Рішення
від 07.10.2020 по справі 120/3060/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 жовтня 2020 р. Справа № 120/3060/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Слободонюка М.В., розглянувши в м. Вінниці у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Приватного підприємства "КОМПАНІЯ ПНК - 2006" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,

ВСТАНОВИВ:

У липні 2020 року до суду надійшла позовна заява Державної служби геології та надр України (позивач, Держгеонадра) до Приватного підприємства "КОМПАНІЯ ПНК - 2006" (відповідач, ПП "КОМПАНІЯ ПНК - 2006") про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5064 від 03.12.2009 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем здійснено захід державного нагляду (контролю) у сфері надрокористування щодо ПП "КОМПАНІЯ ПНК - 2006", якому надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5064 від 03.12.2009 року. За результатами перевірки виявлено порушення відповідачем вимог передбачених Угодою про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу. Крім того, перед цим також було виявлено порушення з боку відповідача положень діючого законодавства щодо необхідності проведення повторної державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин. Оскільки виявлені порушення відповідач у встановлений строк не усунув, вимоги обов`язкового для виконання припису - не виконав, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом про припинення права відповідача користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу.

Ухвалою від 13.07.2020 року зазначену позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, а розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому проваджені).

Так, копія ухвали про відкриття провадження у справі від 13.07.2020 року була надіслана на адресу відповідача - ПП "КОМПАНІЯ ПНК - 2006" (вул. Писарєва, буд. 4, кв. 63, м. Вінниця, 21036). Однак, до суду повернувся невручений поштовий конверт з проставленою відміткою відділення поштового зв`язку "за закінченням терміну зберігання".

Відзиву на позовну заяву від відповідача до суду не надходило.

Враховуючи предмет даного спору та обставини, які підлягають з`ясуванні, з метою забезпечення права відповідача бути заслуханим у судовому засіданні та забезпечити йому можливість надати власні пояснення по суті заявлених позовних вимог, суд своєю ухвалою від 21.08.2020 року вирішив проводити подальший розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи. Цією ж ухвалою призначено справу до судового розгляду на 10.09.2020 року.

У судове засідання 10.09.2020 року позивач не прибув. У той же час представник відповідача до суду також не з`явився, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений завчасно та належним чином, про що свідчить наявне у матеріалах справи рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення, яке отримане відповідачем 28.08.2020 року (а.с. 88).

За наведених обставин, у зв`язку з неявкою у судове засідання представників сторін, судом відкладено розгляд справи на 07.10.2020 року.

Натомість, на призначену дату судового засідання 07.10.2020 року сторони на виклик до суду вдруге не з`явились, хоча про дату, час та місце розгляду справи повідомлялись належним чином. Водночас, від представника позивача 01.10.2020 року надійшло письмове клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження (а.с. 97).

Разом із тим від відповідача до суду повернувся поштовий конверт із не врученим поштовим відправленням (судовою повісткою) із зазначенням причин невручення: "за закінченням терміну зберігання".

Відповідно до частини 11 статті 126 КАС України, у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином. Як наслідок, застосовуючи до спірних правовідносин ч. 11 ст. 126 КАС України, враховуючи, що повістку про виклик у судове засідання було повернуто до суду у зв`язку з "закінченням терміну зберігання", тобто з незалежних від суду причин, відповідач вважається таким, що був належно повідомлений про розгляд справи.

Згідно ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Тому, враховуючи зазначені обставини та беручи до уваги повторну неявку представника відповідача до суду, суд дійшов висновку про наявність підстав для розгляду цієї справи в порядку письмового провадження.

Згідно ч. 5 ст. 250 КАС України, датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши наявні у справі докази та аргументи, викладені у позовній заяві, суд встановив, що 03.12.2009 року Державною службою геології та надр України, на підставі протоколу проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами від 10.11.2009 року № 11 та договору купівлі-продажу спеціального дозволу від 10.11.2009 року № 22/8-09, видано ПП "КОМПАНІЯ ПНК - 2006" спеціальний дозвіл на користування надрами № 5064, з метою видобування піску для благоустрою, рекультивації і планування Рожанського родовища, розташованого в 0,2 км на південь від с. Ріжок Літинського району Вінницької області, строком на 20 років до 03.12.2029 року.

13.02.2014 року між Державною службою геології та надр України (Держгеонадра) та ПП "КОМПАНІЯ ПНК - 2006" (Надрокористувач) укладено Угоду № 5064 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу про користування надрами № 5064 від 03.12.2009 року.

Підпунктом 1.1. Угоди № 5064 встановлено, що Держгеонадра надає Надрокористувачу право користування просторово обмеженою ділянкою надр визначеною кутовими точками із зазначеними координатами з метою видобування корисних копалин, а Надрокористувач зобов`язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених Дозволом, цією Угодою та нормами діючого законодавства.

Відповідно до п.п. 5.3 Угоди № 5064 при виконанні робіт відповідно до цієї угоди Надрокористувач зобов`язаний, зокрема: забезпечити проведення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов користування надрами, передбачених Дозволом та Угодою, відповідно до абз. 3 п. 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 615 30.05.2011; дотримуватись вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних із користуванням надрами; допускати представників Держгеонадра для здійснення державного геологічного контролю; використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; дотримуватись вимог, передбачених дозволом та цієї Угодою, надавати в установленому порядку Держгеонадра інформацію щодо користування надрами, тощо.

Так, як зазначає позивач, на виконання наказу Державної служби геології та надр України № 438 від 23.12.2015 року, Державною комісією України по запасам корисних копали надано відомості щодо затвердження запасів родовищ корисних копалин, на яких надано спеціальні дозволи на користування надрами, де в переліку родовищ на яких затверджено запаси не значиться родовище Рожанське, надрокористувачем якого є ПП "КОМПАНІЯ ПНК-2006". У зв`язку з цим позивач наголошує, що наказом Державної служби геології та надр України від 01.09.2016 року № 287 надрокористувачу надано термін для проведення повторної державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, відповідно до п. 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.1994 року № 865. Однак, як зазначає позивач, у встановлений термін матеріалів, які б підтверджували проведення експертизи, надрокористувач не надав.

У зв`язку з цим, Держгеонадра розглянуто питання щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами.

Так, наказом Державної служби геології та надр України № 5 від 11.01.2017 року прийнято рішення про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5064 від 03.12.2009 року з 01.03.2017 року.

Згодом, іншим наказом Державної служби геології та надр України № 50 від 01.02.2017 року внесено зміни до попереднього наказу № 5 від 11.01.2017 року "Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень" в частині дати зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, у зв`язку з чим надрокористувачу - ПП "КОМПАНІЯ ПНК-2006" продовжено термін проведення експертизи оцінки запасів корисних копалин і відтерміновано зупинення дію вищевказаного дозволу з 01.05.2017 року.

Про дані обставини відповідача додатково повідомлено листом від 23.02.2017 року № 4041/13/14-17, направленого на його адресу (а.с. 24).

В подальшому, наказами Державної служби геології та надр України № 226 від 17.05.2017 року та № 132 від 24.04.2018 року, відповідно до п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615, п. 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.1994 року № 865, та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протоколи від 13.05.2017 року № 6/2017 та від 18.04.2018 року № 5/2018) надрокористувачу - ПП "КОМПАНІЯ ПНК-2006" продовжено термін проведення експертизи і відтерміновано зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5064 від 03.12.2009 року до 01.02.2018 року та, згодом, до 01.08.2018 року відповідно. Про наявність підстав продовження терміну проведення експертизи і відтермінування зупинення дії дозволу на користування надрами відповідача повідомлено листами від 15.06.2017 року № 13444/02/14-17, а також від 10.05.2018 року № 8097/03/14-18 (а.с. 26, 28).

Далі, на підставі затвердженого наказом № 450 від 28.11.2018 року річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2019 рік, наказом позивача № 242 від 24.07.2019 року було доручено провести планові перевірки надрокористувачів у вересні 2019 року, зокрема і ПП "КОМПАНІЯ ПНК-2006" на предмет дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин.

Так, на виконання наказу № 242 від 24.07.2020 року, позивачем на поштову адресу відповідача ( АДРЕСА_1 ) було направлено повідомлення про проведення перевірки з 16.09.2019 року по 27.09.2019 року, яке було повернуто позивачу відділенням поштового зв`язку без вручення адресату з відміткою «за закінченням терміну зберігання» (а.с. 33).

24.09.2019 року позивачем здійснено виїзд на перевірку ПП "КОМПАНІЯ ПНК-2006" з питань дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, за результатами якої того ж дня складено акт № 06-05/26/2015-55/п(171) про недопущення до перевірки.

Вказаним актом задокументовано, що відповідачем було відмовлено у допуску до проведення перевірки, чим порушено вимоги абз. 2 ст. 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" в частині недопуску посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду), встановленого законодавством.

На підставі акту перевірки від 24.09.2019 року № 06-05/26/2015-55/п(171), уповноваженою особою Держгеонадра складено Припис № 1905-14/06 від 24.09.2019 року, яким відповідачу надано строк до 24.10.2019 року усунути порушення вимог законодавства у сфері надрокористування шляхом надання до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України матеріалів згідно з додатком № 1 до припису, які підтверджують факт усунення порушень

Однак, станом на 29.10.2019 року надрокористувачем не було надано запитуваних матеріалів

У зв`язку з чим, Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України 29.10.2019 року було внесено Подання № 2144-14/06 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5064 від 03.12.2009 року.

Проте, наказом Держгеонадра від 16.12.2019 року № 485 відповідно до п.п. 22 та 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615, у зв`язку із наявністю підстав для поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами та враховуючи пропозиції Робочої групи з питань надрокористування (протокол від 13.12.2019 року № 2-РГ/2019) внесено зміни до наказу Держгеонадра № 5 від 11.01.2017 року в частині доповнення підстав зупинення дії дозволу на користування надрами (доповнено інші підстави: порушення ст. 11 Закону № 865, та п.п. 4 п. 22 Порядку № 615 від 30.05.2011) та надано відповідачу 30 календарних днів на усунення порушень, про що повідомлено останнього листом за № 11/01/07-20 від 02.01.2020 року (а.с. 64).

У зв`язку із не усуненням порушень та не наданням матеріалів, які підтверджують факт дотримання надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування, Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю 10.02.2020 року винесено Подання № 200-14/06 на анулювання спеціального дозволу № 5064 від 03.12.2009 року.

13.03.2020 року позивачем підготовлено та направлено на адресу надрокористувача лист № 4183/01/07-20 з проханням надати до Держгеонадр у 15-ти денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, яке останній отримав 16.04.2020 року.

Як свідчать матеріали справи, згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, вказаний лист отриманий відповідачем 16.04.2020 року, однак залишився без будь-якого реагування.

Оскільки у встановлений строк відповідь (згода/незгода) від ПП "КОМПАНІЯ ПНК-2006" до Державної служби геології та надр України не надходила, позивач вважає, що він позбавлений можливості самостійно анулювати спеціальний дозвіл, а тому згідно з ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра звернувся з цим позовом до суду з вимогою припинення права користування надрами надрокористувача в судовому порядку.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян передбачено Кодексом України про надра від 27.07.1994 № 132/94-ВР (далі - КУпН).

Відповідно до ст. 3 КУпН, гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.

Державне управління у галузі геологічного вивчення, використання і охорони надр здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, органи влади Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування відповідно до законодавства України (ст. 11 КУпН).

Відповідно до абз. 1 ст. 13 КУпН користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр (ст.19 КУпН).

Державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України (ст. 60 КУпН).

Згідно з ч. 1 ст. 61 КУпН державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174 (далі - Положення № 1174), Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Відповідно до п.п 9, 10 п. 4 Положення № 1174, Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовані Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615) (в редакції на час існування спірних правовідносин).

Відповідно до п. 10 Порядку № 615, невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.

Пунктом 22 Порядку № 615 передбачено, що дія дозволу зупиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінекоенерго, центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі: 1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр ; 2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; 4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища ; 5) наявності підстав, передбачених Законом України "Про санкції"; 6) невиконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля та/або висновків державної екологічної експертизи; 7) відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та/або висновку державної екологічної експертизи діяльності з видобування корисних копалин, геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ).

Право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" (п. 23 Порядку № 615).

Згідно ст. 26 КУпН право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Відповідно до ч. 2 ст. 26 КУпН право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

Відповідно до ч. 1 ст. 57 КУпН у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.

Зі змісту наведених правових норм вбачається, що однією з підстав зупинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами, невиконання обов`язків, визначених ст. 24 КУпН. При цьому право тимчасово зупиняти дію спеціального дозволу надано органу, який видав спеціальний дозвіл.

За змістом ч. 1 ст. 64 КУпН спори з питань користування надрами розглядаються органом державного геологічного контролю, органом державного гірничого нагляду, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, місцевими радами або судом у порядку, встановленому законодавством України.

Таким чином, орган, який надав надра у користування (Держгеонадра), повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому п. 5 ч. 1 ст. 26 КУпН, лише за наявності згоди на це користувача надрами.

Відповідно до п. 2 ч. 7 ст. 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" від 06.09.2005 № 2806-IV дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Виходячи з наведених вище положень КУпН, Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" та Порядку № 615, анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для видання уповноваженим органом припису про їх усунення та зупинення дії дозволу. У спірних правовідносинах таким порушенням є порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, а саме умови щодо допуску представників Держгеонадр для здійснення державного геологічного контролю, та невиконання інших вимог уповноваженого органу, що передбачені положеннями діючого законодавства.

Аналогічний висновок викладено у постановах Верховного Суду від 06.11.2018 року у справі № 805/4098/17-а, від 19.03.2019 року у справі № 806/1334/16, від 02.10.2019 року у справі № 804/215/18, від 30.01.2020 року у справі № 816/1098/16, від 15.04.2020 року у справі № 806/1286/16.

Підставою для звернення позивача до суду із вказаним адміністративним позовом стало не усунення відповідачем порушень, зазначених у приписі від 24.09.2019 року №1905-14/06 та недотримання вимог Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами від 03.12.2009 року № 5064 в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадра України для здійснення державного геологічного контролю, дотримання вимог законодавства, пов`язаних з користуванням надрами.

Як встановлено судом, у наданому відповідачу дозволі було передбачено особливі умови спеціального користування надрами, які полягали в покладанні на надрокористувача низки обов`язків. Серед таких умов було визначено й обов`язок допускати представників Держгеонадра для здійснення державного геологічного контролю, дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням надрами, надавати в установленому порядку Держгеонадра інформацію щодо користування надрами, що передбачено п.п. 1.1 та п.п. 5.3 Угоди про умови користування надрами № 5064 від 13.02.2014 року.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон від 05.04.2007 № 877-V).

Відповідно до п. 1 ст. 4 Закону від 05.04.2007 № 877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку (п. 3 ст. 4 Закону від 05.04.2007 № 877-V).

Плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Плановий чи позаплановий захід щодо фізичної особи - підприємця має здійснюватися за його присутності або за присутності уповноваженої ним особи (п. 11 ст. 4 Закону від 05.04.2007 № 877-V).

Згідно зі ст. 7 Закону від 05.04.2007 року № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає відповідний наказ, який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, і предмет перевірки, та на підставі якого оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, що підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові) і засвідчується печаткою.

Перед початком перевірки суб`єкта господарювання посадові особи, які проводять перевірку, пред`являють керівнику суб`єкта господарювання або уповноваженій ним особі направлення та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу, і надають суб`єкту господарювання копію направлення на перевірку, а також інформують цих осіб про мету перевірки.

Крім того, цією ж нормою встановлено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Частиною 1 ст. 12 Закону від 05.04.2007 року № 877-V встановлено, що невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом.

Суд зазначає, що припис винесений від 24.09.2019 року № 1905-14/06 відповідачем не оскаржувався, а тому відповідно до ст. 7 Закону від 05.04.2007 № 877-V є обов`язковим до виконання.

При цьому, предметом спору у цій справі є не наказ Держгеонадра № 5 від 11.01.2017 року про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень (з наступними змінами), як і не наказ Держгеонадра від 16.12.2019р. № 485 про доповнення підстави зупинення спеціального дозволу чи припис від 24.09.2019 року № 1905-14/06, а саме наявність або відсутність підстав для припинення права користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами № 5064 від 03.12.2009 року, наданого ПП "КОМПАНІЯ ПНК - 2006".

Відповідно до ст. 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом.

Таким чином, за змістом ст. 11 Закону "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", п.п. 1.1, п.п. 5.3. п. 5 Угоди № 5064 від 13.02.2014 року, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 5064 від 03.12.2009 року, відповідач, як надрокористувач зобов`язаний допускати представників Держгеонадр для здійснення державного геологічного контролю.

Однак, суд зазначає, що згідно матеріалів справи, посадовими особами позивача складено Акт про недопущення до перевірки від 24.09.2019 року № 06-05/26/2015-55/п (171), яким було встановлено, що посадовим особам Держгеонадр України було відмовлено у проведенні перевірки.

За наведених положень законодавства та фактичних обставин справи суд дійшов висновку, що відповідачем не виконано умови які встановлені нормами ст. 11 Закону "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", чим порушено п.п. 5.3. п. 5 Угоди № 5064 від 13.02.2014 року, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 5064 від 03.12.2009 року. Власне саме ці підстави і були визначені в подання від 10.02.2020р. № 200-14/06 на анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5064 від 03.12.2009р.

Суд зазначає, що на момент проведення посадовими особами Державної служби геології та надр України планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ПП "КОМПАНІЯ ПНК - 2006", наданий спеціальний дозвіл на користування надрами № 5064 від 03.12.2009 року був чинним, в зв`язку із чим відповідач зобов`язаний виконувати умови зазначеного договору.

Зібраними у справі доказами підтверджуються обставини щодо яких має місце не виконання відповідачем положень Угоди № 5064 від 13.02.2014 року, суть яких полягає в необхідності допуску представників Держгеонадр для здійснення державного геологічного контролю, як і в обов`язку надрокористувача виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених Дозволом, Угодою та діючим законодавством.

Відтак, вищенаведене є правовою підставою для припинення права на користування надрами, що надане спеціальним дозволом на користування надрами.

Верховним Судом України у постановах від 25.06.2011 року у справі № 21-36а11, від 19.09.2011 року у справі № 21-164а11 та від 10.12.2013 року у справі № 21-450а13 та Верховного Суду від 10.05.2018 року у справі № 802/4846/13-а та від 26.06.2018 року у справі № 802/923/14-а було зроблено правовий висновок про те, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.

Зазначена норма спрямована на захист інтересів надрокористувачів шляхом надання їм права вимагати (шляхом надання/висловлення письмової незгоди) від уповноваженого органу судової, а не адміністративної процедури припинення права користування надрами. При цьому, законом презюмується, що саме судовий порядок є додатковою гарантією ефективного захисту прав надрокористувача, що і було забезпечено позивачем у цій справі шляхом звернення до суду.

Натомість, орган, який надав надра у користування, уповноважений припинити право користування надрами у випадку, передбаченому п. 5 ч. 1 ст. 26 КУпН, лише за наявності згоди на це користувача надрами.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, у зв`язку з невиконанням особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, Державна служба геології та надр України направила ПП "КОМПАНІЯ ПНК - 2006" лист від 13.03.2020 року № 4183/01/07-20 з проханням надати у 15-денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, який останнім отримано 16.04.2020 року, що підтверджується відміткою на рекомендованому поштовому відправлені, наявного у матеріалах справи.

Оскільки відповідач не надав згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

Тобто, Державною службою геології та надр України вжито необхідні заходи щодо встановлення достатніх строків для усунення відповідачем порушень вимог користування надрами, про що свідчить направлення значної кількості листів відповідачу, копії яких наявні у справі і досліджені судом, а наведені Держгеонадра доводи не були спростовані відповідачем.

При цьому, матеріали справи доказів скасування та визнання протиправними вказаних наказів та/або припису не містять.

За правилами частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В даному випадку відповідач не надав суду жодних доказів на спростування доводів позивача, якими останній обґрунтовує свої вимоги.

Також в межах розгляду цієї справи суд враховує правовий висновок, який викладено у постанові Верховного Суду від 26.05.2020 року у справі № 460/1033/19, згідно якого у справах за позовом Держгеонадра про анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами судам не потрібно надавати оцінку приписам в частині формулювання вимог до відповідача щодо усунення зазначених порушень, позаяк це не є предметом даного позову.

Відтак, враховуючи те, що відповідач: 1) порушив вимоги, передбачені спеціальним дозволом на користування надрами, 2) не усунув порушення, що стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу, 3) у встановлений позивачем строк, який був достатнім, не виконав вимог припису від 24.09.2019 року № 1905-14/06 щодо порушень задокументованих актом перевірки від 24.09.2019 року № 06-05/26/2015-55/п (171), суд доходить висновку про наявність підстав для припинення права користування надрами відповідно до пункту 5 статті 26 Кодексу України про надра, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5064 від 03.12.2009 року наданого ПП КОМПАНІЯ ПНК-2006 .

З огляду на викладене, наявні підстави для задоволення даного позову.

Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. В той же час, суд зазначає про відсутність таких витрат у даній справі.

Керуючись ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5064 від 03.12.2009 року наданого Приватному підприємству "КОМПАНІЯ ПНК-2006".

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: Державна служба геології та надр України (місцезнаходження: вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03057, код ЄДРПОУ 37536031);

Відповідач: Приватне підприємство "КОМПАНІЯ ПНК-2006" (місцезнаходження: вул. Писарєва, буд. 4, кв. 63, м. Вінниця, 21036, код ЄДРПОУ: 35200296).

Суддя Слободонюк Михайло Васильович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.10.2020
Оприлюднено16.10.2020
Номер документу92194894
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/3060/20-а

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 20.08.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 01.08.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

Ухвала від 15.07.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

Ухвала від 17.05.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

Постанова від 04.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 03.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 11.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 31.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні