ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
вул.В`ячеслава Чорновола, 29/32, м.Кропивницький, Україна, 25022,
тел/факс: 32-05-11/24-09-91 E-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 жовтня 2020 рокуСправа № 912/981/20 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Поліщук Г.Б., за участю секретаря судового засідання Кравченка О.В., розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження матеріали справи № 912/981/20
до відповідача Управління соціального захисту населення Петрівської районної державної адміністрації, 28300, Кіровоградська область, Петрівський район, смт. Петрове, вул. Центральна, б. 32
про стягнення 431 388,01 грн
за участю представників:
від позивача - Стеценко О.О., довіреність № 87/07 від 15.04.19, адвокат;
від позивача - Корнієв Д.О., довіреність № 183/07 від 08.09.20;
від відповідача - Караханян К.М., довіреність № 01-28/03-146 від 19.08.20;
від відповідача - Скібицька Л.О., довіреність № 01-28/03-147 від 19.08.20;
від відповідача - Коваль І.П., довіреність № 01-28/03-148 від 19.08.20;
від відповідача - Тищенко В.В., довіреність № 01-26/03-14 від 10.09.20;
від відповідача - Сенюк О.Б., довіреність № 01-26/03-15 від 30.09.20;
від відповідача - Сибіра В.Г., керівник
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Приватного акціонерного товариства "Кіровоградобленерго" до Управління соціального захисту населення Петрівської районної державної адміністрації про стягнення 431 388,01 грн, з яких: 197 140,56 грн заборгованість по відшкодуванню пільг з оплати за спожиту пільговими категоріями споживачів електричну енергію та 234 247,45 грн заборгованість по відшкодуванню житлових субсидій з оплати за спожиту електричну енергію.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на невиконання відповідачем норм чинного законодавства щодо відшкодування витрат за поставлену електричну енергію на пільгових умовах окремим категоріям громадян, на яких поширюється дія норм Законів України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний статус", "Про освіту", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про охорону дитинства", "Про соціальний захист дітей", "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні" "Про реабілітацію жертв політичних репресій на Україні".
Ухвалою від 10.03.2020 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 912/981/20 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначив на 31.03.2020 о 11:00 год., встановив сторонам строк для подання заяв по суті справи.
З метою попередження виникнення та запобігання поширення гострої респіраторної хвороби, спричиненої коронавірусом, зважаючи на період карантину, визначений постановою КМУ "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19" від 11.03.2020 № 211 (зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України), з урахуванням рішення Уряду про заборону пасажирських перевезень та обмеження кількості учасників масових заходів, листа Ради суддів України від 16.03.2020 № 9/рс-186/20, а також рішення зборів суддів № 15 від 17.03.2020 "Про встановлення особливого режиму роботи Господарського суду Кіровоградської області", господарський суд ухвалою від 23.03.2020 повідомив сторін, що підготовче засідання, призначене на 31.03.2020 об 11:00 год. не відбудеться, а також, що про дату та час наступного підготовчого засідання учасників справи буде повідомлено додатково ухвалою.
24.03.2020 від Управління соціального захисту населення Петрівської районної державної адміністрації надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позов не визнає та просить відмовити в його задоволенні. Відповідач у відзиві зазначає, що протягом 2018-2019рр. фахівцями управління соціального захисту населення Петрівської районної державної адміністрації здійснювались нарахування житлових субсидій населенню на оплату електроенергії відповідно до норм, встановлених чинним законодавством. Фінансове управління Петрівської районної державної адміністрації на підставі наданих Петрівським РЕМ ПАТ "Кіровоградобленерго" реєстрів обсягів фактично спожитих енергоносіїв здійснювало фінансування взятих відповідачем фінансових зобов`язань. Сплата від відповідача до позивача надходила відповідно до наданого фінансового реєстру. Різниця між нарахованими сумами та фактично спожитими обсягами щомісяця утворювали кредиторську заборгованість, яка на 01.09.2019 становила 223 997,80 грн. Але кошти в сумі 223 997,80 грн не є заборгованістю за спожиті енергоносії як стверджує позивач, це сума невикористаної субсидії. З метою забезпечення дотримання бюджетного законодавства в частині використання бюджетних коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, коректним завершенням бюджетного року, на виконання листа фінансового управління Петрівської РДА від 10.09.2019 №02-03-18/775/1, 25.09.2019 Управлінням СЗН Петрівської РДА були зняті з реєстрації в органах ДКСУ надлишкові фінансові зобов`язання сум невикористаних житлових субсидій у сумі 223 997,80 грн.
Щодо заборгованості по відшкодуванню пільг з оплати за спожиту пільговими категоріями споживачів електричну енергію, відповідач зазначає, що ним у період з квітня 2014 року по лютий 2019 року проводилась звірка електронних носіїв, наданих Петрівським РЕМ ПАТ "Кіровоградобленерго" з електронним державним реєстром. У зазначений період на виявлені суми розбіжностей до Петрівського РЕМ ПАТ "Кіровоградобленерго" надавались листи із зазначенням суми розбіжностей та проханням усунути недоліки. Однак, уточнень з боку Петрівського РЕМ ПАТ "Кіровоградобленерго" не надходило, відповідно сума фінансових зобов`язань зменшувалась на нез`ясовану та неправильну суму розбіжностей. Скориговані суми зобов`язань реєструвались в органах Державної казначейської служби України та фінансувались фінансовим управлінням Петрівської РДА. Відповідач здійснював розрахунки з Петрівським РЕМ ПАТ "Кіровоградобленерго" відповідно до отриманого фінансового ресурсу. Таким чином, протягом квітня 2004 по лютий 2019 рр. не з`ясовані та не виправлені з вини надавача послуг суми розбіжностей накопичувались і утворили суму 199 791,981 грн, яку позивач вважає заборгованістю.
31.03.2020, позивачем на виконання п. 6 ухвали від 10.03.2020 надані до суду копії Актів звіряння розрахунків за надані послуги.
31.03.2020 відповідачем подано до суду заяву про долучення документів до відзиву на позовну заяву про стягнення заборгованості.
Разом з тим, суддю Колодій С.Б., в провадженні якої перебувала справа № 912/981/20, звільнено з посади судді, у зв`язку з поданням заяви про відставку, рішенням Вищої ради правосуддя від 04.06.2020 № 1723/0/15-20.
Враховуючи викладене, за розпорядженням керівника апарату господарського суду №164 від 10.06.2020 здійснено повторний автоматизований розподіл справи № 912/981/20, за результатами якого справу призначено судді Поліщук Г.Б.
Ухвалою від 11.06.2020 справу №912/981/20 прийнято до свого провадження суддею Поліщук Г.Б.
Ухвалою від 28.07.2020 призначено підготовче засідання у справі №912/981/20 на 20.08.2020 о 11:30 год., встановлено сторонам строк для подання заяв по суті справи.
03.08.2020 Приватним акціонерним товариством "Кіровоградобленерго" подано до суду відповідь на відзив. У відповіді на відзив, позивач не погоджується з твердженням відповідача, що кошти у сумі 223 997,80 грн не є заборгованістю за спожиті енергоносії, а є сумою невикористаної субсидії. Відповідно до п. 2 Порядку розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидій для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів від 23.08.2016 №534 (яка втратила чинність 01.10.2019р.) розрахунок невикористаних сум субсидій проводиться виробниками/виконавцями послуг з централізованого опалення (теплопостачання), постачання холодної та гарячої води і водовідведення, газо- та електропостачання, об`єднаннями співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельними кооперативами, які є колективним споживачем (замовником) житлово-комунальних послуг, станом на 1 травня та 1 жовтня за особливим рахунком споживача - громадянина, якому призначено субсидію на опалювальний (неопалювальний) сезон, що закінчився. Так, позивачем складались та надавались відповідачу Акт розрахунку загального обсягу невикористаної субсидії на оплату електропостачання з січня 2018 р. по вересень 2019р., дані яких вносились до Актів звіряння розрахунків за надані послуги, на які надаються субсидії. Згідно Актів розрахунку загального обсягу невикористаної субсидії на оплату електропостачання станом на 01.10.2019 становила 356 965,32 грн. Крім того, позивач зазначає, що відповідачем в Акті звіряння розрахунків за надані послуги, на які надаються субсидії за вересень місяць 2019 р. самовільно, в односторонньому порядку змінено форму визначення заборгованості (колонки 9) та значення колонки 5, внаслідок чого відбулось безпідставне зменшення суми заборгованості зазначеної в колонці 9 вказаного Акту.
11.08.2020 відповідачем подано заперечення, відповідно до яких останній зазначає, що дійсно кошти у сумі 356 965,32 грн є невикористаною сумою субсидій, яка відповідно до наданих актів щомісячно опрацьовувалася шляхом зменшення фінансових зобов`язань (крім акту від 09.09.2019 - не надавався). Але різниця між нарахованими сумами та фактично спожитими обсягами електроенергії, крім зазначеної суми 356 965,32 грн утворила ще суму у розмірі 223 997,80 грн. Про що начальнику Петрівського РЕМ ПАТ "Кіровоградобленерго" було направлено листа від 19.09.2019 №01-50/08-453, у якому був описаний механізм виникнення заборгованості у сумі 223 997,80 грн та повідомлено про намір зняти з реєстрації кредиторську заборгованість, яка обліковується на рахунках Державної казначейської служби України, але по суті є сумою невикористаної житлової субсидії. Щодо ствердження позивача про зміну формули в Акті звіряння розрахунків, яке призвело до зміни суми заборгованості, відповідач зазначає, що зміна формули не може привести до зменшення суми заборгованості. Кошти в сумі 223 997,80 грн були зняті з реєстрації в органах ДКСУ як надлишкові фінансові зобов`язання сум невикористаної субсидії. Значення колонок 4 та 5 змінено для розуміння дій, що відбувалися.
Ухвалою від 20.08.2020 закрито підготовче провадження у справі №912/981/20 та призначено справу до судового розгляду по суті на 10.09.2020 о 15:30 год.
Протокольною ухвалою від 10.09.2020 зобов`язано позивача та відповідача провести звірку взаємних розрахунків існуючої заборгованості та до дати наступного засідання подати до суду підписаний акт звірки. Крім того, за результатами судового засідання на підставі ст. 216 Господарського процесуального кодексу України оголошено перерву.
В судовому засіданні 01.10.2020 приймали участь представники позивача та відповідача.
01.10.2020 позивачем, на виконання вимог протокольної ухвали від 10.09.2020, надано до суду клопотання про долучення до матеріалів справи документів, а саме: Акта звірки взаєморозрахунків між ПрАТ "Кіровоградобленерго" та Управлінням соціального захисту населення Петрівської РДА за надані послуги, на які надаються субсидії, що містить підпис виключно представника позивача.
В судовому засіданні 01.10.2020 позивач підтримав позовні вимоги у повному обсязі, позивач заперечив проти задоволення позовних вимог.
В судовому засіданні 01.10.2020 досліджено докази у справі.
Розглянувши наявні матеріали справи та дослідивши в судовому засіданні подані докази, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд встановив наступний перелік обставин, які є предметом доказування у справі.
Приватне акціонерне товариство "Кіровоградобленерго", в особі Петрівського району електричних мереж, протягом 2018 року постачало споживачам - фізичним особам електричну енергію зі знижкою в сумі її оплати, встановленою Законом України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний статус", Законом України "Основи законодавства України про охорону здоров`я", Законом України "Про освіту", Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", Законом України "Про охорону дитинства", Законом України "Про соціальний захист дітей", Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", Законом України "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні", Законом України "Про реабілітацію жертв політичних репресій на Україні", згідно переліку та кількості споживачів, зазначених в розрахунках по відшкодуванню збитків, пов`язаних з наданням пільг та житлових субсидій.
Вказане підтверджується Актами звіряння розрахунків за надані послуги, на які надаються пільги за період з січня 2019 року по жовтень 2019 року та Актами звіряння розрахунків за надані послуги, на які надаються субсидії (субсидія) за період з січня 2019 року по жовтень 2019 року, підписаними та скріпленими печатками між Петрівським РЕМ ПАТ "КОЕ" та Управлінням соціального захисту населення Петрівської РДА, у яких визначено розмір фактично спожитої електричної енергії, профінансованих коштів та заборгованість помісячно.
Проте, відшкодування пільг та житлових субсидій з оплати електроенергії, спожитої громадянами пільгових категорій та отримувачами субсидій, здійснено Управлінням соціального захисту населення не в повному обсязі, у зв`язку з чим станом на 01.10.2019 утворилась заборгованість в сумі 197 140,56 грн по відшкодуванню пільг та 234 247,45 грн по відшкодуванню субсидій.
Не відшкодування відповідачем сум витрат, понесених позивачем за надані послуги, стало підставою для звернення позивача за захистом порушеного права до суду.
При розгляді спору господарський суд виходить з наступного.
Відповідно до частин 1, 3 ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
За змістом частин 1, 2 ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Згідно з ст. 525 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
За змістом ч. 1 ст. 167 та ст. 170 Цивільного кодексу України держава діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин. Держава набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом.
Статтею 19 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" визначено, що виключно законами України визначаються, зокрема, пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
Так, Законом України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний статус", Законом України "Основи законодавства України про охорону здоров`я", Законом України "Про освіту", Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", Законом України "Про охорону дитинства", Законом України "Про соціальний захист дітей", Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", Законом України "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні", Законом України "Про реабілітацію жертв політичних репресій на Україні" передбачено надання комунальних послуг, в тому числі з електропостачання, на пільговій основі категоріям споживачів, визначених вказаними законами.
За змістом пунктів 1, 6 статті 92 Конституції України права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов`язки громадянина; основи соціального захисту тощо визначаються виключно законами України.
Частиною 6 ст. 6 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист" встановлено, що ветеранам військової служби, ветеранам органів внутрішніх справ, ветеранам Національної поліції, ветеранам податкової міліції, ветеранам державної пожежної охорони, ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранам служби цивільного захисту, ветеранам Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України надаються такі пільги, зокрема, 50-відсоткова знижка плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги), користування квартирним телефоном ветеранами військової служби, ветеранами органів внутрішніх справ, ветеранами Національної поліції, ветеранами податкової міліції, ветеранами державної пожежної охорони, ветеранами Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранами служби цивільного захисту, ветеранами Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України і членами їх сімей, які проживають разом з ними, в жилих будинках усіх форм власності в межах норм, передбачених законодавством, або 50-відсоткова знижка вартості палива, в тому числі рідкого, в межах норм, встановлених для продажу населенню для осіб, які проживають у будинках, що не мають центрального опалення.
Відповідно до ст. 9 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист" витрати, пов`язані з реалізацією цього Закону, здійснюються за рахунок коштів державного бюджету, коштів, які враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, та інших джерел, не заборонених законодавством.
Згідно п.п. ї) ч. 1 ст. 77 Закону України "Основ законодавства України про охорону здоров`я" медичні і фармацевтичні працівники мають право на безплатне користування житлом з освітленням і опаленням в межах норм, встановлених законодавством, тим, хто проживає і працює у сільській місцевості і селищах міського типу.
Пунктом 3 ст. 57 Закону України "Про освіту" передбачено, що педагогічним працівникам, які працюють у сільській місцевості і селищах міського типу, а також пенсіонерам, які раніше працювали педагогічними працівниками в таких населених пунктах і проживають у них, держава відповідно до законодавства забезпечує безоплатне користування житлом з опаленням і освітленням у межах встановлених норм.
Відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 20 та п. 1 ч.1 ст. 21 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", особам, віднесеним до 1-ї та 2-ї категорії, надаються такі гарантовані державою компенсації та пільги: 50-процентна знижка плати за користування житлом (квартирної плати, плати за управління багатоквартирними будинками), комунальними послугами (газ, електрична і теплова енергія, водопостачання, водовідведення та інші послуги) у межах середніх норм споживання, передбачених законом, телефоном (абонентна плата, оплата послуг електрозв`язку за місцеві телефонні розмови з квартирних телефонів при посекундному обліку їх тривалості). Зазначені у цьому пункті пільги надаються також членам сімей громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які проживають у жилих будинках (квартирах) усіх форм власності в межах норм, передбачених законом. До членів сімей громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, належать: дружина (чоловік), неповнолітні діти, непрацездатні батьки, особа, яка проживає разом з постраждалою внаслідок Чорнобильської катастрофи особою з інвалідністю I групи та доглядає за нею, за умови, що ця особа не перебуває у шлюбі; особа, яка знаходиться під опікою або піклуванням громадянина, що має право на пільги, та проживає разом з ним.
Згідно ст. 63 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" фінансування витрат, пов`язаних з реалізацією цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного і місцевого бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством.
У відповідності до п.2 ч. 3 ст. 13 Закону України "Про охорону дитинства" багатодітним сім`ям надається 50-відсоткова знижка плати за користування комунальними послугами (газопостачання, електропостачання та інші послуги) та вартості скрапленого балонного газу для побутових потреб у межах норм, визначених законодавством.
Статтею 5, 7 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" дітям війни надається право на 25-відсоткову знижку при платі за користування комунальними послугами (газом, електроенергією тощо) у межах середніх норм споживання за умови, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Фінансове забезпечення державних соціальних гарантій, передбачених цим Законом, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.
Відповідно до п. 5 ч.1 ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", учасникам бойових дій надається 75-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання.
Згідно п. 5 ч. 1 ст. 14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" учасникам війни надається 50-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання.
У відповідності до ч. 7 ст. 9 Закону України "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні" особам, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною, надається, зокрема, наступна пільга: звільнення передбачених цією статтею осіб і членів їх сімей, що спільно проживають з ними, від квартирної плати, незалежно від форм власності житлового фонду, оплати комунальних послуг у межах норм, встановлених законодавством (водопостачання, каналізація, газ, електроенергія, гаряче водопостачання, центральне опалення, а в будинках, що не мають центрального опалення, - надання палива, придбаного у межах норм, встановлених для продажу населенню, та інші види комунальних послуг), від плати за користування домашнім телефоном і позавідомчою охоронною сигналізацією житла незалежно від виду житлового фонду. Зазначені пільги зберігаються за одним із подружжя, що пережило, і батьками Героїв Соціалістичної Праці, Героїв України, повних кавалерів ордена Трудової Слави.
Крім того, згідно ст. 6 Закону України "Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917 - 1991 років" якщо реабілітована відповідно до цього Закону особа стала особою з інвалідністю внаслідок репресій або є пенсіонером, їй надається також право на зниження оплати жилої площі та комунальних послуг на 50 процентів в межах норм, передбачених чинним законодавством.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 8 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", виконавець послуг має право отримувати компенсацію за надані відповідно до закону окремим категоріям громадян пільги та нараховані субсидії з оплати житлово-комунальних послуг.
Відповідно до п.3 Постанови Кабінету Міністрів України №117 від 29.01.2003 року "Про єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги" уповноваженими органами є: структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад.
За змістом ч. 6 ст. 48 Бюджетного кодексу України бюджетні зобов`язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв`язку (в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються Казначейством України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.
В пп. "б" п. 4 ч. 1 ст. 89 цього Кодексу визначено, що до видатків, що здійснюються з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об`єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, належать видатки на державні програми соціального захисту, зокрема, пільги окремим категоріям громадян.
За змістом частин 1, 6 ст. 102 Бюджетного кодексу України видатки місцевих бюджетів, передбачені у підпункті "б" пункту 4 частини першої статті 89 цього Кодексу, проводяться за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Кабінет Міністрів України може здійснювати перерозподіл обсягів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту між їх видами та між місцевими бюджетами, виходячи з фактично нарахованих обсягів відповідних пільг, субсидій і допомоги населенню в межах загального обсягу таких субвенцій. Видатки місцевих бюджетів, передбачені у підпункті "б" пункту 4 частини першої статті 89 цього Кодексу, проводяться за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення щодо надання пільг з послуг зв`язку за рахунок субвенцій з державного бюджету визначено постановою Кабінету Міністрів України № 256 від 04.03.2002 "Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету" (надалі - Порядок).
Відповідно до пункту 2 Порядку № 256, фінансування видатків місцевих бюджетів за державними програмами соціального захисту населення провадиться за рахунок субвенцій, передбачених державним бюджетом на відповідний рік, у межах обсягів, затверджених у обласних бюджетах, бюджеті Автономної Республіки Крим, бюджетах міст Києва та Севастополя, міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення, районних бюджетах, бюджетах об`єднаних територіальних громад на зазначені цілі.
Пунктом 3 Порядку № 256 передбачено, що головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення (далі - головні розпорядники коштів).
Отже, саме до компетенції відповідача належить забезпечення реалізації на території Петрівського району Кіровоградської області державної політики у сфері соціального захисту населення, а тому він - як головний розпорядник коштів на фінансування державних соціальних програм зобов`язаний здійснювати розрахунки з організаціями, що надають послуги особам, які згідно з чинним законодавством мають право на соціальні пільги.
Згідно пунктів 5, 7, 8 Порядку № 256, головні розпорядники коштів місцевих бюджетів щомісяця готують інформацію про суми нарахованих соціальних виплат, пільг та житлових субсидій населенню та акти звіряння розрахунків за надані послуги з підприємствами і надсилають їх фінансовим органам райдержадміністрацій, виконавчих органів міських рад (міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення), об`єднаних територіальних громад.
Міністерство фінансів Автономної Республіки Крим, фінансові органи обласних держадміністрацій в межах сум, отриманих від Казначейства за відповідним видом послуг, протягом двох операційних днів після отримання коштів субвенцій надають органам Державної казначейської служби платіжні доручення щодо перерахування цих коштів на рахунки районних бюджетів, бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, об`єднаних територіальних громад відповідно до фактичних зобов`язань з пільг, субсидій і допомоги населенню відповідних бюджетів на дату проведення платежів з їх оплати. Щомісячні суми субвенцій перераховуються органами Державної казначейської служби на рахунки місцевих бюджетів з урахуванням їх обсягів, передбачених у бюджеті Автономної Республіки Крим, обласних бюджетах для відповідних місцевих бюджетів. Органи Державної казначейської служби протягом операційного дня з часу отримання відповідних платіжних доручень направляють кошти субвенцій на рахунки місцевих бюджетів, відкриті в територіальних управліннях Державної казначейської служби.
Отримані місцевими бюджетами суми субвенцій в межах отриманих коштів за відповідним видом послуг (витрат) перераховуються протягом двох операційних днів на рахунки головних розпорядників коштів, відкриті в територіальних управліннях Державної казначейської служби, для здійснення відповідних видатків. Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів в межах отриманих коштів за відповідним видом послуг (витрат) здійснюють протягом двох операційних днів розрахунки з підприємствами, установами та організаціями, що надають житлово-комунальні послуги, балансоутримувачами відомчого житла, гуртожитків, управителями багатоквартирних будинків, об`єднаннями співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельними кооперативами і ведуть облік за видами пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу (в тому числі послуг з транспортування, розподілу та постачання), тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), управління багатоквартирним будинком, вивезення побутового сміття та рідких нечистот, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу. Розрахунки за надані пільги та субсидії на оплату природного газу, послуг з транспортування, розподілу та постачання природного газу, теплопостачання з підприємствами-надавачами здійснюються на поточні рахунки із спеціальним режимом використання, відкриті в органах Казначейства.
Факт надання послуг позивачем та фактичне споживання їх споживачами, які користуються такими пільгами, підтверджується Актами звіряння розрахунків за надані послуги, на які надаються пільги та Актами звіряння розрахунків за надані послуги, на які надаються субсидії станом на 01.06.2019 - 01.10.2019, підписаними між позивачем та відповідачем (т. 1, а.с. 23-32, 34-43).
Однак всупереч положенням чинного законодавства витрати, понесені позивачем внаслідок надання послуг з електропостачання на пільгових умовах станом на 01.10.2019, не відшкодовані відповідачем.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що послуги з електропостачання на пільгових умовах позивачем надавались не за власною ініціативою, а на виконання імперативних законодавчих вказівок щодо цього. Як наслідок, уповноважений на те державою орган - відповідач у справі, в силу закону, зобов`язаний ці витрати позивачу відшкодувати за рахунок бюджетних коштів.
Управління соціального захисту населення Петрівської районної державної адміністрації відповідає за своїми зобов`язаннями, які виникли безпосередньо із закону і така відповідальність не може ставитися в залежність від дій чи бездіяльності будь-яких третіх осіб.
Разом з тим держава, запроваджуючи певний механізм правового регулювання відносин, зобов`язана забезпечити його реалізацію. У протилежному випадку всі негативні наслідки відсутності правового регулювання покладаються на державу.
Приписами статей 73, 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до статей 76-79 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.
Відповідачем не спростовано належними засобами доказування обставин, на які посилається позивач в обґрунтування своїх позовних вимог. Контррозрахунок суми заборгованості з відшкодування пільг та субсидій відповідачем до суду не наданий.
На вимогу суду провести звірку взаєморозрахунків позивачем надано акт звірки взаєморозрахунків, що не містить підпису уповноваженого представника відповідача. На звернення позивача відповідачем, в листі від 23.09.2020 №01-25/06-281, вказано на недоліки складеного позивачем акта звірки, при цьому вказані недоліки визначені з формулюванням "наприклад". Власного примірника акта звірки або протоколу розбіжностей до наданого позивачем, відповідачем до суду не подано.
Таким чином, як вбачається з матеріалів справи, відповідач не виконав обов`язок щодо відшкодування витрат, які понесені позивачем у результаті надання послуг на пільгових умовах за період з січня 2019 року по жовтень 2019 року, з врахуванням заборгованості, що існувала станом на 01.01.2019, внаслідок чого за відповідачем рахується заборгованість по відшкодуванню витрат на послуги, надані на пільгових умовах пільговим категоріям громадян за спірний період, в сумі 197 140,56 грн та витрат по відшкодуванню субсидій у розмірі 234 247,45 грн.
Враховуючи викладене вище, позовні вимоги Приватного акціонерного товариства "Кіровоградобленерго" до Управління соціального захисту населення Петрівської районної державної адміністрації підлягають задоволенню повністю.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись ст. ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Стягнути з Управління соціального захисту населення Петрівської районної державної адміністрації (28300, Кіровоградська область, Петрівський район, смт. Петрове, вул. Центральна, б. 32, ідентифікаційний код 03197836) на користь Приватного акціонерного товариства "Кіровоградобленерго" (25015, м. Кропивницький, Студентський бульвар, 15, ідентифікаційний код 23226362, поточний рахунок НОМЕР_1 у АТ "Перший інвестиційний банк", м. Київ, МФО 300506) 197 140,56 грн заборгованості по відшкодуванню пільг з оплати за спожиту пільговими категоріями споживачів електричну енергію, 234 247,45 грн заборгованості по відшкодуванню житлових субсидій з оплати за спожиту електричну енергію.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Стягнути з Управління соціального захисту населення Петрівської районної державної адміністрації (28300, Кіровоградська область, Петрівський район, смт. Петрове, вул. Центральна, б. 32, ідентифікаційний код 03197836) на користь Приватного акціонерного товариства "Кіровоградобленерго" (25015, м. Кропивницький, Студентський бульвар, 15, ідентифікаційний код 23226362, поточний рахунок НОМЕР_2 у АТ "Перший інвестиційний банк", м. Київ, МФО 300506) 6 470,82 грн судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Кіровоградської області.
Копії рішення вручити або направити рекомендованим листом з повідомленням про вручення Приватному акціонерному товариству "Кіровоградобленерго" за адресою: 25015, м. Кропивницький, Студентський бульвар, 15 та електронною адресою: kanc@kiroe.com.ua; Управлінню соціального захисту населення Петрівської районної державної адміністрації за адресою: 28300, Кіровоградська область, Петрівський район, смт. Петрове, вул. Центральна, б. 32.
Повне рішення складено 12.10.2020.
Суддя Г.Б. Поліщук
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2020 |
Оприлюднено | 15.10.2020 |
Номер документу | 92171911 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Широбокова Людмила Петрівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Широбокова Людмила Петрівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Широбокова Людмила Петрівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Широбокова Людмила Петрівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Широбокова Людмила Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні