Рішення
від 09.10.2020 по справі 420/10357/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/10357/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 жовтня 2020 року м. Одеса

У залі судових засідань №33 о 18 годині 49 хвилин

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Балан Я.В.,

при секретарі судового засідання - Галат В.І.,

за участю сторін:

представника позивача - Циба О.В.,

представника відповідача - Іщенко О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, з урахуванням особливостей встановлених статтями 268-273 КАС України розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ, адміністративну справу за позовною заявою Регіональної організації Політичної Партії НАРОД в Одеській області до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду, 08 жовтня 2020 року, о 19 годині 48 хвилин, з позовною заявою звернулась Регіональна організація Політичної Партії НАРОД в Одеській області до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про:

визнання протиправною та скасування постанови Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №74 від 07.10.2020 року (о 18 годині 30 хвилин) Про відмову у реєстрації всіх кандидатів Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області та включених до єдиного та територіального виборчих списків в єдиному багатомандатному та територіальних виборчих списків в єдиному багатомандатному та територіальних виборчих округах №№1,2,3 ;

зобов`язання Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області протягом 12 (дванадцяти) годин з моменту набрання рішенням законної сили зареєструвати кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області від Регіональної організації Політичної Партії НАРОД в Одеській області.

Адміністративний позов мотивовано наступним.

Регіональна організація Політичної Партії НАРОД в Одеській області зазначила, що подані 07 жовтня 2020 року документи на усунення недоліків відповідали вимогам Виборчого кодексу України.

Зазначалося, що відповідно до ієрархії нормативно-правових актів, кодифіковані акти мають вищу юридичну силу над підзаконними нормативно-правовими актами, тобто посилання Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на невідповідність поданих фотографій кандидатів у депутати вимогам Наказу Міністерства внутрішніх справ України №875 від 18.10.2019 року Про затвердження Вимог до відцифрованого образу обличчя особи, фотокарток, що подаються для оформлення або обміну документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, та фотографічного зображення на них є неправомірним.

Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області наголошувалося, що подані фотографії відповідають п.11 ч.1 статті 222 ВК України, а інші недоліки є формальними.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2020 року, прийнято до розгляду позовну заяву Регіональної організації Політичної Партії НАРОД в Одеській області до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - відкрито провадження за окремою категорією термінових справ.

Сторони про відкриття провадження у справі були повідомлені судом належним чином, що підтверджується наявними у матеріалах справи доказами.

У встановлений судом термін (до 14 години 30 хвилин 09 жовтня 2020 року) від Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області відзиву на позовну заяву не надійшло.

Відзив Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області надійшов о 16 годині 07 хвилин (вх.№ЕП/16702/20 від 09.10.2020р.).

Жодних причин ненадання відзиву у визначений судом термін Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області не зазначено.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Регіональна організація політичної партії НАРОД в Одеській області зареєстрована 27.07.2016 року за №15561020000059385. Основний вид діяльності згідно код КВЕД: 94.92 Діяльність політичних організацій.

Постановою Центральної виборчої комісії №160 від 8 серпня 2020 року Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року (зі змінами згідно з Постановою Центральної виборчої комісії №181 від 18.08.2020 року), призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.

Згідно офіційної інформації ЦВК про кількість виборців, які мають право голосу на виборах депутатів міської, сільської, селищної ради, та про виборчу систему, за якою проводяться відповідні місцеві вибори 25 жовтня 2020 року, станом на 01.08.2020 року Таїровська селищна рада включає територіальну громаду з кількістю виборців у 13811 осіб.

25.09.2020 року, уповноважений представник Регіональної організації політичної партії НАРОД звернувся до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області із заявою (від 24.09.2020 року) про реєстрацію кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Регіональної організації політичної партії НАРОД , сформованих та затверджених на Конференції регіональної організації Політичної партії НАРОД в Одеській області, що відбулась 23.09.2020 року.

28.09.2020 року, Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області прийнято Постанову №52 Про відмову в реєстрації всіх кандидатів Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного багатомандатного та територіальних виборчих списків, висунутих Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області .

Постанова Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №52 від 28.09.2020 року обґрунтована тим, що документи подані для реєстрації кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та в територіальних виборчих округах №№1,2,3, не відповідають вимогам Виборчого кодексу України, зокрема: на оптичному носії інформації (диск RIDATA 16Х DVD - R Data 4.7 GB / Video 120 min ), відсутня передвиборна програма організації партії в електронному вигляді; фотографії кандидатів у депутати не відповідають вимогам, які встановлені для фотографій на документи. Невідповідність таких документів установленим вимогам полягає у тому, що фотографії всіх 16-ти кандидатів у депутати, включених до виборчих списків, виготовлені на звичайному, а не на фотографічному папері, мають ознаки сканування зображень за допомогою програмного забезпечення. При цьому, Комісія зазначила, що вибірковою перевіркою номерів контактних телефонів кандидатів у депутати було встановлено, що жоден з цих номерів не є дійсним.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду по адміністративній справі №420/9855/20 від 2 жовтня 2020 року у задоволенні позовних вимог Регіональної організації Політичної Партії НАРОД в Одеській області до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - відмовлено.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2020 року, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 2 жовтня 2020 року - скасовано. Ухвалено нове судове рішення, яким адміністративний позов Регіональної організації Політичної Партії НАРОД в Одеській області до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - задоволено частково. Зокрема, визнано протиправною та скасовано постанову Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №52 від 28.09.2020 року (о 22:15) Про відмову в реєстрації всіх кандидатів Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного багатомандатного та територіальних виборчих списків, висунутих Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області ; зобов`язано Таїровську селищну територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області вчинити дії, передбачені ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, щодо невідкладного повідомлення Регіональної організації Політичної Партії НАРОД в Одеській області про усунення виявлених недоліків у поданих документах шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати. У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено (а.с.17-30).

07 жовтня 2020 року, Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області прийнято повідомлення №60, у якому були зазначені недоліки виявлені під час перевірки заяви та документів Регіональної організації Політичної Партії НАРОД в Одеській області, поданих 24.09.2020 року (а.с.14-15).

07 жовтня 2020 року, на виконання ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області подано документи для усунення виявлених недоліків, що підтверджується відповідною довідкою Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (а.с.32).

07.10.2020 року, Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області прийнято Постанову №74 від 07.10.2020 року (о 18 годині 30 хвилин) Про відмову у реєстрації всіх кандидатів Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області та включених до єдиного та територіального виборчих списків в єдиному багатомандатному та територіальних виборчих списків в єдиному багатомандатному та територіальних виборчих округах №№1,2,3 .

Не погоджуючись з висновками виборчої комісії, вважаючи постанову про відмову у реєстрації всіх кандидатів у депутати - протиправною, Регіональна організація Політичної Партії НАРОД в Одеській області звернулась до суду з даною позовною заявою.

РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, відповідно до Конституції України регулює Виборчий кодекс України.

Згідно ст. 1 Виборчого кодексу України, вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Відповідно до ст.11 Виборчого кодексу України, громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їх місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно ст.32 Виборчого кодексу України, в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії, як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. До виборчих комісій належать, зокрема, територіальні виборчі комісії. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Відповідно до ч.1,4 ст.33 Виборчого кодексу України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. Територіальні виборчі комісії у межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Приписами частини 1 статті 192 Виборчого кодексу України визначено, що вибори депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в багатомандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідної територіальної громади. У кожному такому окрузі може бути обрано не менше двох і не більше чотирьох депутатів.

Порядок висування і реєстрації кандидатів на місцевих виборах врегульовано розділом XXXVII Кодексу та відбувається з урахуванням типів та видів місцевих виборів, а також особливостей виборчих систем, які застосовуються на місцевих виборах.

Висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування (у даному випадку з 15 вересня 2020 року) і закінчується за тридцять днів до дня голосування (у даному випадку до 24 вересня 2020 року, включно).

Умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч) визначені статтею 222 Виборчого кодексу України.

Відповідно до ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Згідно із ч.ч. 2, 3, 4 ст. 222 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

Територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.

Відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати (стаття 222 ВК України).

За правилами ч.ч. 1, 2, 6 ст. 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Відповідно до ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, зокрема, у разі: 2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1 - 5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).

Згідно із ч.ч. 3, 4 ст. 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Рішення про відмову у реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, на виконання Постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду по адміністративній справі №420/9855/20 від 05 жовтня 2020 року, Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області було прийнято повідомлення №60 від 07.10.2020 року, щодо усунення виявлених недоліків у поданих Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області документах (а.с.14-15).

Виявлені недоліки у поданих документах необхідно було усунути шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати щодо:

освіти ОСОБА_1 вказаної в єдиному списку та в автобіографії;

освіти ОСОБА_2 вказаної в єдиному списку та в автобіографії; місця проживання у заяві;

освіти ОСОБА_3 вказаної в єдиному списку та в автобіографії;

освіти, посади та місця роботи ОСОБА_4 вказаної в єдиному списку та в автобіографії; місця проживання у заяві;

освіти ОСОБА_5 вказаної в єдиному списку та в автобіографії;

освіти ОСОБА_6 вказаної в єдиному списку та в автобіографії; Місце посади та робочі дані не співпадають з даними в автобіографії;

освіти ОСОБА_7 вказаної в єдиному списку та в автобіографії;

наданням диску з програмою партії та єдиним списком;

оформленням фотографій кандидатів, згідно з пп.4,5,6,7,8 Розділу ІІ Наказу Міністерства внутрішніх справ України №875 від 18.10.2019 року Про затвердження вимог до від цифрованого обличчя особи, фотокарток, що подаються для оформлення або обміну документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України, чи спеціальний статус особи, та фотографічного зображення на них .

Суд зазначає, що підставою для прийняття Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області оскаржуваної постанови №74 від 07 жовтня 2020 року зазначено, що всі подані повторно 16 фотографій кандидатів у депутати є тотожними первісно поданим, за винятком того, що вони виготовлені не на звичайному, як первісні, а на фотографічному папері. Крім того, подані фотографії не відповідають розміру 4х6 сантиметрів, встановленому п.11 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України. Подані фотографії мають розмір 5х7,5 см.

Також, у поданих до виборчої комісії виправлених документах на паперових носіях та в електронній формі не виправлені наступні недоліки:

стосовно кандидата у депутати ОСОБА_2 , включеного до єдиного виборчого списку під №6, в єдиному виборчому списку в графі Адреса місця проживання та в автобіографії кандидата у депутати зазначено: АДРЕСА_1 , а в територіальному виборчому списку територіального виборчого округу №2, до якого він включений під №5, у цій графі зазначено: Зареєстрованого місця проживання не має ;

стосовно кандидата у депутати ОСОБА_4 , включеного до єдиного виборчого списку під №11, в єдиному виборчому списку в графі Адреса місця проживання та в автобіографії кандидата у депутати зазначено: АДРЕСА_1 , а в територіальному виборчому списку територіального виборчого округу №1, до якого він включений під №5, у цій графі зазначено: Зареєстрованого місця проживання не має ;

стосовно кандидата у депутати ОСОБА_6 , включеної до єдиного виборчого списку під №14 та до територіального виборчого округу №3 від №3, в єдиному виборчому списку в графі Посада зазначено: Головний бухгалтер , а в графі Місце роботи зазначено: Тимчасово не працює . Такі ж відомості містить і автобіографія кандидата у депутати. Водночас, у територіальному виборчому списку територіального виборчого округу №3, до якого вона включена під №3 в графах Посада та Місце роботи зазначено: Тимчасово не працює .

Отже, Таїровська селищна територіальна виборча комісії Одеського району Одеської області дійшла висновку, що недоліки зазначені у повідомленні №60 від 07.10.2020 року, Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області - не усунуто.

Під час судового розгляду справи, судом витребувано для огляду та досліджено оригінали документів Регіональної організації Політичної Партії НАРОД в Одеській області, поданих 07.10.2020 року для усунення недоліків.

Щодо наданої кандидатами у депутати ОСОБА_2 та ОСОБА_4 інформації, стосовно місця проживання та зареєстрованого місця проживання, а також встановлення відповідних відмінностей Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області у поданих вказаними кандидатами у депутати відомостям, суд зазначає наступне.

Законом України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні №1382-IV від 11.12.2003 року, регулюються відносини, пов`язані зі свободою пересування та вільним вибором місця проживання в Україні, що гарантуються Конституцією України і закріплені Загальною декларацією прав людини, Міжнародним пактом про громадянські та політичні права, Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод і протоколами до неї, іншими міжнародними договорами України, а також визначається порядок реалізації свободи пересування та вільного вибору місця проживання і встановлюються випадки їх обмеження.

Згідно статті 3 Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні №1382-IV від 11.12.2003 року, місце проживання - житло, розташоване на території адміністративно-територіальної одиниці, в якому особа проживає, а також спеціалізовані соціальні установи, заклади соціального обслуговування та соціального захисту, військові частини. У свою чергу, реєстрація - внесення інформації до реєстру територіальної громади, документів, до яких вносяться відомості про місце проживання/перебування особи, із зазначенням адреси житла/місця перебування із подальшим внесенням відповідної інформації до Єдиного державного демографічного реєстру в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.

З аналізу вищевказаних норм законодавства вбачаться, що поняття місце проживання та зареєстроване місце проживання не є тотожними.

Судом встановлено, що депутатами ОСОБА_2 та ОСОБА_4 , в єдиних виборчих списках в графі Адреса місця проживання та в автобіографіях кандидатів у депутати зазначено адресу місця проживання ( АДРЕСА_1 ), а в територіальних виборчих списках територіальних виборчих округів зазначено: Зареєстрованого місця проживання не має .

Суд звертає увагу, що з урахуванням Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні №1382-IV від 11.12.2003 року, вказані кандидатами у депутати відомості не суперечать одні одним, оскільки особа одночасно може мати адресу проживання (адресу житла) та не мати зареєстрованої адреси проживання .

Стосовно зазначеної кандидатом у депутати ОСОБА_6 , посади та місця роботи, суд зазначає наступне.

Посада - це визначена структурою і штатним розписом первинна структурна одиниця державного органу та його апарату, на яку покладено встановлене нормативними актами коло службових повноважень. Формально, це адміністративно закріплене місце працівника у трудовому колективі, яке передбачає виконання певних посадових обов`язків.

У свою чергу, місце роботи - певне підприємство, установа, організація розташована у певній місцевості і належне власнику.

Судом встановлено, що кандидатом у депутати ОСОБА_6 , включеною до єдиного виборчого списку під №14 та до територіального виборчого округу №3 від №3, в єдиному виборчому списку в графі Посада зазначено: Головний бухгалтер , а в графі Місце роботи зазначено: Тимчасово не працює . Такі ж відомості містить і автобіографія кандидата у депутати. Водночас, у територіальному виборчому списку територіального виборчого округу №3, до якого вона включена під №3 у графах Посада та Місце роботи зазначено: Тимчасово не працює .

Тобто, суд вбачає невідповідність у зазначених кандидатами у депутати відомостям, однак звертає увагу, що відповідно до статті 222 Виборчого кодексу України, відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини 1 цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.

Щодо тверджень Регіональної організації Політичної Партії НАРОД в Одеській області про надання 07.10.2020 року до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області фотографій кандидатів у депутати розміром 4х6 сентиментів, суд зазначає наступне.

Під час судового розгляду справи, представник позивача підтвердила, що надані для огляду суду оригінали фотографій є саме тими, які вона надала територіальній комісії. Крім того, підтвердила, що напис на зворотній стороні кожного фото зроблений нею власноруч.

З огляду витребуваних оригіналів наданих позивачем 07.10.2020 року документів, судом встановлено, що подані Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області фотографії кандидатів у депутати не відповідають встановленим п.11 ч.1 статті 222 Виборчого кодексу України вимогам, а саме, розмір фотокарток 5х7,5 сантиметрів, замість 4х6 сантиметрів. Розмір фотокарток порушено, як на паперових носіях так і в електронному вигляді.

Крім того, відповідно до п.п. 4, 5, 6, 7, 8 Розділу ІІ наказу Міністерства внутрішніх справ України №875 від 18.10.2019 року Про затвердження Вимог до відцифрованого образу обличчя особи, фотокарток, що подаються для оформлення або обміну документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, та фотографічного зображення на них фотокартка виготовляється на щільному фотографічному папері без відміток чорнилом, зламів, подряпин, ум`ятин, плям будь-якого кольору, ряботиння, без сірої фрикційної або будь-якої іншої вуалі, пухирців емульсійного шару, зморщок, складок, затікання, смуг.

Не допускаються ретуш, редагування, корегування, попередня обробка фотозображення. Зворотний бік фотокартки має бути чистим, без написів і слідів забруднення. Сторони фотокартки після обрізування мають бути рівними і гладкими. Зображення голови має займати від 70 до 80 % фотокартки, надпліччя - від 20 до 30 %.

Згідно з п.п. 2, 3, 4, 7 Розділу ІІІ наказу Міністерства внутрішніх справ України №875 від 18.10.2019 року, відцифрований образ обличчя особи та фотографічне зображення особи на фотокартках, що подаються для оформлення або обміну документів, мають бути чіткими. Не допускаються тіні, плями, відблиски на обличчі особи та/або фоні для фотографування, а також ефект червоних очей або слід від спалаху. Для фотографування особи використовується однорідне освітлення. Фон для фотографування особи має бути однорідним, світлим (білим або світло-сірим) та контрастувати з обличчям особи, одягом, волоссям (за наявності). Положення особи, що фотографується,- вертикальне.

Обличчя особи відображається крупним планом в анфас із фронтальним положенням надпліччя. Особа повинна дивитися прямо, очі - відкриті (очі вважаються відкритими, якщо райдужна оболонка та зіниця ока розрізняються чітко), вираз обличчя - нейтральний, рот - закритий, голова та шия - без повороту та нахилу.

Обидві сторони обличчя мають бути чітко видимі. Зображення обличчя особи має бути у фокусі від маківки (верхня частина голови без урахування волосся) до підборіддя і від носа до вух.

Про вказані вимоги Наказу Міністерства внутрішніх справ України №875 від 18.10.2019 року, наголошувалося й судом апеляційної інстанції у постанові по справі №420/9855/20 від 05 жовтня 2020 року, яка є остаточною та оскарженню не підлягає.

Однак, з наданих Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області фотографій вбачається, що зображення осіб не є чіткими, допускається ефект червоних очей , не дотримано вимоги щодо вертикального положення особи, що фотографується, на деяких фото чітко видно редагування, зокрема, обличчя людини не співпадає з шиєю та коміром сорочки, особи на фото з відкритими посмішками або вирізані з сумісних фото, тощо (а.с.73-74).

Таким чином, суд дійшов висновку про недотримання Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД вимог статті 222 Виборчого кодексу України, а твердження позивача про надання 07.10.2020 року фотографій кандидатів у депутати розміром 4х6 сантиметрів, під час судового розгляду справи не знаходять свого підтвердження.

Суд звертає увагу, що частиною 5 ст. 12 ВК України визначено, що рівність прав і можливостей кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі відповідних виборів забезпечується:

1) забороною привілеїв чи обмежень кандидатів в залежності від суб`єкта висування, за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, інвалідності та стану здоров`я, за мовними або іншими ознаками;

2) забороною втручання органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб та службових осіб у виборчий процес, за винятком здійснення повноважень, передбачених цим Кодексом;

3) рівним та неупередженим ставленням органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, державних та комунальних підприємств, закладів, установ, організацій, їх посадових та службових осіб до кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів відповідного виборчого процесу;

4) забороною використання для фінансування передвиборної агітації інших коштів, крім коштів виборчого фонду партії (кандидата, організації партії);

5) рівним та неупередженим ставленням засобів масової інформації, інформаційних агентств до кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу.

Як висновок, дотримання імперативної норми п.11 ч.1 статті 222 Виборчого кодексу України щодо розміру фотографій має на меті, серед іншого, дотримання рівності суб`єктів виборчого процесу та відсутності привілеїв. Не можна допускати хід виборчого процесу у безладний рух та на власний розсуд суб`єктам виборчого процесу вирішувати, яких норм Виборчого кодексу України дотримуватися, а яких ні, та які з них є формальними.

Відповідно до вимог статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Тобто, ці норми одночасно покладають обов`язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.

Під час судового розгляду справи, Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області, не було надано доказів повного усунення недоліків виявлених у поданих на реєстрацію 24.09.2020 року документах, зокрема, щодо подання для реєстрації по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4х6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про правомірність прийняття Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області Постанови №74 від 07.10.2020 року Про відмову у реєстрації всіх кандидатів Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області та включених до єдиного та територіального виборчих списків в єдиному багатомандатному та територіальних виборчих списків в єдиному багатомандатному та територіальних виборчих округах №№1,2,3 .

Інші доводи та заперечення сторін, висновків суду по суті справи не спростовують.

Згідно ст.17 Закону України Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію і практику Суду як джерело права.

У рішенні по справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, Європейський Суд з прав людини повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Отже, на підставі ст. 8 КАС України, згідно якої усі учасники адміністративного процесу є рівними та ст. 9 КАС України, згідно якої розгляд і вирішення справ у адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, з`ясувавши обставини у справі, перевіривши всі доводи і заперечення сторін та надавши правову оцінку наданим доказам, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Регіональної організації Політичної Партії НАРОД в Одеській області задоволенню не підлягають.

Розподіл судових витрат.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Судом встановлено, що Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області під час звернення до суду з позовною заявою судовий збір сплачено не було.

Відповідно до ч. 2 ст. 132 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

У свою чергу, правові засади справляння судового збору, платники, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначені Законом України Про судовий збір №3674-VІ від 08.07.2001 року (далі - Закон України Про судовий збір ).

Згідно ч.1 ст.2 Закону України Про судовий збір , платники судового збору - громадяни України, іноземці, особи без громадянства, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні) та фізичні особи - підприємці, які звертаються до суду чи стосовно яких ухвалене судове рішення, передбачене цим Законом.

Судовий збір справляється за подання до суду позовної заяви та іншої заяви, передбаченої процесуальним законодавством (ч.1 ст. 3 Закону).

Статтею 4 Закону України Про судовий збір встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Згідно статті 4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, встановлюється ставка судового збору - 1 розмір прожиткового мінімуму на одну працездатну особу, за подання до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою, судовий збір становить 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 10 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Приписами Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік №294-IX від 14.11.2019 року, встановлено у 2020 році прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2020 року - 2102,00 гривень.

У разі коли у позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Регіональною організацією політичної партії ДОВІРЯЙ ДІЛАМ в Одеській області було заявлено дві позовні вимоги немайнового характеру (одна основна та одна похідна вимога), відтак сума судового збору яка підлягає стягненню з позивача на користь Державного бюджету складає 2102,00 гривень.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 241-246, 250, 268-273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позовних вимог Регіональної організації Політичної Партії НАРОД в Одеській області (65123, м. Одеса, вул. Семена Палія 113, корп.А, кв.29, код ЄДРПОУ 40690457) до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (67821, с. Сухий Лиман, вул. Чорноморців 100, код 43778958) про визнання протиправною та скасування постанови Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №74 від 07.10.2020 року (о 18 годині 30 хвилин) Про відмову у реєстрації всіх кандидатів Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області та включених до єдиного та територіального виборчих списків в єдиному багатомандатному та територіальних виборчих списків в єдиному багатомандатному та територіальних виборчих округах №№1,2,3 ; зобов`язання Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області протягом 12 (дванадцяти) годин з моменту набрання рішенням законної сили зареєструвати кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області від Регіональної організації Політичної Партії НАРОД в Одеській області - відмовити.

Стягнути з Регіональної організації Політичної Партії НАРОД в Одеській області (код ЄДРПОУ 40690457) на користь Державного бюджету України (реквізити рахунку: УК у м.Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача 38016923; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); МФО89998, р/р UA338999980313181206084015005, код класифікації доходів бюджету 22030101) судовий збір у розмірі 2102,00 (дві тисячі сто два) гривень.

Копію судового рішення невідкладно видати учасникам справи або надіслати, якщо вони не були присутні під час його проголошення.

Згідно статті 272 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Судове рішення суду апеляційної інстанції, за наслідками апеляційного перегляду справи, набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржене.

Суддя Балан. Я.В.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.10.2020
Оприлюднено12.10.2020
Номер документу92119159
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/10357/20

Постанова від 13.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Рішення від 09.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

Ухвала від 09.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні