Рішення
від 23.09.2020 по справі 120/2798/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

23 вересня 2020 р. Справа № 120/2798/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Яремчука Костянтина Олександровича,

за участі секретаря судового засідання Слюсар Ольги Олександрівни,

представника позивача Піпко Андрія Миколайовича,

представника відповідача Хмарського Ростислава Васильовича,

представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Гавришівської сільської ради Вінницького району Вінницької області до Вінницької обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Кабінет Міністрів України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду з позовною заявою в інтересах Гавришівської сільської ради Вінницького району Вінницької області звернувся її представник до Вінницької обласної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, представник позивача вказує на те, що Гавришівська, Стадницька, Великокрушлинецька та Малокрушлинецька сільські ради Вінницького району Вінницької області прийняли рішення про добровільне об`єднання їх територіальних громад у Гавришівську сільську об`єднану територіальну громаду.

З метою отримання висновків про відповідність Конституції та законам України схвалених сільськими радами проектів рішень про добровільне об`єднання територіальних громад Гавришівська сільська рада Вінницького району звернулась до Вінницької обласної державної адміністрації із відповідним поданням, проте органом виконавчої влади повернуто такі документи на доопрацювання.

Не погодившись з такими діями облдержадміністрації, сільські ради оскаржили їх в судовому порядку. Рішеннями Вінницького окружного адміністративного суду у справах №120/4590/18-а, №120/70/19-а, №120/71/19-а, №120/72/19-а визнано протиправними дії Вінницької обласної державної адміністрації щодо повернення Гавришівській, Стадницькій, Великокрушлинецькій та Малокрушлинецькій сільським радам Вінницького району Вінницької області на доопрацювання проектів рішень про добровільне об`єднання територіальних громад та зобов`язано обласну державну адміністрацію вчинити дії щодо розгляду питання про відповідність Конституції та законам України поданих сільськими радами рішень, якими схвалено проект рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад.

Обласною державною адміністрацією на виконання судових рішень, що набрали законної сили, все ж було надано висновки про відповідність Конституції та законам України поданих сільськими радами проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад.

В подальшому Гавришівська, Стадницька, Великокрушлинецька та Малокрушлинецька сільські ради звернулися до Вінницької обласної державної адміністрації із досудовою вимогою, у якій просили внести на розгляд Вінницької обласної ради проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до нього Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади у складі Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької та Малокрушлинецької громад Вінницького району Вінницької області. Проте, обласна державна адміністрація повідомила про неможливість такого внесення.

Знову ж таки рішеннями Вінницького окружного адміністративного суду визнано протиправними дії обласної державної адміністрації щодо відмови у внесенні на розгляд Вінницької обласної ради проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до нього Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади у складі Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької та Малокрушлинецької територіальних громад Вінницького району, зобов`язавши при цьому внести на розгляд сесії Вінницької обласної ради проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до нього Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади у складі Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької та Малокрушлинецької територіальних громад Вінницького району.

На виконання судових рішень облдержадміністрація внесла на розгляд Вінницької обласної ради проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до нього Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади у відповідному складі.

Вінницька обласна рада рішенням №879 від 26 вересня 2019 року внесла зміни до рішення 37 сесії обласної ради 7 скликання від 05 березня 2019 року №785 Про схвалення у новій редакції проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до такого Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади в складі Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької та Малокрушлинецької територіальних громад Вінницького району.

Крім того, розпорядженням Кабінету Міністрів України №213-р від 03 березня 2020 року затверджено перелік спроможних об`єднаних територіальних громад, у яких відбулися перші вибори депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови у 2019 році, яким Гавришівську сільську раду визнано спроможною.

Водночас, листом Вінницької обласної державної адміністрації від 14 лютого 2020 року Кабінету Міністрів України надіслано для затвердження проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до такого Гавришівської, Малокрушлинецької, Стадницької та Великокрушлинецької територіальних громад в складі Вінницької міської об`єднаної територіальної громади.

Представник позивача вважає дії обласної державної адміністрації щодо внесення листом від 14 лютого 2020 року на розгляд Кабінету Міністрів України проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області в частині включення Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької та Малокрушлинецької територіальних громад до складу Вінницької міської об`єднаної територіальної громади протиправними, оскільки такі порушують принцип добровільності об`єднання територіальних громад, який передбачає утворення добровільного об`єднання територіальних громад в будь-якій конфігурації та з дотриманням умов добровільного об`єднання територіальних громад, передбачених статтею 4 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад". Також представник позивача звертає увагу на тому, що жодних консультацій з уповноваженими представниками органів місцевого самоврядування та їх асоціацій, а також суб`єктами господарювання та їх громадськими об`єднаннями, що передбачені пунктами 13, 14 Методики формування спроможних територіальних громад, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року №214 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року №34), не проводилось.

З огляду на протиправність дій відповідача представник позивача вважає, що слід зобов`язати Вінницьку обласну державну адміністрацію внести на розгляд Кабінету Міністрів України проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області в частині включення Гавришівської територіальної громади, Стадницької територіальної громади, Великокрушлинецької територіальної громади та Малокрушлинецької територіальної громади до складу Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади.

Ухвалою від 30 червня 2020 року відкрито провадження в адміністративній справі, частково задоволено клопотання представника позивача щодо розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. Цією ж ухвалою задоволено клопотання представника позивача про залучення до участі у справі третьої особи та залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Кабінет Міністрів України.

22 липня 2020 року представником відповідача подано відзив на позовну заяву, у якому зазначено, що Вінницька обласна державна адміністрація заперечує проти задоволення позовних вимог та вважає їх безпідставними і необґрунтованими. Зокрема, відзив аргументований тим, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи, яка звертається до суду, на момент її звернення до суду. При цьому, позивачем у позовній заяві не наведено жодної аргументації та не надано доказів у підтвердження того, що діями відповідача, які оскаржуються, порушено права та інтереси Гавришівської сільської ради Вінницького району. Відповідачем також зазначено, що безпідставними слід визнати посилання позивача на рішення судів у справах №120/4590/18-а, №120/70/19-а, №120/71/19-а, №120/72/19-а, №120/1671/19-а, оскільки такі судові рішення обласною державною адміністрацією виконані. Водночас, на думку відповідача, слід визнати безпідставними твердження позивача щодо протиправності дій обласної державної адміністрації, адже при надісланні до Кабінету Міністрів України проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області обласною державною адміністрацією враховано утворені існуючі об`єднані територіальні громади та проведено консультації з представниками громад. Більше того, після внесених змін до чинного законодавства, яким врегульовано особливості об`єднання територіальних громад, обласним державним адміністраціям надано повноваження надсилати подання до Кабінету Міністрів України для затвердження перспективного плану формування територій громад областей.

27 липня 2020 року представником третьої особи подано пояснення щодо позовної заяви. У поясненнях зазначено, що визначення участі територіальної громади у формі консультацій вказує на дорадчий характер такої участі. Крім того, наслідками зазначених консультацій є визначення потенційного адміністративного центру спроможної територіальної громади. А тому перспективний план формування територій громад є лише планом, а не обов`язковим до виконання рішенням відносно вчинення будь-яких юридично значущих дій, спрямованих на об`єднання чи приєднання з/до іншими територіальними громадами, оскільки в силу положень закону об`єднання територіальних громад є добровільним і здійснюється на підставі рішення відповідної ради.

07 серпня 2020 року представником позивача подано заяву про уточнення позовних вимог, якою конкретизовано зміст позовних вимог та просив визнати протиправними дії відповідача щодо включення Гавришівської (с.Гавришівка), Стадницької (с.Стадниця), Великокрушлинецької (с.Великі Крушлинці), Малокрушлинецької (с.Малі Крушлинці) територіальних громад Вінницького району Вінницької області до складу Вінницької міської об`єднаної територіальної громади в проекті перспективного плану формування територіальних громад Вінницької області, який листом №01.01-06/1123 від 14 лютого 2020 року внесено на розгляд Кабінету Міністрів України, та зобов`язати Вінницьку обласну державну адміністрацію внести на розгляд Кабінету Міністрів України проект перспективного плану формування територіальних громад Вінницької області в частині включення Гавришівської (с.Гавришівка), Стадницької (с.Стадниця), Великокрушлинецької (с.Великі Крушлинці), Малокрушлинецької (с.Малі Крушлинці) територіальних громад Вінницького району Вінницької області до складу Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади з адміністративним центром у с.Гавришівка Вінницького району Вінницької області.

Ухвалою від 25 серпня 2020 року вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін та призначено розгляд справи на 17 вересня 2020 року.

17 вересня 2020 року представником позивача подано заяву про уточнення змісту позовних вимог, у якій просив врахувати, що правильною є назва перспективний план формування територій громад Вінницької області .

У ході судового засідання, що відбулося 17 вересня 2020 року, представники позивача підтримали позовні вимоги та просили їх задовольнити з підстав, що наведені у позовній заяві. Натомість, представник відповідача заперечував щодо задоволення позову з мотивів, наведених у відзиві на позовну заяву. Представник третьої особи заперечував щодо задоволення позову з мотивів, наведених у поясненнях щодо позовної заяви. Ухвалою суду, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, оголошено перерву у судовому засіданні до 23 вересня 2020 року.

В судовому засіданні 23 вересня 2020 року під час виступу представник позивача звернув увагу на те, що Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" не передбачено можливість об`єднання двох уже створених об`єднаних територіальних громад. У зв`язку з чим, вчинивши оскаржувані дії, відповідачем порушено принцип добровільності об`єднання територіальних громад.

Натомість, представник відповідача зазначив, що, на його думку, дії Вінницької обласної державної адміністрації, що полягають у включенні Гавришівської територіальної громади, Стадницької територіальної громади, Великокрушлинецької територіальної громади та Малокрушлинецької територіальної громади до Вінницької міської об`єднаної територіальної громади у проекті перспективного плану формування територіальних громад Вінницької області, який внесено на розгляд Кабінету Міністрів України, є правомірними, оскільки відповідно до внесених 20 грудня 2019 року змін до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної державної адміністрації. Відтак, з моменту набрання такими змінами чинності обласна державна адміністрація набула повноважень вносити до Кабінету Міністрів України подання для затвердження перспективного плану формування територій громад, на власний розсуд визначаючись з конфігурацією таких об`єднань.

Заслухавши представників сторін та представника третьої особи, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані учасниками справи докази, суд встановив такі обставини.

29 жовтня 2018 року Гавришівська сільська рада Вінницького району звернулась до Вінницької обласної державної адміністрації із поданням №492, яким подала рішення 31 сесії 7 скликання від 26 жовтня 2018 року Гавришівської сільської ради Вінницького району про схвалення проекту рішення "Про добровільне об`єднання територіальних громад", проект рішення Гавришівської сільської ради "Про добровільне об`єднання територіальних громад", додаток до цього рішення "План спільних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад", рішення 27 сесії 7 скликання від 25 жовтня 2018 року Малокрушлинецької сільської ради Вінницького району про схвалення проекту рішення "Про добровільне об`єднання територіальних громад", проект рішення Малокрушлинецької сільської ради "Про добровільне об`єднання територіальних громад", додаток до цього рішення "План спільних організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад", рішення 24 сесії 7 скликання від 29 жовтня 2018 року Великокрушлинецької сільської ради Вінницького району про схвалення проекту рішення "Про добровільне об`єднання територіальних громад", проект рішення Великокрушлинецької сільської ради "Про добровільне об`єднання територіальних громад", додаток до цього рішення "План спільних організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад" та рішення 27 сесії 7 скликання від 26 жовтня 2018 року Стадницької сільської ради Вінницького району про схвалення проекту рішення "Про добровільне об`єднання територіальних громад", проект рішення Стадницької сільської ради "Про добровільне об`єднання територіальних громад", додаток до цього рішення "План спільних організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад" для надання висновку щодо відповідності поданих проектів рішень Конституції та законам України.

29 листопада 2018 року Вінницька обласна державна адміністрація повернула подані документи на доопрацювання.

Не погодившись із діями облдержадміністрації щодо повернення Гавришівській, Стадницькій, Великокрушлинецькій та Малокрушлинецькій сільським радам Вінницького району на доопрацювання поданих документів, що стосуються добровільного об`єднання територіальних громад, вказані сільські ради оскаржили такі дії в судовому порядку.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 25 березня 2019 року у справі №120/4590/18-а позов Гавришівської сільської ради Вінницького району Вінницької області задоволено. Зокрема визнано протиправними дії Вінницької обласної державної адміністрації щодо повернення Гавришівській сільській раді Вінницького району Вінницької області на доопрацювання проекту рішення про добровільне об`єднання територіальних громад з підстав, що викладені в листі від 29.11.2018 №01.01-67/7500 "Щодо добровільного об`єднання територіальних громад", та зобов`язано Вінницьку обласну державну адміністрацію вчинити дії щодо розгляду питання щодо відповідності Конституції та законам України, поданого Гавришівською сільською радою Вінницького району Вінницької області рішення 31 сесії 7 скликання від 26 жовтня 2018 року "Про схвалення проекту рішення "Про добровільне об`єднання територіальних громад", з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 02 квітня 2019 року у справі №120/70/19-а позов Стадницької сільської ради Вінницького району задоволено шляхом визнання протиправними дій Вінницької обласної державної адміністрації щодо повернення Стадницькій сільській раді Вінницького району Вінницької області на доопрацювання проекту рішення про добровільне об`єднання територіальних громад з підстав, що викладені в листі від 29 листопада 2018 року №01.01-67/7498 "Щодо добровільного об`єднання територіальних громад", та зобов`язано Вінницьку обласну державну адміністрацію вчинити дії щодо розгляду питання щодо відповідності Конституції та законам України, поданого Стадницькою сільською радою Вінницького району Вінницької області рішення 27 сесії 7 скликання від 26.10.2018 "Про схвалення проекту рішення про добровільне об`єднання територіальних громад", з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 03 квітня 2019 року у справі №120/71/19-а позов Великокрушлинецької сільської ради Вінницького району задоволено шляхом визнання протиправними дій Вінницької обласної державної адміністрації щодо повернення на доопрацювання проекту рішення про добровільне об`єднання територіальних громад з підстав, що викладені у листі від 29 листопада 2018 року №01.01-67/7497 "Щодо добровільного об`єднання територіальних громад", та зобов`язано облдержадміністрацію вчинити дії щодо розгляду питання щодо відповідності Конституції та законам України, поданого Великокрушлинецькою сільською радою Вінницького району рішення 24 сесії 7 скликання від 29 жовтня 2018 року "Про схвалення проекту рішення "Про добровільне об`єднання територіальних громад", з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 03 квітня 2019 року у справі №120/72/19-а позов Малокрушлинецької сільської ради Вінницького району задоволено. Зокрема, визнано протиправними дії Вінницької обласної державної адміністрації щодо повернення щодо повернення Малокрушлинецькій сільській раді Вінницького району Вінницької області на доопрацювання проекту рішення про добровільне об`єднання територіальних громад з підстав, що викладені в листі від 29 листопада 2018 року №01.01-67/7499 "Щодо добровільного об`єднання територіальних громад", та зобов`язано Вінницьку обласну державну адміністрацію вчинити дії щодо розгляду питання щодо відповідності Конституції та законам України, поданого Малокрушлинецькою сільською радою Вінницького району Вінницької області рішення №213 27 сесії 7 скликання від 25.10.2018 "Про схвалення проекту рішення "Про добровільне об`єднання територіальних громад", з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

На виконання вказаних судових рішень Вінницькою обласною державною адміністрацією 01 серпня 2019 року затверджено висновки щодо відповідності Конституції та законам України проектів рішень Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької та Малокрушлинецької сільських рад Вінницького району про добровільне об`єднання територіальних громад, схвалених рішеннями згаданих сільських рад.

В подальшому Гавришівський, Стадницький, Великокрушлинецький та Малокрушлинецький сільські голови звернулися до Вінницької обласної державної адміністрації із досудовою вимогою, у якій просили внести на розгляд наступного засідання Вінницької обласної ради проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до нього Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької та Малокрушлинецької громад Вінницького району Вінницької області у складі Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади.

12 квітня 2019 року Вінницька обласна державна адміністрація листом вих. № 01.01-51/2316 повідомила заявників, що внесення змін до плану в частині формування об`єднаних територій громад Вінницького району можливе за умови подання документів облдержадміністрації згідно із Методикою формування спроможних територіальних громад, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року №214.

Не погодившись із діями обласної державної адміністрації щодо відмови у внесенні на розгляд Вінницької обласної ради проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до нього Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади у складі громад Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької та Малокрушлинецької сільських рад Вінницького району Вінницької області, сільські ради знову ж таки оскаржили такі в судовому порядку.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 16 липня 2019 року у справі №120/1669/19-а позов Великокрушлинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області задоволено. Зокрема, визнано протиправними дії Вінницької обласної державної адміністрації, що полягають у відмові внести на розгляд Вінницької обласної ради проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до нього Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади у складі Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької та Малокрушлинецької територіальних громад Вінницького району Вінницької області, та зобов`язано Вінницьку обласну державну адміністрацію внести на розгляд сесії Вінницької обласної ради проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до нього Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади у складі Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької та Малокрушлинецької територіальних громад Вінницького району Вінницької області.

Також рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 23 липня 2019 року у справі №120/1668/19-а позов Малокрушлинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області задоволено. Зокрема, визнано протиправними дії Вінницької обласної державної адміністрації, що полягають у відмові внести на розгляд Вінницької обласної ради проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до нього Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади у складі Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької та Малокрушлинецької територіальних громад Вінницького району Вінницької області, та зобов`язано Вінницьку обласну державну адміністрацію внести на розгляд сесії Вінницької обласної ради проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до нього Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади у складі Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької та Малокрушлинецької територіальних громад Вінницького району Вінницької області.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 23 липня 2019 року у справі №120/1670/19-а позов Стадницької сільської ради Вінницького району Вінницької області задоволено. Зокрема, визнано протиправними дії Вінницької обласної державної адміністрації, що полягають у відмові внести на розгляд Вінницької обласної ради проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до нього Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади у складі Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької та Малокрушлинецької територіальних громад Вінницького району Вінницької області, та зобов`язано Вінницьку обласну державну адміністрацію внести на розгляд сесії Вінницької обласної ради проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до нього Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади у складі Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької та Малокрушлинецької територіальних громад Вінницького району Вінницької області.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 23 липня 2019 року у справі №120/1671/19-а позов Гавришівської сільської ради Вінницького району Вінницької області задоволено. Зокрема, визнано протиправними дії Вінницької обласної державної адміністрації, що полягають у відмові внести на розгляд Вінницької обласної ради проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до нього Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади у складі Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької та Малокрушлинецької територіальних громад Вінницького району Вінницької області, та зобов`язано Вінницьку обласну державну адміністрацію внести на розгляд сесії Вінницької обласної ради проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до нього Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади у складі Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької та Малокрушлинецької територіальних громад Вінницького району Вінницької області.

На виконання вказаних судових рішень Вінницька обласна державна адміністрація внесла на розгляд Вінницької обласної ради проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до нього Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади у складі Гавришівської сільської ради Вінницького району Вінницької області, Стадницької сільської ради Вінницького району Вінницької області, Великокрушлинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області та Малокрушлинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області.

Вінницька обласна рада рішенням №879 від 26 вересня 2019 року внесла зміни до рішення 37 сесії обласної ради 7 скликання від 05 березня 2019 року №785 Про схвалення у новій редакції проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до такого Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади в складі Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької та Малокрушлинецької територіальних громад Вінницького району.

11 жовтня 2019 року Центральною виборчою комісією прийнято постанову від 11 жовтня 2019 року №1920 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міської рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міського голів 22 грудня 2019 року", згідно із додатком 1 якої вирішено, окрім іншого, у Гавришівській сільській об`єднаній територіальній громаді призначити перші місцеві вибори на 22 грудня 2019 року.

22 грудня 2019 року в Гавришівській сільській об`єднаній територіальній громаді відбулися перші місцеві вибори.

Рішенням 1 сесії 7 скликання Гавришівської сільської ради Вінницького району Вінницької області №10 від 28 січня 2020 року "Про реорганізацію Стадницької, Малокрушлинецької та Великокрушлинецької сільських рад" розпочато процедуру реорганізації Стадницької сільської ради, Малокрушлинецької сільської ради, Великокрушлинецької сільської ради та 10 лютого 2020 року вказані сільські ради як юридичні особи припинили своє існування, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Крім того, розпорядженням Кабінету Міністрів України №213-р від 03 березня 2020 року затверджено перелік спроможних об`єднаних територіальних громад, у яких відбулися перші вибори депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови у 2019 році, яким Гавришівську сільську раду визнано спроможною.

Водночас, 14 лютого 2020 року Вінницька обласна державна адміністрація листом вих. № 01.01-06/1123 внесла на розгляд Кабінету Міністрів України проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області, відповідно до якого Гавришівську територіальну громаду, Стадницьку територіальну громаду, Великокрушлинецьку територіальну громаду та Малокрушлинецьку територіальну громаду включено до Вінницької міської об`єднаної територіальної громади.

Надаючи правову оцінку діям Вінницької обласної державної адміністрації щодо внесення на розгляд уряду проекту перспективного плану із включенням до такого Вінницької міської об`єднаної територіальної громади в складі, зокрема й Гавришівської територіальної громади, Стадницької територіальної громади, Великокрушлинецької територіальної громади та Малокрушлинецької територіальної громади, то суд зважає на таке.

Відповідно до статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Разом із тим, засади організації та діяльності органів місцевого самоврядування врегульовані Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Статтею 2 передбачено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Частиною 2 статті 6 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об`єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову.

Особливості добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад визначені Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" від 05 лютого 2015 року №157-VIII (надалі - Закон №157-VIII).

Відповідно до статті 2 Закону №157-VIII добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.

Водночас, згідно з частиною 1 статті 4 Закону №157-VIII добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких умов: 1) у складі об`єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування; 2) територія об`єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об`єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об`єдналися; 3) об`єднана територіальна громада має бути розташована в межах території Автономної Республіки Крим, однієї області; 4) при прийнятті рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об`єднаної територіальної громади; 5) якість та доступність публічних послуг, що надаються в об`єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об`єднання; 6) об`єднання територіальних громад здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, області.

Отже, наведені приписи свідчать про те, що одним із головних принципів об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст є принцип добровільності. При цьому, однією з умов добровільного об`єднання територіальних громад є те, що об`єднання територіальних громад здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, області.

Абзацом 1 частини 4 статті 9 Закону №157-VIII передбачено, що Кабінет Міністрів України може визнати об`єднану територіальну громаду спроможною, за умови її утворення в порядку, визначеному розділом II цього Закону, навколо населеного пункту, визначеного перспективним планом формування територій громад Автономної Республіки Крим, області як адміністративного центру об`єднаної територіальної громади, а також якщо кількість населення об`єднаної територіальної громади становить не менше половини кількості населення територіальних громад, які мали увійти до такої об`єднаної територіальної громади відповідно до перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до статті 11 Закону №157-VIII перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області розробляється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідною обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад і охоплює всю територію Автономної Республіки Крим, області. Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної державної адміністрації.

Відтак, законодавець передбачив принципи та умови добровільного об`єднання територіальних громад; водночас, затвердження Кабінетом Міністрів України перспективного плану формування територій громад є завершальним етапом процедури добровільного об`єднання.

В свою чергу, механізм та умови формування спроможних територіальних громад, а також порядок розроблення і схвалення перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області деталізовані у Методиці формування спроможних територіальних громад (надалі - Методика), що затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року №214.

Так, пунктом 3 Методики визначено, що формування спроможних територіальних громад здійснюється з урахуванням: здатності органів місцевого самоврядування вирішувати суспільні питання, які належать до їх компетенції, для задоволення потреб населення відповідних адміністративно-територіальних одиниць; історичних, географічних, соціально-економічних, природних, екологічних, етнічних, культурних особливостей розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць; розвитку інфраструктури відповідних адміністративно-територіальних одиниць; фінансового забезпечення відповідних адміністративно-територіальних одиниць; трудової міграції населення; результатів попередньої оцінки рівня спроможності спроможних територіальних громад (далі - оцінка рівня спроможності); оптимальних мереж соціальної інфраструктури та доступності публічних послуг у відповідних сферах.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрація з урахуванням утворених відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднаних територіальних громад розробляє відповідно до цієї Методики із залученням представників органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості відповідних адміністративно-територіальних одиниць: проект перспективного плану; паспорти спроможних територіальних громад за формою згідно з додатком 1 (пункт 4 Методики).

При цьому, формування спроможних територіальних громад здійснюється у такій послідовності: 1) визначення потенційних адміністративних центрів спроможних територіальних громад та зон їх доступності; 2) визначення переліку територіальних громад, що входять до складу спроможних територіальних громад; 3) проведення оцінки рівня спроможності (пункт 5 Методики).

Відповідно до пункту 7 Методики оцінка рівня спроможності проводиться на основі критеріїв, що характеризують основні соціально-економічні показники, які впливають на розвиток відповідної спроможної територіальної громади. Критеріями оцінки рівня спроможності є: чисельність населення, що постійно проживає на території спроможної територіальної громади; чисельність учнів, що здобувають освіту в закладах загальної середньої освіти, розташованих на території спроможної територіальної громади; площа території спроможної територіальної громади; індекс податкоспроможності бюджету спроможної територіальної громади; частка місцевих податків та зборів у доходах бюджету спроможної територіальної громади. Оціночний рівень спроможності спроможних територіальних громад визначається на основі суми числових значень критеріїв оцінки рівня спроможності та становить: низький рівень спроможності - від 1,5 до 2,1; середній рівень спроможності - від 2,2 до 3,8; високий рівень спроможності - від 3,9 до 5.

Результати оцінки рівня спроможності враховуються під час розроблення проекту (внесення змін до проекту) перспективного плану (пункт 8 Методики).

Згідно з пунктом 12 Методики з метою забезпечення відкритості та прозорості роботи з розроблення проекту перспективного плану утворюється робоча група, до складу якої входять представники Ради міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрації, відповідних органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості.

З метою врахування інтересів територіальних громад під час розроблення проекту перспективного плану уповноважені Радою міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрацією посадові особи проводять консультації з уповноваженими представниками органів місцевого самоврядування та їх асоціацій, а також суб`єктами господарювання та їх громадськими об`єднаннями. За результатами консультацій оформляється протокол. Консультації проводяться під час: визначення переліку територіальних громад, що можуть увійти до складу спроможної територіальної громади; визначення переліку територіальних громад, території яких не охоплюються зонами доступності потенційних адміністративних центрів; визначення меж територій спроможних територіальних громад. Консультації проводяться насамперед з представниками територіальних громад, території яких охоплюються зонами доступності кількох потенційних адміністративних центрів. За результатами консультацій та на підставі рішень органів місцевого самоврядування визначається потенційний адміністративний центр спроможної територіальної громади (пункт 13 Методики).

Якщо в процесі розроблення проекту перспективного плану після проведення консультацій виникла необхідність внесення до нього змін, проводяться додаткові консультації (пункт 14 Методики).

Отже, приписами Методики передбачено чіткий алгоритм дій, що передують внесенню проекту перспективного плану формування територій громад для затвердження урядом. Зокрема, визначено, що Рада міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрації з урахуванням уже утворених відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднаних територіальних громад розробляє відповідно до Методики із залученням представників органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості відповідних адміністративно-територіальних одиниць проект перспективного плану формування територій.

Проведення консультацій з уповноваженими представниками органів місцевого самоврядування та їх асоціацій, а також суб`єктами господарювання та їх громадськими об`єднаннями має на меті врахування інтересів усіх зацікавлених суб`єктів для того, аби були дотримані такі принципи об`єднання територіальних громад, як добровільність, прозорість та відкритість.

В ході судового розгляду встановлено, що Гавришівська сільська рада Вінницького району, Стадницька сільська рада Вінницького району, Великокрушлинецька сільська рада Вінницького району та Малокрушлинецька сільська рада Вінницького району на виконання вимог Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад вирішили об`єднатися в одну територіальну громаду - Гавришівську сільську об`єднану територіальну громаду.

До завершення процедури такого об`єднання згадані вище сільські ради пройшли усі, визначені Законом України Про добровільне об`єднання територіальних громад , етапи, серед яких: ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад, громадське обговорення такої пропозиції, прийняття сільськими радами рішень про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад, повторне громадське обговорення підготовлених проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, схвалення сільськими радами таких проектів рішень, отримання висновків Вінницької обласної державної адміністрації щодо відповідності таких проектів рішень Конституції та законам України, прийняття рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, проведення перших виборів Гавришівської сільської ради та обрання сільського голови, визнання Кабінетом Міністрів України Гавришівську сільську раду спроможною об`єднаною територіальною громадою.

Окрім того, рішенням Вінницької обласної ради №879 від 26 вересня 2019 року внесено зміни до рішення 37 сесії обласної ради 7 скликання від 05 березня 2019 року №785 Про схвалення у новій редакції проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до такого Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади в складі Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької та Малокрушлинецької територіальних громад Вінницького району, адже частиною 1 статті 11 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад в редакції, що діяла до внесених 20 грудня 2019 року змін, передбачалося, що перспективний план формування територій громад області перед затвердженням схвалюється обласною радою за поданням відповідної обласної державної адміністрації.

Відтак, з огляду на наведене вище позивач правомірно (обгрунтовано) очікував, що Вінницька обласна державна адміністрація внесе до Кабінету Міністрів України подання щодо затвердження проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до такого саме Гавришівську сільську об`єднану територіальну громаду в складі Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької та Малокуршлинецької територіальних громад Вінницького району.

Однак, 14 лютого 2020 року Вінницька обласна державна адміністрація внесла на розгляд Кабінету Міністрів України проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області, відповідно до якого Гавришівську територіальну громаду, Стадницьку територіальну громаду, Великокрушлинецьку територіальну громаду та Малокрушлинецьку територіальну громаду включено до Вінницької міської об`єднаної територіальної громади.

На переконання суду, такі дії обласної державної адміністрації є протиправними з огляду на таке.

Як свідчать доводи відповідача, з огляду на внесені Законом України Про внесення змін до Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад щодо спрощення процедури затвердження перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей від 05 грудня 2019 року №348-IX зміни обласні державні адміністрації набули повноважень вносити подання до Кабінету Міністрів України для затвердження перспективного плану формування територій громад областей, чим і скористався відповідач.

Так, Законом України Про внесення змін до Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад щодо спрощення процедури затвердження перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей від 05 грудня 2019 року №348-IX частину третю статті 11 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад викладено в такій редакції: Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної державної адміністрації .

Водночас, у попередній редакції вказана норма була викладена в наступній редакції: Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області схвалюється відповідно Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною радою за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної державної адміністрації та затверджується Кабінетом Міністрів України .

Змістовний аналіз наведених вище редакцій однієї і тієї ж норми свідчить про те, що у новій редакції законодавець позбавив обласні ради повноважень схвалювати перспективні плани формування територій громад областей, а також наділив обласні державні адміністрації повноваженнями вносити до Кабінету Міністрів України подання для затвердження перспективних планів формування територій громад областей.

Однак, внесення відповідних подань обласними державними адміністраціями повинно відбуватись з урахуванням положень і Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад , і Методики, а також з урахуванням вже утворених об`єднаних територіальних громад, а не визначаючи на власний розсуд зовсім інший формат об`єднання територіальних громад.

Такі висновки узгоджуються із тим, що всі інші приписи і Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад , і Методики, що стосуються етапів формування об`єднаних територіальних громад, залишились незмінними, а тому безпідставно стверджувати про те, що з моменту набрання чинності відповідних змін обласні державні адміністрації набули повноважень на власний розсуд визначати конфігурацію об`єднань територіальних громад та вносити подання до Кабінету Міністрів України для затвердження перспективного плану формування територій громад.

На обгрунтованість таких висновків вказує пункт 4 Методики, яким передбачено, що Рада міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрація з урахуванням утворених відповідно до Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» об`єднаних територіальних громад розробляє відповідно до цієї Методики із залученням представників органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості відповідних адміністративно-територіальних одиниць: проект перспективного плану; паспорти спроможних територіальних громад за формою згідно з додатком 1.

Тобто, проект перспективного плану розробляється обласною державною адміністрацією з урахуванням вже утворених відповідно до Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» об`єднаних територіальних громад, що узгоджується із принципом добровільності об`єднання територіальних громад, адже в іншому випадку втрачається ідея принципу добровільного об`єднання, що є недопустимим.

Окрім того, відповідачем під час внесення до Кабінету Міністрів України подання щодо затвердження перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням Гавришівської територіальної громади, Стадницької територіальної громади, Великокрушлинецької територіальної громади та Малокрушлинецької територіальної громади до Вінницької міської об`єднаної територіальної громади не дотримано вимог Методики.

Так, Методикою визначено, що під час розроблення проекту перспективного плану враховуються уже утворені відповідно до Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад територіальні громади, результати оцінки рівня спроможності кожної територіальної громади, а також інтереси територіальних громад шляхом проведення консультацій з уповноваженими представниками органів місцевого самоврядування та їх асоціацій, а також суб`єктами господарювання та їх громадськими об`єднаннями.

Однак, відповідачем під час внесення подання до Кабінету Міністрів України для затвердження перспективного плану не враховано факту утворення Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади, відсутні також докази проведення оцінки рівня спроможності територіальних громад (Вінницької міської об`єднаної територіальної громади та Гавришівської сільської територіальної громади) бути адміністративним центром, як того вимагають положення пунктів 7 та 8 Методики.

Більше того, дослідивши протокол робочої групи з проведення консультацій із громадськістю та органами місцевого самоврядування щодо формування спроможних територіальних громад №2 від 29 січня 2020 року та протокол засідання міжвідомчої регіональної робочої групи з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівнів області №4 від 06 лютого 2020 року, суд встановив, що такі консультації стосувалися розгляду питання щодо приєднання Гавришівської об`єднаної територіальної громади до Вінницької об`єднаної територіальної громади, а не визначення потенційного адміністративного центру спроможної територіальної громади, як того вимагає пункт 13 Методики.

Так, абзацом 5 пункту 13 Методики визначено, що за результатами консультацій та на підставі рішень органів місцевого самоврядування визначається потенційний адміністративний центр спроможної територіальної громади.

Тобто, вказаними приписами передбачено необхідність проведення консультацій із залученням представників органів місцевого самоврядування, їх асоціацій, а також суб`єктів господарювання, їх громадських об`єднань, передусім для того, аби визначити за результатами таких потенційний адміністративний центр спроможної територіальної громади. Водночас, передбачено, що при цьому враховуються прийняті рішення органів місцевого самоврядування з цього питання.

Проте, судом встановлено, що рішення Вінницької міської ради як представницького органу об`єднаної територіальної громади міста Вінниці та Гавришівської сільської ради як представницького органу об`єднаної територіальної громади сіл Гавришівка, Стадниця, Великі Крушлинці та Малі Крушлинці щодо визначення потенційного адміністративного центру спроможної територіальної громади не приймалися, що не заперечується представниками сторін.

Більше того, як свідчить протокол засідання міжвідомчої регіональної робочої групи з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівнів області №4 від 06 лютого 2020 року, проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області в частині приєднання Гавришівської об`єднаної територіальної громади до Вінницької об`єднаної територіальної громади потребує додаткових консультацій.

Однак, інформація про проведення таких після засідання міжвідомчої регіональної робочої групи з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівнів області відсутня.

Відтак, голова Вінницької обласної державної адміністрації, не дочекавшись завершення консультацій, вніс на розгляд Кабінету Міністрів України подання для затвердження проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області із включенням до такого Гавришівської, Малокрушлинецької, Стадницької та Великокрушлинецької територіальних громад в складі Вінницької міської об`єднаної територіальної громади, що свідчить про недотримання відповідної процедури.

Таким чином, встановлені в ході судового розгляду обставини свідчать про протиправність дій обласної державної адміністрації щодо включення Гавришівської, Стадницької, Великокрушлинецької, Малокрушлинецької територіальних громад Вінницького району Вінницької області до складу Вінницької міської об`єднаної територіальної громади в проекті перспективного плану формування територіальних громад Вінницької області, який листом №01.01-06/1123 від 14 лютого 2020 року внесено на розгляд Кабінету Міністрів України.

При цьому, слід звернути увагу на приписи статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування (яка ратифікована Україною відповідно до Закону України від 15 липня 1997 року №452/97-ВР "Про ратифікацію Європейської хартії місцевого самоврядування"), якими визначено, що повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними. Вони не можуть скасовуватися чи обмежуватися іншим, центральним або регіональним органом, якщо це не передбачене законом.

Відповідно до статті 5 Європейської хартії місцевого самоврядування зміни територіальних кордонів органів місцевого самоврядування не можуть здійснюватися без попереднього з`ясування думки відповідних місцевих громад, можливо шляхом проведення референдуму, якщо це дозволяється законом.

Отже, слушними є посилання представника позивача на те, що відповідач при вчиненні дій щодо включення Гавришівської територіальної громади, Стадницької територіальної громади, Великокрушлинецької територіальної громади та Малокрушлинецької територіальної громади до Вінницької міської об`єднаної територіальної громади у проекті перспективного плану формування територіальних громад Вінницької області, який внесено на розгляд Кабінету Міністрів України, порушив наведені приписи Європейської хартії місцевого самоврядування, які відповідно до статті 9 Конституції України є частиною національного законодавства України, адже, вносячи для затвердження проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області, на власний розсуд, без дотримання наведених вище положень чинного законодавства, що врегульовує процедуру добровільного об`єднання територіальних громад, включив Гавришівську, Стадницьку, Великокрушлинецьку та Малокрушлинецьку територіальні громади до Вінницької міської об`єднаної територіальної громади.

З огляду на те, що суд дійшов висновку задовольнити позовну вимогу щодо визнання протиправними дій Вінницької обласної державної адміністрації, що полягають у включенні Гавришівської територіальної громади, Стадницької територіальної громади, Великокрушлинецької територіальної громади та Малокрушлинецької територіальної громади до Вінницької міської об`єднаної територіальної громади у проекті перспективного плану формування територіальних громад Вінницької області, який внесено на розгляд Кабінету Міністрів України, а також зважаючи на відсутність наміру у суб`єкта владних повноважень прийняти відповідне рішення, тому позовна вимога щодо зобов`язання відповідача внести до Кабінету Міністрів України подання щодо затвердження проекту перспективного плану формування територіальних громад Вінницької області в частині включення Гавришівської територіальної громади, Стадницької територіальної громади, Великокрушлинецької територіальної громади та Малокрушлинецької територіальної громади до складу Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади також підлягає задоволенню, оскільки є похідною, що залежить від задоволення основної вимоги.

Водночас, твердження представника відповідача про те, що позивачем не наведено жодної аргументації, яким чином оскарженими діями порушуються його права та інтереси, не заслуговують на увагу, адже з огляду на пройдений шлях територіальними громадами сіл Гавришівка, Стадниця, Великі Крушлинці та Малі Крушлинці до об`єднання в одну територіальну громаду, а тому позивач мав правомірні (обгрунтовані) очікування, що обласна державна адміністрація внесе подання до уряду про затвердження проекту перспективного плану формування територій громад у Вінницькій області із включенням до такого Гавришівської територіальної громади, Стадницької територіальної громади, Великокрушлинецької територіальної громади та Малокрушлинецької територіальної громади в складі Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади.

Відповідно до статей 9, 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно зі статтею 90 цього Кодексу оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

При цьому в силу положень частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані представником позивача, суд доходить висновку, що позовні вимоги належить задовольнити.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зважає на положення статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, частиною 1 якої визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як свідчать матеріали справи, позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір в розмірі 2102 гривень, що підтверджується квитанцією №2001-5078-7357-9483 від 24 червня 2020 року.

Відтак, на користь позивача слід стягнути суму сплаченого судового збору у розмірі 2102 гривень за рахунок бюджетних асигнувань Вінницької обласної державної адміністрації.

При цьому, слід критично оцінити посилання представника відповідача на те, що у спірних правовідносинах позивач як суб`єкт владних повноважень здійснює захист своїх прав та інтересів, а тому частина 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України не підлягає застосуванню, адже відповідно до положень статті 46 Кодексу адміністративного судочинства України суб`єкт владних повноважень може виступати позивачем у суді лише у випадках, коли право звернення до суду надано йому законом (у разі звернення до суду для виконання покладених на такий суб`єкт завдань). Проте, Гавришівська сільська рада Вінницького району в даному випадку звернулася до суду за захистом власних прав та інтересів як юридична особа, а тому їй слід відшкодувати витрати, пов`язані з оплатою судового збору.

Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 243, 245, 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Гавришівської сільської ради Вінницького району Вінницької області задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Вінницької обласної державної адміністрації, що полягають у включенні Гавришівської територіальної громади, Стадницької територіальної громади, Великокрушлинецької територіальної громади та Малокрушлинецької територіальної громади до Вінницької міської об`єднаної територіальної громади у проекті перспективного плану формування територій громад Вінницької області, який листом вих. №01.01-06/1123 від 14 лютого 2020 року внесено на розгляд Кабінету Міністрів України.

Зобов`язати Вінницьку обласну державну адміністрацію внести до Кабінету Міністрів України подання щодо затвердження проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області в частині включення Гавришівської територіальної громади, Стадницької територіальної громади, Великокрушлинецької територіальної громади та Малокрушлинецької територіальної громади до складу Гавришівської сільської об`єднаної територіальної громади.

Стягнути з Вінницької обласної державної адміністрації на користь Гавришівської сільської ради Вінницького району Вінницької області судові витрати, пов`язані з оплатою судового збору, в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.

Відповідно до частини 1 статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Гавришівська сільська рада Вінницького району Вінницької області (місцезнаходження: 23202, Вінницька обл., Вінницький р-н, с. Гавришівка, вул. Гагаріна, 16; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 04329783)

Відповідач: Вінницька обласна державна адміністрація (місцезнаходження: 21050, м. Вінниця, вул. Соборна, 70; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 20089290)

Третя особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Кабінет Міністрів України (місцезнаходження: 01008, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2)

Копію рішення у повному обсязі складено 28.09.2020

Суддя Яремчук Костянтин Олександрович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.09.2020
Оприлюднено13.10.2020
Номер документу92125099
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/2798/20-а

Ухвала від 27.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 17.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 03.02.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Постанова від 03.02.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 23.12.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 14.12.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 14.12.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 09.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 09.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 29.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні