ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10
E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
06 жовтня 2020 року Справа № 903/242/20 Господарський суд Волинської області у складі судді Слободян О.Г., за участю секретаря судового засідання Лівандовського Т.Г.,
прокурора у справі: Романішиної Т.Л.,
представника відповідача: адвоката Матвіюк Н.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом заступника керівника Луцької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Підгайцівської сільської ради
до відповідача: Приватної фірми «Ельбе»
про розірвання договору оренди землі
встановив: заступник керівника Луцької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Підгайцівської сільської ради звернувся до суду з позовом до відповідача - ПФ «Ельбе» , в якому просить розірвати договір оренди землі №1 від 14.02.2008р., укладений між Лищенською сільською радою та ПФ «Ельбе» . Також, просить стягнути з відповідача судові витрати по справі.
В обгрунтування позовних вимог прокурор посилається на неналежне виконання відповідачем взятих на себе зобов`язань згідно умов договору оренди земельної ділянки від 14.02.2008р., в частині проведення розрахунків по орендній платі за орендовану земельну ділянку, що в свою чергу є підставою для припинення вказаного договору, шляхом його розірвання за рішенням суду. Вказує, що станом на 02.04.2020 за період з березня 2019 року по лютий 2020 року заборгованість відповідача по орендній платі становила 3585,60грн. Згідно із ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Крім того, прокурор зазначає, що рішенням Підгайцівської сільської ради від 04.01.2019 №1/5 Про реорганізацію Лищенської сільської ради , припинено шляхом реорганізації діяльність Лищенської сільської ради, яка увійшла до складу ОТГ Підгайцівської сільської ради.
Вказує, що порушення умов договору щодо своєчасної та в повному обсязі сплати орендної плати свідчить про неможливість досягнення Підгайцівською сільською радою, як стороною договору оренди, мети договору (отримання плати за оренду земельної ділянки) та неотримання того, на що розраховував орендодавець, укладаючи спірний договір, тобто вбачається істотне порушення умов договору оренди.
Ухвалою суду від 08.04.2020 відкрито провадження у справі та постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження.
27.04.2020р. відповідач надіслав на адресу суду відзив на позовну заяву (вх. №01-57/2798/20), в якому заперечує проти позову та просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог. Відповідач зазначив, що ОТГ Підгайцівська сільська рада з моменту її створення (04.01.2019 р.), як правонаступник Лищенської сільської ради жодного разу не зверталася до ПФ Ельбе з пропозицією переукласти договір оплати оренди згідно нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки, не повідомила про фактичну зміну сторони договору та про зміну реквізитів для оплати орендної плати. А тому у ПФ Ельбе була відсутня інформація щодо зміни сторони договору на ОТГ Підгайцівська сільська рада та її банківських реквізитів. Після повідомлення про зміну сторони договору, 09.04.2020 р. відповідач оплатив 8 000грн. Відтак, станом на 22.04.2020 р. існує передплата по орендній платі згідно договору в сумі 5 567,40 грн.
15.05.2020 від прокуратури Волинської області надійшла відповідь на відзив (вх.№01-57/3162/20), в якій зазначено, що відповідно до ст.141 ЗК України однією з підстав припинення права користування земельною ділянкою є систематична несплата земельного податку або орендної плати. Орендована земельна ділянка, яка на даний час перебуває у користуванні ПФ "Ельбе" підлягає вилученню та поверненню орендодавцю - Підгайцівській СР. Допущена ПФ "Ельбе" заборгованість з орендної плати внаслідок відсутності бухгалтера та інформації про рахунки, на які необхідно сплатити кошти, не є поважною причиною, яка б спростовувала б доводи відповідача про неможливість належного виконання договірних зобов`язань.
Ухвалою суду від 02.06.2020 зупинено провадження у справі №903/242/20 до закінчення перегляду в касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду судового рішення у справі №912/2385/18.
Ухвалою суду від 03.08.2020р. поновлено провадження у справі №903/242/20, продовжено строк підготовчого провадження до 08.09.2020р.
Ухвалою суду від 03.09.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 08.09.2020.
У судовому засіданні 08.09.2020 заяву представника відповідача про зупинення провадження у справі залишено судом без розгляду відповідно до ч.2 ст.207 ГПК України та ч.3 ст.195 ГПК України. Усне клопотання прокурора про приєднання до матеріалів справи додаткових долкументів також залишено судом без розгляду на підставі ч.2 ст.207 ГПК України. За згодою прокурора та представника відповідача відповідно до ч.ч.2, 3 ст.216 ГПК судом оголошено перерву до 16.09.2020.
У судовому засіданні 16.09.2020 судом оголошено перерву до 06.10.2020.
Ухвалами суду повідомлено позивача про те, що розгляд справи по суті буде продовжено 16.09.2020 та 06.10.2020.
01.10.2020 від прокурора у справі надійшли пояснення (вх.№01-57/6213/20), в яких він зазначає, що Лищенська СР не може бути позивачем у справі, оскільки 04.01.2019 повноваження Лищенського сільського голови припинилися, а Лищеньска СР перестала існувати як орган місцевого самоврядування в силу положень ст. 8-3 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад".
В судовому засіданні 06.10.2020 прокурор у справі підтримав позовні вимоги, просив задоволити позов повністю.
Представник відповідача заперечив проти позову, просив відмовити у позові.
Позивач у судові засідання на розгляд справи не з`явився, хоча належним чином був повідомлений про розгляд справи у суді. В заяві від 03.09.2020 голова Підгайцівської СР позовні вимоги підтримав; просив розглядати справу у відсутності Підгайцівської СР.
Частинами 1 та 3 ст.202 ГПК України встановлено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, зокрема, повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.
Оскільки явка учасників справи у судове засідання обов`язковою не визнавалась, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи по суті за відсутності представника позивача.
Дослідивши наявні у справі письмові докази, заслухавши пояснення прокурора та представника відповідача, господарський суд встановив наступне.
14 лютого 2008 року між Лищенською сільською радою Луцького району Волинської області (Орендодавець) та ПФ Ельбе (Орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки № 01 (Договір).
Згідно з вимогами п.п. 1.1., 1.2. Договору Орендодавець передав Орендарю в строкове платне володіння і користування земельну ділянку, кадастровий номер 0722883600:03:000:0938, площею 2,4 га, цільове призначення - землі громадського призначення, для розміщення соціально-культурної бази відпочинку з обслуговуючими спорудами на території Лищенської сільської ради Луцького району, а орендар зобов`язався прийняти таку земельну ділянку та використовувати її відповідно до цільового призначення, а також сплачувати орендну плату.
У п.2.1. Договору визначено, що Орендодавець несе обов`язок за цим Договором щодо відшкодування Орендареві понесених останнім витрат на проведення робіт з поліпшення стану земельної ділянки.
Відповідно до п. 3.2. Договору орендна плата становить 3 % від нормативної грошової оцінки, що складає 3585,60 грн. в рік і вноситься Орендодавцеві в порядку, визначеному відповідним чинним в Україні законодавством на рахунок Лищенської сільської ради.
Згідно п. 3.3. Договору умови цього Договору про розмір орендної плати можуть переглядатися за згодою сторін, що оформлюється додатковою угодою до цього Договору на підставах, визначених відповідним чинним законодавством.
У п. 4.2. Договору визначено, що строк дії Договору становить 49 років з дня набуття чинності цим Договором.
Відповідно до п.4.3 Договору, цей Договір може бути розірваний за взаємною згодою Сторін або на вимогу однієї із сторін достроково за рішенням суду у разі невиконання іншою стороною своїх зобов`язань за дим Договором, а також у разі випадкового знищення чи пошкодження земельної ділянки, яке буде суттєво перешкоджати передбачебному цим Договором використанню земельної ділянки.
Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи Орендодавця не є підставою для зміни умов або розірвання цього Договору оренди (п.4.5 Договору).
Відповідно до п.7.2 Договору зміни в цей Договір можуть бути внесені за взаємною згодою Сторін, що оформляється додатковою угодою до цього Договору.
Договір зареєстрований у Луцькому районному відділі Волинської регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.08.2008 №040827600003.
За актом приймання-передачі земельної ділянки від 22.05.2008 р. зазначена ділянка була передана ПФ Ельбе .
Прокурор зазначає, що Луцькою місцевою прокуратурою в ході опрацювання інформації Головного управління ДПС у Волинській області та Підгайцівської сільської ради було встановлено, що ПФ Ельбе , як Орендар щомісяця мав сплачувати Орендодавцю 298,80 грн. орендної плати згідно договору оренди земельної ділянки, однак з березня 2019 року орендну плату не сплачував.
Відповідно до листа Підгайцівської сільської ради від 02.04.2020 № 198 ПФ Ельбе систематично порушує зобов`язання, визначені у пунктах 2.3, 3.1, 3.2, Договору, щодо внесення орендної плати, у зв`язку з чим місцевий бюджет Підгайцівської сільської ради недоотримує значних коштів.
Прокурор вказує, що станом на 02.04.2020 заборгованість відповідача по орендній платі за період з березня 2019 року по лютий 2020 року становить 3585,60 грн.
Статтею 11 ЦК України встановлено, що підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
У відповідності до ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Згідно ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
В силу ст. 173 Господарського кодексу України та ст. 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Відповідно до ч.1, 7 ст.193 ГК України зобов`язання повинні виконуватись належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язань - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов`язання не допускається.
Відповідно до ст.599 ЦК України зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.
Нормами ст. 2 Закону України Про оренду землі встановлено, що відносини, пов`язані з орендною землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, дим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до ч. 2 ст. 125 Земельного кодексу України (чинної на момент укладення договору оренди земельної ділянки № 01 від 14.02.2008р.) право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.
Згідно з ч. 2 ст. 126 ЗК України право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
У ч. 1 ст. 628 Цивільного кодексу України (далі- ЦК України) передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Статтею 629 ЦК України визначено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Таким чином, взаємовідносини між Лищенською сільською радою та ПФ "Ельбе" виникли на підставі договору оренду земельної ділянки № 01 від 14.02.2008 р.
Згідно з ст. 15 Закону України Про оренду землі (чинного на моменту укладення Договору), істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об`єкта оренди; умови і строки передачі земельної.ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об`єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін.
За договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом (ст.792 ЦК України).
Оренда землі це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст. 1 ЗУ "Про оренду землі").
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України "Про оренду землі").
Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально (ст. 14 Закону України "Про оренду землі").
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (ст. 21 Закону України "Про оренду землі").
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п. п. 14.1.136 п. 14.1. ст. 14 ПК України).
Землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату (п. в ч. 1 ст. 96 Земельного кодексу України).
Орендодавець, крім іншого, відповідно до ст. 24 Закону України "Про оренду землі", має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.
Згідно п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Відповідно до ст. 141 Земельного кодексу України однією з підстав припинення права користування земельною ділянкою є систематична несплата земельного податку або орендної плати.
Відповідно до статті 611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом або розірвання договору.
Згідно із ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Також, частиною 1 статті 32 Закону України "Про оренду землі" визначено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
Звертаючись із позовом до суду в інтересах держави в особі Підгайцівської сільської ради, прокурор зазначає, що 04.01.2019 припинено шляхом реорганізації діяльність Лищенської СР, яка увійшла до складу ОТГ Підгайцівської СР; повноваження Лищенського сільського голови припинилися, а Лищенська СР перестала існувати як орган місцевого самоврядування в силу положень ст. 8-3 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", а тому стороною (орендодавцем) договору оренди земельної ділянки №01 від 14.02.200 є Підгайцівська СР, як правонаступник Лищенської СР.
За загальним правилом, правонаступництво - це перехід прав і обов`язків від одного суб`єкта до іншого. Правонаступництво слід розглядати як певний юридичний механізм похідного правонабуття, за яким до правонаступника переходять суб`єктивні права та обов`язки попередника. Правонаступництво для юридичних осіб може наставати в разі їх припинення з правонаступництвом. Припинення юридичної особи з правонаступництвом, тобто реорганізація юридичної особи, може проводитися у формі злиття, приєднання, поділу або перетворення.
Відповідно до ч.4 ст.91 ЦК України цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
У відповідності до ст.104 ЦК України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Згідно ч.1 ст. 106 ЦК України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.
У статті 107 ЦК України зазначено, що комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом. Порушення положень частин другої та третьої цієї статті є підставою для відмови у внесенні до єдиного державного реєстру запису про припинення юридичної особи та державній реєстрації створюваних юридичних осіб - правонаступників.
З наведених вище положень вбачається, що однією з умов настання правонаступництва є внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису про відповідне припинення юридичної особи.
Частиною 8 ст.4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» визначено, що у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Моментом переходу прав до правонаступника юридичної особи слід вважати дату внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру.
Тобто, до внесення до Єдиного державного реєстру запису про припинення юридичної особи, її цивільна дієздатність не припиняється.
Таким чином, визначальною умовою для завершення процедури реорганізації та правоступництва є державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.
Судом встановлено, що рішенням Підгайцівської сільської ради Луцького району від 12.09.2017 № 24/23 надано згоду на добровільне об`єднання територіальних громад сіл Підгайці, Крупа, Лище та інших сіл. Рішення такого ж змісту прийняте Лищенською сільською радою від 11.10.2017 № 21/2.
Рішенням Підгайцівської сільської ради від 04.01.2019 №1/2 оголошено підсумки перших виборів депутатів Підгайцівської сільської ради об`єднаної територіальної громади та Підгайцівського сільського голови 23.12.2018.
Згідно рішення Підгайцівської СР від 04.01.2019 №1/5 "Про реорганізацію Лищенської сільської ради" вирішено: припинити шляхом реорганізації діяльність Лищенської сільської ради Луцького району Волинської області, яка увійшла до складу ОТГ Підгайцівської сільської ради; створити комісію з реорганізації Лищенської сільської ради Луцького району Волинської області, яка увійшла до складу ОТГ Підгайцівської сільської ради; комісії з реорганізації: в установленому порядку письмово повідомити орган, шо здійснює державну реєстрацію, про прийняття рішення щодо припинення юридичної особи шляхом реорганізації (перетворення) та подати необхідні документи для внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відповідних записів; забезпечити здійснення усіх організаційно-правових заходів, пов`язаних з припиненням юридичної особи шляхом реорганізації, відповідно до вимог законодавства; подати в установленому порядку на затвердження ОТГ Підгайцівської сільської ради передавальні акти. Вважати правонаступником прав та обов`язків Лищенської сільської ралди новостворену ОТГ Підгайцівської сільської ради.
Також, рішенням Підгайцівської сільської ради від 04.01.2019 №1/6 постановлено: розпочати процедуру реорганізації юридичних осіб шляхом приєднання до Підгайцівської сільської ради Лищенської сільської ради; Підгайцівська сільська рада є правонаступником активів і пасивів (зобов`язань) органів місцевого самоврядування територіальних громад, що об`єдналися; утворити комісію з реорганізації Лищенської сільської ради та затвердити їх персональний склад.
Згідно рішення Підгайцівської сільської ради від 04.01.2019 №1/7 утворено комісію з інвентаризації майна.
В подальшому, на виконання вищезазначених рішень комісією ОТГ Підгайцівської сільської ради підписано передавальний акт про передачу основних засобів та матеріальних цінностей Лищенської сільської ради Підгайцівській ОТГ.
Відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад регулює Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад". Відповідно до ч.ч. 1, 2, 3 ст.8 вказаного Закону об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону. Повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою. Об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.
Частиною 7 ст.8 вказаного Закону встановлено, що під час проведення реорганізації юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів повноваження з управління справами таких юридичних осіб здійснює сільський, селищний, міський голова, обраний об`єднаною територіальною громадою. За поданням сільського, селищного, міського голови, обраного об`єднаною територіальною громадою, відповідна сільська, селищна, міська рада може утворити комісії для забезпечення виконання таким головою повноважень з управління справами юридичних осіб, що реорганізуються.
Відповідно до ч.ч. 11, 12 ст.8 вказаного Закону державна реєстрація припинення юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих комітетів шляхом приєднання здійснюється на підставі заяви, поданої сільським, селищним, міським головою, обраним об`єднаною територіальною громадою, або уповноваженою ним особою суб`єкту державної реєстрації. Державна реєстрація припинення шляхом приєднання юридичних осіб - виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад, які забезпечують окреме виконання бюджетів територіальних громад, що об`єдналися, здійснюється не раніше затвердження бюджету об`єднаної територіальної громади. Юридична особа - сільська, селищна, міська рада, її виконавчий комітет є такою, що припинилася, з дня внесення запису про її припинення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань . Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу - сільську, селищну, міську раду, обрану об`єднаною територіальною громадою, її виконавчий комітет, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, здійснюється на підставі заяви, поданої сільським, селищним, міським головою, обраним об`єднаною територіальною громадою, або уповноваженою ним особою.
Як вбачається з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, на день розгляду справи Лищенська сільська рада (код ЄДРПОУ 04332288) перебуває в стані припинення з 14.01.2019 - внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи в результаті її організації.
Враховуючи зазначені норми законодавства, Лищенська СР як юридична особа не припинена та не виключена з ЄДРПОУ. Повноваження з управління справами в результаті реорганізації Лищенської СР як сторони по договору, перейшли до голови ОТГ Підгайцівської СР.
Відповідно до ст. 31 Закону України "Про оренду землі" особа, яка набула право власності на земельну ділянку, що перебуває в оренді, протягом одного місяця з дня державної реєстрації права власності на неї зобов`язана повідомити про це орендаря в порядку, визначеному статтею 148-1 Земельного кодексу України.
Частиною 3 ст. 148-1 ЗК України встановлено, що особа, яка набула право власності на земельну ділянку, протягом одного місяця з дня набуття права власності на неї зобов`язана повідомити про це її користувачів із зазначенням: кадастрового номера (за наявності), місця розташування та площі земельної ділянки; найменування (для юридичних осіб), прізвища, ім`я, по батькові (для фізичних осіб) нового власника; місця проживання (знаходження) нового власника, його поштової адреси; платіжних реквізитів (у разі, якщо законом або договором передбачена плата за користування земельною ділянкою у грошовій формі). Повідомлення надсилається користувачу земельної ділянки рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручається йому особисто під розписку. Повідомлення про перехід права власності від держави до територіальної громади або навпаки підлягає опублікуванню у друкованих засобах масової інформації місцевої сфери розповсюдження із зазначенням кадастрового номера, місця розташування та площі земельної ділянки.
Голова ОТГ Підгайцівської сільської ради не звернувся до відповідача, як орендаря земельної ділянки, з повідомленням про реорганізацію та зміни орендодавця, не повідомив про реквізити для перерахування орендної плати, на виконання п.7.2 Договору не надіслав додаткову угоду про такі зміни.
Також, Лищенська сільська рада не надала ПФ "Ельбе" своєчасно інормації про реорганізацію сільської ради, зміну сторони договору, реквізитів для оплати тощо.
На день розгляду справи орендна плата у розмірі, передбаченому в договорі, сплачена відповідачем в повному обсязі, що підтверджується листом Підгайцівської СР №465 від 26.08.2020.
Відповідач зазначає, що ПФ "Ельбе" направляла Підгайцівській СР проект додаткової угоди до договору оренди про внесення змін щодо сторін договору та розміру орендної плати, який не був підписаний позивачем.
Оскільки на момент пред`явлення позову юридичну особу - Лищенську сільську раду (сторону договору) не припинено у встановленому законом порядку, зокрема, не внесені записи про її припинення до ЄДРПОУ; не внесено змін до договору оренди земельної ділянки щодо правонаступника сторони договору - орендодавця, зміни нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, реквізитів сторін, їх рахунків, а згідно п.п. 4.3, 7.2 Договору та ст.651 Цивільного кодексу України, договір може бути змінено або розірвано на вимогу однієї із сторін , суд дійшов висновку, що з вимогою про розірвання договору оренди землі прокурор в особі Підгайцівської СР, як сторони договору оренди земельної ділянки, звернувся передчасно. А тому в позові слід відмовити.
Згідно із ч.ч. 2-4 ст. 13 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до ч.1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Згідно ч.5 ст.53 ГПК України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
Відповідно до п.2 ч.4, ч. 9 ст. 129 ГПК України судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі відмови в позові - на позивача; у випадку, якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Враховуючи зазначене, суд вважає за необхідне витрати зі сплати судового збору покласти на позивача - Підгайцівську сільську раду та відповідача - ПФ "Ельбе" порівну відповідно до ч.9 ст.129 ГПК України.
Керуючись ст.ст. 86, 129, 233, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
в и р і ш и в:
1. В позові відмовити.
2. Стягнути з Приватної фірми «Ельбе» (43025, Волинська область, м.Луцьк, вул.Винниченка, буд.35, кв.1, код ЄДРПОУ 13367541) на користь Волинської обласної прокуратури (43025, Волинська обл., м.Луцьк, вул.Винниченка, 15, код ЄДРПОУ 02909915; р/р НОМЕР_1 в Державній казначейській службі України, МФО 820072) 1051грн. витрат по сплаті судового збору.
3. Стягнути з Підгайцівської сільської ради (45602, Волинська область, Луцький район, с. Підгайці, вул.Шкільна, буд.30, код ЄДРПОУ 04332331) на користь Волинської обласної прокуратури (43025, Волинська обл., м.Луцьк, вул.Винниченка, 15, код ЄДРПОУ 02909915; р/р UA138201720343140001000004945 в Державній казначейській службі України, МФО 820072) 1051грн. витрат по сплаті судового збору.
Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.
Повне рішення складено та підписано 12.10.2020.
Суддя О. Г. Слободян
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2020 |
Оприлюднено | 15.10.2020 |
Номер документу | 92170804 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Слободян Оксана Геннадіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні