П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 жовтня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/10527/20 Головуючий в 1 інстанції: Токмілова Л.М.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача -Кравця О.О. судді - Домусчі С. Д. судді - за участю: секретаря представника апелянта представника позивача ОСОБА_1 Недашковської Я.О. Лісовської М.М. Алфєєва Д.М. розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 жовтня 2020 року по справі № 420/10527/20, прийнятого у складі судді Токмілової Л.М., за адміністративним позовом Одеської обласної організації політичної партії Слуга народу до Суворовської районної у м. Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області та Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправними дій, визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
І. КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ І РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ:
12.10.2020 року Одеська обласна організація політичної партії Слуга народу звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Суворовської районної у м. Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області та Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області та просила суд:
- визнати дії Суворовської районної у м. Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області щодо формування складу дільничних комісій 08 жовтня 2020 року протиправними, такими, що порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу, та одноразовим грубим порушенням Конституції України, Виборчого Кодексу України та законів України.
- визнати постанову Суворовської районної у м. Одесі територіальної виборчої комісії Одеського району від 08.10.2020 № 22 Про утворення та формування складу дільничних виборчих комісій протиправною, такою, що порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу, та скасувати її.
- зобов`язати Суворовську районну у м. Одесі територіальну виборчу комісію Одеської області повторно розглянути подання місцевих організацій політичних партій, які надійшли до Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії, щодо включення кандидату до складу дільничних виборчих комісій.
- зобов`язати Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеське: області достроково припинити повноваження всього складу Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області у зв`язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14 жовтня 2020 року адміністративний позов був задоволений частково, визнані протиправними дії Суворовської районної у м. Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області щодо формування складу дільничних комісій 08 жовтня 2020 року № 511340-511434, визнано протиправною та скасовано постанову Суворовської районної у м. Одесі територіальної виборчої комісії Одеського району від 08.10.2020 № 22 Про утворення та формування складу дільничних виборчих комісій ,зобов`язано Суворовську районну у м. Одесі територіальну виборчу комісію Одеської області повторно розглянути подання місцевих організацій політичних партій, які надійшли до Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії, щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій № 511340 - 511434. В задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
II. КОРОТКИЙ ЗМІСТ ВИМОГ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ, УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ АПЕЛЯНТА ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ АПЕЛЯЦІЙНОГО ПРОВАДЖЕННЯ:
Не погоджуючись з рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14 жовтня 2020 року, Суворовська районна у м. Одесі територіальна виборча комісія Одеської області подала апеляційну скаргу, в якій вважає, що судом 1-ї інстанції було порушено норми матеріального та процесуального права, просив його скасувати та постановити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову Одеської обласної організації політичної партії Слуга народу .
Вимоги апеляційної скарги Суворовська районна у м. Одесі територіальна виборча комісія Одеської області обґрунтовує тим, що постанова № 22 була прийнята на засіданні Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області 08 жовтня 2020 року у присутності сімнадцяти членів комісії, що в свою чергу із загальної кількості вісімнадцяти членів становить більше половини від складу комісії, на якому були присутні представники Одеської Обласної організації політичної партії Слуга народу , два члена комісії ОСОБА_2 та ОСОБА_3 - які проголосували ЗА , з присутніх на засіданні 17 членів комісії одноголосно проголосували ЗА та двоє уповноважених осіб ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , які були присутні в залі, пройшли реєстрацію, від яких під час проведення засідання та підписанні протоколу жодних зауважень чи заперечень не надходило.
Стосовно питання призначення заступника Голови та секретаря дільничної виборчої комісії № 511384 від одного суб`єкта подання, а саме від Одеської місцевої організації політичної партії Опозиційна платформа - За життя ,апелянт зазначає, що Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області самостійно виявлено технічну помилку та на засіданні комісії 11 жовтня 2020 року виправлено технічну помилку у Постанові № 22 від 08 жовтня 2020 року про що винесено Постанову № 25. Апелянт вказує, що оскаржувана постанова прийнята у відповідності до вимог Виборчого кодексу та чинного законодавства України.
Крім того, апелянт зазначає , що судом 1-ої інстанції залишено поза увагою дільницю № 511448 та ,що подання місцевих організацій політичних партій, які надійшли до Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії, щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій № 511340-511434, 511448 було розглянуто, проведено жеребкування, затверджено списки кандидатур (у вигляді таблиці) для кожної дільничної виборчої комісії та прийнято Постанову № 21 від 08 жовтня 2020 року Про проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року , яка не оскаржувалася та є чинною.
Апелянт зазначає, що повторне проведення жеребкування, повторне формування дільничних виборчих комісій та повну заміну членів усіх дільничних виборчих комісій, які вже 21 жовтня 2020 року повинні отримувати виборчі бюлетені, а частиною 1 статті 204 Виборчого кодексу України визначений строк за 15 днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії, тобто не пізніше 10 жовтня 2020 року, що не тільки ускладнить процес підготовки та організації проведення виборів, а і взагалі заблокує весь виборчий процес у Суворовському районі міста Одеси.
III. ПРОЦЕДУРА АПЕЛЯЦІЙНОГО ПРОВАДЖЕННЯ:
Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2020 року відкрито апеляційне провадження.
Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду 16 жовтня 2020 року розгляд справи за апеляційною скаргою призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні.
Особи, що беруть участь у справі, про час і місце судового розгляду були сповіщені належним чином,з урахуванням особливостей встановлених ст. ст. 268-273 КАС України.
Апеляційний суд, заслухавши доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
IV. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Судом 1-ої інстанції було встановлено, що Одеська Обласна організація політичної партії Слуга народу є суб`єктом виборчого процесу перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року на підставі Постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №23 Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії Слуга народу , яка висунула кандидатів в депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області.
08 жовтня 2020 року Суворовською районною у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області винесено постанову № 22 Про утворення та формування складу дільничних виборчих комісій .
08 жовтня 2020 року Суворовською районною у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області відповідно до додатків до постанови № 22 створено поіменний склад із зазначенням керівних посад дільничних виборчих комісій № 511340 - 511434.
10.10.2020 року представником позивача на адресу Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області подано скаргу (зареєстровану за №381) у якій зазначено, що при прийнятті Суворовською у місті Одесі районна територіальна виборча комісія в Одеській області № 22 від 08.10.2020 року Про утворення та формування складу дільничних виборчих комісій допущено порушення принципу рівності виборчих прав, загальноєвропейських принципів в галузі виборів, прийнятих Венеціанською комісією на 51-й пленарній сесії (Венеція, 5-6 липня 2002 року), імплементованих у положення Виборчого кодексу України.
11.10.2020 року за вих.№58 позивачу надано відповідь, відповідно до якої зазначено, що скаргу оформлено без дотримання передбачених статтею 67 ВК України та розділом 6 Порядку, а тому вона підлягає поверненню без розгляду.
11 жовтня 2020 року Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області винесено Постанову № 25 , якою виправлено технічну помилку у Постанові № 22 від 08 жовтня 2020 року стосовно питання призначення заступника Голови та секретаря дільничної виборчої комісії № 511384 від одного суб`єкта подання, а саме від Одеської місцевої організації політичної партії Опозиційна платформа - За життя .
V. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА(в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин),АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ ТА ОЦІНКА СУДУ:
Згідно вимог ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.
Згідно вимог ст. 24 Конституції України громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.
Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.
Рівність прав жінки і чоловіка забезпечується: наданням жінкам рівних з чоловіками можливостей у громадсько-політичній і культурній діяльності, у здобутті освіти і професійній підготовці, у праці та винагороді за неї; спеціальними заходами щодо охорони праці і здоров`я жінок, встановленням пенсійних пільг; створенням умов, які дають жінкам можливість поєднувати працю з материнством; правовим захистом, матеріальною і моральною підтримкою материнства і дитинства, включаючи надання оплачуваних відпусток та інших пільг вагітним жінкам і матерям.
За змістом ст.38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Згідно рішення Конституційного Суду України від 06.07.1999, № 7-рп/99 "У справі за конституційними поданнями 49 народних депутатів України і виконавчого комітету Вінницької міської ради щодо офіційного тлумачення положень статей 38, 78 Конституції України, статей 1, 10, 12, частини другої статті 49 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (справа про сумісництво посад народного депутата України і міського голови , положення частини першої статті 38 Конституції України, згідно з яким громадяни мають право "вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування", в контексті положень частини другої статті 78 Конституції України треба розуміти так, що громадянину України надано право вільно бути обраним до будь-якого органу державної влади, зокрема до Верховної Ради України, до органу місцевого самоврядування - сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, а також бути обраним сільським, селищним, міським головою, але реалізувати набутий представницький мандат громадянин може тільки в одному з цих органів чи на посаді сільського, селищного, міського голови.
Виборчий кодекс України( надалі - ВК України) , відповідно до вимог Конституції України, визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Згідно ч.3-5 ст. 12 ВК України , усі кандидати, зареєстровані у порядку, встановленому цим Кодексом, мають у виборчому процесі виборів, на яких вони висунуті, рівні права та беруть участь у цьому процесі на умовах, рівних для відповідних виборів.
Усі партії (організації партій), які набули статусу суб`єкта виборчого процесу відповідно до цього Кодексу, мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі відповідних загальнодержавних (відповідних місцевих) виборів у порядку та в межах, встановлених цим Кодексом.
Рівність прав і можливостей кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі відповідних виборів забезпечується:
1) забороною привілеїв чи обмежень кандидатів в залежності від суб`єкта висування, за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, інвалідності та стану здоров`я, за мовними або іншими ознаками;
2) забороною втручання органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб та службових осіб у виборчий процес, за винятком здійснення повноважень, передбачених цим Кодексом;
3) рівним та неупередженим ставленням органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, державних та комунальних підприємств, закладів, установ, організацій, їх посадових та службових осіб до кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів відповідного виборчого процесу;
4) забороною використання для фінансування передвиборної агітації інших коштів, крім коштів виборчого фонду партії (кандидата, організації партії);
5) рівним та неупередженим ставленням засобів масової інформації, інформаційних агентств до кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу.
Частиною 1 статті 21 ВК України визначено основні засади виборчого процесу, зокрема: виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється , у тому числі ,на засадах дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом та політичного плюралізму та багатопартійності.
Згідно ч. 1 та ч.4-5 ст. 33 ВК України передбачено, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведенні виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. Територіальні виборчі комісії в межах повноважень визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій в відповідних місцевих виборів. Дільничні виборчі комісії в межах повноважень, визначених ним Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних і місцевих виборів у межах відповідних виборчих дільниць.
Частинами 5 та 6 статті 34 ВК України визначено, що виборча комісія, яка утворює відповідну виборчу комісію або формує її склад, одночасно з утворенням або формуванням складу призначає голову, заступника голови, секретаря такої виборчої комісії. Секретар виборчої комісії повинен володіти державною мовою.
Згідно ч.10 ст.85 ВК України , кожний суб`єкт подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (крім Міністерства закордонних справ України) має право на пропорційну частку кожної категорії керівних посад у дільничних виборчих комісіях. Частка керівних посад для кожного суб`єкта подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій у межах територіального виборчого округу визначається відповідно до кількості кандидатур, включених від цього суб`єкта до складу дільничних виборчих комісій, у відношенні до загальної кількості осіб, включених до складу дільничних виборчих комісій. Особа, включена до складу дільничної виборчої комісії за поданням голови окружної виборчої комісії (для закордонної виборчої дільниці - за поданням Міністерства закордонних справ України), може бути призначена на керівну посаду в цій комісії тільки у разі відсутності кандидатур на таку посаду від кандидатів на пост Президента України. Розподіл керівних посад між суб`єктами подання в межах часток, визначених відповідно до цієї частини, визначається окружною виборчою комісією (для закордонної виборчої дільниці - Центральною виборчою комісією). При цьому дотримується приблизна рівномірність територіального розподілу посад, отриманих представниками кожного суб`єкта подання.
Положення цієї частини щодо права на пропорційну частку кожної категорії керівних посад застосовуються лише при утворенні дільничних виборчих комісій. У разі формування дільничної виборчої комісії внаслідок дострокового припинення повноважень її попереднього складу положення цієї частини не застосовуються.
У разі дострокового припинення повноважень голови, заступника голови, секретаря дільничної виборчої комісії і невнесення суб`єктом подання, від якого було включено відповідну особу до складу дільничної виборчої комісії, інших кандидатур на заміну не пізніше ніж на наступний день з дня отримання повідомлення про виникнення підстав для припинення їх повноважень, але не пізніше останнього дня перед днем голосування, на відповідну посаду голови, заступника голови, секретаря дільничної виборчої комісії призначається інший член цієї комісії без дотримання права на пропорційну частку кожної категорії керівних посад відповідного суб`єкта подання
За змістом ч. 1 статті 204 ВК Україна дільнична виборча комісія утворюється відповідною міською чи районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією не пізніш як за п`ятнадцять днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії.
Право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій мають: 1) місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання; 2) місцева організація політичної партії, яка уклала угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах з депутатською групою, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори. 3) місцеві організації політичних партій, від яких зареєстровано кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) рад; 5) кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови.
При утворенні дільничної виборчої комісії відповідна територіальна виборча комісія визначає осіб, які підлягають включенню до складу відповідної дільничної виборчої комісії, з числа кандидатур, поданих суб`єктами подання, визначеними пунктами 3-5 цієї частини, за результатами жеребкування, що проводиться у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, не пізніш як на восьмий день після закінчення строку внесення подань щодо кандидатур до складу такої комісії.
Щодо кандидатур, поданих суб`єктами подання, зазначеними у пункті 1 цієї частини, жеребкування не проводиться. Кандидатури від таких суб`єктів подання включаються до складу кожної дільничної виборчої комісії (не більше двох осіб до складу кожної дільничної виборчої комісії) за умови наявності відповідних подань та їх відповідності встановленим цим Кодексом вимогам.
Щодо кандидатур, поданих суб`єктами подання, зазначеними у пункті 2 цієї частини, жеребкування не проводиться. Кандидатури від таких суб`єктів подання включаються до складу кожної дільничної виборчої комісії (не більше однієї особи до складу кожної дільничної виборчої комісії) за умови наявності відповідних подань та їх відповідності встановленим цим Кодексом вимогам.
У разі якщо до складу дільничної виборчої комісії одночасно внесено подання щодо кандидатур від двох і більше місцевих організацій однієї політичної партії, то до складу такої комісії підлягає включенню кандидатура від місцевої організації політичної партії вищого рівня.
Кандидатури, внесені до складу дільничної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, передбачених статтею 34 цього Кодексу, порушення вимог цієї частини та частини четвертої цієї статті шляхом прийняття відповідного рішення територіальною виборчою комісією або в результаті застосування механізму жеребкування, передбаченого цією частиною.
Рішення про відхилення кандидатур за результатами жеребкування не приймається.
До складу дільничної виборчої комісії можуть входити громадяни України, які відповідають вимогам статті 34 цього Кодексу.
Дільнична виборча комісія утворюється у складі:
1)для малих дільниць - 10-14 осіб;
2)для середніх дільниць - 12-16 осіб;
3)для великих дільниць -14-18 осіб.
На виборчих дільницях, на яких кількість виборців не перевищує 200 осіб, дільнича виборча комісія може утворюватися у складі голови, секретаря та двох - чотирьох членів комісії.
Місцева організація політичної партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, а у разі її відсутності у структурі відповідної політичної партії - обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація цієї політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм, вносять до відповідної територіальної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (не більше двох осіб до складу кожної дільничної виборчої комісії).
Місцева організація політичної партії, яка уклала угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах з депутатською групою, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються місцеві вибори, місцева організація партії, від якої зареєстровано кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також сільської, селищної, міської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) рад, а у разі їх відсутності у структурі відповідної політичної партії - обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація цієї політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм, вносять до відповідної територіальної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (не більше однієї особи до складу кожної дільничної виборчої комісії).
Подання підписується керівником місцевої організації політичної партії та скріплюється печаткою відповідної місцевої організації політичної партії або печаткою місцевої організації відповідної політичної партії вищого рівня, або печаткою політичної партії.
Зазначені подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій вносяться не пізніш як за двадцять чотири дні до дня виборів за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
Подання щодо кандидатур до складу дільничної виборчої комісії може вноситися до відповідної виборчої комісії за допомогою електронних сервісів у порядку, визначеному Центральною виборчою комісією.
У поданні щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій зазначаються відомості, передбачені частиною десятою статті 203 цього Кодексу.
До подання додаються копії паспорта громадянина України (копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки) або копії першої та другої сторінок тимчасового посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.
Заяви осіб, запропонованих до складу дільничної виборчої комісії, про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб`єкта подання, згоду виконувати посадові обов`язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії та про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб`єктам подання на відповідних виборах надаються відповідним суб`єктам подання до моменту внесення до територіальних виборчих комісій подання стосовно кандидатур до складу дільничних виборчих комісій.
У разі виявлення територіальною виборчою комісією одночасного внесення однієї кандидатури до складу дільничної виборчої комісії від різних суб`єктів подання територіальна виборча комісія звертається до відповідних суб`єктів подання, кандидата, запропонованого до складу дільничної виборчої комісії, для уточнення інформації та надання заяви про згоду на участь у роботі дільничної виборчої комісії від відповідного суб`єкта подання. У разі непідтвердження згоди особи на участь у роботі дільничної виборчої комісії від відповідного суб`єкта поданнятериторіальна виборча комісія відхиляє кандидатуру такої особи.
Технічні описки та неточності, допущені у поданні, не є підставою для відхилення внесених кандидатур.
Голова, заступник голови та секретар дільничної виборчої комісії мають призначається різних суб`єктів подання, визначених частиною першою цієї статті.
Рішення про утворення дільничної виборчої комісії оприлюднюється територіальна виборчою комісією, що утворила дільничну виборчу комісію, з відомостями про її склад у спосіб, визначений цією територіальною виборчою комісією, не пізніше наступного дня з дня утворення дільничної виборчої комісії. Рішення про зміни у складі дільничної виборчої комісії оприлюднюються у порядку та строки, встановлені цією частиною, але не пізніше останнього дня перед днем голосування.
У разі якщо у встановлений частиною четвертою цієї статті строк подання щодо кандидатур до складу дільничної виборчої комісії не надійшли або до складу дільничної виборчої комісії запропоновано менше осіб, ніж встановлено частиною третьою цієї статті (відповідно для малих виборчих дільниць - менше 10 осіб, для середніх виборчих дільниць - менше 12 осіб, для великих виборчих дільниць - менше 14 осіб, для виборчих дільниць з кількістю виборців, що не перевищує 200 осіб, - менше 4 осіб у складі комісії), дільнична виборча комісія утворюється у визначені частиною першою цією статті строки відповідною територіальною виборчою комісією за поданням голови цієї територіальної виборчої комісії у мінімальній кількості, встановленій частиною третьою цієї статті, з обов`язковим включенням до складу комісії кандидатур від суб`єктів подання, зазначених у частині першій цієї статті.
Аналогічні положення закріплені у постанові Центральної виборчої комісії від 25.06.2020 № 114 Про Порядок проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з місцевих виборів (далі - Постанова № 114), зокрема.
У разі якщо до складу дільничної виборчої комісії одночасно внесено подання щодо кандидатур від двох і більше організацій однієї політичної партії, то до складу такої комісії підлягає включенню кандидатура від організації партії вищого щодо інших організацій партії рівня.
Визначені за результатами жеребкування кандидатури підлягають включенню до складу відповідних дільничних виборчих комісій під час їх утворення.
Після закінчення процедури жеребкування територіальна виборча комісія щодо кожної дільничної виборчої комісії складає список осіб, які включаються до її складу. До таких списків включаються особи, що підлягають обов`язковому включенню до складу дільничних виборчих комісій (за умови наявності відповідних подань від організацій партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання та/або від організацій партій, які уклали угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах з депутатської групою, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори, та відповідності таких подань установленим Кодексом вимогам), та особи, визначені за результатами жеребкування. Особи, внесені до таких списків, підлягають включенню до складу дільничних виборчих комісій під час їх утворення.
Одночасно з утворенням кожної дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія призначає від різних суб`єктів подання кандидатур до її складу, зазначених у пункті 3 цього Порядку, керівний склад такої дільничної виборчої комісії - голову, заступника голови, секретаря дільничної виборчої комісії.
Відповідно до ч. 1 ст. 204 ВК України, керівний склад відповідної ДВК формується відповідною ТВК не пізніш як за п`ятнадцять днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії.
До складу ДВК підлягають включенню в обов`язковому порядку представники від суб`єктів подання, визначених п.п. 1-2 ч. 1 ст. 204 ВК України, представники інших суб`єктів подання (у даному випадку п. 3 та п. 5 вказаної статті) включаються до складу ДВК за результатами жеребкування.
Відповідно до ст.8 Конституції України, ст.8 КАС України та ч.1 ст.17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини від 23.02.2006 року ,суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. застосовує цей принцип з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Конвенція з прав та основоположних свобод людини від 04.11.1950 року , була ратифікована Законом України N 475/97-ВР від 17.07.97, та відповідно до ст.9 Конституції України є частиною національного законодавства.
Згідно п. 57 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Подкользіна проти Латвії (Podkolzina v. Latvia), право стати кандидатом на виборах, що гарантується статтею 3 Протоколу № 1, і є таким суттєвим правом в концепції реального демократичного устрою, яке було б ілюзорним, якщо комусь може бути відмовлено у цьому праві в будь-який момент. Таким чином, якщо держава має широкі розсуду при визначенні вимог для надання права абстрактно, принцип того, що право має бути ефективним вимагає, щоб процедура надання права містила достатні гарантії для запобігання свавільним рішенням
Згідно сталої практики ЄСПЛ за принципом належного урядування , державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (див. рішення ЄСПЛ у справі Лелас проти Хорватії (Lelas v. Croatia), п. 74). Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (див., серед інших джерел, mutatis mutandis, зазначене вище рішення у справі Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки (Pincova and Pincv. The Czech Republic), п. 58, а також рішення у справі Ґаші проти Хорватії (Gashiv. Croatia), заява № 32457/05, п. 40, від 13 грудня 2007 року, та у справі Трґо проти Хорватії (Trgov. Croatia), заява № 35298/04, п. 67, від 11 червня 2009 року).
Тлумачення та застосування національного законодавства є прерогативою національних органів. Суд, однак, зобов`язаний переконатися в тому, що спосіб, в який тлумачиться і застосовується національне законодавство, призводить до наслідків, сумісних з принципами Конвенції з точки зору тлумачення їх у світлі практики Суду (див. рішення у справі Скордіно проти Італії (Scordino v. Italy) (№ 1) [ВП], № 36813/97, пункти 190 та 191, ECHR 2006-V та рішення у справі Щокін проти України (заяви №№ 23759/03 та 37943/06), від 14 жовтня 2010року, яке набуло статусу остаточного 14 січня 2011року п.52;57).
У рішенні у справі "Сутяжник проти Росії" (№ 8269/02) ЄСПЛ зробив висновок про те, що не може бути скасоване правильне по суті судове рішення та не може бути відступлено від принципу правової визначеності лише задля правового пуризму, судове рішення може бути скасоване лише з метою виправлення істотної судової помилки.
(1) Оцінка аргументів учасників справи і висновку суду першої інстанції
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права(ч.1-2 ст.308 КАС України , в редакції Закону на момент вчинення процесуальної дії)
Апеляційний суд вважає за необхідне звернути увагу на те, що стадія перевірки відповідності подань усіх суб`єктів здійснюється до процедури жеребкування.
Так, імперативною вимогою щодо формування складу відповідної ДВК є дотриманні вимог ч. 6 ст. 204 ВК України, а саме голова, заступник голови та секретар дільничної виборчої комісії мають призначатися від різних суб`єктів подання, визначених частиною першою цієї статті.
При цьому апелянт зазначив, що таке відбулось внаслідок реалізації демократичної процедури голосування членами ТВК за відповідні кандидатури з подань у члени ДВК.
Разом з тим апелянт вказує, що різними суб`єктами подань у розумінні ч. 6 ст. 204 ВК України можуть бути навіть суб`єкти у межах одного пункту головне щоб вони були від різних партій.
Апеляційний суд погоджується із висновком суду 1-ої інстанції та вважає ,що формулювання застосоване законодавцем у ч. 6 ст. 204 ВК України свідчить не лише про те, що це мають бути різні суб`єкти подань (від різних партій/кандидатів), а саме від різних категорій суб`єктів подань, які визначаються п. п. 1, 2, 3, 5 ч. 1 ст. 204 ВК України, а застосування саме такого підходу дозволяє забезпечити реалізацію основних засад виборчого процесу, передбачених ст. 21 ВК України та рівність прав і можливостей кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі відповідних виборів, встановлену ст. 12 ВК України , яка має забезпечуватись забороною привілеїв чи обмежень кандидатів в залежності від суб`єкта висування.
Судом 1-ої інстанції вірно встановлено, що Суворовською районною у м.Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області проігноровано вимогу призначення до керівного складу ДВК членів від різних суб`єктів, визначених у ч. 1 ст. 204 ВК України та надано пріоритетне право призначення керівного складу дільничних виборчих комісій наступним суб`єктам призначення.
Посади голів ДВК розподілені членами Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області наступним чином:
- Одеська обласна організація політичної партії За майбутнє - 20 посади;
- Одеська місцева (міська) організація політичної партії Опозиційна платформа - За життя - 21 посада;
- Одеська обласна організація Всеукраїнського об`єднання Батьківщина - 20 посад;
- ОСОБА_6 - 11 посад;
- ОСОБА_7 - 8 посад;
- ОСОБА_8 - 7 посад;
- ОСОБА_9 - 5 посад;
- Одеська обласна організація політичної партії Слуга Народу - 1 посада;
- Одеська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 1 посада;
- Одеська територіальна організація політичної партії Голос -1 посада;
- Одеська регіональна організація політичної партії Перемога Пальчевського - 1 посада.
Решта представників суб`єктів подання не зайняла жодної посади голови ДВК.
Посади заступників голів ДВК розподілені між суб`єктами подання наступним чином:
- Одеська обласна організація Всеукраїнського об`єднання Батьківщина - 22 посади;
- Одеська місцева (міська) організація політичної партії Опозиційна платформа - За життя - 20 посад;
- - Одеська обласна організація політичної партії За майбутнє - 19 посад;
- ОСОБА_6 - 10 посад;
- ОСОБА_7 - 8 посад;
- ОСОБА_8 - 6 посад;
- ОСОБА_9 - 5 посад;
- Одеська обласна організація політичної партії Слуга Народу - 2 посади;
- Одеська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 1 посада:
- Одеська територіальна організація політичної партії Голос - 1 посада;
- ОСОБА_10 - 1 посада;
- Одеська міська організація Партії Солідарність жінок України -1 посада;
Решта представників суб`єктів подання не зайняла жодної посади заступника голови ДВК.
Посади секретарів дільничних виборчих комісій розподілені між суб`єктами подання наступним чином:
- Одеська обласна організація політичної партії За майбутнє - 24 посади;
- Одеська місцева (міська) організація політичної партії Опозиційна платформа - За життя - 19 посад;
- Одеська обласна організація Всеукраїнського об`єднання Батьківщина - 20 посад;
- ОСОБА_6 - 9 посад;
- ОСОБА_7 - 8 посад;
- ОСОБА_9 - 6 посад;
- ОСОБА_8 - 5 посад;
- Одеська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 2 посади;
- Одеська територіальна організація політичної партії Голос -1 посада;
- Одеська обласна організація політичної партії Слуга Народу -1 посада;
Решта представників суб`єктів подання не зайняла жодної посади секретаря ДВК.
Під час апеляційного розгляду представники сторін визнали вірність вищевказаних кількісних показників, із зазначенням ,що в них входять показники дільничної виборчої комісії № 511448.
Але, якісний/кількісний склад кожної ДВК дозволяв сформувати керівний склад із дотриманням ч. 6 ст. 204 ВК України.
Апеляційний суд погоджується із твердженням апелянта , що процедура призначення керівного складу ДВК виборчим законодавством не унормована, але вважає, що держава має широкі розсуду при визначенні вимог для надання права абстрактно, принцип того, що право має бути ефективним вимагає, щоб процедура надання права містила достатні гарантії для запобігання свавільним рішенням та забезпечувала додержання основних засад виборчого процесу, передбачених ст. 21 ВК України , рівність прав і можливостей кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі відповідних виборів, встановлену ст. 12 ВК України та відповідно вимоги ч. 6 ст. 204 ВК України.
Таким чином, апеляційний суд погоджується із висновком суду 1-ої інстанції , щодо наявності підстав для часткового задоволення позову, так як постанова Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області щодо формування ДВК та призначення керівного складу дільничних комісій, що відображена у додатках до вказаної постанови, є протиправною та підлягає скасуванню, а належним способом захисту порушеного права має бути зобов`язання Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області повторно розглянути подання місцевих організацій політичних партій, які надійшли до Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії, щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій.
Крім того, вважає , що позовні вимоги про зобов`язання Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області достроково припинити повноваження всього складу Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області у зв`язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України, є необґрунтованими та не підлягають задоволенню, так як встановлені порушення не є підставою для припинення повноважень ТВК
Апеляційний суд погоджується із доводами апелянта , що судом 1-ої інстанції помилково не зазначено у судовому рішенні дільничну виборчу комісію № 511448 .
Щодо постанови Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області № 21 від 08 жовтня 2020 року Про проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року , яка є чинною, апеляційний суд зазначає , що правомірність прийняття вказаної постанови не може бути предметом апеляційного розгляду згідно ч.2 ст.9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Таким чином, інші доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції і відхиляються апеляційним судом за необґрунтованістю.
(2) Висновки апеляційного суду :
Оцінюючи викладене в сукупності, апеляційний суд вважає, що правильне по суті судове рішення та не може бути відступлено від принципу правової визначеності лише задля правового пуризму, судове рішення може бути скасоване лише з метою виправлення істотної судової помилки., а суд першої інстанції в цілому правильно та у достатньому обсязі встановив обставини справи, і ухвалив судове рішення , але із порушенням процесуального права, не зазначивши у судовому рішенні дільничну виборчу комісію № 511448, що вказує на невідповідність висновків суду обставинам справи та призвело до частково невірного вирішення справи, є підставою в порядку п.3 ч.1 ст.317 КАС України для часткового задоволення апеляційної скарги, та відповідної зміни рішення суду першої інстанції .
Згідно приписів ч.1 ст. 278 КАС України , суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
При поданні апеляційної скарги в цій справі апелянтом не сплачено судовий збір, тому з урахуванням вимог частини дев`ятої статті 273 КАС України питання про його стягнення суд вирішує цією постановою.
Підпунктом 2 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України «Про судовий збір» встановлено, що за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, а тому сума судового збору, яка підлягала сплаті при поданні апеляційної скарги становила 1261,20 грн.
Враховуючи, що при поданні апеляційної скарги апелянт не сплатив судовий збір, колегія суддів, відповідно до приписів статті 139 КАС України, дійшла висновку про необхідність стягнення його в судовому порядку.
Відповідно до ч. 3 ст. 272 КАС України судові рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справ, визначених статтями 273-277, 282-286 цього Кодексу, набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.
Керуючись ст.8,19,22,38 Конституції України, ст.6 Європейської Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод від 04.11.1950 року, ст.3,6,7,139,242,270,271,272,273,278,308,309,310,315,317,321,322 КАС України, суд апеляційної інстанції,-
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області - задовольнити частково .
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 жовтня 2020 року - змінити , додавши до другого та четвертого абзаців резолютивної частини вказаного судового рішення після номеру 511434 кому(,) та номер 511448 .
В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 жовтня 2020 року - залишити без змін.
Стягнути з Суворовської районної у м.Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області (код за ЄДРПОУ -43780328) на користь Державної судової адміністрації України (отримувач коштів: отримувач коштів - ГУК у м. Києві /м. Київ/ 22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ - 37993783, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), рахунок отримувача - UA9089 9998 03131 1125 60000 26001, код класифікації доходів бюджету - 22030106) судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 1261 (одна тисяча двісті шістдесят одна ) грн.. 20 коп.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.
Повне рішення складене та підписане 17.10.2020 року
Головуючий суддя Кравець О.О. Судді Домусчі С.Д. Коваль М.П.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2020 |
Оприлюднено | 19.10.2020 |
Номер документу | 92250724 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Кравець О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні