Справа № 420/10802/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 жовтня 2020 року 18 год. 40 хв. м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Стефанова С.О.,
за участю секретаря судового засідання Мельника Ю.В.,
представників позивачів, членів виборчої комісії - адвоката Коваль Н.С. (на підставі ордерів), виборців, кандидатів у депутати та кандидата на посаду сільського голови - адвоката Лупу С.С. (на підставі ордерів),
представника відповідача - Мацко В.В. (за ордером),
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом членів виборчої комісії ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , політичної партії ВЛАДА НАРОДУ , політичної партії ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ ГРОМАДСЬКИЙ КОНТРОЛЬ , кандидата на посаду сільського голови, виборця ОСОБА_3 , кандидатів у депутати, виборців ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 до Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області про дострокове припинення повноважень усього складу Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області, -
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду 17 жовтня 2020 року о 17 год. 14 хв. надійшов адміністративний позов членів виборчої комісії ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , політичної партії ВЛАДА НАРОДУ , політичної партії ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ ГРОМАДСЬКИЙ КОНТРОЛЬ , кандидата на посаду сільського голови, виборця ОСОБА_3 , кандидатів у депутати, виборців ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 до Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області, в якому позивачі просять достроково припинити повноважень усього складу Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області.
Позиція позивачів обґрунтовується наступним
В обґрунтування позовних вимог позивачі посилаються на численні, систематичні та грубі порушення Кароліно-Бугазською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області Конституції України, Виборчого кодексу України та рішень ЦВК, а саме:
- статей 227, 228, 229 ВК України, Порядку інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженого постановою ЦВК від 25.08.2020 року №200, Календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення місцевих виборів 25.10.2020 року, затвердженого постановою ЦВК від 08.08.2020 року №163 (протиправна бездіяльність встановлена рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 05.10.2020 року у справі № 420/10023/20);
- статей 38, 69, 71 Конституції України, статті 231 ВК України (протиправність рішень виборчої комісії встановлена рішеннями Одеського окружного адміністративного суду від 08.10.2020 року у справі № 420/10197/20, від 08.10.2020 року у справі № 420/10199/20, від 08.10.2020 року у справі № 420/10200/20, від 08.10.2020 року у справі № 420/10201/20, від 08.10.2020 року у справі № 420/10202/20, від 08.10.2020 року у справі № 420/10280/20, від 08.10.2020 року у справі № 420/10283/20, від 09.10.2020 року у справі № 420/10281/20, від 08.10.2020 року у справі № 420/10282/20, від 09.10.2020 року у справі № 420/10284/20);
- статей 38, 69, 71 Конституції України, статті 225 ВК України, Порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, затвердженого постановою ЦВК України від 21.08.2020 року № 193;
- статей 9, 36, 38 ВК України, Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою ЦВК України від 10.08.2020 року № 173 (з урахуванням судових рішень по справам № 420/10006/20, 420/10276/20, 420/10432/20).
Позивачі наголошують, що вказані судові рішення, приймаючи до уваги положення статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України, набрали законної сили та відповідно до ст.ст. 14, 370 цього ж Кодексу та статті 129-1 Конституції України є обов`язковими до виконання.
Таким чином, позивачі вважають, що внаслідок допущених Кароліно-Бугазською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області порушень, позивачів позбавлено гарантованого ст. 9 ВК України права бути членами виборчих комісій, які організовують підготовку та проведення відповідних виборів, гарантованого ч. 1 ст. 203 ВК України права брати участь в формуванні складу територіальної виборчої комісії та гарантованого кожному ст. 19 ВК України права на належне здійснення виборчих процедур та механізмів, як і права на чесні та законні вибори, а тому наявні всі підстави для дострокового припинення повноважень усього складу Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області.
Процесуальні дії та клопотання учасників справи
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі. Призначено судове засідання на 19 жовтня 2020 року о 10 год. 30 хв.
Вищевказаною ухвалою також витребувано з Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (вул. Приморська, буд.1, с. Кароліно-Бугаз, Овідіопольський район, Одеська область, 67844, код ЄДРПОУ 43782503) належним чином оформлені докази про результати розгляду Кароліно-Бугазською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області заяв від 08 жовтня 2020 року ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_1 , ОСОБА_17 , які зареєстровані за №88, №89, №90, №91, №92, №93, а також докази виконання рішень Одеського окружного адміністративного суду від 05.10.2020 року у справі №420/10023/20; від 08.10.2020 року у справах: №420/10197/20; №420/10199/20; №420/10200/20; №420/10201/20; №420/10202/20; №420/10280/20; №420/10283/20; від 09.10.2020 року у справах: №420/10281/20; №420/10282/20; №420/10284/20, від 13.10.2020 року у справі №420/10432/20.
18 жовтня 2020 року від представника Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області надійшло клопотання про продовження процесуального строку для подання відзиву та доказів по справі до 19.10.2020 року 10 год. 30 хв. (вхід. №ЕП/17402/20).
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2020 року клопотання представника Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області про продовження строку для подання відзиву - задоволено та продовжено Кароліно-Бугазській сільській територіальній виборчій комісії Білгород-Дністровського району Одеської області строк для подання відзиву на позов до 19 жовтня 2020 року 10 год. 00 хв.
19 жовтня 2020 року від представника політичних партій ВЛАДА НАРОДУ та ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ ГРОМАДСЬКИЙ КОНТРОЛЬ надійшло клопотання про розгляд справи за відсутністю представника політичних партій (вхід. №ЕП/17440/20).
19 жовтня 2020 року від представника відповідача надійшов відзив на адміністративний позов (вхід. №ЕП/17427/20), довідки про виконання рішення суду (вхід. №ЕП/17456/20 та №ЕП/17467/20) та лист (вхід. №ЕП/17534/20), в якому повідомляється, що Кароліно-Бугазська сільська територіальна виборча комісія не може надати скановані копії будь-яких документів у зв`язку з відсутністю технічної можливості відсканувати документи. Принтер, що є у розпорядженні комісії, не має функції сканування документів.
19 жовтня 2020 року від представника виборців та кандидатів адвоката Лупу С.С. надійшли для залучення до матеріалів справи копії заяв від 17.10.2020 року про скоєння кримінального правопорушення та копія протоколу засідання Кароліно-Бугазської СТВК №12 від 14.10.2020 року (вхід. №43467/20).
Позиція відповідача обґрунтовується наступним
Відповідач не погоджується з позовними вимогами, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню посилаючись при цьому на те, що ст.208 Виборчого кодексу України не передбачено процедури розгляду судом питання щодо дострокового припинення повноважень територіальної виборчої комісії та наслідків прийняття такого рішення судом.
Процедура розгляду виборчих спорів передбачено нормами ст.273 КАС України.
Так згідно ч.1 ст.273 КАС України передбачено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Таким чином, відповідач наголошує, що норами ст.273 КАС не регламентовано розгляд справи з предметом спору виключно щодо дострокового припинення повноважень усього складу територіальної виборчої комісії.
Крім того, відповідач, посилаючись на Постанову Центральної виборчої комісії від 06 жовтня 2020 року №351 Про роз`яснення щодо порядку дострокового припинення повноважень усього складу та окремих членів виборчих комісій з місцевих виборів зазначає, що позивачі обрали не вірний спосіб захисту порушеного права звернувшись до адміністративного суду з позовною заявою виключно щодо припинення повноважень відповідача. Вірно обраним способом було б звернення зі скаргою до Центральної виборчої комісії.
В судовому засідання представники позивачів позовні вимоги підтримали в повному обсязі та просили позов задовольнити з підстав викладених у позовній заяві. Представник відповідача відносно задоволення позову заперечував та просив у задоволенні позову відмовити з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.
Вивчивши матеріали справи, вислухавши пояснення осіб які брали участь у розгляді справи та дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позовна заява та відзив на позовну заяву, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.
Обставини справи встановлені судом
Постановою Верховної Ради України №795-IX від 15 липня 2020 року Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році на неділю 25 жовтня 2020 року, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови).
08 серпня 2020 року Центральною виборчою комісією прийнято постанову №160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року , якою призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.
Постановою Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області Про утворення та формування складу сільських, селищних територіальних виборчих комісій Білгород-Дністровського району Одеської області від 26 серпня 2020 року №3 утворено та сформовано склад, зокрема, Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області.
30 серпня 2020 року Центральною виборчою комісією прийнято постанову №208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , якою оголошено з 05 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Судом встановлено, що предметом спору у справах №420/10023/20, №420/10197/20, №420/10199/20, №420/10200/20, №420/10201/20, №420/10202/20, №420/10280/20, №420/10283/20, №420/10281/20, №420/10282/20, №420/10284/20, №420/10432/20, №420/10276/20, №420/10432/20, №420/10006/20 були визнання протиправними бездіяльності, дій, визнання протиправними та скасування постанов про реєстрацію кандидатів у депутати, про внесення змін у склад Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області, а також визнання протиправним та скасування постанови про дострокове припинення повноважень членів Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області.
У вищевказаних адміністративних справах, відповідачем виступала Кароліно-Бугазська сільська територіальна виборча комісія Білгород-Дністровського району Одеської області.
Також, судом встановлено, що рішеннями Одеського окружного адміністративного суду: від 05.10.2020 року по справі №420/10023/20; від 08.10.2020 року по справам №420/10197/20, №420/10199/20, №420/10200/20, №420/10201/20, №420/10202/20, №420/10280/20, №420/10283/20; від 09.10.2020 року по справам №420/10281/20, №420/10282/20, №420/10284/20; від 13.10.2020 року по справі №420/10432/20, а також постановами П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07.10.2020 року по справі №420/10276/20, від 16.10.2020 року та по справі №420/10432/20 позовні вимоги позивачів були задоволені в повному обсязі та зазначені рішення суду набрали законної сили.
Таким чином, позивачі вважають, що оскільки існує більше двох судових рішень та вказані судові рішення відповідачем не виконуються, наявний факт систематичного, неодноразового грубого порушення Кароліно-Бугазською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області Конституції України, Виборчого кодексу України та Законів України.
Джерела права та висновки суду
Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Виборчим кодексом України, Законами України Про Центральну виборчу комісію , Про державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.
Згідно статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Частиною 1 статті 19 КАС України передбачено, що правосуддя в адміністративних справах здійснюється адміністративними судами, юрисдикція яких поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.
Згідно п.6 ч.1 ст.19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму.
Відповідно до ч.4 ст.273 КАС України рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Таким чином, суд вважає, що дана адміністративна справа підсудна Одеському окружному адміністративному суду відповідно до ч.4 ст.273 КАС України.
Згідно преамбули Виборчого кодексу України №396-IX від 19.12.2019 року (далі - Кодекс) цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України Про Центральну виборчу комісію , Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ст.2 Кодексу).
Згідно п.1 ч.1 ст.9 Кодексу, виборці мають право: бути членами виборчих комісій, які організовують підготовку та проведення відповідних виборів.
Відповідно до ч.1 ст.19 Кодексу, виборчі права громадян України захищаються законом. Громадяни мають право на захист своїх виборчих прав та інших прав на участь у виборчому процесі шляхом оскарження порушень до відповідних виборчих комісій або у судовому порядку. За порушення виборчих прав громадян винні особи несуть відповідальність у порядку, встановленому законом.
Виборчий процес, у розумінні ч.1 статті 20 Кодексу, - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно з частиною 1 статті 22 Кодексу, суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до ч.1 ст.32 Кодексу в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Згідно ч.2 ст.32 Кодексу до виборчих комісій належать:
1) Центральна виборча комісія;
2) окружні виборчі комісії;
3) територіальні виборчі комісії;
4) дільничні виборчі комісії.
Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України (ч.3 ст.32 Кодексу).
Частиною 1 статті 33 Кодексу визначено, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Частинами 1 та 2 ст.63 Кодексу визначено, що рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч.1 ст.206 Кодексу, територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Згідно ч.3 ст.208 Кодексу, повноваження усього складу територіальної, дільничної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну, дільничну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, цього Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.
Суд зазначає, що визначальним при розгляді судом вимог про дострокове припинення повноважень усього складу територіальної виборчої комісії є встановлення факту одноразового грубого порушення чи систематичного порушення такою виборчою комісією Конституції України, Виборчого Кодексу України та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.
В свою чергу, позивачі, обґрунтовуючи позовні вимоги, посилаються на численні, систематичні та грубі порушення Кароліно-Бугазською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області Конституції України, Виборчого кодексу України та рішень ЦВК, посилаючись при цьому, на відповідні рішення судів, а саме: рішення Одеського окружного адміністративного суду: від 05.10.2020 року по справі №420/10023/20; від 08.10.2020 року по справам №420/10197/20, №420/10199/20, №420/10200/20, №420/10201/20, №420/10202/20, №420/10280/20, №420/10283/20; від 09.10.2020 року по справам №420/10281/20, №420/10282/20, №420/10284/20; від 13.10.2020 року по справі №420/10432/20; постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07.10.2020 року по справі №420/10276/20, від 16.10.2020 року по справі №420/10432/20.
Суд, дослідивши вищевказані рішення Одеського окружного адміністративного суду та постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду не встановив за текстом судових рішень факту одноразового грубого порушення або систематичного порушення відповідачем Конституції України, Виборчого кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.
При цьому, суд вважає необґрунтованими доводи позивачів що сама по собі наявність відповідних рішень суду є беззаперечним свідченням про наявність факту систематичних порушень такою виборчою комісією Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня, без встановлення такого факту рішенням суду або постановою ЦВК, як повноважною особою.
Таким чином, зазначеними рішеннями суду не було встановлено одноразового грубого порушення відповідачем Конституції України, Виборчого кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.
Також, позивачем не надано до суду доказів наявності порушень з боку відповідача, які б могли бути кваліфікуючими ознаками для дострокового припинення повноважень усього складу Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області.
Крім того, як вбачається з аналізу норм ст.208 Кодексу, ними не передбачено процедури розгляду судом питання щодо дострокового припинення повноважень територіальної виборчої комісії та наслідків прийняття такого рішення судом.
При цьому, процедура розгляду виборчих спорів передбачено нормами ст.273 КАС України.
Так згідно ч.1 ст. 273 КАС України передбачено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Таким чином, норами ст.273 КАС не регламентовано розгляд справи з предметом спору виключно щодо дострокового припинення повноважень усього складу територіальної виборчої комісії.
Натомість Центральною виборчою комісією прийнято Постанову №351 від 06 жовтня 2020 року, про роз`яснення щодо порядку дострокового припинення повноважень усього складу та окремих членів виборчих комісій з місцевих виборів (далі - Роз`яснення).
Пунктами 1.1. та 1.2 розділу 1 Роз`яснень визначено, що, територіальні виборчі комісії є постійно діючими органами. Повноваження всіх членів територіальної виборчої комісії припиняються з моменту сформування нового складу територіальної виборчої комісії або з моменту прийняття рішення про дострокове припинення повноважень усього складу територіальної виборчої комісії.
Розділ 2 Роз`яснень визначає підстави та порядок дострокового припинення повноважень усього складу виборчої комісії та формування її нового складу.
Так, з пункту 2.1. Розділу 2, вбачається, що повноваження всього складу виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення такою виборчою комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.
При цьому, комісіями вищого рівня є: Центральна виборча комісія - для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів (пункт 1 частини першої статті 202 Кодексу);
територіальні виборчі комісії - щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів (абзац другий частини четвертої статті 33 Кодексу);
територіальна виборча комісія, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, - стосовно територіальних виборчих комісій, що встановлюють підсумки голосування з відповідних місцевих виборів (частина четверта статті 65, частина одинадцята статті 72, пункт 3 частини другої статті 206 Кодексу).
Отже, факти порушень Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня відповідною комісією можуть бути встановлені Центральною виборчою комісією за результатом розгляду скарг, заяв, тощо.
Суд зазначає, що на час розгляду даної справи жодним з позивачів не надано до суду постанов ЦВК, якими б підтверджувався факт порушення Кароліно-Бугазською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області Конституції України, Виборчого кодексу України та Законів України.
При цьому, виборче законодавство не містить поняття систематичне чи одноразове грубе порушення виборчою комісією Конституції чи законів України , отже, це поняття має оціночний характер.
Водночас, ЦВК у своїх роз`ясненнях зазначає, що ознакою грубого порушення є заподіяння істотних для суб`єктів виборчого процесу порушень гарантованих конституційних виборчих прав, що створюють суттєві перешкоди для участі у виборчому процесі в цілому чи ставлять під сумнів легітимність окремих стадій виборчого процесу.
Грубими мають визнаватися такі дії чи бездіяльність комісії, які посягають на принцип виборчих прав, унеможливлюють проведення виборів, ставлять під сумнів легітимність виборчого процесу, є явно відвертими, тощо.
Суд зазначає, що порушені виборчі права позивачів були відновлені, що підтверджується відповідними судовими рішеннями, які наявні в матеріалах справи та які набрали законної сили. При цьому, будь-яких доказів, зокрема, звернення з відповідними скаргами до ЦВК про порушення відповідачем виборчого законодавства та використання інших законодавчо-встановлених інструментів, окрім звернень до відповідача з відповідними заявами, позивачами до суду не надано.
Крім того, відповідачем на виконання ухвали суду про витребування доказів надана довідка про виконання рішень суду, з якої вбачається, вчинення відповідачем дій, направлених на поновлення порушених прав позивачів під час виборчого процесу.
Відносно заяв представника ОСОБА_4 та ОСОБА_2 від 17 жовтня 2020 року про скоєння кримінальних правопорушень та поданих до органів поліції для внесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомостей про скоєння кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.157 Кримінального кодексу України членами Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області суд зазначає, що вказані заяви не є підтвердженням систематичного та/або грубого порушення відповідачем Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України. Крім того, станом на час розгляду справи, будь-яких рішень за результатами розгляду заяв про скоєння кримінального правопорушення, прийнято не було.
З урахуванням вищевикладеного, суд не вбачає підстав для дострокового припинення повноважень усього складу Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області.
Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи усі наведені обставини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Одеської обласної регіональної парторганізації політичної партії ВЛАДА НАРОДУ , Одеської обласної регіональної парторганізації політичної партії ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ ГРОМАДСЬКИЙ КОНТРОЛЬ , кандидата на посаду сільського голови, виборця ОСОБА_3 , кандидатів у депутати, виборців ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 до Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області про дострокове припинення повноважень усього складу Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області - задоволенню не підлягає з підстав зазначених в мотивувальній частині цього рішення.
Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Розподіл судових витрат
При зверненні до суду з даним позовом судовий збір позивачами сплачено не було.
Питання про відстрочення та розстрочення сплати судового збору, зменшення його розміру або звільнення від його сплати регулюється Законом України Про судовий збір №3674-VI.
Розподіл судових витрат належить провести за правилами ст.ст.139, 143, ч.9 ст.273 КАС України та Закону України Про судовий збір .
Відповідно до п.3 ч.2 ст.4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем встановлюється ставка судового збору в 1 розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно п.3 ч.2 ст.4 Закону України Про судовий збір , за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, встановлюється ставка судового збору - 0,4 розміру прожиткового мінімуму на одну працездатну особу.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік установлено у 2020 році прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2020 року - 2 102 гривні.
Як вбачається з позовних вимог, предметом позову у даній справі є одна вимога немайнового характеру, а отже розмір судового збору за подання даного позову кожною юридичною особою складає - 2 102 грн. 00 коп. та кожною фізичною особою - 840 грн. 80 коп.
Враховуючи вищевикладене, оскільки позивачами не було сплачено судовий збір за подачу даного адміністративного позову, суд приходить до висновку, що з позивачів необхідно стягнути судовий збір на користь Державного бюджету України у відповідному розмірі.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 14, 44, 139, 242-246, 273 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову членів виборчої комісії ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , політичної партії ВЛАДА НАРОДУ , політичної партії ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ ГРОМАДСЬКИЙ КОНТРОЛЬ , кандидата на посаду сільського голови, виборця ОСОБА_3 , кандидатів у депутати, виборців ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 до Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області про дострокове припинення повноважень усього складу Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області - відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 840 грн. 80 коп. (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.
Стягнути з ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 840 грн. 80 коп. (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.
Стягнути з політичної партії ВЛАДА НАРОДУ (вул. Івана Франка, 8, м. Ізмаїл, Одеська область, 68600, код ЄДРПОУ 39387173) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 2 102 грн. 00 коп. (дві тисячі сто дві гривні нуль копійок) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.
Стягнути з політичної партії ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ ГРОМАДСЬКИЙ КОНТРОЛЬ (вул. Петра Могили, буд.8, м. Рівне, 33001, код ЄДРПОУ 39594378) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 2 102 грн. 00 коп. (дві тисячі сто дві гривні нуль копійок) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.
Стягнути з ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_3 ) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 840 грн. 80 коп. (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.
Стягнути з ОСОБА_4 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_4 ) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 840 грн. 80 коп. (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.
Стягнути з ОСОБА_5 ( АДРЕСА_5 , РНОКПП НОМЕР_5 ) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 840 грн. 80 коп. (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.
Стягнути з ОСОБА_6 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_6 ) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 840 грн. 80 коп. (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.
Стягнути з ОСОБА_7 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_7 ) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 840 грн. 80 коп. (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.
Стягнути з ОСОБА_8 ( АДРЕСА_6 , РНОКПП НОМЕР_8 ) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 840 грн. 80 коп. (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.
Стягнути з ОСОБА_9 ( АДРЕСА_7 , РНОКПП НОМЕР_9 ) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 840 грн. 80 коп. (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.
Стягнути з ОСОБА_10 ( АДРЕСА_8 , РНОКПП НОМЕР_10 ) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 840 грн. 80 коп. (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.
Стягнути з ОСОБА_11 ( АДРЕСА_9 , РНОКПП НОМЕР_11 ) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 840 грн. 80 коп. (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.
Стягнути з ОСОБА_12 ( АДРЕСА_10 , РНОКПП НОМЕР_12 ) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 840 грн. 80 коп. (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд апеляційної скарги протягом двох днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивачі:
- член виборчої комісії ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 );
- член виборчої комісії ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 );
- політична партія ВЛАДА НАРОДУ (вул. Івана Франка, 8, м. Ізмаїл, Одеська область, 68600, код ЄДРПОУ 39387173);
- політична партія ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ ГРОМАДСЬКИЙ КОНТРОЛЬ (вул. Петра Могили, буд.8, м. Рівне, 33001, код ЄДРПОУ 39594378);
- кандидат на посаду сільського голови, виборець ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_3 );
- кандидат у депутати, виборець ОСОБА_4 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_4 );
- кандидат у депутати, виборець ОСОБА_5 ( АДРЕСА_5 , РНОКПП НОМЕР_5 );
- кандидат у депутати, виборець ОСОБА_6 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_6 );
- кандидат у депутати, виборець ОСОБА_7 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_7 );
- кандидат у депутати, виборець ОСОБА_8 ( АДРЕСА_6 , РНОКПП НОМЕР_8 );
- кандидат у депутати, виборець ОСОБА_9 ( АДРЕСА_7 , РНОКПП НОМЕР_9 );
- кандидат у депутати ОСОБА_10 ( АДРЕСА_8 , РНОКПП НОМЕР_10 );
- кандидат у депутати, виборець ОСОБА_11 ( АДРЕСА_9 , РНОКПП НОМЕР_11 );
- кандидат у депутати, виборець ОСОБА_12 ( АДРЕСА_10 , РНОКПП НОМЕР_12 ).
Відповідач: Кароліно-Бугазська сільська територіальна виборча комісія Білгород-Дністровського району Одеської області (вул. Приморська, буд.1, с. Кароліно-Бугаз, Овідіопольський район, Одеська область, 67844, код ЄДРПОУ 43782503).
Суддя С.О. Cтефанов
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2020 |
Оприлюднено | 21.10.2020 |
Номер документу | 92294627 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Стефанов С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні