Справа № 420/10241/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 жовтня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Вовченко О.А.,
секретар судового засідання Іщенко С.О.,
за участю:
представника позивача - Долженчук Н.М. (згідно ордеру)
представника відповідача - Чижикова О.П. (згідно ордеру)
представника третьої особи - Долженчук Н.М. (згідно довіреності)
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду з урахуванням особливостей, встановлених ст.ст. 268-273 КАС України справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області про визнання протиправними дії Одеської районної територіальної виборчої комісії щодо скасування реєстрації позивача, як кандидата у депутати Одеської районної ради Одеської області включеного до єдиного та територіального списків Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ на перших місцевих виборах 25.10.2020 року включеного до єдиного виборчого списку під №21 у багатомандатному територіальному виборчому окрузі №8, у відповідному територіальному списку кандидатів порядковий №1 та виключення його із зазначених виборчих списків, визнання протиправною постанови від 06.10.2020 року №55 Про скасування реєстрації кандидата у депутати включеного до виборчого списку Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ у багатомандатному територіальному виборчому окрузі №8 та зобов`язання Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області скасувати постанову від 06.10.2020 року №55 Про скасування реєстрації кандидата у депутати включеного до виборчого списку Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ у багатомандатному територіальному виборчому окрузі №8 , -
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду 07 жовтня 2020 року о 13:44:47 год. надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області, в якому позивач просить суд:
1. Визнати дії Одеської районної територіальної виборчої комісії щодо скасування реєстрації позивача, як кандидата у депутати Одеської районної ради Одеської області включеного до єдиного та територіального списків Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ на перших місцевих виборах 25.10.2020 року включеного до єдиного виборчого списку під №21 у багатомандатному територіальному виборчому окрузі №8, у відповідному територіальному списку кандидатів порядковий №1 та виключення його із зазначених виборчих списків, протиправними та такими, що порушують виборчі права громадян, суб`єкту виборчого процесу та є грубим порушенням Конституції України та Виборчого кодексу України;
2. Визнати постанову від 06.10.2020 року №55 Про скасування реєстрації кандидата у депутати включеного до виборчого списку Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ у багатомандатному територіальному виборчому окрузі №8 протиправною та такою, що порушує виборчі права громадян, суб`єкта виборчого процесу та є грубим порушенням Конституції України та Виборчого кодексу України;
3. Зобов`язати Одеську районну територіальну виборчу комісію Одеської області скасувати постанову від 06.10.2020 року №55 Про скасування реєстрації кандидата у депутати включеного до виборчого списку Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ у багатомандатному територіальному виборчому окрузі №8 .
Ухвалою від 07.10.2020 року прийнято до розгляду позовну заяву ОСОБА_1 та відкрито провадження по справі. Визначено справу розглядати з урахуванням вимог ст.273 КАС України.
Також зазначеною ухвалою залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Одеську обласну організацію політичної партії СЛУГА НАРОДУ .
В обґрунтування позовних вимог позивач з посиланням на положення ст. 70 Конституції України, ст.ст. 193, 222, 231 ВК України вказує, що постановою Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області від 27.09.2020 року №29 було зареєстровано кандидатів у депутати Одеської районної ради Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 року, включених до єдиного та територіальних списків Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ , згідно з додатками та зокрема ОСОБА_1 , включеного до єдиного виборчого списку під №21 у багатомандатному територіальному виборчому окрузі №8, порядковий номер кандидата у відповідному виборчому списку №1. Постановою від 06.10.2020 року №55 Про скасування реєстрації кандидата у депутати включеного до виборчого списку Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ у багатомандатному територіальному виборчому окрузі №8 відповідач скасував реєстрацію позивача як кандидата у депутати Одеської районної ради Одеської області, включеного до єдиного та територіального списків Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ на перших місцевих виборах 25.10.2020 року, включеного до єдиного виборчого списку під №21 у багатомандатному територіальному виборчому окрузі №8, у відповідному територіальному списку кандидатів порядковий №1 та виключив позивача із зазначених виборчих списків. Зазначає, що позивач виконуючи вимоги частини 8 пункту 1 статті 222 Виборчого кодексу України вказав в автобіографії своє постійне місце проживання - АДРЕСА_1 , яке збігається з місцем його реєстрації і вказано в паспорті громадянина України. Проте відповідач з незрозуміло яких причин провів ціле дослідження щодо місця проживання позивача. Відповідач отримав інформацію з Комінтернівського районного суду Одеської області, що позивач у справах № 504/1425/20, № 504/1426/20, № 504/3003/20, в яких він є стороною, визначив місце свого проживання: АДРЕСА_2 . Крім того відповідач отримав довідку №224968235 від 22.09.2020 року з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно згідно якої відповідачем було встановлено, що позивач має житлову нерухомість за адресою: АДРЕСА_2 . Позивач дійсно має житлову нерухомість за адресою: АДРЕСА_2 і іноді певний період часу також там мешкає. Під час проживання за адресою в АДРЕСА_2 , для зручності вказує саме цю адресу як місце фактичного проживання. Відповідач також отримав інформацію з Лиманського відділу поліції ГУНП в Одеській області, що згідно ІПНП Цунамі позивач фактично мешкає за адресою: АДРЕСА_2 . Однак ІПНП Цунамі не є спеціальним державним реєстром в якому фіксується офіційна інформація про місце проживання особи і тому така інформація не могла бути використана відповідачем в якості прийняття рішення. Позивач вважає такі висновки відповідача безпідставними, а дії щодо скасування реєстрації політично мотивованими та такими що грубо порушують діюче виборче законодавство та Конституцію України.
08 жовтня 2020 року до суду від відповідача за вх. №ЕП/16571/20 надійшов відзив на позов, в якому відповідачем зазначено, що до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області 23 вересня 2020 року Одеська обласна організація політичної партії СЛУГА НАРОДУ подала заяву з документами щодо реєстрації кандидатів у депутати Одеської районної ради Одеської області, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії СЛУГА НАРОДУ в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 15 вересня 2020 року на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. Після перевірки усіх документів, поданих організацією партії, залишилося не вирішеним питання лише з документами, які подавалися на ОСОБА_2 . В розпорядженні комісії були: відповідь, яка надійшла електронною поштою 24 вересня 2020 р. вих. № 345/2020 від Комінтернівського районного суду про те, що відповідно до матеріалів справ №504/1425/20, 504/1426/20, 504/3003/20 адреса проживання громадянина ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 : АДРЕСА_2 ; витяг з реєстру судових справ, які відкриті у Комінтернівському суді Одеської області, в яких бере участь ОСОБА_1. ОРТВК було направлено запит до Лиманського відділу поліції ГУНП в Одеській області. Розглянувши відповідні відомості Одеська районна територіальна виборча комісія Одеської області встановила, що адреса проживання громадянина ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , що зазначена в автобіографії та заявах, наданих 23 вересня 2020 року до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області Одеською обласною організацією політичної партії СЛУГА НАРОДУ - АДРЕСА_1 не відповідає його адресі проживання: - АДРЕСА_2 . Вказано, що 02 жовтня 2020 року надійшло повідомлення від Лиманського відділу поліції ГУНП в Одеській області № 45/14289, в якому зазначалося, що згідно даних ІПНП ЦУНАМІ , гр. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , фактично мешкає за адресою: АДРЕСА_2 . Відповідач зазначає, що постанова №55 від 05 жовтня 2020 року прийнята ОРТВК в межах повноважень, визначених статтями 10, 36, 37, 206, 222, 227, 231 Виборчого кодексу України, тому вимоги позивача, є безпідставними.
Враховуючи викладене, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
У судовому засіданні представник позивача підтримала позовні вимоги та просила суд їх задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечував щодо задоволення позовних вимог.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ зазначила, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги та відзив, та надаючи правову оцінку встановленим фактичним обставинам справи, судом встановлено наступне.
Згідно зі статтею 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020 року.
Постановою Центральної виборчої комісії Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 №160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
Постановою Центральної виборчої комісії Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій від 10.08.2020 №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Одеської області, серед яких Одеська районна територіальна виборча комісія Одеської області.
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX (далі ВК України).
Відповідно до ч.1 ст.218 ВК України, висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом (ч.1 ст.219 ВК України). Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною (ч.10 ст.219 ВК України).
З досліджених доказів судом встановлено, що Одеською обласною організацією політичної партії СЛУГА НАРОДУ 23 вересня 2020 року подані до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області документи для реєстрації кандидатів у депутати Одеської районної ради Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 року включених до єдиного та територіальних списків Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ . Серед інших кандидатів подані документи кандидата в депутати - ОСОБА_1 .
Згідно з ч. 1 ст. 206 ВК України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
До повноважень відповідної територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови належить зокрема: реєстрація кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видача їм посвідчення (п.4 ч.2 ст. 206 ВК України); розгляд питання щодо скасування реєстрації кандидатів у випадках, передбачених цим Кодексом (п.5 ч.2 ст. 206 ВК України).
Положеннями ст. 222 ВК України, передбачено, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею документів перелік яких визначений в ч.1 зазначеної статті.
Постановою Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області від 27.09.2020 року №29 зареєстровано кандидатів у депутати Одеської районної ради Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 року включених до єдиного та територіальних списків Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ , згідно з додатками.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , включеного до єдиного виборчого списку під №21 у багатомандатному територіальному виборчому окрузі №8, порядковий номер кандидата у відповідному виборчому списку №1, зареєстровано кандидатом у депутати.
Перелік підстав та порядок скасування реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови визначені в ст. 231 ВК України.
Зазначений у ч. 1 ст. 231 ВК України перелік підстав для скасування реєстрації кандидата у депутати відповідної ради є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.
06 жовтня 2020 року о 18:06 год Одеською районною територіальною виборчою комісією Одеської області відповідно до п.8 ч.1, ч.2 ст. 231 ВК України прийнято постанову № 55 Про скасування реєстрації кандидата у депутати включеного до виборчого списку Одеською обласною організацією політичної партії СЛУГА НАРОДА у багатомандатному, територіальному виборчому окрузі № 8 .
Одеська районна територіальна виборча комісія Одеської області, керуючись ст. 36, 206 ВК України постановила: скасувати реєстрацію кандидата у депутати Одеської районної ради Одеської області ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , включеного до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, під номером 21 у багатомандатному територіальному виборчому окрузі № 8, у відповідному територіальному виборчому списку кандидатів порядковий номер 1, виключивши його із зазначених виборчих списків; внести зміни до постанови Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області від 05 жовтня 2020 року № 52 Про затвердження тексту виборчого бюлетеню з виборів депутатів Одеської районної ради Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року , виключивши із додатку № 8 відомості про кандидата у депутати Одеської районної ради Одеської області, включеного до єдиного та територіальних виборчих списків Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДА на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, реєстрацію якого скасовано згідно з пунктом 1 цієї постанови.
Зі змісту постанови Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області № 55 вбачається, що 24 вересня 2020 р. вих. № 345/2020 до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області надійшла інформація з Комінтернівського районного суду Одеської області, що відповідно до матеріалів справ №504/1425/20, 504/1426/20, 504/3003/20 адреса проживання громадянина ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 : АДРЕСА_2 . Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта ОСОБА_1 встановлено, що 18.07.2016 р. за останнім зареєстровано право власності на квартиру за адресою: АДРЕСА_2 , що підтверджується інформаційною довідкою № 224968236 від 22 вересня 2020 року.
Розглянувши відповідні відомості Одеська районна територіальна виборча комісія Одеської області встановила, що адреса проживання громадянина ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , що зазначена в автобіографії та заявах наданих до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області 23 вересня 2020 року надійшла Одеською обласною організацією політичної партії СЛУГА НАРОДУ - АДРЕСА_1 не відповідає його дійсній адресі проживання: - АДРЕСА_2 ….. На запит Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області від 22 вересня 2020 року №33, 02 жовтня 2020 року надійшло повідомлення від Лиманського відділу поліції ГУНП в Одеській області № 45/14289, в якому зазначалося, що згідно даних ІПНП ЦУНАМІ , гр. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , фактично мешкає за адресою: АДРЕСА_2 .
Відповідно до п.8 ч. 1 ст. 231 ВК України, територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) у разі: виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом, сільським, селищним, міським головою.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 ВК України основні виборчі права громадян України включають: право вільно обирати (право голосу на виборах) та право бути обраним.
Статтею 10 ВК України, яка регулює відносини щодо права бути обраним, передбачено, що вимоги до кандидатів встановлюються Конституцією України та цим Кодексом.
Відповідно до ч.1 ст. 193 ВК України, депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.
Статтею 70 Конституції України передбачено, що право голосу на виборах і референдумах мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років. Не мають права голосу громадяни, яких визнано судом недієздатними.
В ч. 2 ст. 193 ВК України передбачено, що не може бути обраний депутатом, сільським, селищним, міським головою громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.
З системного аналізу вищезазначених норм вбачається, що вжитий у п. 8 ч. 1 ст. 231 ВК України термін обставини, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, права бути обраною депутатом стосується тих вимог, яким повинна відповідати особа, яка балотується в депутати, а саме: вимог щодо віку, громадянства, дієздатності та відсутності судимості тощо і в разі недотримання яких, скасовується реєстрація кандидата в депутати.
Відповідно до п.8 ч.1 ст. 222 ВК України, для реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії до виборчої комісії організація партії подає зокрема і автобіографії кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді).
Отже в автобіографії кандидатів у депутати зазначається адреса місця проживання.
Відповідно до ст.1 Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні , місце проживання це житло, розташоване на території адміністративно-територіальної одиниці, в якому особа проживає, а також спеціалізовані соціальні установи, заклади соціального обслуговування та соціального захисту, військові частини.
Документи, до яких вносяться відомості про місце проживання, це паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист.
Реєстрація це внесення інформації до реєстру територіальної громади, документів, до яких вносяться відомості про місце проживання/перебування особи, із зазначенням адреси житла/місця перебування із подальшим внесенням відповідної інформації до Єдиного державного демографічного реєстру в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Відповідно до ст. 6 Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні реєстрація місця проживання здійснюється тільки за однією адресою. У разі якщо особа проживає у двох і більше місцях, вона здійснює реєстрацію місця проживання за однією з цих адрес за власним вибором. За адресою зареєстрованого місця проживання з особою ведеться офіційне листування та вручення офіційної кореспонденції.
З дослідженого в судовому засіданні паспорту громадянина України ОСОБА_1 , встановлено, що його місце проживання: АДРЕСА_1 (а.с. 32).
Із постанови територіальної виборчої комісії № 55 від 06.10.2020 року вбачається, що комісія дійшла висновку, що адреса проживання громадянина ОСОБА_1 , що зазначена в його автобіографії та заявах наданих до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області ( АДРЕСА_1 ) не відповідає його дійсній адресі проживання ( АДРЕСА_2 ), саме на підставі наступних документів:
- інформація від 24.09.2020 року з Комінтернівського районного суду Одеської області по справам №504/1425/20, 504/1426/20, 504/3003/20, де зазначалося, що адреса проживання громадянина ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 : АДРЕСА_2 ;
- інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна № 224968236 від 22 вересня 2020 року що 18.07.2016 року за ОСОБА_1 зареєстровано право власності на квартиру за адресою: АДРЕСА_2 ;
- повідомлення Лиманського відділу поліції ГУНП в Одеській області № 45/14289 від 24.09.2020 року, що згідно даних ІПНП ЦУНАМІ , гр. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , фактично мешкає за адресою: АДРЕСА_2
Відповідно до ч.2 ст. 10 ВК України, з метою перевірки щодо наявності чи відсутності підстав для прийняття рішення про реєстрацію чи про відмову в реєстрації кандидата на відповідних виборах Центральна виборча комісія, територіальна виборча комісія з місцевих виборів можуть запитувати та безоплатно одержувати від Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства закордонних справ України, Державної прикордонної служби України, Державної судової адміністрації України, Національного агентства з питань запобігання корупції, а в разі необхідності - від інших державних органів інформацію, необхідну для проведення такої перевірки.
З дослідженої інформація з Комінтернівського районного суду Одеської області від 24.09.2020 року по справам №504/1425/20, 504/1426/20, 504/3003/20, щодо зазначення адреси проживання ОСОБА_1 , судом встановлено, що зазначені справи є справами які розглядалися в порядку цивільного судочинства.
Положеннями п.2 ч.3 ст. 175, п.2 ч.3 ст.178 ЦПК України передбачено, що позовна заява та відзив повинна містити: ім`я (прізвище, ім`я та по батькові - для фізичних осіб) сторін та інших учасників справи, їх місце проживання чи перебування (для фізичних осіб).
Отже учасник судового процесу в заявах (документах) поданих до суду може зазначати як місце проживання так і місце перебування.
Відповідно до ст. 3 Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні , місце перебування це адміністративно-територіальна одиниця, на території якої особа проживає строком менше шести місяців на рік;
Враховуючи зазначене суд вважає, що інформація з Комінтернівського районного суду Одеської області від 24.09.2020 року жодним чином не спростовує зазначену позивачем в автобіографії кандидата в депутати ОСОБА_1 адресу місця його проживання.
З інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна № 224968236 від 22 вересня 2020 року вбачається що 18.07.2016 року за ОСОБА_1 зареєстровано право власності на квартиру за адресою: АДРЕСА_2 .
З вказаної інформаційної довідки не вбачається, що зазначений об`єкт нерухомості є місцем проживання ОСОБА_1 .
Суд зазначає, що наявність на праві власності у громадянина об`єктів нерухомого майна жодним чином не підтверджує, що такий об`єкт нерухомості є місцем проживання громадянина.
Згідно п.2 розділу 1 Положення про інформаційно-телекомунікаційну систему Інформаційний портал Національної поліції України , затвердженого Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 03 серпня 2017 року N 676 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28 серпня 2017 року за N 1059/30927), інформаційно-телекомунікаційна система Інформаційний портал Національної поліції України - сукупність технічних і програмних засобів, призначених для обробки відомостей, що утворюються у процесі діяльності Національної поліції України та її інформаційно-аналітичного забезпечення. Система ІПНП є складовою частиною єдиної інформаційної системи МВС.
Формування у складі центрального ПТК ІПНП власних баз даних у сфері управлінських відносин, необхідних для виконання покладених на поліцію повноважень, а також забезпечення щоденної діяльності поліції у сфері трудових, фінансових відносин, відносин документообігу.
Серед інших наявний інформаційний портал Цунамі . ІП Цунамі це автоматизована підсистема централізованого управління нарядами поліції. Забезпечує управління силами й засобами органів та підрозділів поліції для реагування на повідомлення про правопорушення та інші події. Підсистема забезпечує інтеграцію прийнятих формалізованих повідомлень про правопорушення та інші події, інформацію про наявні сили поліції для здійснення реагування та їх статуси, їх взаємної геоінформаційної прив`язки, обміну інформацією з мобільними терміналами, що використовуються патрулями та іншими силами, інтерфейсів, аналітичних засобів для прийняття ефективних управлінських рішень диспетчерською службою. Функціонування підсистеми регламентовано Інструкцією.
В п.3 розділу Загальні положення Правил реєстрації місця проживання, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 2016 року № 207, зазначено, що реєстрація/зняття з реєстрації місця проживання/перебування здійснюється виконавчим органом сільської, селищної або міської ради, сільським головою (у разі коли відповідно до закону виконавчий орган сільської ради не утворено) (далі - орган реєстрації) на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, на яку поширюються повноваження відповідної сільської, селищної або міської ради.
Відповідно до п.п.8, п.п. 24 п. 4 Положення про Державну міграційну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 р. № 360, Державна міграційна служба України здійснює оформлення і видачу документів для тимчасового або постійного проживання в Україні; контролює дотримання органами реєстрації законодавства з питань реєстрації місця проживання фізичних осіб.
З аналізу зазначених приписів чинного законодавства вбачається, що саме виконавчим органом сільської, селищної або міської ради, сільським головою здійснюється реєстрація/зняття з реєстрації місця проживання/перебування осіб, а контроль за дотриманням законодавства з питань реєстрації місця проживання фізичних осіб здійснюється органами Державної міграційної служби України.
Враховуючи вище викладене суд дійшов висновку, що дані ІПНЦ ЦУНАМІ не є належним доказом місця проживання фізичної особи у розумінні приписів Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні .
Щодо посилання відповідача в постанові № 55 від 06.10.2020 року, що адреса проживання громадянина ОСОБА_1 , що зазначена в його автобіографії та заявах наданих до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області ( АДРЕСА_1 ) не відповідає його дійсній адресі проживання ( АДРЕСА_2 ).
Суд звертає увагу що згідно п.8 ч.1 ст. 222 ВК України, автобіографії кандидатів у депутати повинні містити адресу місця проживання кандидата у депутати.
Відповідно до положень Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні , адреса місця проживання особи підлягає реєстрації.
Позивачем в п.12 Автобіографії що була подана Одеською обласною організацією політичної партії СЛУГА НАРОДА до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області, зазначена адреса місця проживання: АДРЕСА_1 і зазначена адреса відповідає адресі, що зазначена на аркуші 13 в розділі місце проживання Паспорта громадянина України ОСОБА_1 .
Враховуючи викладене, суд зазначає, що посилання відповідача в постанові № 55 від 06.10.2020 року, що адреса місця проживання громадянина ОСОБА_1 , що зазначена в його автобіографії та заявах наданих до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області не відповідає його дійсній адресі проживання не ґрунтується на приписах чинного законодавства, оскільки в п.8 ч. 1 ст. 222 ВК України не зазначено, що кандидати в депутати повинні зазначати в автобіографіях дійсну адресу проживання . Крім того в Законі України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні не передбачено визначення такого терміну як дійсна адреса проживання .
Відповідач при прийнятті постанови № 5 від 06.10.2020 року враховував положення ч.2 ст. 231 ВК України.
Згідно абз. 1 ч. 2 ст. 231 ВК України рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови з підстав, передбачених у пунктах 3-8 частини першої цієї статті, приймається відповідною виборчою комісією не пізніш як на третій день після отримання нею документів, що встановлюють відповідні факти чи підтверджують настання відповідних обставин.
Судом встановлено, що оскаржувана постанова № 55 від 06.10.2020 року прийнята на підставі наступних документів:
- інформації від 24.09.2020 року з Комінтернівського районного суду Одеської області (вих. № 1/375/2020 від 24.09.2020 року), яку отримано територіальною виборчою комісією електронною поштою 24.09.2020 року, про що зазначив в судовому засіданні представник відповідача;
- інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна № 224968236 від 22 вересня 2020 року, яка отримана представником відповідача Чижиковим О.П. 22.09.2020 року через веб-сайт, що підтверджено записом в зазначеній Інформації;
- повідомлення Лиманського відділу поліції ГУНП в Одеській області № 45/14289 від 24.09.2020 року, яке отримане відповідачем 02.10.2020 року за № 84, що підтверджено наявною відміткою на зазначеному листі.
Отже зазначені документи, що могли встановлювати відповідні факти чи підтверджувати настання відповідних обставин отримані виборчою комісією: 22.09.2020 року, 24.09.2020 року та 02.10.2020 року та в порушення абз. 1 ч. 2 ст. 231 ВК України рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати ОСОБА_1 прийнято 06.10.2020 року, тобто пізніш як на третій день після отримання комісією зазначених документів.
Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що керуючись пунктом 8 частини 1 статті 231 Виборчого кодексу України, при прийнятті постанови від 06.10.2020 №55 Про скасування реєстрації кандидата у депутати включеного до виборчого списку Одеською обласною організацією політичної партії СЛУГА НАРОДА у багатомандатному, територіальному виборчому окрузі № 8 та скасуванні реєстрації кандидата у депутати Одеської районної ради Одеської області від Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДА ОСОБА_1 , Одеська районна територіальна виборча комісія Одеської області діяла не на підставі приписів чинного законодавства.
Приписами ч.8 ст. 7 ВК України передбачено, що не допускаються обмеження стосовно участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та Кодексом.
В наслідок прийняття постанови Одеською районною територіальною виборчої комісією Одеської області від 06 жовтня 2020 року № 55 всупереч вимогам Кодексу стало позбавлення суб`єкта виборчого процесу - зареєстрованого 27.09.2020 року кандидата в депутати ОСОБА_1 , гарантованого Кодексом права участі у виборчому процесі та права бути обраним на виборах Одеської районної ради Одеської області.
Таким чином, суд доходить висновку, що приймаючи оскаржену постанову виборчою комісією не дотримано принципу пропорційності, закріпленому у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема: з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, у зв`язку з чим така постанова є протиправною та є такою, що підлягає скасуванню.
Відповідно до ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вище викладене та приписи чинного законодавства судом встановлено, що постанова Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області № 55 від 06.10.2020 року та дії щодо скасування реєстрації ОСОБА_1 , як кандидата у депутати Одеської районної ради Одеської області включеного до єдиного та територіального списків Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ на перших місцевих виборах 25.10.2020 року включеного до єдиного виборчого списку під №21 у багатомандатному територіальному виборчому окрузі №8, у відповідному територіальному списку кандидатів порядковий №1 та виключення його із виборчих списків, є протиправними.
Щодо позовної вимоги позивача про зобов`язання Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області скасувати постанову від 06.10.2020 року №55 Про скасування реєстрації кандидата у депутати включеного до виборчого списку Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ у багатомандатному територіальному виборчому окрузі №8 , суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 15 ст. 36 ВК України, рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом.
Враховуючи зазначене суд дійшов висновку, що вимога позивача про зобов`язання Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області скасувати постанову від 06.10.2020 року №55 є необґрунтованою та не підлягає задоволенню.
При цьому суд зазначає, що визнавши постанову відповідача № 55 від 06.10.2020 року протиправною з метою повного захисту прав ОСОБА_1 , визначаючись із найбільш ефективним способом відновлення порушеного права позивача суд, вважає за необхідне скасувати постанову Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області № 55 від 06 жовтня 2020 року Про скасування реєстрації кандидата у депутати включеного до виборчого списку Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ у багатомандатному територіальному виборчому окрузі №8 .
Згідно ч.3 ст.161 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Частиною 2 статті 132 КАС України визначено, що розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначаються Законом України Про судовий збір .
У відповідності до п.1 ч.3 ст.4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру фізичною особою сплачується судовий збір за ставкою 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет на 2020 рік з 1 січня 2020 року установлено прожитковий мінімум для працездатних осіб 2102 гривні.
Відповідно до ч.3 ст.6 Закону України Про судовий збір у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Суд зазначає, що позивачем у позовній заяві заявлено дві вимоги немайнового характеру: визнання протиправними дії та визнання протиправною та скасування постанови.
Таким чином, позивач за подання до суду даного позову повинен був надати докази сплати 1681,60 грн.
При цьому позивачем до суду надано докази сплати судового у розмірі 840,80 грн.
Таким чином, враховуючи сплату позивачем судового збору не у повному обсязі, суд вважає за доцільне стягнути з ОСОБА_1 на рахунок Одеського окружного адміністративного суду, призначений для сплати судового збору (отримувач коштів - УК у м.Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету 22030101; призначення платежу *;101;(реєстраційний номер облікової картки платника податків - фізичної особи); судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд) 840,80 грн. судового збору.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку про стягнення з Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області за рахунок бюджетних асигнувань Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області на користь ОСОБА_1 судового збору у розмірі 1681,60 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 73, 77, 90, 139, 241-246, 268-273, 278, п.15.5 ч.1 розділу VII КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області щодо скасування реєстрації ОСОБА_1 , як кандидата у депутати Одеської районної ради Одеської області включеного до єдиного та територіального списків Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ на перших місцевих виборах 25.10.2020 року включеного до єдиного виборчого списку під №21 у багатомандатному територіальному виборчому окрузі №8, у відповідному територіальному списку кандидатів порядковий №1 та виключення його із виборчих списків.
Визнати протиправною постанову Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області від 06.10.2020 року №55 Про скасування реєстрації кандидата у депутати включеного до виборчого списку Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ у багатомандатному територіальному виборчому окрузі №8 .
Скасувати постанову Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області від 06.10.2020 року №55 Про скасування реєстрації кандидата у депутати включеного до виборчого списку Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ у багатомандатному територіальному виборчому окрузі №8 .
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 на рахунок Одеського окружного адміністративного суду, призначений для сплати судового збору (отримувач коштів - УК у м.Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету 22030101; призначення платежу *;101;(реєстраційний номер облікової картки платника податків - фізичної особи); судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд) 840,80 грн. судового збору.
Стягнути з Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області за рахунок бюджетних асигнувань Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1681,60 грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд апеляційної скарги протягом двох днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ).
Відповідач - Одеська районна територіальна виборча комісія Одеської області (вул.Канатна, 83, м.Одеса, 65012, код ЄДРПОУ 43757629).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Одеська обласна організація політичної партії СЛУГА НАРОДУ (вул.Велика Арнаутська, буд.55, м.Одеса, 65012, код ЄДРПОУ 43676765).
Суддя Вовченко О.А.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.10.2020 |
Оприлюднено | 12.10.2020 |
Номер документу | 92113578 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Вовченко О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні