ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" жовтня 2020 р. справа № 300/1649/20
м. Івано-Франківськ
Суддя Івано-Франківського окружного адміністративного суду Главач І.А., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Приватного акціонерного товариства "Завод тонкого органічного синтезу "Барва" до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про встановлення відсутності повноважень та визнання недійсним розрахунку, -
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство "Завод тонкого органічного синтезу "Барва" (надалі також - позивач, ПАТ «Завод тонкого органічного синтезу "Барва") звернулося в суд з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (надалі також - відповідач), в якій просить: встановити відсутність повноважень Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області для донарахування позивачу додаткової суми відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за період з 2014 року по січень 2020 року в сумі 13708,47 грн.; визнати недійсним розрахунок фактичних витрат на виплату і доставку пенсій №05/02 від 17.03.2020 на суму 13708,47 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем, в супереч вимог Інструкції про порядок обчислення та сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 року №21-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 16.01.2004 року за №64/8663 додатково направлений розрахунок №05/02 від 17.03.2020 фактичних витрат на виплату та доставку пенсій по пенсіонерці ОСОБА_1 , на суму 13708,47 грн., за період з 2014 року по січень 2020 року. Крім цього, по вказаній пенсіонерці місячна сума фактичних витрат на виплату та доставку пільгової пенсії за березень 2020 року в сумі 258,82 грн., згідно з розрахунком №05/02 від 17.03.2020 сплачена позивачем в повному обсязі та заборгованість відсутня. Оскільки в 2020 році пенсія громадянці ОСОБА_1 не призначалася, не перераховувалася, а в березні 2020 року відповідач не поніс додаткових витрат в сумі 13708,47 грн., таким чином у відповідача не було законних підстав для складання додаткового розрахунку №05/02 від 17.03.2020 фактичних витрат на виплату та доставку пенсій по пенсіонерці ОСОБА_1 , на суму 13708,47 грн., за період з 2014 року по січень 2020 року, а сам розрахунок суперечить вимогам чинного законодавства та підлягає відкликанню відповідачем.
Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 03.08.2020. Так, у поданому відзиві №0900-0802-8/13633 від 29.07.2020 відповідач заперечив щодо задоволення позовних вимог, вказавши, що ОСОБА_1 з 09.11.2013 призначено та виплачується пільгова пенсія за Списком №2 з 09.11.2013 при загальному стажі роботи 31 рік 09 місяців 3 дні, в тому числі Список №2 - 15 років 09 місяців 10 днів та Список №1 - 1 рік 04 місяці 18 днів. Пільговий стаж ОСОБА_1 за Списком №1 за період з 14.06.2004 по 01.11.2005 у позивача підтверджено довідкою про наявність трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудового стажу або відповідних документів, на підтвердження чого відповідачем додатково було подано Довідку від 06.07.2013 за № 4, видану Приватним акціонерним товариством Барва . Стверджує, що у випадку зміни розміру пенсії або настання обставин, які безпосередньо впливають на суму відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій пенсійний орган має право для донарахування додаткової суми відшкодування фактичних витрат на виплату да доставку пільгових пенсій за попередні періоди. Просив у задоволенні позову відмовити.
Позивачем 11.08.2020 подано відповідь на відзив №166 від 10.08.2020, відповідно до якої позивав зазначив, що доводи пенсійного органу, викладені у відзиві на позов, є помилковими та просив не брати до уваги.
Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заяві по суті справи, встановив наступне.
Приватне акціонерне товариство "Завод тонкого органічного синтезу "Барва" з 10 лютого 2003 року зареєстроване як суб`єкт підприємницької діяльності - юридична особа та у відповідності до Закону України «Про збір на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» , Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» є платником страхових внесків до Пенсійного фонду України.
Статтею 2 Закону України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування» визначено, що об`єктом оподаткування для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону (а це суб`єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об`єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об`єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників; філії, відділення та інші відокремлені підрозділи платників податку, зазначених вище, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої, ніж платник збору, територіальної громади) крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
Пунктом 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" встановлено, що пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди вказаним особам пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України «Про пенсійне забезпечення» . При цьому, зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Відповідно до пункту «а» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць: чоловіки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що позивач упродовж 2019 року здійснював відшкодування на користь відповідача сум витрат на виплату та доставку пенсій, призначених працівникам позивача відповідно до пункту «а» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» . Так, станом на 01.01.2020 у позивача була відсутня заборгованість щодо сплати фактичних витрат, що підтверджується Актом №58 звірення розрахунків по ПРАТ завод тонкого органічного синтезу Барва про фактичні витрати на виплату да доставку пенсій за віком призначених на пільгових умовах за 12 місяців 2019 року (а. с. 15).
При цьому, відповідачем в квітні 2020 року листом №090-0505-8/4845 від 02.04.2020 позивачу надіслано розрахунок №05/02 від 17.03.2020 фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій по списку № 2 (пенсіонер ОСОБА_1 ), що підлягає відшкодуванню в березні 2020 р. в сумі 258 ,82 грн,- місячний платіж та 13 708,47 грн. платежі за період з дати призначення пенсії по січень 2020 (а.с. 20-21). Також даним листом повідомлено періоди нарахування сказаної суми 13 708,47 грн., а саме за 2014 р. - 2 087,30 грн.; за 2015 р. - 1 874,30 грн.; за 2016 р. - 2 000,60 грн.; за 2017 р. - 2 086,05 грн.; за 2018р. -2 536,59 грн.; за 2019 р. - 2 864,81 грн.; доплата - 258,82 грн.
Враховуючи безпідставність даного розрахунку позивач листом № 84 від 14.05.2020 повернув відповідачу розрахунок 05/02 від 17.03.2020 р. без виконання (а.с. 22).
Так, судом встановлено, що відповідно до довідки від 03.07.2013 №4 про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, ОСОБА_1 набула у ПАТ Завод тонкого органічного синтезу Барва пільговий стаж за списком №1 01 рік 04 місяці 18 днів (а.с. 61).
При цьому, зі спірного розрахунку №05/02 від 17.03.2020 вбачається, що ОСОБА_1 призначено пенсію на пільгових умовах з 09.11.2013, з урахуванням стажу роботи позивача у ПАТ Завод тонкого органічного синтезу Барва 1 рік 4 місяці, що становить 13,86 % від загального стажу (а.с.21).
З огляду на встановлені судом обставини, з 09.11.2013 року - з дати призначення пільгової пенсії, по вказаному пенсіонеру відповідачем вперше направлено на адресу позивача додатковий розрахунок №05/02 тільки 17.03.2020, який охоплював період з 2014 року по січень 2020 року (а.с.20-21).
Правомірність таких дій відповідач обґрунтовує правом пенсійного органу на донарахування додаткової суми відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за попередні періоди за умови зміни розміру пенсії або настання обставин, які безпосередньо впливають на суму відшкодування.
З даного приводу суд зазначає наступне.
Порядок відшкодування підприємствами витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, здійснюється відповідно до Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 року №21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 16.01.2004 року за №64/8663, із змінами та доповненнями, (надалі - Інструкція).
Так, пунктом 6.1. Інструкції передбачено, що відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, відповідно до частини 2 «Прикінцевих положень» Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» , зокрема, 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім працівників, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, 100 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених з 2012 року.
Пунктом 6.4 Інструкції встановлено, що розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається відділами надходження доходів органів Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 "Прикінцевих положень" Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV від 09.07.2003 р. (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій.
Згідно з пунктом 6.5. Інструкції розрахунки складаються на підставі відомостей відділів з призначення пенсій органів Пенсійного фонду України, які подаються згідно з додатком 8 та додатком 8а до 1 січня поточного року та протягом 10 днів з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії.
Відповідно до п. 6.8. вказаної Інструкції підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
В абзаці другому пункту 6.8. Інструкції зазначено, що у разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання та ін.), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства в місячний термін з моменту виникнення цих обставин.
Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 "Прикінцевих положень"
Закону №1058-15, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.
Таким чином, із системного аналізу вказаних правових норм, випливає, що тільки у випадку зміни розміру пенсії або настання обставин, які безпосередньо впливають на суму відшкодування, органи пенсійного фонду мають право для донарахування додаткової суми відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за попередні періоди.
При цьому, відповідач не наводить жодних обставин та не подає на їх підтвердження жодних доказів щодо зміни у березні 2020 розміру пенсії ОСОБА_1 або настання обставин, які безпосередньо впливають на суму відшкодування, за наслідками яких позивачу донараховано додаткові суми відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за попередні періоди.
Оскільки пільгова пенсія по пенсіонерці ОСОБА_1 в березні 2020 до відшкодування не змінювалася та не перераховувалася, судом не встановлено обставин, які охоплюються приписами пункту 6.8. Інструкції, а відтак у відповідача відсутні законні підстави для виставлення до відшкодування додаткового розрахунку по пенсіонерці ОСОБА_1 , за період з 2014 року по січень 2020 року в сумі 13708,47 грн.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого адміністративного суду України від 14.03.2013 року №К/9991/32264/11.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України (пункт 1); обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії) (пункт 3); безсторонньо (пункт 4); добросовісно (пункт 5); з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації (пункт 7); пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія) (пункт 8); своєчасно, тобто протягом розумного строку (пункт 10).
Частинами 1-2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Беручи до уваги докази, наявні в матеріалах справи, суд вважає, що позивачем доведено обставини в обґрунтування своїх позовних вимог щодо протиправності оскарженого розрахунку №05/02 від 17.03.2020, в свою чергу, відповідачем не надано суду належних та допустимих доказів, які б свідчили про правомірність та обґрунтованість оскарженого розрахунку №05/02 від 17.03.2020.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є законними, обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначає Закон України Про судовий збір .
Частиною 1 статті 4 Закону України Про судовий збір встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Пунктом 2 частини 2 статті 4 Закону України Про судовий збір встановлюються ставки судового збору, зокрема, за подання до адміністративного суду позову майнового характеру, який подано юридичною особою розмір судового збору становить 1,5 відсотки ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік , який вступив в дію з 01.01.2020, встановлено, що прожитковий мінімум для працездатних осіб в розрахунку на місяць з 1 січня 2020 року складає 2102,00 грн.
Таким чином, при зверненні до адміністративного суду з даним позовом, відповідно до положень статті 4 Закону України Про судовий збір , ПАТ Завод тонкого органічного синтезу Барва повинно було сплатити судовий збір в розмірі 2102,00 грн.
Натомість згідно платіжного доручення №3263 від 08.07.2020 позивачем сплачено судових збір в сумі 2197,00 грн., тобто в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
При цьому, суд звертає увагу, що згідно з пунктом 2 частини 1 статті 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Частина друга статті 7 Закону України "Про судовий збір" встановлює, що у випадках, установлених пунктом 1 частини 1 цієї статті, судовий збір повертається в розмірі переплаченої суми.
Враховуючи зазначені положення закону України Про судовий збір та заявлені позовні вимоги, суд робить висновок про стягнення на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в розмірі 2102 гривні.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Встановити відсутність повноважень Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 20551088) для донарахування Приватному акціонерному товариству "Завод тонкого органічного синтезу "Барва" (код ЄДРПОУ 32257423) додаткової суми відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за період з 2014 року по січень 2020 року в сумі 13708 (тринадцять тисяч сімсот вісім) гривень 47 копійок.
Визнати недійсним розрахунок фактичних витрат на виплату і доставку пенсій №05/02 від 17.03.2020 на суму 13708 (тринадцять тисяч сімсот вісім) гривень 47 копійок.
Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (вул. Січових Стрільців, буд. 15, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська обл., 76018, код ЄДРПОУ 20551088) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Приватного акціонерного товариства "Завод тонкого органічного синтезу "Барва" (вул. Галицька, 58, с. Ямниця, Тисменицький р-н, Івано-Франківська обл., 77422, код ЄДРПОУ 32257423) сплачений судовий збір в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні 00 копійок.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Позивач - Приватне акціонерне товариство "Завод тонкого органічного синтезу "Барва" (вул. Галицька, 58, с. Ямниця, Тисменицький р-н, Івано-Франківська обл., 77422, код ЄДРПОУ 32257423).
Відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (вул. Січових Стрільців, буд. 15, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська обл., 76018, код ЄДРПОУ 20551088).
Суддя Главач І.А.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2020 |
Оприлюднено | 19.10.2020 |
Номер документу | 92245392 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Главач І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні