Постанова
від 15.10.2020 по справі 922/4231/19
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" жовтня 2020 р. Справа № 922/4231/19

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Крестьянінов О.О., суддя Фоміна В.О. , суддя Шевель О.В.

за участю секретаря судового засідання Ярітенко О.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Харківської міської ради (вх.№1501 Х) на рішення господарського суду Харківської області від 15 . 05.2020 (рішення ухвалено суддею Хотенцем П.В. 15.05.2020 о 12:17 год. у приміщенні господарського суду Харківської області, повний текст рішення складено 25.05.2020) у справі №922/4231/19

за позовом Харківської міської ради, м. Харків

до Товариства з обмеженою відповідальністю "ВЛАДА ЛТД", м. Харків

про стягнення 505924,41 грн.

ВСТАНОВИЛА:

У грудні 2019 Харківська міська рада звернулась до господарського суду з позовною заявою, в якій просила стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ВЛАДА ЛТД" на свою користь безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати у сумі 505924,41 грн.

Рішенням господарського суду Харківської області від 15.05.2020 у справі №922/4231/19 у позові відмовлено повністю.

Харківська міська рада звернулася до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права та неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, просить рішення господарського суду Харківської області від 15.05.2020 у справі №922/4231/19 скасувати та ухвалити нове, яким позовні вимоги Харківської міської ради задовольнити у повному обсязі.

Обгрунтовуючи апеляційну скаргу позивач посилався, зокрема, на безпідставність висновків суду щодо не сформованості земельної ділянки, відсутності підстав застосування ст. 1212 ЦК України, сплати відповідачем грошових коштів за користування земельною ділянкою.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 18.06.2020 (колегія суддів у складі: головуючий суддя Крестьянінов О.О., суддя Пуль О.А., суддя Тарасова І.В.) відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Харківської міської ради на рішення господарського суду Харківської області від 15.05.2020 у справі №922/4231/19, повідомлено учасників справи, що розгляд апеляційної скарги відбудеться 16.07.2020.

14.07.2020 від відповідача надійшов відзив на апеляційну скаргу (вх.№6625).

Відповідно до розпорядження Східного апеляційного господарського суду щодо повторного автоматизованого розподілу справи та протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.07.2020 у зв`язку з відпусткою суддів Пуль О.А. та Тарасової І.В. для розгляду справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Крестьянінов О.О., суддя Мартюхіна Н.О., суддя Фоміна В.О.

Згідно положень ст. 32 Господарського процесуального кодексу України у разі зміни складу суду на стадії підготовчого провадження розгляд справи починається спочатку, за винятком випадків, передбачених цим Кодексом. У разі зміни складу суду на стадії розгляду справи по суті суд повторно розпочинає розгляд справи по суті, крім випадку, коли суд ухвалить рішення про повторне проведення підготовчого провадження.

У судовому засіданні 16.07.2020 оголошено перерву до 28.07.2020.

27.07.2020 від відповідача надійшли пояснення по справі, в яких він просив залишити рішення без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення (вх.№7044). До пояснень додані копії платіжних доручень зі сплати податку за землю за 2015 - 2019 роки.

У судовому засіданні 28.07.2020 оголошено перерву до 10.09.2020.

28.07.2020 відповідач надав клопотання про долучення до матеріалів справи договору купівлі-продажу від 30.12.2013 та витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №15742538 від 30.12.2013 (вх.№7065).

04.09.2020 від позивача надійшли пояснення по справі, в яких він зазначав, що зміна цільового призначення земельної ділянки впливає лише на коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки. До пояснень додано договір оренди земельної ділянки та Інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 27.11.2019 (вх.№8309).

Відповідно до розпорядження Східного апеляційного господарського суду щодо повторного автоматизованого розподілу справи та протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09.09.2020 у зв`язку з відпусткою судді Мартюхіної Н.О. для розгляду справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Крестьянінов О.О., суддя Шевель О.В., суддя Фоміна В.О.

У судовому засіданні 10.09.2020 оголошено перерву до 15.10.2020.

У судовому засіданні 15.10.2020 представник позивача підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги та просив її задовольнити. Представник відповідача проти доводів та вимог апеляційної скарги заперечував та просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення - без змін.

Дослідивши матеріали справи, перевіривши в межах доводів та вимог апеляційної скарги законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду встановила таке.

Рішенням Харківської міської ради Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд від 23.09.2015 №1997/15 надано ТОВ Влада ЛТД в оренду строком до 01.10.2020 земельну ділянку площею 0,0379 га (кадастровий номер 6310136600:02:007:0071), що належить територіальній громаді м. Харкова за рахунок земель житлової та громадської забудови для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. Б-1 (магазин) (код КВЦПЗ 03.07) по вул. Іванова, 23 (Київський район) (п. 9.1 додатку 4 рішення Харківської міської ради).

Рішенням Харківської міської ради Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів від 14.09.2016 №333/16 надано ТОВ Влада ЛТД дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель територіальної громади м. Харкова, площею 0,0379 га (кадастровий номер 6310136600:02:007:0071) зі зміною цільового призначення земельної ділянки по вул. Свободи, 23 (колишня вул. Іванова) для реконструкції нежитлової будівлі літ. Б-1 під учбові класи та подальшої експлуатації. Також, вказаним рішенням відмінено п. 9 додатку 4 до рішення Харківської міської ради №1997/15, як невиконаний.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 08.05.2018 №НВ-6305969942018 датою реєстрації земельної ділянки площею 0,0379 га з кадастровим номером 6310136600:02:007:0071 по вул. Іванова, 23 у м. Харкові, цільове призначення - 03.7. для будівництва та обслуговування будівель торгівлі; категорія земель - землі житлової та громадської забудови; вид використання земельної ділянки - для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ Б-1 (магазин) є 16.05.2013.

Рішенням Харківської міської ради Про надання земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів, припинення права користування земельними ділянками від 20.06.2018 №1123/18 затверджено ТОВ Влада ЛТД проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення для реконструкції нежитлової будівлі літ. Б-1 під учбові класи та подальшої експлуатації по вул. Свободи, 23 (колишня вул. Іванова); змінено цільове призначення земельної ділянки площею 0,0379 га (кадастровий номер 6310136600:02:007:0071) на для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти по вул. Свободи, 23; змінено вид використання земельної ділянки (кадастровий номер 6310136600:02:007:0071) площею 0,0379 га для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. Б-1 (магазин) на для реконструкції нежитлової будівлі літ. Б-1 під учбові класи по вул. Свободи, 23; надано ТОВ Влада ЛТД в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 6310136600:02:007:0071) площею 0,0379 га із земель територіальної громади м. Харова, за рахунок земель житлової та громадської забудови, для реконструкції нежитлової будівлі літ. Б-1 під учбові класи по вул. Свободи, 23 до 20.06.2020.

З інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 29.11.2019 №190849926 вбачається, що 28.05.2019 внесені зміни щодо цільового призначення об`єкта нерухомого майна (земельної ділянки з кадастровим номером 6310136600:02:007:0071), а саме: землі житлової та громадської забудови "для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ Б-1 (магазин)" змінено на "для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, землі житлової та громадської забудови для реконструкції нежитлової будівлі літ. Б-1 під учбові класи".

Право оренди земельної ділянки зареєстровано 11.10.2019 за ТОВ Влада ЛТД на підставі договору оренди землі від 27.09.2019.

Департаментом територіального контролю Харківської міської ради 29.11.2019 здійснено обстеження земельної ділянки з урахуванням звіту з геодезичної зйомки земельної ділянки по вул. Свободи, 23 у м. Харкові, розробленого ТОВ "Геодезично-вишукувальний центр", та витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 13.09.2019 №НВ-0003732722019 і 08.05.2018 №НВ-6305969942018.

Обстеженням на місцевості встановлено, що на сформованій земельній ділянці площею 0,0379 га (кадастровий номер 6310136600:02:007:0071) по вул. Свободи, 23 у м. Харкові розташована нежитлова будівля літ. Б-1 , право власності на яку зареєстроване за ТОВ Влада ЛТД ; вказана земельна ділянка використовується ТОВ Влада ЛТД для обслуговування нежитлової будівлі літ. Б-1 .

За результатами обстеження складено акт обстеження земельної ділянки за адресою: м. Харків, вул. Свободи, 23 (кадастровий номер 6310136600:02:007:0071). Враховуючи відсутність зареєстрованих за будь-якими юридичними або фізичними особами прав на земельну ділянку з кадастровим номером 6310136600:02:007:0071 за період з 01.12.2016 по 30.09.2019 та з урахуванням ст. 12, 80, 83 Земельного кодексу України земельна ділянка загальною площею 0,0379 га по вул. Свободи, 23 у м. Харкові перебуває у власності територіальної громади міста Харкова.

У грудні 2019 позивач звернувся до господарського суду з позовом, в якому просив стягнути з ТОВ Влада ЛТД на свою користь безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати у сумі 505924,41 грн.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ТОВ Влада ЛТД у період з 01.12.2016 по 30.09.2019 не сплачувало плату за користування земельною ділянкою, внаслідок чого зберегло за рахунок Харківської міської ради, як власника земельної ділянки, грошові кошти у розмірі орендної плати. Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує наявністю підстав для застосування статей 1212-1214 ЦК України.

Ухвалюючи оскаржуване рішення від 15.05.2020 про відмову у позові, суд виходив з того, що оскільки рішенням Харківської міської ради від 14.09.2016 №333/16 ТОВ Влада ЛТД було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,00379 га. (кадастровий номер 6310136600:02:007:0071) зі зміною цільового призначення земельної ділянки по вул. Свободи, 23 для реконструкції нежитлової будівлі літ. "Б-1" під учбові класи та подальшої експлуатації, інформація в Державному земельному кадастрі про цільове призначення не відповідала дійсності. Враховуючи викладене, до прийняття рішення Харківською міською радою від 20.06.2018 року №1123/18 земельна ділянка кадастровий номер 6310136600:02:007:0071 не може вважатись сформованим об`єктом цивільних прав, адже відомості про цю земельну ділянку не відповідають фактичним. Суд зазначив, що предметом регулювання інституту безпідставного збереження майна є відносини, які виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна, і які не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права. Зобов`язання з безпідставного набуття, збереження майна виникають за наявності трьох умов: набуття або збереження майна; набуття або збереження за рахунок іншої особи; відсутність правової підстави для набуття або збереження майна. Однак, в даному випадку користування ТОВ "ВЛАДА ЛТД" земельною ділянкою без сплати платежів з оренди відсутні відразу всі вищезазначені умови. Крім того, суд вважав безпідставними твердження позивача щодо сплати відповідачем коштів за користуванням земельною ділянкою, оскільки ТОВ "ВЛАДА ЛТД" на виконання вимог податкового кодексу з 2014 року і по 2019 рік подавало податкові декларації зі сплати податку на землю та сплачувало його у розмірах, визначених чинним законодавством. Тобто відповідач, для уникнення претензій щодо можливого безоплатного користування земельною ділянкою (користування якою згідно з вимогами законодавства не може бути безоплатним) здійснював саме ті платежі, на які в нього були хоча б якісь законні підстави. Будь-які інші належні підстави (зокрема, підстави для сплати орендної плати) на той час об`єктивно не існували.

Колегія суддів не може погодитися з висновками суду першої інстанції, враховуючи таке.

Відповідно до положень ст. 80 ЗК України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

У відповідності до ст. 122, 123, 124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно зі статтею 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до частини 2 статті 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. При цьому згідно з пунктом "д" частини першої статті 156 ЗК України власникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

За змістом вказаних положень Цивільного та Земельного кодексів України відшкодування шкоди (збитків) є заходом відповідальності, зокрема, за завдану шкоду майну чи за порушення прав власника земельної ділянки.

Шкода, завдана майну юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала (частина 1 статті 1166 ЦК України). Підставою для відшкодування є наявність таких елементів складу цивільного правопорушення, як: шкода; протиправна поведінка її заподіювача; причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача; вина. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає. Особа, яка завдала шкоду, звільняється від обов`язку її відшкодовувати, якщо доведе, що шкоди заподіяно не з її вини (частина 2 статті 1166 ЦК України).

Натомість предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до частин 1, 2 статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала. У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 ЦК України.

За змістом положень глав 82 і 83 ЦК України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої. Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

Частиною 1 статті 93 та статтею 125 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату (пункт "в" частини 1 статті 96 цього Кодексу).

Таким чином, за змістом вказаних положень виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте з огляду на приписи частини 2 статті 120 ЗК України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно. До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 ЦК України (зазначені правові висновки викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі №922/3412/17 та постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 28.02.2020 у справі №913/169/18).

Згідно з частинами 1-5, 9 статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Отже, сформованою земельна ділянка є з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі та момент сформованості не пов`язаний із цільовим призначенням земельної ділянки.

Про необхідність застосування статті 79-1 ЗК України та положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" при розгляді позову про стягнення безпідставно збережених коштів у виді недоотриманої орендної плати неодноразово зазначалося Верховним Судом, зокрема у постановах від 29.01.2019 у справах №922/3780/17 та №922/536/18, від 11.02.2019 у справі №922/391/18, від 12.04.2019 у справі №922/981/18, у яких міститься висновок про те, що для вирішення спору щодо фактичного користування земельною ділянкою без укладення правовстановлюючих документів та без державної реєстрації прав на неї встановленню підлягають обставини, зокрема, чи є земельна ділянка, за фактичне користування якою Харківська міськрада просить стягнути безпідставно збережені кошти, сформованим об`єктом цивільних прав протягом усього періоду, зазначеного у позові.

Статтею 1 Закону України Про Державний земельний кадастр визначено, що кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6305969942018 від 08.05.2018 та №НВ-0003732722019 від 13.09.2019, Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно від 29.11.2019 №190849926 земельна ділянка по вул. Свободи (Іванова), 23 у м. Харкові із кадастровим номером: 6310136600:02:007:0071, загальною площею 0,0379 га сформована як об`єкт цивільних прав. Датою державної реєстрації земельної ділянки є 16.05.2013.

Таким чином, висновок суду першої інстанції щодо не сформованості земельної ділянки до прийняття Харківською міською радою рішення від 20.06.2018 №1123/18 не відповідає нормам матеріального права та фактичним обставинам справи.

Основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пункту 288.5.1 статті 288 ПК України.

Відповідно до частини 2 статті 20 та частини 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Матеріали справи містять витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за №1051/0/45-19 від 24.06.2019, виданий Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області, згідно якого нормативно грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 63101366000:02:007:0071 по вул. Свободи, 23, у м. Харкові становить 721070 грн.

З огляду на вимоги статей 20, 23 Закону України "Про оцінку земель" і статей 77, 79, 86 ГПК України господарський суд має з`ясовувати обставини, пов`язані з правильністю здійснення позивачем розрахунку, та здійснити оцінку доказів, на яких цей розрахунок ґрунтується.

Колегія суддів також враховує, що відсутність витягу з нормативної грошової оцінки землі станом на 01.12.2016 (дати з якої позивач здійснює розрахунок суми) не є перешкодою для здійснення таких розрахунків, оскільки, по-перше, чинне земельне законодавство, в тому числі стаття 20 Закону України "Про оцінку земель", не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кожен місяць спірного періоду, а лише зазначає про необхідність фіксування нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки у відповідному витязі; по-друге, витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, внесених до Державного земельного кадастру, а формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється автоматично в режимі "реального часу", тобто на час звернення заявників, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 29.05.2020 у справі №922/2843/19, від 02.06.2020 у справі №922/2845/19.

Рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 затверджена Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, яка застосовується з 01.01.2014. Базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова становить 291,18 грн.

Наказом Держкомзему, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 №18/15/21/11 затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, згідно якого коефіцієнт земельної ділянки (Кф) визначається до додатку 1, таблиці 1.1. цього Порядку.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016 затверджено новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, який застосовується з 01.01.2017 (далі - Порядок).

Відповідно до п. 5 розділу ІІ Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306 (додаток 1).

Рішенням 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання №41/8 від 27.02.2008 затверджено Положення про порядок визначення розміру орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові, пунктом 2.5 якого визначено розмір поточної базової ставки орендної плати у розмірі 0,08, що відповідно становить 8%.

Пунктом 2.4. рішення Харківської міської ради №41/8 від 27.02.2008 визначено формулу, за якою розраховується річна орендна плата (О) за земельну ділянку: О=Ц х Б х К1 х К2 , де:

Ц - нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн.;

Б - єдина для м. Харкова базова ставка орендної плати (частка одиниці);

КІ - коефіцієнт, який враховує наявність складних інженерно-геологічних умов земельної ділянки, визначається згідно з додатком до цього Положення;

К2 - коефіцієнт, який враховує розмір земельної ділянки, визначається згідно з додатком до цього Положення.

Застосування коефіцієнтів складних інженерно-геологічних умов (К1) та обмеженого використання (К2) здійснюється за ініціативою орендаря на підставі наданих ним документів, які свідчать про наявність обставин, що дають право на використання вказаних коефіцієнтів (експертні висновки територіальної організації в галузі інженерних вишукувань для будівництва, спеціалізованих установ та організацій, довідки державних та інших уповноважених органів, висновки (довідки) підприємств, установ а організацій, які експлуатують об`єкти, навколо (уздовж) яких встановлені охоронні зони, тощо).

Пунктом 4.1 Рішення Харківської міської ради №41/8 від 27.02.2008 визначено ставки орендної плати (відсоток від нормативної грошової оцінки) стосовно земель, для яких встановлено особливий режим розрахунку орендної плати, зокрема, 3% щодо соціально значущих для міста об`єктів - освіта.

Крім того, п. 4.3 рішення Харківської міської ради №41/8 від 27.02.2008 передбачено, що на період будівництва та реконструкції об`єктів встановити ставку орендної плати за земельну ділянку, на якій знаходиться об`єкт будівництва або реконструкції, на рівні 3% від нормативної грошової оцінки (за умови належного оформлення будівництва та реконструкції об`єкту в установленому порядку).

Харківською міською радою надано розрахунки суми безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки за адресою: м. Харків, вул. Свободи, 23, площею 379 кв.м., у відповідності до яких розрахунок безпідставно збережених ТОВ Влада ЛТД коштів у розмірі орендної плати за період з: 01.12.2016 по 31.12.2016 складає 16196,57 грн.; 01.01.2017 по 31.12.2017 - 206020,48 грн.; 01.01.2018 по 31.12.2018 - 206020,48 грн.; 01.01.2019 по 30.04.2019 - 68673,48 грн.; 01.05.2019 по 30.09.2019 - 9013,40 грн.

Колегія суддів перевіривши розрахунок позивача за період з 01.12.2016 по 31.12.2016 встановила, що він відповідає вищезазначеним положенням законодавства.

Зокрема, позивачем вірно застосовано такі вихідні дані до розрахунку нормативно грошової оцінки спірної земельної ділянки економіко - планувальної зони - 6617:

- базова вартість 1кв.м. землі м. Харкова - 291,18 грн. (відповідно до рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13)

- Км2 - зональний коефіцієнт - 3,28;

- Км3 - локальний коефіцієнт- 1,5;

- коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) за вказаний період розраховувався на підставі Наказу від 27.01.2006 N 18/15/21/11, яким затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, де зазначено, що для земель землі комерційного використання застосовується КФ - 2,5;

- К (і) - 1,789817. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Згідно даних Держгеокадастру коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: за 2013 рік - 1,0; 2014 рік - 1,249; 2015 рік - 1,433.

За розрахунком позивача розмір нормативної грошової оцінки з 01.12.2016, враховуючи визначені коефіцієнти та площу земельної ділянки складає - 2429485 грн., або 6410,25 грн. кв.м.

При розрахунку розміру безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати з 01.12.2016 позивачем, відповідно до рішення Харківської міської ради №41/8 від 27.02.2008 застосовано ставку річної орендної плати - 8%, відсоток строку оренди - 100, а також показники К1 та К2 - 1.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з розрахунком позивача розміру орендної плати за період з 01.12.2016 по 31.12.2016, який складає 16196,57 грн.

Стосовно розрахунку позивача безпідставно збережених коштів за період з 01.01.2017 по 31.12.2017 на суму 206020,48 грн., колегія суддів зазначає таке.

Позивачем застосовано такі вихідні дані до розрахунку нормативно грошової оцінки спірної земельної ділянки з цільовим призначенням 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, економіко - планувальна зона - 6617:

- базова вартість 1кв.м. землі м. Харкова - 291,18 грн. (відповідно до рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13);

- Км2 - зональний коефіцієнт - 3,28;

- Км3 - локальний коефіцієнт- 1,5;

- коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) за вказаний період розраховувався на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016, яким затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, який застосовується з 01.01.2017, а саме: землі громадської забудови КФ - 2,5;

- К (і) - 1,89720602.

Згідно даних Держгеокадастру коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: за 2013 рік - 1,0; 2014 рік - 1,249; 2015 рік - 1,433; 2016 - 1,06.

За розрахунком позивача розмір нормативної грошової оцінки з 01.01.2017 враховуючи визначені коефіцієнти та площу земельної ділянки складає - 2575256 грн., або 6794,87 грн. кв.м.

При розрахунку розміру безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати з 01.01.2017 позивачем, відповідно до рішення Харківської міської ради №41/8 від 27.02.2008 застосовано ставку річної орендної плати - 8%, відсоток строку оренди - 100, а також показники К1 та К2 - 1. Таким чином розмір орендної плати за 2017 рік (з 01.01.2017 по 31.12.2017) складає 206020,48 грн.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з розрахунком позивача в частині розміру орендної плати за 2017 рік (з 01.01.2017 по 31.12.2017) 206020,48 грн. та зазначає про обгрунтованість позовних вимог в цій частині.

Стосовно розрахунку позивача безпідставно збережених коштів за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 у розмірі 206020,48 грн., колегія суддів зазначає таке.

Позивачем застосовано такі вихідні дані до розрахунку нормативно грошової оцінки спірної земельної ділянки з цільовим призначенням 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі , економіко - планувальна зона - 6617:

- базова вартість 1кв.м. землі м. Харкова - 291,18 грн. (відповідно до рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13);

- Км2 - зональний коефіцієнт - 3,28;

- Км3 - локальний коефіцієнт- 1,5;

- коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) за вказаний період розраховувався на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016, яким затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, який застосовується з 01.01.2017, а саме: землі громадської забудови КФ - 2,5;

- К (і) - 1,89720602.

Згідно даних Держгеокадастру коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: за 2013 рік - 1,0; 2014 рік - 1,249; 2015 рік - 1,433; 2016 - 1,06; 2017- 1,0.

За розрахунком позивача розмір нормативної грошової оцінки з 01.01.2018 враховуючи визначені коефіцієнти та площу земельної ділянки складає - 2575256 грн., або 6794,87 грн. кв.м.

При розрахунку розміру безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати з 01.01.2018 позивачем, відповідно до рішення Харківської міської ради №41/8 від 27.02.2008 застосовано ставку річної орендної плати - 8%, відсоток строку оренди - 100, а також показники К1 та К2 - 1. Таким чином, за розрахунком позивача розмір орендної плати за 2018 рік (з 01.01.2018 по 31.12.2018) складає 206020,48 грн.

Проте, колегія суддів не може погодитися з цим розрахунокм виходячи з такого.

Як свідчать обставини справи, рішенням Харківської міської ради Про надання земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів, припинення права користування земельними ділянками від 20.06.2018 №1123/18 затверджено ТОВ Влада ЛТД проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення для реконструкції нежитлової будівлі літ. Б-1 під учбові класи та подальшої експлуатації по вул. Свободи, 23 (колишня вул. Іванова); змінено цільове призначення земельної ділянки площею 0,0379 га (кадастровий номер 6310136600:02:007:0071) на для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти по вул. Свободи, 23; змінено вид використання земельної ділянки (кадастровий номер 6310136600:02:007:0071) площею 0,0379 га для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. Б-1 (магазин) на для реконструкції нежитлової будівлі літ. Б-1 під учбові класи по вул. Свободи, 23; надано ТОВ Влада ЛТД в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 6310136600:02:007:0071) площею 0,0379 га із земель територіальної громади м. Харова, за рахунок земель житлової та громадської забудови, для реконструкції нежитлової будівлі літ. Б-1 під учбові класи по вул. Свободи, 23 до 20.06.2020.

Таким чином, з дня прийняття відповідного рішення Харківської міської ради від 20.06.2018 розрахунок безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки має здійснюватися з урахуванням зміни виду використання земельної ділянки, а саме замість для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі - 03.07 з Кф 2.5, підлягають застосуванню показники для цільового призначення земельної ділянки для будівництва та для обслуговування будівель закладів освіти 03.02 з Кф 0,7.

Після зміни цільового призначення відповідно до п.4.1 рішення Харківської міської ради №41/8 від 27.02.2008 підлягає застосуванню ставка орендної плати у розмірі 3% як для соціально значущих для міста об`єктів - освіта.

Крім того, враховуючи п. 4.3 вказаного рішення Харківської міської ради від 20.06.2018 на період реконструкції об`єктів встановлено ставку орендної плати за земельну ділянку, на якій знаходиться об`єкт будівництва або реконструкції, на рівні 3% від нормативної грошової оцінки.

Отже, враховуючи вищевикладене до вказаного періоду підлягають застосуванню такі дані:

- базова вартість 1кв.м. землі м. Харкова - 291,18 грн. (відповідно до рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13);

- Км2 - зональний коефіцієнт - 3,28;

- Км3 - локальний коефіцієнт- 1,5;

- коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) за вказаний період розраховувався на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016, яким затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, який застосовується з 01.01.2017, а саме: землі для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти Кф- 0,7;

- К (і) - 1,89720602.

Згідно даних Держгеокадастру коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: за 2013 рік - 1,0; 2014 рік - 1,249; 2015 рік - 1,433; 2016 рік - 1,06; 2017 рік - 1,0. Отже розмір нормативної грошової оцінки враховуючи визначені коефіцієнти та площу земельної ділянки складає - 721070 грн., або 1902,56 грн. кв.м.

При розрахунку розміру безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати з 21.06.2018, відповідно до рішення Харківської міської ради №41/8 від 27.02.2008 застосовується ставка річної орендної плати - 3%, відсоток строку оренди - 100, а також показники К1 та К2 - 1. Таким чином, розмір орендної плати за період з 21.06.2018 по 31.12.2018 складає 11416,98 грн. (721070 х 0,03 х 1 х 1 = 21632,10 грн/рік).

Отже, колегія суддів дійшла висновку, що за період з 01.01.2018 по 20.06.2018 (включно) є обгрунтованою до стягнення сума безпідставно збережених коштів орендної плати у розмірі 97287,43 грн., з урахуванням обгрунтовано визначених позивачем коефіцієнтів та ставки орендної плати.

Проте, за період з 21.06.2018 по 31.12.2018 (після зміни цільового призначення земельної ділянки) є обгрунтованою до стягнення сума безпідставно збережених коштів орендної плати у розмірі 11416,98 грн.

При цьому колегія суддів зазначає, що не погоджується з доводами позивача, що фактично зміна цільового призначення земельної ділянки відбулась з дня внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, а саме 28.05.2019, а тому, на його думку, саме з 01.05.2019 по 30.09.2019 підлягають застосуванню змінені коефіцієнти та інша ставка річної орендної плати.

Апеляційний господарський суд зазначає, що чинне законодавство не пов`язує зміну цільового призначення земельної ділянки з датою внесення до Державного реєстру відповідних відомостей.

Так, ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Рішення Харківської міської ради Про надання земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів, припинення права користування земельними ділянками від 20.06.2018 №1123/18 набрало чинності 20.06.2018, а отже саме з цієї дати змінено цільове призначення земельної ділянки за адресою м. Харків, вул. Свободи, 23, площею 379 кв.м.

Стосовно розрахунку позивача безпідставно збережених коштів за періоди з 01.01.2019 по 30.04.2019 у розмірі 68673,48 грн. та з 01.05.2019.по 30.09.2019 на суму 9013,40 грн. колегія суддів враховує вищевстановлені обставини щодо дати зміни цільового призначення земельної ділянки та ставки річної орендної плати, а саме: з дня прийняття Харківською міською радою рішення Про надання земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів, припинення права користування земельними ділянками від 20.06.2018 №1123/18, і відповідно зміну розміру Кф на 0,7 та ставки річної орендної плати на 3%, а тому перевіривши розрахунок позивача безпідставно збережених коштів, дійшла висновку, що за період з 01.01.2019 по 30.09.2019 сума безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати складає 16224,12 грн.

Слід зазначити, що цільове призначення - 03.02 для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти , застосовані коефіцієнти: Км2 - зональний коефіцієнт - 3,28; Км3 - локальний коефіцієнт- 1,5; Кф - 0,7; К (і) - 1,89720602, нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 7210270 грн. повністю відповідають даним, визначеним у витязі ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 24.06.2019.

Окрім того, відповідач звернувся із заявою про застосування строку позовної давності, в якій зазначав, що Харківська міська рада починаючи з 23.01.2016 була обізнана про факт відсутності оформленого договору оренди землі і мала можливість звернутися за захистом свого порушено права до суду у строк, передбачений чинним законодавством, проте позовна заява подана лише 21.12.2019, тобто, на його думку, з пропуском відповідного строку.

Як вже зазначалось, рішенням Харківської міської ради від 23.09.2015 №1997/15 надано ТОВ Влада ЛТД в оренду строком до 01.10.2020 земельну ділянку площею 0,0379 га (кадастровий номер 6310136600:02:007:0071), що належить територіальній громаді м. Харкова за рахунок земель житлової та громадської забудови для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. Б-1 (магазин) (код КВЦПЗ 03.07) по вул. Іванова, 23 (Київський район) (п. 9.1 додатку 4 рішення Харківської міської ради). Пунктом 5 вказаного Харківської міської ради від 23.09.2015 №1997/15 вирішено особам, яким земельні ділянки надані в оренду не пізніше ніж у місячний термін з дня прийняття цього рішення звернутися до департаменту земельних відносин Харківської міської ради для оформлення договорів оренди землі; у 4-х місячний термін з дня прийняття цього рішення оформити договори оренди землі.

В свою чергу позивач заперечує проти заяви про застосування строку позовної давності та зазначає, що про факт порушення відповідачем законодавчих приписів Харківська міська рада дізналась 29.11.2019 за результатом здійснення Департаментом територіального контролю Харківської міської ради обстеження земельної ділянки по вул. Свободи, 23 у м. Харкові та складання відповідного акту.

Надаючи правову оцінку цим обставинам колегія суддів зазначає таке.

Згідно ст. 256 Цивільного кодексу України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.(ст. 257 Цивільного кодексу України).

Статтею 267 Цивільного кодексу України передбачена можливість застосування позовної давності лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення рішення судом. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові. Якщо суд визнає поважними причини пропущення позовної давності, порушене право підлягає захисту.

За загальним правилом, перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила (частина 1 статті 261 ЦК України). Отже, за змістом зазначеної норми законодавець виходить не тільки з безпосередньої обізнаності особи про факти порушення її прав, а й об`єктивної можливості цієї особи знати про ці факти.

Колегія суддів звертає увагу, що дане правопорушення є триваючим. Триваючі правопорушення характеризуються тим, що почавшись з протиправної дії або бездіяльності, здійснюються безперервно шляхом невиконання обов`язку. Ці дії безперервно порушують закон протягом якогось часу, тобто в даному випадку відповідач вчиняє правопорушення у вигляді невиконання покладених на нього обов`язків щодо укладання договору.

Оскільки, внаслідок невиконання відповідачем дій щодо оформлення договору оренди землі у позивача виникає право на отримання безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати на підставі ст.1212 ЦК України за весь час такого порушення, за кожен день місяця з моменту порушення відповідного зобов`язання до моменту його усунення. Таким чином право звернення з даним позовом виникає у позивача з моменту порушення зобов`язання до моменту його усунення і обмежується останніми трьома роками, які передували подачі такого позову.

Таким чином, доводи відповідача, що позовна давність має обраховуватися з 23.01.2016 колегія суддів не може прийняти до уваги.

Враховуючи, що позовна заява подана лише 21.12.2019, про що свідчить вхідний штамп відділу документообігу господарського суду Харківської області, позовна давність обмежується останніми трьома роками, які передували подачі такого позову.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку про відмову в частині стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за період з 01.12.2016 по 20.12.2016 (включно) на суму 10449,40 грн.

Таким чином, обґрунтованими є позовні вимоги в частині стягнення з відповідача на користь позивача безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за період з: 21.12.2016 по 31.12.2016 на суму 5747,17 грн.; 01.01.2017 по 31.12.2017 - 206020,48 грн.; 01.01.2018 по 20.06.2018 - 97287,43 грн.; 21.06.2018 по 31.12.2018 - 11416,98 грн. та 01.01.2019 по 30.09.2019 - 16224,12 грн. Всього на суму 336696,18 грн.

Разом з цим колегія суддів вважає за необхідне врахувати таке.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України у вказаній редакції).

З наведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття "земельний податок" і "орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності".

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди (ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі").

Відповідач у період з 21.12.2016 по 30.09.2019 не був власником або постійним землекористувачем спірної земельної ділянки, проте сплачував земельний податок.

Як свідчать матеріали справи, ТОВ "ВЛАДА ЛТД" у період 2016-2019 років було сплачено земельний податок за земельну ділянку із кадастровим номером: 6310136600:02:007:0071, загальною площею 0,0379 га, про що свідчать податкові декларації з плати за землю.

Так, зокрема, у 2016 році відповідачем було загалом сплачено 16492,86 грн. Відповідно сума сплаченого податку в місяць склала 1374,40 грн., а за останні 11 днів грудня 2016 - 487,70 грн.

У 2017 та 2018 роках - сплачено по 17482,43 грн., що складало 1456,87 на місяць.

А у 2019 році - загалом сплачено 40745,36 грн. Проте, з урахуванням укладення договору оренди від 27.09.2019, який зареєстровано 11.10.2019., у спірний період по 30.09.2019 було сплачено земельного податку 39320,69 грн.

Отже відповідачем сплачено земельний податок за спірний період з 21.12.2016 по 30.09.2019 на загальну суму 74773,26 грн. Проте, вказані платежі не були враховані позивачем при поданні позову. Тому, остаточна сума заборгованості із безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати. підлягає зменшенню на суму сплаченого відповідачем земельного податку.

Таким чином, з огляду на те, що ТОВ "ВЛАДА ЛТД" будучи власником нежитлової будівлі літ. Б-1 по вул. Свободи, 23 у м. Харкові у спірний період належним чином у встановленому законодавством порядку не оформило речового права на сформовану земельну ділянку, колегія суддів дійшла висновку про обґрунтованість позовних вимог в частині стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати в загальній сумі 261922,92 грн.

Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ст. 76 ГПК України).

Згідно ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

За положеннями ч. 1 ст. 277 ГПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: 1) нез`ясування обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи; 4) порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.

На підставі викладеного, враховуючи невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, колегія суддів дійшла висновку про часткове задоволення апеляційної скарги та скасування рішення, з прийняттям нового - про часткове задоволення позову.

Керуючись статтями 269, 270, 275, 281-284 ГПК України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Харківської міської ради задовольнити частково.

Рішення господарського суду Харківської області від 15.05.2020 у справі №922/4231/19 скасувати.

Прийняти нове рішення.

Позов Харківської міської ради задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ВЛАДА ЛТД" (61002, м.Харків, вул. Костомарівська, 3-А, код ЄДРПОУ 35352262) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243; за реквізитами: код класифікації доходів бюджету - 24062200, номер рахунку (IBAN) UA 158999980000031419611020002, код отримувача (ЄДРПОУ) - 37999649, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), отримувач - УК м. Харків) безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати у сумі 261922,92 грн. та 3923,84 грн. судового збору за подання позову.

В іншій частині позову відмовити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ВЛАДА ЛТД" (61002, м.Харків, вул. Костомарівська, 3-А, код ЄДРПОУ 35352262) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243; за реквізитами: код класифікації доходів бюджету - 24062200, номер рахунку (IBAN) UA 158999980000031419611020002, код отримувача (ЄДРПОУ) - 37999649, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), отримувач - УК м. Харків) 5893,27 грн. судового збору за подання апеляційної скарги.

Доручити господарському суду Харківської області видати відповідні накази.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки оскарження передбачені статтями 286 - 289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 19.10.2020

Головуючий суддя О.О. Крестьянінов

Суддя В.О. Фоміна

Суддя О.В. Шевель

Дата ухвалення рішення15.10.2020
Оприлюднено20.10.2020
Номер документу92254656
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/4231/19

Постанова від 15.10.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Крестьянінов Олексій Олександрович

Ухвала від 18.06.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Крестьянінов Олексій Олександрович

Рішення від 15.05.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

Ухвала від 15.04.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

Ухвала від 23.03.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

Ухвала від 18.02.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

Ухвала від 23.12.2019

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хотенець П.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні