Рішення
від 30.09.2020 по справі 924/727/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" жовтня 2020 р. Справа № 924/727/20

м.Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Субботіної Л.О. за участю секретаря судового засідання Мізика М.А., розглянувши матеріали справи

за позовом заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури м.Старокостянтинів Хмельницької області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області м. Хмельницький

до Фермерського господарства "Довгалівка" с. Довгалівка Білогірського району Хмельницької області

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 27.06.2006

Представники сторін:

прокурор: Грамчук Т.А. - прокурор відділу Хмельницької обласної прокуратури, діє згідно наказу № 52к від 11.09.2020

позивач: Плюх В.О. - головний спеціаліст відділу представництва в судах та інших органах, діє на підставі довіреності № 0-22-0.6-5/62-20 від 09.01.2020 та посадової інструкції

відповідач: Богуш І.А. - адвокат, діє згідно довіреності № 22/4 від 14.04.2020

Рішення проголошується 01.10.2020, оскільки в судовому засіданні 14.09.2020 оголошувалась перерва.

В судовому засіданні відповідно до ч. 6 ст. 233 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ВСТАНОВИВ:

11.06.2020 до господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури м. Старокостянтинів Хмельницької області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області до Фермерського господарства "Довгалівка" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 27.06.2006. Обґрунтовуючи позовні вимоги, заступник керівника прокуратури вказує, що на підставі розпоряджень Білогірської районної державної адміністрації Хмельницької області №433/2005 від 26.12.2005 та № 177/2006-р від 13.06.2006 із відповідачем було укладено 27.06.2006 договір оренди земельної ділянки, загальною площею 262,1248 га (172,2236 га - землі резервного фонду Довгалівської сільської ради, 89,9012 га - масив невитребуваних земельних часток (паїв) сільської ради) на термін 50 років. У 2014 році на земельну ділянку загальною площею 172,2236 га було виготовлено технічну документацію, встановлено межі, визначено площу та присвоєні кадастрові номери. Рішенням Довгалівської сільської ради № 1 від 11.06.2019 на 2020 рік встановлено ставку податку для земель за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено, наданих для ведення фермерського господарства, для юридичних осіб у розмірі 5% нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Відповідно до інформації Білогірської районної ради від 25.05.2020 технічна документація з нормативно-грошової оцінки вищевказаної земельної ділянки на затвердження не надходила. Однак, згідно постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 № 105 упродовж 2018 року проводились роботи по проведенню загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, яка затверджена наказом Мінагрополітики України від 16.11.2018 № 552 та набула чинності з 01.01.2019. Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 108,6196 га (кадастровий номер 6820383000:04:007:0001) становить 4681639,18грн. та земельної ділянки площею 63,6040 га (кадастровий номер 6820383000:04:005:0602) становить 2888268,92 грн. Проте, у п. 5 договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 299362 грн., що суперечить дійсному розміру нормативної оцінки. Зважаючи на те, що нормативна грошова оцінка землі використовується для визначення розміру орендної плати, то, на думку прокурора, зміні підлягає також і розмір орендної плати, який має становити 378495,41 грн. на рік. З метою приведення договору оренди у відповідність до вимог чинного законодавства Головне управління Держгеокадастру в Хмельницькій області неодноразово зверталось до ФГ "Довгалівка". Однак, відповідач у добровільному порядку зміни до зазначеного договору не вніс, додаткової угоди не уклав. В зв`язку з вказаним до місцевого бюджету щорічно не надходить 378495,41 грн. орендної плати. Враховуючи, що Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області не вживає заходів щодо усунення вказаних порушень, прокурор звернувся до суду із даним позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій та просить внести зміни до договору.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями від 11.06.2020 вказану позовну заяву передано для розгляду судді Субботіній Л.О.

Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 16.06.2020 прийнято до розгляду позовну заяву, відкрито провадження у справі №924/727/20 в порядку розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 14.07.2020.

У відповідності до ухвали від 14.07.2020 суд продовжив відповідачу встановлений судом процесуальний строк для подання відзиву на позов, продовжив прокурору та позивачу встановлений судом процесуальний строк для подання відповіді на відзив та відклав підготовче засідання на29 липня 2020 року.

Представник відповідача у відзиві на позовну заяву від 14.07.2020 цілком погоджується із позовними вимогами щодо зміни нормативної грошової оцінки на суму 7569908,10 грн. Зазначає, що позовні вимоги щодо зміни процентних ставок, які обґрунтовуються нібито листами ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області та пунктом 13 договору оренди землі від 27.06.2006 являються безпідставними, а сам збільшений розмір орендної плати у вигляді зміни ставок орендної плати від 8-12% жодним чином не підтверджено. Вказує, що під час укладення договору оренди не було встановлено волевиявлення сторін, спрямоване на те, що зміна нормативної грошової оцінки змінює ставку орендної плати, або потягне за собою зміну розмірів орендної плати, встановленого договором. Тому, як вказує відповідач, вимога щодо перегляду розміру орендної плати у разі зміни ставок орендної плати в розмірі 5 відсотків необґрунтовано ініційована позивачем в односторонньому порядку, без урахування договірних положень, а тому є безпідставною.

Прокурор у відповіді на відзив вказує, що пунктом 13 договору оренди від 27.06.2006 передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в інших випадках передбачених законом. Статтею 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Прокурор зазначає, що визначена у договорі нормативна грошова оцінка землі у розмірі 299362 грн. суперечить дійсному розміру нормативної оцінки, а передбачена в договорі орендна плата є такою, що не відповідає вимогам Податкового кодексу України, оскільки значно менша, ніж передбачено нормами чинного законодавства. Таким чином, враховуючи наявність підстав для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру, вимога до відповідача про приведення цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов`язкового для сторін, є правомірною.

Представник позивача у відповіді на відзив зазначає, що відповідно до вимог чинного земельного законодавства повноваження по передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах Хмельницької області з 01.01.2013 покладені на Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. Рішенням Довгалівської сільської ради від 11.06.2019 на 2020 рік ставка податку для земель за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено, наданих для ведення фермерського господарства для юридичних осіб встановлено у розмірі 5 відсотків від нормативної грошової оцінки. Враховуючи те, що нормативна грошова оцінка землі використовується для визначення розміру орендної плати (ст. 289 Податкового кодексу України), а розмір орендної плати є істотною умовою договору, вказівка у договорі на нормативну грошову оцінку землі в розмірі 299362грн. суперечить дійсному розміру нормативної оцінки. Таким чином, як зазначає позивач, зі зміною нормативної грошової оцінки землі розмір орендної плати на підставі норм чинного законодавств та п. 13 договору підлягає зміні на 378495,41грн.

В підготовчому засіданні 29.07.2020 суд постановив ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання про продовження строку підготовчого провадження на 30 днів та відкладення підготовчого засідання на 09:30 год. 17.08.2020.

17.08.2020 в підготовчому засіданні судом відкладено підготовче засідання на 15:30 год. 27.08.2020, інформацію про що занесено до протоколу судового засідання.

Ухвалою суду від 27.08.2020 закрито підготовче провадження у справі №924/727/20, призначено справу до судового розгляду по суті на16:00 год. "14" вересня 2020 року.

В судовому засіданні 14.09.2020 суд оголосив перерву до 10:00 год. 01 жовтня 2020 року, інформацію про що занесено до протоколу судового засідання.

Прокурор в судовому засіданні 01.10.2020 підтримав заявлені позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив.

Представник позивача позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні погоджується із позовними вимогами щодо внесення змін до п.п. 1, 5 договору оренди землі та заперечує проти позовних вимог в частині внесення змін щодо розміру орендної плати.

Суд під час розгляду матеріалів справи встановив наступні обставини.

Розпорядженням Білогірської районної державної адміністрації Хмельницької області №433/2005-р від 26.12.2005 вирішено передати фермерському господарству "Довгалівка" землі резервного фонду загальною площею 172,2226 га, в т.ч. рілля - 1725,223679 га (строком на 20 років) та масив невитребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 89,9012 га, в т.ч. рілля - 89,9012 га на території Довгалівської сільської ради, на строк до моменту отримання їх власниками державних актів.

У відповідності до розпорядження Білогірської районної державної адміністрації Хмельницької області №177/2006-р від 13.06.2006 пункт 1 розпорядження №433/2005-р від 26.12.2005 викладено в такій редакції: "Передати в оренду фермерському господарству "Довгалівка" землі резервного фонду загальною площею 172,2236 га в т.ч. рілля - 172,2236 га строком на 50 років та масив невитребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 89,9012 га, в т.ч. рілля - 89,9012 га на території Довгалівської сільської ради, на строк до моменту отримання їх власниками державних актів.

27.06.2006 між Білогірською районною державною адміністрацією Хмельницької області (далі -орендодавець) та Фермерським господарством "Довгалівка" (далі - орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, згідно п.1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення фермерського господарства, яка знаходиться на території Довгалівської сільської ради.

У відповідності до п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 262,1248 га, у тому числі ріллі - 262,1248 га, (172,2236 га - землі резервного фонду Довгалівської сільської ради, 899012 га - масив невитребуваних земельних часток (паїв) сільської ради).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 299362 грн. (п. 5 договору).

За умовами п. 8 договору його укладено на 50 років (землі резервного фонду), масив невитребуваних земельних часток (паїв) передається на строк до моменту отримання їх власниками державних актів.

Згідно із п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 20,00 грн. за один га земель. Загальна сума орендної плати становить - 5242,50 грн. в рік, яка вноситься на рахунок Довгалівської сільської ради.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (п.11 договору).

У відповідності до п. 13 договору розмір орендної плати переглядається один раз на 3 роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до пунктів 15-16 договору земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства. Цільове використання земельної ділянки землі резервного фонду сільської ради та масив невитребуваних земельних часток (паїв), що знаходиться на території Довгалівської сільської ради.

Пунктом 28 договору визначено право орендодавця вносити зміни в розмір орендної плати після 3 років користування.

Згідно п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 43 договору).

Договір підписаний, скріплений відтисками печаток сторін та зареєстрований у Білогірському районному відділі ХР ФЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.06.2006 за №010674800001.

Згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки №НВ-6812044332020 та №НВ-6812044272020 від 22.07.2020, 27.12.2014 року на земельні ділянки було виготовлено технічну документацію, встановлено їх межі, визначені їх площі та присвоєні кадастрові номери, зокрема № 6820383000:04:005:0602 (площа 63,6040 га) та № 6820383000:04:007:0001 (площа 108,6196 га).

Рішенням Довгалівської сільської ради №1 від 11.06.2019 "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2020 рік" встановлено на території Довгалівської сільської ради податки і збори, введені в дію з 01 січня 2020 року, в тому числі плату за землю та затверджено, зокрема Положення про оподаткування платою за землю. Згідно додатку 1.1 до Типового положення про оподаткування платою за землю ставка податку для земель сільськогосподарського призначення (для ведення фермерського господарства (код 01.02)), нормативну грошову оцінку яких проведено, становить 1,0 % нормативної грошової оцінки, для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, для юридичних осіб - 5% нормативної грошової оцінки.

Згідно витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 31.01.2020, сформованих державним кадастровим реєстратором відділу у Білогірському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 108,6196 га, кадастровий номер 6820383000:04:007:0001, становить 4681639,18 грн.; нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 63,6040 га, кадастровий номер 6820383000:04:005:0602 становить 2888268,92 грн.

Відповідно до інформації Білогірської районної ради від 25.05.2020 за №68/01-22 за період з 2011 року по даний час до районної ради не надходила для затвердження технічна документація з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок площею 108,6196 га (6820383000:04:007:0001) та 63,6040 га (6820383000:04:005:0602) відповідно до договору оренди земельної ділянки від 27.06.2006.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 03.06.2020 за Фермерським господарством "Довгалівка" зареєстровано право оренди земельних ділянок площею 63,604 (для ведення фермерського господарства), кадастровий номер 6820383000:04:005:0602 та площею 108,6196 (для ведення фермерського господарства) кадастровий номер 6820383000:04:007:0001 на підставі договору оренди земельної ділянки від 27.06.2006 строком до 27.06.2056 з правом пролонгації.

Начальник Білогірського відділу Старокостянтинівської місцевої прокуратури звертався до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із листом № 77-5755вих13 від 05.09.2019, в якому повідомляв, що нормативна грошова оцінка, визначена у договорах оренди землі від 27.06.2006 та 13.06.2006, укладених із ФГ "Довгалівка", не відповідає оцінці, яка визначена порталом нормативно-грошової оцінки. Зазначена інформація була направлена для вирішення питання вжиття заходів до фіксації та усунення вказаних порушень

У відповідь на даний лист Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області листом № 10-22-0.6-5672/2-19 від 25.09.2019 повідомило, що управлінням на адресу фермерського господарства направлено лист із пропозицією переглянути умови договору оренди в частині орендної плати. Повідомлено, що у разі надходження позитивної відповіді, договір буде приведений у відповідність до норм чинного законодавства.

Матеріали справи містять лист Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 27-22-0.63-562/2-19 від 24.09.2019, адресований ФГ "Довгалівка", із пропозицією внесення змін до договору оренди в частині розміру орендної плати.

В подальшому Старокостянтинівська місцева прокуратура неодноразово направляла на адресу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області листи, згідно яких просила надати інформацію про вжиті заходи щодо приведення до законодавчо встановленого розміру орендної плати у договорах оренди землі, укладених з ФГ "Довгалівка" (листи № 34-90-894вих-19 від 29.10.2019, № 34-90-1718вих-19 від 06.12.2019, № 34/3-463вих-20 від 28.01.2020, № 34/3-1287вих-20 від 04.03.2020, № 34/3-2467вих-20 від 27.04.2020).

У відповідь на вказані листи Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомило, що останнім направлялись листи ФГ "Довгалівка" із пропозицією переглянути умови договору оренди в частині розміру орендної плати. Проте, відповіді не надходило, додаткові угоди не укладались. У разі надходження згоди від ФГ "Довгалівка" Головним управлінням будуть укладені додаткові угоди про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок (листи № 10-22-0.6-6724/2-19 від15.11.2019, № 10-22-0.6-181/2-20 від 11.01.2020, № 10-22-0.6-906/2-20 від 13.02.2020, № 10-22-0.6-1893/2-20 від 02.04.2020, № 10-22-0.63-2452/2-20 від 07.05.2020).

На підтвердження вказаних обставин Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області до своїх листів долучило докази звернення до ФГ "Довгалівка", які також містяться в матеріалах справи. Зокрема, листи № 27-22-0.63-5622/2-19 від 24.09.2019, № 19-22-0.63-119/2-20 від 10.01.2020, № 27-22-0.63-1820/2-20 від 30.03.2020 та проект додаткового договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 27.06.2006 із доказами їх надіслання відповідачу.

05.06.2020 Старокостянтинівська місцева прокуратура на підставі ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" листом № 34/3-3379вих-20 повідомила Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про намір здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави в особі ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області шляхом пред`явлення до господарського суду Хмельницької області позову про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 27.06.2006.

Аналізуючи надані докази та пояснення представників сторін, оцінюючи їх у сукупності, суд приймає до уваги наступне.

Згідно ч.3 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах(ч.4 ст. 53 ГПК України).

Статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу.

Звертаючись до відповідного суб`єкта владних повноважень до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України Про прокуратуру, прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим (аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої палати Верховного Суду у справі № 912/2385/18 від 26.05.2020).

У даній справі заступник керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури звернувся до суду в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із позовними вимогами до фермерського господарства "Довгалівка" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, оскільки ГУ Держгеокадастру в області не вживало заходів щодо усунення порушень чинного законодавства України.

Суд враховує, що відповідно до ч. 4 ст. 4 Закону України "Про оренду землі" орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.

01.01.2013 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 № 5245-17, відповідно до якого райдержадміністрації не наділено повноваженнями щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів. Вищезазначені повноваження передано до центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів.

Наказом Міністерства аграрної політики України від 25.01.2013 № 40 затверджені зміни до Положення про Головні управління Держземагенства в областях, згідно з пунктом 4.32 якого Головні управління Держземагенства в областях були наділені повноваженнями передавати відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб в межах областей.

Відповідно до пунктів 2 та 5 частини першої постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 № 442 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" Державне агентство земельних ресурсів України реорганізоване шляхом перетворення в Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру є правонаступником Державного агентства земельних ресурсів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, у тому числі і Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.03.2015 № 294-р "Питання Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" функції та повноваження Державного агентства земельних ресурсів у зв`язку з розформуванням покладено на Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.

Приймаючи до уваги вищенаведене, розпорядником земель за договором оренди землі від 27.06.2006 є Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.

Суд встановив, що прокурор неодноразово направляв на адресу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області листи, згідно яких просив надати інформацію про вжиті заходи щодо приведення до законодавчо встановленого розміру орендної плати у договорах оренди землі, укладених з ФГ "Довгалівка" (листи № 77-5755вих13 від 05.09.2019, № 34-90-894вих-19 від 29.10.2019, № 34-90-1718вих-19 від 06.12.2019, № 34/3-463вих-20 від 28.01.2020, №34/3-1287вих-20 від 04.03.2020, № 34/3-2467вих-20 від 27.04.2020).

У відповідь на вказані листи Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомило, що останнім направлялись листи ФГ "Довгалівка" із пропозицією переглянути умови договору оренди в частині розміру орендної плати. Проте, відповіді не надходило, додаткові угоди не укладались. У разі надходження згоди від ФГ "Довгалівка" Головним управлінням будуть укладені додаткові угоди про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок (листи № 10-22-0.6-5672/2-19 від 25.09.2019,№ 10-22-0.6-6724/2-19 від15.11.2019, № 10-22-0.6-181/2-20 від 11.01.2020, № 10-22-0.6-906/2-20 від 13.02.2020, № 10-22-0.6-1893/2-20 від 02.04.2020, № 10-22-0.63-2452/2-20 від 07.05.2020).

Оскільки Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області протягом розумного строку самостійно не звернулося до суду з позовом в інтересах держави, то 05.06.2020 Старокостянтинівська місцева прокуратура на підставі ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" листом № 34/3-3379вих-20 повідомила Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про намір здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави в особі ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області та пред`явила до господарського суду Хмельницької області позов про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 27.06.2006.

Зважаючи на викладене та з огляду на те, що прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва інтересів держави, обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів, та визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, то суд дійшов висновку, що прокурор підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі та обґрунтовано звернувся до суду в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

У відповідності до ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Приписами ст. 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За змістом абз.4 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно з п.п. 288.1-288.3 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України).

Суд встановив, що на підставі договору оренди землі від 27.06.2006 Білогірська районна державна адміністрація Хмельницької області передала в строкове платне користування Фермерському господарству "Довгалівка" земельну ділянку загальною площею 262,1248 га, у тому числі ріллі - 262,1248 га, (172,2236 га - землі резервного фонду Довгалівської сільської ради, 899012 га - масив невитребуваних земельних часток (паїв) сільської ради) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться на території Довгалівської сільської ради.

У п. 5 договору сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 299362 грн. Згідно із п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 20,00 грн. за один га земель. Загальна сума орендної плати становить - 5242,50 грн. в рік, яка вноситься на рахунок Довгалівської сільської ради. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (п.11 договору).

Частиною 1 ст. 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

За змістом п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру податку та орендної плати проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Згідно п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області (п.п. 288.5.1); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п.п. 288.5.2).

Отже, з урахуванням положень ст. 632 ЦК України, ст. 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями ст. 288 Податкового кодексу України. Відповідна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 13.06.2019 у справі №910/11764/17, від 17.10.2019 у справі № 922/53/19.

За змістом ст. 13, ч. 1 ст. 15 та ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Згідно з ч. 1 ст. 23 зазначеного Закону технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Частиною 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 № 105 "Про проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" у 2018 році проводилась загальнонаціональна (всеукраїнська) нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення.

Вказаною постановою затверджено Порядок проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (далі - Порядок).

Згідно п. 2 Порядку під загальнонаціональною (всеукраїнською) нормативною грошовою оцінкою земель сільськогосподарського призначення (далі - оцінка) слід розуміти нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення, яка проводиться одночасно на всій території України.

Об`єктом оцінки є землі сільськогосподарського призначення незалежно від форми власності в межах території природно-сільськогосподарських районів (у тому числі гірських природно-сільськогосподарських районів) Автономної Республіки Крим, областей, крім земель сільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, оцінка яких проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. № 213 (п. 5 Порядку).

У відповідності до п. 22 Порядку дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації за формою згідно з додатком 3 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Мінагрополітики від 23 травня 2017 р. № 262.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка розроблена і затверджена рішенням органу місцевого самоврядування та відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру до затвердження технічної документації, діє протягом строку, визначеного частиною другою статті 18 Закону України "Про оцінку земель". У разі коли технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення розроблена, але не затверджена рішенням органу місцевого самоврядування, та/або відомості про таку оцінку не внесені до Державного земельного кадастру до затвердження технічної документації, до Державного земельного кадастру підлягають внесенню та використовуються відомості про оцінку (п. 24 Порядку).

Відповідно до інформації Білогірської районної ради від 25.05.2020 за №68/01-22 за період з 2011 року по даний час до районної ради не надходила для затвердження технічна документація з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок площею 108,6196 га (6820383000:04:007:0001) та 63,6040 га (6820383000:04:005:0602) відповідно до договору оренди земельної ділянки від 27.06.2006.

Зважаючи на вказане, використанню підлягають відомості про загальнонаціональну (всеукраїнську) нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення.

Так, згідно витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 31.01.2020, сформованих державним кадастровим реєстратором відділу у Білогірському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 108,6196 га, кадастровий номер 6820383000:04:007:0001, становить 4681639,18 грн.; нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 63,6040 га, кадастровий номер 6820383000:04:005:0602 становить 2888268,92 грн.

Відповідно до ч. 2 ст.632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 651 вказаного кодексу зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

Аналогічні правила щодо змін умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і ст. 30 Закону України "Про оренду землі", якою передбачено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Зважаючи на те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати і рішення про зміну нормативної грошової оцінки є обов`язковим, то суд дійшов висновку про наявність підстав для внесення змін до п. 5 договору оренди земельної ділянки від 27.06.2006 та зазначення у договорі нової нормативної грошової оцінки.

Суд також погоджується із необхідністю викладення в новій редакції пункту 1 договору оренди земельної ділянки, оскільки вказані зміни узгоджуються із відомостями, які містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, та вимогами ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі", якою унормовано, що зазначення кадастрового номеру земельної ділянки в договорі оренди є обов`язковим. Крім того, така істотна умова договору оренди землі та внесення відповідних змін до пункту 1 договору не змінює прав та обов`язків сторін договору, оскільки не покладає на них будь-яких додаткових обов`язків та не надає додаткових прав, а є лише необхідним для відповідності договору фактичному землекористуванню та вимогам законодавства.

З приводу позовних вимог про внесення змін в пункт 9 договору оренди земельної ділянки від 27.06.2006 та викладення його в редакції, запропонованій прокурором, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Обґрунтовуючи позовні вимоги у даній справі в частині необхідності внесення змін в п. 9 договору оренди земельної ділянки від 27.06.2006 та визначення нового розміру орендної плати, прокурор посилається на прийняття Довгаліською сільською радою рішення від 11.06.2019 № 1 "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2020 рік", яким затверджено Положення про оподаткування платою за землю та визначено для земель сільськогосподарського призначення (для ведення фермерського господарства (код 01.02)), нормативну грошову оцінку яких не проведено, для юридичних осіб ставку земельного податку в розмірі 5% нормативної грошової оцінки (додаток 1.1 до Типового положення про оподаткування платою за землю).

Зважаючи на визначення у договорі оренди землі розміру орендної плати у грошовій формі, а не у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки, суд погоджується із доводами прокурора, що впровадження нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для зміни розміру орендної плати, визначеного у п. 9 договору оренди земельної ділянки від 27.06.2006.

Разом з тим, суд зазначає, що визначення розміру орендної плати стосовно земельних ділянок державної та комунальної власності здійснюється з урахуванням положень Податкового кодексу України.

Відповідно до ст. 10 Податкового кодексу України до місцевих податків належать: податок на майно та єдиний податок. Місцеві ради обов`язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю, крім земельного податку за лісові землі).

Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території (п. 284.1 ст. 284 Податкового кодексу України).

Згідно з пунктами 34, 35 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Згідно п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області (п.п. 288.5.1); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п.п. 288.5.2).

Рішенням Довгалівської сільської ради №1 від 11.06.2019 "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2020 рік" встановлено на території Довгалівської сільської ради податки і збори, введені в дію з 01 січня 2020 року, в тому числі плату за землю та затверджено, зокрема Положення про оподаткування платою за землю. Згідно додатку 1.1 до Типового положення про оподаткування платою за землю ставка податку для земель сільськогосподарського призначення (для ведення фермерського господарства (код 01.02)), нормативну грошову оцінку яких проведено, становить 1,0 % нормативної грошової оцінки, для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, для юридичних осіб - 5% нормативної грошової оцінки.

Суд враховує, що в зв`язку з проведенням загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, була визначена нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 108,6196 га, кадастровий номер 6820383000:04:007:0001, яка становить 4681639,18 грн. та нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 63,6040 га, кадастровий номер 6820383000:04:005:0602, яка становить 2888268,92 грн., що підтверджується витягами із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 31.01.2020, сформованими державним кадастровим реєстратором відділу у Білогірському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.

Враховуючи вказане, суд дійшов висновку, що до спірних правовідносин підлягає застосуванню розмір земельного податку, визначений для земель сільськогосподарського призначення, наданих для ведення фермерського господарства, нормативну грошову оцінку яких проведено, який становить 1,0 % нормативної грошової оцінки.

При цьому зважаючи на положення п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України саме вказаний розмір земельного податку є мінімальним розміром річної суми орендної плати.

В той же час прокурор просить внести зміни до п. 9 договору та визначити орендну плату у розмірі 378495,41 грн. на рік, що становить 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Суд враховує, що підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.

У відповідності до п. 13 договору розмір орендної плати переглядається один раз на 3 роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.

Пунктом 28 договору визначено право орендодавця вносити зміни в розмір орендної плати після 3 років користування.

Згідно п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

Отже, у спірному договорі оренди землі сторони не погодили право орендодавця на внесення змін до його положень в частині визначення розміру орендної плати в односторонньому порядку.

Чинне законодавство містить лише вказівку щодо необхідності внесення змін до договору оренди землі у разі, якщо річна сума орендної плати є меншою за розмір земельного податку.

Конституція України встановлює, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. До загальних принципів господарювання відноситься заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини (ст. 6 Господарського кодексу України). Згідно з п.3 ч.1 ст.3 Цивільного кодексу України однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору.

Статтею 627 Цивільного кодексу України, якою закріплено принцип свободи договору, встановлено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Свобода договору означає право громадян або юридичних осіб вступати чи утримуватися від вступу у будь-які договірні відносини. Свобода договору проявляється також у можливості наданій сторонам за взаємною згодою визначати умови такого договору, змінювати ці умови також за взаємною згодою або утримуватись від пропозицій про їх зміну.

Таким чином, вимоги прокурора щодо внесення змін до п. 9 договору та викладення його у запропонованій ним редакції, зокрема визначення річної орендної плати в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки, є безпідставними та такими, що суперечать вищевикладеним приписам чинного законодавства.

В той же час суд вважає за необхідне зазначити, що після внесення змін до п. 5 договору та визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 7569908,10 грн., встановлений договором у грошовій формі річний розмір орендної плати (5242,50 грн.) не відповідає вимогам п.п. 288.5.1. п. 288.5 ст.288 Податкового кодексу України, оскільки є менший за розмір земельного податку (1% від нормативної грошової оцінки), що є підставою для внесення змін до п. 9 договору.

Однак, визначення розміру орендної плати є правом орендодавця, а її погодження - правом сторін.

При реалізації дискреційного повноваження суб`єкт владних повноважень зобов`язаний поважати основоположні права особи, додержуватися: конституційних принципів; принципів реалізації відповідної владної управлінської функції; принципів здійснення дискреційних повноважень; змісту публічного інтересу; положень власної компетенції; вказівок, викладених у інтерпретаційних актах; фахових правил, закріплених у нормативних актах; судової практики; процедурних вимог.

За загальним правилом суд не може втручатися у дискреційні повноваження сторони договору оренди щодо вирішення питання про встановлення розміру орендної плати у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Частиною 4 ст. 188 Господарського кодексу України передбачено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Разом з тим, статтею 14 Господарського процесуального кодексу України визначено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Таким чином, при вирішенні справи суд не має права виходити за межі позовних вимог та визначати орендну плату у розмірі іншому, ніж той, за яким звертався прокурор (аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду у справі № 922/53/19 від 17.10.2019).

За таких обставин суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог у частині внесення змін до пункту 9 договору оренди земельної ділянки від 27.06.2006.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).

Відповідно до ст. 73 ГПК доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом (ч. 3 ст. 13, ст. 74 ГПК України).

Приймаючи до уваги наведені вище положення закону, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає правомірними вимоги прокурора щодо внесення змін до пунктів 1 та 5 договору оренди земельної ділянки від 27.06.2006. У задоволенні решти позовних вимог слід відмовити.

Згідно ч. 9 ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача, в зв`язку із тим, що спір виник внаслідок ухилення відповідача від внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Керуючись ст. ст. 20, 24, 27, 73, 74, 76-79, 86, 129, 232, 233, 236-238, 240-242 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури м.Старокостянтинів Хмельницької області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області м. Хмельницький до Фермерського господарства "Довгалівка" с. Довгалівка Білогірського району Хмельницької області про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 27.06.2006 задовольнити частково.

Внести зміни до договору оренди земельної ділянки, укладеного 27.06.2006 між Білогірською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством "Довгалівка" наступного змісту:

пункт 1 викласти у такій редакції: "Орендодавець передає, а Орендар приймає в довгострокове платне користування земельну ділянку для ведення фермерського господарства площею 172,2236 га, в тому числі: 108,6196 га (кадастровий номер 6820383000:04:007:0001), 63,6040 га (кадастровий номер 6820383000:04:005:0602), які розташовані за межами населеного пункту на території Довгалівської сільської ради Білогірського району".

пункт 5 викласти у такій редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 7569908,10 грн".

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути з Фермерського господарства "Довгалівка" Хмельницька обл., Білогірський район, с.Довгалівка, вул. Центральна, 3, код 33707608) на користь Хмельницької обласної прокуратури (м. Хмельницький, провулок Військоматський, 3, код 02911102) 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні 00 коп.) витрат зі сплати судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржено протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення. Порядок подання апеляційної скарги визначений ст. 257 ГПК України та підпунктом 17.5 пункту 17 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України.

Повне рішення складено 12.10.2020.

СуддяЛ.О. Субботіна

Віддруковано у 5 примірниках:

1- до справи,

2- позивачу (29016, м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1),

3- відповідачу (30237, Хмельницька обл., Білогірський район, с. Довгаліва, вул. Центральна, 3),

4- Старокостянтинівській місцевій прокуратурі (30600, Хмельницька обл., смт Теофіполь, вул. Небесної Сотні, 48/2),

5- прокуратурі Хмельницької області (м. Хмельницький, провулок Військоматський, 3).

Усім надіслати рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення30.09.2020
Оприлюднено08.09.2022
Номер документу92193989
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —924/727/20

Рішення від 30.09.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 13.09.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 26.08.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 17.08.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 13.07.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 15.06.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні