Постанова
від 15.10.2020 по справі 420/10428/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 жовтня 2020 р.м. ОдесаСправа № 420/10428/20

Головуючий в 1 інстанції: Андрухів В.В. рішення суду першої інстанції прийнято у м. Одеса 12 жовтня 2020 року о 20:44

Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

судді-доповідача: Яковлєва О.В.,

суддів Градовського Ю.М., Крусяна А.В.,

при секретарі Голобородько Д.В.,

за участі:

апелянта ОСОБА_1

представника апелянта Шумова О.В.

представника відповідача Воронюк Р.М.

представника третьої особи Скорохватової Н.Є.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2020 року, у справі за позовом ОСОБА_1 до Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, за участі третьої особи без самостійних вимог на предмет спору - Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ , про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И Л А :

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом у якому заявлено вимоги Маяківській сільській територіальній виборчій комісії Одеського району Одеської області, а саме: визнання протиправною та скасуванню постанови № 56 від 05 жовтня 2020 року Про зняття з реєстрації кандидата на посаду сільського голови Маяківської сільської ради Одеського району Одеської області ; зобов`язання зняти оскаржувану постанову з дошки оголошень Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду 12 жовтня 2020 року відмолено у задоволенні позовних вимог.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням позивачем подано апеляційну скаргу з якої вбачається про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а тому просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовано тим, що є помилковим висновок суду першої інстанції про відмову у задоволенні позовних вимог, так як оскаржувана постанова виборчої комісії, якою його знято з реєстрації кандидатом на посаду сільського голови Маяківської сільської ради Одеського району Одеської області, протиправно прийнята на засіданні комісії, яке не скликалось у встановленому порядку, а також без його повідомлення у встановленому порядку.

При цьому, апелянт наголошує на тому, що головою виборчою комісії визнано позовні вимоги позивача, а також зазначено про те, що спірне засідання комісії скликано та проведено протиправно.

Крім того, апелянт вважає, що скасування оскаржуваної постанови не порушить прав Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ .

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів приходить до висновку, що подана апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що постановою Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 53 від 25 вересня 2020 року зареєстровано ОСОБА_1 кандидатом на посаду Маяківського сільського голови Одеського району Одеської області, висунутого Одеською обласною організацією політичної партії СЛУГА НАРОДУ .

При цьому, 03 жовтня 2020 року Одеською обласною організацією політичної партії СЛУГА НАРОДУ прийнято рішення про звернення до Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області з проханням скасувати реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом на посаду Маяківського сільського голови Одеського району Одеської області.

Внаслідок чого, 03 жовтня 2020 року Одеська обласна організація політичної партії СЛУГА НАРОДУ звернулась до Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області з проханням скасувати реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом на посаду Маяківського сільського голови Одеського району Одеської області, висунутого Одеською обласною організацією політичної партії СЛУГА НАРОДУ .

В свою чергу, 05 жовтня 2020 року Маяківська сільська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області задовольнила звернення Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ та прийняла постанову № 56 від 05 жовтня 2020 року Про зняття з реєстрації кандидата на посаду сільського голови Маяківської сільської ради Одеського району Одеської області .

Не погоджуючись з оскаржуваною постановою та вважаючи порушеною процедуру її прийняття, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

За наслідком встановлених обставин судом першої інстанції зроблено висновок про відмову у задоволенні позовних вимог, так як оскаржувана постанова прийнята на підставі належним чином оформленого звернення Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ , а тому є законною та не підлягає скасуванню, з чим погоджується судова колегія, з огляду на наступне.

Так, згідно ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 2 вказаної статті встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а також пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

При цьому, Виборчий кодекс України, відповідно до Конституції України, визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно ч. 3 ст. 36 Виборчого кодексу України, перше засідання виборчої комісії скликається не пізніш як на другий день після дня її утворення, а наступні засідання - за необхідності.

Частиною 4 вказаної статті встановлено, що засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу.

Частиною 5 вказаної статті встановлено, що засідання виборчої комісії скликається з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.

Повідомлення про засідання може здійснюватися телефоном, електронною поштою чи з використанням інших засобів телекомунікаційного зв`язку. Особа вважається повідомленою, зокрема, у разі надсилання відповідної інформації на її контактний номер телефону, зазначений у поданні до складу відповідної виборчої комісії.

Частиною 6 вказаної статті встановлено, що членам виборчої комісії надаються проекти рішень комісії та необхідні матеріали, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання комісії, але не пізніш як до початку засідання.

Частиною 7 вказаної статті встановлено, що засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник. У разі невиконання ними цієї функції комісія визначає із свого складу головуючого на засіданні.

Абзацом 3 частини 8 вказаної статті встановлено, що на засіданні виборчої комісії при розгляді заяви чи скарги мають право бути присутніми заявник, суб`єкт звернення зі скаргою, суб`єкт оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скарзі, або представник заявника, суб`єкта звернення зі скаргою, суб`єкта оскарження, заінтересованої особи, зазначеної у скарзі.

Згідно ч. 1 ст. 38 Виборчого кодексу України, член виборчої комісії на першому засіданні виборчої комісії, в якому він бере участь, в обов`язковому порядку ознайомлюється зі змістом частин третьої-шостої цієї статті, після чого складає таку присягу члена комісії:

"Я, (прізвище, ім`я та по батькові), беручи на себе повноваження члена виборчої комісії та усвідомлюючи свою високу відповідальність перед Українським народом, присягаю додержуватися Конституції та законів України, чесно і сумлінно виконувати свої обов`язки, виходячи з принципів верховенства права, законності, об`єктивності та неупередженості, забезпечувати реалізацію і захист виборчих прав громадян України".

Особа, яка склала присягу, ставить свій підпис під текстом присяги. Цей документ є невід`ємною частиною документації відповідної виборчої комісії. Члену виборчої комісії після складення ним присяги видається посвідчення за підписом голови комісії вищого рівня за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією.

Відмова від складення присяги означає відмову особи бути членом комісії.

Крім того, постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173 затверджено Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів.

Згідно п. 4.4 Порядку, на засідання обов`язково запрошуються, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання, заявники, суб`єкти звернення зі скаргою, суб`єкти оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скаргах, інші особи, якщо питання, включене до проекту порядку денного, стосується їх прав або законних інтересів щодо участі у виборчому процесі.

При цьому, згідно п. 2 ч. 1 ст. 231 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) у разі звернення організації партії не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування щодо скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови відповідно до рішення, прийнятого у порядку, передбаченому статутом партії, яке додається до такого звернення. Зазначені документи підписуються керівником та засвідчуються печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії.

Колегією суддів встановлено, що постановою Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 53 від 25 вересня 2020 року зареєстровано ОСОБА_1 кандидатом на посаду Маяківського сільського голови Одеського району Одеської області, висунутого Одеською обласною організацією політичної партії СЛУГА НАРОДУ .

При цьому, 03 жовтня 2020 року Маяківська сільська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області отримала звернення Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ про скасування реєстрації позивача кандидатом на посаду сільського голови.

В даному випадку, як вбачається з аналізу вищевикладених положень Виборчого кодексу України, у разі звернення політичної партії до територіальної виборчої комісії не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування щодо скасування реєстрації її кандидата на посаду сільського голови, відповідна виборча комісія зобов`язана у межах триденного строку задовольнити відповідне звернення на своєму засіданні.

В свою чергу, позивачем не заперечується відповідний обов`язок виборчої комісії, а також факт надходження вищевказаного звернення Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ , а лише зазначається про допущені виборчою комісією порушення процедури прийняття оскаржуваного рішення.

Між тим, перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги позивача, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Так, щодо посилань позивача на порушення порядку скликання засідання Маяківською сільською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області на 05 жовтня 2020 року о 09 годині, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

В даному випадку, з протоколу № 7 засідання Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 05 жовтня 2020 року, яке розпочалось о 09 годині 10 хвилин вбачається, що на ньому були присутні 10 з 18 членів виборчої комісії.

Тобто, відповідно до ч. 4 ст. 36 ВК України, відповідне засідання виборчої комісії вважалось повноважним та проводилось під головуванням заступника голови виборчої комісії, так як голова комісії ОСОБА_2 не приймала участі у відповідному засідання та станом на 05 жовтня 2020 року не склала присяги у виборчій комісії, а тому фактично не приступила до виконання своїх обов`язків.

При цьому, як встановлено у судовому засіданні, ОСОБА_2 зареєстрована головою в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань після прийняття оскаржуваної постанови 05 жовтня 2020 року та склала присягу на засіданні комісії лише 07 жовтня 2020 року.

Внаслідок чого, колегія суддів вважає, що факт скликання та проведення засідання комісії не її головою, а заступником голови комісії, за умови фактичного невиконання головою своїх обов`язків, не є порушенням вимог Виборчого кодексу України.

Більш того, як зазначається самою ОСОБА_2 , вона знаходилась у приміщенні виборчої комісії 05 жовтня 2020 року о 09 годині та не прийняла участі у засіданні комісії де мала скласти присягу, так як не бажала знаходитись в одному приміщенні з одним із членів комісії, який на її суб`єктивне переконання мав знаходитись на самоізоляції через встановлені протиепідемічні заходи.

В свою чергу, судом першої інстанції не надано належної правової оцінки вказаним обставинам та вимогам Виборчого кодексу України, а як наслідок зроблено помилковий висновок про порушення порядку скликання засідання Маяківською сільською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області на 05 жовтня 2020 року о 09 годині.

Щодо зазначеного позивачем порушення порядку його повідомлення про дату та час засідання комісії, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

В даному випадку, факт отримання позивачем смс-повідомлення, яким його повідомили про дату та час проведення засідання комісії не заперечується останнім та вірно встановлений судом першої інстанції.

В свою чергу, посилання позивача на те, що він не мав обов`язку відкривати та читати отримане повідомлення, так як воно надіслано з невідомого йому номера телефону, не приймається колегією суддів, так як виборча комісія мала право запросити позивача на своє засідання відповідним засобом зв`язку.

При цьому, як вірно встановлено судом першої інстанції, факт сповіщення позивача також зафіксовано у відповідній відомості сповіщення осіб, складеною виборчою комісією.

Внаслідок чого, неявка позивач на засідання комісії є його правом та не може вважатись підставою для скасування оскаржуваної постанови.

Щодо посилань позивача на факт визнання головою виборчої комісії його позовних вимог, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Так, згідно ч. 5 ст. 189 КАС України, суд не приймає відмови від позову, визнання позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.

Крім того, згідно ч. 6 ст. 303 КАС України, визнання апеляційної скарги іншою стороною враховується судом апеляційної інстанції у частині наявності або відсутності фактів, які мають значення для вирішення справи.

В даному випадку, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про неможливість прийняти визнання позову відповідачем, так як таке рішення порушить права Одеської обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ , яка була ініціатором скасування реєстрації свого кандидата на виборах та заперечує проти задоволення позовних вимог та участі позивача у виборах від її імені.

Крім того, з аналогічних підстав колегія суддів не може прийняти визнання апеляційної скарги відповідачем на стадії апеляційного розгляду справи.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог у справі, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

При цьому, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції допустив порушення матеріального при вирішенні справи, що є підставою для зміни оскаржуваного рішення, шляхом виключення з його мотивувальної частини висновку суду про порушення порядку скликання засідання Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на 05 жовтня 2020 року о 09 годині.

Крім того, колегія суддів зазначає, що позивачем не сплачено судового збору за подання даної апеляційної скарги, у сумі 1261,20 грн., а тому відповідно до вимог ч. 9 ст. 273 КАС України, відповідна сума судового збору підлягає стягненню з позивача на користь ДСА України.

Керуючись ст.ст. 271, 272, 273, 278, 308, 310, 315, 317 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2020 року - змінити, шляхом виключення з його мотивувальної частини висновок суду про порушення порядку скликання засідання Маяківської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на 05 жовтня 2020 року о 09 годині.

В решті - залишити без змін рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2020 року.

Стягнути з ОСОБА_1 (ідентифікаційний код - НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 ) на користь Державної судової адміністрації України (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код ЄДРПОУ: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір за подання апеляційної скарги, у розмірі 1261 (одна тисяча двісті шістдесят одна) гривня 20 коп.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя Яковлєв О.В. Судді Градовський Ю.М. Крусян А.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.10.2020
Оприлюднено19.10.2020
Номер документу92248630
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/10428/20

Постанова від 15.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Рішення від 12.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 10.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 10.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні