Рішення
від 05.10.2020 по справі 280/5304/20
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

05 жовтня 2020 року о/об 17 год. 25 хв.Справа № 280/5304/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Новіковій Д.А., розглянувши у місті Запоріжжі у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ" (69120, Запорізька область, м.Запоріжжя, вул.Вороніна, буд.31, кв.33; код ЄДРПОУ 34948193)

до 1.Державної казначейської служби України (01601, м.Київ, вул.Бастіонна, буд.6; код ЄДРПОУ 37567646); 2.Державної податкової служби України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8; код ЄДРПОУ 43005393)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача Головне управління ДПС у Запорізькій області (69107, Запорізька область, м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ 43143945)

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ" (надалі - позивач, ТОВ "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ") до Державної казначейської служби України (надалі - відповідач-1), Державної податкової служби України (надалі - відповідач-2), в якому позивач просить суд: 1) визнати протиправними дії Державної казначейської служби України із зарахування на рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість №UА408999980385169000000112303, відкритого у Казначействі України (МФО 899998) на ім`я Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ", суми 71000,00 грн., що була перерахована платіжним дорученням №376 від 14.01.2020; 2) зобов`язати Державну казначейську службу повернути суму 71000,00 грн. на рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ" в установі банку, з якого здійснювалось поповнення рахунка в системі електронного адміністрування податку на додану вартість №UA408999980385169000000112303, відкритого у Казначействі України (МФО 899998) на ім`я Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ", згідно платіжного дорученням №376 від 14.01.2020; 3) зобов`язати Державну податкову службу України не зменшувати суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що розраховується відповідно п.200-1.3 ст.200-1 Податкового кодексу України, шляхом зменшення показника загальної суми поповнення з поточного рахунка платника його електронного рахунка під час повернення Державною казначейською службою суми 71000,00 грн. на рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ" в установі банку, з якого здійснювалось поповнення рахунка в системі електронного адміністрування податку на додану вартість №UA408999980385169000000112303, відкритого у Казначействі України (МФО 899998) на ім`я Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ", згідно платіжного дорученням №376 від 14.01.2020.

У позові зазначено наступне. Згідно з п.200-1.2 ст.200-1 Податкового кодексу для здійснення розрахунків платника з Державним бюджетом з податку на додану вартість ТОВ "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ" було відкрито електронний рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість (СЕА ПДВ) №UA408999980385169000000112303 в Казначействі України (МФО 899998). На думку позивача, відповідач-1 встановивши, що грошові кошти на поповнення рахунку в СЕА ІІДВ надійшли з рахунку, іншого ніж поточний, тобто з порушенням діючого законодавства, повинен був відмовити в зарахуванні їх на рахунок в СЕА ПДВ та повернути їх на рахунок, з якого вони надійшли. Таким чином, дії відповідача-1 з зарахування на рахунок позивача в СЕА ПДВ суми 71000,00 грн., що були перераховані платіжним дорученням №376 від 14.01.2020, є протиправними та призвели до негативних майнових наслідків для позивача, які полягають в наступному. По-перше, незважаючи на зарахування 14.01.2020 на рахунок в СЕА ПДВ суми 71000,00 грн., зазначена операція не призвела до збільшення реєстраційного ліміту позивача, що призвело до необхідності повторного поповнення цього рахунку. По-друге, позивач позбавлений можливості повернути зазначені грошові кошти з рахунку в СЕА ПДВ на поточний рахунок в установі банку. Таким чином, внаслідок неправомірних дій відповідача-1 станом на дату складання позовної заяви на рахунку позивача в СЕА ПДВ обліковується заморожена сума грошових коштів 71000,00 грн., що підтверджується витягом про реквізити електронного рахунку та інформації щодо залишку коштів на такому рахунку № НОМЕР_1 від 04.08.2020. Зазначена сума не може бути використана позивачем для реєстрації податкових накладних та не може були повернута на поточний рахунок позивача в загальному порядку, передбаченому п.200-1.6 ст.200-1 Податковою кодексу України, а отже фактично є вилученою з господарського обігу. Зазначене порушує право власності позивача на належні йому грошові кошти, оскільки їх знаходження на рахунку в СЕА ПДВ виключає можливість вільного користування та розпорядження ними. Оскільки сума грошових коштів 71000,00 грн., що була перерахована платіжним дорученням №376 від 14.01.2020, була зарахована на рахунок позивача в СЕА ПДВ всупереч вимогам закону, то належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання відповідача-1 здійснити повернення зазначених коштів до банку платника на рахунок, з якого вони були сплачені, тобто на кредитний (позичковий) рахунок № НОМЕР_2 , відкритий позивачем у АТ Полтава-банк . При цьому, оскільки таке повернення коштів здійснюється не на поточний рахунок позивача та в порядку іншому, ніж передбачений п.200-1.6 ст.200-1 Податкового кодексу України, то таке повернення не має впливати на значення показника УПопРах і, відповідно, на суму реєстраційного ліміту (?Накл). З огляду на безпідставний характер вказаної грошової суми, її рух не повинен призводити до змін показників, що враховуються в СЕА ПДВ, тобто як її надходження на рахунок позивача в СЕА ПДВ, так і її повернення з цього рахунку, мають здійснюватися "поза" формулою, визначеною п.200-1.3 ст.200-1 Податкового кодексу України. Виходячи з цього, іншим заходом забезпечення відновлення права позивача на належні йому грошові кошти є зобов`язання відповідача-2 не зменшувати суму реєстраційного ліміту, шляхом зменшення показника УПопРах під час повернення відповідачем-1 суми 71000,00 грн. на рахунок позивача в установі банку, з якого здійснювалось поповнення рахунка в СЕА ПДВ, згідно платіжного доручення №376 від 14.01.2020.

Позивач підтримав позовні вимоги.

Відповідачем-1 подано до суду відзив на позовну заяву (а.с.55-59), в якому зазначено наступне. Повноваження органів Державної казначейської служби України в частині функціонування рахунків, відкритих в системі електронного адміністрування податку на додану вартість (СЕА ПДВ) визначені ст.200-1 Податковою кодексу України та Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість , затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 за №569, яким, зокрема, визначено механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників та податкових накладних у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків. Жодним нормативно-правовим актом не передбачено здійснення відповідачем-1 контролю рахунків, з яких здійснюється перерахування платником коштів на рахунки, відкриті в СЕА ПДВ та зупинення операцій щодо зарахування коштів на такі рахунки з рахунків інших ніж поточні рахунки платника. Позивачем згідно з платіжним дорученням від 14.01.2020 за №376 було ініційовано платіж з рахунку № НОМЕР_3 на рахунок № НОМЕР_2 на суму 71000,00 грн. Відповідальність за відповідність інформації, зазначеної в платіжному дорученні, суті операції, за якою здійснюється переказ, несе платник. При зарахуванні коштів відповідно до платіжного доручення від 14.01.2020 за №376, відповідач-1 діяв па підставі, в межах та у спосіб передбачений нормативно-правовими актами, що визначають порядок функціонування СЕА ПДВ, а позовна вимога щодо визнання протиправними дії Державної казначейської служби України із зарахування на рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість грошових коштів у розмірі 71000,00 грн. є безпідставною і не може підлягати задоволенню. Відповідно до наданих повноважень Державна казначейська служба України не приймає самостійного рішення щодо перерахування платникам коштів з рахунку в СЕА ПДВ, а здійснює таке перерахування лише за реєстром податкового органу. Всі дії щодо технічного обслуговування рахунку в СЕА ПДВ здійснюється в автоматичному режимі. Позовна вимога щодо зобов`язання Державної казначейської служби України повернути грошові кошти не є вірною і у разі задоволення такої позовної вимоги її буде не можливо викопані технічно. Таким чином вірною позовною вимогою для технічної можливості здійснення повернення позивачу коштів є саме зобов`язання Державної податкової служби України надати Державній казначейській службі України відповідний реєстр на повернення коштів позивачу. Оскільки позовні вимоги до Державної казначейської служби України є безпідставними та не обґрунтованими, вважаємо, що вони задоволенню не підлягають.

Відповідач-1 проти позову заперечував.

Відповідачем-2 подано до суду відзив на позовну заяву (а.с.70-74), в якому зазначено наступне. Система електронного адміністрування ПДВ працює виключно в автоматичному режимі та на підставі алгоритмів, розроблених відповідно до ст.200-1 Податкового кодексу України та Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість . Відповідно даних реєстру транзакцій ІС Податковий блок , у січні 2020 року відбулось зарахування коштів на електронний рахунок платника в загальній сумі 142000,00 грн. (з урахуванням наявного станом на 01.01.2020 залишку в сумі 23000,00 грн., загальна сума залишку на рахунку на 16.01.2020 склала 165000,00 грн.), в т.ч.: - 71000,00 грн. з рахунку № НОМЕР_4 (14.01.2020); - 71000,00 грн. з поточного рахунку № НОМЕР_5 (15.01.2020). 24.01.2020 відбулось списання коштів з електронного рахунку платника в сумі 119771,00 грн. в рахунок погашення податкових зобов`язань з ПДВ по декларації з ПДВ за грудень 2019 року. Залишок на електронному рахунку після зазначеної транзакції склав 45229,00 грн. Станом на поточну дату залишок на електронному рахунку складає 71000,00 грн. Згідно інформації, наявної в базі даних ІС Архів електронної звітності на поточну дату сума ліміту, на яку позивач має право зареєструвати податкові накладні, складає 50346,00 грн. Таким чином, підприємство станом на поточну дату має право надати додаток 4 до податкової декларації з ПДВ в межах суми наявного ліміту. Якщо платник приймає рішення про повернення коштів з електронного рахунка на поточний рахунок, то значення SПопPax відповідно до п.200-1.3 ст.200-1 Податкового кодексу України зменшується на суму ПДВ, що відповідно до поданої заяви підлягає перерахуванню з електронного рахунку на поточний рахунок платника. Можливість коригування СЕА контролюючим органом законодавчо та функціонально не передбачена, що унеможливлює не зменшувати суму податку на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що розраховується відповідно до п.200-1.3 ст.200-1 Податкового кодексу України шляхом зменшення показника загальної суми поповнення з поточного рахунку платника його електронного рахунка під час повернення Державною казначейською службою України суми на рахунок позивача в установі банку, з якого здійснювалось поповнення рахунка в СЕА. Вищенаведена позиція вже була доведена до позивача листом Державної податкової служби України від 04.05.2020 за №15101/6/99-00-01-01-86, незважаючи на що позивач звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду з зазначеним позовом, не врахувавши процесуальні строки, які містяться у ст.122 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідач-2 проти позову заперечував.

Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Головним управлінням ДПС у Запорізькій області (надалі - третя особа, ГУ ДПС у Запорізькій області) подані до суду письмові пояснення (а.с.40) та додаткові письмові пояснення (а.с.45-48). Відповідно даних реєстру транзакцій ІС Податковий блок , у січні 2020 року відбулось зарахування коштів на електронний рахунок платника в загальній сумі 142000,00 грн. (з урахуванням наявного станом на 01.01.2020 залишку в сумі 23000,00 грн., загальна сума залишку на рахунку на 16.01.2020 склала 165000,00 грн.), в т.ч.: - 71000,00 грн. з рахунку № НОМЕР_4 (14.01.2020); - 71000,00 грн. з поточного рахунку № НОМЕР_5 (15.01.2020). 24.01.2020 відбулось списання коштів з електронного рахунку платника в сумі 119771,00 грн. в рахунок погашення податкових зобов`язань з ПДВ по декларації з ПДВ за грудень 2019 року. Залишок на електронному рахунку після зазначеної транзакції склав 45229,00 грн. Станом на поточну дату залишок на електронному рахунку складає 71000,00 грн. Згідно інформації, наявної в базі даних ІС Архів електронної звітності на поточну дату сума ліміту, на яку позивач має право зареєструвати податкові накладні, складає 50346,00 грн. Таким чином, підприємство станом на поточну дату має право надати додаток 4 до податкової декларації з ПДВ в межах суми наявного ліміту.

Третя особа проти позову заперечувала.

Ухвалою судді від 10.08.2020 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено судове засідання на 07.09.2020 за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Ухвалою суду від 07.09.2020 відкладено розгляд справи на 05.10.2020.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.

Платіжнім дорученням №376 від 14.01.2020 ТОВ "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ" з рахунку № НОМЕР_2 в АТ Полтава-банк перерахувало кошти у сумі 71000,00 грн. на рахунок №UA408999980385169000000112303 у Казначействі України (ел.адм.подат.) з призначенням платежу: ПДВ за грудень 2019 року (а.с.13).

Платіжнім дорученням №4608 від 15.01.2020 ТОВ "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ" з рахунку № НОМЕР_6 в АТ Полтава-банк перерахувало кошти у сумі 71000,00 грн. на рахунок №UA408999980385169000000112303 у Казначействі України (ел.адм.подат.) з призначенням платежу: ПДВ за грудень 2019 року (а.с.14).

У Витязі про реквізити електронного рахунку та інформації щодо залишку коштів на такому рахунку № НОМЕР_1 на запит від 08.04.2020 за №0421618 платника податку ТОВ "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ" зазначено, що на рахунку № НОМЕР_7 обліковується 71000,00 грн. (а.с.12).

У Витязі в розрізі операцій з Системи електронного адміністрування ПДВ №0421619 за 14.01.2020 на запит від 04.08.2020 за №0421619 платника податку ТОВ "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ" відсутня інформація про будь-які кошти (у тому числі 71000,00 грн.).

Судом досліджено Податкову декларацію з податку на додану вартість ТОВ "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ" за грудень 2019 року з Додатками та Квитанцією №2 (а.с.17-26).

Державна податкова служба України листом від 04.05.2020 за №15101/6/99-00-04-01-01-06 відмовила у задоволенні звернення позивача щодо повернення йому помилково перерахованих коштів з позичкового рахунку у сумі 71000,00 грн. (Платіжне доручення №376 від 14.01.2020) як такі, що були зараховані на рахунок в СЕА ПДВ, але при цьому не відбулось збільшення показника УПопРах (а.с.27-30).

У п.200-1.2 ст.200-1 податкового кодексу України зазначено, що платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. Розрахунки з бюджетом у системі електронного адміністрування податку на додану вартість здійснюються з цих рахунків, крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту 87.1 статті 87 цього Кодексу.

Згідно з п.200-1.4 ст.200-1 Податкового кодексу України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) на рахунок у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника зараховуються кошти: а) з поточного рахунку такого платника в сумах, необхідних для збільшення розміру суми, що обчислюється відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу; б) з поточного рахунку такого платника в сумах, недостатніх для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань з цього податку; в) з рахунків платників, відкритих у відповідних органах казначейства для проведення розрахунків з погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв`язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, а рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з подальшим спрямуванням коштів відповідно до Закону України про Державний бюджет України; г) з бюджету в сумах надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на додану вартість, повернутих платнику податків у порядку, встановленому пунктом 43.4-1 статті 43 цього Кодексу.

Відповідно до п.200-1.3 ст.200-1 Податкового кодексу України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (УНакл), обчислену за такою формулою: УНакл = ?НаклОтр + ?Митн + ?ПопРах + ?Овердрафт - ?НаклВид - ?Відшкод - ?Перевищ; де: УНаклОтр - загальна сума податку за отриманими платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, податковими накладними, складеними платником податку відповідно до пункту 208.2 статті 208 цього Кодексу та зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних; SМитн - загальна сума податку, сплаченого платником при ввезенні товарів на митну територію України, крім сум податку, сплаченого (нарахованого) відповідно до підпункту 191.1.2 пункту 191.1 статті 191 цього Кодексу оператором поштового зв`язку, експрес-перевізником; УПопРах - загальна сума поповнення з поточного рахунку платника податку рахунка в системі електронного адміністрування податку, в тому числі рахунків у системі електронного адміністрування податку платника - сільськогосподарського підприємства, що обрало спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, зазначених у підпунктах "а" - "в" пункту 200-1.2 цієї статті. Під час розрахунку показника ?ПопРах також враховується сума коштів у разі проведення органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, розрахунків платника податку з погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв`язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з подальшим спрямуванням коштів відповідно до Закону України про Державний бюджет України в рахунок погашення заборгованості з податку. При цьому для поповнення рахунка в системі електронного адміністрування податку враховується в межах проведених розрахунків з податку сума зменшення залишку узгоджених податкових зобов`язань такого платника податку, не сплачених до бюджету, строк сплати яких настав, що обліковується органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, до виконання в повному обсязі за коригуючими реєстрами. Порядок та строки врахування таких сум у системі електронного адміністрування податку встановлюються Кабінетом Міністрів України. Не враховуються в обрахунку показника ?ПопРах суми, зараховані на рахунки платників у системі електронного адміністрування податку з: а) рахунків у системі електронного адміністрування податку, відкритих для перерахування коштів до Державного бюджету України та на спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання сільськогосподарських товарів/послуг (крім зернових та технічних культур та продукції тваринництва, визначених у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу); б) рахунків у системі електронного адміністрування податку, відкритих для перерахування коштів до Державного бюджету України та на спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання зернових та технічних культур, визначених у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу; в) рахунків у системі електронного адміністрування податку, відкритих для перерахування коштів до Державного бюджету України та на спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання продукції тваринництва, визначеної у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу. ?Овердрафт - сума середньомісячного розміру сум податку, які за останніх 12 звітних (податкових) місяців були задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені чи розстрочені або відстрочені, а також задекларовані платником - сільськогосподарським підприємством, що обрав спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу. Показник ?Овердрафт щокварталу (протягом перших шести робочих днів такого кварталу) підлягає автоматичному перерахунку з урахуванням показника середньомісячного розміру сум податку, які за останніх 12 звітних (податкових) місяців станом на дату такого перерахунку, були задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені чи розстрочені або відстрочені, а також задекларовані платником - сільськогосподарським підприємством, що обрав спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу. Такий перерахунок здійснюється шляхом віднімання суми попереднього збільшення та додавання суми збільшення згідно з поточним перерахунком. Платникам податку, які станом на 1 січня 2016 року зареєстровані платниками податку на додану вартість менш як 12 звітних (податкових) місяців, а також платникам, зареєстрованим платниками податку на додану вартість після 1 січня 2016 року, - таке збільшення здійснюється протягом перших шести робочих днів кварталу, що настає за кварталом, в якому строк такої реєстрації досягає 12 звітних (податкових) місяців. УНаклВид - загальна сума податку за складеними платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних; УВідшкод - загальна сума податку, заявлена платником до бюджетного відшкодування з урахуванням сум коригувань та результатів перевірок, що проводяться відповідно до цього Кодексу; УПеревищ - загальна сума перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних. Показники формули, визначеної цим пунктом, обраховуються з 1 липня 2015 року. Під час обрахунку показників УНаклОтр та УНаклВид також використовуються розрахунки коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, до податкових накладних, складених до 1 липня 2015 року, що підлягали наданню покупцям - платникам податку. Для обрахунку показників УНаклОтр, УНаклВид та УМитн використовуються документи (податкові накладні, розрахунки коригування, митні декларації, аркуші коригування та додаткові декларації), складені починаючи з 1 липня 2015 року. Під час обрахунку суми УНакл також використовуються показники, визначені пунктами 34, 34-1 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу. Сума ?Накл платника, реорганізованого шляхом приєднання, злиття, перетворення, сформована на момент державної реєстрації припинення юридичної особи, використовується під час обрахунку суми ?Накл правонаступника такого платника податку. Сума ?Накл платника, реорганізованого шляхом поділу (з якого здійснюється виділ), сформована на момент державної реєстрації припинення юридичної особи такого платника (державної реєстрації створення юридичної особи правонаступника), використовується під час обрахунку суми ?Накл правонаступника такого платника податку пропорційно до отриманої частки майна згідно з розподільчим балансом.

Як зазначено у п.200-1.5 ст.200-1 Податкового кодексу України, з рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника перераховуються кошти до державного бюджету в сумі податкових зобов`язань з податку на додану вартість, що підлягає сплаті за наслідками звітного податкового періоду, та на поточний рахунок платника податку за його заявою, яка подається до контролюючого органу у складі податкової звітності з податку на додану вартість, у розмірі суми коштів, що перевищує суму задекларованих до сплати до бюджету податкових зобов`язань та суми податкового боргу з податку. При цьому перерахування коштів на поточний рахунок платника може здійснюватися у разі відсутності перевищення суми податку, зазначеної у складених податкових накладних, складених у звітному періоді та зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних, над сумою податкових зобов`язань з податку за операціями з постачання товарів/послуг, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість у цьому звітному періоді. (…).

Згідно з п.200-1.6 ст.200-1 Податкового кодексу України за підсумками звітного податкового періоду, відповідно до задекларованих в податковій декларації результатів, а також у разі подання уточнюючих розрахунків до податкової декларації, платником проводиться розрахунок з бюджетом у порядку, визначеному статтями 200 та 209 цього Кодексу. Якщо на дату подання податкової звітності з податку сума коштів на рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника податку перевищує суму, що підлягає перерахуванню до бюджету відповідно до поданої звітності, платник податку має право подати до контролюючого органу у складі такої податкової звітності заяву, відповідно до якої такі кошти підлягають перерахуванню на поточний рахунок такого платника податку, реквізити якого платник зазначає в заяві, у сумі залишку коштів, що перевищує суму податкового боргу з податку та суму узгоджених податкових зобов`язань з податку. На суму податку, що відповідно до поданої заяви підлягає перерахуванню на поточний рахунок платника, на момент подання заяви зменшується значення суми податку, визначеної пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, шляхом зменшення на таку суму показника загальної суми поповнення рахунку в системі електронного адміністрування податку з поточного рахунку платника (УПопРах). Перерахування коштів на поточний рахунок платника може здійснюватися у разі, якщо таке зменшення загальної суми поповнення електронного рахунка (?ПопРах) не призведе до формування від`ємного значення суми податку, визначеної відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу (?Накл). Для відповідного перерахування таких коштів центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника, сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету/на поточний рахунок та реквізити поточного рахунку платника (у випадку подання заяви платника на повернення коштів на такий рахунок). На підставі такого реєстру центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів після граничного терміну, встановленого цим Кодексом для самостійної сплати платником сум податкових зобов`язань, здійснює таке перерахування до бюджету/на поточний рахунок платника податку. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує податкову політику, має право надсилати центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість: реєстри - для перерахування податку до бюджету в разі подання платником податку уточнюючих розрахунків до податкових декларацій; коригуючі реєстри - для уточнення інформації, зазначеної у раніше надісланих реєстрах.

Відповідно до п.1.19 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті , затвердженої 21.01.2004 постановою Правління Національного банку України №22, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29.03.2004 за №377/8976, банк не несе відповідальності за достовірність змісту платіжного доручення, оформленого клієнтом, а також за повноту і своєчасність сплати клієнтом податків, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиного внеску) (обов`язкових платежів). Відповідальність за відповідність інформації, зазначеної в платіжному дорученні, суті операції, за якою здійснюється переказ, несе платник, який у разі її невідповідності має відшкодовувати банку завдану внаслідок цього шкоду. Усі спори, які можуть виникнути з цих питань між учасниками розрахунків, вирішуються ними відповідно до законодавства України. Спірні питання між банками та їх клієнтами розглядаються ними відповідно до законодавства України. Платники й отримувачі коштів здійснюють контроль за своєчасним проведенням розрахунків та розглядають претензії, що виникли, без участі банку.

Суд вважає, що відповідач-1,2, третя особа документально не спростували твердження позивача, що при первинному поповненні рахунку у СЕА ПДВ 14.01.2020 реєстраційний ліміт не було збільшено на 71000,00 грн., у позивача відсутня сума реєстраційного ліміту, за рахунок якої можливо було б здійснити повернення такої зайво перерахованої суми , зазначене, зокрема, у відповіді на відзив на позовну заяву відповідача-2 та у відповіді на письмові пояснення третьої особи.

На думку суду, позивачем не обґрунтована можливість не зарахування відповідачем-1 на рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість №UА408999980385169000000112303, відкритого у Казначействі України (МФО 899998) на ім`я Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ", суми 71000,00 грн., що була перерахована платіжним дорученням №376 від 14.01.2020.

За матеріалами справи відповідач-2 не зазначає про необхідність вжиття конкретних дій позивачем з метою отримання ним назад коштів у сумі 71000,00 грн. помилково сплачених Платіжнім дорученням №376 від 14.01.2020.

З огляду на матеріали справи, враховуючи приписи ч.2 ст.9, ч.2 ст.245 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України), суд з метою захисту прав та інтересів позивача вважає за можливе: зобов`язати Державну казначейську службу України повернути суму 71000,00 грн. на рахунок ТОВ "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ" в установі банку, з якого здійснювалось поповнення рахунка в системі електронного адміністрування податку на додану вартість №UA408999980385169000000112303, відкритого у Казначействі України (МФО 899998) на ім`я ТОВ "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ", згідно Платіжного дорученням №376 від 14.01.2020; зобов`язати Державну податкову службу України не зменшувати суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що розраховується відповідно п.200-1.3 ст.200-1 Податкового кодексу України, шляхом зменшення показника загальної суми поповнення з поточного рахунка платника його електронного рахунка під час повернення Державною казначейською службою України суми 71000,00 грн. на рахунок ТОВ "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ" в установі банку, з якого здійснювалось поповнення рахунка в системі електронного адміністрування податку на додану вартість №UA408999980385169000000112303, відкритого у Казначействі України (МФО 899998) на ім`я ТОВ "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ", згідно Платіжного дорученням №376 від 14.01.2020.

З матеріалів справи суд не вбачає пропущення позивачем строку звернення до адміністративного суду з даним позовом.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як зазначено у ч.1 ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню. Доводи позивача та відповідача-1,2, третьої особи частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву задовольнити частково.

Зобов`язати Державну казначейську службу України (01601, м.Київ, вул.Бастіонна, буд.6; код ЄДРПОУ 37567646) повернути суму 71000 грн. 00 коп. на рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ" (69120, Запорізька область, м.Запоріжжя, вул.Вороніна, буд.31, кв.33; код ЄДРПОУ 34948193) в установі банку, з якого здійснювалось поповнення рахунка в системі електронного адміністрування податку на додану вартість №UA408999980385169000000112303, відкритого у Казначействі України (МФО 899998) на ім`я Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ", згідно Платіжного дорученням №376 від 14.01.2020.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8; код ЄДРПОУ 43005393) не зменшувати суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що розраховується відповідно п.200-1.3 ст.200-1 Податкового кодексу України, шляхом зменшення показника загальної суми поповнення з поточного рахунка платника його електронного рахунка під час повернення Державною казначейською службою України суми 71000 грн. 00 коп. на рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ" (69120, Запорізька область, м.Запоріжжя, вул.Вороніна, буд.31, кв.33; код ЄДРПОУ 34948193) в установі банку, з якого здійснювалось поповнення рахунка в системі електронного адміністрування податку на додану вартість №UA408999980385169000000112303, відкритого у Казначействі України (МФО 899998) на ім`я Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ", згідно Платіжного дорученням №376 від 14.01.2020.

В іншій частині позовної заяви відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ" (69120, Запорізька область, м.Запоріжжя, вул.Вороніна, буд.31, кв.33; код ЄДРПОУ 34948193) за рахунок бюджетних асигнувань Державної казначейської служби України (01601, м.Київ, вул.Бастіонна, буд.6; код ЄДРПОУ 37567646) судові витрати у сумі 2102 грн. 00 коп.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗАПОРОЖЕНЕРГОПОСТАЧ" (69120, Запорізька область, м.Запоріжжя, вул.Вороніна, буд.31, кв.33; код ЄДРПОУ 34948193) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8; код ЄДРПОУ 43005393) судові витрати у сумі 2102 грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.

Рішення виготовлено у повному обсязі 16.10.2020.

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2020
Оприлюднено19.10.2020
Номер документу92241807
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/5304/20

Ухвала від 28.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 07.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 04.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 21.10.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Постанова від 01.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 03.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 11.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 11.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 11.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 11.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні