянський» ) (кадастровий номер 4423885200:09:002:0059).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 206 234, 72грн згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (пункт 5 договору №6).
Згідно з пунктом 8 договору №6, договір укладається на 1 рік, з 02.12.2019 по 02.12.2020. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
Відповідно до пункту 9 договору №6, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 8 249, 38грн за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
02.12.2019 між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області як орендодавцем та ФГ «Легас» як орендарем укладений договір оренди землі №7, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області №108 «Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - рілля, яка розташована у контурі №41 за кадастровим номером 4423885200:09:002:0057, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП «Попаснянський» знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (пункт 1 договору).
Відповідно до пункту 2 договору №7, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 8, 8400га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП «Попаснянський» ) (кадастровий номер 4423885200:09:002:0057).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 256 527, 22грн згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (пункт 5 договору №7).
Згідно з пунктом 8 договору №7, договір укладається на 1 рік, з 02.12.2019 по 02.12.2020. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
Відповідно до пункту 9 договору №7, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 10 261, 08грн за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
02.12.2019 між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області як орендодавцем та ФГ «Легас» як орендарем укладений договір оренди землі №8, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області №108 «Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - рілля, яка розташована у контурі №41 за кадастровим номером 4423885200:09:002:0055, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП «Попаснянський» знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (пункт 1 договору).
Відповідно до пункту 2 договору №8, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 9, 0000га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП «Попаснянський» ) (кадастровий номер 4423885200:09:002:0055).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 261 984, 08грн згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (пункт 5 договору №8).
Згідно з пунктом 8 договору №8, договір укладається на 1 рік, з 02.12.2019 по 02.12.2020. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
Відповідно до пункту 9 договору №8, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 10 479, 36грн за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
02.12.2019 між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області як орендодавцем та ФГ «Легас» як орендарем укладений договір оренди землі №9, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області №108 «Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - рілля, яка розташована у контурі №41 за кадастровим номером 4423885200:09:002:0056, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП «Попаснянський» знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (пункт 1 договору).
Відповідно до пункту 2 договору №9, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 9, 4900га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП «Попаснянський» ) (кадастровий номер 4423885200:09:002:0056).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 265 838, 03грн згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (пункт 5 договору №9).
Згідно з пунктом 8 договору №9, договір укладається на 1 рік, з 02.12.2019 по 02.12.2020. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
Відповідно до пункту 9 договору №9, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 10 633, 52грн за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
10.12.2019 позивач звернувся до Відділу надання адміністративних послуг Попаснянської районної державної адміністрації з заявою про державну реєстрацію договорів оренди землі.
Рішеннями від 13.12.2019 №50192430, №50196620, №50197654, №50198093, №50198387, №50198666, №50196643, №50057647, №50197620 державний реєстратор відмовив у державній реєстрації прав та їх обтяжень, посилаючись на невідповідність наданих для державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок вимогам статті 19 Закону України «Про оренду землі» та частини 11 статті 93 Земельного кодексу України в частині строків дії договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції виходить з такого.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У частинах 1 та 4 статті 11 Цивільного кодексу України передбачено, що цивільні права і обов`язки виникають як із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, так і з інших дій, які за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування.
Згідно з пунктом 10 частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України, одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Нормами частини 2 статті 20 Господарського кодексу України передбачено, що кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом, зокрема, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів.
Частиною 1 статті 21 Цивільного кодексу України, передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що в разі звернення з вимогами про визнання незаконним та скасування, зокрема, правового акта індивідуальної дії, виданого органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, встановленню та доведенню підлягають як обставини, що оскаржуваний акт суперечить актам цивільного законодавства (не відповідає законові), так і обставини, що цей акт порушує цивільні права або інтереси особи, яка звернулась із відповідними позовними вимогами, а метою захисту порушеного або оспорюваного права є відповідні наслідки у вигляді відновлення порушеного права або охоронюваного інтересу саме особи, яка звернулась за їх захистом.
Така правова позиція викладена у постановах Верховного Суду, зокрема від 23.10.2018 у справі №903/857/18, від 20.08.2019 у справі №911/714/18.
Отже, підставами для визнання недійсним (незаконним) акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства та/або визначеному законом компетенції органу, який видав цей акт, і водночас порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
Такий правовий висновок викладено і в постанові Верховного Суду від 05.12.2019 у справі № 914/73/18.
Згідно з абзацем 4 частини 1 статті 1 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» , військово-цивільні адміністрації населених пунктів - це тимчасові державні органи, що здійснюють на відповідній території повноваження сільських, селищних, міських рад, районних у містах рад, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах рад та голів та інші повноваження, визначені цим Законом.
Нормами частини 2 статті 1 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» унормовано, що військово-цивільні адміністрації є юридичними особами публічного права і наділяються цим та іншими законами повноваженнями, у межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Військово-цивільні адміністрації населених пунктів набувають прав та обов`язків з дня внесення запису про їх державну реєстрацію як юридичних осіб до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Статтею 3 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» передбачено, що військово-цивільні адміністрації утворюються у разі потреби за рішенням Президента України. У день набрання чинності актом Президента України про утворення військово-цивільної адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження, зокрема, обласної ради, її виконавчого апарату, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах, - у разі утворення військово-цивільної адміністрації області.
Указом Президента України №123/2015 від 05.03.2015 «Про утворення військово-цивільних адміністрацій» , зокрема, утворено Військово-цивільну адміністрацію сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
Позивач посилається на невідповідність розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області від 29.11.2019 №108 вимогам частини 11 статті 93 Земельного кодексу України та статті 19 Закону України "Про оренду землі" щодо строку надання в оренду земельних ділянок сільгосподарського призначення, та зазначає про порушення його прав таким розпорядженням як обмеженістю строку оренди, так і неможливістю реалізувати право користування земельними ділянками з огляду на відмову в державній реєстрації права оренди за договорами у зв`язку із невідповідністю строку їх дії вимогам закону.
Судова колегія зазначає, що згідно зі статтею 13 Конституції України, земля є об`єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до статті 14 Конституції України, статті 1 Земельного кодексу України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Статтею 792 Цивільного кодексу України передбачено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про оренду землі» , оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про оренду землі» , відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.
Статтею 13 Закону України «Про оренду землі» визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з частиною 1 статті 15 Закону України «Про оренду землі» , істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до частини 1 статті 22 Земельного кодексу України, землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Частиною 3 вказаної статті передбачено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування, зокрема, громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства; сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Відповідно до частини 11 статті 93 Земельного кодексу України, строк оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства не може бути меншим як 7 років.
Аналогічні вимоги щодо строків оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення передбачені частиною 3 статті 19 Закону України «Про оренду землі» , відповідно до якої при передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років.
Частиною 12 статті 3 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» унормовано, що повноваження військово-цивільних адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.
Отже, Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області здійснюються повноваження, у тому числі і щодо передачі земель сільськогосподарського призначення в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідного органу місцевого самоврядування.
А саме, як вказує позивач, зазначено в оскаржуваному розпорядженні і не спростовує відповідач, земельні ділянки, які є предметом оспорюваного розпорядження, є нерозподіленими (невитребуваними) земельними ділянками колишнього КСП «Попаснянський» та знаходяться за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області, за своїм призначенням є землями сільськогосподарського призначення.
Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), врегульовані Законом України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» .
Частинами 1, 2 статті 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного розпорядження) передбачено, що нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю). Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).
Як унормовано частиною 3 наведеної статті, нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження.
Частиною 4 наведеної статті передбачено, що у разі якщо до 1 січня 2025 року власник невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку , він вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки. Така невитребувана земельна частка (пай) після формування її у земельну ділянку за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (у разі необхідності формування) за заявою відповідної ради на підставі рішення суду передається у комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована, у порядку визнання майна безхазяйним (частини 4, 5 статті 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного розпорядження).
Виходячи із наведених норм законодавства, Військово-цивільна адміністрація сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області уповноважена на передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП «Попаснянський» , які знаходяться за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області і за своїм призначенням є землями сільськогосподарського призначення, для ведення позивачем товарного сільськогосподарського виробництва до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, але на строк на менше семи років, як це передбачено положеннями статті 19 Закону України «Про оренду землі» та частини 11 статті 93 Земельного кодексу України.
Як вбачається із матеріалів справи, ФГ "Легас" звернулося до керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області з клопотанням, у якому просило передати в оренду земельні ділянки відповідно до статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 10 років, до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки.
Однак, підставою для відмови у наданні в оренду земельних ділянок на строк 10 років відповідач визначив обмеження, встановлені пунктом 27 частини 1 статті 4 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» : військово-цивільні адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік).
У відзиві на позовну заяву відповідач зазначає, що невитребувані земельні частки (паї) та нерозподілені земельні ділянки за цільовим призначенням вважаються землями сільськогосподарського призначення. Війського-цивільна адміністрація не вважає, що відповідні земельні ділянки (частки (паї)) входять до складу комунальної власності. Дані земельні ділянки не входять ні до складу комунальної власності, ні до державної, а є власністю колишніх працівників КСП "Попаснянський". Однак, з метою недопущення перевищення владних повноважень керівником Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка було видано розпорядження №108 від 29.11.2019 про передачу нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок в оренду строком лише на один рік.
Разом з тим, як вказує позивач і не заперечує відповідач, земельні ділянки, які є об`єктом оренди у даній справі, не належать до складу земель комунальної власності територіальної громади села Троїцького Попаснянського району, в зв`язку з чим застосування відповідачем обмежень, встановлених пунктом 27 частини 1 статті 4 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» стосовно строку надання в оренду земельних ділянок комунальної власності, є безпідставним.
У зв`язку з чим, колегія суддів апеляційного господарського суду погодужється з доводами апелянта, що розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. від 29.11.2019 №108 «Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» в частині визначення строку надання в оренду нерозподілених земельних ділянок строком на один рік, є таким, що не відповідає положенням частини 11 статті 93 Земельного кодексу України та частини 3 статті 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» , якими передбачено мінімальний строк оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення не менше як 7 років.
Поряд з цим, як зазначено вище, безпідставними і такими, що не грунтуються на положеннях законодавства, є припущення відповідача щодо імовірного перевищення ним повноважень при передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення на строк не менше як 7 років у спірних правовідносинах.
Місцевий господарський суд, розглядаючи позовні вимоги в цій частині, дійшов висновку про недоведеність належності земельних ділянок, які є предметом оскаржуваного розпорядження, до невитребуваних (нерозподілених) земель та неефективність обраного позивачем способу захисту свого порушеного права, у зв`язку із чим, відмовив в задоволенні позовних вимог.
Однак, колегія суддів апеляційного суду не може погодитись з даним висновком суду першої інстанції, з огляду на таке.
Частиною 5 статті 6 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Відповідно до статті 17 Закону України «Про оренду землі» , об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.
Статтею 125 Земельного кодексу України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно зі статтею 126 Земельного кодексу України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації прав підлягають право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.01.2020 у справі №322/1178/17 викладено таку правову позицію:
"Метою укладення будь-якого цивільного правочину є отримання певних правових наслідків через реалізацію сторонами своїх суб`єктивних прав та обов`язків. Правочин, укладений без наміру створення правових наслідків, які ним обумовлені, є фіктивним.
Разом з тим, реалізувати свої суб`єктивні права та обов`язки сторони договору оренди земельної ділянки можуть лише після державної реєстрації такого договору.
Велика Палата Верховного Суду бере до уваги, що відповідно до частини 3 статті 640 Цивільного кодексу України, визначено момент, коли договір, який підлягав державній реєстрації, є укладеним, а саме: договір, який підлягає нотаріальному посвідченню або державній реєстрації, є укладеним з моменту його нотаріального посвідчення або державної реєстрації, а в разі необхідності і нотаріального посвідчення, і державної реєстрації - з моменту державної реєстрації.
Оскільки моменти укладення договору та набрання ним чинності збігаються (частина друга статті 631 Цивільного кодексу України), то моментом укладення договору оренди земельної ділянки на час дії зазначеної редакції частини третьої статті 640 Цивільного кодексу України є саме його державна реєстрація, якщо сторони договору не передбачили у договорі інше, відповідно до частини третьої статті 631 Цивільного кодексу України".
Як свідчать матеріали справи, рішеннями Відділу надання адміністративних послуг Попаснянської районної державної адміністрації від 13.12.2019 державний реєстратор відмовив у державній реєстрації прав та їх обтяжень, посилаючись на невідповідність наданих для державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок вимогам статті 19 Закону України «Про оренду землі» та частини 11 статті 93 Земельного кодексу України в частині строків дії договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
За таких обставин, колегія суддів апеляційного господарського суду вважає помилковим висновок суду першої інстанції про реалізацію сторонами оспорюваного позивачем розпорядження від 29.11.2019 №108 та вичерпання ним своєї дії в результаті укладення зазначених вище договорів оренди землі, з огляду на те, що за підписаними договорами фактично речове право на земельні ділянки не виникло через відсутність їх державної реєстрації в порядку, встановленому діючим законодавством.
Отже, обгрунтованими є доводи апелянта, що він не набув право користування на правах оренди земельними ділянками у встановленому законом порядку, оскільки договори оренди не пройшли державної реєстрації, у зв`язку із чим, ФГ "Легас" як орендар не може повною мірою користуватись правами та виконувати обов`язки за цими договорами.
Судова колегія також зазначає, що відповідно до положень статті 75 Господарського процесуального кодексу України, обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованих підстав вважати їх недостовірними або визнаними у зв`язку з примусом. Обставини, які визнаються учасниками справи, можуть бути зазначені в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.
Як вбачається із матеріалів справи, сторони визнають належність земельних ділянок загальною площею 75, 79га, які є предметом оспорюваного розпорядження, до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок, про що зазначено позивачем у позовній заяві та відповідачем в оскаржуваному розпорядженні та у відзиві на позовну заяву. Спірним є виключно питання щодо строку передачі цих земельних ділянок в оренду.
Фактично правова позиція відповідача зводиться до наявності у нього припущень щодо імовірного перевищення ним повноважень при передачі в оренду земельних ділянок будь-якого призначення на строк більше одного року, що однак, є безпідставним у спірних правовідносинах з огляду на викладене вище.
Відповідач не заперечує, що земельні ділянки, які є предметом оскаржуваного розпорядження, відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок.
А наявні у справі документи дозволяють апеляційному господарському суду дійти висновку про вірогідність доказів, наданих позивачем та які не спростовуються відповідачем, на підтвердження обставин належності земельних ділянок до нерозподілених (невитребуваних) та розповсюдження на них відповідного правового режиму.
При цьому, судова колегія зазначає, що й судом першої інстанції зазначено, що на земельні ділянки загальною площею 75, 97га розповсюджується правовий режим, визначений спеціальним законом - статтею 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» .
З огляду на викладене, колегія суддів вважає позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. від 29.11.2019 №108 «Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок» щодо визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, оскільки позивачем доведено невідповідність оскаржуваного розпорядження в частині строку передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення вимогам законодавства і водночас порушення у зв`язку з прийняттям цього розпорядження прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі, який не набув право користування на правах оренди земельними ділянками у встановленому законом порядку, оскільки договори оренди не пройшли державної реєстрації, і не може повною мірою користуватись правами та виконувати обов`язки за цими договорами.
У зв`язку з чим, апеляційна скарга в цій частині підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції в цій частині - скасуванню з прийняттям нового рішення в цій частині про задоволення цих позовних вимог.
Стосовно вимоги позивача про зобов`язання керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти з ФГ «Легас» на строк не менше семи років договори оренди земельних ділянок №№1-9 загальною площею 75, 97га у вигляді рілля, що знаходяться на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області за межами населених пунктів в контурі №41 колишнього КСП "Попаснянський" та відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП «Попаснянський» , колегія суддів зазначає таке.
Як випливає зі змісту Рекомендації № R (80) 2 Комітету Міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11.03.1980, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Суб`єкти владних повноважень застосовують надані їм в межах закону повноваження на власний розсуд, без необхідності узгодження у будь-якій формі своїх дій з іншими суб`єктами (дискреційні повноваження).
Як зазначено вище, Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області здійснюються повноваження, у тому числі і щодо передачі земель сільськогосподарського призначення в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідного органу місцевого самоврядування.
І втручання в дискреційні повноваження суб`єкта влади виходить за межі завдань господарського судочинства; суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами статті 5 Господарського процесуального кодексу України, якою врегульовано, що здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором, та не вправі підміняти собою держані органи, компетенція яких чітко регламентована чинним законодавством.
У рішенні Європейського суду з прав людини від 17.12.2004 у справі "Педерсен і Бодсгор проти Данії" зазначено, що здійснюючи наглядову юрисдикцію, суд, не ставлячи своїм завданням підміняти компетентні національні органи, перевіряє, чи відповідають рішення національних держаних органів, які їх винесли з використанням свого дискреційного права, положенням Конвенції та Протоколів до неї.
Суд є правозастосовчим органом та не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень.
За таких обставин, колегія суддів апеляційного господарського суду погодужється з висновком суду першої інстанції, що позовна вимога в частині зобов`язання керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти з позивачем на строк не менше семи років договори оренди земельних ділянок №№1-9 загальною площею 75,97 га у вигляді рілля, що знаходиться на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області за межами населених пунктів в контурі №41 колишнього КСП "Попаснянський" та які відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП "Попаснянський", не може бути задоволена, так як виходить за межі повноважень, якими законодавець наділив суд.
Відтак, в цій частині апеляційна скарга задоволенню не підлягає, а рішення місцевого господарського суду в цій частині слід залишити без змін.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд апеляційної інстанції виходить з такого.
Відповідно до частин 1, 3 статті 123 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.
Згідно з частиною 1 статті 124 Господарського процесуального кодексу України, разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи.
Частинами 1-4 статті 126 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами.
Для цілей розподілу судових витрат:
1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;
2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:
1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);
2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);
3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;
4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
Відповідно до частини 8 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.
У позовній заяві позивач просить стягнути з відповідача усі понесені у справі судові витрати.
До позовної заяви позивачем надані:
- договір про надання правової допомоги від 06.01.2020 №01-01/20, укладений між Фермерським господарством "Легас" та адвокатом Закопайло Віталієм Анатолійовичем, згідно з яким адвокат зобов`язався надавати необхідну правничу допомогу клієнту та здійснювати представництво клієнта на умовах і в порядку, що визначені цим договором, а клієнт зобов`язався оплатити надання правничої допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання цього договору;
- додаток №1 до договору від 06.01.2020, відповідно до якого вартість послуг складає 5 000, 00грн;
- акт здачі-приймання наданих послуг від 17.01.2020 №1, відповідно до якого загальна вартість виконаних робіт адвокатом станом на дату підписання цього акту складає 5 000, 00грн.
Підписанням цього акту клієнт підтвердив факт належного отримання послуг відповідно до положень договору від 06.01.2020 №01-01/20, а саме:
зустріч та усна консультація клієнта для з`ясування обставин справи 1 година - 200, 00грн;
правовий аналіз наданих клієнтом документів 2 години - 600, 00грн;
складання позовної заяви 2 години - 4 000, 00грн;
підготовка додатків до позовної заяви 1 година - 200, 00грн.
Зазначені в акті здачі-приймання наданих послуг види робіт відповідають зазначеним видам робіт в додатку №1 до договору від 06.01.2020.
Також в акті клієнтом зазначено, що немає претензій до адвоката стосовно отриманих від нього послуг, вказаних у цьому акті;
- рахунок-фактуру від 17.01.2020 №1 на суму 5 000, 00грн;
- платіжне доручення від 20.01.2020 №261 про сплату ФГ "Легас" на користь адвоката Закопайла В.А. 5 000, 00грн.
Тобто, наданими до матеріалів справи документами підтверджується понесення позивачем витрат на професійну правничу допомогу в сумі 5 000, 00грн, які суд вважає обгрунтованими, співмірними зі складністю справи і витраченим часом адвоката.
Судова колегія зазначає, що відповідно до частини 5 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, під час вирішення питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, з урахуванням ціни позову, значення справи для сторін, у тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, безпідставне завищення позивачем позовних вимог тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.
При цьому, на предмет відповідності зазначеним критеріям суд має оцінювати поведінку/дії/бездіяльність обох сторін при вирішенні питання про розподіл судових витрат.
Згідно з пунктом 3 частини 4 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
А частиною 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України унормовано, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Виходячи з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, враховуючи обставини справи і часткове задоволення позовних вимог, суд апеляційної інстанції доходить висновку, що витрати позивача на професійну правничу допомогу (5 000, 00грн) та витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви (4 204, 00грн) та апеляційної скарги (6 306, 00грн) підлягають покладенню на позивача та відповідача порівну.
Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 273, п. 2 ч. 1 ст. 275, п. 1 ч. 1 ст. 277, 282-284 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Фермерського господарства "Легас" задовольнити частково.
Рішення Господарського суду Луганської області від 14.07.2020 у справі №913/54/20 скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог Фермерського господарства "Легас" до Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області про визнання протиправним та скасування розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. "Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок" №108 від 29.11.2019 в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік, та ухвалити в цій частині нове рішення про задовлення цих вимог.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. "Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок" №108 від 29.11.2019 в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік.
В іншій частині рішення Господарського суду Луганської області від 14.07.2020 у справі №913/54/20 залишити без змін.
Стягнути з Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області (93354, Луганська область Попаснянський район, с.Троїцьке, пров.Оборонної, 1, код ЄДРПОУ 39805974) на користь Фермерського господарства "Легас" (93354, Луганська область Попаснянський район, с.Троїцьке, вул.Соборна, буд. 27, код ЄДРПОУ 31791420) 2 500, 00грн витрат, понесених Фермерським господарством "Легас" на професійну правничу допомогу, та 5 255, 00грн судового збору, сплачених за подання позовної заяви та апеляційної скарги.
Доручити Господарському суду Луганської області видати відповідний наказ.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття; порядок і строки оскарження передбачені статтями 286-289 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складено 09.10.2020.
Головуючий суддя Л.М. Здоровко
Суддя В.В. Лакіза
Суддя О.В. Плахов
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2020 |
Оприлюднено | 12.10.2020 |
Номер документу | 92094868 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Здоровко Людмила Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні