Рішення
від 02.10.2020 по справі 120/2859/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

02 жовтня 2020 р. Справа № 120/2859/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Шаповалової Т.М.,

за участю:

секретаря судового засідання: Волинець В.М.

представників позивача: Піпко А.М., Мельничук Л.Д.

представника відповідача: Білозор О.Л.

представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Кабінет Міністрів України Іванова Ю.В.,

розглянувши у відкритоому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Хижинецької сільської ради Сокиринецької об`єднаної територіальної громади Вінницького району Вінницької області до Вінницької обласної державної адміністрації, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Кабінет Міністрів України та Лука-Мелешківської сільської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

В червні 2020 року Хижинецька сільська рада Сокиринецької об`єднаної територіальної громади Вінницького району Вінницької області (далі - позивач), звернулася до суду з адміністративним позовом до Вінницької обласної державної адміністрації (далі - відповідач), під час розгляду уточнила позовні вимоги, у якому просила:

визнати протиправними дії Вінницької обласної державної адміністрації щодо включення до складу Лука-Мелешківської об`єднаної територіальної громади Сокиринецької територіальної громади (с. Сокиринці), Парпуровецької територіальної громади (с. Парпурівці, с. Майдан-Чапельський, с. Хижинці) Вінницького району Вінницької області в проект перспективного плану формуання територій громад Вінницької області, який листом № 01.01-06/1123 від 14.02.2020 року внесено на розгляд Кабінету Міністрів України.

зобов`язати Вінницьку обласну державну адміністрацію внести на розгляд Кабінету Міністрів України проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області в частині включення Сокиринецької територіальної громади (с. Сокиринці), Парпуровецької територіальної громади (с. Парпурівці, с. Майдан-Чапельський, с. Хижинці) Вінницького району Вінницької області до складу Сокиринецької сільської об`єднаної територіальної громади (Хижинецької сільської ради Сокиринецької ОТГ) з адміністративним центром в с.Хижинці Вінницького району Вінницької області.

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначила, що ЦВК призначила перші вибори у Сокиринецькій ОТГ на 11.12.2016 року.

У призначений день перші вибори відбулися, що зафіксовано рішенням № 2 Хижинецької сільської ради Сокиринецької ОТГ 1 сесії 1 скликання від 23.12.2016 року.

23.12.2016 року Хижинецька сільськ рада прийняла рішення № 9, 10 реорганізувати Парпуровецьку та Сокиринецьку сільські ради шляхом приєднання до Хижинецької сільської ради Сокиринецької ОТГ.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.05.2017 року № 348-р, затверджено перелік спроможних об`єднаних територіальних громад, у яких відбулися перші вибори депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови у 2016 році, яким Сокиринецьку об`єднану територіальну громаду (далі - Сокиринецьку ОТГ) визнано спроможною.

Згодом Сокиринецьку ОТГ як спроможну територіальну громаду внесено до Перспективного плану формування територій громад Вінницької області, що затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України № 491-р від 19.07.2017 року.

Проте, Вінницька обласна державна адміністрація направила до Кабінету Міністрів України супровідний лист № 01.01-06/1123 від 14.02.2020 року, в якому зазначено наступне: На виконання пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 34 Про внесення змін до Методики формування спроможних територіальних громад щодо приведення затверджених перспективних планів формування територіальних громад у відповідність із зазначеною постановою, обласна державна адміністрація надає на затвердження проект перспективного плану формування територіальних громад Вінницької області, що додається . В даному Перспективному плані передбачено створення Лука-Мелешківської сільської об`єднаної територіальної громади у складі, в тому числі, Сокиринецької територіальної громади (с. Сокиринці), Парпуровецької територіальної громади (с. Парпурівці, с. Майдан-Чапельський, с. Хижинці) Вінницького району Вінницької області.

Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Ухвалою суду від 02.07.2020 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи на 27.07.2020 року, а також встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву. Цією ж ухвалою залучено до участі

у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Кабінет Міністрів України (вул. Грушевського, 12/2, м. Київ, 01018).

27.07.2020 року позивач подав заяву про уточнення позовних вимог.

20.07.2020 року відповідач подав відзив, 07.09.2020 року відповідач подав відзив на уточнену позовну заяву.

Щодо доводів позивача про протиправність рішення Вінницької обласної державної адміністрації про включення до складу Лука-Мелешківської сільської об`єднаної територіальної громади Сокиринецької територіальної громади (с. Сокиринці), Парпуровецької територіальної громади (с. Парпурівці, с. Майдан-Чапельський, с. Хижинці), Вінницького району Вінницької області в проекті перспективного плану формування територій громад Вінницької області, вказує, що перспективний план формування територій громад області та зміни до нього відповідно до розпорядження Голови обласної державної адміністрації від 01 березня 2019 №154 Про міжвідомчу регіональну робочу групу з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівнів Вінницької області розроблені робочою групою із забезпеченням відкритості та прозорості роботи під час внесення змін до перспективного плану формування територій громад області та відповідає Методиці.

Згідно з пунктом 13 Методики робочою групою з проведення консультацій із громадськістю та органами місцевого самоврядування щодо формування спроможних територіальних громад області, за участю народного депутата України А. Драбовського, депутатів обласної Ради, 01 лютого 2020 року проведено консультаційну зустріч із представниками Сокиринецької об`єднаної територіальної громади, на якій розглядались питання фінансової спроможності об`єднаної територіальної громади, а також подальшої перспективи її розвитку.

Також дане питання розглядалось на засіданні міжвідомчої регіональної робочої групи з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівнів області.

За результатами обговорень та фінансових розрахунків державною адміністрацією рекомендовано включити Сокиринецьку об`єднану територіальну громаду до Лука-Мелешківської об`єднаної територіальної громади Вінницького району.

Також відповідач зазначає, що перспективний план об`єднання територіальних громад Вінницької області в редакції затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.05.2020 № 512-р не є перешкодою для добровільного об`єднання Сокиринецької громади у іншому форматі чи взагалі відмовою від такого об`єднання, позивач не зобов`язаний на виконання перспективного плану формування територій громад Вінницької області вчиняти будь які дії чи приймати відповідні рішення. А відтак, відсутні підстави визнавати порушення зазначеним перспективним планом прав позивача. На момент подання листа обласної державної адміністрації від 14 лютого 2020 року №01.01-06/1123 до Кабінету Міністрів України на розгляд та затвердження не було прийнято Постанову Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів від 15 липня 2020 року №795 відповідно до якої призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів та змін. А тому, обласна державна адміністрація не могла знати про зміни в чинному законодавстві.

Ухвалою суду від 27.07.2020 року прийнято заяву представника позивача про уточнення позовних вимог. Здійснено перехід із спрощеного позовного провадження до загального позовного провадження. Замінено засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням. Призначено підготовче засідання на 09.09.2020.

27.07.2020 року третя особа, яка не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Кабінет Міністрів України

Ухвалою суду від 09.09.2020 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Лука-Мелешківську сільську раду. Відкладено підготовче судове засідання на 28.09.2020 року.

Ухвалою суду від 28.09.2020 року закрито підготовче провадження. Призначено справу до судового розгляду по суті на 28.09.2020 року.

28.09.2020 року розгляд справи відкладено на 02.10.2020 року.

02.10.2020 року в судове засідання сторони з`явилися.

В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали з підстав наведених у позовній заяві, а також усних пояснень наданих під час судового розгляду справи.

Представник відповідача в судовому засіданні щодо заявлених позовних вимог заперечив, просив в задоволені позову відмовити, посилаючись на мотиви наведені у відзиві.

Представник третьої особи в судовому засіданні щодо заявлених позовних вимог також заперечив, просив в задоволені позову відмовити, посилаючись на мотиви наведені у письмових поясненнях, які є аналогічними тим, що навів відповідач у відзиві на позовну заяву.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши інші докази в їх сукупності, заслухавши сторін, суд встановив наступні обставини.

Хижинецька сільська рада Сокиринецької ОТГ Вінницького району Вінницької області утворена шляхом добровільного об`єднання територіальних громад сіл Сокиринці, Хижинці, Парпурівці, Майдан-Чапельський Вінницького району Вінницької області. Тобто, до складу Хижинецької сільської ради Сокиринецької ОТГ входять чотири територіальних громади: Сокиринецька, Хижинецька, Парпуровецька, Майдан-Чапельська.

23.05.2016 року прийнято рішення 7 сесії 7 скликання Парпуровецької сільської ради Про добровільне об`єднання територіальних громад , яким вирішено об`єднатися з територіальними громадами сіл Майдан-Чапельський, Хижинці, Парпурівці Парпуровецької сільської ради, села Сокиринці Сокиринецької сільської ради в Сокиринецьку сільську територіальну громаду з адміністративним центром в селі Хижинці.

23.05.2016 року прийнято рішення Сокиринецької сільської ради 6 сесії 7 скликання Про добровільне об`єднання територіальних громад , яким вирішено об`єднатися з територіальними громадами сіл Майдан Чапельський, Хижинці, Парпурівці Парпуровецької сільської ради, села Сокиринці Сокиринецької сільської ради в об`єднану Сокиринецьку територіальну громаду з адміністративним центром в селі Хижинці.

Розпорядженням Вінницької обласної державної адміністрації № 490 від 30.06.2016 року затверджено висновки щодо відповідності Конституції та законам України проектів вищевказаних рішень.

На цій підставі Парпуровецька і Сокиринецька сільські ради прийняли рішення від 05.07.2016 року Про добровільне об`єднання територіальних громад .

Вінницька ОДА звернулася до Центральної виборчої комісії України про призначення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів у зв`язку з утворенням об`єднаних територіальних громад. Розглянувши звернення, ЦВК призначила перші вибори у Сокиринецькій ОТГ на 11 грудня 2016 року (постанова ЦВК від 23 вересня 2016 р. № 396).

У призначений день перші вибори відбулися, що зафіксовано рішенням № 2 Хижинецької сільської ради Сокиринецької ОТГ 1 сесії 1 скликання від 23.12.2016 року.

23.12.2016 року Хижинецька сільська рада прийняла рішення № 9, 10 реорганізувати Парпуровецьку та Сокиринецьку сільські ради шляхом приєднання до Хижинецької сільської ради Сокиринецької ОТГ.

Правомірність процесу об`єднання територіальних громад підтверджено Постановою Вінницького окружного адміністративного суду у справі №802/1031/16-а від 11.11.2016 року.

Крім того, правомірність об`єднання зазначених громад визнається сторонами та не стосується предмету доказування у даній адміністративній справі.

Статут територіальної громади затверджений рішенням 4 сесії 1 скликання Хижинецької сільської ради Сокиринецької ОТГ від 17.01.2017 року.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.05.2017 року № 348-р, затверджено перелік спроможних об`єднаних територіальних громад, у яких відбулися перші вибори депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови у 2016 році, яким Сокиринецьку об`єднану територіальну громаду (далі - Сокиринецьку ОТГ) визнано спроможною.

Згодом Сокиринецьку ОТГ, як спроможну територіальну громаду, внесено до Перспективного плану формування територій громад Вінницької області, що затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України № 491-р від 19.07.2017 року.

Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Хижинецька сільська рада 12.01.2017 року зареєстрована як юридична особа, Сокиринецька, Парпуровецька сільські ради припинені 28.02.2017 року.

Відповідно до паспорту Сокиринецької ОТГ рівень її спроможності оцінено як середній-3,1.

Листом від 08.01.2020 року №40/4-2 Департамент міжнародного співробітництва та регіонального розвитку Вінницької обласної державної адміністрації повідомив Сокиринецьку сільську об`єднану територіальну громаду Вінницького району про те, що відповідно до проекту Перспективного плану Сокиринецьку ОТГ віднесено до Лука -Мелешківської об`єднаної територіальної громади Вінницького району. Разом з тим, зазначили, що протягом січня 2020 року заплановано засідання робочої групи Міністерства розвитку громад та територій України, на якому розглядатиметься перспективний план, враховуючи пропозиції Сокиринецької ОТГ.

Відповідно до протоколу № 10 робочої групи з проведення консультацій із громадськістю та органами місцевого самоврядування щодо формування спроможних територіальних громад, 01.02.2020 року у приміщенні Вінницької ОДА відбулася зустріч робочої групи з проведення консультацій із громадськістю та органами місцевого самоврядування щодо формування спроможних територіальних громад на порядок денний якої винесено питання: Розгляд питання щодо приєднання Писарівської територіальної громади до Вінницької міської ОТГ чи Сокиринецької ОТГ, а також майбутнє функціонування Сокиринецької ОТГ як окремої АТО чи приєднання її до Лука-Мелешківської ОТГ".

Під час консультацій була присутня голова Сокиринецької ОТГ Мельничук Л.Д..

На цій зустрічі вирішено внести на розгляд міжвідомчої регіональної робочої групи з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівнів Вінницької області питання щодо приєднання Писарівської територіальної громади до Вінницької міської ОТГ чи Сокиринецької ОТГ, а також майбутнє функціонування Сокиринецької ОТГ як окремої АТО чи приєднання її до Лука-Мелешківської ОТГ.

Відповідно до протоколу засідання міжвідомчої регіональної робочої групи з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівнів Вінницької області № 4, 06.02.2020 року в приміщенні Вінницької ОДА відбулося засідання на порядок денний якого винесено питання: Подальший розвиток, етапи децентралізації влади, основні принципи, формування територій громад .

На засіданні запропоновано Сокиринецьку ОТГ приєднати до Лука-Мелешківської ОТГ та вирішено провести додаткові консультації по окремих територіальних громадах, де остаточно не вирішено питання щодо формування ОТГ.

14.02.2020 року Вінницька обласна державна адміністрація направила до Кабінету Міністрів України супровідний лист № 01.01-06/1123 від 14, яким, з посиланням на пункт 2 постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 34 Про внесення змін до Методики формування спроможних територіальних громад щодо приведення затверджених перспективних планів формування територіальних громад у відповідність із зазначеною постановою, обласна державна адміністрація надала на затвердження проект перспективного плану формування територіальних громад Вінницької області.

В даному Перспективному плані передбачено створення Лука-Мелешківської сільської об`єднаної територіальної громади у складі, в тому числі, Сокиринецької територіальної громади (с. Сокиринці), Парпуровецької територіальної громади (с. Парпурівці, с. Майдан-Чапельський, с. Хижинці) Вінницького району Вінницької області.

Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В статті 140 Конституції України визначено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Статтею 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Частиною другою статті 6 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об`єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову.

Згідно із ч. 1 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з п. 41 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься прийняття рішень з питань адміністративно-територіального устрою в межах і порядку, визначених цим та іншими законами.

05.02.2015 року Верховна Рада України прийняла Законом України Про добровільне об`єднання територіальних громад (далі - Закон №157-VІІІ), який регулює відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад.

Згідно статті 2 Закону №157-VIII добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.

Відповідно до статті 3 Закону №157-VIII суб`єктами добровільного об`єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст. Об`єднана територіальна громада, адміністративним центром якої визначено місто, є міською територіальною громадою, центром якої визначено селище. - селищною, центром якої визначено село, - сільською.

Частиною 1 статті 4 Закону № 157-VІІІ ( в редакції до 05.12.2019 року) встановлено, що добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких умов:

1) у складі об`єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування;

2) територія об`єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об`єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об`єдналися;

3) об`єднана територіальна громада має бути розташована в межах території Автономної Республіки Крим, однієї області;

4) при прийнятті рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об`єднаної територіальної громади;

5) якість та доступність публічних послуг, що надаються в об`єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об`єднання.

Відповідно до вимог статті 5 Закону №157-VIII ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: сільський, селищний, міський голова; не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).

Статтею 7 Закону № 157-VІІІ визначено процедуру підготовки рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад.

Так, проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити:

1) перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів;

2) визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування;

3) план організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад.

Сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов`язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад.

Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення.

Схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад у п`ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

У разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об`єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об`єднання територіальних громад.

У разі встановлення невідповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація повертає його на доопрацювання у порядку, встановленому цим Законом.

У разі прийняття сільськими, селищними, міськими радами рішень про добровільне об`єднання територіальних громад, а також у разі підтримки добровільного об`єднання територіальних громад па місцевому референдумі сільський, селищний, міський голова територіальної громади, в якій ініційовано питання про добровільне об`єднання територіальних громад, звертається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання рішень про добровільне об`єднання територіальних громад у разі їх відповідності висновку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, звертається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.

Про таке звернення Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація одночасно інформує Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим, відповідні обласні ради, відповідні ради, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад.

Законом України від 05.12.2019 року №348-ІХ "Про внесення змін до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" щодо спрощення процедури затвердження перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей", частину першу статті 4 доповнено пунктом 6, за змістом якого об`єднання територіальних громад здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, області.

Адміністративним центром об`єднаної територіальної громади визначається населений пункт (село, селище, місто), який має розвинуту інфраструктуру і, як правило, розташований найближче до географічного центру території об`єднаної територіальної громади (частина 2 статті 4 Закону №157-VIII).

Крім того, зазначеним законом внесено зміни до ч.3 ст.11 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад .

Так, перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області розробляється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідною обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад і охоплює всю територію Автономної Республіки Крим, області.

Методика формування спроможних територіальних громад розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері територіальної організації влади, адміністративно-територіального устрою, розвитку місцевого самоврядування, та затверджується Кабінетом Міністрів України.

Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної державної адміністрації.

Таким чином, законом від 05.12.2019 року виключено з процесу ухвалення перспективного плану обласні ради (ч.3 ст.11).

Відповідно до пояснювальної записки до Закону України від 05.12.2019 року №348-ІХ обласні ради не завжди вчасно та раціонально приймають рішення щодо схвалення перспективних планів формування територій громад областей. Внаслідок ігнорування критеріїв формування спроможних територіальних громад, обласними радами схвалюються перспективні плани формування територій громад, якими передбачається можливість утворення об`єднаних територіальних громад, що нездатні надавати жителям якісні й доступні публічні та інші послуги.

Після сплину майже п`яти років реалізації положень Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад станом на вересень 2019 року тільки 87,6% території України покрито перспективними планами формування територій громад областей, які в більшості випадків неповністю враховують Методику формування спроможних територіальних громад. При цьому, станом на 20 вересня 2019 року, внаслідок блокування цього процесу на місцевому рівні, перспективними планами формування територій громад покрито 76% Вінницької області.

Таким чином, виходячи зі змісту пояснювальної записки до Закону України від 05.12.2019 року, метою його прийняття було пришвидшення процесу добровільного об`єднання територіальних громад та покриття всієї території України.

Статтею 8 Закону № 157-VІІІ визначено, що об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.

Повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.

Порядок розроблення перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області (далі - перспективний план) та умови формування проектних спроможних територіальних громад визначається Методикою формування спроможних територіальних громад, затвердженою Постановою КМУ №214 від 08.04.2015 року.

Пунктом 4 Методики ( в редакції постанови № №34 від 24.01.2020 року) визначено, що рада міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрація з урахуванням утворених відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднаних територіальних громад розробляє відповідно до цієї Методики із залученням представників органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості відповідних адміністративно-територіальних одиниць: проект перспективного плану; паспорти спроможних територіальних громад за формою згідно з додатком 1.

Як вбачається з матеріалів даної адміністративної справи рішення Парпуровецької та Сокиринецької сільських рад про добровільне об`єднання їх територіальних громад у Сокиринецьку ОТГ відповідають Конституції та законам України, (відповідна обставина не заперечувалось всіма сторонами справи), Вінницькою ОДА прийнято відповідні висновки, що затверджені її розпорядженням, у Сокиринецькій ОТГ були призначені та проведені перші вибори, обрано її депутатів, голову, та здійснюється діяльність об`єднаної територіальної громади.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.05.2017 року № 348-р, затверджено перелік спроможних об`єднаних територіальних громад, у яких відбулися перші вибори депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови у 2016 році, яким Сокиринецьку об`єднану територіальну громаду (далі - Сокиринецьку ОТГ) визнано спроможною. Це розпорядження Кабінету Міністрів неи скасоване та є чинним.

Виходячи зі змісту наведеного пункту 4 Методики формування спроможних територіальних громад, перспективний план має формуватися з урахуванням утворених об`єднаних територіальних громад та не передбачає можливості включення в Перспективний план формування територій громад області однієї утвореної об`єднаної територіальної громади до складу іншої утвореної територіальної громади.

Разом з тим, зміст проекту Перспективного плану, направленого листом від 14.02.2020 за № 01.01-06/1123 на затвердження КМУ, свідчить про те, що Вінницькою ОДА під час його формування не дотримано вимог п. 4 Методики, оскільки замість включення до Перспективного плану вже сформованої ОТГ, відповідач включив Сокиринецьку та Парпуровецьку територіальні громади Вінницького району Вінницької області до Лука-Мелешківської сільської об`єднаної територіальної громади, проігнорувавши волевиявлення мешканців відповідних територіальних громад, що суперечить принципам добровільності, прозорості та відкритості процесу об`єднання, порушивши ст.5 Закону №157-VІІІ, якою визначено виключний перелік ініціаторів добровільного об`єднання громадян, до яких ОДА не відноситься. Жоден із суб`єктів, визначених ст.5 Закону №157-VІІІ, не ініціював процедуру об`єднання чи приєднання з с.Лука-Мелешківська.

Таким чином, своїми діями ОДА фактично проігнорувала та підмінила процедуру, визначену Законом №157-VІІІ.

Поряд із цим, суд критично оцінює доводи представника відповідача щодо неспроможності позивача, адже згідно розпорядження КМУ №348-р від 24.05.2017, яке не скасоване та залишається чинним, Сокиринецьку ОТГ визнано спроможною об`єднаною територіальною громадою, в той час як відповідачем під час розгляду справи не надано доказів протилежного.

Також, суд не погоджується з аргументацією сторони відповідача в частині недотримання таких критеріїв оцінки рівня спроможності Сокиринецької ОТГ як чисельність населення, площа території громади, так як зазначені показники з часу визнання такої ОТГ спроможною в 2017 році не змінилися та не були перешкодою для добровільного об`єднання громад в Сокиринецьку ОТГ, про що свідчить прийняте Вінницькою ОДА розпорядження від 30.06.2016 за № 490 "Про затвердження висновків щодо відповідності Конституції та законом України проектів рішень Парпуровецької та Сокиринецької сільських рад Вінницького району щодо добровільного об`єднання в ОТГ".

Крім того, в судовому засіданні представником відповідача не було наведено жодних обставин, які б свідчили про неможливість включення до проекту перспективного плану Сокиринецької ОТГ та Лука-Мелешківської ОТГ, як двох окремих спроможних територіальних громад.

Що ж до посилань представника відповідача на те, що перспективний план формування територій громад Вінницької області жодним чином не порушує права позивача, то суд зазначає наступне.

Так, 16.04.2020 Верховною Радою України прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад" № 562-ІХ (далі - №562-ІХ), який набрав чинності 14.05.2020.

Вказаним Законом №562-ІХ внесено зміни до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Закон України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", зокрема, розділ V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування" доповнено пунктом 7-1 такого змісту: "7-1. До прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад здійснює Кабінет Міністрів України. Рішення Кабінету Міністрів України про визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад подається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших місцевих виборів депутатів сільських, селищних, міських рад і сільських, селищних, міських голів відповідних територіальних громад.

В свою чергу, п.п. 1, 2 п. 2 розділу II Закону №562-ІХ встановлено, що визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад здійснюються на основі затверджених Кабінетом Міністрів України перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей.

У 2020 році перші місцеві вибори депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів територіальних громад, території яких затверджені Кабінетом Міністрів України на підставі цього Закону, проводяться одночасно з черговими місцевими виборами 2020 року.

Таким чином, враховуючи, що на даний час закон про адміністративно-територіальний устрій України не прийнятий, Кабінет Міністрів України наділений повноваженнями щодо визначення адміністративних центрів територіальних громад та територій територіальних громад шляхом затвердження перспективних планів територій громад.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України за поданням відповідача перспективний план формування територій громад Вінницької області безпосередньо впливає на права та обов`язки позивача, оскільки встановлює обов`язкову процедуру утворення об`єднаних територіальних громад і змінює правовий статус позивача, передбачає проведення виборів до місцевих рад згідно існуючого Перспективного плану, із яким позивач не погоджується.

Відповідно до статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, коли судом здійснюється розгляд справ про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, у яких обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

На виконання цих вимог відповідачем, як суб`єктам владних повноважень, не надано суду належних і достатніх доказів, які б спростовували твердження позивача.

З огляду на встановлені фактичні обставини справи суд дійшов до переконання щодо протиправності дій відповідача в частині включення до Лука-Мелешківської об`єднаної територіальної громади Сокиринецької територіальної громади (с. Сокиринці), Парпуровецької територіальної громади (с. Парпурівці, с. Майдан-Чапельський, с. Хижинці) Вінницького району Вінницької області.

З метою відновлення порушених прав та інтересів Сокиринецької ОТГ суд вважає за необхідне зобов`язати Вінницьку ОДА внести на розгляд Кабінету Міністрів України проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області в частині включення Сокиринецької територіальної громади (с. Сокиринці), Парпуровецької територіальної громади (с. Парпурівці, с. Майдан-Чапельський, с. Хижинці) Вінницького району Вінницької області до складу Сокиринецької сільської об`єднаної територіальної громади (Хижинецької сільської ради Сокиринецької ОТГ) з адміністративним центром в с.Хижинці Вінницького району Вінницької області.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

В даному випадку суд враховує, що звернення Хижинецької сільської ради до суду з даним адміністративним позовом зумовлено не виконанням владних управлінських функцій, а спрямовано на захист, як юридичної особи, порушених прав та інтересів з боку суб`єкта владних повноважень - Вінницької ОДА.

Відтак, враховуючи, приписи ч. 1 ст. 139 КАС України, понесені позивачем у даній справі судові витрати підлягають відшкодуванню в повному розмірі за рахунок бюджетних асигнувань Вінницької обласної державної адміністрації сплачений.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправними дії Вінницької обласної державної адміністрації щодо включення до складу Лука-Мелешківської об`єднаної територіальної громади Сокиринецької територіальної громади (с. Сокиринці), Парпуровецької територіальної громади (с. Парпурівці, с. Майдан-Чапельський, с. Хижинці) Вінницького району Вінницької області в проект перспективного плану формуання територій громад Вінницької області, який листом № 01.01-06/1123 від 14.02.2020 року внесено на розгляд Кабінету Міністрів України.

Зобов`язати Вінницьку обласну державну адміністрацію внести на розгляд Кабінету Міністрів України проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області в частині включення Сокиринецької територіальної громади (с. Сокиринці), Парпуровецької територіальної громади (с. Парпурівці, с. Майдан-Чапельський, с. Хижинці) Вінницького району Вінницької області до складу Сокиринецької сільської об`єднаної територіальної громади (Хижинецької сільської ради Сокиринецької ОТГ) з адміністративним центром в с.Хижинці Вінницького району Вінницької області.

Стягнути на користь Хижинецької сільської ради Сокиринецької об`єднаної територіальної громади Вінницького району Вінницької області понесені витрати зі сплати судового збору в сумі 2102 грн. (дві тисячі сто дві гривень 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Вінницької обласної державної адміністрації.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

позивач: Хижинецька сільська рада Сокиринецької об`єднаної територіальної громади Вінницького району Вінницької області (код ЄДРПОУ 41079632, вул. Івана Богуна, 59б, с. Хижинці, Вінницького району Вінницької області, 23209)

відповідач: Вінницька обласна державна адміністрація (код ЄДРПОУ 20089290, вул. Соборна, 70, м. Вінниця, 21050)

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Кабінет Міністрів України (код ЄДРПОУ 00019442, вул. Грушевського, 12/2, м. Київ, 01008 та Лука-Мелешківської сільської ради (код ЄДРПОУ 43176504, вул. Центральна, буд. 2а, с. Лука-Мелешківська, Вінницького району Вінницької області)

Повне судове рішення складено та підписано суддею 12.10.2020

Суддя Шаповалова Тетяна Михайлівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено15.10.2020
Номер документу92125292
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/2859/20-а

Постанова від 14.01.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Постанова від 14.01.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 13.01.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 09.12.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 09.12.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 27.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Шаповалова Тетяна Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні