ПОСТАНОВА
Іменем України
09 жовтня 2020 року
Київ
справа №855/65/20
адміністративне провадження №А/9901/25/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Головуючого - Кашпур О.В.,
Суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.,
розглянув у порядку письмового провадження
апеляційну скаргу Політичної партії "Молодь до Влади" на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2020 року, прийняте в складі колегії суддів: головуючого судді Кобаля М.І., суддів Костюк Л.О., Кузьмишина О.М., у справі
за позовом Політичної партії "Молодь до Влади" до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови в частині, зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
04 жовтня 2020 року Політична партія Молодь до Влади звернулася до Шостого апеляційного адміністративного суду з позовом, в якому просила:
- визнати протиправною та скасувати постанову Центральної виборчої комісії №308 від 29 вересня 2020 року Про відмову в реєстрації кандидатів у народні депутати України ОСОБА_1 , висунутої Політичною Партією Блок Дмитра Голубова , ОСОБА_2 , висунутої Політичною партією Молодь до Влади , ОСОБА_3 , висунутої Політичною партією Блок Міхеіла Саакашвілі в одномандатному виборчому окрузі №208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року у частині відмови у реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 , висунутої Політичною партією Молодь до Влади в одномандатному виборчому окрузі № 208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року;
- зобов`язати відповідача зареєструвати кандидатом у народні депутати України ОСОБА_2 , висунуту Політичною партією Молодь до Влади в одномандатному виборчому окрузі №208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем протиправно прийнято постанову №308 від 29 вересня 2020 року в частині відмови у реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 , висунутої позивачем, в одномандатному виборчому окрузі №208, оскільки ОСОБА_4 як керівником Політичної партії Молодь до Влади здійснено переказ коштів у безготівковому порядку на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії у розмірі 50 000 грн, що підтверджується квитанцією № 51732170 від 24.09.2020.
Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2020 року в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Суд першої інстанції виходив з того, що відповідач правомірно дійшов висновку про відмову в реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 , висунутої Політичною партією Молодь до Влади в одномандатному виборчому окрузі №208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року. Приймаючи оскаржувану постанову №308 від 29 вересня 2020 року, Центральна виборча комісія діяла на підставі, в межах повноважень, в порядку та у спосіб, що визначені Конституцією України та законами України, у зв`язку з чим відсутні підстави для визнання її протиправною та скасування в частині, як і відсутні підстави для задоволення позовної вимоги про зобов`язання відповідача зареєструвати позивача кандидатом у народні депутати України, як похідної.
Не погоджуючись із таким рішенням Політична партія Молодь до Влади звернулася з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2020 року та прийняти нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
На обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, безпідставно послався на частину другу статті 56 Закону України Про вибори народних депутатів України , оскільки в редакції вказаної статті не зазначено про необхідність вносити грошову заставу за кандидата у депутати від імені партії виключно з власного банківського рахунку партії на відповідний рахунок Центральної виборчої комісії. Очевидним є той безальтернативний та імперативний факт, що кошти таки були внесені саме партією - юридичною особою, але через свого представника, уповноваженого статутом партії. Це цілком відповідає положенням Глави 17 Цивільного кодексу України Представництво , а саме частині першій статті 237 Цивільного кодексу України, де чітко вказано на те, що представництвом є правовідношення, в якому одна сторона (представник) зобов`язана або має право вчинити правочин від імені другої особи, яку вона представляє. Визначення в законі безготівковий платіж (частина 1 статті 56 Закону України Про вибори народних депутатів України ) також жодним чином не означає зарахування коштів з одного рахунка на інший рахунок, а лише про те, що готівкові кошти вносяться не у касу отримувача цих коштів готівкою, а зараховуються на його рахунок у банку.
Представник відповідача надіслав до суду відзив на апеляційну скаргу, в якому просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги, а рішення суду першої інстанції залишити - без змін. Зазначає, що при прийнятті оскаржуваної постанови, Центральною виборчою комісією було встановлено, що внесення грошової застави здійснено не шляхом перерахування коштів з банківського рахунку політичних партій на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії, а шляхом переказу коштів у безготівковому порядку на спеціальний рахунок відповідача у відділенні ПАТ АБ Укргазбанк фізичними особами. У зв`язку з цим такі квитанції не можуть вважатися документами про внесення грошової застави відповідно до статті 56 Закону України Про вибори народних депутатів України .
У судове засіданні представники позивача та відповідача не з`явилися, причини неявки суду не повідомили. Про час, дату та місце судового засідання сторони були повідомлені.
Заслухавши головуючого суддю, вивчивши матеріали справи, дослідивши й проаналізувавши доводи апеляційної скарги і докази на їх підтвердження, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що постановою Центральної виборчої комісії від 05 червня 2020 року №99 Про призначення проміжних виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі №208 (Чернігівська область) , у зв`язку з достроковим припиненням повноважень народного депутата України ОСОБА_5 , призначено проміжні вибори народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі №208 (Чернігівська область) на неділю, 25 жовтня 2020 року.
На Позачерговому З`їзді Політичної партії Молодь до Влади 13.09.2020 висунуто кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року ОСОБА_2 .
24.09.2020 Політичною партією Молодь до Влади до Центральної виборчої комісії було подано заяву разом з іншими документами щодо реєстрації ОСОБА_2 кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року.
Для реєстрації ОСОБА_2 кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року, Політичною партією Молодь до Влади подано пакет документів на підставі частини першої статті 55 Закону України Про вибори народних депутатів України .
За наслідком розгляду поданих позивачем документів, відповідачем прийнято постанову від 29.09.2020 №308 Про відмову в реєстрації кандидатів у народні депутати України ОСОБА_1 , висунутої Політичною Партією Блок Дмитра Голубова , ОСОБА_2 , висунутої Політичною партією Молодь до Влади , ОСОБА_3 , висунутої Політичною партією Блок Міхеіла Саакашвілі в одномандатному виборчому окрузі №208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року .
Підставою відмови в реєстрації кандидатом у народні депутати України ОСОБА_2 , висунутої Політичною партією Молодь до Влади , відповідачем зазначено те, що внесення грошової застави у розмірі 50 000 грн здійснено не шляхом перерахування коштів з банківського рахунку Політичної партії Молодь до Влади на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії, а шляхом переказу коштів у безготівковому порядку на спеціальний рахунок Комісії у відділенні ПАТ АБ Укргазбанк фізичною особою ОСОБА_4 .
Уважаючи протиправною оскаржувану постанову №308, позивач звернувся до суду з цим позовом для захисту своїх прав та законних інтересів.
Згідно з пунктом шостим частини першої статті 55 Закону України Про вибори народних депутатів України Центральна виборча комісія реєструє кандидата у депутати, висунутого партією, у відповідному одномандатному окрузі за умови отримання нею документа про внесення грошової застави відповідно до статті 56 цього Закону.
Частиною другою статті 56 Закону України Про вибори народних депутатів України встановлено, що партія, яка висунула кандидата в депутати в одномандатному окрузі, кандидат у депутати, який балотується в одномандатному окрузі в порядку самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів Центральній виборчій комісії для реєстрації вносить на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії грошову заставу в розмірі десяти розмірів мінімальної заробітної плати.
Відповідно до частини першої статті 59 наведеного Закону кандидати у депутати в одномандатних округах реєструються Центральною виборчою комісією за умови подання їй документів, передбачених статтею 55 цього Закону.
Частиною 6 наведеної статті передбачено, що Центральна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття документів, передбачених частинами першою або другою статті 55 цього Закону, приймає рішення про реєстрацію кандидата у депутати в одномандатному окрузі або про відмову в його реєстрації.
Виключний перелік підстав для відмови в реєстрації кандидата у депутати визначений у статті 60 Закону України Про вибори народних депутатів України , відповідно до пункту 2 частини першої якого Центральна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати в разі відсутності документів, зазначених у частині першій статті 54 чи частинах першій або другій статті 55 цього Закону.
Пунктом 1 частини другої статті 16 Закону України Про Центральну виборчу комісію Комісія за результатами узагальнення практики застосування законодавства України про вибори і референдуми та практики проведення виборів і референдумів в Україні, а також у разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти у встановленому цим Законом порядку рішення стосовно надання роз`яснень і рекомендацій щодо застосування законодавства України про вибори та референдуми.
Відповідно до частини першої статті 13 Закону України Про Центральну виборчу комісію рішення Комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання всіма суб`єктами відповідного виборчого процесу чи процесу референдуму, в тому числі відповідними виборчими комісіями і комісіями з референдумів нижчого рівня, а також органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та громадянами України.
16 січня 2020 року Центральної виборчою комісією прийнято постанову №3, якою було затверджено Роз`яснення щодо застосування деяких положень Закону України "Про вибори народних депутатів України" під час реєстрації кандидатів у народні депутати України на проміжних виборах народних депутатів України.
У пункті 6 вказаних Роз`яснень зазначено про те, що за змістом частини другої статті 56 Закону, якою регламентовано порядок внесення грошової застави для реєстрації кандидатів у депутати, документ про внесення грошової застави відповідно до статті 56 Закону, який подається до Комісії разом з іншими документами для реєстрації кандидата в депутати, повинен підтверджувати здійснення банківської операції та має відображати внесення грошової застави саме політичною партією, яка висунула кандидата в депутати.
У документі про внесення грошової застави платником повинно бути зазначено політичну партію - у разі внесення нею грошової застави для реєстрації висунутих нею кандидатів у депутати, або кандидата в депутати - у разі якщо він балотується у порядку самовисування.
Внесення грошової застави політичною партією здійснюється шляхом перерахування коштів з банківського рахунку політичної партії на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку про те, що з огляду на обов`язковість роз`яснення Центральної виборчої комісії, партія, яка висунула кандидата в депутати в одномандатному окрузі, має вносити з власного безготівкового рахунку на спеціальний рахунок ЦВК грошову заставу у відповідному розмірі.
Ураховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що у цьому випадку, для реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 , висунутої Політичною партією Молодь до Влади в одномандатному виборчому окрузі №208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року, Політична партія Молодь до Влади зобов`язана була сплатити грошову заставу з власного безготівкового рахунку на спеціальний рахунок ЦВК.
Між тим, як убачається з копії квитанції № 51732170 від 24.09.2020, грошова застава за кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 від Політичної партії Молодь до Влади в розмірі 50 000 грн сплачена через фізичну особу ОСОБА_4 , а не з власного безготівкового рахунку Політичної партії Молодь до Влади .
Отже, обґрунтованими є висновки суду першої інстанції про те, що відповідач правомірно дійшов висновку про відмову в реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 , висунутої Політичною партією Молодь до Влади в одномандатному виборчому окрузі №208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року.
Отже, доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків суду першої інстанції, а тому підстави для скасування оскаржуваного рішення відсутні.
Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
При поданні апеляційної скарги в цій справі позивачем не сплачено судового збору, тому з урахуванням вимог частини дев`ятої статті 273 КАС України питання про його стягнення суд вирішує цією постановою.
За правилами підпункту 2 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви.
Тому за подання апеляційної скарги на рішення суду відповідач повинен сплатити 3 153 (три тисячі сто п`ятдесят три) гривні (2102х0.015).
Керуючись статтями 272, 273, 278, 292, 293, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Політичної партії "Молодь до Влади" залишити без задоволення.
Рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2020 року залишити без змін.
Стягнути з Політичної партії "Молодь до Влади" (Ідентифікаційний код юридичної особи: 37201155, адреса: 04071, м. Київ, вул. Введенська, буд. 6-А, нежиле приміщення 1) на користь Державної судової адміністрації України (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код ЄДРПОУ: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA798999980000031211256026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 3 153 (три тисячі сто п`ятдесят три) гривні.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий: О.В. Кашпур
Судді: О.Р. Радишевська
С.А. Уханенко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2020 |
Оприлюднено | 12.10.2020 |
Номер документу | 92116491 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Кашпур О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні