КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 жовтня 2020 року м. Київ №320/9735/20
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Колеснікової І.С., секретаря судового засідання Олеярника М.І., за участю представників:
позивача - не з`явився;
відповідача - Костенко Н.В.;
третіх осіб - Горбача О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом кандидата у депутати Золочівської сільської ради Бориспільського району Київської
області ОСОБА_1
до Золочівської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району
Київської області,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - кандидат у
депутати Золочівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_2
про визнання протиправними дій, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В:
До Київського окружного адміністративного суду звернулась кандидат у депутати Золочівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_1 з позовом до Золочівської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району Київської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - кандидат у депутати Золочівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_2 , про визнання протиправними дій Золочівської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району Київської області в частині реєстрації кандидатом у депутати ОСОБА_2 та в частині відмови від скасування реєстрації кандидата у депутати ОСОБА_2 ; визнання протиправним та скасування рішення Золочівської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району Київської області від 22.09.2020 про реєстрацію ОСОБА_2 кандидатом у депутати Золочівської сільської ради Бориспільського району Київської області та рішення від 08.10.2020 про залишення в силі реєстрації кандидатом у депутати Золочівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_2 ; зобов`язання Золочівської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району Київської області прийняти рішення про відмову в реєстрації кандидатом в депутати Золочівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_2 .
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 14.10.2020 залишено без розгляду позовну заяву кандидата у депутати Золочівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_1 до Золочівської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району Київської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - кандидат у депутати Золочівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_2 , в частині визнання протиправними дій Золочівської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району Київської області в частині реєстрації кандидатом у депутати ОСОБА_2 , визнання протиправним та скасування рішення Золочівської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району Київської області від 22.09.2020 про реєстрацію ОСОБА_2 , в зв`язку з пропуском позивачем встановленого Кодексом адміністративного судочинства України строку звернення до суду.
Позов мотивовано порушенням відповідачем виборчого процесу в частині розгляду комісією питання про скасування рішення щодо реєстрації ОСОБА_2 кандидатом у депутати Золочівської сільської ради Бориспільського району Київської області, оскільки при прийнятті зазначеного рішення були допущені порушення, а розгляд зазначеного питання відбувався на засіданні виборчої комісії 08.10.2020 незважаючи на ту обставину, що згідно вимог календарного плану виборчого процесу, затвердженого ЦВК, розгляд питання про скасування реєстрації кандидата в депутати повинен був відбутись не пізніше 06.10.2020.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 14.10.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін, призначено судовий розгляд справи по суті в судовому засіданні на 15.10.2020 о 10:00 год., запропоновано відповідачу в строк до 15:00 год. 14.10.2020 подати відзив на позовну заяву та витребувані в ухвалі докази.
Відповідачем подано відзив на позовну заяву, згідно якого позов не визнано. Зазначено, що ОСОБА_2 для реєстрації кандидатом у депутати надано комісії повний пакет документів, який перевірено та прийнято комісією. При цьому згідно опису, який було видано третій особі після прийняття та перевірки документів, зазначалось, що серед інших документів, визначених діючим законодавством, ОСОБА_2 було надано квитанцію про сплату грошової застави в розмірі 1000,00 грн., тобто суму застави перераховано одним платежем, а не двома, як зазначає про це позивач. Також відповідачем наголошено, що допущені у заяві третьої особи неточності не є перешкодами для розуміння змісту викладених відомостей, тим більше, іншими кандидатами було допущено аналогічні неточності, які, в силу приписів Виборчого кодексу України, комісією прийнято не вважати підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати. Крім того, відповідачем наголошено на дотриманні визначених Виборчим кодексом України строків розгляду питання щодо скасування реєстрації ОСОБА_2 кандидатом в депутати.
Позивач у судове засідання не з`явився, про час, дату та місце його проведення повідомлявся належним чином.
Представником відповідача під час судового розгляду проти позову заперечено, наголошено на правомірності дій та рішення комісії щодо залишення в силі рішення Золочівської територіальної виборчої комісії про реєстрацію кандидатами в депутати ОСОБА_2 від 22.09.2020.
ОСОБА_2 проти позову заперечено, зазначено про подання ним до Золочівської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району Київської області документів на реєстрацію його кандидатом у депутати, які відповідають вимогам Виборчого кодексу України, наголошено на поданні комісії документу про внесення грошової застави у розмірі, встановленому законодавством, та на правомірності рішень відповідача про реєстрацію його кандидатом у депутати та про залишення в силі рішення Золочівської територіальної виборчої комісії про реєстрацію кандидатами в депутати ОСОБА_2 від 22.09.2020.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази та з`ясувавши обставини справи, судом встановлено таке.
Згідно протоколу засідання Золочівської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району Київської області від 22.09.2020 №5, комісією прийнято рішення про реєстрацію ОСОБА_2 кандидатом у депутати Золочівської сільської ради по виборчому округу №5.
Членами Золочівської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району Київської області ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , Малаховою Ю.В. подано до вказаної комісії листа від 06.10.2020 щодо ініціювання розгляду на засіданні комісії питання скасування реєстрації кандидата в депутати Золочівської сільської ради ОСОБА_5 та кандидата в депутати Золочівської сільської ради ОСОБА_2 .
Відповідно до протоколу засідання Золочівської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району Київської області від 08.10.2020 №8, комісією прийнято рішення про залишення в силі рішення про реєстрацію кандидатів у депутати ОСОБА_5 та ОСОБА_2 .
Золочівською сільською територіальною виборчою комісією Бориспільського району Київської області прийнято постанову від 08.10.2020 №18 Про залишення в силі рішення Золочівської територіальної виборчої комісії щодо реєстрації кандидатами в депутати ОСОБА_2 та ОСОБА_5 від 22.09.2020 , якою залишено в силі рішення Золочівської територіальної виборчої комісії щодо реєстрації кандидатами в депутати ОСОБА_2 та ОСОБА_5 від 22.09.2020.
Вважаючи протиправними дії та рішення відповідача щодо залишення в силі рішення про реєстрацію кандидатами у депутати ОСОБА_5 та ОСОБА_2 , позивач звернулась з позовом до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.
Порядок підготовки та проведення виборів депутатів усіх рівнів визначено Виборчим кодексом України від 19.12.2019 №396-IX (з наступними змінами і доповненнями).
Статтею 193 Виборчого кодексу України встановлено, що депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України (частина перша).
Депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку (частина друга).
Відповідно до статті 223 Виборчого кодексу України, якою визначено умови реєстрації кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч осіб), відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії у багатомандатних виборчих округах, за умови отримання нею таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою організації партії, а в разі її відсутності - ечаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення конференції, зборів організації партії, зазначеного у частині восьмій статті 220 цього Кодексу, про висування кандидатів у депутати від організації партії та затвердженого переліку кандидатів у депутати відповідної ради, який додається до такого рішення і є його невід`ємною частиною, за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, який обов`язково повинен містити відомості, зазначені у частині десятій статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді; 3) заяв осіб, включених до переліку кандидатів у депутати відповідної ради від організації партії про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії (в тому числі у відповідному багатомандатному виборчому окрузі), які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата у депутати, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності мандата - зазначити про його відсутність); 4) документ про внесення організацією партії або кандидатом грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу; 5) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом у депутати змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді); 6) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді; 7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між переліком кандидатів до відповідної ради від організації партії, наданим на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.
Подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатних округах, здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
Представнику організації партії, уповноваженому на підставі довіреності від організації партії, який подав передбачені цією частиною документи, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів (частина перша).
Відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред`явлення ним документа, передбаченого частиною першою статті 8 цього Кодексу, та подання ним документів, передбачених пунктами 4-7 частини першої цієї статті, а також особисто підписаної ним заяви про самовисування кандидатом у депутати із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних у зв`язку з участю у виборах до сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч).
Кандидату у депутати, який подав документи про самовисування, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів (частина друга).
Відповідна територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частинах першій та другій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 228 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії (частина третя).
Відповідальність за достовірність та точність відомостей у документах, зазначених у пункті 5 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати (частина четверта).
Документи для реєстрації кандидатів у депутати можуть подаватися до відповідної виборчої комісії за допомогою електронних сервісів в порядку, встановленому Центральною виборчою комісію.
У такому разі документи, передбачені частиною першою цієї статті, можуть подаватися у вигляді електронних копій, вірність яких засвідчується керівником відповідної організації партії та/або відповідним кандидатом у депутати з урахуванням вимог законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги .
У разі прийняття Центральною виборчою комісією рішення про застосування електронних сервісів для реєстрації кандидатів у депутати положення частини другої цієї статті щодо особистого пред`явлення документа, передбаченого частиною першою статті 8 цього Кодексу, кандидатом, який балотується шляхом самовисування, не застосовуються. В такому разі документи, передбачені пунктами 4-7 частини першої та частиною другою цієї статті, підписуються (засвідчуються) відповідним кандидатом з урахуванням вимог законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги (частина п`ята).
За приписами статті 228 Виборчого кодексу України, сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатному виборчому окрузі, або кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови подання до відповідної комісії документів, передбачених статтею 223 цього Кодексу (частина перша).
Подання документів до виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування (частина друга).
Особа, включена організацією партії до переліку кандидатів у депутати відповідної ради, яка на день подання заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вважається виключеною із переліку кандидатів у депутати відповідної ради з дня подання заяви організацією партії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається (частина третя).
Особа, включена організацією партії до переліку кандидатів у депутати відповідної ради, має право до дня реєстрації її кандидатом відкликати свою заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії. Заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від відповідної організації партії може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України Про нотаріат або особисто подана відповідною особою до територіальної виборчої комісії. З моменту отримання територіальною виборчою комісією заяви про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною із переліку кандидатів у депутати до відповідної ради від цієї організації партії, що враховується при прийнятті територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах. Про отримання такої заяви територіальна виборча комісія письмово повідомляє організацію партії не пізніш як у триденний строк з дня отримання заяви. Повторна заява особи про її згоду балотуватися від організації партії не приймається (частина четверта).
У разі виявлення факту включення особи до переліків кандидатів у депутати відповідної ради від кількох організацій партій та/або самовисування кандидатом у депутати цієї ради або кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови уповноважений член територіальної виборчої комісії не пізніше наступного дня звертається до зазначеної особи з вимогою особисто подати до комісії заяву про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати лише від однієї організації партії або в порядку самовисування. Така заява може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України Про нотаріат , або подана до комісії особисто.
У разі подання особою заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати від відповідної організації партії, територіальна виборча комісія відмовляє в її реєстрації кандидатом від решти організацій партій та/або в порядку самовисування в інших виборчих округах.
У разі неподання особою такої заяви протягом двох днів з дня отримання відповідного звернення територіальна виборча комісія відмовляє в її реєстрації кандидатом від усіх організацій партій та/або в порядку самовисування в усіх виборчих округах (частина п`ята).
Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації (частина шоста).
Відомості про реєстрацію кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах в алфавітному порядку (за прізвищем), із зазначенням номера багатомандатного виборчого округу, в якому висувається кандидат, суб`єкта висування, прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), числа, місяця, року народження, відомостей про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання кожного кандидата в депутати не пізніш як за двадцять два дні до дня голосування оприлюднюються територіальною виборчою комісією у визначений нею спосіб (частина сьома).
У разі реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі кандидата в депутати, висунутого організацією партії, або кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, відповідна територіальна виборча комісія у триденний строк з дня прийняття рішення про реєстрацію видає представнику організації партії або відповідному кандидату в депутати посвідчення кандидата в депутати за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
Рішення про реєстрацію кандидатів у депутати в триденний строк з дня його прийняття розміщується відповідною територіальною виборчою комісією на її офіційному веб-сайті (за наявності), веб-сайті відповідної місцевої ради або в інший визначений нею спосіб та/або на стенді офіційних матеріалів комісії.
Відомості щодо зареєстрованих кандидатів у депутати сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) із зазначенням номера багатомандатного виборчого округу, в якому висувається кандидат, суб`єкта висування, прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), числа, місяця, року народження, відомостей про громадянство, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання кожного кандидата в депутати передаються для оприлюднення на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку (частина восьма).
Згідно статті 230 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: 1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій; 2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави); 3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення; 4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки (частина перша).
Територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі: 1) відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови); 1 -1 ) порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування; 2) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України особою, висунутою кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови; 3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, за межі України для постійного проживання; 4) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, визнано недієздатною; 5) наявності в особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку; 6) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом (частина друга).
Помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми (частина третя).
Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування) (частина четверта).
Як встановлено судом, Золочівською сільською територіальною виборчою комісією Бориспільського району Київської області прийнято 22.09.2020 рішення про реєстрацію ОСОБА_2 кандидатом у депутати Золочівської сільської ради по виборчому округу №5.
Водночас, членами Золочівської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району Київської області ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 подано до вказаної комісії листа від 06.10.2020 щодо ініціювання розгляду на засіданні комісії питання скасування реєстрації, зокрема, кандидата в депутати Золочівської сільської ради ОСОБА_2 , з огляду на протиправність рішення комісії про реєстрацію ОСОБА_2 кандидатом у депутати Золочівської сільської ради, оскільки ОСОБА_2 не подано до Золочівської сільської територіальної виборчої комісії в повному обсязі документи для реєстрації його кандидатом в депутати Золочівської сільської ради, що відповідно до вимог статті 230 Виборчого кодексу України є підставою для відмови в реєстрації кандидатом у депутати.
Порядок скасування реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови визначено статтею 231 Виборчого кодексу України.
Так, зазначеною нормою встановлено, що територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) у разі: 1) звернення кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування із заявою про відмову від балотування. Така заява може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України Про нотаріат , або подана до відповідної виборчої комісії особисто; 2) звернення організації партії не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування щодо скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови відповідно до рішення, прийнятого у порядку, передбаченому статутом партії, яке додається до такого звернення. Зазначені документи підписуються керівником та засвідчуються печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії; 3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови; 4) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови за межі України для постійного проживання; 5) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови визнано недієздатним; 6) набрання щодо кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення або виявлення територіальною виборчою комісією факту наявності у кандидата судимості за такий злочин, не погашеної або не знятої в установленому законом порядку; 7) порушення порядку висування кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого частиною четвертою статті 216 цього Кодексу, в тому числі неподання кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови у порядку, встановленому цим Кодексом, заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від організації партії у разі виявлення включення цієї особи до виборчих списків, списків кандидатів до відповідної ради кількох організацій партій; 8) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом, сільським, селищним, міським головою.
У разі надходження звернень, зазначених у пунктах 1 і 2 цієї частини, територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, кандидата у депутати у триденний строк з дня надходження звернення, але не пізніш як за вісімнадцять днів до дня голосування.
У разі скасування реєстрації кандидата у депутати, включеного до єдиного та територіального виборчих списків організації партії, такий кандидат одночасно виключається із відповідних виборчих списків. При цьому черговість (порядкові номери у відповідних виборчих списках) інших кандидатів не змінюється.
У разі надходження звернень, зазначених у пунктах 1 і 2 цієї частини, менш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування такі звернення територіальною виборчою комісією не розглядаються, рішення щодо них не приймаються, про що суб`єкт звернення повідомляється листом за підписом голови або за його дорученням - члена відповідної виборчої комісії (частина перша).
Рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови з підстав, передбачених у пунктах 3-8 частини першої цієї статті, приймається відповідною виборчою комісією не пізніш як на третій день після отримання нею документів, що встановлюють відповідні факти чи підтверджують настання відповідних обставин.
Територіальна виборча комісія може прийняти рішення про скасування реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніше ніж за 18 днів до дня голосування.
Територіальна виборча комісія розглядає питання про скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у присутності такого кандидата та представника організації партії у виборчій комісії. Про час розгляду такого питання зазначені особи повідомляються не пізніш як у день, що передує дню розгляду. У разі відсутності зазначених осіб, належним чином повідомлених про засідання з розгляду цього питання, питання розглядається територіальною виборчою комісією за відсутності зазначених осіб (частина друга).
Територіальна виборча комісія надає представнику організації партії у виборчій комісії або кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови копію рішення про скасування реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніш як наступного дня після його прийняття (частина третя).
У разі смерті кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови територіальна виборча комісія приймає рішення про вибуття такого кандидата з балотування, а щодо кандидатів, включених до виборчих списків місцевих організацій партій, - також про виключення його з єдиного та територіального виборчих списків організації партії (частина четверта).
Рішення про скасування реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, про вибуття кандидата з балотування оприлюднюються на офіційному веб-сайті (за наявності) відповідної виборчої комісії, веб-сайтах відповідних місцевих рад (за наявності) або в інший визначений цими комісіями спосіб та/або на стенді офіційних матеріалів комісії не пізніш як наступного дня після його прийняття.
Рішення про скасування реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови невідкладно надсилається до Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку (частина п`ята).
Отже, статтею 231 Виборчого кодексу України визначено вичерпний перелік підстав для скасування реєстрації, в тому числі кандидата у депутати, та встановлено часові обмеження у 18 днів до дня голосування протягом яких територіальна виборча комісія може прийняти рішення про скасування реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.
Проаналізувавши аргументи, наведені у листі членів Золочівської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району Київської області від 06.10.2020 щодо ініціювання розгляду питання скасування реєстрації, зокрема, кандидата в депутати Золочівської сільської ради ОСОБА_2 , суд дійшов висновку про невідповідність наведених аргументів жодній з передбачених частиною першою статті 231 Виборчого кодексу України підстав для скасування реєстрації кандидата в депутати.
При цьому суд зауважує, що наведені в зазначеному листі аргументи щодо допущених порушень враховано комісією під час вирішення питання щодо реєстрації ОСОБА_2 кандидатом в депутати, за результатами голосування по якому комісією прийнято відповідне рішення від 22.09.2020 про реєстрацію ОСОБА_2 кандидатом у депутати Золочівської сільської ради. Відповідно, рішення про реєстрацію ОСОБА_2 кандидатом в депутати Золочівської сільської ради могло бути скасовано виключно з підстав, передбачених частиною першою статті 231 Виборчого кодексу України.
Втім, як встановлено судом, такі підстави на момент розгляду справи відсутні, доказів їх існування позивачем не надано, клопотань з цього приводу не заявлено.
Таким чином, приймаючи рішення про залишення в силі рішення про реєстрацію кандидата у депутати ОСОБА_2 , Золочівська сільська територіальна виборча комісія Бориспільського району Київської області діяла правомірно та з дотриманням вимог статті 231 Виборчого кодексу України.
Зважаючи на встановлення судом правомірності прийняття оскаржуваної постанови щодо залишення в силі рішення Золочівської територіальної виборчої комісії про реєстрацію кандидатом в депутати ОСОБА_2 від 22.09.2020, відсутні правові підстави, передбачені Виборчим кодексом України, для прийняття Золочівською сільською територіальною виборчою комісією Бориспільського району Київської області рішення про відмову в реєстрації кандидатом в депутати Золочівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_2 .
Відтак, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог, відповідно, позов не підлягає задоволенню.
Згідно приписів статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму (частина перша).
Виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму (частина друга).
Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що суб`єктам виборчого процесу, окрім виборців, надано право на звернення до суду з позовами про оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій незалежно від того, чи порушені їхні права, свободи та інтереси, або від того, чи уявно вони вважають про таке порушення.
У зазначених випадках під час вирішення виборчих спорів суд повинен перевіряти лише правомірність оскаржуваних рішень, дій чи бездіяльності відповідача та не встановлювати у разі їх протиправності наявність порушення прав, свобод та інтересів позивача.
Як убачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 є кандидатом в депутати в багатомандатному виборчому окрузі №5 з виборів депутатів Золочівської сільської ради, що підтверджується посвідченням №63 від 26.09.2020, засвідченим Золочівською СТВК.
Відтак, зважаючи на те, що позивач є суб`єктом виборчого процесу, вона має право на звернення до суду з даним позовом.
Відповідно до частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
На час вирішення даної справи позивачем судовий збір не сплачувався, відповідно, питання про стягнення судового збору підлягає вирішенню згідно правил розподілу судових витрат, встановлених Кодексом адміністративного судочинства України.
Оскільки на час вирішення даної справи позивачем судовий збір не сплачено і суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову, з позивача слід стягнути до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Київського окружного адміністративного суду судовий збір у розмірі 840,80 грн. за подання адміністративного позову немайнового характеру фізичною особою.
Керуючись статтями 241-246, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) на користь Державного бюджету України (Отримувач коштів - ГУК у Київ. обл./м. Київ/22030101, Код отримувача - (код за ЄДРПОУ) 37955989, Банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), Код банку отримувача (МФО) 899998, Рахунок отримувача UA718999980313151206084010001, Код класифікації доходів бюджету 22030101) судовий збір у розмір 840,80 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.
Позивач - кандидат у депутати Золочівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ).
Відповідач - Золочівська сільська територіальна виборча комісія Бориспільського району Київської області (ідентифікаційний код 43781117, місцезнаходження: 08340, Київська область, Бориспільський район, село Гнідин, вул. Нова, будинок 1).
Третя особа - кандидат у депутати Золочівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_2 (місце проживання: АДРЕСА_2 ).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Згідно пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, провадженими у зв`язку з карантином. Суд може поновити відповідний строк як до, так і після його закінчення. Суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк зумовлена обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином.
Суддя Колеснікова І.С.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2020 |
Оприлюднено | 16.10.2020 |
Номер документу | 92196069 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Колеснікова І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні