ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 год. 00 хв.
13 жовтня 2020 року м. Київ № 640/24524/20
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючого судді Балась Т.П., за участю секретаря судового засідання Кузьмич М.Б., розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовомКиївської міської організації Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" до Київської міської територіальної виборчої комісії проскасування постанов від 07.10.2020 № 201 та від 07.10.2020 № 202, зобов`язання вчинити дії за участю представників сторін:
від позивача, Радзівіл К.С., довіреність № б/н, від 12.10.20,
від відповідача, Агапов Д.А., довіреність № 143, від 03.10.20,
ВСТАНОВИВ:
12 жовтня 2020 року до Окружного адміністративного суду міста Києва звернулась Київська міська організація Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ з позовом до Київської міської територіальної виборчої комісії, у якій просить суд:
- скасувати постанову Київської міської територіальної виборчої комісії від 07 жовтня 2020 року № 201 Про затвердження тексту виборчого бюлетеня на чергових виборах Київського міського голови 25 жовтня 2020 року та постанову від 07 жовтня 2020 року № 202 Про затвердження тексту виборчих бюлетенів для голосування у територіальних виборчих округах багатомандатного виборчого округу на чергових виборах депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року ;
- зобов`язати Київську міську територіальну виборчу комісію вчинити дії щодо зазначення у тексті бюлетенів для голосування на чергових виборах Київського міського голови та у територіальних виборчих округах багатомандатного виборчого округу на чергових виборах депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року правильної назви організації партії, а саме: Київська міська організація Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ .
Одночасно з позовом позивачем подано заяву про забезпечення позову, у якій позивач просить суд забезпечити позов шляхом:
- зупинення дії постанови від 07 жовтня 2020 року № 201 Про затвердження тексту виборчого бюлетеня на чергових виборах Київського міського голови 25 жовтня 2020 року та постанови 07 жовтня 2020 року № 202 Про затвердження тексту виборчих бюлетенів для голосування у територіальних виборчих округах багатомандатного виборчого округу на чергових виборах депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року ;
- заборони відповідачу вчиняти дії щодо друку бюлетенів, затверджених Київською міської виборчою комісією постановою від 07 жовтня 2020 року № 201 Про затвердження тексту виборчого бюлетеня на чергових виборах Київського міського голови 25 жовтня 2020 року та постановою від 07 жовтня 2020 року № 202 Про затвердження тексту виборчих бюлетенів для голосування у територіальних виборчих округах багатомандатного виборчого округу на чергових виборах депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року .
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.10.2020 у задоволенні заяви Київської міської організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ про забезпечення позову відмовлено.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що оскаржувані постанови прийнято відповідачем з порушенням вимог статті 241 Виборчого кодексу України, позаяк в тексті виборчих бюлетенів для голосування на чергових виборах Київського міського голови та депутатів Київської міської ради зазначено найменування організації політичної партії відмінне від застосованого в установчих документах юридичної особи.
На думку позивача, вказані порушення є такими, що порушують його права, як суб`єкта виборчого процесу - організації партії та слугують підставою для скасування постанови від 07 жовтня 2020 року № 201 Про затвердження тексту виборчого бюлетеня на чергових виборах Київського міського голови 25 жовтня 2020 року та постанови від 07 жовтня 2020 року № 202 Про затвердження тексту виборчих бюлетенів для голосування у територіальних виборчих округах багатомандатного виборчого округу на чергових виборах депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року .
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.10.2020 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання на 13 жовтня 2020 року о 14:00.
На виконання вимог ч. 10 ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України судом невідкладно повідомлено сторін та Центральну виборчу комісію про відкриття провадження у справі.
У судовому засіданні позивач підтримав заявлені позовні вимоги з підстав, що викладені у позові.
Представник відповідача проти позову заперечував та просив відмовити у його задоволенні. У відзиві на позовну заяву зазначив, що не вбачає порушення виборчих прав суб`єкта виборчого процесу, вважає, що найменування Київської міської організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ зазначено правильно, що відповідає відомостям з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. На підтвердження позиції представником відповідача надано копії листів Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 13.10.2020 № 35884/5-20 щодо офіційної назви Київської міської організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ та від 12.10.2020 № 35764/5-20 щодо написання власних назв зареєстрованих у місті Києві міських організацій політичних партій.
Заслухавши пояснення учасників справи, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Київська міська організація Політичної партії "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "ЦЕНТР" 05 квітня 2016 року зареєстрована, як юридична особа, за адресою: 01133, місто Київ, вул. Мечникова, буд. 14/1, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом ЄДРПОУ 40398712 вчинено відповідний запис 10701020000062655 .
Згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Київська міська організація Політичної партії "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "ЦЕНТР" 24.05.2017 змінила найменування на Київська міська організація Політичної партії "ЗА ЖИТТЯ".
Відповідно до Протоколу Загальних зборів Київської міської організації Політичної партії ЗА ЖИТТЯ від 11 квітня 2019 року було прийнято рішення про зміну найменування з Київської міської організації Політичної партії ЗА ЖИТТЯ на Київська міська організація Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ із ідентифікаційним кодом ЄДРПОУ 40398712 (а.с. 98) .
Як вбачається з матеріалів справи, 24 вересня 2020 року Київською міською організацією Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ подані до Київської міської територіальної виборчої комісії документи для реєстрації кандидатів у депутати Київської міської ради, висунутих на конференції цієї організації партії 22 вересня 2020 року та включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Київської міської ради вказаної організації партії у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах на чергових виборах депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року.
Постановою Київської міської територіальної виборчої комісії 25 вересня 2020 року № 57 Про реєстрацію кандидатів у депутати Київської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах на чергових виборах Київського міського голови та депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року , зокрема, вирішено зареєструвати кандидатів у депутати Київської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської міської організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах на чергових виборах депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року.
Постановою Київської міської територіальної виборчої комісії 07 жовтня 2020 року № 201 Про затвердження тексту виборчого бюлетеню на чергових виборах Київського міського голови 25 жовтня 2020 року затверджено текст виборчого бюлетеню для голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі на виборах Київського міського голови на чергових виборах 25 жовтня 2020 року, згідно з додатком № 1.
Постановою Київської міської територіальної виборчої комісії 07 жовтня 2020 року № 202 Про затвердження тексту виборчих бюлетенів для голосування у територіальних виборчих округах багатомандатного виборчого округу на чергових виборах депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року затверджено текст виборчих бюлетенів для голосування у територіальних виборчих округах багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Київської міської ради на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року згідно з додатками №1-13.
Єдиною підставою для твердження про порушення права позивача, що зумовило його звернення до суду, став висновок позивача про порушення відповідачем вимог до виборчого бюлетеня, передбачених статтею 241 Виборчого кодексу України , що виявилось у зазначенні в тексті виборчих бюлетенів на чергових виборах Київського міського голови та депутатів Київської міської ради відмінної від встановленої установчими документами назви Київської міської організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ .
Вважаючи протиправними постанови Київської міської територіальної виборчої комісії щодо затвердження тексту виборчого бюлетеню на чергових виборах Київського міського голови 25 жовтня 2020 року та для голосування у територіальних виборчих округах багатомандатного округу на чергових виборах депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Порядок підготовки та проведення виборів депутатів усіх рівнів визначено Виборчим кодексом України від 19.12.2019 № 396-IX (з наступними змінами і доповненнями, далі - Виборчий кодекс України).
Загальні вимоги до виборчого бюлетеня з місцевих виборів передбачено статтею 240 Виборчого кодексу України.
Так, частиною першою статті 240 Виборчого кодексу України установлено, що форма та колір виборчого бюлетеня для кожних місцевих виборів затверджуються Центральною виборчою комісією не пізніш як за тридцять днів до дня проведення чергових місцевих виборів і не можуть змінюватися до призначення наступних чергових місцевих виборів.
Відповідно до частини другої статті 240 Виборчого кодексу України текст виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах затверджується відповідними територіальними виборчими комісіями не пізніш як за сімнадцять днів до дня голосування. Ступінь захисту виборчого бюлетеня встановлюється відповідною територіальною виборчою комісією у такий самий строк.
В силу пункту 9 частини першої статті 19 Закону України Про Центральну виборчу комісію Центральна виборча комісія затверджує форму, колір, текст виборчого бюлетеня для голосування в загальнодержавному виборчому окрузі та форму, колір, текст виборчого бюлетеня для голосування в одномандатних виборчих округах, забезпечує їх виготовлення.
Суд зазначає, що форма та колір виборчих бюлетенів для голосування затверджені постановою Центральної виборчої комісії № 295 від 24 вересня 2020 року Про затвердження форми та кольору виборчих бюлетенів з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (далі - Постанова № 295).
В пункті 3 вказаної Постанови № 295 встановлено, що виборчі бюлетені з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів повинні бути надруковані державною мовою на однаковому папері та на одному аркуші відповідного кольору, затвердженого пунктом 2 цієї постанови, з текстовою частиною лише з одного боку.
Згідно з вимогами частини першої статті 240 Виборчого кодексу України у виборчому бюлетені для голосування в територіальному виборчому окрузі в межах єдиного багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) назви організацій партій розміщуються у порядку їхніх номерів, визначених жеребкуванням, яке проводить відповідна територіальна виборча комісія у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, за участю представників організацій партій у відповідній виборчій комісії, кандидатів у депутати, уповноважених осіб організацій партій в єдиному багатомандатному виборчому окрузі після закінчення реєстрації кандидатів у депутати до затвердження тексту виборчого бюлетеня. Порядковий номер організації партії, визначений за результатами жеребкування, не може бути змінений під час відповідного виборчого процесу.
У виборчому бюлетені в одному ряду, почергово з ліва на право зазначаються:
1) визначений жеребкуванням номер кожної організації партії;
2) повна назва відповідної організації партії, прізвище, ім`я та по батькові кандидата у депутати, включеного до єдиного виборчого списку під першим номером без зазначення номера;
3) два квадрати: порожній квадрат - для волевиявлення щодо організації партії та квадрат із нанесеним трафаретом - для волевиявлення щодо кандидатів, включених до відповідного територіального виборчого списку організації партії;
4) виборчий список з прізвищами, ініціалами усіх кандидатів та їх порядковими номерами трафаретним форматом зверху донизу, за якими їх включено до відповідного територіального виборчого списку організації партії, у дві колонки.
Згідно з частиною другою статті 240 Виборчого кодексу України у виборчому бюлетені для голосування в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів сільського, селищного, міського голови зазначаються порядкові номери, під якими в алфавітному порядку включені до бюлетеня зареєстровані у відповідному виборчому окрузі кандидати, їхні прізвища, власні імена (усі власні імена) та по батькові (за наявності), суб`єкт висування кандидата, у разі якщо кандидат висунутий шляхом самовисування, міститься позначка самовисування , відомості про рік народження, посаду, місце проживання. Праворуч від порядкового номера та прізвища кожного кандидата розміщується порожній квадрат.
Системний аналіз наведених вище норм права дає підстави вважати, що форма, колір та зміст та інші ознаки виборчих бюлетенів повинні бути ідентичними задля того, щоб забезпечити рівність можливостей всім суб`єктам виборчого процесу, та убезпечити від необґрунтованого відмінного ставлення до осіб з однаковим правовим статусом.
Надаючи правову оцінку твердженням позивача про порушення його прав шляхом зазначення відповідачем в тексті виборчих бюлетенів на чергових виборах Київського міського голови та депутатів Київської міської ради відмінної від встановленої установчими документами назви Київської міської організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , суд зазначає наступне.
Відповідно до підпункту 1.2.1 пункту 1.2 Статуту Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , затвердженого другим етапом позачергового XIII З`їзду Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ від 11.06.2019 визначено повне найменування партії українською мовою: Політична партія ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ .
Згідно з пунктом 5.2 Статуту у межах однієї адміністративно-територіальної одиниці утворюється тільки одна партійна організація відповідного рівня (міська, районна у місті, районна, обласна, Кримська республіканська, Київська міська, Севастопольська міська, сільська, селищна). У межах села, селища, вулиці, підприємства, установи, організації тощо можуть утворюватися первинні осередки партії, але при їх утворенні не допускається використання вже існуючих найменувань первинних осередків Партії.
Організації партії використовуються найменування Партії з доповненнями, які визначають їх місце в організаційній структурі Партії.
Частинами дев`ятою та десятою статті 10 Закону України Про політичні партії в Україні рішення про утворення обласної, міської, районної організації, первинного осередку політичної партії та іншого структурного утворення, передбаченого статутом партії, приймається на установчих зборах (конференції) обласної, міської, районної організації, первинного осередку політичної партії або іншого структурного утворення, передбаченого статутом партії, оформляється протоколом, який підписують головуючий та секретар.
Протокол установчих зборів (конференції) про утворення обласної, міської, районної організації, первинного осередку політичної партії або іншого структурного утворення, передбаченого статутом партії, має містити такі відомості:
1) дата та місце проведення установчих зборів, конференції;
2) рішення про обрання головуючого та секретаря;
3) рішення про утворення обласної, міської, районної організації, первинного осередку політичної партії або іншого структурного утворення, передбаченого статутом партії;
4) рішення про визначення найменування обласної, міської, районної організації, первинного осередку політичної партії або іншого структурного утворення, передбаченого статутом партії;
5) рішення про обрання керівника, визначення кількісного та персонального складу керівних та контрольно-ревізійних органів обласної, міської, районної організації, первинного осередку політичної партії або іншого структурного утворення, передбаченого статутом партії;
6) рішення про визначення особи (осіб), яка має право представляти обласну, міську, районну організацію, первинний осередок політичної партії або іншого структурного утворення, передбаченого статутом партії, для здійснення реєстраційних дій.
Судом встановлено, що окремих установчих документів Київської міської організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ не існує, місцеві організації діють відповідно до Статуту Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , а найменування місцевої організації визначено відповідно до протоколу Загальних зборів від 11 квітня 2019 року, як Київська міська організація Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ .
Досліджуючи зміст виборчих бюлетенів, затверджених оскаржуваними постановами Київської міської територіальної виборчої комісії від 07 жовтня 2020 року № 201 та №202 , судом встановлено, що у тексті виборчих бюлетенів зазначено найменування Київської міської організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ наступним чином: КИЇВСЬКА МІСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ .
Суд погоджується з доводами позивача про те, що найменування політичної організації є необхідною ознакою, яка забезпечує її участь у правовідносинах від свого імені та є засобом індивідуалізації, який дозволяє відокремити її від інших юридичних осіб.
Відповідно до статті 16 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003 № 755-IV встановлено вимоги до найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу.
1. Найменування юридичної особи повинно містити інформацію про її організаційно-правову форму (крім державних органів, органів місцевого самоврядування, органів влади Автономної Республіки Крим, державних, комунальних організацій, закладів, установ, а також випадку, передбаченого абзацом другим цієї частини) та назву.
Найменування релігійної організації може містити інформацію про її організаційно-правову форму виключно за бажанням такої юридичної особи.
2. Організаційно-правова форма юридичної особи визначається відповідно до класифікації організаційно-правових форм господарювання, затвердженої центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері технічного регулювання.
3. Назва юридичної особи може складатися з власної назви юридичної особи, а також містити інформацію про мету діяльності, вид, спосіб утворення, залежність юридичної особи та інші відомості згідно з вимогами до найменування окремих організаційно-правових форм юридичних осіб, установленими Цивільним, Господарським кодексами України та цим Законом.
4. Найменування юридичної особи не може бути тотожним найменуванню іншої юридичної особи (крім органів місцевого самоврядування).
5. У найменуванні юридичних осіб забороняється використовувати:
повне чи скорочене найменування державних органів або органів місцевого самоврядування, або похідні від цих найменувань, або історичні державні найменування, перелік яких установлює Кабінет Міністрів України, - у найменуваннях юридичних осіб приватного права;
символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, заборона використання яких встановлена Законом України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки";
терміни, абревіатури, похідні терміни, заборона використання яких передбачена законом.
6. Законами можуть бути встановлені особливості найменування товариств, холдингових компаній, банків, пенсійних фондів, корпоративних інвестиційних фондів, торгово-промислової палати, навчальних закладів, юридичних осіб, які мають ліцензію на здійснення страхової діяльності, волонтерських організацій, адвокатських бюро, операторів державних лотерей, асоціацій органів місцевого самоврядування та їх добровільних об`єднань, політичних партій, громадських об`єднань, профспілок, їх організацій та об`єднань, організацій роботодавців, їх об`єднань.
7. Вимоги до написання найменування юридичної особи, її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, крім організації профспілки, встановлюються Міністерством юстиції України.
Наказом Міністерства юстиції України від 05.03.2012 № 368/5 Про затвердження Вимог щодо написання найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу (далі Вимоги), визначено у розділі ІІІ Правила написання найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу .
Пунктом 2.15. визначено, що обласні, міські, районні організації, первинні осередки політичної партії та інші структурні утворення, передбачені статутом партії, використовують назву політичної партії з доповненнями, які визначають їх місце в організаційній структурі політичної партії.
У пункті 3.1. назва юридичної особи береться у лапки та зазначається безпосередньо після організаційно-правової форми суб`єкта господарювання (крім органів державної влади, органів місцевого самоврядування, органів влади Автономної Республіки Крим, державних, комунальних організацій, закладів, установ).
Пунктом 3.2. передбачено, що при написанні найменування юридичної особи використовуються:
3.2.1. Літери українського алфавіту - при написанні найменування українською мовою.
В установчих документах та при заповненні реєстраційної картки використовуються великі літери:
українського алфавіту (А, Б, В, Г, Ґ, Д, Е, Є, Ж, З, И, І, Ї, Й, К, Л, М, Н, О, П, Р, С, Т, У, Ф, Х, Ц, Ч, Ш, Щ, Ь, Ю, Я) - при написанні найменування українською мовою (п. 3.3).
Представник позивача не заперечував, що найменування Київської міської організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ у відомостях Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та у відомостях наданих Міністерством юстиції України щодо переліку зареєстрованих місцевих організацій політичних партій у межах міста Києва визначено саме у такий спосіб - усі назви місцевих організацій політичних партій вказано великими літерами.
Таким чином, на переконання суду, зазначення у тексті бюлетеня наведеним вище чином повного найменування Київської міської організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , дає можливість повністю ідентифікувати політичну організацію та не впливає на сприйняття її найменування виборцями.
При цьому, суд зауважує, що найменування всіх політичних організацій, що зазначені у виборчих бюлетенях, надруковано літерами однакового шрифту та розміру, що виключає можливість візуального виділення будь-яких назв організацій політичних партій в тексті бюлетеня.
В рішенні Великої палати Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 49 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) частини дев`ятої статті 61, частини третьої статті 105 Закону України Про вибори народних депутатів України , пункту 3 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України „Про внесення змін до Закону України Про вибори народних депутатів України щодо виключення кандидатів у народні депутати України з виборчого списку партії у багатомандатному окрузі (справа про виключення кандидатів у народні депутати України з виборчого списку політичної партії) від 21 грудня 2017 року № 3-р/2017, Суд зазначив, що Держава зобов`язана забезпечити вільне волевиявлення громадян України та повагу до результатів такого волевиявлення шляхом належної регламентації й організації виборчого процесу на демократичних засадах та з дотриманням демократичних процедур, а також шляхом впровадження ефективного контролю за здійсненням таких процедур, що має унеможливити будь-які зловживання та маніпуляції… (абзац третій підпункту 2.4 пункту 2 мотивувальної частини).
Відповідно до практики Європейського суду з прав людини, стаття 3 Протоколу № 1 відрізняється від інших основних положень Конвенції та Протоколів до неї, оскільки в ній сформульовано зобов`язання Високої Договірної Сторони проводити вибори, які б забезпечували вільне вираження думки народу, а не конкретне право чи свободу особи. Разом з тим, беручи до уваги підготовчу роботу щодо статті 3 Протоколу № 1, а також тлумачення положення в контексті Конвенції в цілому, Суд дійшов висновку, що це положення також стосується індивідуальних прав, включаючи право голосу ( активний аспект права) та право висувати свою кандидатуру на виборах ( пасивний аспект права) (Mathieu-Mohin and Clerfayt проти Бельгії, §§ 48-51; Ћdanoka проти Латвії [ВП], § 102).
Суд зазначає, що на відміну від Закону України Про місцеві вибори (який втратив чинність з прийняттям Виборчого кодексу України), статтею 74 якого було передбачено, що у виборчих бюлетенях назви організації політичної партії зазначаються великими літерами, норми Виборчого кодексу України таких вимог не містять.
Натомість, принцип рівності прав і можливостей участі у виборчому процесі, закріплений у статті 4 Виборчого кодексу України, вимагає від держави, у тому числі в особі відповідних виборчих комісій, забезпечити такі умови участі у виборах, які б не викликали жодних обґрунтованих сумнівів в неупередженому ставленні до різних суб`єктів виборчого процесу однакового статусу, та гарантувати однакові для всіх умови реалізації виборчого права.
У зв`язку з наведеним, суд вважає, що відповідач забезпечив рівні умови для всіх організації політичних партій, включених до виборчих бюлетенів, шляхом відображення їх назв літерами однакового шрифту, регістру та розміру.
При цьому суд відхиляє доводи позивача про те, що назви організацій політичних партій відтворюються у затверджених текстах виборчих бюлетенів відповідно до написання, застосованого в установчих документах юридичної особи, оскільки такі доводи не ґрунтуються на нормах чинного законодавства та не спростовують наведених вище висновків суду .
Суд звертає увагу, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватись безпосередньо індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Верховний Суд в постанові від 04.05.2019 у справі №855/134/19 виклав правовий висновок, згідно з яким під час вирішення виборчих спорів суд повинен перевірити не тільки правомірність оскаржуваних рішень, дій чи бездіяльності відповідача, але й встановити наявність порушення такими рішеннями, діями чи бездіяльністю прав, свобод та охоронюваних законом інтересів позивача. При цьому, встановлення в судовому порядку відсутності такого порушення є підставою для відмови в задоволенні позовних вимог заявника .
Суд зазначає, що у даному випадку зазначення у виборчому бюлетені найменування політичної організацій великими літерами не порушує основних виборчих прав позивача, не створює жодних негативних наслідків для реалізації позивачем своїх прав на участь у виборчому процесі на чергових виборах Київського міського голови та депутатів Київської міської ради 25.10.2020, а також права бути обраним .
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що безпосередньо виборчі права або інтереси позивача як суб`єкта виборчого процесу оскаржуваними постановами Київської міської територіальної виборчої комісії від 07 жовтня 2020 року № 201 та № 202 не порушені, а тому правові підстави для задоволення позовних вимог про скасування постанови Київської міської територіальної виборчої комісії від 07 жовтня 2020 року № 201 Про затвердження тексту виборчого бюлетеня на чергових виборах Київського міського голови 25 жовтня 2020 року та постанови від 07 жовтня 2020 року № 202 Про затвердження тексту виборчих бюлетенів для голосування у територіальних виборчих округах багатомандатного виборчого округу на чергових виборах депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року відсутні.
З цих же підстав, не підлягають задоволенню позовні вимоги про зобов`язання Київської міської територіальної виборчої комісії вчинити дії щодо зазначення у тексті бюлетенів для голосування на чергових виборах Київського міського голови та у територіальних виборчих округах багатомандатного виборчого округу на чергових виборах депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року правильної назви організації партії, а саме: Київська міська організація Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , оскільки є похідними від вищенаведених позовних вимог, яким вже надано оцінка судом.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є необґрунтованими і задоволенню не підлягає.
Відповідно до частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
При зверненні до суду з даним позовом позивачем не було надано документ, що підтверджує сплату судового збору.
Відповідно до частини другої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Частиною першою статті 4 Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 №3674-VI (далі - Закон №3674-VI) передбачено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Згідно з пунктом 3 частини другої статті 4 Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 №3674-VI, за подання суб`єктом владних повноважень або юридичною особою до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру встановлюється ставка судового збору у розмірі 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до частини 3 статті 4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду заяви про забезпечення позову або доказів сплачується судовий збір у розмірі 0,3 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік від 14.11.2019 № 294-IX установлено, що з 01 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб становить 2102 гривень.
Предмет позовну становлять дві вимоги немайнового характеру, зокрема, (1) про скасування постанови Київської міської територіальної виборчої комісії від 07 жовтня 2020 року № 201; (2) про скасування постанови Київської міської територіальної виборчої комісії від 07 жовтня 2020 року № 202, а також похідна від них вимога про зобов`язання вчинити дії.
Одночасно з позовною заявою позивачем було подано заяву про забезпечення позову.
Таким чином, під час звернення до суду з даним адміністративним позовом позивачеві належало сплатити судовий збір у розмірі 4 834,60 грн. (2102,00 грн. х 2 вимоги немайнового характеру)+630,60 грн. (заява про забезпечення позову)) .
Враховуючи, що при поданні адміністративного позову судовий збір позивачем не було сплачено, а адміністративний позов задоволено не підлягає, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з позивача до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Окружного адміністративного суду міста Києва судового збору за подання позовної заяви в розмірі 4 834,60 грн.
Керуючись статтями 2, 5 - 11, 19, 72 - 77, 90, 139, 241 - 246, 250, 255, 271 - 273, 277 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
В И Р І Ш И В:
1. У задоволенні адміністративного позову Київської міської організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ до Київської міської територіальної виборчої комісії про скасування постанов та зобов`язання вчинити дії, - відмовити.
2. Стягнути з Київської міської організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ (ідентифікаційний код: 40398712, місцезнаходження: 01133, місто Київ, вул. Мечникова, буд. 14/1) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Окружного адміністративного суду міста Києва (отримувач коштів - УК у Печерському р-ні м.Києва; код отримувача (код ЄДРПОУ) - 38004897; рахунок отримувача - UA908999980313181206084026007; Банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача - 899998; Код класифікації доходів бюджету - 22030101) судовий збір у розмірі 4 834,60 грн. (чотири тисячі вісімсот тридцять чотири гривні шістдесят копійок).
Позивач: Київська міська організація Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ (ідентифікаційний код в ЄДРПОУ: 40398712, місцезнаходження: 01133, місто Київ, вул. Мечникова, буд. 14/1).
Відповідач: Київська міська територіальна виборча комісія (ідентифікаційний код в ЄДРПОУ: 43754675, місцезнаходження: 01044, місто Київ, вул. Хрещатик, 36).
Рішення суду, відповідно до ч. 1 статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273-277 цього Кодексу, можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування (ч. 2 ст. 278 КАС України).
Відповідно до п/п. 15.5 п. 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону № 2147-VIII, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя Т.П. Балась
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2020 |
Оприлюднено | 16.10.2020 |
Номер документу | 92190747 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Балась Т.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні