П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 жовтня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/10024/20 Головуючий в 1 інстанції: Марин П.П.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача - Федусика А.Г.,
суддів: Бойка А.В. та Єщенка О.В.,
при секретарі - Пальоній І.М.,
за участю: представника Одеської обласної територіальної виборчої комісії - Чистякова Олексія Олександровича та представника Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя - Лисевича Сергія Вікторовича,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Одесі апеляційну скаргу Одеської обласної територіальної виборчої комісії на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року за позовом Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя до Одеської обласної територіальної виборчої комісії про визнання рішення протиправним, скасування його та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Одеська регіональна організація Політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" (далі Партія) звернулась до суду з позовом до Одеської обласної територіальної виборчої комісії (далі ТВК) в якому просила визнати протиправною та скасувати постанову ТВК від 02 жовтня 2020 року №55 Про відмову у реєстрації уповноважених осіб від Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя в ТВК та зобов`язати відповідача у порядку, встановленому частинами 6, 7 статті 236 Виборчого кодексу України, з урахуванням висновків рішення у цій справі, розглянути заяви Партії щодо реєстрації уповноважених осіб в відповідних єдиних багатомандатних та територіальних виборчих округах, поданих відносно наступних осіб: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ; ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 ; ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 ; ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 ; ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_9 ; ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_10 ; ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_11 ; ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_12 ; ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_13 ; ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_14 ; ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_15 ; ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_16 ; ОСОБА_17 , ІНФОРМАЦІЯ_17 ; ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_18 ..
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року позов задоволено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, ТВК подала апеляційну скаргу, в якій зазначено, що рішення суду першої інстанції ухвалене з порушенням норм процесуального та матеріального права, у зв`язку з чим апелянт просив його скасувати та ухвалити нове про відмову в задоволенні позовних вимог.
Розглянувши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на таке.
Судом першої інстанції встановлено, що представником позивача до ТВК був поданий пакет документів для реєстрації уповноважених осіб від Партії.
Відповідно до протоколу №12 від 02 жовтня 2020 року, на засіданні ТВК було прийнято постанову про відмову в реєстрації уповноваженими особами від Партії у зв`язку з тим, що заяви містять прохання про реєстрацію уповноваженими особами місцевої організації політичної партії у територіальних округах з виборів депутатів сільських, селищних рад територіальних громад без зазначення відповідного виборчого округу, чим порушено приписи ч.5 ст.236 Виборчого кодексу України. В протоколі також зазначено, що представникам партії було повідомлено про необхідність та можливість виправлення документів про реєстрацію уповноважених осіб місцевої організації політичної партії, проте останні відмовились від цього.
На підставі викладеного відповідачем прийнято постанову №55 від 02 жовтня 2020 року "Про відмову в реєстрації уповноважених осіб від Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя в Одеській обласній територіальній виборчій комісії".
В оскаржуваній постанові зазначено, що відповідно до ч.5 ст.236 ВК України список уповноважених осіб організації партії з обов`язковим зазначенням відповідного виборчого округу затверджується керівним органом організації партії, а абз.2 ч.7 ст.236 ВК України передбачено, що у разі порушення вимог, встановлених, ч.ч.2, 5, 6, цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації уповноваженої особи організації партії. Враховуючи вищевикладене, ТВК постановила відмовити в реєстрації уповноваженим особам від Партії: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ; ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 ; ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 ; ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 ; ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_9 ; ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_10 ; ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_11 ; ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_12 ; ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_13 ; ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_14 ; ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_15 ; ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_16 ; ОСОБА_17 , ІНФОРМАЦІЯ_17 ; ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_18 .
Винесення вказаної постанови та відмова в реєстрації уповноважених осіб від Партії і стало підставою для звернення з даним позовом до суду.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції вважав необгрунтованими доводи представника відповідача стосовно того, що нумерація виборчих округів, зазначених суб`єктом подання, не співпадає з нумерацією виборчих округів, щодо яких Одеська обласна територіальна виборча комісія може приймати рішення, оскільки зазначені обставини не були підставою для прийняття оскаржуваного рішення, а вказані позивачем в заяві номери та назви округів відповідають кількості виборчих округів, визначених ЦВК. Суд першої інстанції, з огляду на визначення Партією в частині уповноважених осіб номеру округу, та у зв`язку з тим, що решта уповноважених осіб заявлені позивачем в єдиних округах, прийшов до висновку щодо неправомірності винесення 02 жовтня 2020 року ТВК постанови №55 Про відмову у реєстрації уповноважених осіб від Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя , та відповідно наявності законодавчо передбачених підстав для визнання її протиправною та скасування.
Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції вірними і такими, що відповідають вимогам статей 2, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 78 КАС України, з огляду на таке.
Так, преамбулою Виборчого кодексу України (далі ВК України) передбачено, що цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ч.1 ст.2 ВК України).
Положеннями статті 6 ВК України передбачено, що основні виборчі права громадян України включають:
1) право вільно обирати (право голосу на виборах);
2) право бути обраним.
Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами.
Зі змісту статті 20 ВК України вбачається, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.
Згідно до ст.21 ВК України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах:
1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом;
2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом;
3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес;
4) політичного плюралізму та багатопартійності;
5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу;
6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій);
7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.
Положеннями ст.22 ВК України передбачено, що суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:
1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;
2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;
3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;
4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;
5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до ч.ч.1-3 ст.27 ВК України для підготовки, організації і проведення загальнодержавних виборів Центральною виборчою комісією утворюються територіальні виборчі округи, що існують на постійній основі.
Порядок утворення таких територіальних округів, зміни їх меж та центрів встановлюється Центральною виборчою комісією.
Територіальні округи утворюються в межах Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя.
Межі територіальних округів визначаються з урахуванням меж адміністративно- територіальних одиниць.
Не допускається утворення територіального округу з територій, що не межують між собою.
Згідно з ч.4-7 ст.27 ВК України територіальний округ визначається територією, в межах якої знаходяться виборчі дільниці, що входять до його складу.
Центром територіального округу є адміністративно-територіальна одиниця за місцезнаходженням окружної виборчої комісії.
У винятковому випадку для забезпечення належної організації роботи окружної виборчої комісії її місцезнаходження може бути змінено Центральною виборчою комісією та знаходитися поза межами відповідного територіального округу.
При утворенні територіального округу одночасно приймається рішення щодо його центру.
Межі, центр територіального округу змінюються Центральною виборчою комісією.
Відповідно до ст.199 ВК України систему територіальної організації виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) складають: багатомандатні виборчі округи; виборчі дільниці.
З метою обрання депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) територія відповідної громади поділяється на багатомандатні виборчі округи. Середня орієнтовна кількість таких багатомандатних округів визначається як ціла частка від ділення кількісного складу відповідної ради на три. При утворенні багатомандатних виборчих округів відхилення від їх середньої орієнтовної кількості не може становити більше ніж один округ.
Багатомандатні виборчі округи включають приблизно однакову кількість виборців у відношенні до депутатських мандатів, які розподіляються у таких виборчих округах. Відхилення кількості виборців у багатомандатному виборчому окрузі, утвореному в межах території відповідної сільської, селищної, міської громади, за можливості, не може перевищувати 15 відсотків орієнтовної середньої кількості виборців в окрузі з розрахунку на один депутатський мандат. Орієнтовна середня кількість виборців в окрузі визначається як частка від ділення загальної кількості виборців, встановленої на підставі відомостей Державного реєстру виборців, на кількість багатомандатних виборчих округів.
Багатомандатні виборчі округи з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) утворюються відповідною територіальною виборчою комісією не пізніш як на другий день виборчого процесу з дотриманням принципу неперервності меж (зв`язності територій) таких округів.
При утворенні багатомандатних виборчих округів територіальна виборча комісія визначає межі кожного округу. Кожному округу присвоюється порядковий номер.
Статтею 236 ВК України визначено гарантії діяльності у виборчому процесі організацій партій, кандидати у депутати від яких зареєстровані в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, їх представників, уповноважених осіб.
Частиною 5 вказаної статті визначено, що організація партії, яка висунула кандидатів у депутати в єдиному багатомандатному окрузі, може мати не більше двох уповноважених осіб у цьому окрузі та не більше двох уповноважених осіб у кожному територіальному окрузі (далі уповноважена особа організації партії). Уповноважена особа організації партії представляє відповідну організацію партії і не є самостійним суб`єктом виборчого процесу. Уповноважена особа організації партії повинна відповідати вимогам, зазначеним у частині другій цієї статті. Список уповноважених осіб (уповноважена особа в окремому окрузі) організації партії з обов`язковим зазначенням відповідного виборчого округу затверджується керівним органом організації партії.
Так, в судовому засіданні в суді апеляційної інстанції та апеляційній скарзі відповідач посилався на те, що приймаючи спірну постанову, ТВК виходила з порушення Партією ч.5 ст.236 ВК України, а саме - в списку уповноважених осіб організації партії не було зазначено відповідного виборчого округу, на якому уповноважена особа партії представляє відповідну організацію партії.
Колегія суддів зазначає, що дійсно, вказані положення ч.5 ст.236 ВК України передбачють таку вимогу, як зазначення відповідного виборчого округу.
Разом з тим, з матеріалів справи, зокрема, заяв про реєстрацію уповноважених осіб Партії в територіальних виборчих округах, вчабачається, що представник позивача просив зареєструвати уповноважених осіб в таких округах: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 - в територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області. В заяві зазначений номер відповідного виборчого округу - 1. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 виборчих округа; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 - в територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Авангардівської селищної ради Одеського району Одеської області. В заяві зазначений номер відповідного виборчого округу - 1. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 3 виборчих округа; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 - в територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області. В заяві зазначений номер відповідного виборчого округу - 1. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 виборчих округа; ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 - в територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Овідіопольської селищної ради Одеського району Одеської області. В заяві зазначений номер відповідного виборчого округу - 1. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 3 виборчих округа; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 - в територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Саф`янівської селищної ради Ізмаїльського району Одеської області. В заяві зазначений номер відповідного виборчого округу - 1. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 3 виборчих округа; ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_14 - в територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Саратської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області. В заяві зазначений номер відповідного виборчого округу - 2. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 3 територіальних виборчих округа.
З наведеного вбачається, що по вказаним особам, щодо яких подано заяви про реєстрацію уповноваженими особами Партії, заявником було зазначено номера відповідного виборчого округу, що спростовує посилання ТВК на відсутність такого номеру.
Також, колегія суддів зазначає, що з заяв про реєстрацію уповноважених осіб Партії в єдиному багатомандатному виборчому окрузі вбачається, що представник позивача просив зареєструвати уповноважених осіб в таких округах:
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Бородінської селищної ради Болградського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 3 територіальних виборчих округа;
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Тарутинської селищної ради Болградського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;
ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Саф`янівської селищної ради Ізмаїльського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 3 територіальних виборчих округа;
ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;
ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Усатівської сільської ради Одеського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 3 територіальних виборчих округа;
ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_9 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 3 територіальних виборчих округа;
ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_10 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Подільської районної ради Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 6 територіальних виборчих округа;
ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_11 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Березівськоїрайонної ради Одеської області.Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;
ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_12 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Одеської районної ради Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 8 територіальних виборчих округа;
ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_13 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Болградської районної ради Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа
ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_15 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Городненської сільської ради Болградського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;
ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_16 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Красносільської сільської ради Одеського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;
ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_16 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;
ОСОБА_17 , ІНФОРМАЦІЯ_17 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа;
ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_18 - в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів Нерубайської сільської ради Одеського району Одеської області. Відповідно до інформації з сайту Центральної виборчої комісії округ включає 4 територіальних виборчих округа.
З аналізу вказаних заяв вбачається, що в них дійсно Партією не було зазначено номер виборчого округу відносно кожного з уповноважених осіб.
Разом з тим, згідно ст.201 ВК України систему територіальної організації виборів депутатів обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) складають:
єдиний багатомандатний виборчий округ;
територіальні виборчі округи;
виборчі дільниці.
Єдиний багатомандатний виборчий округ включає територію відповідно області, району, району в місті, міста, села, селища.
Територіальні виборчі округи з виборів депутатів обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) утворюються відповідно обласною, районною, районною в місті, міською, сільською, селищною виборчою комісією не пізніш як на другий день виборчого процесу з дотриманням принципу неперервності меж (зв`язності територій) таких округів та, за можливості, з урахуванням адміністративно-територіального устрою. Відповідна виборча комісія тим самим рішенням присвоює номери територіальним виборчим округам.
Відповідно до п.3 Постанови ЦВК від 28 серпня 2020 року №204 Про роз`яснення щодо утворення виборчих округів для організації і проведення місцевих виборів (Порядок утворення територіальних виборчих округів з виборів депутатів обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше)) для проведення виборів депутатів обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками місцевих організацій політичних партій територіальна (обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна) виборча комісія утворює територіальні виборчі округи, на які поділяється відповідний єдиний багатомандатний виборчий округ.
Єдиний багатомандатний виборчий округ включає територію відповідно області, району, району в місті, міста (міської територіальної громади), села (сільської територіальної громади), селища (селищної територіальної громади).
З огляду на ту обставину, що всі вищезазначені особи (другий перелік), подані Партією на затвердження уповноваженими особами, які представляють відповідну організацію партії саме в єдиному багатомандатному окрузі з виборів депутатів відповідної ради (не Одеської обласної ради), який є один, і якому не присвоюється номер, колегія суддів приходить до висновку про відсутність правових підстав для винесення ТВК спірної постанови з огляду на не зазначення Партією в списку уповноважених осіб організації партії номеру відповідного виборчого округу.
Додатково колегія суддів зазначає про обґрунтованість висновків суду першої інстанції щодо безпідставності посилань ТВК з приводу того, що нумерація виборчих округів, зазначених суб`єктом подання, не співпадають з нумерацією виборчих округів, щодо яких ТВК може приймати рішення, оскільки зазначені обставини не були підставою для прийняття оскаржуваної постанови.
Крім того, ч.2 ст.6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
У пункті 70 рішення від 20 жовтня 2011 року Рисовський проти України Європейський суд з прав людини (далі ЄСПЛ) підкреслив особливу важливість принципу належного урядування . Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Крім того, ЄСПЛ звертає увагу на те, що на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.
Таким чином, з метою забезпечення визначеності у правозастосуванні норм, які регулюють спірні правовідносини, та зважаючи на необхідність застосування принципу належного урядування при здійсненні ТВК своїх функцій, відповідач повинен був у спірному рішенні здійснювати не лише загальне посилання на порушення Партією ч.ч.2, 5 та 6 ст.236 ВК України, а й конкретно зазначити в чому полягали порушення та відповідні обставини, що зумовили відмову у реєстрації уповноважених осіб, чого в даних спірних правідносинах ТВК зроблено не було.
Така вимога щодо ґрунтовної чіткості є необхідною, оскільки від розуміння конкретного недоліку в документації щодо реєстрації уповноважених осіб залежить послідовність дій для вирішення Партією питання щодо реєстрації уповноважених осіб.
Наведені висновки за сутністю узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постанові від 12 листопада 2019 року справа №816/2183/18.
Отже, враховуючи все вищезазначене у сукупності колегія суддів приходить до висновку, що позовні вимоги про скасування постанови ТВК від 02 жовтня 2020 року №55 Про відмову у реєстрації уповноважених осіб від Одеської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - За життя в ТВК та зобов`язання ТВК у порядку встановленому, частинами 6, 7 статті 236 ВК України, з урахуванням висновків рішення у цій справі розглянути заяви Партії щодо реєстрації уповноважених осіб в відповідних єдиних багатомандатних та територіальних виборчих округах є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Доводи апеляційної скарги, яким була дана оцінка в мотивувальній частині рішення, ґрунтуються на суб`єктивній оцінці фактичних обставин справи та доказів. Зазначені доводи не містять посилань на конкретні обставини чи факти або на нові докази, які б давали підстави для скасування рішення суду першої інстанції.
Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Сосовно судових витрат колегія суддів зазначає таке.
Відповідно ч.9 ст.273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Згідно з ч.2 ст.132 КАС України правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначено Законом України "Про судовий збір" (далі Закон).
Пунктом 1 ч.3 та 6 ст.4 Закону визначено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано:
суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем судовий збір становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
фізичною особою - 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
- апеляційної скарги на рішення суду; заяви про приєднання до апеляційної скарги на рішення суду; апеляційної скарги на судовий наказ, заяви про перегляд судового рішення у зв`язку з нововиявленими обставинами - 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги.
Як вбачається з матеріалів справи, під час апеляційного оскарження рішення суду першої інстанції ТВК не було сплачено судовий збір за подання апеляційної скарги (виходячи з розміру однієї немайнової вимоги заявленої юридичною особою).
Таким чином, враховуючи залишення рішення суду першої інстанції без змін, що не зумовлює зміну розподілу судових витрат та з огляду на не сплату судового збору при апеляційному оскарженні, колегія суддів вважає за належне стягнути з ТВК судовий збір за подання апеляційної скарги у сумі 3153, 00 грн..
.Керуючись статтями: 139, 270, 271-273, 278, 308, 310, 316, 321, 322 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Одеської обласної територіальної виборчої комісії - залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року - без змін.
Стягнути з Одеської обласної територіальної виборчої комісії (код ЄДРПОУ 43780202, адреса; 65032, м.Одеса, пр.Шевченка, буд.4, каб.359) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Держави (отримувач коштів ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106; код отримувача (ЄДРПОУ) 37993783; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача UA9089 9998 03131 1125 60000 26001; код класифікації доходів бюджету 22030106) судовий збір у сумі 3153 (три тисячі сто п`ятдесят три), 00 грн..
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення та не підлягає оскарженню.
Головуючий суддя Федусик А.Г. Судді Бойко А.В. Єщенко О.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2020 |
Оприлюднено | 12.10.2020 |
Номер документу | 92115788 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Федусик А.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні