Рішення
від 10.10.2020 по справі 160/12711/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 жовтня 2020 року о 13.15год.Справа № 160/12711/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіТурлакової Н.В. за участі секретаря судового засіданняЛукомського А.О. за участі: представників позивача представник відповідача Горового С.О., Шваба О.В. не з`явився розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом Дніпропетровської регіональної організації політичної партії ОПОЗІЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ до Новопільської сільської територіальної виборчої комісії Криворізького району Дніпропетровської області про визнання протиправними дій та скасування постанови, -

ВСТАНОВИВ:

Дніпропетровська регіональна організація політичної партії ОПОЗІЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ звернулася до суду з адміністративним позовом до Новопільської сільської територіальної виборчої комісії Криворізького району Дніпропетровської області з позовними вимогами про:

- визнати протиправними дії Новопільської сільської територіальної виборчої комісії Криворізького району Дніпропетровської області, які полягають у прийнятті рішення (постанови) про внесення змін та скасування реєстрації кандидатів у депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області на перших виборах депутатів 25 жовтня 2020 року: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , висунутих Дніпропетровською регіональною організацією політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ ;

- скасувати рішення (постанову) Новопільської сільської територіальної виборчої комісії Криворізького району Дніпропетровської області №21 від 05 жовтня 2020 Про внесення змін та скасування реєстрації кандидатів у депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області на перших виборах депутатів 25 жовтня 2020 року: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 : висунутих Дніпропетровською регіональною організацією політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ .

В обґрунтування позову позивач зазначив, що постановою Новопільської сільської територіальної виборчої комісії Криворізького району Дніпропетровської області від 25 вересня 2020 року №14, зазначені у єдиному та територіальних виборчих списках Дніпропетровської регіональної організації політичної партії ОПОЗІЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ особи, були зареєстровані кандидатами в депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області. Однак, 05 жовтня 2020 року Новопільською сільською ТВК на підставі п.8 ч.1 ст.231 Виборчого кодексу України була прийнята постанова №21 Про внесення змін та скасування реєстрації кандидатів у депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області на перших виборах депутатів 25 жовтня 2020 року: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 : висунутих Дніпропетровською регіональною організацією політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ .

Дніпропетровська регіональна організація політичної партії ОПОЗІЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ вважає вказану постанову протиправною, оскільки частина 1 статті 231 Виборчого кодексу України не містить правової норми, яка передбачає прийняття рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати у разі, коли організація політичної партії, у списках якої зазначений кандидат, не затвердила територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Більш того, пункт 8 частини 1 статті 231 Виборчого кодексу України, на який посилається відповідач приймаючи оскаржуване рішення, передбачає, що підставою для скасування реєстрації є виявлення обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, права бути обраною. Водночас, Конституцією України, Виборчим кодексом України чи будь-яким іншим нормативно-правовим актом не встановлено, що особа позбавляється права бути обраним у випадку не затвердження політичною партією територіальних списків кандидатів у депутати по кожному територіальному виборчому округу. Крім того позивач зазначив, що оскаржувана постанова від 05.10.2020 №21 прийнята з порушенням вимог частини 2 статті 231 Виборчого кодексу України, адже при розгляді питання про скасування реєстрації кандидатів у депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від Дніпропетровської регіональної організації політичної партії ОПОЗІЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ ці кандидати не були присутні, більш того, відповідач не повідомив їх належним чином про засідання комісії з приводу вирішення питання про скасування їх реєстрації, як кандидатів у депутати. Також позивач наголосив, що відповідно до частини 2 статті 231 Виборчого кодексу України рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати на підставі пункту 8 частини 1 статті 231 Виборчого кодексу України повинно бути прийняте не пізніш як на третій день після отримання виборчою комісією документів, що встановлюють відповідні факти чи підтверджують настання відповідних обставин. В той же час, з оскарженої постанови та Довідки про прийняття Новопільського ТВК документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати сільської ради № 29 від 24 вересня 2020 року вбачається, що єдиний виборчий список, а також територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від регіональної організації політичної партії ОПЗЖ відповідачем отримано 24 вересня 2020 року о 09.40год. Разом з тим, оскаржувана у даній справі постанова була прийнята відповідачем 05 жовтня 2020 року, що свідчить про порушення відповідачем триденного строку визначеного ч. 2 ст. 231 Виборчого кодексу України для прийняття рішення про скасування реєстрації кандидатів у депутати. Також, позивач вважає, що територіальні виборчі комісії не мають права визнавати свої рішення чи окремі його положень такими, що не відповідають вимогам законодавства (є протиправними), порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу, та скасовувати рішення, що були ними самими винесені, оскільки відповідно до Виборчого кодексу України, територіальні виборчі комісії такими повноваженнями стосовно раніше прийнятих ними рішень не наділені, правом визнавати рішення суб`єкта оскарження чи окремих його положень, дії чи бездіяльність такими, що не відповідають вимогам законодавства (є протиправними), порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу та скасовувати рішення територіальних виборчих комісій наділені територіальні виборчі комісії вищого рівня стосовно територіальних виборчих комісій, які є суб`єктами оскарження, а у випадках передбачених законом суд.

Ухвалою суду від 09.10.2020 року позовну заяву прийнято до провадження та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження із призначення підготовчого засідання на 12.00год. 09.10.2020р., а також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву до 12год. 09.10.2020р.

Вказаною ухвалою суду також зобов`язано відповідача у строк до 11год. 30хв. 09.10.2020р. надати до суду належним чином засвідчену копію скарги кандидата на посаду голови Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ЗА МАЙБУТНЄ ОСОБА_6 , яка надійшла до Новопільської ТВК 30.09.2020р.

За наслідками підготовчого судового засідання, ухвалою суду від 09.10.2020р. витребувано додаткові письмові докази від Новопільської сільської територіальної виборчої комісії Криворізького району Дніпропетровської області, а саме: - протокол засідання Комісії на якому було прийнято оскаржувану постанову №21 від 05 жовтня 2020; - пояснення із підтверджуючими доказами про факт самостійно виявленої помилки та її виправлення щодо дати прийняття списків від позивача.

Усною ухвалою суду 09.10.2020р. зобов`язано представників позивача забезпечити участь у наступному судовому засіданні кандидатів у депутати, реєстрацію яких скасовано оскаржуваним рішенням.

Станом на момент розгляду справи 10 жовтня 2020 року о 12год. відповідач своїм правом на заперечення щодо заявлених позовних вимог не скористався, відзиву на позовну заяву до суду не надав. Будь-яких доказів на підтвердження поважності ненадання відзиву на позовну заяву, відповідачем не надано.

Жодних витребуваних ухвалами суду додаткових доказів відповідачем не надано.

Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали, позов просили задовольнити.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Ухвалою від 10 жовтня 2020 року було закінчено підготовче провадження у справі та розпочато розгляд адміністративної справи №160/12711/20 по суті.

Заслухавши представників позивача, дослідивши чинне законодавство та матеріали справи, суд доходить наступних висновків.

Судом встановлено, що Верховна Рада України Постановою від 15.07.2020 року №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25.10.2020 року.

На підставі вказаної постанови Центральною виборчою комісією прийнято постанову від 8 серпня 2020 року № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року", згідно пункту 1 якої перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24 призначено на неділю 25 жовтня 2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії від 30 серпня 2020 №208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року" оголошено з 05 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Дніпропетровська регіональна організація політичної партії ОПОЗІЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ виявила бажання приймати участь у виборчому процесі з виборів депутатів Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області. З цією метою, регіональною організацією політичної партії ОПЗЖ проведено 17 вересня 2020 року конференцію, на якій відповідно до статей 217-219 Виборчого кодексу України висунуто кандидатів в депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області та затверджено єдиний і територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної організації політичної партії ОПОЗІЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ на перших виборах депутатів Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області 25 жовтня 2020 року, що підтверджується рішенням (протоколом №2) від 17.09.2020р.

24 вересня 2020 року Дніпропетровська регіональна організація політичної партії ОПОЗІЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ подала до Новопільської ТВК документи, в тому числі єдиний та територіальні виборчі списки, на реєстрацію від регіональної організації політичної партії ОПЗЖ 16 кандидатів у депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області на місцевих: виборах 25 жовтня 2020 року, що підтверджується Довідкою про прийняття Новопільською ТВК документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати сільської ради №29 від 24 вересня 2020 року о 09.40год., за підписом члена комісії Новопільської сільської ТВК Юзовою Т.Л.

Відповідно до вказаної довідки Дніпропетровська регіональна організація політичної партії ОПОЗІЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ до Новопільської ТВК, окрім інших документів, подала Єдиний виборчий список кандидатів в депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області на 4 арк.; територіальні виборчі списки №№ 1, 2, 3, кожен на 2 арк.

За результатами розгляду поданих Дніпропетровською регіональною організацією політичної партії ОПОЗІЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ документів, Новопільська сільська територіальна виборча комісія Криворізького району Дніпропетровської області на підставі частини 1 статті 222, статті 227 Виборчого кодексу України прийняла постанову від 25 вересня 2020 року №14 Про реєстрацію кандидатів у депутати Новопільської сільської ради , якою зареєструвала кандидатами в депутати до Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від ДРО ПП ОПЗЖ наступних осіб: 1. ОСОБА_7 - перший кандидат; 2. ОСОБА_1 - виборчий округ №1; 3. ОСОБА_2 - виборчий округ №1; 4. ОСОБА_3 - виборчий округ №1; 5. ОСОБА_4 - виборчий округ №1; 6. ОСОБА_5 - виборчий округ №1; 7. ОСОБА_8 - виборчий округ №2; 8. ОСОБА_9 - виборчий округ №2; 9. ОСОБА_10 - виборчий округ №2; 10. ОСОБА_11 - виборчий округ №2; 11. ОСОБА_12 - виборчий округ №2; 12. ОСОБА_13 - виборчий округ №3; 13. ОСОБА_14 - виборчий округ №3; 14. ОСОБА_15 - виборчий округ №3; 15. ОСОБА_16 - виборчий округ №3; 16. ОСОБА_17 - виборчий округ №3.

05 жовтня 2020 року Новопільська сільська територіальна виборча комісія Криворізького району Дніпропетровської області у зв`язку з надходженням 30 вересня 2020 року до Новопільської ТВК в порядку ст. 63 Виборчого кодексу України скарги кандидата на посаду голови Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ЗА МАЙБУТНЄ ОСОБА_6 та за результатами її розгляду, на підставі пункту 8 частини 1 статті 231 Виборчого кодексу України прийняла постанову №21 Про внесення змін та скасування реєстрації кандидатів у депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області на перших виборах депутатів 25 жовтня 2020 року: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 : висунутих Дніпропетровською регіональною організацією політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , якою постановила:

1. Внести зміни до Постанови Про реєстрацію кандидатів в депутати Новопільської сільської ради від 25 вересня 2020 року № 14 в частині кількості кандидатів, змінено кількість з 16 на 5: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 .

2. Скаргу кандидата на посаду голови Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ЗА МАЙБУТНЄ ОСОБА_6 задовольнити повністю.

3. Постанову Про реєстрацію кандидатів в депутати Новопільської сільської ради від 25 вересня 2020р №14 визнати такою, що не відповідає вимогам Виборчого кодексу України в частині дотримання вимог ст.219, ст.222, ст.230 та скасувати.

4. Скасувати реєстрацію кандидатів у депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області на перших виборах депутатів 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , висунутих ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЮ РЕГІОНАЛЬНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ з виключенням їх з єдиного виборчого списку та з територіального виборчого списку №1 за порядковими номерами 1,2,3,4,5.

5. Скасувати Довідку про прийняття документів на реєстрацію кандидатів депутати від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ РЕГІОНАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ

6.Скасувати жеребкування в частині визначеного жеребкуванням номеру, за яким розміщується в бюлетені ДНІПРОПЕТРОВСЬКА РЕГІОНАЛЬНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ .

7. Копію постанови, засвідчену головою виборчої комісії чи його заступником і секретарем виборчої комісії та скріплену печаткою виборчої комісії, надати кандидату на посаду голови Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ РЕГІОНАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ЗА МАЙБУТНЄ ОСОБА_6 та ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ РЕГІОНАЛЬНІЙ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІ ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ .

8. Постанову про скасування реєстрації кандидатів у депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області на перших виборах депутатів 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1 , ОСОБА_18 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , висунутих ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЮ РЕГІОНАЛЬНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , не пізніш як наступного дня після її прийняття, розмістити на інформаційному стенді Новопільської сільської територіальної виборчої комісії Криворізького району Дніпропетровської області.

Із змісту вказаної постанови вбачається, що підставою для скасування реєстрації кандидатів у депутати від Новопільської сільської територіальної виборчої комісії Криворізького району Дніпропетровської області відповідно до пункту 8 частини 1 статті 231 Виборчого кодексу України, стало недотримання Новопільською сільською територіальною виборчою комісією Криворізького району Дніпропетровської області вимог частини 5 статті 219 Виборчого кодексу України щодо затвердження територіальних списків кандидатів у депутати по кожному територіальному виборчому округу, а також порушення строків подання списків.

Так, у вказаній постанові зазначено, що всупереч ст.219 Виборчого кодексу України єдиний виборчий список кандидатів у депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області висунутих ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЮ РЕГІОНАЛЬНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ (затверджений на Конференції ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ РЕГІОНАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЄЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ 17 вересня 2020 року) поданий до Новопільської територіальної виборчої комісії 24 вересня 2020р. не містить відомостей про ПЕРШОГО КАНДИДАТА , не сформовано та не затверджено територіальні списки кандидатів у депутати в територіальному виборчому окрузі №2 та територіальному виборчому окрузі №3. Єдиний та територіальні списки, на 16 осіб були подані організацією партії з порушенням строків, а саме 29 вересня 2020р. (дата, внесення в електронному вигляді зафіксована). Комісією помилково, всупереч статі 222 Виборчого кодексу документи було прийнято та видано довідку про їх прийняття 24-м вересня. Факт помилки комісією самостійно, видалений та виправлений.

Допитані у судовому засіданні свідки ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , ОСОБА_3 пояснили, що у вересня 2020р. ними були подані необхідні документи та вони були зареєстровані кандидатами у депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області на перших виборах депутатів 25 жовтня 2020 року від Дніпропетровської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , що підтверджується відповідними посвідченнями оригінали які були досліджені в судовому засіданні, копії залучені до матеріалів справи. Також зазначили, що про оскаржувану постанову Новопільської сільської територіальної виборчої комісії Криворізького району Дніпропетровської області №21 від 05 жовтня 2020, якою скасовано їх реєстрацію як кандидатів у депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області вони дізналися тільки 09.10.2020р. Будь-яких повідомлень, запрошень тощо на засідання Комісії Новопільської сільської ТВК 05.10.2020р., на якому було прийнято рішення про скасування їхньої реєстрації вони не отримували.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Конституція України закріпила право громадян вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (частина перша статті 38 Конституції України).

Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів. Згідно з частиною 1 статті 2 Виборчого кодексу України підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.

Вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування (стаття 1 Виборчого кодексу України).

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною 1 статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Статтею 6 Виборчого кодексу України закріплено, що виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основні виборчі права громадян України включають: 1) право вільно обирати (право голосу на виборах); 2) право бути обраним. Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством (частини перша, четверта статті 6 Кодексу).

Не допускаються обмеження щодо участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та Кодексом (частина восьма статті 7 Виборчого кодексу України).

Основні засади місцевих виборів визначені в статті 192 Виборчого кодексу України.

Так, відповідно до частини 2 вищезазначеної статті вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) проводяться за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками місцевих організацій політичних партій (далі - виборчі списки) у територіальних виборчих округах, на які поділяється єдиний багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією відповідно Автономної Республіки Крим, області, району, міста, району в місті, села, селища згідно з адміністративно-територіальним устроєм або територією міської, сільської, селищної територіальної громади.

Виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: утворення виборчих округів; утворення дільничних виборчих комісій; складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; висування та реєстрація кандидатів; проведення передвиборної агітації; голосування у день виборів; підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Згідно з частиною 1 статті 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Пунктами 4 та 5 частини 2 статті 206 Виборчого кодексу України визначено, що до повноважень відповідної територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови належить зокрема: реєстрація кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видача їм посвідчення; розгляд питання щодо скасування реєстрації кандидатів у випадках, передбачених цим Кодексом.

Згідно з статтею 11 Виборчого кодексу України громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Загальний порядок висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови врегульований статтею 216 Виборчого кодексу України.

Відповідно до частини 2 статті 216 Виборчого кодексу України право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Частиною 1 статті 217 Виборчого кодексу України, яка регулює порядок висування кандидатів організацією партії, передбачено, що висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

Організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина. Обласна організація партії може висунути єдиний обласний виборчий список кандидатів у депутати відповідної обласної ради. Обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм може також висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм) (частини 2, 4 статті 217 Виборчого кодексу України).

Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначено статтею 219 Виборчого кодексу України, частина 1 якої передбачає, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Відповідно до частин 2 - 5 статті 219 Виборчого кодексу України організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

При цьому, кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.

Таким чином, стаття 219 Виборчого кодексу України передбачає, що висування кандидатів у депутати здійснюється організацією політичної партії шляхом складання єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків.

Більш того, стаття 219 Виборчого кодексу України визначає чіткі вимоги щодо формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, зокрема й про те, що з числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати в кожному територіальному виборчому окрузі.

Зі змісту вищезазначеної норми вбачається, що Виборчий кодексу України містить імперативну норму щодо обов`язку організації партії сформувати та затвердити територіальний список кандидатів у депутати від своєї партії у кожному територіальному виборчому окрузі, та не передбачає можливості невисування партією кандидатів у окремих територіальних виборчих округах.

Установлена Виборчим кодексом України необхідність формування територіальних виборчих списків у кожному територіальному виборчому окрузі зобов`язує місцеву організацію політичної партії висувати кандидатів у єдиному та кожному територіальному виборчих округах.

Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, зокрема, за умови отримання нею єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді.

Частина 1 статті 227 Виборчого кодексу України передбачає, що кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Відповідно до пунктів 1 та 2 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів; або ж у разі відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, до яких, в тому числі належать всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати по всіх виборчих округах.

Таким чином, недотримання організацією політичної партії вимог частини 5 статті 219 Виборчого кодексу України щодо формування територіального списку кандидатів у депутати від своєї партії у кожному територіальному виборчому окрузі, свідчить про порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів та згідно з пунктом 1 та 2 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати.

Під час розгляду справи судом було встановлено та не заперечувалось позивачем, що Дніпропетровською регіональною організацією політичної партії ОПОЗІЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ для реєстрації кандидатів в депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від цієї партії були подані єдиний виборчий список, який включав 16 кандидатів та територіальні виборчі списки по виборчому округу №1, №2 та №3, які включали по 5 кандидатів кожен.

Так, 24 вересня 2020 року Дніпропетровська регіональна організація політичної партії ОПОЗІЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ подала до Новопільської ТВК документи, в тому числі єдиний та територіальні виборчі списки, на реєстрацію від регіональної організації політичної партії ОПЗЖ 16 кандидатів у депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області на місцевих: виборах 25 жовтня 2020 року, що підтверджується Довідкою про прийняття Новопільською ТВК документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати сільської ради №29 від 24 вересня 2020 року.

Відповідно до вказаної довідки Дніпропетровська регіональна організація політичної партії ОПОЗІЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ до Новопільської ТВК, окрім інших документів подано Єдиний виборчий список кандидатів в депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області на 4 арк.; територіальні виборчі списки №№ 1, 2, 3, кожен на 2 арк.

Однак, 05 жовтня 2020 року о 18.00год. Новопільською сільською територіальною виборчою комісією Криворізького району Дніпропетровської області, у зв`язку з надходженням 30 вересня 2020 року до Новопільської ТВК в порядку ст. 63 Виборчого кодексу України скарги кандидата на посаду голови Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ЗА МАЙБУТНЄ ОСОБА_6 та за результатами її розгляду, на підставі пункту 8 частини 1 статті 231 Виборчого кодексу України, прийнята постанова №21 Про внесення змін та скасування реєстрації кандидатів у депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області на перших виборах депутатів 25 жовтня 2020 року: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , висунутих ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЮ РЕГІОНАЛЬНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ .

Вказана постанова підписана заступником голови Новопільської сільської ТВК ОСОБА_19 та секретарем комісії ОСОБА_20 . При цьому голова Комісії Сіренко Л.О. відмовилась від підпису постанови та зазначила, що вказана постанова не відповідає дійсній, яка була прийнята на засіданні, що підтверджується відповідним записом на постанові.

При цьому, суд зазначає, що Виборчим кодексом України, а саме ч. 15 ст. 36 передбачено, що Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом. У такому разі виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання.

Отже, у відповідності до вимог ч. 15 ст. 36, ст. ст. 64, ч, 4 ст. 65 ВК України скарга кандидата на посаду голови Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ЗА МАЙБУТНЄ ОСОБА_6 , яка надійшла до Новопільської ТВК підлягає розгляду виборчою комісією вищого рівня відносно до Новопільської ТВК, або у судовому порядку.

Статтею 231 Виборчого кодексу України врегульований порядок скасування реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.

Згідно з частиною 1 статті 231 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) у разі:

1) звернення кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування із заявою про відмову від балотування. Така заява може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або подана до відповідної виборчої комісії особисто;

2) звернення організації партії не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування щодо скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови відповідно до рішення, прийнятого у порядку, передбаченому статутом партії, яке додається до такого звернення. Зазначені документи підписуються керівником та засвідчуються печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії;

3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови;

4) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови за межі України для постійного проживання;

5) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови визнано недієздатним;

6) набрання щодо кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення або виявлення територіальною виборчою комісією факту наявності у кандидата судимості за такий злочин, не погашеної або не знятої в установленому законом порядку;

7) порушення порядку висування кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого частиною четвертою статті 216 цього Кодексу, в тому числі неподання кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови у порядку, встановленому цим Кодексом, заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від організації партії у разі виявлення включення цієї особи до виборчих списків, списків кандидатів до відповідної ради кількох організацій партій;

8) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом, сільським, селищним, міським головою.

Суд звертає увагу, що зазначений у частині 1 статті 231 Виборчого кодексу України перелік підстав для скасування реєстрації кандидата у депутати відповідної ради є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає. Більш того, такої підстави для скасування реєстрації кандидата у депутати, як порушення політичною партією порядку висування кандидатів, яке виявилось у недотриманні вимог частини 5 статті 219 Виборчого кодексу України щодо формування територіальних виборчих списки кандидатів у депутати по кожному виборчому округу, вказана стаття не містить.

З дослідженої під час розгляду справи постанови №21 від 05 жовтня 2020 вбачається, що при її прийнятті Новопільська сільська територіальна виборча комісія Криворізького району Дніпропетровської області керувалась пунктом 8 частини 1 статті 231 Виборчого кодексу України.

Так, зазначеною у пункті 8 частини 1 статті 231 Виборчого кодексу України підставою для скасування реєстрації кандидата у депутати є виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, права бути обраною депутатом, сільським, селищним, міським головою.

Відповідно до частини 2 статті 6 Виборчого кодексу України основні виборчі права громадян України включають: право вільно обирати (право голосу на виборах) та право бути обраним.

Статтею 10 Виборчого кодексу України, яка регулює відносини щодо права бути обраним, передбачено, що вимоги до кандидатів встановлюються Конституцією України та цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 193 Право бути кандидатом на місцевих виборах Виборчого кодексу України депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.

Статтею 70 Конституції України передбачено, що право голосу на виборах і референдумах мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років. Не мають права голосу громадяни, яких визнано судом недієздатними.

Відповідно до частини 2 статті 193 Виборчого кодексу України не може бути обраний депутатом, сільським, селищним, міським головою громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.

Таким чином, з системного аналізу вищезазначених норм вбачається, що вжитий у пункті 8 частини 1 статті 231 Виборчому кодексі України термін обставини, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, права бути обраною депутатом стосується тих вимог, яким повинна відповідати особа, яка балотується в депутати (а саме: вимог щодо віку, громадянства, дієздатності та відсутності судимості тощо) і в разі недотримання яких, особа втрачає право бути обраною.

Натомість, порушення політичною партією порядку висування кандидатів у депутати, а саме: не дотримання нею вимог частини 5 статті 219 Виборчого кодексу України щодо формування територіальних виборчих списки кандидатів у депутати по кожному виборчому округу, згідно вимог закону не є обставиною, яка позбавляє особу права бути обраною.

Посилання відповідача в оскаржуваній постанові на те, що єдиний виборчий список кандидатів у депутати висунутих позивачем поданий до Новопільської ТВК 24 вересня 2020р. не містить відомостей про ПЕРШОГО КАНДИДАТА , не сформовано та не затверджено територіальні списки кандидатів у депутати в територіальному виборчому окрузі №2 та №3 не відповідають фактичним обставинам та спростовуються матеріалами справи, зокрема Довідкою про прийняття Новопільською ТВК документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати сільської ради №29 від 24 вересня 2020 року о 09.40год., за підписом члена комісії Новопільської сільської ТВК Юзовою Т.Л.

Відповідно до вказаної довідки Дніпропетровська регіональна організація політичної партії ОПОЗІЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ до Новопільської ТВК, окрім інших документів подано Єдиний виборчий список кандидатів в депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області на 4 арк.; територіальні виборчі списки №№ 1, 2, 3, кожен на 2 арк., копії яких наявні в матеріалах справи та були досліджені судом під час розгляду справи.

При цьому, за результатами розгляду поданих Дніпропетровською регіональною організацією політичної партії ОПОЗІЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ документів, Новопільська сільська територіальна виборча комісія Криворізького району Дніпропетровської області на підставі частини 1 статті 222, статті 227 Виборчого кодексу України прийняла постанову від 25 вересня 2020 року №14 Про реєстрацію кандидатів у депутати Новопільської сільської ради , якою зареєструвала кандидатами в депутати до Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від ДРО ПП ОПЗЖ 16 осіб.

Вказані обставини, які підтверджуються Довідкою про прийняття Новопільською ТВК документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати сільської ради №29 від 24.09.2020р. та постановою від 25 вересня 2020 року №14 Про реєстрацію кандидатів у депутати Новопільської сільської ради , також спростовують твердження відповідача про те, що Єдиний та територіальні списки були подані організацією партії з порушенням строків, а саме 29.09.2020р., а не 24.09.2020р.

Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що керуючись пунктом 8 частини 1 статті 231 Виборчого кодексу України, при прийнятті постанови №21 від 05.10.2020 Про внесення змін та скасування реєстрації кандидатів у депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області на перших виборах депутатів 25 жовтня 2020 року: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 : висунутих Дніпропетровською регіональною організацією політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , Новопільська сільська територіальна виборча комісія Криворізького району Дніпропетровської області діяла не на підставі закону.

Також суд звертає увагу, аналізуючи вищевказане виборче законодавство України, судом встановлено, що такий механізм виправлення помилок, як внесення змін до постанов ТВК про реєстрацію кандидатів у депутати не передбачено Виборчим кодексом України, як не передбачено повноважень ТВК на скасування Довідок про прийняття документів на реєстрацію кандидатів в депутати та скасування жеребкування в частині визначеного жеребкуванням номеру, за яким розміщується в бюлетені партія.

Підсумовуючи викладене, аналіз наведених статей ВК України доводить, що за результатами розгляду поданих документів про реєстрацію кандидатів у депутати виборчою комісією має бути прийнято одно із двох рішень: або рішення про реєстрацію або рішення про відмову у реєстрації.

Також суд враховує, що приписами ст. 227 ВК України чітко передбачено строки прийняття відповідного рішення - не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів.

Виборчий кодекс України не передбачає порядок відмови у реєстрації після прийняття рішення про реєстрацію кандидатів у депутати відповідно до приписів ст. 230 ВК України.

Також приписами Виборчого кодексу України не передбачено повноважень виборчої комісії та порядку внесення змін до прийнятої постанови, змінюючи по суті зміст прийнятого рішення.

Крім того, відповідно до Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів , затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 року №173, оформлення рішень, прийнятих на засіданні виборчої комісії регулюються розділом 10 вказаного Порядку.

Так, відповідно п. 10. 1 Порядку, постанова, прийнята на засіданні виборчої комісії, підлягає відповідному оформленню для підписання, видачі (надсилання) і оприлюднення. Оформлення постанови здійснюється секретарем комісії (секретарем засідання).

Згідно з п. 10.2. Порядку у разі ухвалення на засіданні виборчої комісії пропозицій щодо внесення змін до тексту постанови секретар комісії (секретар засідання) вносить відповідні зміни під час доопрацювання постанови.

Прийнята на засіданні виборчої комісії постанова після її оформлення підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання) із зазначенням фактичної посади, ініціалу імені і прізвища особи, яка підписала документ (п. 10.3 Порядку).

Тобто аналіз наведених пунктів Порядку доводить, що зміни до постанови можуть бути внесені лише при опрацюванні (ухваленні) постанови.

Таким чином, суд доходить висновку, що у виборчої комісії відсутні повноваження щодо внесення змін до постанови шляхом зміни його змісту.

Крім того, суд зазначає, що відповідно до частини 2 статті 231 Виборчого кодексу України рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати з підстав, передбачених пунктом 8 частини першої цієї статті, приймається відповідною виборчою комісією не пізніш як на третій день після отримання нею документів, що встановлюють відповідні факти чи підтверджують настання відповідних обставин.

З оскарженої постанови та Довідки про прийняття Новопільського ТВК документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати сільської ради № 29 від 24 вересня 2020 року вбачається, що єдиний виборчий список, а також територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від регіональної організації політичної партії ОПЗЖ відповідачем отримано 24 вересня 2020 року о 09.40год. Разом з тим, оскаржувана у даній справі постанова була прийнята відповідачем 05 жовтня 2020 року, що свідчить про порушення відповідачем триденного строку визначеного ч. 2 ст. 231 Виборчого кодексу України для прийняття рішення про скасування реєстрації кандидатів у депутати.

З приводу доводів позивача про те, що оскаржувана постанова №21 від 05.10.2020 була прийнята відповідачем за відсутності кандидатів у депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від Дніпропетровської регіональної організації політичної партії ОПОЗІЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , реєстрацію яких було скасовано, суд зазначає наступне.

Відповідно до абзацу 3 частини 2 статті 231 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія розглядає питання про скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у присутності такого кандидата та представника організації партії у виборчій комісії. Про час розгляду такого питання зазначені особи повідомляються не пізніш як у день, що передує дню розгляду. У разі відсутності зазначених осіб, належним чином повідомлених про засідання з розгляду цього питання, питання розглядається територіальною виборчою комісією за відсутності зазначених осіб.

Вищезазначена норма Виборчого кодексу України зобов`язує територіальну виборчу комісію належним чином повідомити кандидата у депутати про час розгляду комісією питання про скасування його реєстрації.

Разом з тим, відповідачем не здійснено відповідних дій щодо повідомлення кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ про розгляд питання про скасування їх реєстрації.

Вказане підтверджується поясненнями свідків допитаних у судовому засіданні ( ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , ОСОБА_3 ), які пояснили, у т.ч., що будь-яких повідомлень, запрошень тощо на засідання Комісії Новопільської сільської ТВК 05.10.2020р., на якому було прийнято рішення про скасування їхньої реєстрації вони не отримували.

Вказане призвело до того, що прийняття оскаржуваної постанови №21 від 05.10.2020 здійснювалося за відсутності на засіданні комісії кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної організації політичної партії ОПОЗІЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , тобто з порушенням порядку, визначеного абзацом 3 частини 2 статті 231 Виборчого кодексу України.

Встановлені під час розгляду справи порушення строків прийняття рішення про скасування реєстрації кандидатів у депутати, недотримання вимог щодо повідомлення кандидатів у депутати про розгляд питання про скасування їх реєстрації, в сукупності свідчать про порушення відповідачем визначеного частиною 2 статті 231 Виборчого кодексу України порядку прийняття оскаржуваної постанови №21 від 05.10.2020.

Частиною 2 статті 2 КАС України передбачено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

При цьому суд відмічає, що "на підставі" означає, що суб`єкт владних повноважень: 1) повинен бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України; 2) зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним; "у межах повноважень" означає, що суб`єкт владних повноважень повинен приймати рішення, а дії вчиняти відповідно до встановлених законом повноважень, не перевищуючи їх; "у спосіб" означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби; "з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано", тобто використання наданих суб`єкту владних повноважень повинно відповідати меті та завданням діяльності суб`єкта, які визначені нормативним актом, на підставі якого він діє; "обґрунтовано", тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії). Рішення повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.

Статтею 9 КАС України закріплено принцип законності, який вимагає, щоб органи державної влади та їх посадові особи діяли тільки на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 1, 2 ст. 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Разом з тим, відповідач як суб`єкт владних повноважень під час розгляду справи належних і достатніх доказів, які б простували доводи позивача, не надав.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Суд враховує норми частини 4 статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, у відповідності до якої подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідно до частини четвертої статті 189 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.

Таким чином, враховуючи те, що відповідачем у справі є суб`єкт владних повноважень, відзив на позовну заяву не подано без поважних причин, суд вважає за необхідне, кваліфікувати такі дії відповідача як визнання позову.

Відтак, суд з`ясувавши обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, дійшов висновку про протиправність постанови Новопільської сільської ТВК №21 від 05.10.2020 Про внесення змін та скасування реєстрації кандидатів у депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області на перших виборах депутатів 25 жовтня 2020 року: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 : висунутих Дніпропетровською регіональною організацією політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , та наявність підстав для її скасування, у зв`язку з чим, позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог про визнання протиправними дій Новопільської сільської територіальної виборчої комісії Криворізького району Дніпропетровської області, які полягають у прийнятті рішення (постанови) про внесення змін та скасування реєстрації кандидатів у депутати №21 від 05.10.2020, суд зазначає наступне.

Обов`язковою ознакою дій суб`єкта владних повноважень, які можуть бути оскаржені до суду, є те, що вони безпосередньо породжують певні правові наслідки для суб`єктів таких правовідносин і мають обов`язковий характер. Отже, предметом оскарження є дії суб`єкта владних повноважень, якщо вони обмежують чи порушують права чи законні інтереси особи.

У розглянутому спорі обґрунтування з боку позивача протиправності дій відповідача полягають у прийнятті ним оскаржуваного рішення (постанови) про внесення змін та скасування реєстрації кандидатів у депутати №21 від 05.10.2020.

Таким чином, належним способом захисту порушеного права позивача є оскарження постанови, яка породжує правові наслідки та може порушувати права особи.

У зв`язку з викладеним, суд зазначає, що позовні вимоги про визнання протиправними дій відповідача не підлягають задоволенню, оскільки обраний позивачем спосіб захисту не відповідає його змісту, наслідком зазначених дій є оскаржуване рішення (постанова), яке і є предметом оскарження за даним адміністративним позовом.

З огляду на сукупність викладених обставин, з урахуванням вимог чинного законодавства, суд приходить до висновку про необхідність часткового задоволення позовних вимог.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат суд виходить з наступного.

Частиною 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Суд відмічає, що станом на момент вирішення справи, судовий збір позивачем не сплачено, а тому питання стягнення судового збору вирішується судом відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно частини 3 статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Згідно з нормами Закону України "Про судовий збір" за звернення з даним позовом до суду позивач повинен був сплатити судовий збір в розмір 2102,00 гривень.

Таким чином, з огляду на положення ч. 9 ст. 273 та ч.3 ст. 139 КАС України, а також беручи до уваги часткове задоволення позовних вимог Дніпропетровської регіональної організації політичної партії ОПОЗІЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ та відсутність сплати позивачем судового збору станом на момент вирішення справи, суд приходить до висновку, що стягненню з Новопільської сільської територіальної виборчої комісії Криворізького району Дніпропетровської області на користь державного бюджету України підлягає судовий збір пропорційно частині до розміру задоволених позовних вимог у розмірі 1051,00 гривень.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 271-273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Дніпропетровської регіональної організації політичної партії ОПОЗІЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ (49020, Дніпропетровська обл., м.Дніпро, вул.Січеславська Набережна, 33, ЄДРПОУ 41549539) до Новопільської сільської територіальної виборчої комісії Криворізького району Дніпропетровської області (53003, Дніпропетровська обл., Криворізький район, село Новопілля, вул.Полтавського, 9, ЄДРПОУ 43776568) про визнання протиправними дій та скасування постанови - задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову Новопільської сільської територіальної виборчої комісії Криворізького району Дніпропетровської області №21 від 05 жовтня 2020 Про внесення змін та скасування реєстрації кандидатів у депутати Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області на перших виборах депутатів 25 жовтня 2020 року: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 : висунутих Дніпропетровською регіональною організацією політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ .

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Новопільської сільської територіальної виборчої комісії Криворізького району Дніпропетровської області (53003, Дніпропетровська обл., Криворізький район, село Новопілля, вул.Полтавського, 9, ЄДРПОУ 43776568) на користь Державного бюджету України (реквізити: отримувач: УК у Чечелівському районі міста Дніпра/Чечел.р./22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37989253; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) 899998; рахунок отримувача: UA238999980313131206084004008; за кодом бюджетної класифікації доходів: 22030101) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1051,00 грн. (одна тисяча п`ятдесят одна гривня).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються у відповідності до пункту 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено та підписано 10 жовтня 2020 року.

Суддя Н.В. Турлакова

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2020
Оприлюднено12.10.2020
Номер документу92118901
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/12711/20

Рішення від 10.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

Ухвала від 09.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

Ухвала від 09.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні