Справа № 420/7933/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 жовтня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стефанова С.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (без виклику сторін) адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА СПЕЦЕНЕРГОЮГ (вул. Івана Франко, буд.55, м. Одеса, 65049, код ЄДРПОУ 38848635) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Одеса, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 43142370), Комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 43142370) про визнання протиправним та скасування рішення №25106 від 04.02.2020 року та зобов`язати зареєструвати податкові накладні, -
В С Т А Н О В И В :
До Одеського окружного адміністративного суду 19 серпня 2020 року надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА СПЕЦЕНЕРГОЮГ до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Одеській області, Комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якому позивач просить:
1) визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.02.2020 року №25106 про відповідність товариства з обмеженою і відповідальністю ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА СПЕЦЕНЕРГОЮГ п.8 Критеріїв ризиковості платника податку;
2) зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА СПЕЦЕНЕРГОЮГ з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податків;
3) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА СПЕЦЕНЕРГОЮГ датою подання на реєстрацію:
- №7 від 19 листопада 2019 року;
- №8 від 21 листопада 2019 року;
- №9 від 22 листопада 2019 року;
- №19 від 25 листопада 2019 року;
- №17 від 28 листопада 2019 року;
- №12 від 28 листопада 2019 року;
- №1 від 02 грудня 2019 року;
- №2 від 03 грудня 2019 року;
- №5 від 03 грудня 2019 року;
- №3 від 04 грудня 2019 року;
- №18 від 20 грудня 2019 року;
- №3 від 09 квітня 2020 року;
- №4 від 10 квітня 2020 року;
- №10 від 15 квітня 2020 року;
- №8 від 15 квітня 2020 року.
4) стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА СПЕЦЕНЕРГОЮГ за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області судові витрати, що складаються з суми сплаченого судового збору в розмірі 4 204 (чотири тисячі двісті чотири) гривні 00 коп. та суми витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 28 000 (двадцять вісім тисяч) гривень 00 коп.
Позиція позивача обґрунтовується наступним
Позивач зазначає, що на виконання вимог, визначених чинним податковим законодавством України, ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ , як платником податку на додану вартість, дотримано усіх процедур щодо складання, подання та реєстрації податкових накладних. Однак, в порушення законних прав позивача, податковим органом було неправомірно зупинено реєстрацію, поданих податкових накладних.
Так, позивач вказує на те, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено, які саме недоліки мають відповідні податкові накладні та які конкретно документи слід додати. Крім того, у квитанціях не міститься жодної інформації стосовно відповідного рішення Комісії Головного управління ДПС України в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до якого ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ віднесене до ризикових платників податків.
Зі змісту доданих квитанцій неможливо встановити, якому саме із показників пп.1.6 п.1 Критеріїв, що слугував підставою для зупинення реєстрації ПН, відповідає ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ , натомість вживання контролюючим органом загального посилання на пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку, як в даному випадку, є неконкретизованим, що, у свою чергу, суперечить встановленим п.12 та п.13 Порядку №117 вимогам.
Позивач вважає, що з метою забезпечення визначеності у податковому правозастосуванні та зважаючи на необхідність застосування принципу належного урядування при здійсненні суб`єктами владних повноважень своїх функцій, контролюючий орган у квитанціях про зупинення податкових накладних у зв`язку зі встановленням ризиковості платника податків за вищевказаними Критеріями, зобов`язаний був не лише зазначити загальний пункт або підпункт таких Критеріїв, на підставі яких зупинено реєстрацію ПН в ЄРПН, а й вказати безпосередньо реєстраційний номер цих Критеріїв та дату їх прийняття, а також розрахований показник за кожним критерієм, якому, на його думку, відповідає позивач. Невиконання контролюючим органом зазначеної вимоги призводить до обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких документів на власний розсуд.
Крім того, позивач звертає увагу, що протягом періоду подання для реєстрації поданих накладних у ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ були відсутні жодні з наведених Порядком №557 підстав для припинення Договору про визнання електронних документів.
Також, позивач наголошує, що висновок контролюючого органу щодо віднесення до критеріїв ризиковості платника податків Комісією Головного управління ДПС України в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є лише його припущеннями. Отже, на думку позивача, реальність господарських операцій між позивачем та контрагентами підтверджені належним чином складеними первинними документами, укладення правочинів спрямоване на настання реальних правових наслідків, відповідні господарські операції відповідають економічному змісту і діловій меті діяльності ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ та його контрагентів, а відтак оскаржувані позивачем рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Відзив відповідачів на позовну заяву обґрунтовано наступним
ГУ ДПС в Одеській області та Державна податкова служба України не визнають позовні вимоги ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ та зазначають, що pгідно п.74.3 ст.74 ПК України зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики.
За наслідками податкового аналізу наявної податкової інформації ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ було включено до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, про що 04.02.2020 року позивачу було направлено рішення №25106.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №7 від 19.11.2019 року, №8 від 21.11.2019 року, №9 від 22.11.2019 року, №19 від 25.11.2019 року, №17 від 28.11.2019 року, №1 від 02.12.2019 року, №2 від 03.12.2019 року, №5 від 03.12.2019 року, №3 від 04.12.2019 року, №18 від 20.12.2019 року, №3 від 09.04.2020 року, №4 від 10.04.2020 року, №10 від 15.04.2020 року, №8 від 15.04.2020 року датою подання на реєстрацію до ДПС України відповідачі зазначають, що згідно пункту 20 Порядку №1246, у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
З урахуванням викладеного, відповідачі вважають, що правові підстави для зобов`язання ДПС України здійснити реєстрацію спірних податкових накладних саме датою їх доставлення до ДПС України відсутні.
Процесуальні дії та клопотання учасників справи
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 20 серпня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження по справі. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами в порядку ст.262 КАС України.
10 вересня 2020 року від представника відповідачів надійшов відзив на адміністративний позов разом з клопотанням про розгляд справи за правилами загального позовного провадження (вхід. №36313/20).
16 вересня 2020 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив (вхід. №ЕП/14622/20).
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2020 року в задоволенні клопотання представника відповідачів про розгляд справи в порядку загального позовного провадження - відмовлено.
Вивчивши матеріали справи, а також дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позовні вимоги, відзив на позовну заяву та відповідь на відзив, перевіривши їх доказами, судом встановлено наступне.
Обставини справи встановлені судом
Товариство з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма СПЕЦЕНЕРГОЮГ (код ЄДРПОУ 38848635) є юридичною особою, яка зареєстрована 10 вересня 2013 року, про що до ЄДР внесено запис №1 556 102 0000 047454. ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ взято на податковий облік у ГУ ДПС в Одеській області, Південному управлінні у м. Одесі, Київська ДПІ (Київський район м. Одеси) за номером 8757. Також, ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ взято на облік як платника єдиного внеску за номером 9049. Основним видом діяльності ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ є електромонтажні роботи (43.21) (а.с.25-28).
ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ зареєстровано платником податку на додану вартість за ІПН 388486315516. При цьому, згідно з Витягом щодо суми податку, на яку платник податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з системи електронного адміністрування ПДВ №166605, ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ , загальна сума податку на додану вартість, на яку Товариство може зареєструвати податкові накладні, складає 625 385 (шістсот двадцять п`ять тисяч гривень триста вісімдесят п`ять) гривень 59 коп. (а.с.29).
30 січня 2015 року ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ отримало дозвіл №053.15.51, виданий Територіальним управлінням Держгірпромнагляду в Одеській області, на виконання робіт підвищеної небезпеки з монтажу, демонтажу, налагодження, ремонту, технічного обслуговування, реконструкції устаткування підвищеної небезпеки (електричне устаткування електричних станцій та мереж, технологічне електрообладнання напругою понад 1000 В - до 110 кВ включно); на роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В (до 110 кВ включно), дію якого було продовжено до 29 січня 2025 року, на підставі заяви від 11.02.2020 року за №2048/01-32 (а.с.30-31).
На проведення господарської діяльності з будівництва об`єктів IV і V категорій складності ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ отримано ліцензію за №2013031377, видану Державною архітектурно-будівельною інспекцією України на підставі рішення №37-Л від 11.10.2016 року зі строком дії до 11.10.2021 року (а.с.32-33).
06 листопада 2019 року між товариством з обмеженою відповідальністю ОДЕСА- МОТОР-СЕРВІС , як замовником, та ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРЕОЮГ , як підрядником, укладено Договір на виконання робіт № 611/19, за яким замовник доручив, а виконавець зобов`язався поставити обладнання, матеріали та виконати власними або залученими силами електромонтажні роботи із внутрішнього електропостачання та поставити обладнання і матеріали на об`єкт, що знаходиться за адресою: 65085, м. Одеса, вул. Тираспольське шосе, 16, згідно з Додатком № 1 (а.с.79).
За виконання електромонтажних робіт та постачання обладнання і матеріалів на об`єкт 19 листопада 2019 року замовник сплатив на розрахунковий рахунок підрядника грошову суму у розмірі 29 836 (двадцять дев`ять тисяч вісімсот тридцять шість) гривень 14 коп., в тому числі суму ПДВ - 4 972 (чотири тисячі дев`ятсот сімдесят дві) гривні 69 коп.
У зв`язку з вищезазначеним, ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРЕОЮГ подало на реєстрацію податкову накладну за № 7 від 19.11.2019 року (а.с.81), яку, згідно з квитанцією № 1 від 12.12.2019 року, не було прийнято за підставою: відсутній укладений з платником Договір про визнання електронних документів, який визначає права та обов`язки сторін в процесі електронного документообігу (а.с.82).
20 листопада 2019 року ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРЕОЮГ було подано Заяву на приєднання №1 до Договору про визнання електронних документів №1532001 від 10 вересня 2019 року (а.с.77), яку згідно квитанції №2 від 22.11.2019 року було прийнято контролюючим органом (а.с.78).
21 листопада 2019 року між Товариством з обмеженою відповідальністю ШИРЯЄВО ХЛІБ , як замовником, та ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ , як виконавцем, укладено Договір підряду № ЕТЛ-2111/2019 (а.с.83-84).
Відповідно до п. 1.1. Договору, замовник доручив, а виконавець прийняв на себе виконання робіт по випробуванню електроустановок 0,4 кВ.
Згідно з п. 3.1. Договору, вартість робіт склав 2 950 (дві тисячі дев`ятсот п`ятдесят) гривень 00 коп., в тому числі ПДВ 20% - 491 (чотириста дев`яносто одна) гривня 67 коп.
В свою чергу, виконавцем було виконано умови Договору у повному обсязі, що підтверджується Актом надання послуг № 81 від 30.11.2019 року, за що замовником було оплачено повну суму договірної ціни на розрахунковий рахунок ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ (а.с.85).
У зв`язку з вищезазначеним, 16 січня 2020 року ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРЕОЮГ подано на реєстрацію податкову накладну за № 8 від 21.11.2019 року (а.с.84), яку було прийнято податковим органом, згідно з квитанцією № 1 від 16.01.2020 року та присвоєно реєстраційний №9331084619. Проте реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, так як податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.87).
06 липня 2018 року між Товариством з обмеженою відповідальністю ІЛЛІЧІВСЬКЗОВНІШТРАНС , як замовником, та ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ , як виконавцем, укладено Договір підряду № ЕТЛ-607/2018 (а.с.88-89).
Відповідно до п. 1.1. Договору, замовник доручив, а виконавець прийняв на себе виконання робіт по випробуванням електроустаткування за наступним кодом ДК 021:2015:71630000-3 Послуги з технічного огляду та випробувань .
22 листопада 2019 року, згідно з Актом надання послуг №99, ТОВ ІЛЛІЧІВСЬКЗОВНІШТРАНС здійснило часткову оплату робіт з випробування електроустаткування у розмірі 2 576 (дві тисячі п`ятсот сімдесят шість) гривень 60 коп., в тому числі суму ПДВ - 429 (чотириста двадцять дев`ять) гривень 43 коп. (а.с.90).
У зв`язку з вищезазначеним, 16 січня 2020 року ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ подано на реєстрацію податкову накладну за № 9 від 22.11.2019 року (а.с.91), яку було прийнято податковим органом, згідно з квитанцією № 1 від 16.01.2020 року та присвоєно реєстраційний № 9331081876. Проте реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, так як податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.92).
09 вересня 2019 року між Приватним підприємством АРДО , як генпідрядником, та ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ , як субпідрядником, укладено Договір субпідряду на виконання робіт № 0909/19 (а.с.93-104).
Відповідно до п. 1.1. Договору, генпідрядник доручає, а субпідрядник забезпечує, відповідно до умов Договору, виконати роботи на нове будівництво об`єкту комплексу будівель та споруд: фотогальванічна електростанція Теплична потужністю 10 МВт по вул. Самойловича, 46.
Згідно до умов Договору, вартість будівельно-монтажних робіт зазначається у рахунках, виставлених генпідряднику субпідрядником, згідно із об`ємом робіт, що необхідно виконати.
У зв`язку з вищезазначеним, 28 листопада 2019 року Товариством виконано роботи за вищезазначеним Договором на грошову суму у розмірі 1 802 520 (один мільйон вісімсот дві тисячі п`ятсот двадцять) гривень 00 коп., що включає суму ПДВ у розмірі - 300 420 (триста тисяч чотириста двадцять) гривень 00 коп.
У зв`язку з оплатою виконаних робіт та першою подією (виконання робіт на суму 1 802 520 (один мільйон вісімсот дві тисячі п`ятсот двадцять) гривень 00 коп., 30 грудня 2019 року ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ подано на реєстрацію податкову накладну за № 17 від 28.11.2019 року (а.с.105), яку було прийнято податковим органом, згідно з квитанцією № 1 від 10.01.2020 року та присвоєно реєстраційний № 9316696949. Проте, реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, так як податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.106).
20 грудня 2019 року на рахунок ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ надійшла часткова оплата виконаних робіт від ПП АРДО у розмірі 2 504 955 (два мільйони п`ятсот чотири тисячі дев`ятсот п`ятдесят п`ять) гривень 00 коп., що включає суму ПДВ - 417 492 (чотириста сімнадцять тисяч чотириста дев`яносто дві) гривні 50 коп.
На виконання Договору субпідряду на виконання робіт № 0909/19 від 09.09.2019 року сторонами було підписано Акт надання послуг (виконання робіт) № 89 від 28.11.2019 року на суму 9 712 462 (дев`ять мільйонів сімсот дванадцять тисяч чотириста шістдесят дві) гривні 50 коп. Згідно з Актом, замовник претензій по об`єму, якості та строкам виконання робіт не мав (а.с.109).
18 лютого 2020 року ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ подано на реєстрацію податкову накладну за № 18 від 20.12.2019 року (а.с.107), яку було прийнято податковим органом, згідно з квитанцією № 1 від 18.02.2020 року та присвоєно реєстраційний № 9334455027. Проте, реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, так як вказана податкова накладна відповідає вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.108).
22 листопада 2019 року між ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ , як постачальником, та Товариством з обмеженою відповідальністю ПІВДЕННА ЕНЕРГОПОСТАЧАЛЬНА КОМПАНІЯ , як покупцем, укладено Договір поставки № 2211/19, за умовами якого постачальник зобов`язується поставити покупцеві товар, що визначений у п. 1.2. Договору, вільний від прав та претензій третіх осіб, а покупець зобов`язується прийняти товар і оплатити його вартість, на умовах визначених Договором (а.с.110-113).
Так, згідно з п. 1.2. Договору, під товаром для цілей цього Договору сторони розуміють: металопластикові вироби. Вид, номенклатура, асортимент, кількість та вартість товару визначається сторонами відповідно до погоджених постачальником заявок на поставку товару, накладних, рахунків-фактур (рахунків), та/або специфікацій, підписаних представниками сторін.
Відповідно до Специфікації № 1 від 22.11.2019 року, постачальник передав у власність покупця товар, а саме: перегородку металопластикову у кількості 3,22 м 2 за ціною 13 798 (тринадцять тисяч сімсот дев`яносто вісім) гривень 34 коп., в тому числі ПДВ - 2 299 (дві тисячі двісті дев`яносто дев`ять) гривень 72 коп. (а.с.112).
10 грудня 2019 року ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ видало видаткову накладну № 97, яка підтвердила проведену оплату товару (а.с.114).
У зв`язку з вищезазначеним, 30 грудня 2019 року ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ подано податкову накладну за № 1 від 02.12.2019 року (а.с.115), яку було прийнято податковим органом, з квитанцією № 1 від 10.01.2020 року та присвоєно реєстраційний № 9316719188. Проте, реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, так як податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.116).
09 вересня 2019 року між приватним підприємством КІРОВОГРАДБУДРЕСУРС , як замовником, та ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ , як генеральним підрядником, укладено Договір генерального підряду № 09/09 (а.с.117-129).
Відповідно до п. 1.1. Договору, замовник доручив, а генеральний підрядник на замовлення та за кошти замовника зобов`язався власними або залученими силами і засобами виконати роботи з будівництва об`єкту відновлювальних джерел енергії (сонячної електростанції) по просп. Інженерів в м. Кропивницькому Кіровоградської області, піковою потужністю 4,555 МВт, кадастровий номер земельної ділянки: 3510100000:19:235:0005, площею 6,6867 га. та передати об`єкт замовнику в обумовлені, а замовник зобов`язується передати генпідряднику фронт робіт (будівельний майданчик), прийняти та оплатити виконані робити.
25 листопада 2019 року ПП КІРОВОГРАДБУДРЕСУРС на підставі Акту надання послуг № 85 від 25.11.2019 року користь ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ перерахувало грошові кошти у розмірі 1 000 000 (один мільйон) 00 коп., в тому числі 166 666 (сто шістдесят шість тисяч шістсот шістдесят шість) гривень 67 коп. (а.с.130).
У зв`язку з вищезазначеним, 18 лютого 2020 року ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ подано на реєстрацію податкову накладну за № 19 від 25.11.2019 року (а.с.131), яку було прийнято податковим органом, згідно з квитанцією №1 від 18.02.2020 року та присвоєно реєстраційний №9334455116. Проте, реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, так як вказана податкова накладна відповідає вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.132).
20 листопада 2019 року ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРЕОЮГ було подано Заяву на приєднання №1 до Договору про визнання електронних документів №1532001 від 10 вересня 2019 року (а.с.77), яку згідно квитанції №2 від 22.11.2019 року було прийнято контролюючим органом (а.с.78).
18 вересня 2019 року між приватним підприємством КІРОВОГРАДБУДРЕСУРС , як замовником, та ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ , як генеральний проектувальник, уклали Договір на виконання проектних робіт № 18_09 (а.с.133-141).
Відповідно до п. 1.1. Договору, замовник доручив, а генеральний проектувальник на замовлення та за кошти замовника зобов`язався власними або залученими силами і засобами виконати проектні роботи на нове будівництво об`єкту Нове будівництво об`єкту відновлювальних джерел енергії (сонячної електростанції) по просп. Інженерів в м. Кропивницькому Кіровоградської області .
Відповідно до Акту надання послуг №101 від 03.12.2019 року, за проектні роботи замовник сплатив грошову суму у розмірі 326 500 (триста двадцять шість тисяч п`ятсот) гривень 00 коп., в тому числі ПДВ - 54 416 (п`ятдесят чотири тисячі чотириста шістнадцять) гривень 67 коп. (а.с.142).
30 грудня 2019 року ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ подано на реєстрацію податкову накладну за № 2 від 03.12.2019 року (а.с.143), яку було прийнято податковим органом, згідно з квитанцією № 1 від 10.01.2020 року та присвоєно реєстраційний № 9316719793. Проте, реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, так як податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.144).
28 серпня 2019 року між Товариством з обмеженою відповідальністю ЕКО ЕНЕРДЖИ ПРО , як замовником, та ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ , як генеральним проектувальником, укладено Договір авторського нагляду № 1/АН (а.с.145-148).
Відповідно до п. 1.1. Договору, замовник доручив, а генеральний проектувальник зобов`язався за плати здійснювати авторський нагляд за будівництвом фотогальванічної електростанції Теплична потужністю 10 МВТ по вул. Самойловича, 46 .
Згідно з п. 2.1. Договору, загальна договірна вартість робіт, що виконується за цим Договором, становить 3 000 (три тисячі) гривень 00 коп., в тому числі ПДВ - 500 (п`ятсот) гривень 00 коп.
Так, вищезазначені роботи з авторського нагляду були виконані в повному обсязі, що підтверджується Актом наданих послуг №90 від 02.12.2019 року, за що замовником на розрахунковий рахунок було сплачено повну грошову суму, обумовлену сторонами (а.с.148).
У зв`язку з вищезазначеним, 30 грудня 2019 року ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ подано на реєстрацію податкову накладну за № 5 від 03.12.2019 року (а.с.149), яку було прийнято податковим органом, згідно з квитанцією № 1 від 10.01.2020 року та присвоєно реєстраційний № 9316699643. Проте, реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, так як податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.150).
09 липня 2019 року між Товариством з обмеженою відповідальністю ЕКО ЕНЕРДЖИ ПРО , як замовником, та ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ , як підрядником укладено Договір на виконання проектних робіт № 0907/2019, відповідно до умов замовник доручив, а генеральний проектувальник на замовлення та за кошти замовника зобов`язується власними або залученими силами і засобами виконати проектні роботи на нове будівництво об`єкту Нове будівництво комплексу будівель та споруд: фотогальванічна електростанція Теплична піковою потужністю 13,290 МВт по вул. Самойловича, 46 (надалі іменуються Проектні роботи або Роботи ). Місце розташування: м. Миколаїв, Корабельний район, вул. Самойловича, 46, кадастровий номер земельної ділянки: 4810136600:07:029:0010 (200 000 (двісті тисяч) кв.м.), згідно з переліком робіт, що доручаються до виконання генеральному проектувальнику (а.с.151-159).
Роботи за вищевказаним Договором були оплачені 28 листопада 2019 року у розмірі 326 700 (триста двадцять шість тисяч сімсот) гривень 00 коп., в тому числі ПДВ - 54 450 (п`ятдесят чотири тисячі чотириста п`ятдесят) гривень 00 коп.
09 грудня 2019 року ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ подало на реєстрацію податкову накладну № 12 від 28.11.2019 року (а.с.160), яку, згідно з квитанцією № 1 від 09.12.2019 року, не прийнято, з зазначенням підстави: відсутній укладений з платником Договір про визнання електронних документів, який визначає права та обов`язки сторін в процесі електронного документообігу (а.с.161).
20 листопада 2019 року ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРЕОЮГ було подано Заяву на приєднання №1 до Договору про визнання електронних документів №1532001 від 10 вересня 2019 року (а.с.77), яку згідно квитанції №2 від 22.11.2019 року було прийнято контролюючим органом (а.с.78).
21 травня 2018 року між приватним акціонерним товариством ОДЕСЬКИЙ ЗАВОД СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО МАШИНОБУДУВАННЯ , як замовником, та ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ , як підрядником, укладено Договір на проведення робіт № 2105/18 (а.с.162-164).
Відповідно до п.1.1. Договору, замовник доручив, а підрядник зобов`язався виконати власними або залученими силами роботи із пошуку місця пошкодження КЛ РП4-ТП5.
Відповідно до Акту надання послуг № 95 від 04.12.2019 року, виконавцем були проведені роботи на виконання Договору № 2105/18, а саме: пошук місця пошкодження КЛ РП4-ТП5, за які замовником було сплачено 2 000 (дві тисячі) гривень 00 коп., з сумою ПДВ - 400 (чотириста) гривень 00 коп. (а.с.165), що також підтверджується рахунком на оплату № 104 від 03.12.2019 р. (а.с.166).
30 грудня 2019 року ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ подано податкову накладну за № 3 від 04.12.2019 року (а.с.3), яку було прийнято податковим органом, згідно з квитанцією № 1 від 10.01.2020 року та присвоєно реєстраційний № 9316724682. Проте, реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, так як податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.168).
18 лютого 2020 року між ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ , як підрядником, та Товариством з обмеженою відповідальністю НА МЕЩАНСКОЙ , як замовником, було укладено Договір на проектування № 3 (а.с.169-171).
Згідно з вказаним Договором, замовник доручає, а підрядник зобов`язується виконати власними силами або залученими силами роботи з проектування зовнішнього електропостачання об`єкта: будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Бориса Літвака, буд. 36.
Так, підрядником виконано роботи за вищезазначеним Договором, що підтверджується Актами наданих послуг № 29 від 09.04.2020 року (а.с.172), № 32 від 10.04.2020 року (а.с.173) та № 38 від 15.04.2020 року (а.с.174). На виконання взятих на себе за вищезазначеним Договором зобов`язань ТОВ НА МЕЩАНСКОЙ 15.04.2020 року сплатило на рахунок підрядника, ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ , грошові кошти у розмірі 21 000 (двадцять одна тисяча) гривень 00 коп., що було повно відображено в поданих позивачем податкових накладних.
30 квітня 2020 року ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ було подано на реєстрацію:
- податкову накладну № 3 від 09.04.2020 року (а.с.175), яку було прийнято податковим органом, згідно з квитанцією № 1 від 30.04.2020 року та присвоєно реєстраційний №9093981382. Проте, реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, так як вказана податкова накладна відповідає вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.176);
- податкову накладну № 4 від 10.04.2020 року (а.с.177), яку було прийнято податковим органом, згідно з квитанцією № 1 від 30.04.2020 року та присвоєно реєстраційний № 9093949246. Проте, реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, так як вказана податкова накладна відповідає вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.178);
- податкову накладну № 10 від 15.04.2020 року (а.с.178а), яку було прийнято податковим органом, згідно з квитанцією № 1 від 30.04.2020 року та присвоєно реєстраційний № 9094519708. Проте, реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, так як вказана податкова накладна відповідає вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.179).
06 лютого 2020 року між ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ , як виконавцем, та товариством з обмеженою відповідальністю ХРИСТИНІВСЬКЕ ХПП , як замовником, було укладено Договір підряду № ЕТЛ-602/2020 (а.с.179-180).
Відповідно до п. 1.1. Договору, замовник доручає, а виконавець приймає на себе виконання робіт по випробуванням електроустаткування за наступним кодом ДК 021:2015:71630000-3 Послуги з технічного огляду та випробувань .
Згідно з п. 3.1. Договору, вартість робіт склала 20 000 (двадцять тисяч) гривень 00 коп., включно з ПДВ 20% - 3 333 (три тисячі триста тридцять три) 33 коп. У зв`язку з цим, 15 квітня 2020 року ТОВ ХРИСТИНІВСЬКЕ ХГШ сплатило на розрахунковий рахунок позивача оплату за Договором у повному обсязі.
Відповідно до Акту наданих послуг № 9 від 15.04.2020 року ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ виконав роботи, передбачені Договором підряду № ЕТЛ-602/2020 від 06.02.2020 року. При цьому, замовник претензій по об`єму, якості та строкам виконання робіт не мав (а.с.181).
28 квітня 2020 року ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ було подано на реєстрацію податкову накладну № 8 від 15.04.2020 року (а.с.182), яку було прийнято податковим органом, згідно з квитанцією № 1 від 28.04.2020 року та присвоєно реєстраційний № 9091857076. Проте, реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, так як вказана податкова накладна відповідає вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.183).
04 лютого 2020 року Головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника №25106 (а.с.184).
Зазначеним Рішенням Голови комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 включено позивача до переліку ризикових підприємств відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. У якості причини внесення позивача до категорії ризикових платників податків у Рішенні №25106 від 04.02.2020 року, у графі Податкова інформація (заповнюється у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку) міститься прочерк.
Не погодившись з вищевказаним рішенням про відповідність ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ п.8 Критеріїв ризиковості платника податків, а також враховуючи те, що спірні податкові накладні повинні бути зареєстровані датою їх подання на реєстрацію, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Релевантні джерела права та висновки суду
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №341 від 26 квітня 2017 року (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - ПК України) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 13 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України (далі - ПК) податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК).
Згідно з пунктом 71.1 статті 71 ПК інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Порядок збору податкової інформації та отримання податкової інформації контролюючими органами встановлений статями 72, 73 ПК.
Відповідно до статті 74 ПК податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю. Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами. Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11 грудня 2019 року (далі - Порядок зупинення реєстрації ПН/РК), на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, затверджено Порядок зупинення реєстрації ПН/РК.
Порядком №1165 передбачено здійснення автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків. Податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Відповідно до пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» , «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням норм ПК та неможливості здійснення операції з постачання товарів (послуг), щодо яких складено податкову накладну/розрахунок коригування, та/або у ймовірності уникнення платником податку виконання податкового обов`язку.
Підпунктом 20.1.45 пункту 20.1 статті 20 ПК передбачено, що контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку-даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотримання якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Обов`язковою ознакою рішення, дії (бездіяльності) суб`єкта владних повноважень, які можуть бути оскаржені до суду, є те, що вони безпосередньо породжують певні правові наслідки для суб`єктів відповідних правовідносин і мають для них обов`язковий характер.
Дії ж контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання комісії, яка вирішує питання реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН), мають характер службової діяльності відповідних службових осіб по інформаційно-аналітичному забезпеченню діяльності цього органу. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів для виконання покладених на них функцій та завдань з метою здійснення відповідних прав та обов`язків.
Відповідно, інформація, що надійшла за результатами податкового контролю, не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.
Верховним Судом вже зроблено висновок щодо застосування наведених вище норм у подібних правовідносинах (зокрема, в постановах Верховного Суду від 20.11.2019 у справі №480/4006/18, від 03.03.2020 у справі №240/3665/19, від 05.08.2020 у справі №520/5692/19, від 21.08.2020 №520/6051/19).
Згідно з висновком Верховного Суду використання контролюючим органом податкової інформації, наявної в інформаційних системах ДФС, або внесення інформації в такі бази за результатами її опрацювання у певний спосіб, зокрема, віднесення позивача до платників, які відповідають критеріям ризиковості, є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку передбаченому ПК України та є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань. Безпосередньо рішення Комісії по віднесенню платника податків до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, без прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань, не порушує права та інтереси позивача. Віднесення Комісією контролюючого органу позивача до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості є передумовою зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. У подальшому відповідність критеріям ризиковості має бути спростовано платником податків шляхом подання на вимогу податкового органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, і лише ненадання платником податку відповідних письмових пояснень та запитуваних копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування є підставою для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Саме рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування призведе до певних негативних правових наслідків для платника податків, та, вважаючи таке рішення контролюючого органу неправомірним, особа може звернутись до суду за захистом своїх прав.
Таким чином, дії ГУ ДПС щодо винесення рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №25106 від 04.02.2020 року (за результатами якої не приймалось рішення про відмову в реєстрації податкової накладної) не породжують правових наслідків для ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ і не порушують його права, оскільки така податкова інформація на підставі якої позивача віднесено до п.8 Критеріїв ризиковості платника податку є службовою та використовується органами ДПС для здійснення функції податкового контролю. Внесення до інформаційних систем податкової інформації щодо відповідності позивача критеріям ризиковості є одним із заходів зі збирання, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій і завдань; протокол засідання комісії не є рішенням контролюючого органу, яке змінює правовий статус позивача.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року у справі №440/1385/19.
Таким чином заявлені позивачем вимоги адміністративного позову про визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.02.2020 року №25106 про відповідність товариства з обмеженою і відповідальністю ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА СПЕЦЕНЕРГОЮГ п.8 Критеріїв ризиковості платника податку є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.
Щодо вимоги позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати спірні податкові накладні суд зазначає наступне.
Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України, щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII, внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.
Положеннями п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
На виконання вказаних вище норм законодавства позивачем сформовано та подано на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні: №7 від 19 листопада 2019 року; №8 від 21 листопада 2019 року; №9 від 22 листопада 2019 року; №19 від 25 листопада 2019 року; №17 від 28 листопада 2019 року; №12 від 28 листопада 2019 року; №1 від 02 грудня 2019 року; №2 від 03 грудня 2019 року; №5 від 03 грудня 2019 року; №3 від 04 грудня 2019 року; №18 від 20 грудня 2019 року; №3 від 09 квітня 2020 року; №4 від 10 квітня 2020 року; №10 від 15 квітня 2020 року; №8 від 15 квітня 2020 року.
Проте, реєстрація вказаних податкових накладних була зупинена контролюючим органом з посиланням на те, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/PK в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, а також, що вказані податкові накладні відповідають вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника опдатку . Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/PK для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
21 лютого 2018 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , яка діяла на час подачі позивачем податкових накладних №7 від 19 листопада 2019 року; №8 від 21 листопада 2019 року; №9 від 22 листопада 2019 року; №19 від 25 листопада 2019 року; №17 від 28 листопада 2019 року; №12 від 28 листопада 2019 року; №1 від 02 грудня 2019 року; №2 від 03 грудня 2019 року; №5 від 03 грудня 2019 року; №3 від 04 грудня 2019 року; №18 від 20 грудня 2019 року, якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №117), відповідно до якого у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 Порядку №117, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
За результатами розгляду відповідних пояснень та підтверджуючих документів відповідними комісіями контролюючих органів приймається рішення про реєстрацію податкової накладної або про відмову у такій реєстрації .
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Відповідно до пункту 27 вказаного Порядку рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку. Рішення комісії центрального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути оскаржено у судовому порядку.
Аналогічні за змістом норми містяться також у Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11 грудня 2019 року (далі - Порядок №1165), який діяв на період подачі позивачем на реєстрацію податкових накладних №3 від 09 квітня 2020 року; №4 від 10 квітня 2020 року; №10 від 15 квітня 2020 року; №8 від 15 квітня 2020 року.
Аналізуючи викладені норми суд зазначає, що законодавством передбачено певний порядок виконання податковими органами своїх функцій щодо податкового контролю, що в правовідносинах, які розглядаються, визначений у формі перевірки наданих платником податків пояснень та документів щодо проведених ним операцій.
Так, відповідно до пункту 61.1 статті 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Способом здійснення такого контролю є, зокрема, здійснення інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК України), що є комплексом заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій (пункт 71.1. статті 71 ПК України).
Отже, позивач, звернувшись до суду із позовом про оскарження проміжного рішення податкового органу, обрав такий спосіб захисту своїх прав, який суперечить закону.
У схожих спірних правовідносинах Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду прийшов до висновку, що суд апеляційної інстанції, перебравши на себе передбачені законом повноваження податкового органу та зобов`язавши ДФС без проведення відповідної перевірки зареєструвати податкові накладні, подані позивачем, реєстрація яких зупинена, вийшов за межі повноважень та не діяв як суд, встановлений законом, у розумінні пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (рішення ЄСПЛ у справі Сокуренко і Стригун проти України ) (Постанова ВС від 27 серпня 2019 року №540/2077/18).
Суд зазначає, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів, що підтверджують реальність проведення розрахунків за вказаними операціями, але позивач своїм правом не скористався, не надав підтверджуючі документи та пояснення. Оскільки податковий орган не отримав підтверджуючі документи, відповідно не міг надати їм оцінку та був позбавлений можливості прийняти рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкових накладних.
Таким чином, позовні вимоги ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ у частині зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати спірні податкові накладні є передчасними, а тому задоволенню не підлягають.
Згідно ст.17 Закону України Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію і практику Суду як джерело права.
Так, у п.29 Рішення Європейського суду з прав людини від 09.12.1994 року (справа РуїзТоріха проти Іспанії ) Суд повторює, що згідно з його установленою практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтованості рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Таким чином, на підставі ст. 8 КАС України, згідно якої усі учасники адміністративного процесу є рівними та ст. 9 КАС України, згідно якої розгляд і вирішення справ у адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, з`ясувавши обставини у справі, перевіривши всі доводи і заперечення сторін та надавши правову оцінку наданим доказам, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ТОВ ВКФ СПЕЦЕНЕРГОЮГ задоволенню не підлягають.
Розподіл судових витрат
Враховуючи те, що в задоволенні позовних вимог відмовлено, розподіл судових витрат у відповідності до ст.139 КАС України не здійснюється.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 173-183, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА СПЕЦЕНЕРГОЮГ (вул. Івана Франко, буд.55, м. Одеса, 65049, код ЄДРПОУ 38848635) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Одеса, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 43142370), Комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 43142370) про визнання протиправним та скасування рішення №25106 від 04.02.2020 року та зобов`язати зареєструвати податкові накладні - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили, згідно ст.255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено, згідно ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
При цьому, відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VІІ Перехідні положення КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Суддя С.О. Cтефанов
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2020 |
Оприлюднено | 19.10.2020 |
Номер документу | 92249159 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Стефанов С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні