РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
06 жовтня 2020 року м. Рівне №460/496/20
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Друзенко Н.В. за участю секретаря судового засідання А.А. Головатчик та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі: позивача: представник не прибув, відповідача: представник не прибув, розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Державної екологічної інспекції Поліського округу доТовариства з обмеженою відповідальністю "Завод шляхо-будівельних матеріалів" про застосування заходів реагування, В С Т А Н О В И В:
Державна екологічна інспекція Поліського округу звернулася до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Завод шляхо-будівельних матеріалів" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом тимчасового зупинення господарської діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "Завод шляхо-будівельних матеріалів" (код ЄДРПОУ 42016945) до отримання: висновку з оцінки впливу на довкілля; дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що за результатами проведеної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Завод шляхо-будівельних матеріалів" складено акт №1103 від 26.12.2019, в якому зафіксовано, що відповідач здійснює господарську діяльність з порушенням природоохоронного законодавства на території Рівненської області, а саме: відсутній висновок з оцінки впливу на довкілля; відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел. Здійснюючи господарську діяльність без висновку з оцінки впливу на довкілля, який має бути отриманий перед початком здійснення господарської діяльності, відповідач створює загрозу для життя та здоров`я оточуючих людей та грубо порушує вимоги законодавства про охорону навколишнього природного середовища. У зв`язку з чим, видано припис, пунктом 2 якого визначено відповідачу не здійснювати господарської діяльності без наявності висновку з оцінки впливу на довкілля. Пунктом 3 припису зобов`язано відповідача отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами. Враховуючи викладене, відповідно до пункту 5 статті 4 та пункту 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Після усунення недоліків, ухвалою суду від 14.02.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №460/496/20. Розгляд справи вирішено провести за правилами загального позовного провадження та підготовче засідання у справі призначено на 10.03.2020.
Відповідачем у встановлений судом строк відзив на позовну заяву не подано, причини неподання суду не повідомлено. Відповідно до статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу за наявними матеріалами.
10.03.2020 підготовче засідання відкладено до 02.04.2020.
Ухвалою суду від 02.04.2020 підготовче провадження продовжено на тридцять днів та відкладено підготовче засідання на 07.05.2020.
Ухвалою суду від 07.05.2020 відкладено підготовче засідання на 04.06.2020.
Ухвалою суду від 04.06.2020 відкладено підготовче засідання на 07.07.2020.
Ухвалою суду від 07.07.2020 закрито підготовче провадження у справі та розгляд справи по суті призначити у відкритому судовому засіданні на 23.07.2020.
В судовому засіданні 23.07.2020 оголошено перерву до 10.09.2020.
10.09.2020 судове засідання відкладено до 29.09.2020.
29.09.2020 через ВДЗ (канцелярія) Рівненського окружного адміністративного суду надійшло клопотання відповідача, яким долучено до матеріалів справи висновок з оцінки впливу на довкілля планової діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "Завод шляхо-будівельних матеріалів" щодо встановлення та експлуатації асфальтозмішувальної установки ДС-185637, призначеної для приготування асфальтобетонних сумішей у с. Нова Любомирка Рівненського району та дозвіл №5624680405-1 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
Ухвалою суду від 29.09.2020 судове засідання у справі відкладено до 06.10.2020.
Представники сторін в судове засідання 06.10.2020 не прибули, подали заяви про розгляд справи без їх участі.
Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд встановив наступне.
Наказом Державної екологічної інспекції Поліського округу №71-П від 12.12.2019 наказано провести позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Товариством з обмеженою відповідальністю "Завод шляхо-будівельних матеріалів" (а.с.33-34).
На виконання вищевказаного наказу для проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства видано направлення №469/2 від 12.12.2019 (а.с.35).
26.12.2019 за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів Товариством з обмеженою відповідальністю "Завод шляхо-будівельних матеріалів" складено акт за №1103, відповідно до якого перевіркою виявлено порушення статті 1 Закону України "Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності", пункту 3.11 статті 3 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" та статей 10, 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", зокрема, здійснюється провадження господарської діяльності без наявності документів дозвільного характеру, а саме: висновку з оцінки впливу на довкілля, дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел (а.с.36-38).
З метою усунення порушень природоохоронного законодавства, 26.12.2019 Державною екологічною інспекцією Поліського регіону видано припис №1103, яким приписано Товариству з обмеженою відповідальністю "Завод шляхо-будівельних матеріалів":
- не здійснювати господарську діяльність без наявності висновку з оцінки впливу на довкілля з 27.12.2019 постійно;
- до 01.03.2020 отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (а.с.39).
Державна екологічна інспекція Поліського округу склала протокол про адміністративне правопорушення з метою притягнення винних посадових осіб Товариства з обмеженою відповідальністю "Завод шляхо-будівельних матеріалів" до адміністративної відповідальності і звернулась до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку обґрунтованості позовних вимог, підстав подання позову та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.
Правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь визначає Закон України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 № 1264-XII (далі - Закон № 1264-XII).
Відповідно до статті 5 Закону № 1264-XII, державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Державній охороні від негативного впливу несприятливої екологічної обстановки підлягають також здоров`я і життя людей.
Відповідно до статті 34 Закону № 1264-XII, завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.
Згідно з частиною першою статті 35 Закону № 1264-XII, державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Статтею 40 Закону № 1264-XII передбачено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог: раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій; здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища; здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів; застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров`я населення; збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні; здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб; здійснення заходів щодо збереження і невиснажливого використання біологічного різноманіття під час провадження діяльності, пов`язаної з поводженням з генетично модифікованими організмами.
За змістом пункту "а" частини першої статті 20-2 Закону № 1264-XII, до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, зокрема: про екологічну та радіаційну безпеку; про охорону та раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів; про охорону атмосферного повітря; про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов.
Згідно Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275, Державна екологічна інспекція України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи. (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/275-2017-%D0%BF#Text).
Державна екологічна інспекція Поліського округу (далі - Держекоінспекція) діє на підставі Положення, затвердженого Наказом Державної екологічної інспекції України від 27.11.2018 № 257 (далі - Положення, https://www.dei.gov.ua/posts/271), згідно з яким Держекоінспекція є міжрегіональним територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі та їй підпорядковується. Відповідно до Положення Держекоінспекція у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України, постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, дорученнями Прем`єр-міністра України, наказами Міністерства екології та природних ресурсів України, дорученнями Міністра екології та природних ресурсів, його заступників, наказами Держекоінспекції України, дорученнями Голови Держекоінспекції України, актами обласних державних адміністрацій, обласних рад, іншими актами законодавства України.
Пунктом 2, розділу 2 Положення встановлено, що Держекоінспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Наведене вказує на те, що контроль за охороною навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів покладено на Державну екологічну інспекцію України та її територіальні органи. З цією метою вони в межах своїх повноважень та у визначеному законодавством порядку проводять перевірки, з-поміж іншого, суб`єктів господарювання на предмет дотримання вимог природоохоронного законодавства.
Статтею 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" від 16.10.1992 № 2707-XII визначено, що підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані: здійснювати організаційно - господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин.
Стаття 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" від 16.10.1992 № 2707-XII визначає, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу.
Стаття 33 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" від 16.10.1992 № 2707-XII зазначає, що особи, винні у викидах забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до закону несуть відповідальність за порушення законодавства в галузі охорони атмосферного повітря згідно з законом.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля"
від 23.05.2017 № 2059-VIII, здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.
Статтею 16 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" від 23.05.2017 № 2 059-VIII визначено, що підставою для припинення діяльності підприємства чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання є провадження планованої діяльності, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, без здійснення такої оцінки та отримання рішення про провадження планованої діяльності або систематичні порушення у сфері оцінки впливу на довкілля, що не можуть бути усунені з технічних, економічних або інших причин.
Рішення про тимчасову заборону (зупинення) або припинення діяльності підприємств у разі порушення ними законодавства про оцінку впливу на довкілля приймається виключно судом за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, його територіальних органів або за позовом інших осіб, права та інтереси яких порушено.
Згідно з статтею 12 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" від 16.10.1992 № 2707-XII встановлено, що господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.
Пунктом "в" статті 20-2 Закону № 1264-XII, обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V).
Як встановлено статтею 1 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) - це державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Частиною четвертою статті 4 Закону № 877-V передбачено, що виключно законами встановлюються органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт (частина шоста статті 7 Закону №877-V).
Частиною сьомою статті 7 Закону № 877-V встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідно до частини п`ятої статті 4 Закону№ 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Як вже зазначалось судом, підставою для звернення Державної екологічної інспекції Поліського округу слугував факт здійснення Товариством з обмеженою відповідальністю "Завод шляхо-будівельних матеріалів" господарської діяльності без наявності висновку з оцінки впливу на довкілля та дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
На підтвердження виконання вимог Державної екологічної інспекції Поліського округу, і як наслідок про відсутність підстав для зупинення господарської діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "Завод шляхо-будівельних матеріалів" на час розгляду судової справи відповідач надав суду копії таких документів:
- висновок від 23.09.2020 №41-20202125284/1 з оцінки впливу на довкілля планової діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "Завод шляхо-будівельних матеріалів" щодо встановлення та експлуатації асфальтозмішувальної установки ДС-185637, призначеної для приготування асфальтобетонних сумішей у с. Нова Любомирка Рівненського району та дозвіл від 28.09.2020 №5624680405-1 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (а.с.129-150).
Зміст наданих документів дає суду підстави для висновку щодо виконання Товариством з обмеженою відповідальністю "Завод шляхо-будівельних матеріалів" вимог припису № 1103 від 26.12.2019 та усунення недоліків зазначених у ньому.
Таким чином, станом на час постановлення рішення у справі підстави для висновку про наявність в діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "Завод шляхо-будівельних матеріалів" загрози навколишньому природному середовищу, життю та здоров`ю людей, а відтак і для вжиття до відповідача заходів реагування у суду відсутні. У зв`язку з наведеним у задоволенні позову слід відмовити.
Підстави для розподілу судових витрат у відповідності до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд.-
В И Р І Ш И В :
Державній екологічній інспекції Поліського округу (10014, місто Житомир, вулиця Леха Качинського, 12-А; код ЄДРПОУ 42163803) в позові до Товариства з обмеженою відповідальністю "Завод шляхо-будівельних матеріалів" (33018, місто Рівне, вулиця Курчатова, 20А; код ЄДРПОУ 42016945) про застосування заходів реагування - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складений 06 жовтня 2020 року.
Суддя Н.В. Друзенко
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2020 |
Оприлюднено | 16.10.2020 |
Номер документу | 92190196 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Н.В. Друзенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні