Рішення
від 12.10.2020 по справі 340/4441/20
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 жовтня 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/4441/20

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі:

судді Казанчук Г.П.

за присутності секретарі судового засідання - Сосновської В.В.

за участю:

представників позивача: Васильєва Д.О., Вайпана М.П.

представників відповідача: Шпак О.В., Пальмової О.В.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Кіровоградської територіальної організації політичної партії «Європейська Солідарність» до Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісія Новоукраїнського району Кіровоградської області про визнання протиправними та скасування постанов територіальної виборчої комісії, зобов`язання вчинити певні дії, -

В И К Л А Д О Б С Т А В И Н:

Кіровоградська територіальна організація політичної партії Європейська Солідарність 10.10.2020 року звернулася до суду з позовною заявою до Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області, в якій просить:

- визнати протиправними та скасувати постанови Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області від 05.10.2020 року №15 та від 07.10.2020 року №17;

- зобов`язати Добровеличківську селищну територіальну виборчу комісію Новоукраїнського району Кіровоградської області прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати до Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської територіальної організації політичної партії Європейська Солідарність .

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 24.09.2020 року позивачем подано до Добровеличківської СТВК пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської територіальної організації Політичної партії Європейська Солідарність . Вказані документи були прийняті відповідачем, про що ним видано довідку №24 від 24.09.2020 року. Однак в подальшому відповідачем 04.10.2020 року складено Повідомлення №41, згідно якого Добровеличківська СТВК розглянула подані представником позивача документи та встановила недоліки, а саме: 1) відсутність документів по кандидатам в депутати: ОСОБА_1 ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 ; 2) відсутність документів в електронному вигляді; 3) кількість кандидатів у депутати по четвертому округу не відповідає вимогам ВКУ. Вказаним повідомленням Виборча комісія встановила строк для усунення вказаних недоліків до 17:00 год. 05.10.2020 року. Представник позивача зазначає, що на виконання вимог Виборчої комісії було надано відповідачу до 17:00 год. 05.10.2020 року всі необхідні документи, зазначені в Повідомлені №41 від 04.10.2020 року. 05.10.2020 року відповідач прийняв рішення про відмову у прийнятті документів відповідно до статті 230 Виборчого кодексу України, оформивши це рішення постановою №15 від 05.10.2020 року. Позивач стверджує, що відповідач цим рішенням фактично відмовив у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків позивача, за відсутності підстав, передбачених законом, та поза межами його повноважень. В подальшому 07.10.2020 року відповідачем була винесена постанова №17, ідентичною за змістом з постановою №15 від 05.10.2020 року, якою також було відмовлено позивачу у прийнятті документів відповідно до статті 230 Виборчого кодексу України на реєстрацію кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради. Вказані постанови позивач вважає протиправними та просить суд їх скасувати, при цьому додатково зазначає, що Виборчим кодексом України не передбачено можливості прийняття виборчою комісією з одного і того самого питання двох постанов одночасно з одним і тим самим рішенням.

Відповідачем до суду подано відзив на позовну заяву, відповідно до змісту якого заперечує проти задоволення позовних вимог та зазначає, що представником позивача до виборчої комісії надано єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати позивача, в яких не всі кандидати у депутати включені до одного з територіальних виборчих списків. Зазначене свідчить, що позивачем не дотримано вимоги норми п.6 ст.219 Виборчого кодексу України та порушено порядок висування кандидатів у депутати відповідно до п.6 ст.219 Виборчого кодексу України. Окрім того зазначає, що в порушення вимог п.3 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України представником позивача надано до виборчої комісії єдиний виборчий список та всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати, віднесених позивачем до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, лише на паперових носіях. Також у відзиві на позовну заяву відповідачем зазначено, що спірні постанови №15 від 05.10.2020 року та №17 від 07.10.2020 року були прийняті на виконання рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 року в адміністративній справі №340/4226/20 за позовом Кіровоградської територіальної організації Політичної партії "Європейська солідарність" до Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії.

Ухвалою суддею Кіровоградського окружного адміністративно суду від 11.10.2020 року відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження, призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 11.10.2020 року об 15 год. 30 хв.

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11.10.2020 року витребувані від Політичної партії "Європейська солідарність" додаткові докази та оголошено перерву до 12.10.2020 року.

У судове засідання 12.10.2020 року з`явились представники сторін. Свої вимоги, викладені в заявах по суті, підтримали у повному обсязі.

Представники позивача наполягали на тому, що усі документи для реєстрації кандидатами у депутати від Кіровоградської ТОПП "Європейська солідарність" були подані своєчасно та у повному обсязі. Крім того, зазначали, що представником ТОПП "Європейська солідарність" була подана флешка з електронними копіями документів, як і усіма іншими представниками політичних партій.

Представники відповідача в судовому засіданні 11.10.2020 року зазначили про те, що спірне рішення від 05.10.2020 року №15 ними прийняте з огляду на відсутність електронних копій документів, поданих для реєстрації кандидатів у депутати відповідно до п.6 ст.219 Виборчого кодексу України, проте це рішення було прийняте за відсутністю кворуму для його прийняття, а відтак вирішили 07.10.2020 року повторно розглянути подані документи та прийняти рішення. Так, при розгляді документів було встановлено розбіжність у єдиному та територіальному виборчих списках кандидатів у депутати, а саме: у списку кандидатів у ТВО №1 відсутня ОСОБА_5 (хоча вона наявна у єдиному списку кандидатів), у списку кандидатів у ТВО №2 відсутній ОСОБА_1 (хоча наявний у єдиному списку кандидатів), у списку кандидатів у ТВО №3 відносно ОСОБА_2 були відсутні документи, а ОСОБА_6 відсутня у списку (хоча вона наявна у єдиному списку кандидатів), у списку кандидатів у ТВО №4 відносно ОСОБА_3 та ОСОБА_4 були відсутні документи, а вже на засіданні ОСОБА_4 повідомила про е, що не давала згоди на включення її до списки політичної сили "Європейська солідарність", оскільки вона є членом однієї з ДВК. Крім того, зазначили про те, що комісією не були взяті до уваги оновлені списки кандидатів, оскільки вважали, що у позивача не має правових підстав змінювати зміст списків до територіальних виборчих округів №1,2,3,4.

Свідок ОСОБА_7 дала показання, що вона як уповноважена особа Кіровоградської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" 24 вересня 2020 року подала до Добровеличківської СТВК документи для реєстрації 24 кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області. Голова Добровеличківської СТВК ОСОБА_8 , яка прийняла у неї ці документи, видала їй довідку №24 від 24.09.2020 року про прийняття документів. При цьому вказала на окремі помилки у поданих документах, а саме у заяві однієї із осіб, включених до виборчого списку організації партії, про згоду балотуватися кандидатом у депутати, а також на неналежну якість копій окремих сторінок паспортів та фотокарток. У зв`язку з цим ОСОБА_8 повідомила їй, ОСОБА_7 , про необхідність подання упродовж доби до комісії виправлених документів. Коли вона, ОСОБА_7 , наступного дня 25.09.2020 року прибувши до комісії з виправленими документами для передачі їх голові Добровеличківської СТВК ОСОБА_8 , дізналася, що на засіданні комісії вирішується питання про відмову у прийнятті документів. У судовому засідання свідок ОСОБА_7 наполягала на тому, що нею 24.09.2020 року до комісії були подані усі документи та електронний носій (флешка), зазначені у частині 1 статті 222 Виборчого кодексу України.

Свідок ОСОБА_8 дала показання, що вона була головою Добровеличківської СТВК і 24.09.2020 року прийняла документи в паперовому вигляді від ОСОБА_7 та флешку, яку поклала на стіл для перенесення діловодом усіх електронних даних. При прийнятті документі ОСОБА_8 повідомила ОСОБА_7 про наявні певні недоліку у паперових документах, надавши одну добу строку для виправлення цих недоліків. 25.09.2020 року після того, як ОСОБА_7 принесла документи з усуненими недоліками серед членів комісії почалась сварка через прийняття цих документів. Крім того, свідок ОСОБА_8 пояснила суду про існування конфлікту між представниками партій "Слуга народу", які фактично лобіювали питання про не реєстрацію кандидатів від політичної сили "Європейська солідарність".

Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, заслухавши пояснення представників сторін, показання свідків, з`ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд

В С Т А Н О В И В:

Постановою Центральної виборчої комісії №160 від 08.08.2020 року Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Постановою Центральної виборчої комісії №208 від 30.08.2020 року Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Конференцією Кіровоградської територіальної організації Політичної партії Європейська Солідарність прийнято рішення №21 від 18.09.2020 року Про висування кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області (а.с.11).

24.09.2020 року до Добровеличківської СТВК надійшли документи від Кіровоградської територіальної організації політичної партії Європейська Солідарність для реєстрації кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області.

Про прийняття документів Добровеличківською СТВК видано довідку №24 від 24.09.2020 року (а.с.12).

04.10.2020 року Добровеличківською СТВК складено Повідомлення №41, згідно якого остання розглянула подані представником позивача документи та встановила недоліки, а саме:

1) відсутність документів по кандидатам в депутати: ОСОБА_1 ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 ;

2) відсутність документів в електронному вигляді;

3) кількість кандидатів у депутати по четвертому округу не відповідає вимогам ВКУ (а.с.13). Вказаним Повідомлення виборча комісія встановила строк для усунення вказаних недоліків до 17:00 год. 05.10.2020 року.

На засіданні Добровеличківської СТВК, яке відбулося 05.10.2020 року, прийнято постанову №15 від 05.10.2020 року Про розгляд поданих Кіровоградською територіальною організацією політичною партією Європейська Солідарність документів для реєстрації кандидатів у депутати до Добровеличківської селищної ради , якою відмовлено в реєстрації документів кандидатів у депутати (надалі спірна постанова від 05.10.2020 року, а.с.65-67).

07.10.2020 року на засіданні Добровеличківської СТВК прийнято постанову №17 Про розгляд поданих Кіровоградською територіальною організацією політичною партією Європейська Солідарність документів для реєстрації кандидатів у депутати до Добровеличківської селищної ради , якою вдруге відмовлено в реєстрації документів кандидатів у депутати (надалі спірна постанова від 07.10.2020 року, а.с.15).

Постанова Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області №17 від 07.10.2020 року за текстом та змістом є ідентичною постанові №15 від 05.10.2020 року.

Вирішуючи спір, суд виходив з того, що підготовку та проведення виборів депутатів сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів регулює Виборчий кодекс України.

Як вказано у постанові від 05.10.2020 року, її прийнято у зв`язку з порушенням порядку висування кандидатів у депутати відповідно до п.6 ст.219 Виборчого кодексу України, а саме єдиний та територіальні списки не відповідають кількості кандидатів у депутати, та ненадання усього переліку документів - відсутні партійні списки в електронному вигляді (п.3 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України). Додатково у постанові №15 вказано, що позивачем пропущено термін для виправлення недоліків, що був наданий Повідомленням від 04.10.2020 року №41.

Представник відповідача під час судового засідання зазначила про те, що дану постанову прийнято за відсутності кворуму, оскільки головою ОВК не було складено присяги.

Згідно абзаців 1-2 частини 12 статті 36 Виборчого кодексу України рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття.

Згідно протоколу засідання від 05.10.2020 року "за" прийняття спірного рішення проголосувало 9 осіб, проте кількісний склад комісії складає 18 чоловік, а відтак спірна постанова дійсно прийнята за відсутності більшості.

Отже враховуючи вищезазначене, а також факт визнання позову відповідачем в цій частині, суд дійшов висновку про те, що постанова №15 від 05.10.2020 року Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області є протиправною, а позов в цій частині підлягає задоволенню.

Стосовно правомірності винесення постанови від 07.10.2020 року, суд зазначає наступне.

Відповідно до частин 1, 2, 3, 4 статті 32 Виборчого кодексу України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.

Згідно з частинами 1, 4 статті 33 Виборчого кодексу України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 36 Виборчого кодексу України документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.

На засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: 1) найменування комісії; 2) найменування постанови; 3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; 4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; 6) резолютивну частину.

Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).

Порядок проведення місцевих виборів урегульований у Книзі четвертій Виборчого кодексу України.

Відповідно до частини 1 статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Згідно з пунктом 2 частини 2 статті 202 Виборчого кодексу України повноваження територіальної виборчої комісії щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.

Статтею 206 Виборчого кодексу України передбачені повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів.

Згідно з частинами 1, 2 статті 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови: 1) забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; 4) реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.

Частиною 1 статті 216 Виборчого кодексу України установлено, що висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч) визначені у статті 222 Виборчого кодексу України.

Відповідно до частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Як встановлено в судовому засіданні при первісній подачі документів для реєстрації 24.09.2020 року представником партії були подані як у паперовому, так і в електронному. Доказів того, що електронні копії документів були відмінні від паперових суду не надано.

Крім того, як підтверджено свідками фактично флешка (електронний носій) зникла на стадії прийняття документів (24-25 жовтня 2020 року), що не може ставитись у провину позивачу.

Відповідно до частини 2 статті 222 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

Згідно з частиною 3 статті 222 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.

Частиною 4 статті 222 Виборчого кодексу України передбачено, що відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.

Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) унормований статтею 227 Виборчого кодексу України.

Відповідно до частин 1, 2 статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Частиною 3 статті 227 Виборчого кодексу України передбачено, що особа, включена організацією партії до єдиного та/або до єдиного та відповідного територіального виборчих списків, яка на день подання заяви організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вважається виключеною з виборчого списку (виборчих списків) організації партії з дня подання заяви організацією партії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається.

Згідно з частиною 6 статті 227 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Частиною 3 статті 230 Виборчого кодексу України передбачено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

З`ясовуючи фактичні обставини справи щодо дотримання позивачем строку та порядку подання документів для реєстрації кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області, суд встановив наступне.

Зміст довідки голови Добровеличківської СТВК №24 від 24.09.2020 року свідчить, що у ній міститься такий перелік документів, прийнятих від Кіровоградської територіальної організації Політичної партії Європейська Солідарність :

1. Заява про реєстрацію кандидатів у депутати - 2 стор.

2. Рішення зборів з переліком кандидатів у депутати (додаток) - 1 док.

3. Єдиний виборчий список - 1 док.

4. Територіальний список - 4 док.

5. Передвиборна програма - 1 док.

6. Документ про внесення грошової застави - 1 док.

7. Заява про згоду балотуватися - 24 док.

8. Автобіографія - 24 док.

9. Довідки про наявність чи відсутність судимості -

10. Заяви про відсутність або наявність аліментів - 24 док.

11. Одна фотографія 4 х 6 на паперовому та і електронному вигляді - 24.

12. Копії першої та другої сторінок паспорта - 24.

13. Декларація -.

У судовому рішенні від 01.10.2020 року у справі №340/4104/20 встановлений факт подачі документів для реєстрації кандидатів у депутати у строк, встановлений Виборчим Кодексом України, що як на думку суду не потребує додаткового доказування.

Крім того, у формі довідці серед переліку документів відсутня інформація про подачу/не подачу документів в електронній формі. Усі інші суб`єкти виборчого процесу подавали електронні носії у вигляді з відповідною інформацією, і щодо цих обставин додатково, подача електронний копій, не реєструвалась.

04.10.2020 року Добровеличківською СТВК складено повідомлення №41, згідно якого після розгляду документів, поданих представником позивача, встановила недоліки, а саме:

1) відсутність документів по кандидатам в депутати: ОСОБА_1 ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 ;

2) відсутність документів в електронному вигляді;

3) кількість кандидатів у депутати по четвертому округу не відповідає вимогам ВКУ (а.с.13). Вказаним Повідомлення виборча комісія встановила строк для усунення вказаних недоліків до 17:00 год. 05.10.2020 року.

ОСОБА_9 зазначила суду про те, що вона з`явилась із виправленими недоліками документів згідно повідомлення №41 від 04.10.2020 року до приміщення територіальної виборчої комісії о 16.30 - 16.33 05.10.2020 року, про те члени ТВК та системний адміністратор відмовились прийняти у неї документи як у паперових так і в електронному вигляді (флешка), що і стало приводом для того, щоб вона почала відправляти в електронному вигляді документи на адресу ТВК.

Пізніше, після розгляду даної конфліктної ситуації у виборчій комісії вищого рівня 08.10.2020 року, позивач повторно направив на адресу відповідача усі документи в електронному вигляді, що визнано відповідачем отже не є предметом окремого доказування. Так, представники відповідача зазначили про наявність усіх документів для проведення реєстрцаії.

В судовому засідання встановлено, що у Добровеличківській селищній територіальній виборчій комісії з початку її діяльності вже змінено трьох голів, оскільки фактично між членами комісії наявний конфлікт з приводу проведення реєстрації кандидатів від політичної сили "Європейська солідарність", що як на думку суду є прояв дискримінації з боку виборчої комісії щодо політичної сили "Європейська солідарність".

Зібрані докази, а також свідчення свідків дають суду підстави дійти висновку про створення відповідачем усіх умов для не проведення реєстраційних дій.

Так, представники позивача та свідки наголошували на тому, що це відбувається через тиск на інших членів виборчої комісії представників провладної політичної сили.

07.10.2020 року на засіданні Добровеличківської СТВК прийнято постанову №17 від Про розгляд поданих Кіровоградською територіальною організацією політичною партією Європейська Солідарність документів для реєстрації кандидатів у депутати до Добровеличківської селищної ради , якою вчетверте відмовлено в реєстрації документів кандидатів у депутати з підстав пропуском наданим терміном для виправлення недоліків повідомлення №41 від 04.10.2020 року, що виявилось у відсутності партійних списків в електронному вигляді.

Суд зазначає, що частина 1 статті 230 Виборчого кодексу України, на яку посилався відповідач, передбачає підстави, за яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах. Вказана норма не надає право територіальній виборчій комісії приймати рішення про відмову в отриманні документів, поданих для реєстрації кандидатів у депутати.

При цьому, під час розгляду справи в суді відповідачем не наведено підстав неможливості за документами, які були надані ТВК, провести реєстраційні дії осіб кандидатами в депутати.

З приводу усунення недоліків у виборчих списках у територіальні виборчі округи №1, 2, 3, 4, суд зазначає наступне.

У єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області висунутих ТОПП "Європейська солідарність" зазначено 24 особи (а.с.76-80).

При цьому у територіальному виборчому списку по територіальному виборчому окрузі №1 відсутня номер "6" ОСОБА_10 , по територіальному виборчому окрузі №2 відсутній номер "6" ОСОБА_1 , по територіальному виборчому окрузі №3 відсутній номер"6" ОСОБА_6 , а у списку по територіальному виборчому окрузі №4 під номером "4" ОСОБА_4 , яка на цей час зареєстрована як членом одного з ДВК.

Після встановлення цих недоліків позивач усунув їх, шляхом подання примірника списків із відповідними підписами та печатками 05.10.2020 року та долученням відповідних документів. Так в судовому засіданні представник позивача наголошував на тому, що при роздруківці з електронного носія цих списків була допущена технічна помилка..

Оригінал це документ, створений вперше і належним чином оформлений. Він може бути розмножений копіями. Оригінал і копії мають однакову юридичну силу; Копія - це точне відтворення оригіналу, має у верхньому правому кутку позначку «Копія» і завірена у певному порядку.

Суд відхиляє доводи позивача щодо можливості існування декількох примірників оригіналів додатків одночасно, з огляду на їх безпідставність. Натомість, з урахуванням усунення цих невідповідностей, суд дійшов висновку, що комісія мала усі можливості для прийняття рішення про реєстрацію кандидатів у депутати, враховуючи відомості єдиного списку.

Суд також зазначає про відсутність у відповідача повноважень щодо перевірці на предмет легітимності цих списків.

Згідно статті 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Одним з найважливіших прав, задекларованих у Загальній декларації прав людини є право на участь у виборах до представницьких органів, оскільки особа, реалізуючи це право, здійснює безпосередню участь у побудові демократичної держави та справедливого суспільства. Інтегруючись до світової демократичної спільноти, Україна практично у незміненому вигляді перенесла ці норми до своєї Конституції.

Право визначати і змінювати конституційний лад в Україні належить виключно народові і не може бути узурповане державою, її органами або посадовими особами.

Державою вжито та вживається чимало заходів для реалізації цієї мети. Найбільш ефективним заходом забезпечення в Україні реалізації конституційних гарантій щодо права громадян на вибори є їх судовий захист адміністративними судами, завданням яких є захист прав, свобод та інтересів громадян та осіб без громадянства від протиправної діяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб.

У рішення Європейського Суду з прав людини "Суховецький проти України" Суд зазначив, що при розгляді справи саме суд має визначати в кінцевому випадку, чи було дотримано положень статті 3 Першого протоколу; він повинен переконатися, що умови не звужують зазначені права до такої міри, що обмежують їх суть та позбавляють їх ефективності; вони повинні переслідувати законну мету; засоби, які використовуються, повинні бути співрозмірними меті (Labita v. Italy [GC], no 26772/95, параграф 201, ECHR 2000-IV) . Будь-який відхід від принципу загального виборчого права несе в собі ризик підриву демократичності законодавчої гілки влади, обраної таким чином, та законів, які вона приймає. Винятки з будь-яких груп чи категорій населення повинні бути відповідним чином сумісними із цілями, закладеними в статті 3 Першого протоколу (Hirst v. the United Kingdom (no. 2) [GC], no. 74025/01, параграф 60, ECHR 2005-...).

Так, відмовляючи у реєстрації кандидатами в депутати усіх 24 осіб від політичної сили відповідач порушує основні виборчі права громадян відповідної територіальної громади, як право вільно обирати (право голосу на виборах) так і право бути обраним.

У спірному рішення від 07.10.2020 року, як підстава для його прийняття зазначено пункт 1 статті 230 Виборчого кодексу України. При цьому статті 230 Виборчого кодексу України містить в собі 4 частини, при цьому частина перша містить чотири пункти.

У статті 230 Виборчого кодексу України передбачені підстави відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Так, відповідно до частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1 - 5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

У спірному рішенні зазначено про пропуск строку для усунення недоліків документів, необхідних для проведення реєстрації та відсутність партійних списків в електронному вигляді.

Як було встановлено в судовому засіданні та судовими рішеннями у справі 340/4104/20 позивачем було подано усі документи у тому числі і в електронному вигляді, з урахуванням виправлених недоліків, отже відсутня об`єктивна неможливість прийняти рішення щодо реєстрації громадян України для реалізації громадянами виборчих прав.

Тож суд дійшов висновку, що спірна постанова суперечить нормам законодавства про вибори та порушує права позивача як суб`єкта виборчого процесу на етапі висування та реєстрації кандидатів у депутати. Отже, ця постанова є протиправною та її слід скасувати зокрема із урахування встановлених обставин, а також правової позиції Європейського суду з прав людини щодо перевірці співрозмірності меті спірної постанови від 07.10.2020 року. Тобто право бути обраним не може межувати з надмірним формалізмом, який перешкоджатиме реалізувати це право.

Частиною 1 статті 278 КАС України передбачено, що суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.

Згідно з частою 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Відповідно до частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

За правилами частини 4 статі 245 КАС України суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Вирішуючи позову вимогу щодо зобов`язання Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати до Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської територіальної організації політичної партії Європейська Солідарність , суд зазначає, що в силу положень пункту 23 частини 1 статті 4 КАС України, дана позовна вимога є похідною вимогою, задоволення якої залежить від задоволення позовних вимог про визнання протиправними та скасування постанов виборчої комісії, які є основними вимогами.

З 24.09.2020 року в Кіровоградському окружному адміністративному суді перебувало на оскарженні чотири відмови позивачу у реєстрації кандидатами депутатів від політичної сили "Європейська солідарність". Більш того, як встановлено в даному судовому засідання, наразі у відповідача наявні усі необхідні документи, щоб прийняти рішення про реєстрацію кандидатами в депутати, оскільки наявні як в паперовому так і в електронному вигляді усі необхідні документи, визначені статті 222 Виборчого кодексу України.

Отже, як на думку суду право бути обраним (відносно осіб від політичної сили "Європейська солідарність") та право людей обирати представників територіальної громади із числа осіб, зазначених у списках, повинно превалювати над надмірним формалізмом у дослідженні та зборі документів, що як встановлено судом мало місце з боку відповідача.

З`ясувавши характер спірних правовідносин сторін, характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб, суд дійшов висновку, що з огляду на скасування спірних постанов, а також двох попередніх, а також встановлення обставин у даній справі, належним способом захисту та відновлення прав позивача у цій справі (задля уникнення подальших спорів на етапі реєстрації кандидатів), належним способом буде зобов`язання відповідача зареєструвати кандидатів у депутати до Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської територіальної організації політичної партії Європейська Солідарність .

Відкликання балотуватись депутатом ОСОБА_4 повинно відбуватись у спосіб, зазначений у Виборчому кодексі України, наразі таких доказів у суду не має.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходив з того, що відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Судом установлено, що при поданні позову Кіровоградська територіальна організація Політичної партії Європейська Солідарність судовий збір не сплатила.

Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом (частина 2 статті 132 КАС України).

Відповідно до частини 1 статті 3 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється зокрема за подання до суду позовної заяви та іншої заяви, передбаченої процесуальним законодавством.

Частиною 1 статті 4 Закону України Про судовий збір передбачено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Підпунктом 1 пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою, встановлюється ставка судового збору - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Абзацом 2 частини 3 статті 6 Закону України Про судовий збір встановлено, що у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Законом України Про Державний бюджет України на 2020 рік установлено, що прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць з 1 січня 2020 року становить 2102 грн.

Позивач звернувся до суду з трьома позовними вимогами немайнового характеру, а саме про:

- визнання протиправною та скасування постанови Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області від 05.10.2020 року №15;

- визнання протиправною та скасування постанови Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області та від 07.10.2020 року №17;

- зобов`язання Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати до Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської територіальної організації політичної партії Європейська Солідарність .

Суд зазначає, що третя позовна вимога є похідною від перших двох вимог.

Таким чином, сума судового збору, яка підлягала б сплаті за звернення до суду з даним адміністративним збором складає 4204 грн.

Згідно з частиною 1 статті 9 Закону України "Про судовий збір" судовий збір сплачується за місцем розгляду справи та зараховується до спеціального фонду Державного бюджету України.

Тож за правилами розподілу судових витрат, передбаченими статтею 139 КАС України, зважаючи на задоволення позову, судовий збір, який справляється за подання до суду позовної заяви, зокрема 4204 грн., слід стягнути в дохід Державного бюджету України з відповідача - суб`єкта владних повноважень.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 268, 269, 272, 273, 278 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Кіровоградської територіальної організації Політичної партії Європейська Солідарність (вул. Велика Перспективна, 3/5, кв. 24, м. Кропивницький, 25006; код ЄДРПОУ 39697790) до Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області (вул. Незалежності, 112, смт. Добровеличківка, Добровеличківський район, Кіровоградська область, 27000; код ЄДРПОУ 43780197) задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області №15 від 05 жовтня 2020 року.

Визнати протиправною та скасувати постанову Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області №17 від 07 жовтня 2020 року.

Зобов`язати Добровеличківську селищну територіальну виборчу комісію Новоукраїнського району Кіровоградської області зареєструвати кандидатів у депутати до Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської територіальної організації політичної партії Європейська Солідарність .

Стягнути з Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області в дохід Державного бюджету України судовий збір у розмірі 4204 гривні.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 2-денний строк, установлений статтею 278 КАС України.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Г.П. Казанчук

Дата ухвалення рішення12.10.2020
Оприлюднено13.10.2020
Номер документу92128691
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/4441/20

Ухвала від 11.10.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. Казанчук

Рішення від 12.10.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. Казанчук

Ухвала від 11.10.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. Казанчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні