Справа № 420/10527/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 жовтня 2020 року м. Одеса
(16 година 59 хвилин)
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Токмілової Л.М.;
за участі:
секретаря судового засідання - Мунтян С.І.
представника позивача - Алфєєва Д.М.;
представників відповідача - Юрасова М.С., Лісовської М.М;
представник відповідача - не з`явився;
свідків - ОСОБА_1 ,
ОСОБА_2 ,
ОСОБА_3 ,
ОСОБА_4 ,
ОСОБА_5
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Одеської обласної організації політичної партії "Слуга народу" до Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області та Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні ді,-
ВСТАНОВИВ:
12.10.2020 р. о 17 год. 01 хв. до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Одеської обласної організації політичної партії "Слуга народу" до Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні ді.
Ухвалою суду від 12.10.2020 р. позовну заяву залишено без руху та надано позивачу час на усунення недоліків позовної заяви до 12.10.2020 р. до 20 години 30 хвилин.
12.10.2020 р. о 20 годині 29 хвилин позивачем усунуто недоліки позовної заяви та надано уточнену позовну заяву, відповідно до якої позивач просить:
- визнати дії Суворовської районної у м. Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області щодо формування складу дільничних комісій 08 жовтня 2020 року протиправними, такими, що порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу, та одноразовим грубим порушенням Конституції України, Виборчого Кодексу України та законів України.
- визнати постанову Суворовської районної у м. Одесі територіальної виборчої комісії Одеського району від 08.10.2020 № 22 "Про утворення та формування складу дільничних виборчих комісій" протиправною, такою, що порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу, та скасувати її.
- зобов`язати Суворовську районну у м. Одесі територіальну виборчу комісію Одеської області повторно розглянути подання місцевих організацій політичних партій, які надійшли до Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії, щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій.
- зобов`язати Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області достроково припинити повноваження всього складу Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області у зв`язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.
В обґрунтування позовної заяви позивачем зазначено, що 08 жовтня 2020 року відбулося планове засідання Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, за результатами якого винесено постанову № 22 Про утворення та формування складу дільничних виборчих комісій , однак, на думку позивача під час створення ДВК порушено принцип рівності всіх суб`єктів виборчого процесу який закріплений у ст. 12 Виборчого кодексу України. Позивач вказує, що при аналізі керівного складу дільничних виборчих комісії утворених Суворовською у місті Одесі районною територіальною виборчої комісії в Одеській області, згідно Постанови № 22 від 08 жовтня 2020 року, ним виявлено факт порушення принципу рівності виборчих прав, загальноєвропейських принципів в галузі виборів, прийнятих Венеціанською комісією на 51-й пленарній сесії (Венеція, 5-6 липня 2002 року), імплементованих у положення Виборчого кодексу України. На думку позивача, при призначенні голів, заступників голови, секретарів комісій виборча комісія може діяти на власний розсуд, чи за пропозиціями суб`єктів подань, використовувати територіальні чи пропорційні критерії відбору кандидатів чи формувати комісії в дисбалансному порядку, а саме: надавати перевагу у призначенні керівного складу виборчої комісії політичній партії у окремих територіях (в тому числі місці електоральної підтримки окремої політичної партії), концентрувати керівні посади політичної партії у межах окремих областей та/чи районах, не надавати керівні посади політичній партії з причини незначної підтримки електорату.
Ухвалою суду від 12.10.2020 року о 20 годині 48 хвилин відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи на 13 жовтня 2020 року о 16 год. 30 хв. та витребувано Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області надати належним чином засвідчені копії матеріалів, які стали підставою для прийняття оскаржуваної постанови, а також належним чином засвідчений протокол Суворовської районної у м.Одесі комісії територіальної виборчої комісії Одеської області від 08.10.2020 р.
13.10.2020 р. о 14 годині 43 хвилин вх.№ ЕП/17010/20 від відповідача на виконання вимог ухвали суду від 12.10.2020 р. надано належним чином витребовувані документи.
13.10.2020 р. о 14 годині 43 хвилин вх.№ ЕП/17010/20 від Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області надійшов відзив на позовну заяву, в обґрунтування якого зазначено, що постанова № 22 була прийнята на засіданні Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області 08 жовтня 2020 року у присутності сімнадцяти членів комісії, що в свою чергу із загальної кількості вісімнадцяти членів становить більше половини від складу комісії, на якому були присутні представники Одеської Обласної організації політичної партії "Слуга народу", два члена комісії ОСОБА_6 та ОСОБА_7 - які проголосували ЗА , з присутніх на засіданні 17 членів комісії одноголосно проголосували ЗА та двоє уповноважених осіб ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , які були присутні в залі, пройшли реєстрацію, від яких під час проведення засідання та підписанні протоколу жодних зауважень чи заперечень не надходило. Стосовно питання призначення заступника Голови та секретаря дільничної виборчої комісії № 511384 від одного суб`єкта подання, а саме від Одеської місцевої організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя", Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області самостійно виявлено технічну помилку та на засіданні комісії 11 жовтня 2020 року виправлено технічну помилку у Постанові № 22 від 08 жовтня 2020 року про що винесено Постанову № 25. Відповідач вказує, що оскаржувана постанова прийнята у відповідності до вимог Виборчого кодексу та чинного законодавства України.
Від Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області до суду відзиву в установлений судом строк не надходило.
В судовому засідання допитано свідків ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 .
В судовому засіданні 14.10.2020 р. представник позивача позовні вимоги із викладених вище підстав підтримав у повному обсязі та просив задовольнити позов, представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити, зважаючи на правомірність оскаржуваної постанови. Представник Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області до суду не з`явився, повідомлений про дату, час та місце розгляду належним чином, про причини неявки суд не повідомляв.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.
Одеська Обласна організація політичної партії "Слуга народу" є суб`єктом виборчого процесу перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року на підставі Постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №23 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії "Слуга народу", яка висунула кандидатів в депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області
08 жовтня 2020 року Суворовською районною у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області винесено постанову № 22 Про утворення та формування складу дільничних виборчих комісій .
08 жовтня 2020 року Суворовською районною у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області відповідно до додатків до постанови № 22 створено поіменний склад із зазначенням керівних посад дільничних виборчих комісій № 511340 - 511434.
10.10.2020 р. представником позивача на адресу Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області подано скаргу (зареєстровану за №381) у якій зазначено, що при прийнятті Суворовською у місті Одесі районна територіальна виборча комісія в Одеській області № 22 від 08.10.2020 року Про утворення та формування складу дільничних виборчих комісій допущено порушення принципу рівності виборчих прав, загальноєвропейських принципів в галузі виборів, прийнятих Венеціанською комісією на 51-й пленарній сесії (Венеція, 5-6 липня 2002 року), імплементованих у положення Виборчого кодексу України.
11.10.2020 р. за вих.№58 позивачу надано відповідь, відповідно до якої зазначено, що скаргу оформлено без дотримання передбачених статтею 67 ВК України та розділом 6 Порядку, а тому вона підлягає поверненню без розгляду.
11 жовтня 2020 року Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області винесено Постанову № 25 якою виправлено технічну помилку у Постанові № 22 від 08 жовтня 2020 року стосовно питання призначення заступника Голови та секретаря дільничної виборчої комісії № 511384 від одного суб`єкта подання, а саме від Одеської місцевої організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя".
Конституція проголошує Україну демократичною та правовою державою (ст. 1), в якій: носієм суверенітету і єдиним джерелом влади є народ, який здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування (ст. 5); визнається і діє принцип верховенства права (ст. 8); громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (ст. 38).
Статтею 21 ВК України визначено основні засади виборчого процесу, зокрема:
1. Виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах:
2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом;
4) політичного плюралізму та багатопартійності.
Відповідно до ч. 1 та ч.4-5 ст. 33 ВК України передбачено, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів. Дільничні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних і місцевих виборів у межах відповідних виборчих дільниць.
Частиною 5 та 6 статті 34 ВК України визначено, що виборча комісія, яка утворює відповідну виборчу комісію або формує її склад, одночасно з утворенням або формуванням складу призначає голову, заступника голови, секретаря такої виборчої комісії. Секретар виборчої комісії повинен володіти державною мовою.
Чистиною 1 стаття 204 ВК Україна визначено, що дільнична виборча комісія утворюється відповідною міською чи районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією не пізніш як за п`ятнадцять днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії.
Право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій мають: 1) місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання; 2) місцева організація політичної партії, яка уклала угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах з депутатською групою, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори. 3) місцеві організації політичних партій, від яких зареєстровано кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) рад; 5) кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови.
При утворенні дільничної виборчої комісії відповідна територіальна виборча комісія визначає осіб, які підлягають включенню до складу відповідної дільничної виборчої комісії, з числа кандидатур, поданих суб`єктами подання, визначеними пунктами 3-5 цієї частини, за результатами жеребкування, що проводиться у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, не пізніш як на восьмий день після закінчення строку внесення подань щодо кандидатур до складу такої комісії.
Щодо кандидатур, поданих суб`єктами подання, зазначеними у пункті 1 цієї частини, жеребкування не проводиться. Кандидатури від таких суб`єктів подання включаються до складу кожної дільничної виборчої комісії (не більше двох осіб до складу кожної дільничної виборчої комісії) за умови наявності відповідних подань та їх відповідності встановленим цим Кодексом вимогам.
Щодо кандидатур, поданих суб`єктами подання, зазначеними у пункті 2 цієї частини, жеребкування не проводиться. Кандидатури від таких суб`єктів подання включаються до складу кожної дільничної виборчої комісії (не більше однієї особи до складу кожної дільничної виборчої комісії) за умови наявності відповідних подань та їх відповідності встановленим цим Кодексом вимогам.
У разі якщо до складу дільничної виборчої комісії одночасно внесено подання щодо кандидатур від двох і більше місцевих організацій однієї політичної партії, то до складу такої комісії підлягає включенню кандидатура від місцевої організації політичної партії вищого рівня.
Кандидатури, внесені до складу дільничної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, передбачених статтею 34 цього Кодексу, порушення вимог цієї частини та частини четвертої цієї статті шляхом прийняття відповідного рішення територіальною виборчою комісією або в результаті застосування механізму жеребкування, передбаченого цією частиною.
Рішення про відхилення кандидатур за результатами жеребкування не приймається.
До складу дільничної виборчої комісії можуть входити громадяни України, які відповідають вимогам статті 34 цього Кодексу.
Дільнична виборча комісія утворюється у складі:
1) для малих дільниць - 10-14 осіб;
2) для середніх дільниць - 12-16 осіб;
3) для великих дільниць - 14-18 осіб.
На виборчих дільницях, на яких кількість виборців не перевищує 200 осіб, дільнична виборча комісія може утворюватися у складі голови, секретаря та двох - чотирьох членів комісії.
Місцева організація політичної партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, а у разі її відсутності у структурі відповідної політичної партії - обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація цієї політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм, вносять до відповідної територіальної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (не більше двох осіб до складу кожної дільничної виборчої комісії).
Місцева організація політичної партії, яка уклала угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах з депутатською групою, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються місцеві вибори, місцева організація партії, від якої зареєстровано кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також сільської, селищної, міської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) рад, а у разі їх відсутності у структурі відповідної політичної партії - обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація цієї політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм, вносять до відповідної територіальної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (не більше однієї особи до складу кожної дільничної виборчої комісії).
Подання підписується керівником місцевої організації політичної партії та скріплюється печаткою відповідної місцевої організації політичної партії або печаткою місцевої організації відповідної політичної партії вищого рівня, або печаткою політичної партії.
Зазначені подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій вносяться не пізніш як за двадцять чотири дні до дня виборів за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
Подання щодо кандидатур до складу дільничної виборчої комісії може вноситися до відповідної виборчої комісії за допомогою електронних сервісів у порядку, визначеному Центральною виборчою комісією.
У поданні щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій зазначаються відомості, передбачені частиною десятою статті 203 цього Кодексу.
До подання додаються копії паспорта громадянина України (копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки) або копії першої та другої сторінок тимчасового посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.
Заяви осіб, запропонованих до складу дільничної виборчої комісії, про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб`єкта подання, згоду виконувати посадові обов`язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії та про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб`єктам подання на відповідних виборах надаються відповідним суб`єктам подання до моменту внесення до територіальних виборчих комісій подання стосовно кандидатур до складу дільничних виборчих комісій.
У разі виявлення територіальною виборчою комісією одночасного внесення однієї кандидатури до складу дільничної виборчої комісії від різних суб`єктів подання територіальна виборча комісія звертається до відповідних суб`єктів подання, кандидата, запропонованого до складу дільничної виборчої комісії, для уточнення інформації та надання заяви про згоду на участь у роботі дільничної виборчої комісії від відповідного суб`єкта подання. У разі непідтвердження згоди особи на участь у роботі дільничної виборчої комісії від відповідного суб`єкта подання територіальна виборча комісія відхиляє кандидатуру такої особи.
Технічні описки та неточності, допущені у поданні, не є підставою для відхилення внесених кандидатур.
Голова, заступник голови та секретар дільничної виборчої комісії мають призначатися від різних суб`єктів подання, визначених частиною першою цієї статті.
Рішення про утворення дільничної виборчої комісії оприлюднюється територіальною виборчою комісією, що утворила дільничну виборчу комісію, з відомостями про її склад у спосіб, визначений цією територіальною виборчою комісією, не пізніше наступного дня з дня утворення дільничної виборчої комісії. Рішення про зміни у складі дільничної виборчої комісії оприлюднюються у порядку та строки, встановлені цією частиною, але не пізніше останнього дня перед днем голосування.
У разі якщо у встановлений частиною четвертою цієї статті строк подання щодо кандидатур до складу дільничної виборчої комісії не надійшли або до складу дільничної виборчої комісії запропоновано менше осіб, ніж встановлено частиною третьою цієї статті (відповідно для малих виборчих дільниць - менше 10 осіб, для середніх виборчих дільниць - менше 12 осіб, для великих виборчих дільниць - менше 14 осіб, для виборчих дільниць з кількістю виборців, що не перевищує 200 осіб, - менше 4 осіб у складі комісії), дільнична виборча комісія утворюється у визначені частиною першою цією статті строки відповідною територіальною виборчою комісією за поданням голови цієї територіальної виборчої комісії у мінімальній кількості, встановленій частиною третьою цієї статті, з обов`язковим включенням до складу комісії кандидатур від суб`єктів подання, зазначених у частині першій цієї статті.
Аналогічні положення закріплено у постанові Центральної виборчої комісії від 25.06.2020 № 114 Про Порядок проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з місцевих виборів (далі - Постанова № 114), зокрема.
У разі якщо до складу дільничної виборчої комісії одночасно внесено подання щодо кандидатур від двох і більше організацій однієї політичної партії, то до складу такої комісії підлягає включенню кандидатура від організації партії вищого щодо інших організацій партії рівня.
Визначені за результатами жеребкування кандидатури підлягають включенню до складу відповідних дільничних виборчих комісій під час їх утворення.
Після закінчення процедури жеребкування територіальна виборча комісія щодо кожної дільничної виборчої комісії складає список осіб, які включаються до її складу. До таких списків включаються особи, що підлягають обов`язковому включенню до складу дільничних виборчих комісій (за умови наявності відповідних подань від організацій партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання та/або від організацій партій, які уклали угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах з депутатської групою, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори, та відповідності таких подань установленим Кодексом вимогам), та особи, визначені за результатами жеребкування. Особи, внесені до таких списків, підлягають включенню до складу дільничних виборчих комісій під час їх утворення.
Одночасно з утворенням кожної дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія призначає від різних суб`єктів подання кандидатур до її складу, зазначених у пункті 3 цього Порядку, керівний склад такої дільничної виборчої комісії - голову, заступника голови, секретаря дільничної виборчої комісії.
Відповідно до ч. 1 ст. 204 ВК України, керівний склад відповідної ДВК формується відповідною ТВК не пізніш як за п`ятнадцять днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії.
До складу ДВК підлягають включенню в обов`язковому порядку представники від суб`єктів подання, визначених п.п. 1-2 ч. 1 ст. 204 ВК України, представники інших суб`єктів подання (у даному випадку п. 3, п. 5 вказаної статті) включаються до складу ДВК за результатами жеребкування.
У цьому контексті потрібно наголосити, що стадія перевірки відповідності подань усіх суб`єктів здійснюється до процедури жеребкування.
Отже, імперативною вимогою щодо формування складу відповідної ДВК є дотримання вимог ч. 6 ст. 204 ВК України, а саме голова, заступник голови та секретар дільничної виборчої комісії мають призначатися від різних суб`єктів подання, визначених частиною першою цієї статті.
При цьому відповідач зазначив, що таке відбулось внаслідок реалізації демократичної процедури голосування членами ТВК за відповідні кандидатури з подань у члени ДВК.
Крім того, відповідач вважає, що різними суб`єктами подань у розумінні ч. 6 ст. 204 ВК України можуть бути навіть суб`єкти у межах одного пункту головне щоб вони були від різних партій.
Суд не погоджується із таким тлумаченням та вважає, що формулювання застосоване законодавцем у ч. 6 ст. 204 ВК України свідчить не лише про те, що це мають бути різні суб`єкти подань (від різних партій/кандидатів), а саме від різних категорій суб`єктів подань, які визначаються ч. 1 ст. 204 ВК України.
У межах даної справи це п. п. 1, 2, 3, 5 ч. 1 ст. 204 ВК України.
Застосування саме такого підходу дозволяє забезпечити реалізацію основних засад виборчого процесу, передбачених ст. 21 ВК України.
Власне процедура формування ДВК свідчить щодо порушення обрання керівного складу ДВК, тому, на думку суду, саме з метою збалансування та дотримання прав усіх суб`єктів законодавцем відповідачем свідомо проігноровано вимогу призначення до керівного складу ДВК членів від різних суб`єктів, визначених у ч. 1 ст. 204 ВК України.
Щодо тверджень відповідача, що процедура призначення керівного складу ДВК виборчим законодавством не унормована, то суд вказаного не спростовує.
Однак, будь-яка застосовувана відповідачем процедура має забезпечувати дотримання вимог ч. 6 ст. 204 ВК України.
Так, в судовому засіданні свідок ОСОБА_1 повідомила, що є членом Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, зазначивши, що 08.10.2020 р. до 12 години 00 хвилин відбулось засідання щодо формування складу ДВК шляхом жеребкування. Опісля 12 години 00 хвилин ТВК оголошено перерву з метою обробки членами комісій результатів жеребкування. ОСОБА_1 повідомила, що було затверджено склад робочої групи з числа членів ТВК, які розподіляли керівні посади. Свідок вказала, що після перерви, опісля 23 години 00 хвилин (08.10.2020 р.) головою Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області повідомлено, що всі питання, які мала дослідити ТВК виконано та запропонував закрити засідання. За словами свідка, головою повідомлено, що рішення прийняті робочою групою будуть оприлюднені після 10 години ранку 09 жовтня 2020 р. Також, свідок вказала, що 09.10.2020 року у групу в месенджері Вайбер від керівництва ТВК надійшло повідомлення, про те, що члени ТВК можуть отримати та ознайомитись із сформованими списками членів дільничних виборчих комісій.
В судовому засіданні свідок ОСОБА_10 повідомив, що є членом Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, зазначивши, що 08.10.2020 року о 10 годині ранку розпочато жеребкування щодо обрання складу ДВК., після чого робочою групою оголошено перерву в основному засіданні та розпочато опрацювання жеребкування з метою створення ДВК. Свідок зазначив, що ознайомився із планом заходів, відповідно до якого зазначено, що на 08.10.2020 р. заплановано жеребкування, а на 09.10.2020 р. - формування ДВК. Після перерви, головою ТВК сформовані склади дільничних виборчих комісій не оголошувались. При цьому, свідок зауважив, що списки ДВК не оголошувались та не затверджувались голосуванням, оскільки після 23 години 08 жовтня 2020 р. ставилось питання лише про закінчення жеребкування. Свідок зазначає, що відповідно з планом списки ДВК мали б бути затверджені 09.10.2020 р. Також свідок повідомив, що керівні посади не розподілялись та на засіданні 08.10.2020 р. за розподіл керівних посад не голосували.
Під час судового засідання свідок ОСОБА_3 повідомив, що є членом Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, зазначивши, що відбулось засідання, під час якого відбулось жеребкування, для опрацювання якого обрано робочу групу. Після жеребкування робочою групою оголошено перерву для обробки результатів жеребкування. Після перерви члени робочої групи сповістили деяких присутніх про те, що дільничні виборчі комісії створено в повному обсязі, при цьому свідку не відомо чи обрано керівний склад ДВК. Свідок зазначив, що головою ТВК повідомлено про утворення повного складу ДВК, а також те, що наступного дня тексти буде оприлюднено.
В судовому засіданні свідок ОСОБА_11 повідомив, що є членом Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, зазначивши, що 08.10.2020 року о 10 годині ранку оголошено жеребкування. З 10 години до 12 години відбулось вказане жеребкування. Потім, було створено робочу групу з метою опрацювання вказаного жеребкування із числа членів комісії. Свідок вказав, що засідання робочої групи було відкритим, кожен міг ознайомитись з роботою комісії. Зокрема свідок зазначив, що особисто декілька разів підходив до членів робочої групи, оскільки його хвилювало правильність формування дільничних виборчих комісій, які підлягають до його кураторства. Крім того, свідок повідомив, що голова комісії наголошував робочій групі, що на керівні посади ДВК необхідно обирати людей з досвідом роботи. При цьому свідок зазначив, що до ДВК, яке підпадає до його кураторства, а саме ДВК № 511395 головою обрано ОСОБА_12 2002 року народження. ОСОБА_11 зазначив, що після 23 години 45 хвилин головою комісії оголошено про створення ДВК, однак повний список не зачитувався. Також свідок достеменно не пам`ятає чи були одразу оприлюднені списки дільничних виборчих комісій.
Свідок ОСОБА_5 у судовому засіданні повідомив, що є спостерігачем від громадянського руху опора , та зазначив, що 08.10.2020 р отримав розпорядження від свого керівництва щодо присутності під час засідання ТВК під час проведення жеребкування та оприлюднення результатів жеребкування. Свідок вказав що був присутнім на засіданні до оголошення перерви, при цьому, після перерви він прибув до ТВК з метою дізнатись результати жеребкування, однак прослухав інформацію від голови ТВК, та перепитав у системного адміністратора ТВК. Останній повідомив свідку, що ТВК створено дільничні виборчі комісії, при цьому списки керівного складу ДВК не оголошувались. Проголошено за словами свідка лише віджеребковані члени ДВК.
Однак, всупереч даній нормі закону, Суворовською районною у м.Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області надано пріоритетне право призначення керівного складу дільничних виборчих комісій наступним суб`єктам призначення.
Посади голів ДВК розподілені членами Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області наступним чином:
- Одеська обласна організація політичної партії За майбутнє - 22 посади;
- Одеська місцева (міська) організація політичної партії Опозиційна платформа - За життя - 21 посада;
- Одеська обласна організація Всеукраїнського об`єднання Батьківщина - 19 посад;
- ОСОБА_13 - 11 посад;
- ОСОБА_14 - 8 посад;
- ОСОБА_15 - 7 посад;
- ОСОБА_16 - 5 посад;
- Одеська обласна організація політичної партії Слуга Народу - 1 посада;
- Одеська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 1 посада;
- Одеська територіальна організація політичної партії Голос - 1 посада;
- Одеська регіональна організація політичної партії Перемога Пальчевського - 1 посада.
Решта представників суб`єктів подання не зайняла жодної посади голови ДВК.
Посади заступників голів ДВК розподілені між суб`єктами подання наступним чином:
- Одеська обласна організація Всеукраїнського об`єднання Батьківщина - 22 посади;
- Одеська місцева (міська) організація політичної партії Опозиційна платформа - За життя - 20 посад;
- Одеська обласна організація політичної партії За майбутнє - 19 посад;
- ОСОБА_13 - 10 посад;
- ОСОБА_14 - 8 посад;
- ОСОБА_15 - 6 посад;
- ОСОБА_16 - 5 посад;
- Одеська обласна організація політичної партії Слуга Народу - 2 посади;
- Одеська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 1 посада;
- Одеська територіальна організація політичної партії Голос - 1 посада;
- ОСОБА_17 - 1 посада;
- Одеська міська організація Партії Солідарність жінок України - 1 посада;
Решта представників суб`єктів подання не зайняла жодної посади заступника голови ДВК.
Посади секретарів дільничних виборчих комісій розподілені між суб`єктами подання наступним чином:
- Одеська обласна організація політичної партії За майбутнє - 23 посади;
- Одеська місцева (міська) організація політичної партії Опозиційна платформа - За життя - 20 посад;
- Одеська обласна організація Всеукраїнського об`єднання Батьківщина - 20 посад;
- ОСОБА_13 - 9 посад;
- ОСОБА_14 - 8 посад;
- ОСОБА_16 - 6 посад;
- ОСОБА_15 - 5 посад;
- Одеська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 2 посади;
- Одеська територіальна організація політичної партії Голос - 1 посада;
- Одеська обласна організація політичної партії Слуга Народу - 1 посада;
Решта представників суб`єктів подання не зайняла жодної посади секретаря ДВК.
При цьому, під час розгляду справи судом, із посиланням на наявні письмові докази у справі, встановлено, що якісний/кількісний склад кожної ДВК дозволяв сформувати керівний склад із дотриманням ч. 6 ст. 204 ВК України.
Отже, керуючись викладеним, суд вважає, що відповідачем при формуванні керівного складу ДВК № 511340 - 511434 порушено обов`язкову вимогу ч. 6 ст. 204 ВК України, від так вимога позивача щодо визнання протиправними дій Суворовської районної у м. Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області щодо формування складу дільничних комісій 08 жовтня 2020 року підлягає задоволенню.
Також, з врахуванням наведеного, суд вважає, що Постанова Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області щодо формування ДВК та призначення керівного складу дільничних комісій № 511340 - 511434, що відображена у додатках до вказаної постанови, є протиправною та підлягає скасуванню.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму. Виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.
У постанові пленуму Вищого адміністративного суду України від 01.11.2013 № 15 Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом зазначено: Суб`єктам відповідного виборчого процесу, крім виборців, надано право на звернення до суду з таким позовом незалежно від того, чи порушені їхні права, свободи та інтереси, або від того, чи уявно вони вважають про таке порушення.
Ураховуючи викладене, незалежно від того, що представники позивача за результатами жеребкування увійшли до складу лише 9 із 23 ДВК, тобто лише у таких ДВК могли претендувати на керівні посади, позивач має право оскаржити відповідні результати формування по всіх виборчих ДВК, визначених у постанові від 05.10.2020 № 46, що корелюється із обов`язком суду розглянути такі вимоги та надати їм правову оцінку.
Відповідно ч. 1 ст. 278 КАС України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення. У разі виявлення порушень, що можуть бути підставою для притягнення до відповідальності не за правилами цього Кодексу, суд постановляє окрему ухвалу з повідомленням про наявність таких порушень і надсилає її до органів чи осіб, уповноважених вжити у зв`язку з цим заходів, встановлених законом.
Ч.1 та ч. 2 ст. 245 КАС України визначено при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково. У разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; У разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Також, при дослідженні змісту Протоколу № 12 та додатків до спірної постанови суд звернув особливу увагу, що по всіх ДВК у відповідача була можливість призначити до керівного складу ДВК осіб від різних суб`єктів подань, які визначені у ч. 1 ст. 204 Виборчого кодексу України, оскільки такі особи увійшли до складу ДВК за результатами проведення відповідних процедур.
Керуючись викладеним, суд визначає спосіб захисту порушеного права шляхом зобов`язання Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області повторно розглянути подання місцевих організацій політичних партій, які надійшли до Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії, щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій № 511340 - 511434, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Позивач зазначає, що відповідачем було порушено процедуру та відповідач ухвалив одне рішення відразу по керівному складу всіх ДВК, так як ТВК повинна була призначити керівний склад кожної ДВК, про те, що не проводилось жодного обговорення кандидатур, натомість голова ТВК зазначив, що дільничні виборчі комісії сформовано та 09.10.2020 р. будуть оприлюднені на стенді ДВК.
З цього приводу суд зазначає, що процедура призначення керівного складу ДВК виборчим законодавством не унормована, однак, будь-яка застосовувана відповідачем процедура має забезпечувати дотримання вимог ч. 6 ст. 204 ВК України.
Щодо вимоги про зобов`язання Одесько міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області достроково припинити повноваження всього складу Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області у зв`язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України, суд зазначає, що встановлені порушення не є підставою для припинення повноважень ТВК.
Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.
Під час подання позовної заяви позивачем судовий збір не сплачено.
Відповідно до ч.9 ст.273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, з огляду на положення ч. 9 ст. 273 та ч. 1 ст. 139 КАС України, та оскільки судове рішення частково прийнято на користь позивача суд дійшов висновку, що судові витрати підлягають стягненню солідарно з позивача в частині стягнення 2102 грн., та з відповідача в частині стягнення 6306 грн. на користь Державного бюджету України.
Керуючись ст. ст. 73-77, 90, 94, 139, 242, 243, 245, 246, 250, 257, 262, 268-273, 278, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Одеської обласної організації політичної партії "Слуга народу" до Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області та Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Суворовської районної у м. Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області щодо формування складу дільничних комісій 08 жовтня 2020 року № 511340 - 511434.
Визнати протиправною та скасувати постанову Суворовської районної у м. Одесі територіальної виборчої комісії Одеського району від 08.10.2020 № 22 "Про утворення та формування складу дільничних виборчих комісій".
Зобов`язати Суворовську районну у м. Одесі територіальну виборчу комісію Одеської області повторно розглянути подання місцевих організацій політичних партій, які надійшли до Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії, щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій № 511340 - 511434.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути солідарно з Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської областіна користь Державного бюджету України судовий збір за подання позову в розмірі 6306,00 грн.: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101 та з Одеської Одеської обласної організації політичної партії "Слуга народу" за подання позову в розмірі 2102,00 грн.: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на судове рішення може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня його проголошення.
Суддя: Л.М. Токмілова
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.10.2020 |
Оприлюднено | 15.10.2020 |
Номер документу | 92190139 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Токмілова Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні