ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" вересня 2020 р. Справа №914/3734/15
м. Львів
Західний апеляційний господарський суд у складі:
головуючого - судді: Матущака О.І.
суддів: Бонк Т.Б.
Якімець Г.Г.
за участю секретаря судового засідання Черватюк С.О.
за участю представників учасників у справі:
ТОВ "Молочна компанія "Галичина" - Романчук Д.М.
АТ "Державний експортно-імпортний банк України" - Гуртовий В.В.
ГУ ДПС у Львівській області - Підгайний О.І.
ліквідатор Онушканич Я.В.
розглянувши апеляційну скаргу
забезпеченого кредитора Акціонерного товариства Державний екпортно-імпортний банк України м. Київ від 01.07.2020
на ухвалу Господарського суду Львівської області від 25.05.2020 (повний текст 26.05.2020, суддя В.В. Гутьєва)
за заявою ініціюючого кредитора Товариства з обмеженою відповідальністю Милкоу-Україна м. Київ
до Приватного акціонерного товариства Галичина м. Радехів Львівської області
про визнання банкрутом
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою Господарського суду Львівської області від 24.11.2015 за заявою ініціюючого кредитора ТОВ Милкоу-Україна порушено провадження у справі про банкрутство ПрАТ Галичина . Введено мораторій на задоволення вимог кредиторів боржника та процедуру розпорядження майном, а розпорядником майна боржника призначено, арбітражного керуючого Череватого Л.Б.
25.11.2015 судом здійснено оприлюднення на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України оголошення про порушення справи про банкрутство ПрАТ Галичина .
Ухвалою суду від 11.09.2017 продовжено строк процедури розпорядження майном, задоволено заяву арбітражного керуючого Череватого Л.Б. про припинення повноважень розпорядника майна та призначено розпорядником майна арбітражного керуючого Москву Ю.О.
У зв`язку із скасуванням судом апеляційної інстанції ухвали суду від 11.09.2017 в частині призначення розпорядника майна, наступною ухвалою суду першої інстанції від 08.05.2018 розпорядником майна призначено арбітражного керуючого Онушканича Я.В.
Ухвалою від 05.07.2018 затверджено реєстр вимог кредиторів боржника.
Постановою суду від 30.08.2018 припинено процедуру розпорядження майном та повноваження розпорядника майна арбітражного керуючого Онушканича Я.В., боржника визнано банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру. Ліквідатором призначено арбітражного керуючого Онушканича Я.В.
30.08.2018 судом здійснено оприлюднення на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України повідомлення про визнання ПрАТ Галичина банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури.
Ухвалою від 29.01.2019 окрім іншого надано згоду на продаж майна банкрута, заставодержателем якого є ПАТ Державний експортно-імпортний банк України , скасовано всі обтяження, арешти та заборони накладені (зареєстровані) на майно та активи боржника.
Ухвалою від 17.09.2019 відмовлено у задоволенні скарги ПАТ Державний експортно-імпортний банк України від 13.05.2019 на дії ліквідатора арбітражного керуючого Онушканича Я.В., та надано згоду на продаж майна банкрута, а саме: права вимоги (дебіторської заборгованості) банкрута - ПрАТ Галичина до ПАТ Ковельмолоко в розмірі 86 249 110,51 грн за договором купівлі-продажу товарів від 31.12.2009 № 31/12-03, в частині, яка є предметом забезпечення зобов`язань банкрута перед АТ Укрексімбанк за кредитним договором № 6013V3 від 29.11.2013, заборгованість за яким становить 17 529 311,60 грн, заставною вартістю 25 000 000,00 грн згідно з договором застави від 27.12.2013 № 6013Z5.
Ухвалою від 17.12.2019 встановлено умови продажу такого майна (активу) боржника: без права зниження ціни; крок аукціону - 1% від початкової ціни продажу вказаного лоту. У випадку якщо майно (актив) банкрута не буде реалізоване на аукціоні: на повторний аукціон майно включене до лоту 1 виставляється з початковою ціною зменшеною на 20 % від початкової ціни першого аукціону з можливістю зниження початкової вартості, але не нижче ніж до 50 % від початкової ціни продажу на першому повторному аукціоні; крок повторного аукціону лоту 1 встановити у розмірі 1% від початкової ціни вказаного лоту на повторному аукціоні. У випадку, якщо майно (актив) банкрута не буде реалізоване на повторному аукціоні: на другий повторний аукціон майно включене до лоту 1 виставляється з початковою ціною зменшеною на 25 % від початкової ціни першого повторного аукціону з можливістю зниження початкової ціни; крок другого повторного аукціону щодо лоту 1 встановити у розмірі 1% від початкової ціни зазначеного лоту на другому повторному аукціоні.
25.05.2020 ліквідатором подано суду звіт та ліквідаційний баланс ПрАТ Галичина з клопотанням про їх затвердження.
Ухвалою Господарського суду Львівської області від 25.05.2020 окрім іншого затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс ПрАТ Галичина , а провадження у справі закрито.
Вказана ухвала загалом мотивована тим, що ліквідатором вжито усіх передбачених нормами Кодексу України з процедур банкрутства дій та заходів для виявлення, реалізації активів та пропорційного розподілу отриманих коштів між кредиторами з дотриманням принципу пропорційності та черговості.
Не погоджуючись із такою ухвалою, заставним кредитором - АТ Державний екпортно-імпортний банк України подано апеляційну скаргу №179/20-01 від 01.07.2020.
Така скарга мотивована такими обставинами:
- ліквідатором не проведено скасування реєстрації випуску акцій боржника чи надання звіту про результати погашення цінних паперів;
- не проведено заходів щодо виявлення і стягнення дебіторської заборгованості;
- ліквідатором не проведено аналізу фінансово-господарського стану, інвестиційної та іншої діяльності боржника, становища на ринках, аналізу договорів (правочинів), руху коштів по рахунках боржника;
- невжиття ліквідатором заходів притягнення акціонерів чи посадових осіб боржника до субсидіарної відповідальності;
- непроведення належним чином ліквідатором інвентаризації активів боржника та їх оцінку.
З огляду на зазначене у апеляційній скарзі, заставний кредитор просить суд її задовольнити, оскаржувану ухвалу суду першої інстанції скасувати, а справу повернути для продовження ліквідаційної процедури до суду першої інстанції.
У відзиві на апеляційну скаргу ліквідатор заперечив щодо задоволення апеляційної скарги і просить оскаржувану ухвалу суду першої інстанції залишити без змін.
Відзив загалом, враховуючи зазначену вище послідовність і хронологію підстав апеляційної скарги, мотивований таким:
- відповідно до п.3 розділу II Порядку скасування реєстрації випуску акцій, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.04.2013 № 737 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.05.2013, ліквідатор протягом 10-ти днів з дати затвердження ліквідаційного балансу має подати до реєструвального органу документи для скасування реєстрації випуску акцій, а не до затвердження такого ліквідаційного балансу, як зазначається апелянтом у скарзі;
- ним проводилась робота з пошуку та виявлення дебіторської заборгованості банкрута, зокрема здійснювався аналіз бухгалтерської та податкової звітності банкрута, декларацій з ПДВ, податкових накладних його господарських договорів. За результатами аналізу в інвентаризаційні відомості було включено дані по дебіторській заборгованості та відповідно проведено претензійну роботу. Непогашену дебіторську заборгованість було реалізовано на аукціоні 19.07.2019;
- в матеріалах справи наявний звіт щодо виявлення ознак неплатоспроможності підприємства та ознак дій з приховування банкрутства, фіктивного банкрутства чи доведення до банкрутства, який був проведений та складений арбітражним керуючим 10.07.2018 з урахуванням вимог наказу Міністерства економіки України від 26.10.2010 №1361 Про внесення змін до Методичних рекомендацій щодо виявлення ознак неплатоспроможності підприємства та ознак дій з приховування банкрутства, фіктивного банкрутства чи доведення до банкрутства. В результаті проведення такого аналізу, фактів ознак приховування чи доведення до банкрутства та ознак фіктивного банкрутства не встановлено. Також ним проведено аналіз договорів (правочинів), руху коштів по рахунках боржника;
- з огляду на відсутність фактів доведення до банкрутства, не було підстав покладати субсидіарну відповідальність за зобов`язаннями боржника на винних осіб, як це передбачено ч.2 ст.61 Кодексу України з процедур банкрутства;
- ним належним чином проведено інвентаризацію майна банкрута відповідно до наказу №1/2 про проведення інвентаризації від 17.09.2018. Інвентаризація майна та активів банкрута була проведена в строки визначені вказаним наказом та оформлена інвентаризаційними описами і протоколом інвентаризаційної комісії від 05.11.2018.
Відзив на апеляційну скаргу конкурсного кредитора ТОВ Молочна компанія Галичина від 30.07.2020 представник якого є одночасно і головою комітету кредиторів, обґрунтований загалом тими ж підставами і обставинами, що і оспорювана ухвала суду першої інстанції.
Додаткові пояснення апелянта від 11.09.2020 до апеляційної скарги подані до відділу документального забезпечення суду 15.09.2020, залишені судом апеляційної інстанції в силу ст. 207 ГПК України без розгляду у зв`язку із поданням поза межами строку, встановленого ч.1 ст. 266 ГПК України, і без доказів надсилання іншим учасникам провадження у справі.
Присутні у судовому засіданні представник апелянта підтримав доводи, вимоги і заперечення, викладені у апеляційній скарзі, натомість ліквідатор (арбітражний керуючий), представник кредитора ТОВ Молочна компанія Галичина та ГУ ДПС у Львівській області заперечували щодо задоволення такої апеляційної скарги та просили оскаржувану ухвалу суду першої інстанції залишити без змін.
Дослідивши матеріали справи в межах вимог апеляційної скарги в сукупності з доводами присутніх у судовому засіданні представників сторін та ліквідатора боржника, судова колегія апеляційного суду прийшла до висновку про необгрутованість апеляційної скарги та як наслідок відмови у її задоволенні із залишенням без змін оскаржуваної ухвали суду першої інстанції.
Як вірно встановлено судом першої інстанції до звіту ліквідатора долучений протокол засідання комітету кредиторів ПрАТ Галичина від 05.05.2020, на якому, серед іншого, розглядався звіт ліквідатора з додатками та ліквідаційний баланс боржника. Комітетом кредиторів боржника вирішено погодити звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс ПрАТ Галичина та рекомендовано звернутися до господарського суду з клопотанням про їх затвердження.
До звіту ліквідатора долучено реєстр вимог кредиторів боржника з даними про розміри вимог кредиторів, в т.ч. погашених вимог кредиторів, договір № 14/02-19 від 14.02.2019 про організацію та проведення аукціону, протоколи електронного аукціону, договори купівлі-продажу, акти про придбання майна на аукціоні, довідки банківських установ про закриття банківських рахунків ПрАТ Галичина , архівну довідку за вих. № 38 про те, що документи ПрАТ Галичина з особового складу передані на зберігання в трудовий архів Радехівської міської ради.
З метою виявлення майнових активів та майнових прав боржника, ліквідатором направлено наступні запити: до Державної служби України з безпеки на транспорті; Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку; Державної авіаційної служби України; Головного управління Держгеокадастру у Львівській області; Головного управління Держпраці у Львівській області; Радехівського відділення Червоноградської ОДПІ; Львівської митниці ДФС України; Українського центру інноватики та патентно- інформаційних послуг; Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області; Головного інформаційно-обчислювального центру ПАТ Українська залізниця ; Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області; Державної служби геології та надр України; Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові; Територіального сервісного центру 4646 Регіонального сервісного центру МВС у Львівській області; Державної служби морського та річкового транспорту України.
17.09.2018 ліквідатором ПрАТ Галичина виданий наказ № 1/2 про проведення інвентаризації. Інвентаризація була проведена та оформлена інвентаризаційними описами, протоколом інвентаризаційної комісії, які долучені до матеріалів справи.
Ліквідатором на подані запити щодо виявлення майна та майнових активів банкрута отримано наступні відповіді: Львівська митниця листом за вих. ДФС № 261/Арб. Кер./13-70-07/19 від 13.09.2018 повідомила, що Львівською митницею ДФС не здійснювалось митне оформлення експортно-імпортних операцій ПрАТ Галичина у період з 01.01.2015 до 11.09.2018; Департамент державної архітектурно - будівельної інспекції у Львівській області листом за вих. № 1013-6/4085-18 від 10.09.2018 повідомив, що відповідно до даних Єдиного реєстру, ведення якого розпочато з 20.05.2011 відсутня інформація по Львівській області щодо видачі/реєстрації документів дозвільного та декларативного характеру на виконання підготовчих та будівельних робіт і готовність об`єктів до експлуатації ПрАТ Галичина ; Головне управління Держгеокадастру у Львівській області листом за вих. № 33-13-0.2-8315/2-18 від 12.09.2018 повідомило, що згідно з даними територіальних структурних підрозділів Головного управління Держгеокадастру у Львівській області земельних ділянок у власності ПрАТ Галичина на території області, крім Радехівського району, не зареєстровано та надали перелік (інформацію) про земельні ділянки боржника; Червоноградська ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області листом за вих. № 71/9/13-26-/01-00-13 від 10.09.2018 повідомила про відкриті (закриті) рахунки ПрАТ Галичина ; Державна служба геології та надр України листом за вих. № 18910/03/12-18 від 20.09.2018 повідомила, що станом на 17.09.2018 інформація щодо наявності у ПрАТ Галичина спеціальних дозволів на користування надрами або ліцензій на видобування дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння відсутня; Державне космічне агентство України листом за вих. № 4625/10-К4.1/18 від 07.09.2018 повідомило, що в Державному космічному агентстві України відсутні відомості про наявність зареєстрованого за ПрАТ Галичина майна та інших активів та повідомили про відсутність таких відомостей в обліку ДКА; Головне управління Держпраці у Львівській області листом за вих. № 8652/1/09-09 від 07.09.2018 надало перелік зареєстрованих за ПрАТ Галичина технологічних транспортних засобів, парових та водогрійних котлів, трубопроводів пари та гарячої води; Державна авіаційна служби України листом за вих. № 1.16-12641-18 від 11.10.2018 повідомила, що у Державному реєстрі цивільних повітряних суден України за ПрАТ Галичина повітряні судна не зареєстровані. Інформація щодо наявності авіаційної наземної техніки та аеродромного обладнання у ПрАТ Галичина відсутня; ДП Український інститут інтелектуальної власності Укрпатент листом за № вих.-2772/2018 від 02.10.2018 повідомив, що за результатом пошуку по інтерактивній базі даних Промислові зразки, зареєстровані в Україні були виявлені патенти на промисловий зразок № № 24434, НОМЕР_1 , НОМЕР_2 . Відповідно до бібліографічних даних патенту: дію патентів зразків № № 24434,26816,26817 припинено, але може бути відновлено за умови сплати річного збору; Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку листом за вих. № 10/04/28783 повідомила, що ПрАТ Галичина серед власників, які володіють значними пакетами акцій емітентів (10 відсотків і більше статутного капіталу) відсутнє; Головний інформаційно-обчислювальний центр ПАТ Українська залізниця листом за вих. № 36/3036 від 01.10.2018 повідомив, що інформації про вагони за ПрАТ Галичина як власника в АБД ПВ не має, а також відсутні відомості про зареєстровані локомотиви за ПрАТ Галичина ; Регіональний сервісний центр МВС у Львівській області, Територіальний сервісний центр 4646 №31/13-1828 від 04.10.2017 повідомили про зареєстровані транспортні засоби за ПрАТ Галичина станом на 01.10.2018 та надали перелік автотранспорту; інспекція ДАБК у м. Львові листом за вих. № 0006-3343 від 21.09.2018 повідомила, що інспекцією не встановлено жодних дозвільних документів в сфері містобудівної діяльності боржника; Державна служба морського та річкового транспорту України листом за вих. № 789/03/15-18 від 20.11.2018 повідомила, що за наявною інформацією відсутні записи щодо суден, власником або судновласником яких є юридична особа ПрАТ Галичина .
Також ліквідатором отримано інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, Витяг з Державного реєстру обтяжень рухомого майна стосовно ПрАТ Галичина, які є у матеріалах справи.
04.102018 в газеті Львівська Пошта № 78 (2090) ліквідатором опубліковано оголошення щодо проведення конкурсу з відбору організатора аукціону з продажу майна банкрута. На адресу ліквідатора надійшли заяви від ПП Укрторгцентр та Товарної біржі Українська торгова система . Ліквідатором визначено організатора аукціону з продажу майна - ПП Укрторгцентр , про що було складено протокол про результати проведення конкурсу торгуючих організацій з продажу майна банкрута від 25.10.2018.
26.12.2018 відбулося засідання комітету кредиторів боржника, що оформлено протоколом від 26.12.2018. На засіданні комітету кредиторів 26.12.2018 окрім інших, було прийняте рішення про обрання способу продажу активів ПрАТ Галичина у ліквідаційній процедурі: на аукціон виставляється цілісний майновий комплекс (все майно та активи банкрута, що увійшло у інвентаризаційні описи, в тому числі і те, що перебуває в заставі). Початкова вартість майна встановлюється в сукупності визнаних вимог кредиторів (без права зниження ціни на даному аукціоні). У разі якщо цілісний майновий комплекс не реалізовано на даному аукціоні, активи розділити на 3-ри лоти (частини): 1 лот - майно банкрута, що увійшло у інвентаризаційні описи та перебуває в заставі (іпотеці) ПАТ Державний експортно-імпортний банк України ; 2 лот - майно, що увійшло у інвентаризаційні описи та перебуває в заставі (іпотеці) ПАТ Діамантбанк ; 3 лот - вільне (не заставне майно та активи) банкрута. Продаж вказаних лотів здійснювати наступним чином: стосовно 1 та 2 лоту на аукціоні виставляється майно з початковою вартістю в сумі визнаних судом вимог окремого (заставного) кредитора; стосовно 3 лоту на аукціон виставляється майно з початковою вартістю в сумі визнаних судом всіх незабезпечених вимог кредиторів (без права зниження ціни на даному аукціоні); на повторний аукціон майно щодо лоту 1, лоту 2 та лоту 3 виставляється з початковою вартістю зменшеною на 20 відсотків щодо початкової вартості попереднього аукціону (ч. 3 ст. 65 Закону в редакції чинній на момент прийняття рішення комітетом кредиторів боржника) з правом зниження, але не нижче 50 відсотків початкової вартості (ч. 2 ст. 66 Закону); на другий повторний аукціон майно щодо лоту 1 та лоту 2 виставляється з початковою вартістю зменшеною на 20 відсотків щодо початкової вартості відповідно до попереднього повторного аукціону (ч. 3 ст. 65 Закону) з правом зниження, але не менше ніж до 10 відсотків від початкової вартості другого повторного аукціону. Щодо лоту 3 майно на другий повторний аукціон виставляється з початковою вартістю зменшеною на 20 відсотків щодо початкової вартості відповідно до попереднього повторного аукціону (ч. 3 ст. 65 Закону) з правом зниження початкової вартості доти, доки не виявиться бажаючий укласти договір (ч. 4 ст. 66 Закону); 3) встановити арбітражному керуючому Онушканичу Я.В. основну грошову винагороду за кожен місяць здійснення ним повноважень ліквідатора у розмірі двох мінімальних заробітних плат з дня призначення його ліквідатором; 4) погодити витрати на оплату послуг за виконання робіт, пов`язаних з веденням бухгалтерського обліку в розмірі 12 000,00 грн. щомісячно та витрати на юридичні послуги в розмірі 50 000,00 грн. щомісячно; 5) доручити ліквідатору після одержання згоди від заставних кредиторів або суду на реалізацію майна банкрута; укласти договір з ПП Укрторгцентр , яке було обране та визначене відповідно до проведеного конкурсу ліквідатором як організатор торгів.
27.12.2018 ліквідатором було направлено заставним кредиторам (ПАТ Діамантбанк та ПАТ Укрексімбанк ) листи щодо надання згоди на продаж заставного майна боржника. Відповіді щодо згоди на реалізацію заставного майна ПАТ Діамантбанк не надав, а ПАТ Укрексімбанк у своєму листі за № 176-00/268 від 14.01.2019 зазначив, що така згода є передчасною. Враховуючи те, що ліквідатором не було отримано згоди від заставних кредиторів щодо реалізації предмету застави, ліквідатором були подані в господарський суд Львівської області заяви про зняття арештів (застав, іпотек) та отримання згоди від суду щодо продажу предмету забезпечення.
Відповідно до ст. 41 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом (в редакції чинній на момент виконання повноважень ліквідатором) після проведення інвентаризації, ліквідатором було направлено усім дебіторам вимоги (претензії) щодо повернення банкруту сум дебіторської заборгованості.
В січні 2019 року ліквідатором було погашено вимоги першої черги реєстру вимог кредиторів боржника, що підтверджується банківською випискою з ПАТ Банк Інвестицій та заощаджень по особовому рахунку № НОМЕР_3 за період з 30.08.2018 до 20.06.2019. 05.02.2019 ліквідатор звернувся до ТзОВ Молочна компанія Галичина щодо надання згоди на продаж заставного майна банкрута. 06.02.2019 за № 06/02-02 ТзОВ Молочна компанія Галичина надала ліквідатору згоду на реалізацію майна, що перебуває в заставі.
22.02.2019 на сайті Верховного Суду та Міністерства юстиції України опубліковано оголошення за № 57722 про проведення аукціону з продажу майна боржника як цілісного майнового комплексу. Аукціон було призначено на 26.03.2019, який не відбувся у зв`язку з відсутністю заявок від покупців.
29.03.2019 на сайті Верховного Суду та Міністерства юстиції України опубліковано оголошення за № 58515 про проведення аукціону з продажу майна (три лоти). Аукціон було призначено на 03.05.2019, який не відбувся у зв`язку з відсутністю заявок від покупців.
06.05.2019 на сайті Верховного Суду та Міністерства юстиції України опубліковано оголошення за № 59289 про проведення повторного аукціону з продажу майна боржника (три лоти). Аукціон було призначено на 05.06.2019, який не відбувся у зв`язку з відсутністю заявок від покупців.
Ліквідатором було скликано 14.06.2019 збори комітету кредиторів на яких були прийняті наступні рішення: 1) визнати дії ліквідатора правомірними та вчиненими відповідно до вимог Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом та рішень комітету кредиторів боржника; 2) доручити ліквідатору продовжити продаж майна та активів банкрута з врахуванням рішення комітету кредиторів від 26.12.2018 та відповідно до вимог Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом на другому повторному аукціоні, вилучивши з лоту № 3 право вимоги (дебіторську заборгованість) до ВАТ Ковельмолоко в розмірі 86 249 110,51 грн, яка виникла на підставі договору купівлі-продажу товарів від 31.12.2009 року № 31/12-03, укладеного між ЗАТ Галичина та ВАТ Ковельмолоко (з наступними змінами і доповненнями), оскільки частина вказаної дебіторської заборгованості забезпечена заставою. Решта лотів, які пропонуються на продаж - залишити без змін; 3) з урахуванням інтересів всіх кредиторів погодити ліквідатору продаж на аукціоні права вимоги (дебіторської заборгованості) до ПАТ Ковельмолоко в розмірі 86 249 110,51 грн, частина якої є предметом забезпечення зобов`язань банкрута перед АТ Укрексімбанк , реалізувати окремим лотом після отримання згоди заставного кредитора або суду.
Ухвалою від 17.09.2019 судом надано згоду на продаж майна банкрута, а саме: права вимоги (дебіторської заборгованості) банкрута до ПАТ Ковельмолоко у розмірі 86 249 110,51 грн.
14.06.2019 на веб-сайті Верховного Суду та Міністерства юстиції України опубліковано оголошення за № 60342 про проведення другого повторного аукціону з продажу майна боржника (три лоти).
19.07.2019 відбулися аукціони з продажу майна (три лоти). Переможцями лотів стали особи які запропонували суми (відповідно по кожному лоту): 102 535 858,44 грн; 5 967 805,15 грн; 1 834 467,33 грн, про що складено протоколи № 1, № 2 № 3 про проведення аукціону від 19.07.2019.
19.07.2019 з переможцями аукціонів укладено нотаріально посвідчені договори купівлі продажу майна банкрута.
Внаслідок отримання коштів від реалізації активів боржника, ліквідатором були погашені вимоги заставних кредиторів, а саме: АТ Укрексімбанк на загальну суму 97 409 065,52 грн; ТзОВ Молочна компанія Галичина на загальну суму 5 669 414,89 грн, та погашено вимоги другої черги реєстру вимог кредиторів боржника, а саме: вимоги Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Львівській області на загальну суму 1 726 337,27 грн, що підтверджується випискою з банківського рахунку № НОМЕР_4 , відкритого у Філії Львівське обласне Управління АТ Ощадбанк за період з 01.01.2018 до 02.09.2019.
06.09.2019 відбулося засідання комітету кредиторів боржника на якому окрім інших були прийняті рішення про: затверджння витрат ліквідатора за період з 30.08.2018 до 31.08.2019; здійснення реалізації заборгованості з відшкодування завданих збитків на суму 2 369 576,81 грн. як дебіторську заборгованість ОСОБА_1 перед боржником окремим лотом шляхом проведення аукціону за номінальною вартістю 2 369 576,81 грн.
19.09.2019 на веб-сайті Верховного Суду та Міністерства юстиції України опубліковано оголошення за № 62590 про проведення аукціону з продажу майна боржника (два лоти). Аукціон було призначено на 22.10.2019 щодо: 1 лот - дебіторська заборгованість (право вимоги) банкрута до ПАТ Ковельмолоко в розмірі 86 249 110,51 грн; 2 лот - дебіторська заборгованість (право вимоги) банкрута до ОСОБА_1 урозмірі 2 369 576,81 грн.
21.10.2019 набрав чинності Кодекс України з процедур банкрутства. З дня введення в дію даного Кодексу втратив чинність Закон України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом .
Відповідно до ст. 75 Кодексу України з процедур банкрутства, арбітражний керуючий визначає умови продажу за погодженням з комітетом кредиторів та забезпеченим кредитором (щодо майна, яке є предметом забезпечення).
Відтак подальша реалізація майна банкрута повинна відбуватися після погодженням з комітетом кредиторів боржника та забезпеченим кредитором.
Згідно рішення комітету кредиторів від 12.12.2019 визначено порядок продажу майна банкрута щодо лоту 2 та лоту 3. Щодо лоту 1 прийнято рішення про звернення ліквідатора до господарського суду для визначення умов продажу на аукціоні.
19.01.2020 відбувся аукціон з продажу рухомого майна банкрута, а саме: автомобіля ГАЗ 33021, номерний знак НОМЕР_5 . Відповідності до протоколу електронного аукціону № UA-PS-2020-01-03-00038-2 з продажу рухомого майна банкрута, сформованого в ЕТС « Prozorro. Продажі» 19.01.2020 ціна реалізації автомобіля становила 62 000,00 грн без ПДВ. Після проведеної оплати, 27.01.2020 автомобіль ГАЗ 33021 був переданий покупцю ТзОВ Молочна компанія Галичина , про що складено акт придбання майна на аукціоні.
05.03.2020 відбувся другий повторний аукціон з продажу майна, а саме: 1) аукціон з продажу дебіторської заборгованості до ПАТ Ковельмолоко в розмірі 86 249 110,51 грн, яке реалізовано за 517 494,66 грн без ПДВ; 2) аукціон з продажу дебіторської заборгованості - право вимоги до ОСОБА_1 в розмірі 2 369 576,81 грн, яку реалізовано за 14 217,46 грн без ПДВ.
В ліквідаційній процедурі кошти отримані від реалізації вказаних вище активів боржника, були розподілені згідно виписки з рахунку НОМЕР_6 ПрАТ Галичина за період з 01.01.2018 до 30.042020 так: погашено вимоги кредиторів першої черги, а саме: ТзОВ ВІК -2 на суму 2 436,00 грн, ТзОВ Тетра Пак на суму 27436,00 грн, ТзОВ Амако-Україна на суму 2 436,00 грн, Приватного агропідприємства Колос на суму 2 436,00 грн, ФОП Костючик О.П. на суму 2 756,00 грн, ПП ВФ АСТ на суму 2 436,00 грн, ТзОВ Мустанг - Транс на суму 2 436,00 грн, Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області на суму 5 960,00 грн, ТзОВ Лактос Україна на суму 2436,00 грн, Фізичної особи ОСОБА_2 на суму 2 436,00 грн, ТзОВ Західмолоко на суму 2 436,00 грн, ПП Єврофлекс на суму 2 436,00 грн, ТзОВ Лекс ТМ на суму 2 436,00 грн, ТзОВ Золотий Екватор на суму 2 436,00 грн, ТзОВ Компанія з управління активами Прайм-Тайм на суму 2 436,00 грн, ТзОВ Вог Рітейл на суму 2 436,00 грн, ТзОВ «Люстри» на суму 2 436,00 грн, Фізичної особи ОСОБА_3 на суму 2 436,00 грн., ТзОВ Молочна компанія Галичина на суму 17 052,00 грн, ПП Каралесс на суму 2 436,00 грн, ТзОВ Пет-Партнер на суму 2436,00 грн, ТзОВ Агропартнер -1 на суму 2 436,00 грн, ПАТ Львівобленерго на суму 2 436,00 грн, ТзОВ Дунапак - Україна на суму 2 756,00 грн, ФОП Романюк О.С. на суму 2 436,00 грн, ТзОВ Еон на суму 2 436,00 грн, ТзОВ Захід-Агро МХП на суму 2 436,00 грн, Державної екологічної інспекції у Львівській області на суму 2756,00 грн, ПАТ Банк інвестицій та заощаджень на суму 2436,00 грн, ТзОВ Галеан ЛТД на суму 2 756,00 грн, Дочірнього підприємства Талан Коммунікейшнс на суму 2 436,00 грн, СТОВ Горуцьке на суму 2 756,00 грн, Головного управління ДФС у Львівській області на суму 3 524,00 грн, Тернопільського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України на суму 3 524,00 грн, Антимонопольного комітету України на суму 3 524,00 грн, Головного управління ДПС у Львівській області на суму 3842,00 грн, ПАТ Діамантбанк на суму 5 960,00 грн, ПАТ Укрексімбанк на суму 5 960,00 грн.
Також ліквідатором погашено вимоги другої черги реєстру вимог кредиторів боржника Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Львівській області на суму 1 726 337,27 грн, вимоги третьої черги Головного управління ДФС у Львівській області на суму 110 500,00 грн, вимоги забезпечених кредиторів: АТ Укрексімбанк на суму 97 937 575,87 грн та ТзОВ Молочна компанія Галичина на суму 5 672 616,66 грн.
Відповідно до договору № 14/02-19 про проведення аукціону від 14.02.2019 та акту здачі - приймання наданих послуг від 19.07.2019 була утримана сума 5 516 906,55 грн самостійно з гарантійних внесків, сплачених переможцями аукціонів на рахунок організатора аукціону.
Згідно даних ліквідатора станом на 04.05.2020 у боржника майнових активів не залишилось. Банківські рахунки банкрута закрито. Документи ПрАТ Галичина , які підлягають довгостроковому зберіганню передано в архів.
Як вбачається із звіту ліквідатора та доданих до нього документів, вимоги решти кредиторів залишилися не погашеними, зокрема і ПАТ Державний експортно-імпортний банк України у сумі 1 237 164 751,67 грн у зв`язку з недостатністю майна у банкрута, які відповідно до ч. 7 ст. 64 Кодексу України з процедур банкрутства, вважаються погашеними.
Щодо конкретних і зазначених вище вимог апеляційної скарги, які загалом спростовуються зазначеними вище проведеними заходами ліквідатором, судом апеляційної інстанції також звертається увага на таке.
Відповідно до п.3 розділу II Порядку скасування реєстрації випуску акцій, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.04.2013 № 737 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.05.2013, ліквідатор протягом 10-ти днів з дати затвердження ліквідаційного балансу має подати до реєструвального органу документи для скасування реєстрації випуску акцій, проте не до затвердження такого ліквідаційного балансу, як зазначається апелянтом у скарзі.
В матеріалах справи є достатньо доказів, які зазначені вище, що ліквідатором проводилася робота з пошуку та виявлення дебіторської заборгованості банкрута, зокрема здійснювався аналіз бухгалтерської та податкової звітності банкрута, декларацій з ПДВ, податкових накладних його господарських договорів. За результатами аналізу в інвентаризаційні відомості було включено дані по дебіторській заборгованості та відповідно з нею проведено претензійну роботу. Непогашену усю зазначену вище дебіторську заборгованість було реалізовано на аукціонах.
В заперечення наступного доводу апеляційної скарги, судом апеляційної інстанції зазначається, що у матеріалах справи наявний звіт щодо виявлення ознак неплатоспроможності підприємства та ознак дій з приховування банкрутства, фіктивного банкрутства чи доведення до банкрутства, який був проведений і складений арбітражним керуючим 10.07.2018 з урахуванням вимог наказу Міністерства економіки України від 26.10.2010 №1361 Про внесення змін до Методичних рекомендацій щодо виявлення ознак неплатоспроможності підприємства та ознак дій з приховування банкрутства, фіктивного банкрутства чи доведення до банкрутства . В результаті проведення такого аналізу, фактів ознак приховування чи доведення до банкрутства та ознак фіктивного банкрутства не встановлено. Також ним проведено аналіз договорів (правочинів), руху коштів по рахунках боржника.
З огляду на відсутність фактів доведення до банкрутства, не було підстав покладати субсидіарну відповідальність за зобов`язаннями боржника на винних осіб, як це передбачено ч.2 ст.61 Кодексу України з процедур банкрутства.
Окрім цього, судом апеляційної інстанції щодо обгрунтованості доводів ліквідатора про відсутність підстав для субсидіарної відповідальності враховується, що приписи Кодексу України з процедур банкрутства не встановлюють ознак доведення до банкрутства, які можуть стати підставою для покладення субсидіарної відповідальності на засновників (учасників, акціонерів) або інших осіб, у тому числі керівника боржника.
Тому, саме аналіз ліквідатором фінансового становища банкрута у поєднанні з дослідженням ним підстав виникнення заборгованості боржника перед кредиторами у справі про банкрутство, дозволяє ліквідатору банкрута виявити наявність чи відсутність дій засновників (учасників, акціонерів) або інших осіб, у тому числі керівника боржника щодо доведення до банкрутства юридичної особи. При цьому, ліквідатор уповноважений звертатися до відповідних спеціалізованих суб`єктів для проведення аналізу фінансової, господарської та інвестиційної діяльності боржника, його становища на товарних ринках, виявлення ознак фіктивного банкрутства чи доведення до банкрутства з метою виявлення підстав та доказів для звернення до суду із заявою про покладення субсидіарної відповідальності на керівників, засновників (учасників) банкрута.
Згідно вказано вище звіту від 10.07.2018 не виявлено ознак неплатоспроможності підприємства та ознак дій з приховування банкрутства, фіктивного банкрутства чи доведення до банкрутства. Вказаний звіт розглядався на засіданні комітету кредиторів ПрАТ Галичина , яке відбулося 09.08.2018. За результатами обговорення звіту члени комітету кредиторів прийшли до висновку про недоцільність продовження процедури розпорядження майном у зв`язку із тим, що боржник із наявними активами не зможе відновити платоспроможність, що б дозволило в розумні строки погасити вимоги конкурсних кредиторів.
Зауваження щодо звіту з аналізом про фінансовий стан боржника від членів комітету кредиторів, а також інших кредиторів чи учасників провадження у справі, на адресу ліквідатора та господарського суду першої інстанції не надходили.
Щодо тверджень апелянта, що судом не досліджено чи ліквідатор отримував інформацію від органів статистики про частки боржника в корпоративних правах інших юридичних осіб, а також наявність філій ПрАТ Галичина , та така інформація про корпоративні права юридичних осіб, відомості про наявність чи відсутність філій у юридичної особи є публічною і міститься у Витязі з Єдиного державного реєструюридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а також обліковуються в бухгалтерських документах юридичної особи. При проведенні інвентаризації було встановлено, що ПрАТ Галичина є співзасновником ТзОВ Сокальський маслозавод , якого розмір внеску до статутного фонду складає 5000,00 грн. В подальшому вказані корпоративні права були реалізовані на аукціоні від 19.07.2019.
Безпідставними також є твердження апелянта про не проведення ліквідатором оцінки майна банкрута. Згідно ч.ч.1, 2 ст. 43 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом передбачено, що майно, яке підлягає реалізації у ліквідаційній процедурі, оцінюється ліквідатором. Початковою вартістю цілісного майнового комплексу є сукупність визнаних у встановленому цим Законом порядку вимог кредиторів. Під час продажу майна банкрута на аукціоні вартість майна, що визначається ліквідатором, є початковою вартістю.
Як зазначалося вище, майно банкрута реалізовувалось на аукціонах в складі цілісного майнового комплексу, а отже було оцінено ліквідатором за сукупною вартістю вимог кредиторів, а при продажі майна частинами вартість майна встановлювалась за погодженням комітету кредиторів та суду.
Щодо доводів апелянта про допущення ліквідатором порушень при проведенні інвентаризації активів боржника вже були предметом іншого судового розгляду за наслідками якого, постановою Західного апеляційного господарського суду від 04.04.2019 р. у цій же справі відхилено доводи апелянта про те, що ліквідатором проведено інвентаризацію активів боржника з порушеннями Положення Про інвентаризацію активів та зобов`язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 879 від 02.09.2014 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.10.2014 за № 1365/26142. Окрім цього, у вказаному судовому рішення також зазначено, що Положенням регулюється питання проведення дій щодо співставлення наявних активів їх бухгалтерському чи іншому обліку, а не як у даному разі, щодо інвентаризації у ліквідаційній процедурі у спосіб формування переліку таких активів, які залишилися наявними у боржника станом на дату проведення для подальшої їх оцінки та реалізації в межах процедури банкрутства. Щодо виявленої різниці у фактичній наявності активів та переліку у договорах застави чи додатках до таких, ліквідатором вжито правомірні заходи шляхом подання до правоохоронного органу заяви про кримінальне правопорушення.
Згідно з ч. 1 ст. 65 Кодексу України з процедур банкрутства, після завершення всіх розрахунків з кредиторами ліквідатор подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс, до якого додаються: відомості за результатами інвентаризації майна боржника та перелік ліквідаційної маси, відомості про реалізацію об`єктів ліквідаційної маси з посиланням на укладені договори купівлі-продажу, копії документів, що підтверджують відчуження активів боржника під час ліквідаційної процедури (у тому числі протоколи про проведення аукціону, договори купівлі-продажу, акти приймання-передачі майна, акти про придбання майна на аукціоні тощо), реєстр вимог кредиторів з даними про розміри погашених вимог кредиторів, документи, що підтверджують погашення вимог кредиторів, довідка архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню, для акціонерних товариств - розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій, видане Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, для емітентів боргових цінних паперів - звіт про результати погашення цінних паперів. Про час і місце судового засідання, в якому мають розглядатися звіт і ліквідаційний баланс, господарський суд повідомляє ліквідатора та кредиторів. Обов`язком ліквідатора є здійснення всієї повноти дій, спрямованих на виявлення та повернення активів боржника. Господарський суд після заслуховування звіту ліквідатора та думки кредиторів постановляє ухвалу про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу.
Відповідно до ч. 2 ст. 65 вказаного Кодексу, якщо за результатами ліквідаційної процедури після задоволення вимог кредиторів не залишилося майна, господарський суд постановляє ухвалу про ліквідацію юридичної особи - банкрута. Згідно з ч. 6 ст. 65 Закону Кодексу України з процедур банкрутства ліквідатор виконує свої повноваження до внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про припинення юридичної особи - банкрута.
Згідно з п. 5 ч. 1 ст. 90 Кодексу, господарський суд закриває провадження у справі про банкрутство, якщо затверджено звіт керуючого санацією або ліквідатора в порядку, передбаченому цим Кодексом.
Враховуючи положення ст. 74 ГПК України, на кредитора або іншу особу, що відповідно до закону має право заперечувати звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс та вказує на неналежне виконання ліквідатором відсутнього боржника своїх обов`язків у ліквідаційній процедурі та неповноту виконаних ним дій у цій процедурі, покладений тягар доведення цих обставин, доведення того, що ці порушення з боку ліквідатора мали місце і призвели до порушення порядку проведення дій у ліквідаційній процедурі, а саме вплинули на показники в ліквідаційному балансі боржника (змінили ці показники тощо), вплинули на формування ліквідаційної маси і на задоволення вимог кредиторів, і як результат - вплинули на результати проведеної ліквідаційної процедури боржника, а відповідно і на прийняття рішення за результатами розгляду та затвердження звіту та ліквідаційного балансу боржника (аналогічна правова позиція наведена у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 23.07.2019 у справі №904/4029/15).
Скаржником не подано конкретних доказів та не наведено обставин, які б вказували на неналежне здійснення ним ліквідаційної процедури.
З урахуванням встановленого вище, суд попередньої інстанції, надавши оцінку здійснення ліквідатором банкрута ліквідаційної процедури відповідно до вимог Кодексу України з процедур банкрутства, оцінивши повноту дій ліквідатора по здійсненню ліквідаційної процедури, дійшов обґрунтованого висновку про наявність правових підстав для затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу, як таких, що відповідають вимогам Кодексу України з процедур банкрутства, ліквідацію юридичної особи - ПрАТ Галичина і закриття провадження у справі.
Доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків місцевого господарського суду, з якими погоджується й суд апеляційної інстанції.
За таких умов, суд першої інстанції, правильно з`ясував характер спірних правовідносин та дійшов обґрунтованого висновку, що не спростовано доводами апеляційної скарги, а тому ухвала суду першої інстанції підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга без задоволення.
Відповідно до ч. 3 ст. 13, ч.ч. 1, 2 ст. 76, ч.ч 1, 2 ст. 77, ч.ч 1-3 ст. 86 ГПК України, дотримуючись принципу змагальності, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
З урахуванням вище, оскільки апеляційний господарський суд прийшов до висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, судовий збір за подання апеляційної скарги залишається за апелянтом.
Керуючись ст. ст. 269, 270, 275, 276, 281-284 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Ухвалу Господарського суду Львівської області від 25.05.2020 у справі №914/3734/15 залишити без змін, а апеляційну скаргу Акціонерного товариства Державний екпортно-імпортний банк України - без задоволення.
2. Судовий збір за розгляд справи у суді апеляційної інстанції залишити за апелянтом.
3. Порядок оскарження постанови встановлено Господарським процесуальним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Кодексом України з процедур банкрутства.
Справу повернути на адресу місцевого господарського суду.
Повний текст постанови виготовлено та підписано 09.10.2020 у зв`язку із відпусткою члена судової колегії Бонк Т.Б.
Головуючий суддя О.І. Матущак
Судді Т.Б.Бонк
Г.Г.Якімець
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2020 |
Оприлюднено | 15.10.2020 |
Номер документу | 92165985 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Матущак Олег Іванович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні