РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 жовтня 2020 року справа № 580/1683/19
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Тимошенко В.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом приватного підприємства «Ньютон-Трейд» до Головного управління ДФС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
24 травня 2019 року до Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов приватного підприємства «Ньютон-Трейд» до Головного управління ДФС у Черкаській області, в якому позивач просить:
1) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 28.03.2019 №0003651403;
2) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 28.03.2019 №0003641403.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач є власником адміністративно-складського приміщення з прибудовами за адресою: м. Черкаси, вул. Хоменка, 15. За наслідками перевірки приватного підприємства Ньютон-Трейд встановлено заниження податкового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2016 - 2018 р.р. на загальну суму 103244,31 грн; неподання декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Позивач зазначає про порушення процедури оприлюднення рішення Черкаської міської ради від 27.06.2017 №2-2219 Про затвердження положень та ставок місцевих податків і зборів на території м. Черкаси та неправомірне врахування цього рішення під час розрахунку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки стосовно ПП Ньютон-Трейд . В акті перевірки ГУ ДФС в Черкаській області не вказана дата розміщення повідомлення про офіційне опублікування рішення Черкаської міської ради від 27.06.2017 №2-2219, а ознайомлення з вказаним рішенням на офіційному сайті Черкаської міської ради та сайті Департаменту фінансової політики Черкаської міської ради відповідно до приписів ст. 22 Закону України Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації від 23.09.1997 №539/97-ВР, не може вважатись офіційним оприлюдненням оскаржуваного рішення.
Позивач також вказує, що нерухомість, яка перебуває у його власності, віднесена до будівель промисловості, а відтак, не оподатковується згідно з п.п. є п.п. 266.2.2 п. 266.2 ст. 266 Податкового кодексу України.
Враховуючи те, що відсутній об`єкт оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у позивача відсутній обов`язок подавати декларацію з вказаного податку.
Ухвалою судді Тимошенко В.П. від 29.05.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
20 червня 2019 року до суду надійшов відзив на адміністративний позов, в якому відповідач заперечує проти адміністративного позову та зазначає, що за наслідками перевірки ПП Ньютон-Трейд встановлено порушення п.п. 266.2.1 п. 266.2, п.п. 266.3.3 п.266.3, п.п. 266.5.1 п. 266.5 ст. 266 Податкового кодексу України, а саме: занижено податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на загальну суму 103244,31 грн, в тому числі: за 2016 рік на суму 21228,09 грн (3081,0 х 1378 х 0,5%); за 2017 рік на суму 24648,00 грн (3081,0 х 3200 х 0,5 % х 0,5 % (коефіцієнт)); за 2018 рік на суму 57352,82 грн (3081,0 х 3723 х 0,5%). Позивачем не було подано податкову декларацію з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2018 рік, чим порушено вимоги п.п. 266.7.5 п. 266.7 ст. 266 Податкового кодексу України.
Щодо офіційного опублікування рішення Черкаської міської ради від 27.06.2017 №2-2219 Про затвердження положень та ставок місцевих податків і зборів на території м.Черкаси , відповідач зазначає, що розміщення після його затвердження на офіційному веб-сайті ради є одним із належних способів оприлюднення такого рішення; крім того, вказане рішення було розміщене на офіційному веб-сайті Департаменту фінансової політики Черкаського міськвиконкому 30.06.2017.
04 липня 2019 року до суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач зазначає, що відповідачем не спростовано аргументи позовної заяви щодо порушення процедури оприлюднення рішення Черкаської міської ради від 27.06.2017 №2-2219. Також, відповідач не заперечує щодо твердження позивача, що нерухомість, яка перебуває у власності ПП Ньютон-Трейд віднесена до будівель промисловості, а відтак не оподатковується в силу вимог п.п. є п.п. 266.2.2 п. 266.2 ст. 266 Податкового кодексу України.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 12.07.2019 зупинено провадження у даній справі до набрання законної сили судовим рішенням Великої палати Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду в справі №820/3556/17.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 23.09.2020 поновлено провадження у даній справі.
На підставі ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи проводиться в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає таке.
Приватне підприємство Ньютон-Трейд зареєстроване Черкаським міським управлінням юстиції 14.03.1994.
Відповідно до витягу з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №47286 від 16.01.2013, свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 05.07.2012, позивач є власником адміністративно-складського приміщення з прибудовами загальною площею 3081,0 кв.м. за адресою: Черкаська область, м. Черкаси, вул. Хоменка, 15.
На підставі наказу начальника Головного управління ДФС у Черкаській області від 14.02.2019 № 326, відповідно до п.п. 78.1.8, п.п. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78, п. 79.1 ст. 79 Податкового кодексу України, посадовою особою Головного управління ДФС у Черкаській області з 28.02.2019 по 06.03.2019 проведена документальна позапланова невиїзна перевірка з питань дотримання вимог податкового законодавства по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки приватним підприємством Ньютон-Трейд за період з 01.01.2016 по 31.12.2018.
За наслідками перевірки складено акт від 07.03.2019 № 78/23-00-14-0307/01552368 (далі - акт перевірки), а якому встановлено порушення вимог:
- п.п. 266.2.1 п. 266.2, п.п. 266.3.3 п. 266.3, п.п. 266.5.1 п. 266.5 ст. 266 Податкового кодексу України, в результаті чого встановлено заниження податкового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки до сплати в бюджет за 2016 - 2018 роки загальну суму 103244,31 грн;
- п.п. 266.7.5 п. 266.7 ст. 266 розділу XII Податкового кодексу України - неподання декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2018 рік.
На підставі акта перевірки, ГУ ДФС у Черкаській області винесено:
- податкове повідомлення-рішення від 28.03.2019 №0003651403 про збільшення грошового зобовязання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на загальну суму 129055,39 грн, в т.ч. за основним платежем 103244,31 грн, за штрафними санкціями 25811,08 грн;
- податкове повідомлення-рішення від 28.03.2019 №0003641403 про застосування штрафних санкцій за платежем податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в сумі 170,00 грн.
Не погоджуючись з вказаними податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.
Згідно зі статтею 265 Податкового кодексу України податок на майно складається з: податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; транспортного податку та плати за землю.
Підпунктом 266.1.1 пункту 266.1 статті 266 Податкового кодексу України встановлено, що платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.
При цьому, об`єктом оподаткування є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка (підпункт 266.2.1 пункту 266.2 статті 266 Податкового кодексу України), а базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток (підпункт 266.3.1 пункту 266.3 статті 266 Податкового кодексу України).
Відповідно до підпункту 266.3.2 пункту 266.3 статті 266 Податкового кодексу України база оподаткування об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності.
Згідно з підпунктом 266.7.1 пункту 266.7 статті 266 Податкового кодексу України обчислення суми податку з об`єкта/об`єктів нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості виходячи із загальної площі кожного з об`єктів нежитлової нерухомості та відповідної ставки податку.
Рішенням Черкаської міської ради від 28.01.2016 № 2-136 Про внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 25.06.2015 № 2-1312 Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси на 2016 рік встановлено ставку податку для об`єктів нежитлової нерухомості що перебуває у власності юридичних осіб в розмірі 1 % від мінімальної заробітної плати встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року за 1 кв.м. бази оподаткування. Цим же Положенням визначено суб`єкта, об`єкт оподаткування, порядок нарахування і сплати, ставку податку.
З 01 січня 2017 року, у зв`язку з набранням чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році від 20 грудня 2016 року № 1791-VІІІ, відповідно до п. 3 р.ІІ Прикінцеві та перехідні положення , яким установлено, що з 1 січня 2017 року до прийняття відповідним органом місцевого самоврядування рішення і встановлення ставок місцевих податків і зборів на 2017 рік відповідно до цього Закону встановлені таким органом місцевого самоврядування ставки єдиного податку для платників першої групи, податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та збору за місце для паркування транспортних засобів застосовується з коефіцієнтом 0,5.
Відповідно до рішення Черкаської міської ради від 27.06.2017 № 2-2219 Про затвердження положень та ставок місцевих податків і зборів на території м. Черкаси на 2018 рік встановлено ставку податку для об`єктів нежитлової нерухомості, що перебуває у власності юридичних осіб в розмірі 0,5 % від мінімальної заробітної плати встановленої на 1 січня звітного (податкового) року за 1 кв.м. бази оподаткування. Вказане рішення Черкаської міської ради було опубліковано на офіційному веб-сайті ради, та на офіційному веб-сайті Департаменту фінансової політики Черкаського міськвиконкому 30.06.2017.
Підпунктом є 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 Податкового кодексу України визначено перелік об`єктів нерухомості, які не є об`єктом оподаткування, до яких віднесено будівлі промисловості, зокрема виробничі корпуси, цехи, складські приміщення промислових підприємств.
Відповідно до підпункту 14.1.129-1 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України у нежитловій нерухомості виділяють, зокрема будівлі офісні (будівлі фінансового обслуговування, адміністративно-побутові будівлі, будівлі для конторських та адміністративних цілей), будівлі промислові та склади.
Як свідчить Національний класифікатор України ДК 009:2010, затверджений наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 № 457 (надалі - ДК 009:2010), економічна діяльність - процес виробництва продукції (товарів і послуг), який здійснюють з використанням певних ресурсів: сировини, матеріалів, устаткування, робочої сили, технологічних процесів тощо. Економічну діяльність характеризують витрати на виробництво, процес виробництва та випуск продукції.
Класифікація видів економічної діяльності (КВЕД) є складовою ДК 009:2010, згідно з яким процес промислового виробництва - це процес перероблення (механічного, хімічного, ручного тощо), який використовують для виготовлення нової продукції (споживчих товарів, напівфабрикатів чи засобів виробництва), оброблення товарів, які були у використанні, надання промислових послуг і який класифікують у секціях В Добувна промисловість та розроблення кар`єрів , С Переробна промисловість , О Постачання електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря , Е Водопостачання; каналізація, поводження з відходами та Р Будівництво .
Тобто, в цілях застосування норм пп. 266.2.2 Податкового кодексу України промисловими вважаються підприємства, які відповідно до ДК 009:2010 належать до вищезазначених секцій.
Водночас, термін промислове підприємство охоплює всі підприємства, які належать до таких галузей економічної діяльності: добувна промисловість, переробна промисловість, будівництво, електроенергія, газ, водопостачання і санітарне обслуговування, транспорт, склади і служби зв`язку (ст. 1 Конвенції про допомогу у випадках виробничого травматизму від 08.07.1964 № 121).
Зі змісту п. 2.2 Статуту ПП Ньютон-Трейд , зареєстрованого у виконкомі Черкаської міської ради 27.11.2002, вбачається, що об`єкт нерухомості, який належить останньому на праві власності використовується ним саме для здійснення виробництва продукції в процесі трудової діяльності та виробничих процесів.
Суд зазначає, що в законодавстві України не існує правової норми, яка б чітко дала визначення поняття промислового підприємства чи промислового підприємництва. Слід відмітити, що Державна фіскальна служба України у листі від 09.06.2015 № 11999/6/99-99-19-01-01-15 Про надання роз`яснення проблемних питань, що виникають у процесі практичного застосування податкового законодавства також вказує, що з метою з`ясування належності об`єктів нежитлової нерухомості до будівель промисловості необхідно враховувати рішення сільських, селищних, міських рад щодо податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та Державний класифікатор будівель та споруд 018-2000.
Визначення приналежності будівлі до того чи іншого класу проводиться на підставі документів, що підтверджують право власності, з урахуванням класифікаційних ознак та функціонального призначення об`єкта нерухомості згідно з ДК 018-2000.
Так, Державним комітетом України по стандартизації, метрології та сертифікації наказом від 17.08.2000 № 507 затверджено і введено в дію Державний класифікатор будівель та споруд ДК 018-2000 (далі - ДК 018-2000), призначений для використання органами центральної та місцевої виконавчої та законодавчої влади, фінансовими службами, органами статистики та всіма суб`єктами господарювання (юридичними та фізичними особами) України. Об`єктами класифікації в ДК 018-2000 є будівлі виробничого та невиробничого призначення та інженерні споруди різного функціонального призначення.
Згідно з ДК 018-2000 до групи (код 125) Будівлі промислові та склади належить клас (код 1251) Будівлі промислові , який включає будівлі промислового призначення, наприклад, фабрики, майстерні, бойні, пивоварні заводи, складальні підприємства тощо. До класу (код 1252) Резервуари, силоси та склади належать, зокрема, спеціальні склади, складські майданчики.
Відповідно до рішення Черкаської міської ради від 27.06.2017 № 2-2219 Про затвердження положень та ставок місцевих податків і зборів на території м. Черкаси не є об`єктом оподаткування, з поміж іншого, будівлі промисловості, зокрема виробничі корпуси, цехи, складські приміщення промислових підприємств.
Таким чином, в розумінні підпункту є підпункту 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 Податкового кодексу України, не є об`єктами оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, промислові будівлі та складські приміщення промислових підприємств.
На переконання суду, положення підпункту є 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 Податкового кодексу України не підлягають розширеному тлумаченню і пов`язують факт звільнення від оподаткування із цільовим призначенням нежитлової будівлі та можливістю її використання в промислових цілях.
Документи, що посвідчують право власності позивача на об`єкт нерухомого майна містять відомості про те, що це адміністративно-складське приміщення з прибудовами, загальною площею 3081,0 кв.м.
Підсумовуючи наведене, суд дійшов висновку, що покладення обов`язку щодо сплати податку на належне позивачу нерухоме майно промислового призначення суперечить підпункту є 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 Податкового кодексу України та переліченим положенням Конституції України.
Таким чином, під час судового розгляду справи не знайшли підтвердження висновки контролюючого органу про заниження позивачем податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2016 - 2018 р.р. на загальну суму 103244,31 грн; та про неподання декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2018 рік.
Така позиція узгоджується із постановою Верховного Суду в справі №820/3556/17.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що податкові повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Черкаській області від 28.03.2019 №0003651403, від 28.03.2019 №0003641403 є протиправними та підлягають скасуванню.
Згідно ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатись на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних причин.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відтак, судові витрати позивача по сплаті судового збору підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Черкаській області від 28.03.2019 №0003651403.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Черкаській області від 28.03.2019 №0003641403.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Черкаській області (вул. Хрещатик, 235, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 39392109) на користь приватного підприємства Ньютон-Трейд (18000, м. Черкаси, вул. Смілянська, 131, код ЄДРПОУ 01552368) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1938 (одна тисяча дев`ятсот тридцять вісім) гривень 83 коп.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення суду набирає законної сили з моменту її підписання, однак може бути оскаржена в апеляційному порядку до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням вимог пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст складений 19.10.2020.
Суддя В.П. Тимошенко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2020 |
Оприлюднено | 22.10.2020 |
Номер документу | 92295973 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Євген Ігорович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.П. Тимошенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні