Постанова
від 13.10.2020 по справі 420/10357/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 жовтня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/10357/20 Головуючий в 1 інстанції: Балан Я.В.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді - Коваля М.П.,

суддів - Домусчі С.Д.,

- Турецької І.О.,

за участю: секретар судового засідання - Уштаніт Ю.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одеса апеляційну скаргу Регіональної організації політичної партії НАРОД в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2020 року по справі за позовом Регіональної організації політичної партії НАРОД в Одеській області до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

07 жовтня 2020 року Регіональна організація політичної партії НАРОД в Одеській області звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, в якому позивач просив суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №52 від 07.10.2020 р. Про відмову в реєстрації всіх кандидатів Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного багатомандатного та територіальних виборчих списків, висунутих Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області ;

- зобов`язати Таїровську селищну територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області протягом дванадцяти годин, з моменту набрання рішенням законної сили зареєструвати кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеського області від Регіональної організації Політичної партії НАРОД в Одеській області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що подані 07 жовтня 2020 року документи на усунення недоліків відповідали вимогам Виборчого кодексу України (далі - ВК України), а подані фотографії відповідають п.11 ч.1 статті 222 ВК України, при цьому інші недоліки є формальними.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2020 року у задоволенні позовних вимог Регіональної організації політичної партії НАРОД в Одеській області до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії відмовлено.

Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, Регіональна організація політичної партії НАРОД в Одеській області звернулась до П`ятого апеляційного адміністративного суду з апеляційною скаргою, в якій вважає, що рішення суду першої інстанції ґрунтується на неправильно встановлених фактичних обставинах справи, яким дана неналежна юридична оцінка, при цьому судом неправильно застосовані норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, тому просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на тому, що судом першої інстанції було помилково застосовано у даних правовідносинах Наказ Міністерства внутрішніх справ України від 18.10.2019 р. №875, оскільки відповідно до ієрархії нормативно-правових актів ВК України має вищу юридичну силу над підзаконними нормативно-правовими актами, таким чином вищезазначений наказ не може бути застосовний до спірних правовідносин. Апелянт зазначає, що після усунення недоліків, зазначених Таїровською СТВК було подано нові фотографії, які були роздруковані на фотографічному папері, натомість область фотографії була розміром 5x7.5. Натомість, обличчя особи, для того, аби було можливо її ідентифікувати не виходила за межі розміру 4x6. Таким чином, на думку апелянта, фотографії подані до комісії, можуть бути змінені до розміру 4x6, шляхом їх обрізання.

Апелянт стверджує, що в оскаржуваному рішенні суд першої інстанції зазначив з приводу невнесення змін у територіальні виборчі списки, натомість у повідомленні Таїровської СТВК від 07.10.2020 р. не зазначено необхідності внесення будь-яких змін до територіальних виборчих списків у виборчих округах. З приводу зазначення судом першої інстанції відомостей про посаду та місце роботи кандидата ОСОБА_1 апелянт вказує, що кандидат у депутати Таїровської СТВК ОСОБА_1 за фахом є бухгалтером, однак, на даний час, особа не працює та не значиться за будь-якою організацією, тобто не має місця роботи, з огляду на що висновок суду першої інстанції з приводу не зазначення місця роботи кандидата у депутати є неправомірним.

Апелянт вважає, що навіть повна відсутність документів при поданні для реєстрації кандидатів у депутати на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, не є підставою для відмови в реєстрації, якщо документи подані в повній комплектності, в установлений ВК України строк, а їх некомплектність вже була виявлена пізніше. Апелянт вказує, що відповідачем було порушено право позивача закріплене ст. 38 Конституції України, яке гарантує право обирати і бути обраним у місцеві органи влади, а рішенням суду першої інстанції порушене право позивача не було захищено та відновлено.

Представником відповідача було подано відзив на апеляційну скаргу. Водночас, ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12.10.2020 року було встановлено строк для подання відзиву на апеляційну скаргу до 09 год. 00 хв. 13 жовтня 2020 року, а відзив надійшов до суду засобами електронного зв`язку о 09 год. 30 хв. 13 жовтня 2020 року та був зареєстрований о 09 год. 47 хв. 13 жовтня 2020 року . Таким чином, оскільки відзив на апеляційну скаргу надійшов до суду після закінчення строку, встановленого судом апеляційної інстанції в ухвалі про відкриття апеляційного провадження, колегією суддів вищезазначений відзив до уваги не приймається.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Регіональна організація політичної партії НАРОД в Одеській області зареєстрована 27.07.2016 року за №15561020000059385. Основний вид діяльності згідно код КВЕД: 94.92 Діяльність політичних організацій.

Постановою Центральної виборчої комісії №160 від 8 серпня 2020 року Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року (зі змінами згідно з Постановою Центральної виборчої комісії №181 від 18.08.2020 року), призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.

Згідно офіційної інформації ЦВК про кількість виборців, які мають право голосу на виборах депутатів міської, сільської, селищної ради, та про виборчу систему, за якою проводяться відповідні місцеві вибори 25 жовтня 2020 року, станом на 01.08.2020 року Таїровська селищна рада включає територіальну громаду з кількістю виборців у 13811 осіб.

25.09.2020 року, уповноважений представник Регіональної організації політичної партії НАРОД звернувся до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області із заявою (від 24.09.2020 року) про реєстрацію кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Регіональної організації політичної партії НАРОД , сформованих та затверджених на Конференції регіональної організації Політичної партії НАРОД в Одеській області, що відбулась 23.09.2020 року.

28.09.2020 року Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області прийнято Постанову №52 Про відмову в реєстрації всіх кандидатів Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного багатомандатного та територіальних виборчих списків, висунутих Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області .

Постанова Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №52 від 28.09.2020 року обґрунтована тим, що документи подані для реєстрації кандидатів у депутати Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та в територіальних виборчих округах №№1,2,3, не відповідають вимогам Виборчого кодексу України, зокрема: на оптичному носії інформації (диск RIDATA 16Х DVD - R Data 4.7 GB / Video 120 min ), відсутня передвиборна програма організації партії в електронному вигляді; фотографії кандидатів у депутати не відповідають вимогам, які встановлені для фотографій на документи. Невідповідність таких документів установленим вимогам полягає у тому, що фотографії всіх 16-ти кандидатів у депутати, включених до виборчих списків, виготовлені на звичайному, а не на фотографічному папері, мають ознаки сканування зображень за допомогою програмного забезпечення. При цьому, Комісія зазначила, що вибірковою перевіркою номерів контактних телефонів кандидатів у депутати було встановлено, що жоден з цих номерів не є дійсним.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду по адміністративній справі №420/9855/20 від 02 жовтня 2020 року у задоволенні позовних вимог Регіональної організації Політичної Партії НАРОД в Одеській області до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії відмовлено.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2020 року, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 2 жовтня 2020 року скасовано. Ухвалено нове судове рішення, яким адміністративний позов Регіональної організації Політичної Партії НАРОД в Одеській області до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - задоволено частково. Зокрема, визнано протиправною та скасовано постанову Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №52 від 28.09.2020 року (о 22:15) Про відмову в реєстрації всіх кандидатів Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного багатомандатного та територіальних виборчих списків, висунутих Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області ; зобов`язано Таїровську селищну територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області вчинити дії. передбачені ч. З ст. 230 Виборчого кодексу України, щодо невідкладного повідомлення Регіональної організації Політичної Партії НАРОД в Одеській області про усунення виявлених недоліків у поданих документах шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати. У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено (а.с.17- 30).

07 жовтня 2020 року, Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області прийнято повідомлення №60, у якому були зазначені недоліки виявлені під час перевірки заяви та документів Регіональної організації Політичної Партії НАРОД в Одеській області, поданих 24.09.2020 року (а.с.14-15).

07 жовтня 2020 року, на виконання ч. З ст. 230 Виборчого кодексу України, Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області подано документи для усунення виявлених недоліків, що підтверджується відповідною довідкою Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (а.с.32).

07.10.2020 року Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області прийнято Постанову №74 від 07.10.2020 року (о 18 годині 30 хвилин) Про відмову у реєстрації всіх кандидатів Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області та включених до єдиного та територіального виборчих списків в єдиному багатомандатному та територіальних виборчих списків в єдиному багатомандатному та територіальних виборчих округах №№1,2,3 .

Не погоджуючись з висновками виборчої комісії, вважаючи постанову про відмову у реєстрації всіх кандидатів у депутати протиправною, Регіональна організація Політичної Партії НАРОД в Одеській області звернулась до суду з адміністративним позовом.

Вирішуючи спірне питання, суд першої інстанції дійшов висновку про правомірність прийняття Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області Постанови №74 від 07.10.2020 року, оскільки позивачем не було дотримано вимог статті 222 ВК України, при цьому під час судового розгляду справи не було надано доказів повного усунення недоліків виявлених у поданих на реєстрацію 24.09.2020 року документах, зокрема, щодо подання для реєстрації по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4x6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді.

Вирішуючи дану справу в апеляційній інстанції, колегія суддів виходить з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Загальний порядок висування кандидатів організацією партії визначений статтею 218 ВК України, відповідно до якої висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Приписами ч. 1 та ч. 2 ст. 227 ВК України передбачено, що кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії Документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Згідно ч. 1 ст.222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Перелік підстав для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах визначений статтею 230 ВК України.

Відповідно до ч.1 ст. 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів1 Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах; депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій (п.1); відсутності хоча1 б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2; 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави) (п.2).

Положеннями ч.3 ст. 230 ВК України передбачено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Якщо уточнені або інші документи не документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Як вбачається з матеріалів справи, на виконання постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2020 року по справі №420/9855/20, 07.10.2020 року Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області було прийнято повідомлення №60 від 07.10.2020 року, щодо усунення виявлених недоліків у поданих Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області документах (а.с.14-15).

Виявлені недоліки у поданих документах необхідно було усунути шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати щодо:

освіти ОСОБА_2 вказаної в єдиному списку та в автобіографії;

освіти ОСОБА_3 вказаної в єдиному списку та в автобіографії; місця проживання у заяві;

освіти ОСОБА_4 вказаної в єдиному списку та в автобіографії; освіти, посади та місця роботи ОСОБА_5 вказаної в єдиному списку та в автобіографії; місця проживання у заяві;

освіти ОСОБА_6 вказаної в єдиному списку та в автобіографії;

освіти ОСОБА_1 вказаної в єдиному списку та в автобіографії: Місце посади та робочі дані не співпадають з даними в автобіографії;

освіти ОСОБА_7 вказаної в єдиному списку та в автобіографії; наданням диску з програмою партії та єдиним списком;

оформленням фотографій кандидатів, згідно з пп.4,5,6,7,8 Розділу II Наказу Міністерства внутрішніх справ України №875 від 18.10.2019 року Про затвердження вимог до від цифрованого обличчя особи, фотокарток, що подаються для оформлення або обміну документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України, чи спеціальний статус особи, та фотографічного зображення на них.

Приймаючи оскаржувану постанову, відповідач виходив з того, що всі подані повторно 16 фотографій кандидатів у депутати є тотожними первісно поданим, за винятком того, що вони виготовлені не на звичайному, як первісні, а на фотографічному папері. Крім того, подані фотографії не відповідають розміру 4x6 сантиметрів, встановленому п. 11 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України. Подані фотографії мають розмір 5x7,5 см.

Також, за висновками, викладеним в оскаржувані постанові, у поданих до виборчої комісії виправлених документах на паперових носіях та в електронній формі не виправлені наступні недоліки:

стосовно кандидата у депутати ОСОБА_3 , включеного до єдиного виборчого списку під №6, в єдиному виборчому списку в графі Адреса місця проживання та в автобіографії кандидата у депутати зазначено: АДРЕСА_1 , а в територіальному виборчому списку територіального виборчого округу №2, до якого він включений під №5, у цій графі зазначено: Зареєстрованого місця проживання не має ;

стосовно кандидата у депутати ОСОБА_5 , включеного до єдиного виборчого списку під №11, в єдиному виборчому списку в графі Адреса місця проживання та в автобіографії кандидата у депутати зазначено: АДРЕСА_1 , а в територіальному виборчому списку територіального виборчого округу №1, до якого він включений під №5, у цій графі зазначено: Зареєстрованого місця проживання не має ;

стосовно кандидата у депутати ОСОБА_1 , включеної до єдиного виборчого списку під №14 та до територіального виборчого округу №3 від №3, в єдиному виборчому списку в графі Посада зазначено: Головний бухгалтер , а в графі Місце роботи зазначено: Тимчасово не працює . Такі ж відомості містить і автобіографія кандидата у депутати. Водночас, у територіальному виборчому списку територіального виборчого округу №3, до якого вона включена під №3 в графах Посада та Місце роботи зазначено: Тимчасово не працює .

Дослідивши матеріали справи, колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції, що надана кандидатами у депутати ОСОБА_3 та ОСОБА_5 інформація стосовно місця проживання та зареєстрованого місця проживання відповідає вимогам Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні №1382-ІV від 11.12.2003 року, оскільки особа одночасно може мати адресу проживання (адресу житла) та не мати зареєстрованої адреси проживання . Таким чином, у цій частині позивачем було виправлено недоліки, зазначені у повідомленні №60 від 07.10.2020 року.

Суд апеляційної інстанції погоджується також із висновками суду першої інстанції, щодо невідповідності у зазначених кандидатом у депутати ОСОБА_1 відомостях з огляду на наступне.

Посада - це визначена структурою і штатним розписом первинна структурна одиниця державного органу та його апарату, на яку покладено встановлене нормативними актами коло службових повноважень. Формально, це адміністративно закріплене місце працівника у трудовому колективі, яке передбачає виконання певних посадових обов`язків.

У свою чергу, місце роботи - певне підприємство, установа, організація розташована у певній місцевості і належне власнику.

Таким чином, оскільки як визнається апелянтом, ОСОБА_1 тимчасово не працює, відповідно відомості, що вона займає посаду головного бухгалтера не відповідають дійсності, а доводи апелянта, що ОСОБА_1 за фахом є бухгалтером висновків суду у цій частині не спростовують. Разом з тим, відповідно до статті 222 ВК України, відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини 1 цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.

Щодо доводів апелянта в частині надання 07.10.2020 року до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області фотографій кандидатів у депутати, колегія суддів зазначає наступне.

Так, вимогами п. 11 ч.1 ст. 222 ВК України передбачено, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді.

Водночас, як вірно встановлено судом першої інстанції, подані Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області фотографії кандидатів у депутати не відповідають встановленим п.11 ч. 1 статті 222 ВК України вимогам, а саме, розмір фотокарток 5x7,5 сантиметрів, замість 4x6 сантиметрів. Розмір фотокарток порушено, як на паперових носіях так і в електронному вигляді. Зазначені обставини апелянтом в тексті апеляційної скарги фактично визнаються.

Колегія суддів критично оцінює доводи апеляційної скарги, що фотографії подані до комісії, можуть бути змінені до розміру 4x6, шляхом їх обрізання, оскільки відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. При цьому, положеннями ВК України не передбачено права виборчої комісії на будь-яке внесення змін до документів, поданих політичною партією, зокрема шляхом їх обрізання.

Таким чином, недотримання заявником вимог стосовно розміру поданих фотокарток є окремою та самостійною підставою вважати документи, прямо передбачені п. 11 ч. 1 ст. 222 ВК України, не поданими, оскільки положенням ст. 230 ВК України не передбачено можливості повторного повідомлення відповідного суб`єкта подання документів про можливість їх усунення.

При цьому колегія суддів також враховує, що строк реєстрації кандидатів у депутати сільських, селищних, міських рад фактично сплив, а неодноразове надання відповідному суб`єкту подання документів можливості усунення недоліків суперечить встановленому ст. 12 ВК принципу рівності прав і можливостей кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу.

Крім того, з наданих Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області фотографій вбачається їх невідповідність вимогам наказу Міністерства внутрішніх справ України №875 від 18.10.2019 року Про затвердження Вимог до відцифрованого образу обличчя особи, фотокарток, що подаються для оформлення або обміну документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, та фотографічного зображення на них , оскільки зображення осіб не є чіткими, допускається ефект червоних очей , не дотримано вимоги щодо вертикального положення особи, що фотографується, на деяких фото чітко видно редагування, зокрема, обличчя людини не співпадає з шиєю та коміром сорочки, особи на фото з відкритими посмішками або вирізані з сумісних фото, тощо (а.с.73-74).

Щодо доводів апелянта, що судом першої інстанції було помилково застосовано у даних правовідносинах Наказ Міністерства внутрішніх справ України від 18.10.2019 р. №875, колегія суддів зазначає, що повідомлення про необхідність усунення недоліків саме шляхом приведення фотографій у відповідність до наказу Міністерства внутрішніх справ України №875 від 18.10.2019 року було прямо передбачено постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2020 року по справі №420/9855/20, яка набрала законної сили та обов`язкова до виконання відповідачем.

Водночас, слід зазначити, що повідомлення Таїровської СТВК від 07.10.2020 р. в частині необхідності усунення недоліків саме шляхом приведення фотографій у відповідність до наказу Міністерства внутрішніх справ України №875 від 18.10.2019 року було отримано апелянтом та їм також не оскаржувалось, що спростовує доводи апеляційної скарги у цій частині.

Решта доводів апеляційної скарги висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.

Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції погоджується із висновками суду першої інстанції про правомірність прийняття Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області оскаржуваної постанови №74 від 07.10.2020 року Про відмову у реєстрації всіх кандидатів Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Регіональною організацією Політичної Партії НАРОД в Одеській області та включених до єдиного та територіального виборчих списків в єдиному багатомандатному та територіальних виборчих списків в єдиному багатомандатному та територіальних виборчих округах №№1,2,3 .

Оцінюючи доводи апеляційної скарги, колегія суддів виходить з того, що жодних інших доводів, які б доводили порушення судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права при винесенні оскаржуваного судового рішення, в апеляційній скарзі не зазначено.

Відповідно до положень статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.

Частиною 9 ст.273 КАС України визначено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Враховуючи викладене та те, що на момент звернення до суду з апеляційною скаргою апелянт не сплатив судовий збір за подання апеляційної скарги, суд вважає, що наявні підстави для стягнення з відповідача в дохід Державного бюджету України судового збору у розмірі 3153,00 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 273, 292, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Регіональної організації політичної партії НАРОД в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2020 року - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2020 року по справі за позовом Регіональної організації політичної партії НАРОД в Одеській області до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - залишити без змін.

Стягнути з Регіональної організації Політичної Партії "НАРОД" в Одеській області (м. Одеса, вул. Семена Палія, буд. 113, корп. А, кв. 29, код ЄДРПОУ 40690457) в дохід Державного бюджету України на користь Державної судової адміністрації України (отримувач коштів: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету: 22030106) несплачену суму судового збору у розмірі 3153,00 грн. (три тисячі сто п`ятдесят три гривні 00 копійок).

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя: М.П. Коваль

Суддя: С.Д. Домусчі

Суддя: І. О. Турецька

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.10.2020
Оприлюднено15.10.2020
Номер документу92164769
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/10357/20

Постанова від 13.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Рішення від 09.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

Ухвала від 09.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні