ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"06" жовтня 2020 р.м. ХарківСправа № 922/1658/20
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Суслової В.В.
при секретарі судового засідання Саєнко А.А.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Виконувача обов`язків керівника Смілянської місцевої прокуратури (20700, Черкаська область, м. Сміла, вул. Ю. Кондратюка, 25) в інтересах держави, в особі 1. Черкаської обласної ради (18001, Черкаська область, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 185); 2. Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації (18001, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 185) до 1. Комунального некомерційного підприємства "Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій "Городище" Черкаської обласної ради (19500, Черкаська область, Городищенський район, м. городище, вул. 1-го Травня, 28) , 2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-Груп" (61145, м. Харків, вул. Космічна, 21, оф. 1002) про визнання недійсними угод та стягнення коштів за участю представників:
прокуратури - Комісар О.О.,посв.№043187 від 06.05.2016 року;
позивача 1- не з`явився;
позивача 2- не з`явився;
відповідача 1- не з`явився;
відповідача 2- не з`явився;
ВСТАНОВИВ:
Виконувач обов`язків керівника Смілянської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Черкаської обласної ради та Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації звернувся до господарського суду Харківської області з позовом до Комунального некомерційного підприємства "Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій "Городище" Черкаської обласної ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-Груп", в якому просить:
1. Визнати недійсною додаткову угоду № 1 від 14.02.2018 до Договору від 25.01.2018 № 17-378 на постачання природного газу, укладену між товариством з обмеженою відповідальністю «УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП» та комунальним закладом «Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій «Городище» ;
2. Визнати недійсною додаткову угоду № 2 від 15.02.2018 до Договору від 25.01.2018 № 17-378 на постачання природного газу, укладену між товариством з обмеженою відповідальністю «УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП» та комунальним закладом «Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій «Городище» ;
3. Визнати недійсною додаткову угоду № 3 від 21.09.2018 до Договору від 25.01.2018 № 17-378 на постачання природного газу, укладену між товариством з обмеженою відповідальністю «УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП» та комунальним закладом «Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій «Городище» ;
4. Визнати недійсною додаткову угоду № 4 від 24.09.2018 до Договору від 25.01.2018 № 17-378 на постачання природного газу, укладену між товариством з обмеженою відповідальністю «УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП» та комунальним закладом «Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій «Городище» ;
5. Визнати недійсною додаткову угоду № 5 від 16.10.2018 до Договору від 25.01.2018 № 17-378 на постачання природного газу, укладену між товариством з обмеженою відповідальністю «УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП» та комунальним закладом «Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій «Городище» ;
6. Визнати недійсною додаткову угоду № 6 від 21.11.2018 до Договору від 25.01.2018 № 17-378 на постачання природного газу, укладену між товариством з обмеженою відповідальністю «УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП» та комунальним закладом «Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій «Городище» ;
7. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП» (вул. Космічна, 21, офіс 1002. м. Харків. 61145. код ЄДРПОУ 39869593) на користь Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації (бул. Шевченка, 185, м. Черкаси , 18001, код ЄДРПОУ 02012378) надмірно сплачені грошові кошти в сумі 179737, 14 грн.;
8. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП» (вул. Космічна, 21, офіс 1002, м. Харків, 61145, код ЄДРПОУ 39869593) витрати, пов`язані зі сплатою судового збору в сумі 9006 грн. 56 коп. на користь прокуратури Черкаської області (бул. Шевченка, 286, м. Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 02911119, р/р UA138201720343160001000003751 в Державній казначейській службі України у м. Київ);
9. Стягнути з комунального некомерційного підприємства «Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій «Городище» Черкаської обласної ради» (вул. 1 Травня, 28, м. Городище, Черкаська область, 19500, код ЄДРПОУ 02004887) витрати, пов`язані зі сплатою судового збору в сумі 6306 грн. 00 коп. на користь прокуратури Черкаської області (бул. Шевченка, 286, м. Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 02911119, р/р UA 138201720343160001000003751 в Державній казначейській службі України ум. Київ).
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що додаткові угоди № 1 від від 14.02.2018 , № 2 від 15.02.2018, № 3 від 21.09.2018, № 4 від 24.09.2018, № 5 від 16.10.2018, № 6 від 21.11.2018 до Договору 18-378 від 25.01.2018, укладено сторонами всупереч п. 2 ч. 4 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі", що призвело до надмірного витрачання державних коштів у розмірі 179737,14 грн.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 29.05.2020 позовну заяву залишено без руху та встановлено прокурору 5-денний строк з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви шляхом подання до суду доказів на підтвердження повноважень особи, що підписала позовну заяву (наказ про призначення, тощо).
15.06.2020 до канцелярії суду прокурором подано заяву про усунення недоліків ( вх. № 13466) разом із документами, зазначеними в ухвалі суду від 29.05.2020.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 18.06.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 922/1658/20; постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження з повідомленням сторін; призначено підготовче засідання на 09.07.2020 о 11:30 год.
08.07.2020 від представника відповідача 2 до канцелярії суду електронною поштою за вх. № 2443 надійшло клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату, після скасування обмежувальних (карантинних) заходів та про поновлення строку на подання відзиву на позовну заяву, а також клопотання про залишення позовної заяви без розгляду.
В судовому засіданні 09.07.2020 протокольною ухвалою відмовлено в задоволенні клопотання відповідача 2 про відкладення розгляду справи у зв`язку карантинними заходами та відмовлено в задоволенні клопотання про поновлення строку на подання відзиву на позовну заяву та за власною ініціативою суду продовжено строк на подання відзиву до 22.07.2020 року. Окрім того, протокольною ухвалою на підставі п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України постановлено про відкладення підготовчого засідання на 23.07.2020 о 14:00 год.
В порядку ст.ст. 120-121 ГПК України сторони повідомлені про дату та час наступного підготовчого засідання.
10.07.2020 від позивача 1 до канцелярії суду надійшло клопотання за вх. № 15833 про розгляд справи за відсутності його представника.
Клопотання долучено до матеріалів справи.
14.07.2020 від позивача 2 до канцелярії суду надійшло клопотання за вх. № 16139 про розгляд справи без участі представника Управління. Позовні вимоги позивач 2 просить задовольнити.
Клопотання долучено судом до матеріалів справи.
23.07.2020 від прокуратури на адресу суду надійшли заперечення на клопотання відповідача 2 за вх. № 17006, які долучені судом до матеріалів справи.
В судовому засіданні 23.07.2020 протокольною ухвалою відмовлено в задоволенні клопотання представника позивача 2 (вх. № 2443 від 08.07.2020) про залишення позову без розгляду; на підставі ч. 3 ст. 177 ГПК України продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів; на підставі п. 3 ч. 2. ст. 183 ГПК України відкладено підготовче засідання на 25.08.2020 о 12:45 год.
В порядку ст.ст. 120-121 ГПК України сторони повідомлені про дату та час наступного підготовчого засідання.
31.07.2020 від представника відповідача 2 до канцелярії суду електронною поштою надійшов відзив на позов за вх. № 2838, який долучено до матеріалів справи.
10.08.2020 від позивача 2 до канцелярії суду надійшло клопотання за вх. № 18284 про розгляд справи без участі представника Управління. Клопотання долучено судом до матеріалів справи.
25.08.2020 від відповідача 2 до канцелярії суду надійшло клопотання за вх. № 3119 про відкладення судового засідання в зв`язку неможливістю участі в ньому представника відповідача за станом здоров`я.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 25.08.2020 в задоволенні клопотання представника відповідача 2 (вх. № 3119 від 25.08.2020) про відкладення підготовчого засідання відмовлено; закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні на "15" вересня 2020 р. о 12:45 год.
В судовому засіданні 15.09.2020 постановлено протокольну ухвалу на підставі ст. 216 ГПК України про перерву в судовому засіданні до 22.09.2020 о 10:00 год.
21.09.2020 від відповідача 2 до канцелярії суду надійшли пояснення за вх. № 3515, які долучено до матеріалів справи.
В судовому засіданні 22.09.2020 постановлено протокольну ухвалу на підставі ст. 216 ГПК України про перерву в судовому засіданні до 06.10.2020 о 12:30 год.
В порядку ст. ст. 120-121 ГПК України сторони повідомлені про дату та час наступного судового засідання.
В призначене судове засідання 06.10.2020 з`явився представник прокуратури, який підтримав позов в повному обсязі та просив його задовольнити.
Позивачі своїх представників у призначене судове засідання не направили. В клопотаннях, які долучені до матеріалів справи, позивачі просили розглядати справи за відсутності їх представників.
Відповідачі також не скористались своїм правом на участь в судовому засіданні.
В попередньому судовому засіданні представник відповідача 2 заперечував проти задоволення позову.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги прокурора та заперечення проти них, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд установив наступне.
22.11.2017 Комунальний заклад Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій Городище оприлюднив оголошення № UА-2017-11-22-003087-а про проведення відкритих торгів щодо закупівлі природного газу обсягом 90000 метрів кубічних з терміном постачанням до 31.12.2018 з очікуваною вартістю 900 000,00 гривень.
У відкритих торгах брали участь три юридичних особи: товариство з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП , товариство з обмеженою відповідальністю ЕНЕРГОГАЗРЕЗЕРВ , товариство з обмеженою відповідальністю ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП .
Відповідно до Звіту про результати проведення процедури закупівлі від 11.12.2017, переможцем визнано товариство з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП з ціновою пропозицією 809460,00 гривень, з яким Черкаським обласним дитячим кардіоревматологічним санаторієм "Городище" 25.01.2018 укладено Договір № 17-378 на постачання природного газу (далі за текстом - Договір ).
Відповідно до п. 2.1 Договору поставка природного газу здійснюється протягом періоду споживання у 2018 році виходячи із щомісячного обсягу та розподілу споживання: всього за 2018р. 90,000 тис. м. куб.
Відповідно до п. 4.1 Договору ціна за спожитий природний газ у 2018 році за 1000 куб м. спожитого природного газу, без урахування тарифів на його транспортування становить 8994.00 грн. з урахуванням ПДВ, у тому числі:
- ціна газу - 7495,00 грн.;
- податок на додану вартість у розмірі 20 % до ціни газу - 1499,00 грн.
Загальна вартість всього обсягу поставки складає 674550,00 грн. з урахуванням ПДВ 809460.00 грн.
Таким чином, зазначена ціна відповідає ціновій пропозиції переможця відкритих торгів.
Пунктом 10.5. Договору визначено, що істотні умови цього Договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань Сторонами у повному обсязі, крім випадків визначених: п.п. 10.5.1. зменшення обсягів закупівлі, зокрема, з урахуванням фактичного обсягу видатків споживача; п. п. 10.5.2. зміни ціни на одиницю товару не більш як на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в п. 4.1. Договору.
В подальшому, внаслідок укладання сторонами додаткових угод до Договору ціна за товар збільшувалась шість разів.
Так, 14.02.2018 між товариством з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП та комунальним закладом Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій Городище укладено додаткову угоду № 1, якою внесено зміни у п. 4.1. Договору та визначено, що ціна за спожитий природний газ у 2018 році за 1000 куб. м. без урахування тарифів на його транспортування, з ПДВ становить 9890,00 грн. з урахуванням ПДВ, у тому числі:
- ціна газу - 8241,67 грн.;
- податок на додану вартість у розмірі 20 % до ціни газу - 1648,33 грн.
Загальна вартість всього обсягу поставки складає 674550,00 грн. з урахуванням ПДВ 809460,00 грн.
Разом з тим, вказаною додатковою угодою №1, сторони внесли зміни до п. 2.1. Договору та визначили, що, поставка природного газу здійснюється протягом періоду споживання у 2018 році виходячи із щомісячного обсягу та розподілу споживання: всього за 2018 р. 81,846 тис, м куб.
Додатковою угодою №2 до Договору, укладеною сторонами 15.02.2018, тобто на наступний день після укладення додаткової угоди №1, сторонами внесено зміни у п. 4.1. Договору та визначено, що ціна за спожитий природний газ у 2018 році за 1000 куб. м без урахування тарифів на його транспортування, з ПДВ становить 10680,00 грн. з урахуванням ПДВ, у тому числі:
- ціна газу - 8900,00 грн.;
- податок на додану вартість у розмірі 20 % до ціни газу - 1780,00 грн.
Загальна вартість всього обсягу поставки складає 674550,00 грн. з урахуванням ПДВ 809460,00 грн.
Разом з тим, вказаною додатковою угодою №2, сторони внесли зміни до п. 2.1. Договору та визначили, що, поставка природного газу здійснюється протягом періоду споживання у 2018 році виходячи із щомісячного обсягу та розподілу споживання: всього за 2018 р. 75,792 тис. м куб.
Додатковою угодою №3 до Договору, укладеною сторонами 21.09.2018, сторонами внесено зміни у п. 4.1. Договору та визначено, що ціна за спожитий природний газ у 2018 році за 1000 куб. м без урахування тарифів на його транспортування, з ПДВ становить 11745,00 грн. з урахуванням ПДВ, у тому числі:
- ціна газу-9787,00 грн.;
- податок на додану вартість у розмірі 20 % до ціни газу - 1957,00 грн.
Загальна вартість всього обсягу поставки складає 674550.00 грн. з урахуванням ПДВ 809460,00 грн.
Додатковою угодою №4 до Договору укладеною 24.09.2018, тобто через два дні після укладення додатковою угоди №3, сторонами внесено зміни у п. 4.1. Договору та визначено, що ціна за спожитий природний газ у 2018 році за 1000 куб. м без урахування тарифів на його транспортування, з ПДВ становить 12915,00 грн. з урахуванням ПДВ, у тому числі:
- ціна газу - 10762,50 грн.;
- податок на додану вартість у розмірі 20 % до ціни газу - 2152.50 грн.
Загальна вартість всього обсягу поставки складає 674550.00 грн. з урахуванням ПДВ 809460,00 грн.
Разом з тим, вказаною додатковою угодою №4. сторони внесли зміни до п. 2.1. Договору та визначили, що, поставка природного газу здійснюється протягом періоду споживання у 2018 році виходячи із щомісячного обсягу та розподілу споживання:всього за 2018р. 62,675 тис. м. куб.:
Додатковою угодою №5 до Договору, укладеною 16.10.2018. сторонами внесено зміни у п. 4.1. Договору та визначено, що ціна за спожитий природний газ у 2018 році за 1000 куб. м без урахування тарифів на його транспортування, з ПДВ становить 14205,00 грн. з урахуванням ПДВ, у тому числі:
- ціна газу - 11837,50 грн.;
- податок на додану вартість у розмірі 20 % до ціни газу - 2367,50 грн.
Загальна вартість всього обсягу поставки складає 674550,00 грн. з урахуванням ПДВ 809460,00 грн.
Разом з тим, вказаною додатковою угодою №5, сторони внесли зміни до п. 2.1. Договору та визначили, що, поставка природного газу здійснюється протягом періоду споживання у 2018 році виходячи із щомісячного обсягу та розподілу споживання: всього за 2018р. 56,984 тис. м. куб.
Додатковою угодою №6 до Договору, укладеною 21.11.2018. сторонами внесено зміни у п. 4.1. Договору та визначено, що ціна за спожитий природний газ у 2018 році за 1000 куб. м без урахування тарифів на його транспортування, з ПДВ становить 14580,00 грн. з урахуванням ПДВ, у тому числі:
- ціна газу - 12150,00 грн.;
- податок на додану вартість у розмірі 20 % до ціни газу - 2430,00 грн.
Загальна вартість всього обсягу поставки складає 674550.00 грн. з урахуванням ПДВ 809460,00 грн.
Додатковою угодою №7 до Договору, укладеною 20.12.2018, сторонами внесено зміни у п. 4. Договору та визначено, що загальна сума договору складає 616153,00 грн.
Звертаючись до суду з позовом, прокурором зазначено, що укладені додаткові угоди від 14.02.2018 №1, від 15.02.2018 №2, від 21.09.2018 №3, від 24.09.2018 №4, від 16.10.2018 №5, від 21.11.2018 №6 призвели до збільшення ціни за одиницю товару з 8994,00 грн. до 14580,00 грн., тобто на 62,1% та зменшення обсягів поставки газу за договором з 90,000 тис м.куб. до 55,518 тис, м.куб., тобто, на 38,3%. Прокурор наполягає на тому, що при укладенні відповідачами вищезазначених додаткових угод до Договору № 17-378 на постачання природного газу від 25.01.2018 було порушено пункт 2 частини 4 статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), а саме змінено ціну за одиницю товару у бік збільшення при відсутності відповідного коливання ціни такого товару на ринку, внаслідок чого перевищено гранично допустимі межі такого збільшення та безпідставно зменшено обсяги закупівлі. А отже, враховуючи те, що додаткові угоди від 14.02.2018 №1, від 15.02.2018 №2, від 21.09.2018 №3, від 24.09.2018 №4, від 16.10.2018 №5, від 21.11.2018 №6 до Договору № 17-378 на постачання природного газу від 25.01.2018 укладено з порушенням вимог Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), прокурор, посилаючись на приписи статей 16, 203, 215 Цивільного кодексу України, просить визнати їх недійсними.
Крім того, звертаючись з відповідним позовом, прокурор зазначив, що в результаті укладення додаткових угод №1 від 14.02.2020, № 2 від 15.02.2018, №3 від 21.09.2018, №4 від 24.09.2018, № 5 від 16.10.2018, №6 від 21.11.2018 державі в особі Черкаської обласної ради, Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації були заподіяні збитки у виді надмірно сплачених грошових коштів за додатковою угодою № 2 від 15.02.2018 у розмірі 38 885 грн. 90 коп., за додатковою угодою № 5 від 16.10.2018 у розмірі 18 936 грн. 78 коп. та за додатковою угодою №6 від 21.11.2018 у розмірі 121 914 грн. 46 коп., а всього надміру сплачено 179 737 грн. 14 коп. Зважаючи на вказане, прокурор просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-Груп" на користь Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації надмірно сплачені бюджетні кошти в сумі 179737,14 грн.
Як на підставу представництва, прокурор посилається на ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", якою визначено виключні випадки представництва прокурором інтересів держави в суді, а також на ст. 53 ГПК України. За твердженнями прокуратури, Черкаською обласною радою та Управлінням охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації, як органами уповноваженими на здійснення відповідних функцій держави у спірних правовідносинах, з часу укладення договору не було вжито належних заходів до усунення вищевказаних порушень, в тому числі шляхом звернення до суду, а також не ініційовано питання перед відповідними державними органами про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства, що призводить до порушення економічних інтересів держави, необхідність захисту яких, відповідно до положень статті 131-1 Конституції України, покладено на органи прокуратури.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, суд зазначає наступне.
У відповідності до ст. 180 Господарського кодексу України (істотні умови господарського договору) зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства.
Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
У частині першій ст. 175 Господарського кодексу України визначено, що майново- господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно зі ст. 185 Господарського кодексу України до укладення господарських договорів на біржах, оптових ярмарках, публічних торгах застосовуються загальні правила укладення договорів на основі вільного волевиявлення, з урахуванням нормативно-правових актів, якими регулюється діяльність відповідних бірж, ярмарків та публічних торгів.
Статтею 655 Цивільного кодексу України визначено, що за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.
Згідно з частинами 4, 5 ст. 656 Цивільного кодексу України, до договору купівлі-продажу на біржах, конкурсах, аукціонах (публічних торгах), договору купівлі-продажу валютних цінностей і цінних паперів застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено законом про ці види договорів купівлі-продажу або не випливає з їхньої суті. Особливості договору купівлі-продажу окремих видів майна можуть встановлюватися законом.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначено Законом України Про публічні закупівлі .
Метою Закону України Про публічні закупівлі є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Згідно зі ст. 3 Закону України Про публічні закупівлі (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) закупівлі здійснюються, у тому числі, за принципами максимальної економії та ефективності, добросовісної конкуренції серед учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Частиною 1 ст. 36 Закону України Про публічні закупівлі (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
В силу вимог частини 4 ст. 36 Закону України Про публічні закупівлі (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі або ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі (п. 2 ч. 4 ст. 36 Закону).
У абзаці 2 частини 3 ст. 6 Цивільного кодексу України визначено, що сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Отже, Закон України Про публічні закупівлі встановлює імперативну норму, згідно з якою зміна істотних умов договору про закупівлю може здійснюватися виключно у випадках, визначених ст. 36 Закону України Про публічні закупівлі , а саме за пунктом 2 частини 4 наведеної норми - у випадку коливання цін на ринку товару чи то у бік збільшення, чи у бік зменшення, що надає сторонам право змінювати умови договору щодо ціни товару, при цьому не більше ніж на 10% та не збільшуючи загальну суму договору.
Відповідно до листа Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 27.10.2016 № 3302-06/34307-06 "Щодо зміни істотних умов договору про закупівлю" роз`яснено, що згідно з пунктом 2 частини четвертої статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі" істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами у повному обсязі, крім випадку зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі. При цьому, норма пункту 2 частини четвертої статті 36 Закону поширюється на договори про закупівлю, у разі якщо предметом закупівлі є товар. Разом з тим, виходячи зі змісту частини першої статті 653 ЦК України, у разі зміни договору зобов`язання сторін змінюються відповідно до змінених умов. Таким чином, у залежності від коливання ціни товару на ринку сторони протягом дії договору про закупівлю можуть вносити зміни декілька разів в частині ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків кожного разу з урахуванням попередніх змін, внесених до нього, сукупність яких може перевищувати 10 відсотків від ціни за одиницю товару, визначеної сторонами на момент укладання договору про закупівлю та за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної у договорі, і виконати свої зобов`язання відповідно до такого договору з урахуванням зазначених змін. Ураховуючи викладене, при кожному внесенні змін до договору про закупівлю у вищезазначеному випадку шляхом укладання додаткової угоди до договору, сторони договору зобов`язані належним чином виконувати умови такого договору з урахуванням змінених його умов кожного разу. Водночас внесення таких змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим.
Відповідно до приписів частини першої статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Статтею 203 ЦК України встановлені загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, зокрема: 1) зміст правочину не може суперечити ЦК, іншим актам законодавства, а також моральним засадам суспільства; 2) особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; 3) волевиявлення учасника правочину, має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; 4) правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; 5) правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Відповідно до ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Відповідно до статті 215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.
Судом встановлено, що відповідачі уклали договір № 17-378 на постачання природного газу від 25.01.2018 за результатами процедури відкритих торгів на виконання вимог Закону України "Про публічні закупівлі", який установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.
Станом на момент підписання договору відповідачами були погоджені всі істотні умови - предмет, ціну та строк виконання зобов`язань за договором відповідно до вимог частини третьої статті 180 Господарського кодексу України та Закону України "Про публічні закупівлі".
Разом з тим, 14.02.2018 між відповідачами укладено Додаткову угоду № 1 до Договору від 25.01.2018, тобто через двадцять днів, згідно умов якої ціну газу підвищено до 9890 грн. та зменшено обсяги поставки газу за договором до 81,846 тис. м.куб. Наступного дня (15.02.2018) укладено Додаткову угоду № 2, якою знову підвищено ціну за одиницю товару до 10680 грн.. тобто на 8 % до ціни, узгодженої сторонами у додатковій угоді №1 та на 18.7% до ціни, узгодженої сторонами у Договорі та зменшено обсяги поставки газу за договором до 75,792 тис. м.куб., тобто, на 15,8% від обсягів, узгоджених Договором.
Підставою внесення змін до договору та укладення між сторонами додаткової угоди №1 від 14.02.2018 є надана товариством з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП довідка від 01.02.2018 Харківської торгово-промислової палати, виконана на замовлення товариства з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП від 30.01.2018 №112/18, відповідно до якої згідно прейскуранта НАК Нафтогаз України ціна природного газу як товару з урахуванням ПДВ, з 01.02.2018 складає 10141 грн. 20 коп. Підставою для видачі вказаної довідки є інформація з офіційного веб-сайту НАК Нафтогаз України (http://www.naftogaz.com). Водночас, як зазначено у самій довідці, дана довідка має інформаційний характер.
Вказана довідка від 01.02.2018 Харківської торгово-промислової палати виконана на підставі інформації про ціну на газ з офіційного веб-сайту НАК Нафтогаз України , при цьому не містить інформації щодо ціни на природний газ інших постачальників природного газу на ринку в Україні.
Підставою внесення змін до договору та укладення між сторонами додаткової угоди №2 від 15.02.2018 є надана товариством з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП цінова довідка від 12.02.2018 №В-1150 Житомирської торгово-промислової палати, виконана на замовлення товариства з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП , відповідно до якої за результатами проведення експертизи, встановлено, що ціни на газове паливо - природний газ для установ та організацій, що фінансуються з державного і місцевого бюджетів (закупівля роздрібна) на території України станом на лютий 2018 року складають 10459,42 грн. - 10826,64 грн. Вказані ціни на вищевказане газове паливо - природний газ, що склалися станом на лютий 2018 року є дійсними станом на дату експертизи та можуть змінюватися в більшу чи меншу сторону. У довідці не містяться дані щодо наявності коливання ціни та і про рівень цін у січні 2018 року взагалі.
Вказана цінова довідка від 12.02.2018 №В-1150 Житомирської торгово-промислової палати взагалі не містить обґрунтувань зміни ціни на газ на ринку та не містить інформацію про показники цін яких постачальників природного газу в Україні взято за основу при визначенні ціни на газ за лютий 2018 року. Крім того, вказана довідка видана 12.02.2018, тобто до моменту укладення між сторонами додаткової угоди №1 від 14.02.2018 і ціна на газ, наявна в ній, повинна бути врахована сторонами при укладенні попередньої додаткової угоди.
Отже, при укладенні додаткових угод № 1 від 14.02.2018, № 2 від 15.02.2018 як єдину підставу для підвищення ціни на природний газ використано довідку від 01.02.2018 Харківської торгово-промислової палати та цінову довідку від 12.02.2018 №В-1150 Житомирської торгово- промислової палати, що не містять даних про коливання ціни в бік збільшення, а свідчать про розмір середніх цін на ринку на певну дату.
Таким чином, у вказаних документах не міститься інформація про коливання ціни газового палива на ринку (не наведено розрахунок вартості газового палива станом на попередні календарні дати, не наведено динаміку зміни ціни в бік збільшення або зменшення, тощо). В той час, як дані статистики свідчать про стабільність ціни на ринку на природний газ з моменту укладення основного договору і до моменту укладення першої і другої додаткових угод.
Так, на офіційному веб-сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, висвітлено результати моніторингу функціонування ринку природного газу протягом 2018 року (https://www.nerc.gov.ua/?id=42238): протягом І кварталу 2018 року (січень - березень) ціна природного газу для непобутових споживачів, починаючи з січня 2018 року, поступово зменшувалась. Поступове падіння ціни з початку 1 кварталу 2018 року склало 376 грн/тис. m3 (5,5 %) та було зумовлене сезонним коливанням попиту на газ.
Окрім того, відповідно до інформації, розміщеної на сайті НКРЕКП за адресою https://www.nerc.gov.ua/?id=22022, максимальна ціна на природний газ (без урахування тарифів на транспортування природного газу магістральними та розподільними трубопроводами), яка склалася на ринку природного газу для споживачів України (які не підпадають під дію Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.03.2017 № 187), за якими було здійснено постачання природного газу суб`єктами господарювання, які в установленому порядку отримали ліцензії на право провадження діяльності з постачання природного газу, для промислових споживачів та інших суб`єктів господарювання у січні 2018 року становила - 10416,67 грн. за 1000 м3, у лютому 2018 року - 10416,67 грн. за 1000 м3.
Отже, вказане свідчить, що коливання ціни на природній газ протягом І кварталу 2018 не відбувалось, максимальна ціна становила - 10416,67 грн. за 1000 м3.
Крім того, з матеріалів справи вбачається, що прокуратурою було ініційовано питання проведення судової товарознавчої експертизи з метою визначення вартості природного газу за відпускними (оптовими цінами) для бюджетних установ з урахуванням ПДВ станом на січень, лютий, вересень, жовтень, листопад, грудень 2018 року.
Відповідно до висновку експерта від 27.12.2019, ринкова вартість природного газу за 1000 куб. м. для бюджетних установ могла становити станом січень 2018 року 11015 грн. 40 коп., станом на лютий 2018 року 10609 грн. 60 коп.
Отже, виходячи з викладеного вище, коливання ціни на газ на ринку протягом січня - лютого 2018 року, зокрема на момент укладення додаткових угод № 1, № 2 в бік збільшення не відбувалося, відповідно підстави для укладення додаткових угод №1 і №2 щодо підвищення цін на газ були відсутні.
Верховний Суд у постанові від 25.06.2019 у справі № 913/308/18 зробив такий висновок:
"Суди попередніх інстанцій не надали оцінки фактам суттєвої зміни ринкової ціни за такий короткий період; обставинам того, що ціна товару у тендерній пропозиції могла бути усвідомлено занижена для отримання замовлення, а після укладення договору закупівлі приведена у відповідність із ринковою.
В таких випадках додаткова угода щодо зміни ціни договору спотворює результати торгів та нівелює економію, яку було отримано під час підписання контракту.
Описана вище можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісної конкуренції, зловживань та корупційних дій робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є очевидним порушенням принципів процедури закупівлі, встановленим преамбулою та ст.3 Закону України "Про публічні закупівлі ."
Зважаючи на вищевикладене, суд приходить до висновку, що додаткову угоду № 1 від 14.02.2018 та додаткову угоду № 2 від 15.02.2018 до Договору від 25.01.2018 № 17-378 на постачання природного газу укладено між відповідачами всупереч вимогам Закону України "Про публічні закупівлі", у зв`язку з чим суд визнає зазначені додаткові угоди недійсними.
Окрім того, з матеріалів справи вбачається, що в подальшому між відповідачами були укладені додаткові угоди № 3 від 21.09.2018, № 4 від 24.09.2018, № 5 від 16.10.2018, № 6 від 21.11.2018.
Враховуючи те, що додаткова угода № 1 від 14.02.2018 та додаткова угода № 2 від 15.02.2018 до Договору від 25.01.2018 № 17-378 на постачання природного газу є недійсними, то і додаткові угоди № 3 від 21.09.2018, № 4 від 24.09.2018, № 5 від 16.10.2018, № 6 від 21.11.2018 є також недійсними, оскільки узгоджене вказаними додатковими вимогами підвищення ціни на природний газ перевищує встановлений у Законі України "Про публічні закупівлі" десятивідсотковий бар`єр можливого підвищення ціни товару.
Так, відповідно до укладеної 21.09.2018 між сторонами Додаткової угоди № 3 до Договору вбачається, що вказаною додатковою угодою ціну газу підвищено до 11745 грн. з урахуванням ПДВ, тобто на 10 % до ціни, узгодженої сторонами у додатковій угоді №2 та на 30,6% до ціни, узгодженої сторонами у Договорі та зменшено обсяги поставки газу за договором до 68,919 тис. м.куб., тобто, на 23,4% від обсягів, узгоджених Договором.
Підставою внесення змін до договору та укладення між сторонами додаткової угоди №3 від 21.09.2018 є лист товариства з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП від 07.09.2018 №1480-1/18 про підвищення ціни на постачання природного газу до 10% і намір укладення додаткової угоди до Договору щодо зміни ціни на постачання природного газу та довідка від 05.09.2018 Харківської торгово-промислової палати, виконана на замовлення товариства з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП від 04.09.2018 №893/18, відповідно до якої згідно прейскуранта НАК Нафтогаз України ціна природного газу як товару з урахуванням ПДВ, з 01.09.2018 складає 12249 грн. 60 коп. Підставою для видачі вказаної довідки є інформація з офіційного веб-сайту НАК Нафтогаз України (http://www.naftogaz.com). Водночас, як зазначено у самій довідці, дана довідка має інформаційний характер.
Відповідно до інформації, розміщеної на офіційному веб-сайті НАК Нафтогаз України (за посиланням:http://www.naftogaz.com/files/lnformation/Naftogaz-gas-prices-ne-PSO-September(1)-2018.pdf) ціна природного газу як товару з урахуванням ПДВ, з 01.09.2018 складає 11594 грн. 40 коп. для застосування при укладанні договорів та додаткових угод щодо продажу/постачання природного газу до 30 серпня 2018 року (включно).
Виходячи з даних офіційному веб-сайті НАК Нафтогаз України, ціна газу вказана у довідці від 05.09.2018 Харківської торгово-промислової палати суттєво відрізняється від офіційних даних веб-сайту НАК Нафтогаз України та є вищою, що свідчить про відсутність коливання цін на ринку природного газу і як наслідок відсутність підстав для внесення змін до договору щодо збільшення ціни товару.
Відповідно до укладеної 24.09.2018, тобто через два дні після укладення сторонами додаткової угоди №3 до Договору, між сторонами Додаткової угоди № 4 до Договору вбачається, що вказаною додатковою угодою ціну газу підвищено до 12915 грн. з урахуванням ПДВ. тобто на 10% до ціни, узгодженої сторонами у додатковій угоді №3 та на 43,6% до ціни, узгодженої сторонами у Договорі та зменшено обсяги поставки газу за договором до 62,675 тис. м.куб., тобто, на 30,4% від обсягів, узгоджених Договором.
Підставою внесення змін до договору та укладення між сторонами додаткової угоди №4 від 24.09.2018 є лист товариства з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП від 10.09.2018 №1620/18 про підвищення ціни на постачання природного газу до 10% і намір укладення додаткової угоди до Договору щодо зміни ціни на постачання природного газу та довідка від 07.09.2018 Харківської торгово-промислової палати, виконана на замовлення товариства з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП від 05.09.2018 №906/18, відповідно до якої згідно прейскуранта НАК Нафтогаз України ціна природного газу як товару з урахуванням ПДВ, з 01.09.2018 складає 13338 грн. 00 коп. Підставою для видачі вказаної довідки є інформація з офіційного веб-сайту НАК Нафтогаз України (http://www.naftogaz.com). Водночас, як зазначено у самій довідці, дана довідка має інформаційний характер.
Відповідно до укладеної 16.10.2018 між сторонами Додаткової угоди № 5 до Договору вбачається, що вказаною додатковою угодою ціну газу підвищено до 14205 грн. з урахуванням ПДВ, тобто на 10% до ціни, узгодженої сторонами у додатковій угоді №4 та на 57,9% до ціни, узгодженої сторонами у Договорі та зменшено обсяги поставки газу за договором до 56,984 тис. м.куб., тобто, на 36,7% від обсягів, узгоджених Договором.
Підставою внесення змін до договору та укладення між сторонами додаткової угоди №5 від 16.10.2018 є надана товариством з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП довідка від 02.10.2018 Харківської торгово-промислової палати, виконана на замовлення товариства з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП від 28.09.2018 №1029/18, відповідно до якої згідно прейскуранта НАК Нафтогаз України ціна природного газу як товару з урахуванням ПДВ, з 01.10.2018 складає 14586 грн. 00 коп. Підставою для видачі вказаної довідки є інформація з офіційного веб-сайту НАК Нафтогаз України (http://www.naftogaz.com). Водночас, як зазначено у самій довідці, дана довідка має інформаційний характер.
Відповідно до укладеної 21.11.2018 між сторонами Додаткової угоди № 6 до Договору вбачається, що вказаною додатковою угодою ціну газу підвищено до 14580 грн. з урахуванням ПДВ, тобто на 2,64% до ціни, узгодженої сторонами у додатковій угоді №5 та на 62,1% до ціни, узгодженої сторонами у Договорі та зменшено обсяги поставки газу за договором до 55,518 тис. м.куб., тобто, на 38,3% від обсягів, узгоджених Договором.
Підставою внесення змін до договору та укладення між сторонами додаткової угоди №6 від 21.11.2018 є наданий товариством з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП експертний висновок від 12.11.2018 №В-7584 Житомирської торгово-промислової палати, виконаний на замовлення товариства з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП , відповідно до якого за результатами проведення експертизи, встановлено, що коливання ринкової вартості на природний газ для установ та організацій, що фінансуються з державного і місцевого бюджетів на території України станом на листопад 2018 року за 1 тис. куб.м, складають 14600 грн. - 15450 грн. Вказані ціни на вищевказане газове паливо - природний газ. що склалися станом на листопад 2018 року є дійсними станом на дату експертизи та можуть змінюватися в більшу чи меншу сторону.
Втім, вищевказані документи, які стали підставою для укладення додаткових угод №3, №4, №5, №6 про збільшення ціни на газ не містять належного обгрунтування для зміни істотних умов Договору на підставі п. 2. ч. 4 ст. 36 Закону України Про публічні закупівлі . У вказаних документах не міститься інформація про коливання ціни газового палива на ринку (не наведено розрахунок вартості газового палива станом на попередні календарні дати, у тому числі, на дату подання цінової пропозиції - 11.12.2017, дату укладення Договору на постачання природного газу № 17-378, дату укладення попередніх додаткових угод до вказаного Договору, не наведено динаміку зміни ціни в бік збільшення або зменшення).
Разом з цим, суд зазначає, що на підтвердження факту коливання ціни на товар, у документі, який видає компетентна організація має бути зазначена діюча ринкова ціна на товар і її порівняння з ринковою ціною станом на дату, з якої почалися змінюватися ціни на ринку, як у бік збільшення, так і у бік зменшення (тобто наявності коливання). Необхідність зазначення такої інформації зумовлюється також тим, що у випадку коливання цін, зміни до договору про закупівлю вносяться з урахуванням показників коливання цін, що стали підставою для здійснення попередніх змін до договору. Кожна зміна до договору має містити окреме документальне підтвердження.
Аналогічну правову позицію щодо підстав зміни ціни за одиницю товару у договорі про закупівлю підтримав суд касаційної інстанції (постанова Верховного Суду від 15.03.2018 у справі № 910/4474/17, постанова Вищого господарського суду України від 15.05.2014 у справі № 904/3255/13).
Так, суди переглядаючи справи за касаційними скаргами відповідачів погодились із висновками судів апеляційної інстанції, що сторони у випадку коливання цін на ринку (як в бік зменшення, так і в бік збільшення ціни) наділені правом вносити зміни до ціни товару декілька разів, але не більше, ніж на 10 % від ціни за одиницю товару, і такі зміни сторони вносять з урахуванням вже внесених попередніх змін. Для внесення змін до умов договору щодо ціни товару визначальним є не просто коливання ціни, а й те, що таке коливання сторонами не було враховано попередніми змінами. Суд звернув увагу, що існування обставин, які є підставою для зміни ціни товару, повинно бути доведеним, документально підтвердженим. Тобто відповідні документи, що підтверджують коливання ціни товару на ринку повинні бути наявні саме на момент внесення таких змін.
Водночас, суд звертає увагу, що згідно інформації щодо ціни на газ для споживачів у І півріччі 2018 року, оприлюдненої на офіційному сайті Державної служби статистики України (http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2018/energ/ser_cin_gas/ser_cin_gas_u/sc_gazl_18_u.htm) середня ціна природного газу з ПДВ для не побутових споживачів становить 9280,28 гривень, у т.ч. з річним обсягом постачання від 27 до 270 тис. м куб. 10930,51 грн.
Згідно інформації щодо ціни на газ для споживачів у 11 півріччі 2018 року, оприлюдненої на офіційному сайті Державної служби статистики України (http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2018/energ/ser_cin_gas/ser_cin_gas_u/sc_gazll_18_u.htm) середня ціна природного газу з ПДВ для не побутових споживачів становить 11010,88 гривень, у т.ч. з річним обсягом постачання від 27 до 270 тис. м куб. 13704.58 грн.. що є значно меншою ніж вказана у додаткових угодах № 5 від 16.10.2018 та № 6 від 21.11.2018.
Крім того, відповідно до інформації, розміщеної на офіційному веб-сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, останньою висвітлено результати моніторингу функціонування ринку природного газу протягом 2018 року: (https://www.nerc.gov.иа/?іб=42238):Ціна природного газу для непобутових споживачів у IV кварталі 2018 року становила була на 4 % меншою у порівнянні з попереднім кварталом. Зниження ціни для непобутових відбулось у листопаді 2018 року. Так. у порівнянні з жовтнем 2018 року ціна на природний газ для непобутових споживачів знизилась на 1 365 грн/тис. мЗ (або на 14 %). Крім цього, у грудні 2018 року ціна для непобутових споживачів продовжила знижуватись та була на 7 % меншою ніж у листопаді та на 20 % меншою ніж у жовтні.
Приймаючи до уваги вищенаведене, слід дійти висновку, що відповідачами без будь-яких належних на те підстав, без жодного належно обґрунтованого документального підтвердження щодо коливання ціни на природний газ та щодо підвищення ціни на природний газ, в порушення норм Закону України Про публічні закупівлі та положень укладеного договору, укладено додаткові угоди згідно яких зменшено обсяги поставки природного газу, при цьому збільшено ціну за одиницю товару, що в свою чергу не відповідає вимогам тендерної документації.
Згідно статті 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Відповідно до частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
За змістом статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (стаття 77 Господарського процесуального кодексу України).
Згідно статті 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Отже, підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку, що додаткові угоди № 1 від 14.02.2018, № 2 від 15.02.2018, № 3 від 21.09.2018, № 4 від 24.09.2018, № 5 від 16.10.2018, № 6 від 21.11.2018 до договору № 17-378 на постачання природного газу від 25.01.2018, укладено всупереч вимогам Закону України "Про публічні закупівлі", у зв`язку з чим вимога прокурора про визнання недійсними вказаних додаткових угод підлягає задоволенню в повному обсязі.
Частиною 4 ст. 236 ГПК України встановлено, що при виборі норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду.
Суд звертає увагу, що вищенаведені судом висновки повністю відповідають подібним правовим позиціям, викладеним в постановах Верховного Суду від 12.02.2020 у справі № 913/166/19, від 16.04.2019 у справі № 915/346/18 та від 23.01.2020 у справі № 907/788/18 стосовно того ж товариства з обмеженою відповідальністю "Укртрансервіс-Груп", а також у постановах від 21.03.2019 у справі № 912/898/18, від 12.09.2019 у справі № 915/1868/18, від 25.06.2019 у справі № 913/308/18.
При цьому, суд вважає необгрунтованими посилання відповідача 2 на висновки Верховного Суду у справах № 910/17258/17 та № 916/3156/17, оскільки вони стосуються інших правовідносин, ніж у справі що розглядається.
Що стосується вимоги прокуратури щодо стягнення з відповідача 2 надмірно сплачених грошових коштів, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 216 Цивільного кодексу України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування. Якщо у зв`язку із вчиненням недійсного правочину другій стороні або третій особі завдано збитків та моральної шкоди, вони підлягають відшкодуванню винною стороною.
Статтею 1212 Цивільного кодексу України визначено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.
Так, як вбачається з матеріалів справи, відповідно до підписаного сторонами акту прийому-передачі природного газу від 12.03.2018 № РН-0000320, за лютий 2018 року комунальним закладом Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій Городище за Договором спожито природного газу в обсязі 11,159 тис. куб.м. на суму 119178 грн. 12 коп. по ціні, узгодженої сторонами додатковою угодою №2 до Договору - 10680 грн. за 1000 м.куб. з урахуванням ПДВ.
Платіжним дорученням від 13.03.2018 № 68 комунальним закладом Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій Городище було сплачено товариству з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП 119178 грн. 12 коп. за актом прийому-передачі природного газу від 12.03.2018 № РН-0000320.
Відповідно до підписаного сторонами акту прийому-передачі природного газу від 12.04.2018 № РН-0000578, за березень 2018 року комунальним закладом Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій Городище за Договором спожито природного газу в обсязі 9,984 тис. куб.м. на суму 106629 грн. 12 коп. по ціні, узгодженої сторонами додатковою угодою №2 до Договору - 10680 грн. за 1000 м.куб. з урахуванням ПДВ.
Платіжним дорученням від 12.04.2018 № 114 комунальним закладом Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій Городище було сплачено товариству з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП 106629 грн. 12 коп. за актом прийому-передачі природного газу від 12.04.2018 № РН-0000578.
Відповідно до підписаного сторонами акту прийому-передачі природного газу від 10.05.2018 № РН-0000947, за квітень 2018 року комунальним закладом Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій Городище за Договором спожито природного газу в обсязі 1,921 тис. куб.м. на суму 20516 грн. 28 коп. по ціні, узгодженої сторонами додатковою угодою №2 до Договору - 10680 грн. за 1000 м.куб. з урахуванням ПДВ.
Платіжним дорученням від 14.05.2018 № 142 комунальним закладом Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій Городище було сплачено товариству з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП 20516 грн. 28 коп. за актом прийому-передачі природного газу від 10.05.2018 № РН-0000947.
Відповідно до підписаного сторонами акту прийому-передачі природного газу від 05.11.2018 № 324, за жовтень 2018 року комунальним закладом Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій Городище за Договором спожито природного газу в обсязі 3,634 тис. куб.м. на суму 51920 грн. 98 коп. по ціні, узгодженої сторонами додатковою угодою №5 до Договору - 14205 грн. за 1000 м.куб. з урахуванням ПДВ.
Платіжним дорученням від 07.11.2018 № 400 комунальним закладом Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій Городище було сплачено товариству з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП 51620 грн. 98 коп. за актом прийому-передачі природного газу від 07.11.2018 № 324.
Відповідно до підписаного сторонами акту прийому-передачі природного газу від 17.12.2018 № 684 за листопад 2018 року комунальним закладом Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій Городище за Договором спожито природного газу в обсязі 8,825 тис. куб.м. на суму 128668 грн. 50 коп. по ціні, узгодженої сторонами додатковою угодою №6 до Договору - 14580 грн. за 1000 м.куб. з урахуванням ПДВ.
Платіжним дорученням від 19.12.2018 № 479 комунальним закладом Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій Городище було сплачено товариству з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП 128668 грн. 50 коп. за актом прийому-передачі природного газу від 17.12.2018 № 684.
Відповідно до підписаного сторонами акту прийому-передачі природного газу від 19.12.2018 № 1055 за грудень 2018 року комунальним закладом Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій Городище за Договором спожито природного газу в обсязі 13,0 тис. куб.м. на суму 189540 грн. 00 коп. по ціні, узгодженої сторонами додатковою угодою №6 до Договору - 14580 грн. за 1000 м.куб. з урахуванням ПДВ.
Платіжним дорученням від 19.12.2018 № 480 комунальним закладом Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій Городище було сплачено товариству з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВ1С - ГРУП 189540 грн. 00 коп. за актом прийому-передачі природного газу від 17.12.2018 № 1055.
Всього, комунальним закладом Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій Городище було спожито за Договором 48,523 тис. куб. м. газу та сплачено товариству з обмеженою відповідальністю УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП за спожитий газ за Договором 616153 грн.
Виходячи з викладеного вище, ціна газу, узгоджена сторонами у Договорі та додаткових угодах №1, 3, 4 взагалі не застосовувалась.
Суд звертає увагу, що відповідно до додатку № 3 до рішення Черкаської обласної ради від 22.12.2017 № 19-22/VII Про обласний бюджет Черкаської області на 2018 рік (розміщено за посиланням http://oblradack.gov.ua/files/docs/Rishennja/7/19/19-22-7.pdf) головному розпоряднику коштів - Управлінню охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації виділено на надання санаторно - курортної допомоги населенню 58 834000 грн. У подальшому вказані кошти головним розпорядником розподілено між комунальними закладами визначеного типу комунальної власності, які розташовані на території міст обласного значення та фінансуються з обласного бюджету.
Разом з цим, укладена сторонами додаткова угода № 2 від 15.02.2018 із узгодженою ціною природного газу - 10680 грн. за 1000 м.куб. з урахуванням ПДВ, яка застосовувалась сторонами при розрахунках за спожитий природний газ у лютому, березні, квітні 2018 року, суперечить вимогам законодавства та призвела до протиправного фінансування видатків державного бюджету на суму 246 323 грн. 52 коп., з яких надміру сплачено 38 885 грн. 90 коп., укладена сторонами додаткова угода № 5 від 16.10.2018 із узгодженою ціною природного газу - 14205 грн. за 1000 м.куб. з урахуванням ПДВ, яка застосовувалась сторонами при розрахунках за спожитий природний газ у жовтні 2018 року, суперечить вимогам законодавства та призвела до протиправного фінансування видатків державного бюджету на суму 51 620 грн. 98 коп., з яких надміру сплачено 18 936 грн. 78 коп., укладена сторонами додаткова угода № 6 від 21.11.2018 із узгодженою ціною природного газу - 14580 грн. за 1000 м.куб. з урахуванням ПДВ, яка застосовувалась сторонами при розрахунках за спожитий природний газ у листопаді та грудні 2018 року, суперечить вимогам законодавства та призвела до протиправного фінансування видатків державного бюджету на суму 318 208 грн. 50 коп., з яких надміру сплачено 121 914 грн. 46 коп., а всього надміру сплачено 179 737 грн. 14 коп.
Порушення процедури державних закупівель та укладення відповідних додаткових угод №1 від 14.02.2020, № 2 від 15.02.2018, №3 від 21.09.2018, №4 від 24.09.2018, № 5 від 16.10.2018, №6 від 21.11.2018 призвело до необхідності додаткового витрачання коштів з бюджету, а також свідчить про нераціональне та неефективне використання бюджетних коштів, що створює загрозу державним інтересам у подальшому. Кошти, які прокурор просить стягнути із Відповідача 2 є безпосередніми надходженнями обласного бюджету, а не доходами спеціального фонду комунального закладу.
Отже, в даному випадку в результаті укладення додаткових угод №1 від 14.02.2020, № 2 від 15.02.2018, №3 від 21.09.2018, №4 від 24.09.2018, № 5 від 16.10.2018, №6 від 21.11.2018 державі в особі Черкаської обласної ради, Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації були заподіяні збитки у виді надмірно сплачених грошових коштів за додатковою угодою № 2 від 15.02.2018: 246 323 грн. 52 коп. - 207 437 грн. 62 коп.= 38 885 грн. 90 коп., за додатковою угодою № 5 від 16.10.2018: 51 620 грн. 98 коп. - 32 684 грн. 20 коп. = 18 936 грн. 78 коп. та за додатковою угодою №6 від 21.11.2018: 318 208 грн. 50 коп. - 196 294 грн. 04 коп. = 121 914 грн. 46 коп., а всього надміру сплачено: 38 885 грн. 90 коп. + 18 936 грн. 78 коп. + 121 914 грн. 46 коп. = 179 737 грн. 14 коп.
Зважаючи на вказане, суд приходить до висновку про обгрунтованість вимог прокуратури щодо стягнення з відповідача 2 на користь позивача 2 надмірно сплачених грошових коштів в сумі 179737, 17 грн., у зв`язку з чим позов в цій частині підлягає задоволенню.
Вирішуючи питання розподілу судового збору, суд керується п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, відповідно до якої судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. У зв`язку із задоволенням позову в повному обсязі, судовий збір у розмірі 9006,56 грн. покладається на відповідача 2, судовий збір у розмірі 6306,00 грн. покладається на відповідача 1.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 4, 5, 12, 13, 20, 73, 74, 76-79, 86, 123, 129, 232, 233, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати недійсною додаткову угоду № 1 від 14.02.2018 до Договору від 25.01.2018 № 17-378 на постачання природного газу, укладену між товариством з обмеженою відповідальністю «УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП» та комунальним закладом «Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій «Городище» ;
Визнати недійсною додаткову угоду № 2 від 15.02.2018 до Договору від 25.01.2018 № 17-378 на постачання природного газу, укладену між товариством з обмеженою відповідальністю «УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП» та комунальним закладом «Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій «Городище» ;
Визнати недійсною додаткову угоду № 3 від 21.09.2018 до Договору від 25.01.2018 № 17-378 на постачання природного газу, укладену між товариством з обмеженою відповідальністю «УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП» та комунальним закладом «Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій «Городище» ;
Визнати недійсною додаткову угоду № 4 від 24.09.2018 до Договору від 25.01.2018 № 17-378 на постачання природного газу, укладену між товариством з обмеженою відповідальністю «УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП» та комунальним закладом «Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій «Городище» .
Визнати недійсною додаткову угоду № 5 від 16.10.2018 до Договору від 25.01.2018 № 17-378 на постачання природного газу, укладену між товариством з обмеженою відповідальністю «УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП» та комунальним закладом «Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій «Городище» .
Визнати недійсною додаткову угоду № 6 від 21.11.2018 до Договору від 25.01.2018 № 17-378 на постачання природного газу, укладену між товариством з обмеженою відповідальністю «УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП» та комунальним закладом «Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій «Городище» .
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП» (вул. Космічна, 21, офіс 1002. м. Харків. 61145. код ЄДРПОУ 39869593) на користь Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації (бул. Шевченка, 185, м. Черкаси , 18001, код ЄДРПОУ 02012378) надмірно сплачені грошові кошти в сумі 179737, 14 грн..
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «УКРТРАНССЕРВІС - ГРУП» (вул. Космічна, 21, офіс 1002, м. Харків, 61145, код ЄДРПОУ 39869593) витрати, пов`язані зі сплатою судового збору в сумі 9006 грн. 56 коп. на користь прокуратури Черкаської області (бул. Шевченка, 286, м. Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 02911119, р/р UA138201720343160001000003751 в Державній казначейській службі України у м. Київ).
Стягнути з комунального некомерційного підприємства «Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій «Городище» Черкаської обласної ради» (вул. 1 Травня, 28, м. Городище, Черкаська область, 19500, код ЄДРПОУ 02004887) витрати, пов`язані зі сплатою судового збору в сумі 6306 грн. 00 коп. на користь прокуратури Черкаської області (бул. Шевченка, 286, м. Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 02911119, р/р UA 138201720343160001000003751 в Державній казначейській службі України ум. Київ).
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до ст. 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно ст.ст. 256, 257 ГПК України, рішення може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення, з урахуванням приписів п.п. 17.5 п.17 Перехідних положень ГПК України.
Прокуратура: Виконувач обов`язків керівника Смілянської місцевої прокуратури (20700, Черкаська область, м. Сміла, вул. Ю. Кондратюка, 25);
Позивачі:
1. Черкаська обласна рада (18001, Черкаська область, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 185, код ЄДРПОУ 24411541);
2. Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації (18001, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 185, код ЄДРПОУ 02012378);
Відповідачі:
1. Комунальне некомерційне підприємство "Черкаський обласний дитячий кардіоревматологічний санаторій "Городище" Черкаської обласної ради (19500, Черкаська область, Городищенський район, м. городище, вул. 1-го Травня, 28, код ЄДРПОУ 02004887) ,
2. Товариство з обмеженою відповідальністю "Укртранссервіс-Груп" (61145, м. Харків, вул. Космічна, 21, оф. 1002, код ЄДРПОУ 39869593)
Повне рішення складено "16" жовтня 2020 р.
Суддя В.В. Суслова
справа № 922/1658/20
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2020 |
Оприлюднено | 19.10.2020 |
Номер документу | 92252231 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Мартюхіна Наталя Олександрівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Мартюхіна Наталя Олександрівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Крестьянінов Олексій Олександрович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Крестьянінов Олексій Олександрович
Господарське
Господарський суд Харківської області
Суслова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні