ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01025, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6, тел. 278-43-43 Вн. № < Внутрішній Номер справи >
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
12 серпня 2009 року 18:00 № 11/206
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Винокурова К.С.
при секретарі судового засідання Давиденко Д.В., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
За позовом Житлово-будівельного кооперативу Чайка
до Державної інспекції з контролю за цінами в м. Києві
про скасування рішення та припису
ОБСТАВИНИ СПРАВИ :
Житлово-будівельний кооператив Чайка (надалі ЖБК Чайка , позивач) звернувся до суду з позовом про скасування рішення Державної інспекції з контролю за цінами в м. Києві (відповідач) про застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін від 21.06.07р. № 83. Також позивач просив скасувати і припис відповідача про усунення державної дисципліни цін від 21.06.07р. № 97.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірне рішення є необ`єктивне та таке яке не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки в акті перевірки від 15.06.07р. № 167 не визначається сума необґрунтовано одержаної виручки, з доданням розрахунків, на яких ґрунтується обчислення зазначеної суми, з посиланням на документи первинного бухгалтерського обліку.
Суттєвою умовою правопорушення Закону України Про ціни і ціноутворення`є саме необґрунтовано одержана підприємством, організацією сума виручки, яка, разом із штрафними санкціями, підлягає стягненню до державного бюджету.
З посиланням на п. 2 Оглядового листа ВГСУ Про деякі питання практики вирішення спорів, пов`язаних із застосуванням законодавства про ціни та ціноутворення`від 16.12.04р. № 01-8/3273 позивач зазначає, що підставою для застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін є одержання суб`єктами господарювання необґрунтованої виручки в результаті порушення ними порядку встановлення та застосування цін і тарифів, які регулюються уповноваженими органами відповідно до вимог законодавства. Відповідно йдеться про вже отриману виручку і при цьому виручка, що не надійшла суб`єкту підприємницької діяльності, до розрахунку не береться.
Підставою для скасування припису про усунення державної дисципліни цін від 21.06.07р. № 97 позивач називає причинний зв`язок між рішенням та приписом які прийняті за результатами проведеної перевірки, у зв`язку з чим як наслідок припис підлягає скасуванню.
Відповідачем позову не визнано, заперечення викладені письмово та обґрунтовані висновками проведеної перевірки щодо встановлених порушень. У зв`язку з цим відповідач зазначає, що підстави для задоволення позовних вимог відсутні.
Під час перевірки було встановлено, що позивачем було порушено розпорядження Київської міської державної адміністрації від 19.05.2000 року № 748 "Про встановлення розмірів квартирної плати та плати для приватних квартир за утримання будинків та прибудинкових територій" а саме: нарахування квартирної плати бухгалтером Правління позивача проведено з урахуванням тарифу 0,55 грн./кв.м. та додатковими стягненнями, прийнятими на загальних зборах членів (уповноважених) кооперативу 29.09.2005р. за вивіз сміття в розмірі 2,76 грн. з однієї особи і обслуговування ліфтів в розмірі 3,54 з особи незважаючи на те, що дані послуги, згідно п. 9 та п. 11 постанови Кабінету Міністрів України від 12.07.2005р. №560 Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утриманні будинків і споруд та прибудинкових територій`включені в тариф 0,55 грн./кв.м. квартирної плати і додатковій оплаті не підлягають.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, адміністративний суд, -
ВСТАНОВИВ:
Державною інспекцією по контролю за цінами у м. Києві була проведена перевірка додержання державної дисципліни цін на житлово-комунальні послуги на ЖБК Чайка , за результатами якої складено акт № 167 від 15.06.2007р. (належним чином засвідчена копія міститься в матеріалах справи). Перевірку проведено відповідно до п. 9 Плану роботи Державної інспекції з контролю за цінами в м. Києві на перше півріччя 2007р. та на виконання доручення прокуратури Оболонського району м. Києва від 11.05.2007р. за № 527з/2110, період за який проводилась перевірка: 01.10.2005р. по 01.12.2006р.
На підставі висновків вказаного акту перевірки про порушення вимог розпорядження Київської міської державної адміністрації від 19.05.2000 року № 748 "Про встановлення розмірів квартирної плати та плати для приватних квартир за утримання будинків та прибудинкових територій" відповідачем було винесено рішення № 83 від 21.06.2007р. про застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін, згідно якого вирішено вилучити у Житлово-будівельного кооперативу Чайка`в доход державного бюджету суму 10 960,50 грн. (необґрунтовано одержаної виручки) та 32 881, 50 грн. (штрафні санкції).
Окрім того, на підставі вказаного акту перевірки було видано припис № 97 від 21.06.2007р. про усунення порушення державної дисципліни цін, відповідно до якого відповідач вимагав усунути встановлене порушення дисципліни цін - провести перерахунки з мешканцями та привести тарифи у відповідність до вимог чинного законодавства.
Вимоги позивача щодо скасування припису № 97 від 21.06.2007р. про усунення порушення державної дисципліни цін задоволенню не підлягають виходячи з наступного.
Статтею 6 Закону України "Про ціни та ціноутворення" встановлено, що в народному господарстві застосовуються вільні ціни і тарифи, державні фіксовані та регульовані ціни і тарифи. Відповідно до ст. 7 названого закону вільні ціни і тарифи встановлюються на всі види продукції, товарів і послуг, за винятком тих, по яких здійснюється державне регулювання цін і тарифів.
Статтею 8 названого Закону передбачено, що державне регулювання цін і тарифів здійснюється шляхом встановлення: державних фіксованих цін (тарифів); граничних рівнів цін (тарифів) або граничних відхилень від державних фіксованих цін і тарифів.
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про ціни та ціноутворення" Кабінет Міністрів України визначає перелік продукції, товарів і послуг, державні фіксовані та регульовані ціни і тарифи на які затверджуються відповідними органами державного управління та визначає повноваження органів державного управління в галузі встановлення і застосування цін (тарифів), а також по контролю за цінами (тарифами).
Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2005р. № 560 та згідно положень (п. 1) визначає механізм формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і поширюється на суб`єктів господарювання всіх форм власності, які надають зазначені послуги.
Згідно п. 2 ст. 7 Закону України „Про житлово-комунальні послуги" до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону.
Статтею 1 вказаного Закону визначено, що житлово-комунальні послуги -це результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.
Відповідно до ст. 13 Закону України „Про житлово-комунальні послуги" залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на:
1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо);
2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо);
3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо);
4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).
Розпорядженням Київської міської державної адміністрації №748 від 19.05.2000р. встановлено розмір квартирної плати та плати за утримання будинків і прибудинкових територій, який становить по будинках обладнаних ліфтами до 12 поверхів: 0,55 грн. за 1 кв. м. загальної площі в місяць та 0, 45 грн. за 1 м. кв. перший поверх.
Позивачем нараховувалась плата за утримання житла мешканцям будинках АДРЕСА_1 з урахуванням тарифу 0, 55 грн. за 1 кв. м., та додатковими стягненнями, прийнятими на загальних зборах членів (уповноважених) кооперативу 29.09.2005р. за вивіз сміття в розмірі 2, 76 грн. з однієї особи і обслуговування ліфтів в розмірі 3, 54 грн. з однієї особи незважаючи на те, що згідно п. 9 та п. 11 постанови Кабінету Міністрів України від 12.07.2005р. № 560 Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утриманні будинків і споруд та прибудинкових територій`включені в тариф 0,55 грн./кв.м. квартирної плати і додатковій оплаті не підлягають.
Додаткові нарахування проводились згідно рішення зборів уповноважених кооперативу -протокол від 29.09.2005р. на яких вирішено створити фонди оплати по обслуговуванню ліфтів та вивозу сміття окремо, зазначене питання також було схвалене і на зборах 20.10.2005р. (примірники протоколів залучено до матеріалів справи).
Згідно зі статутом ЖБК Чайка (в редакції чинній на час виникнення спірних відносин) за рішенням загальних зборів членів житлово-будівельного кооперативу можуть бути створені спеціальні фонди для цілей, що відповідають завданням кооперативу (на благоустрій території, культурно-виховну та спортивно-оздоровчу роботу серед членів їх сімей, преміювання членів правління, ревізійної комісії та інших членів кооперативу) (п. 26 статуту).
Натомість залучені до матеріалів розрахунки квартплати підтверджують висновки акту перевірки в тій частині, що нарахування за вивіз сміття та за обслуговування ліфтів проводилось за збільшеними тарифами при нарахуванні квартплати. Витрати за вивіз сміття та за обслуговування ліфтів не фінансувались зі створеного спеціального фонду, а додатково визначалась плата за послуги, які вже входять в перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (квартплата) згідно Постанови КМУ № 560 від 12.07.2005р.
Типовий перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, тарифи на оплату яких встановлені у розпорядженні КМДА №748 від 19.05.2000р., наведений у додатку до Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2005р. № 560. Тобто, встановлені тарифи згідно розпорядження КМДА №748 від 19.05.2000р. розраховані щодо витрат та послуг з утримання будинків та прибудинкових територій, які наведені у вказаному переліку.
Відповідно до затвердженого переліку послуг які входять при розрахунку нормативних витрат, пов`язаних з утриманням будинків і споруд та прибудинкових територій були включені наступні:
Прибирання сходових кліток
Прибирання прибудинкової території
Вивезення та утилізація твердих побутових і негабаритних відходів
Прибирання підвалів, технічних поверхів та покрівель
Технічне обслуговування ліфтів
Обслуговування систем диспетчеризації
Технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем тепло-, водопостачання, водовідведення і зливової каналізації
Дератизація
Дезінсекція
Обслуговування димовентиляційних каналів
Технічне обслуговування систем протипожежної автоматики й димовидалення
Технічне обслуговування побутових електроплит
Поточний ремонт конструктивних елементів, інженерних систем і технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього благоустрою, розташованих на прибудинковій території
Ремонт обладнання спортивних майданчиків
Ремонт обладнання дитячих майданчиків
Ремонт обладнання господарських майданчиків
Поливання дворів, клумб і газонів
Підготовка житлових будинків до експлуатації в осінньо-зимовий період
Прибирання та вивезення снігу
Експлуатація номерних знаків будинків
Очищення дворових туалетів та приямків
Освітлення місць загального користування, підвалів, підкачування води
Енергопостачання для ліфтів
Очищення неканалізаційних люків
Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж після повірки) квартирних засобів обліку води та теплової енергії
Інші прямі витрати
Тобто проведені позивачем нарахування за обслуговування ліфтів та вивезення сміття свідчать лише про встановлення додаткової плати за послуги, ціни на які регулюються згідно з законодавством та щодо яких вже розраховані відповідні нормативи.
Крім того, розпорядженням Київської міської державної адміністрації "Про встановлення розмірів квартирної плати та плати (для приватних квартир) за утримання будинків і прибудинкових територій в м. Києві" № 748 від 19.05.2000р. не передбачено можливості встановлення додаткової оплати витрат, пов`язаних з утриманням будинку та прибудинкової території, в залежності від собівартості наданих послуг.
Типовий договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій`від 12 липня 2005р. № 560 передбачає, що невідкладною частиною договору є копія рішення органу місцевого самоврядування про затвердження тарифів на послуги, що додається до договору.
Таким чином, враховуючи що тарифи на обслуговування ліфтів та по вивезенню сміття, за якими нараховувалась квартплата позивачем по будинках 25-А та 25-В по вул. Малиновського в місті Києві перевищували встановлені розпорядженням Київської міської державної адміністрації "Про встановлення розмірів квартирної плати та плати (для приватних квартир) за утримання будинків і прибудинкових територій в м. Києві" № 748 від 19.05.2000, суд приходить до висновку про обґрунтованість висновків акту перевірки щодо необхідності проведення перерахунків з мешканцями та приведення тарифів у відповідність до вимог чинного законодавства, у зв`язку з чим оскаржуваний припис про усунення порушень № 97 від 21.06.2007р. ґрунтується на вимогах законодавства, а вимоги позивача про його скасування безпідставні.
Відповідно до "Положення про Державну інспекцію з контролю за цінами", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2000 № 1819, Держцінінспекція у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, наказами Мінекономіки, а також цим положенням.
Згідно з п. 6 названого Положення, начальники державних інспекцій з контролю за цінами та їх заступники від імені органів державного контролю за цінами приймають рішення про вилучення до відповідного бюджету сум всієї необґрунтовано одержаної підприємством , установою, організацією виручки у результаті порушення державної дисципліни цін та штрафу у двократному її розмірі.
В свою чергу при прийнятті спірного рішення, відповідачем вирішено вилучити у Житлово-будівельного кооперативу Чайка`в доход державного бюджету суму 10 960, 50 грн. (необґрунтовано одержаної виручки) та 32 881, 50 грн. (штрафні санкції), і вказана сума штрафних санкцій не є двократним розміром суми зазначеної як необґрунтовано отримана виручка (2х10 960, 50 грн. = 21 921 грн.). Також невірним та помилковим зазначено у рішенні порушення позивачем в частині застосування вільних цін (тарифів) на послуги з газопостачання, водопостачання та водовідведення для населення за умови запровадження для них режиму державного регулювання.
Відповідно до пункту 1.4 Інструкції про порядок застосування економічних та фінансових (штрафних) санкцій органами державного контролю за цінами, затвердженої наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України та Міністерства фінансів України від 03.12.2001р. № 298/519, підставою для застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін є одержання суб`єктами господарювання необґрунтованої виручки в результаті порушення ними чинного в періоді, що перевіряється, порядку встановлення та застосування цін і тарифів, які регулюються уповноваженими органами відповідно до вимог законодавства.
У акті перевірки Державною інспекцією по контролю за цінами у м. Києві зроблено висновок, що загальна сума необґрунтовано нарахованих правлінням коштів членам кооперативу по статті вивіз сміття`та обслуговування ліфтів`з 01.10.2005р. по 01.12.2006р. складає в розмірі 37 657, 34 грн. і підлягає скасуванню, а борг і сплачені суми -перерахунку.
З урахуванням періоду за який проводилась перевірка необґрунтовано отримана виручка, за висновками акту перевірки в період з 01.07.2006р. -01.12.2006р. за житлово-комунальні послуги складає 10 960, 50 грн. у зв`язку з чим інспекцією прийнято рішення про вилучення вказаної суми в доход бюджету.
Згідно наданого розрахунку зазначену суму під час перевірки виведено шляхом різниці розміру нарахованої квартплати та розміру плати встановленої згідно розпорядження Київської міської державної адміністрації "Про встановлення розмірів квартирної плати та плати (для приватних квартир) за утримання будинків і прибудинкових територій в м. Києві" № 748 від 19.05.2000р., без врахування факту одержання такої необґрунтованої виручки. В акті перевірки не зазначено платіжних документів які свідчать про отримання позивачем визначеної суми необґрунтовано-отриманої виручки, тоді як згідно представлених позивачем актів про залишки несплачених рахунків, відомості по заборгованості членів кооперативу, по нарахованій квартплаті станом на час складення акту перевірки (15.06.2007р.), рівно як і на дату прийняття спірного рішення -21.06.2007р. за період що перевірявся, рахувалась заборгованість, яка за приписом інспекції підлягає перерахуванню.
Представлені відповідачем квитанції про сплату квартплати не підтверджують отримання позивачем у періоді з 01.07.2006р. -01.12.2006р. суми вказаної в акті перевірки як надходження нарахованої плати за обслуговування ліфтів та вивіз сміття, окрім того надані відомості по квартирах по яких представлені квитанції свідчать про наявну заборгованість її власників, а довідки бухгалтера ЖБК Чайка`згідно яких здійснювались розрахунки лише підтверджують суми які мали бути отримані кооперативом з урахуванням встановлених додаткових стягнень. До того ж при розрахунку повинні бути враховані відомості по особам, які звільнені від сплати додаткових зборів, списки таких осіб наявні в матеріалах справи, згідно з протоколом розширеного засідання правління від 20.10.2005р. вирішено зняти оплату за ліфти з інвалідів першої групи, що проживають в кв. АДРЕСА_2 , які не відображені у складених списках осіб які не сплачують додаткові стягнення по будинку 25-В.
Зазначені розбіжності свідчать про неточність здійснених розрахунків додаткових стягнень, та з урахуванням відсутності доказів отримання позивачем виручки в перевіряємому періоді (01.07.2006р. -01.12.2006р.) через допущені та виявлені під час перевірки порушення в частині неправомірного нарахування додаткової плати за послуги по обслуговуванню ліфтів та за вивіз сміття, що підтверджується наявною заборгованістю по квартплаті за вказаний період, законодавчо визначених підстав для стягнення з позивача в доход бюджету суми вказаної у рішенні від 21.06.07р. № 83 немає, у зв`язку з чим позовні вимоги про скасування рішення підлягають задоволенню.
Враховуючи все вищенаведене, позов підлягає частковому задоволенню.
Керуючись ст.ст. 71, 86, 94, ст. 105, 158-163 КАС України, адміністративний суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Скасувати рішення Державної інспекції з контролю за цінами в м. Києві про застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін від 21 червня 2007 р. № 83.
3. Стягнути з рахунків Державного бюджету на користь Житлово-будівельного кооперативу Чайка (04210, м. Київ, вул. Малиновського 25-А) 1, 70 грн. (одну гривню 70 копійок) судових витрат.
4. В іншій частині позову відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження або апеляційної скарги в порядку, встановленому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України. Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку та в строки, встановлені ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя К.С. Винокуров
Дата складення та підписання постанови в повному обсязі -18.09.2009.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2009 |
Оприлюднено | 20.10.2020 |
Номер документу | 92265174 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Винокуров К.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні