Рішення
від 09.10.2020 по справі 480/6761/20
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 жовтня 2020 року Справа №480/6761/20

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Опімах Л.М.,

за участю секретаря судового засідання - Усенко І.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/6761/20 за позовом ОСОБА_1 до Чернеччинської сільської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області про визнання протиправною постанови, визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_1 07.10.2020 о 22-30 год. звернулася до суду з позовом до Чернеччинської сільської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області, який уточнила, подавши заяву 09.10.2020 в 00-51год. Фактично змінивши предмет позову, позивач просить визнати протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає у неповідомленні її про розгляд скарги 06 жовтня 2020 року у відповідності до вимог виборчого законодавства, визнати протиправним дії комісії, які полягали у розгляді скарги без її повідомлення, визнати протиправною і скасувати постанову, прийняту за результатами розгляду її скарги, зобов`язати відповідача розглянути її скаргу у відповідності до вимог виборчого законодавства України, визнати протиправною бездіяльність відповідача , яка полягає у не направленні їй постанови про розгляд скарги у строк, передбачений виборчим законодавством.

Свої вимоги позивач мотивує тим, що вона є кандидатом на посаду Чернеччинського сільського голови Охтирського району Сумської області. 05.10.2020 позивачка звернулась до відповідача зі скаргою в електронному форматі з використанням ЕЦП щодо порушення виборчого законодавства України кандидатом на посаду сільського голови ОСОБА_2 , який в період виборчого процесу, використовуючи своє службове становище, здійснив непрямий підкуп виборців. Прибувши до виборців, які перебувають в комунальній установі, передав їм подарунок у вигляді торту.

Просила відповідача прийняти рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду голови Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 від Сумської обласної організації політичної партії "Слуга Народу" ОСОБА_2 .

На час звернення до суду скаргу не було розглянуто, після відкриття провадження у справі відповідач 08.10.2020 надіслав їй на електронну адресу постанову про розгляд скарги, якою в скасуванні реєстрації кандидата на посаду голови Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 від Сумської обласної організації політичної партії "Слуга Народу" ОСОБА_2 було відмовлено.

Зазначену постанову позивач просить визнати протиправною і скасувати з огляду на вчинені кандидатом на посаду сільського голови ОСОБА_2 , порушення у вигляді непрямого підкупу виборців та зобов`язати виборчу комісію розглянути її скаргу.

Крім того, позивач вказує на недотримання відповідачем порядку розгляду скарги, який не повідомив її про розгляд скарги, прийняв рішення за відсутності повідомлення та не надіслав їй копію постанови, тому просить визнати такі дії протиправними.

Відповідач, подав відзив на позов, в якому проти задоволення позовних вимог заперечив, зазначив, що скарга ОСОБА_1 від 05.10.2020 з приводу скасування реєстрації кандидата на посаду сільського голови ОСОБА_2 розглянута виборчою комісією 06.10.2020 у відповідності до норм виборчого законодавства. За результатами розгляду скарги прийнято рішення відмовити скаржнику у задоволенні її вимог про прийняття рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського голови Чернеччинської сільської ради ОСОБА_2 .

У судове засідання сторони не прибули, про час і місце розгляду справи належним чином повідомлені, клопотань про розгляд справи без їх участі не надходило. У зв`язку з неявкою сторін відповідно до вимог ч. 4 ст. 229 КАС України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши письмові докази у справі, суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 N 795-IX чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) призначено на 25.10.2020.

Позивач ОСОБА_1 зареєстрована кандидатом на посаду Чернеччинського сільського голови Охтирського району Сумської області, що підтверджується відповідним посвідченням № 62 від 30.09.2020 (а.с. 3).

З офіційного веб сайту Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області (інтернет посилання - http://chotg.gov.ua/index.php/ua/mistsevi-vybory-2020) кандидатом на посаду Чернеччинського сільського голови Охтирського району Сумської області зареєстровано ОСОБА_2 , відповідно до постанови №17 Чернеччинської сільської територіальної виборчої комісії від 25.09.2020. При цьому, відповідно до рішення першої сесії сьомого скликання Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області від 01.12.2017 ОСОБА_2 є діючим Чернеччинським сільським головою.

05.10.2020 ОСОБА_1 звернулась до відповідача зі скаргою, надісланою в електронній формі, яка зареєстрована відповідачем 06.10.2020 за вхід. № 40, в якій просила скасувати реєстрацію кандидата на посаду Чернеччинського сільського голови Охтирського району Сумської області ОСОБА_2 в зв`язку із порушенням обмежень щодо ведення передвиборної агітації, яке полягало в тому, що 02.10.2020, використовуючи своє службове становище, ОСОБА_2 під час виборчого процесу відвідав виборців, які перебувають у комунальній установі, передав їм подарунок у вигляді торту, тим самим вчинив непрямий підкуп виборців (а.с. 26).

06.10.2020 за наслідками розгляду скарги відповідачем прийняте рішення у формі постанови №27 про відмову у задоволенні скарги ОСОБА_1 з одночасним роз`ясненням порядку оскарження дій чи бездіяльності кандидатів ( а.с.29).

Суд не вбачає підстав для визнання протиправною постанови та її скасування, з огляду на таке.

На виконання частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Підготовка та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, регулюється Виборчим кодексом України (далі - Кодекс).

Порядок та процедура оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу визначені Розділом XI Виборчого кодексу України.

Відповідно до вимог ч. 1, 3, 7 ст. 63 Виборчого кодексу України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до відповідної виборчої комісії, а також розгляд скарг та прийняття рішення виборчою комісією здійснюються в порядку, визначеному цим Кодексом. Питання розгляду скарг виборчими комісіями, не врегульовані цим Кодексом, визначаються Центральною виборчою комісією.

Згідно п. 1 ч.1 ст. 65 Виборчого кодексу України суб`єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах. Від імені кандидата суб`єктом звернення зі скаргою може бути також довірена особа кандидата, представник кандидата у Центральній виборчій комісії, територіальній виборчій комісії.

На виконання вимог ч.1 ст. 69, ч. 1 ст.70 Виборчого кодексу України скарга, оформлена з дотриманням вимог статті 67 цього Кодексу, розглядається відповідною виборчою комісією на її засіданні не пізніш як на третій день з дня отримання скарги, за винятком випадків, передбачених частинами другою - четвертою цієї статті. Скарга, оформлена з додержанням вимог цього Кодексу, розглядається відповідною виборчою комісією на її засіданні.

Повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів визначені ст.206 Виборчого кодексу України, до яких відносяться, зокрема, повноваження щодо реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видачі їм посвідчення; розгляду питання щодо скасування реєстрації кандидатів у випадках, передбачених цим Кодексом.

Перелік підстав для скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) передбачений ст.231 Виборчого кодексу України.

Зі змісту скарги позивача до виборчої комісії вбачається, що позивач оскаржувала дії кандидата на посаду Чернеччинського сільського голови Охтирського району Сумської області, пов`язані, на її думку, з непрямим підкупом виборців. Однак, з огляду на положення ст.231 Виборчого кодексу України такі дії не є підставою для скасування територіальною виборчою комісією реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови. Таким чином відповідачем правомірно відмовлено позивачу у скасуванні реєстрації кандидата на посаду Чернеччинського сільського голови Охтирського району Сумської області ОСОБА_2 .

В частині визнання протиправними дій відповідача, що полягають у недотриманні відповідачем порядку розгляду скарги, який не повідомив її про розгляд скарги, прийняв рішення за відсутності повідомлення та не надіслав їй копію постанови, суд зазначає наступне.

Вимоги щодо організації роботи виборчих комісій, документування діяльності виборчих комісій закріплені статтями 36,37 Виборчого кодексу України. Так, відповідно до ч.1 ст.36 Кодексу порядок організації роботи виборчих комісій нижчого рівня визначається Центральною виборчою комісією відповідно до цього Кодексу.

10 серпня 2020 року постановою Центральної виборчої комісії №173 ( далі - Постанова №173) затверджений Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, який спрямований на забезпечення однакового застосування положень Виборчого кодексу України з питань організації роботи виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (крім Центральної виборчої комісії) (далі - виборчі комісії) і на підставі статей 36, 37 Кодексу встановлює єдиний порядок роботи виборчих комісій, у тому числі з документами, заявами (клопотаннями), скаргами, пропозиціями (зауваженнями), запитами (далі - документи, звернення), з моменту їх створення або одержання до завершення виконання або відправлення чи передачі на зберігання до відповідної архівної установи.

Відповідно до цих норм основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.

Відповідно до абзацу третього ч.8 ст.36 Кодексу на засіданні виборчої комісії при розгляді заяви чи скарги мають право бути присутніми заявник, суб`єкт звернення зі скаргою, суб`єкт оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скарзі, або представник заявника, суб`єкта звернення зі скаргою, суб`єкта оскарження, заінтересованої особи, зазначеної у скарзі.

Статтею 37 Кодексу визначено, що документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.

Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити:

1) найменування комісії;

2) найменування постанови;

3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер;

4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії;

5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови;

6) резолютивну частину.

Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).

Постанова, прийнята виборчою комісією, не пізніше 11 години наступного дня після її прийняття, а прийнята напередодні дня голосування, у день голосування та під час підрахунку голосів, встановлення підсумків голосування, - не пізніш як через чотири години після завершення засідання виборчої комісії вивішується для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії, облаштованому у приміщенні комісії у місці, вільно доступному для відвідувачів.

У такі самі строки постанова, прийнята окружною виборчою комісією, надсилається через автоматизовану інформаційно-аналітичну систему до Центральної виборчої комісії, яка оприлюднює її на своєму офіційному веб-сайті невідкладно після надходження.

Копія постанови, прийнятої виборчою комісією, засвідчена головою виборчої комісії чи його заступником і секретарем виборчої комісії та скріплена печаткою виборчої комісії, видається суб`єкту виборчого процесу, якого вона стосується, на його вимогу не пізніше ніж через чотири години після її прийняття, а копія постанови, прийнятої напередодні дня голосування та в день голосування, - невідкладно.

Процедура розгляду скарги виборчою комісією передбачена ст.70 Виборчого кодексу України. Частинами 2,3,4 цієї статті передбачено, що на засідання виборчої комісії з розгляду скарги обов`язково запрошується суб`єкт звернення зі скаргою, суб`єкт оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скарзі. Про місце, день і час проведення засідання комісії, на якому передбачається розгляд скарги, виборча комісія повідомляє осіб, вказаних у частині другій цієї статті, рекомендованою телеграмою, факсимільним повідомленням, засобами електронної пошти, по телефону (телефонограмою, SMS-повідомленням). Докази повідомлення зазначених осіб додаються до протоколу засідання виборчої комісії, на якому відбувався розгляд скарги. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду скарги.

Судом встановлено, що Чернеччинською сільською територіальною виборчою комісією Охтирського району Сумської області 06 жовтня 2020 року засобами електронного зв`язку о 17-47 год. направлене позивачу запрошення на засідання комісії по розгляду її скарг ( а.с.30), рішення прийняте цього ж дня о 18-30 год. Таким чином відповідачем дотримані вимоги щодо належного повідомлення суб`єкта звернення зі скаргою.

Разом з тим, суд погоджується з доводами позивача в частині недотримання відповідачем вимог закону про направлення копії рішення суб`єкту звернення зі скаргою.

Так, ч.14 ст.72 Виборчого кодексу України визначає, що копія рішення виборчої комісії за результатом розгляду скарги видається чи надсилається суб`єкту звернення зі скаргою, суб`єкту оскарження, заінтересованим особам, іншому суб`єкту, про якого йдеться у рішенні, не пізніше наступного дня після прийняття рішення, а в разі прийняття рішення напередодні, в день виборів або на наступний день - невідкладно.

Вимоги щодо оформлення рішень, прийнятих на засіданні виборчої комісії , закріплені п.10 Постанови ЦВК №173, пунктами 10.5. та 10.6 Постанови №173 визначено, що постанова, прийнята виборчою комісією, вивішується для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії не пізніше 11 години наступного дня після її прийняття, а прийнята напередодні дня голосування (дня повторного голосування), у день голосування (день повторного голосування) та під час підрахунку голосів виборців, встановлення підсумків голосування - не пізніш як через чотири години після завершення засідання виборчої комісії.

У такі самі строки постанова, прийнята окружною виборчою комісією, надсилається через автоматизовану інформаційно-аналітичну систему до Центральної виборчої комісії.

Копія постанови, прийнятої виборчою комісією, засвідчена головою виборчої комісії чи його заступником і секретарем виборчої комісії та скріплена печаткою виборчої комісії, видається суб`єкту виборчого процесу, якого вона стосується, на його вимогу не пізніше ніж через чотири години після її прийняття, а копія постанови, прийнятої напередодні дня голосування (дня повторного голосування) та в день голосування (день повторного голосування), - невідкладно.

Як вже встановлено судом постанова №27 Чернеччинської сільської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області прийнята 06 жовтня 2020 року, як зазначає позивач направлена їй через електронну пошту 08 жовтня 2020 року. Доказів направлення постанови суб`єкту звернення зі скаргою не пізніше наступного дня після її прийняття відповідач не надав, тому суд приходить до висновку про недотримання відповідачем вимог ч.14 ст.72 Виборчого кодексу України, тому в цій частині дії відповідача є протиправними.

Керуючись статтями 9, 14, 74-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 268, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Чернеччинської сільської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області ( код ЄДРПОУ 43775852, вул.Готеляка, 1,с.Чернеччина, Охтирський район, Сумська обл., 42744) про визнання протиправною постанови, визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Чернеччинської сільської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області, які полягали у ненаправленні ОСОБА_1 не пізніше наступного дня після прийняття постанови №27 від 06.10.2020.

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Чернеччинської сільської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області про визнання протиправною та скасування постанови №27 від 06.10.2020, визнання протиправними дій щодо повідомлення про розгляд скарги, прийняття рішення за відсутності повідомлення, зобов`язання розглянути скаргу - відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом двох днів з дня його проголошення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Суддя Л.М. Опімах

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.10.2020
Оприлюднено12.10.2020
Номер документу92113804
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/6761/20

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 11.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Рішення від 09.10.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 08.10.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні